Ikärasismi rehottaa

Ikärasismi rehottaa

Hei

Olen yli 50-vuotis ammattilainen, mutta työtä ei vain löydy. Olen käynyt keväällä ainakin 20 työpaikkahaastattelussa, mutta lähes aina jäänyt kakkoseksi.
Mistähän se johtuu? Koska kokemusta ja energiaa sekä työintoa riittää, paperit ja koulutus ovat kohdallaan. Ainoa miinus on se, että minulla on Suomen työmarkkinoilla liikaa ikää. Vielä pitäisi eläkeikää nostaa? Eikö tärkeintä olisi, että kaikki yli 50-vuotiaat työintoiset pääsisivät töihin. Ottakaa kantaa tähän ikärasisimiin, jotta saadaan jotain aikaiseksi. Töitä kaikille työkykyisille ja -haluisille. Tässä on haastetta työministeri Ihalaiselle. Hänkin pestautui uusiin hommiin yli 60-vuotiaana. Mutta kun tuo politiikka ei kiinnosta!

76

1614

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • h34v23

      Ei se välttämättä ole mitään ikärasismia,monet ei edes pääse sinne haastatteluun asti.

      Jos olet kerran oman alasi ammattilainen, niin harkitse vaikka oman yrityksen perustamista.

    • näinkin voip käydä

      Sinä olet päässyt haastatteluihin ja se on paljon se. Onko mieleesi tullut, että aina on vaan ollut joku sopivampi hakija? Ei ne haastatteluun huvikseen kutsu ja näkeehän sen iän kokemuksestakin. Itse pääsin töihin varasijalta, kun varsinainen valittu perui.

    • Nuoriakin

      työnhakijoita syrjitään monesti riittämättömän työkokemuksen ja ammattitaidon puutteen vuoksi. Mutta mistähän sitä työkokemusta sitten voisi saada, jos mikään firma ei ole valmis antamaan nuorelle valmistumisen jälkeen mahdollisuutta kerryttää kokemusta ja kehittää itseään ammatillisesti?

      • Nuoriakin

        Piti vielä lisätä tähän että nykyään näyttäis pääsevän töihin ainoastaan suhteilla


      • Ammatinope
        Nuoriakin kirjoitti:

        Piti vielä lisätä tähän että nykyään näyttäis pääsevän töihin ainoastaan suhteilla

        Oikein!! Töihin pääsee suhteilla!
        Voisiko se muutoin ollakaan?
        Huolehdi siis, että rakennat Hywät Suhteet!
        Mielistelyin ei työhönkään pääse.

        Olen opettanut ihmisiä, nuoria ja aikuisia, ammattteihin jo yli 20 vuotta.
        Kun kurssin aloittaa 15 opiskelijaa, hyvä jos 7 valmistuu!
        Miten heihin, luovuttajiin, tulisi suhtautua?
        Suositella työnantajalle, vaikka havaittiin, että jotain klikkasi?
        Toiseksi, niin usea työnhakija ILMOITTAA ehtojaan haastattelussa, että sellaista profiilia ei työnantaja tarvitse...

        Kolmanneksi, kehitys kehittyy ja Työtä, jossa hyvät ansiot, löytyy!
        Varmasti!
        Juu! Kyllä! Suhteilla!

        JOS oikeesti Haluat työtä, jossa teet itsellesi vakaan tulon, ole Utelias ja ota yhteyttä: [email protected]

        Usea urputtaa, eikä muuta asennettaan.
        Valitettavasti.
        Toiset ovat ennakkoluulottomia - ja menestyvät!
        Niin ser vaan on.


    • Koepa

      Ehkä työhaastatteluissa tapahtuu kerta toisensa jälkeen jotain negatiivista, mitä et tiedosta itse. Jos kerran olet noinkin moneen haastatteluun päässyt, on CV:si jne. ainakin kunnossa ja houkutteleva. Paikalliset työvalmennuspalvelut tms. voisivat ehkä auttaa.

      En jaksa uskoa, että he huviksensa olisivat sinua haastatteluihin kutsuneet, vaan lähtötaso on ollut sinua kohtaan kiinnostunut..

    • väliin pudonnut

      Olen jo yli 60v ja en kehtaa edes mennä töitä kyselemään, hyvä kun jotenkin pärjään eläkeikään, etten masennu.
      Pitää olla työtön työhakija, kun on syntynyt päälle 1950, enää ei pääse työttömyyseläkkeelle tän ikäset.

      • Ammatinope

        Lue edellinen kirjoittamani ja ota yhteys!
        JOS haluat jotain elämääsi!
        Siis vain: Ole Utelias!


      • työnantaja tarkka

        Kuntouttava työtoiminta auttaa työllistymään

        Työelämävalmennus, kuntouttava työtoiminta auttaa työllistymään ilmaiseksi yli 50 vuotta täyttäneet. minäkin olen jo 56 vuotias enkä kelpaa edes palkkatuella työhön olen kuntouttavalla työtoiminnalla vuodesta 2005 alkaen ja olen edelleen työnantajille ei aiheudu kuluja ja ovat ilmaisiia työntekijöitä kannatta vaikaeasti työllistyvän kysellä työvoimatoistosta ja kuntien sosiaalityöntekijä auttaa työllistymään. työnantajat ovat vaativia työnhakijan taustat tutkitaan tarkkaan esim. rikostaustat kaikki rikkeet tulevat vaikuttamaan työnsaantia


      • täh?
        työnantaja tarkka kirjoitti:

        Kuntouttava työtoiminta auttaa työllistymään

        Työelämävalmennus, kuntouttava työtoiminta auttaa työllistymään ilmaiseksi yli 50 vuotta täyttäneet. minäkin olen jo 56 vuotias enkä kelpaa edes palkkatuella työhön olen kuntouttavalla työtoiminnalla vuodesta 2005 alkaen ja olen edelleen työnantajille ei aiheudu kuluja ja ovat ilmaisiia työntekijöitä kannatta vaikaeasti työllistyvän kysellä työvoimatoistosta ja kuntien sosiaalityöntekijä auttaa työllistymään. työnantajat ovat vaativia työnhakijan taustat tutkitaan tarkkaan esim. rikostaustat kaikki rikkeet tulevat vaikuttamaan työnsaantia

        Työelämävalmennus on sama asia kuin ilmainen työharjoittelu. Miksi aloittajan pitäisi lähteä ilmaiseksi työharjoittelemaan, jos hän on jo alansa ammattilainen ja osannut työnsä jo vuosikaudet??


      • 23 es4
        täh? kirjoitti:

        Työelämävalmennus on sama asia kuin ilmainen työharjoittelu. Miksi aloittajan pitäisi lähteä ilmaiseksi työharjoittelemaan, jos hän on jo alansa ammattilainen ja osannut työnsä jo vuosikaudet??

        On se parempi vaihtoehto, kuin jos omat konstit eivät työpaikkaa tuo. Jos asuntolainat on maksettu ja taloudellisesti on OK tilanne, niin ilmainen/halpa työ voi poikia uuden työpaikan, kun työnantaja on nähnyt, että virtaa ja intoa riittää vanhemmassakin työntekijässä.


      • täh? kirjoitti:

        Työelämävalmennus on sama asia kuin ilmainen työharjoittelu. Miksi aloittajan pitäisi lähteä ilmaiseksi työharjoittelemaan, jos hän on jo alansa ammattilainen ja osannut työnsä jo vuosikaudet??

        Pääseekö työelämävalmennuksen avuin sitten ihan oikeasti oikeisiin töihin - vaikkapa määräaikaisiin, keikkaluonteisiin tehtäviin mutta rahatöihin kuitenkin?


    • L.

      Se on yli viisikymppisen töihin pyrkijän käytävä yrittäjäkurssi ja perustettava oma yritys, koska jo 40v. on "vanhus" työnantajien mielestä.

    • Ikärasismia jo nyt

      Kyllä tota ikärasismia kokee nuoremmatkin. Kolmekymppiset eivät pääse töihin eikä edes haastatteluun kun välistä vedetään joku suhteilla, tai reilusti vanhempi palkataan.

      Ainakin naiset kokevat tilanteen näin, miehistä en tiedä. Olemme kavereiden kanssa todenneet sen, että 30v ei palkata koska ovat siinä iässä, että jotkut voivat perustaa perheen tai heillä on jo ne pienet lapset.

      Sitten on näitä tapauksia jossa palkataan nuori nainen (n. 25v) joka on työsuhteen alkamisen jälkeen noin 6kk myöhemmin raskaana ja saattaa tehdä pari kolme lasta ennen kuin tulee takaisin töihin. Kertovat vaan, että kun sen vakipaikan sain niin piti heti tietysti poikaystävän kanssa lapsi tehdä. Ja kyllä tiedän tapauksia lähipiiristä. Ja tilalle palkataan joku määräaikaiseksi, joka voisi olla vakituisessa työsuhteessa.

      Onneksi on aikaa nyt lapsille kun ei ole töitä, eikä mitään mahdollisuutta edes päästä sinne haastatteluun, vaikka on hakenut työhön kuin työhön.

      • Analytico

        Voi teitä.......
        Miksi ILMOITATTE asioiden olevan noin?
        Oliskos siis syytä katsoa toisin?
        Tänäänkin menen Yliopistolle, jossa autamme ihmisiä katsomatta ikäään, sukupuoleen, kuntoon, tms.
        Miksi ette voisi ottaa selvää? Kkun "hopeatarjottimella tarjotaan"?
        Ystävällisesti


    • Sairasta touhua

      Tänä päivänä pitää olla suunnilleen maisterin paperit, että pääset edes siivoojaksi.

      Enää ei riitä yhden koulun paprut taskussa vaan niitä pitää olla ainakin kolmet.

      Mutta hei tämähän on kuin jenkkilä. Sieltä katsovat liikaa mallia.

      • Analytico

        Pitäisikö olle kuin Neukkula tai China, tai Pohjois Korea?

        Mitkä paperit olli Bill Gatesilla?
        Minkä tutkinnmon tehnyt Heikki Salmela; Hesburger?
        Entä Rabbe Grönblom; ala Kotipizza?

        Olisiko siten, ettei tutkinnot vielä takaa menestymistä?
        Olisiko siten, että menestyjä Uskaltaa katsoa positiivisesti?

        Voiko auttaa, jos ei oilke autettavissa?


      • Small-talk rules

        Usein pitää olla myös seurallinen työilmapiirin luoja. Hiljaiset, mutta ammattitaitoiset työntekijät jäävät alakynteen, jos on sosiaalinen tyyppi tarjolla.


      • Hesburger
        Analytico kirjoitti:

        Pitäisikö olle kuin Neukkula tai China, tai Pohjois Korea?

        Mitkä paperit olli Bill Gatesilla?
        Minkä tutkinnmon tehnyt Heikki Salmela; Hesburger?
        Entä Rabbe Grönblom; ala Kotipizza?

        Olisiko siten, ettei tutkinnot vielä takaa menestymistä?
        Olisiko siten, että menestyjä Uskaltaa katsoa positiivisesti?

        Voiko auttaa, jos ei oilke autettavissa?

        Tuo oli 1960-70-lukua, jolloin mikä tahansa oli vielä mahdollista. Nykymaailma on "hieman" erilainen ja menestyvän liike-idean (kuten Angry Birds) löytäminen on hankalaa, koska kullan kaivajia on miljoonia... Uusista yrityksistä peräti puolet lopettaa muutaman vuoden sisällä.


      • Tarina on tosi

        Kaverini oli Valion varastolla kesätöissä, jossa hänen (kandin) lisäksi oli kaksi tohtoria ja yksi lentokapteeni.


      • tiky
        Small-talk rules kirjoitti:

        Usein pitää olla myös seurallinen työilmapiirin luoja. Hiljaiset, mutta ammattitaitoiset työntekijät jäävät alakynteen, jos on sosiaalinen tyyppi tarjolla.

        OK pitää olla positiivisella asenteella matkassa


      • hhmmm...........
        Analytico kirjoitti:

        Pitäisikö olle kuin Neukkula tai China, tai Pohjois Korea?

        Mitkä paperit olli Bill Gatesilla?
        Minkä tutkinnmon tehnyt Heikki Salmela; Hesburger?
        Entä Rabbe Grönblom; ala Kotipizza?

        Olisiko siten, ettei tutkinnot vielä takaa menestymistä?
        Olisiko siten, että menestyjä Uskaltaa katsoa positiivisesti?

        Voiko auttaa, jos ei oilke autettavissa?

        Kaikki yli 5-kymppiset siis joukolla hesburgereita ka kotipitsoja perustamaan.... tai sitten Uskalla katsoa positiivisesti....

        Ikärasismia on, se on fakta. Olisiko vaikka siksi, että työhönottaja on nuori joka luulee ettei hän itse vanhene koskaan?

        Eikä kaikkien todellakaan tartte haluta yrittäjiksi, luoja paratkoon!


      • 20+8
        Tarina on tosi kirjoitti:

        Kaverini oli Valion varastolla kesätöissä, jossa hänen (kandin) lisäksi oli kaksi tohtoria ja yksi lentokapteeni.

        Olikos se lentokapteeni sattumalta tän näköinen --> http://www.youtube.com/watch?v=5CjYhE-sRi4 ja jos oli niin enpä yhtään ihmettele


      • tiky kirjoitti:

        OK pitää olla positiivisella asenteella matkassa

        paperit on vain se osa jolla sut valitaan haastatteluun, siellä sun täytyy myydä ittes. Hitto ite just 50 v ja kyllä asenteella haastatelussa se duuni otetaan. Jos sä rupeet alennusmyyntin palkkatoiveissas haastattelussa, niin se kertoo jo työnantajlle, että paperit ok, mut itseluottamus omaan ammattitaitoon ...
        Todella asenne ratkaisee.


      • Ammatinope
        hhmmm........... kirjoitti:

        Kaikki yli 5-kymppiset siis joukolla hesburgereita ka kotipitsoja perustamaan.... tai sitten Uskalla katsoa positiivisesti....

        Ikärasismia on, se on fakta. Olisiko vaikka siksi, että työhönottaja on nuori joka luulee ettei hän itse vanhene koskaan?

        Eikä kaikkien todellakaan tartte haluta yrittäjiksi, luoja paratkoon!

        Mistä NOIN Warma tieto on peräisin?
        Olen itse 70 täyttänyt ja täysillä työelämässä! Palkkatyöhön yhä PYYDETÄÄN!!!
        Kukas puhuu että jokainen pitsoja paistamaan?
        Kannattaisiko ENSIN ottaa selvää mistä puhuu?
        Olisikos syytä vaikka ENSIN käydä siellä yliopistolla kuulemassa se tunnin luento? JOS vaikka olisi jotainsellaista, jota et VIELÄ tiennyt?

        En ole vielä (?) kohdalleni huomannut ikärasismia!
        Viisastelijoita kyllä pilvin pimein!
        Miksi kukaan ei ole vastannut heittämääni ideaan? Siis ottanut yhteyttä e-mailiini? Vaikka uteliaisuuttaan? Luulevat polot, että huijan.
        Ihmiset kun haluavat negatiivisia uutisia ja -vestejä.
        Kuitenkin - Menestyjä tutkii ensin - sitten päättää...
        Jokohan joku tarttuu: [email protected]
        Ettei kaikkia tarvii luusereiksi uskoa?

        Terveisin


      • ei neg eikä pos
        Analytico kirjoitti:

        Pitäisikö olle kuin Neukkula tai China, tai Pohjois Korea?

        Mitkä paperit olli Bill Gatesilla?
        Minkä tutkinnmon tehnyt Heikki Salmela; Hesburger?
        Entä Rabbe Grönblom; ala Kotipizza?

        Olisiko siten, ettei tutkinnot vielä takaa menestymistä?
        Olisiko siten, että menestyjä Uskaltaa katsoa positiivisesti?

        Voiko auttaa, jos ei oilke autettavissa?

        Analytico on hieman lapsellinen. Mene hokemaan tuota uskallusta ja positiivisuutta sinne, missä jo pelkästään se, että pääsee työn antajalle joka maksaa mitään eikä hakkaa on onnen potku: ei ihminen hallitse maailmaa, jumalaa ja kaikkea ajatuksen voimalla ja jollain mystisellä "uskalla olla positiivinen" paskalla. Siis en tarkoita, että kenenkään pitäisi luovuttaa tai olla negatiivinenkaan, vaan että realismi on jotain aivan muuta. Ei tarvitse olla negatiivinen eikä positiivinen sen kummemmin kun tajuaa, että Bill Gatesia sinustakaan ei varmasti tule, ei sitten millään asenteella eikä uskomuksella, et tule tekemään uutta kotipizzaa ja tosiasia on se, ettei sinulla vaan ole samoja mahdollisuuksia: kuten ei monella muullakaan. Nuo ovat poikkeuksellisia ihmisiä.

        Lisäksi, että heillä on ollut loistava idea, heillä on ollut pohja (kassa) sille, tarvittavat taidot, suhteet, paikat, onni löytää kaikki tarvittava ja onni olla oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Bill Gates olisi voinut kävellä juuri väärässä paikassa amerikassa hyvin helposti, saada luodin päähänsä ja se siitä. Hesburger ja kotipizza tulivat buumiin: keksi nyt se sama pyörä ja olet pizzan purija siinä missä muutkin eikä ketään kiinnosta.
        Tutkinnot eivät takaakaan menestystä, mutta tosiasia on se, että jos ei niilläkään työllisty, on lähes mahdotonta työllistyä pelkällä peruskoulupohjalla.

        Ennen sai töitä kun pyysi, oli hanttihommaa ja aina joka firmassa jotain. Pankista sai lainaa yritykseen ja muutenkin asiat olivat hieman toisella tavalla. Kuten olet ehkä huomannut, ei voi olla kun "neukkula" kun Neuvostoliittokin hajosi jo ainaa sitten: se on Venäjä nykyään.

        Menestyjä uskaltaa ottaa kyllä riskin, mutta se ei riitä. Hänellä täytyy olla sen oman juttunsa pohja, tietotaito tai ainakin hemmetisti intoa se opetella. Hänellä täytyy olla jokin pohja miltä ponnistaa. Mutta silti se ei riitä. Positiivinen asenne ei vielä riitä eikä sitkeyskään: niitä on ollut monella. Tarvitaan hyvää onnea, tuuria. Sitä mitä ei voi hallita elämässä. Juuri sitä, mikä meitä pelottaa: se on lottoarvonta. Siitä nämä positiivisuus höpinät ja ajatusleikit, kun halutaan uskoa, että MINÄ ansaitsen enemmän ja minä hallitsen maailmaa omalla mahtavalla ajatuksen voimallani. Mutta ei se niin mene: se on yksi kolaus ja kaikki on ohi. Se täytyy hyväksyä.
        Menestyjä menestyy aina vain osittain omaa ansiotaan, loppu on tuuria. Häviäjä usein häviää vain osittain omaa syytään, loppu on huonoa tuuria. On yhteen sattumia ja yhteen sattumia, on jo sellaisia eväitä, että yksi porskuttaa ja toinen jämähtää jo alkumatkaan.

        On hyvä uskaltaa olla myös realisti. Tässä maailmassa ei ole vaalean punaisia pilviä.


    • Kouluun mars

      Mene kouluun niin kuin kaikki muutkin, äläkä siinä valita. Itsellänikin on jo kohta kolme ammattia ja eikä töistä tietoakaan hyvistä papereista huolimatta.

      Eli tervetuloa meidän nuorien jokapäiväiseen todellisuuteen, opettele vaan elämään lainalla ja syömään puuroa.

      Siellä koulussa saat sitten tehdä niitä töitä ilmaiseksi työharjoittelussa. Saat samalla vähän perspektiiviä siitä miltä tuntuu kun 60-70 vuotiaiden mafiat lentelee ulkomaille ostelemaan osakkeita. Ne ne jaksaa sitten sinua kannustaa myötuntoisesti jaksamaan ja jos et jaksa niin apteekin hyllyt on pullollaan toinen toistaan parempia mielialalääkkeitä. Niillä ne velatkin muuttu ihan saataviksi käden käänteessä.

    • mk

      Se johtuu siitä että sen nuoren saa 50% halvemalla kuin sen 50v koska työkokemuksesi suhteessa palkkaa on kovempi ja niin edelleen. Et sinä millään parilla tonnilla töihin lähde mutta juuri valmsitunut lähtee että saa sen ensimmäisen koulutusta vastaavan paikan.

    • drdierdre83

      Ei ne ota sinua koska sulla ois korkeampi palkka kuin nuoremmalla työntekijällä. Ainakin kaupanalalla myyjän palkka nousee työvuosien mukana ja kun työ ei ole mitään vaikeaa, niin mieluummin otetaan uusi tyyppi joka tekee samat työt halvemalla. Tämä nyt on vain oma ajatukseni tästä ja yksi esimerkki omasta elämästäni...

    • afagdhha

      Toimii toiseenkin suuntaan. Nuoria ei palkata, vaikka olisi soveltuva tutkinto, kun ei ole työkokemusta, työkokemusta ei saa, jos ei ole töitä, töitä ei saa, jos ei ole työkokemusta, työkokemusta ei saa, jos ei ole töitä...

      • Helvetin osuvasti sanottu!!! En olis osannu paremmin muotoilla tota enää! Tää on valitettavasti totta, työnantajat vaatii työkokemusta mutta millä vitulla sää kerrytät työkokemusta kun sä et saa työpaikkaa mistään? Tää o samanlaine ku bumerangi, ekaks se antaa toivoo ja sit murskaa kaiken kun se palaakin takasi lähtöpisteeseen.....

        Ite oon liian tyhmä/hidas älynen menemään moneksi vuodeksi koulun penkille, ja jos sattuisinkin jonkun tutkinnon saamaan jostain hyvällä tuurilla ni emmää muistas siit yhtää mitään enää ku ois paprut kädes...liian huono muisti.

        Ja asiasta toiseen, nuo ketkä ovat käyneet monta vuotta koulua että ovat saaneet paprut käteen, sit ne on jääny kortistoon ehkä moneksi vuodeksi, muistaako he enää koulutuksesta yhtään mitään, jos oisin noiden saappaisssa niin melkein kävisin koulun uudestaan, eihän siitä enää muista mitään jos koulun loppumisen/työpaikan saannin välillä on monen vuoden heitto. Näin ainakin minä asian näen, koska en muista 5min päähän....argh!


    • Ikärasismi, vitun tyhmä sana. Siinä mun kannanotto.

    • TIITUO56987

      On rehottanut jo koko 2000 luvun , ei mitäään uutta ..
      Toiset työantajat eivät katso ikää mutta valitettavan useat tuijottavat vain hetuun

    • näin se onnnnnn

      Minä kelpasin 45 vuotiaaksi asti, mutta siinä 45 vuoden iässä kun saneeratuksi kortistoon tulin niin ei sitten enää kelvannut yhtään mihinkään.

    • 15+16

      Myös hakijan ulkonäkö sekä sukupuoli ratkaisee. Haepas yli 40-vuotiaana miehenä laborantin paikkaa, johon hakee myös vastavalmistuneita hyvännäköisiä pimuja vailla työkokemusta? Ei sinua kaivata siellä... ja sitäpaitsi työnantajahan kouluttaa itse "valitut" henkilöt työtehtäviin. Joten voit aivan hyvin unohtaa hienot cv:t sun muut ja antaa liekkiä niille. Niillä ei ole juuri mitään virkaa todellisuudessa.

    • yäää

      Mä oon 25v ja kertaakaan ei ole kutsuttu haastatteluun, mun tyähakemuksessa ei ole mitään vikaa se on tarkistettu monelta taholta, kouluja en ole käynyt paitsi peruskoulun, kai mutkin sit joskus pyydetään haastatteluun, hakemuksia olen lähettänyt kymmeniä tai jopa satoja, ei vaan natsaa!!

      • mk

        E isillöä pelkällöä peruskoululla mihinkää töihin pääse tai voit päästä tekmään teollisuuseristyksia mutta lähtöpalkka on aika pieni. Kouluta itsesi johonkin amattiin vaikka oppisopimuksella niin töitä voi löytyä. Jo -70 lopulla kun tulin täysi-ikäiseksi ei päässyt mihinkään töihin jos ei ollut vaikka ammattikoulun joltain linjalsta päästötodistusta. Nykymailmassa ei pärjää ilman jokinlaista pohjakoulutusta ja niin edeleen ja se ei ole peruskoulu.


    • jorkki 47

      90-luvun laman aikana jouduin työttömäksi, mutta onneksi olin kassan jäsen. Ikärasismi oli todellista jo silloin. Lähetin ainakin sata hakemusta ja niissä jossa olin piruuttani jättänyt ikäni mainitsematta otettiin ehkä yhteyttä, mutta kun ikä tuli esiin ja luvattiin palata asiaan. Arvaa kuuluiko mitään, ei takuulla. Kävin useita mielenkiintoisia työkkärikursseja joihin luvattiin harjoittelupaikkoja, mutta ne piti itse etsiä. En valita, kävin Vierumäellä kurssit, pelattiin tennistä ja nostettiin korvauksia. Kävin saksassa ja sain påivärahat ym.vaikka duuni ei ollut hääppöinen, mutta sain vapaapäivinä käydä Oktoberfesteillä ja Franfurtin autonäyttelyssä. Kolme vuotta hurahti ja ansiosidonnaista jäi vielä 150 pv jäljelle.
      Nyt olen osa-aika eläkkeellä ja voin sanoa että Braxit ja Biaudet ym rasismista vouhottajat voisivat keskittyä ikärasismiin eikä seksinostoon ja myymiseen ym. Kaikille ikärasismin uhreille toivon sitkeyttä ja jaksamista.

    • Soitin yhteen avoinna olevaan paikkaan, johon minulla olisi koulutusta ja kokemustakin, mutta ulkomaalaistaustainen työnantaja sanoi suoraan puhelinkeskustelun aikana että olen liian vanha. Olen 53 v. Mieluummin hän kuulemma pitää nuorta työntekijää joka ei ole pätevä eikä työtkään aina suju toivotulla tavalla.

    • Rekrytoija

      Rekrytoin juuri itse koulutettua ammattilaista ja kymmenien hakemusten joukosta karsiutui kouluttamattomat ja kokemattomat heti. Sen jälkeen lähti yli 50-vuotiaat. Jäljelle jäi 28-45 vuotiaat joista valitaan haastattelun perusteella paras. Näin se menee ja siinä ei ole mitään väärää, liian vanha on liian vanha.

      • Rekrytoijalle

        Miksi työkokemattomat karsitaan heti? Onko teillä niin kiire, ettei ole aikaa perehdyttää työhön?

        Entä miksi "liian vanha on liian vanha", vaikka hoksottimet ja ammattitaito olisi nuoren tasolla?


      • Nuori ja työtön

        Samaa kysyisin kuin "Rekrytoijalle" nimimerkki. Ja olisi ihan mielenkiintoista saada se vastauskin.

        Oletko itse niitä työntekijöitä, jotka ovat päässeet suhteilla nykyiseen työhösi? Vai etkö muista miltä tuntui olla alle 28-vuotias ilman monen vuoden työkokemusta? Vai oletko ollut se onnekas, joka on saanut työpaikan heti ensimmäisillä yrittämillä?

        Kuten täällä on monesti todettu, niin ei sellainen ihminen saa mistään sitä työkokemusta, jos ei joku yritys ole tarpeeksi rohkea ottamaan ihmistä töihin ja antamaan hänelle sitä tarvitsemaa työkokemusta. Kyllä monet nuoret ja vanhemmat ovat paljon motivoituneempia siihen työhön pienen työttömänä olon jälkeen, kun sellaiset, jotka ovat tehneet samaa työtä 5 vuotta tai enemmän.


      • RVA51v
        Rekrytoijalle kirjoitti:

        Miksi työkokemattomat karsitaan heti? Onko teillä niin kiire, ettei ole aikaa perehdyttää työhön?

        Entä miksi "liian vanha on liian vanha", vaikka hoksottimet ja ammattitaito olisi nuoren tasolla?

        Vanhemmalla työntekijällä on se tieto ja taito ja kokemusta työelämästä..niin viisas palkkaisi hänet..väitätkö että 25- 30v työssä ollut ei tietäisi paremmin kun se nuori joka tulee ensimmäiseen työpaikaansa? Hän on lojaali työnantajalleen .Miten nuori joka kaipaa jotaIn uutta ja vaihtaa jo vuoden päästä uuteen paremaan ehkäpä? VIE koulutus tietoaan/taitoaan muualle ehkä ulkomaille? onko tullu ajateltua...ONNEKSI TYÖN ANTAJANI ARVOSTAA KOULUTUSTANI .JA ANTANUT LISÄKOULUTUSTA KURSSIEN YM MUODOSSA, MINUN TIETO JA TAITON I ON ARVOKASTA TYÖNANTAJALLENI JA SIITÄ OLEN SAANUT KIITOSTA..NIIKUIN NE MUUTKIN TYÖNTEKIJÄT..ALLE 30 HENKILÖN FIRMASSA...JA ILO TEHDÄ TYÖTÄ..ETSI IKÄ-IHMINEN EHKÄ LÖYDÄT ARVOISESI PAIKAN. TSEMIÄ!


      • Miten menettelee tämä Rekrytoija, jos hakemuksessa ei ole lainkaan mainittu hakijan ikää?


    • ikärasismin uhri

      Itse olen ollut yli 3 vuotta työttömänä, ikää reilusti yli 50, olen laittanut yli 200 työhakemusta, akateeminen koulultus on, kerran päässyt työhaastatteluun 3 kk:n määräaikainen vuorotteluvapaan tuuraus valtiolle, en päässyt kun vaadittiin virkamiesruotsi, jota en ole suorittanut. No onneksi valtiolla on rahaa, sossu maksaa vuokran, toimeentulotuki tipahtaa kuukausittain, laskut menee suoraan ulosottoon, mutta mistään ei voi ulosmitata, eläkkeelle pääsyyn enää 9 vuotta, kyllä sitä pärjää...

      • l3kjl4k

        Ehkä kannattais kouluttautua sen verran, että hommais sen virkamiesruotsin... Moni nuorikin joutuu kouluttautumaan koko ajan, jotta pysyy kelkassa.


    • työelämään jees

      Noilla työllistämiskoulutusopettajillahan on ainakin positiivinen asenne. He ovat yleensä kyllästyneitä 45-vuotiaita, jotka upeasti kannustavat 57-vuotiasta opiskelemaan itselleen uuden ammatin ja pyrkimään työmarkkinoilla eteenpäin.
      Hirmu kiva, että heillä on se työpaikka työttömien kustannuksella. Joku edes leivän saa. Ohjaavaa koulutusta...

    • Tällaista se on...

      aina, joko olet liian nuori (vastavalmistuttuasi)
      tai sitten kun sinulla on jo kokemusta
      alatkin olla jo vähän liian "hyvä" ja vähän liian
      vanha.

      BULLSHITTIÄ koko homma, yrittäjäksi voi ryhtyä
      minkäikäisenä vaan, mutta riskitkin ovat aivan
      eri luokkaa, kuin palkkatyössä.

      Voittaisipa lotossa :(

      • Vaihdoin alaa

        Hoiva-alalla riittää töitä ja sitä työtä ei voida viedä Kiinaan. Itse vaihdoin kaupunkia ja ammattia 44-vuotiaana. Siirryin teknilliseltä alalta ensin hoiva-alan koulutukseen, sitten tein sijaisuuksia pari vuotta ympäri kaupunkia ja 47-vuotiaana sain vakituisen viran, jossa olen vieläkin. Ensi vuonna täytän 65vuotta ja pääsen työstäni eläkkeelle. Vielä senkin jälkeen minulla on mahdollisuus jatkaa hoiva-alan töitä nykyisessä työpaikassani tai tehdä työtä keikkaluonteisesti silloin-tällöin, vaikka viikonloppuisin, jolloin korvauskin on parempi.

        Neuvoisin, että kotiin ei kannata jäädä kovin pitkäksi aikaa. Työnantajia kiinnostavat henkilöt, jotka koko ajan yrittävät tehdä jotakin ja olla liikkeessä. Itse olin aikoinani vapaaehtoistyössä Mannerheimin Lastensuojeluliitossa lapsenkaitsijana pientä korvausta vastaan. Siellä ollessani minulle alkoi tulla sijaisuustarjouksia kaupungin paikkoihin, ensin lyhyempiä ja sitten aina vain pidempiä. Siinä tuli uusi kaupunki tutuksi, kun oli keikkaa joka puolella. Hetkeäkään en ole katunut, että vaihdoin ammattia ja kaupunkia. Tämä on ollut antoisaa ja opettavaista aikaa.


      • 6+18
        Vaihdoin alaa kirjoitti:

        Hoiva-alalla riittää töitä ja sitä työtä ei voida viedä Kiinaan. Itse vaihdoin kaupunkia ja ammattia 44-vuotiaana. Siirryin teknilliseltä alalta ensin hoiva-alan koulutukseen, sitten tein sijaisuuksia pari vuotta ympäri kaupunkia ja 47-vuotiaana sain vakituisen viran, jossa olen vieläkin. Ensi vuonna täytän 65vuotta ja pääsen työstäni eläkkeelle. Vielä senkin jälkeen minulla on mahdollisuus jatkaa hoiva-alan töitä nykyisessä työpaikassani tai tehdä työtä keikkaluonteisesti silloin-tällöin, vaikka viikonloppuisin, jolloin korvauskin on parempi.

        Neuvoisin, että kotiin ei kannata jäädä kovin pitkäksi aikaa. Työnantajia kiinnostavat henkilöt, jotka koko ajan yrittävät tehdä jotakin ja olla liikkeessä. Itse olin aikoinani vapaaehtoistyössä Mannerheimin Lastensuojeluliitossa lapsenkaitsijana pientä korvausta vastaan. Siellä ollessani minulle alkoi tulla sijaisuustarjouksia kaupungin paikkoihin, ensin lyhyempiä ja sitten aina vain pidempiä. Siinä tuli uusi kaupunki tutuksi, kun oli keikkaa joka puolella. Hetkeäkään en ole katunut, että vaihdoin ammattia ja kaupunkia. Tämä on ollut antoisaa ja opettavaista aikaa.

        äkkiseltään laskettuna et ole esim 90-lama-aikanakaan ollut työttömänä vaan jo jalan ovenväliin saaneena. Ja silloin oli eri ajat kuin nyt...eli kommenttisi ei ole juuri minkään arvoinen...valitettavasti.


      • Vaihdoin alaa kirjoitti:

        Hoiva-alalla riittää töitä ja sitä työtä ei voida viedä Kiinaan. Itse vaihdoin kaupunkia ja ammattia 44-vuotiaana. Siirryin teknilliseltä alalta ensin hoiva-alan koulutukseen, sitten tein sijaisuuksia pari vuotta ympäri kaupunkia ja 47-vuotiaana sain vakituisen viran, jossa olen vieläkin. Ensi vuonna täytän 65vuotta ja pääsen työstäni eläkkeelle. Vielä senkin jälkeen minulla on mahdollisuus jatkaa hoiva-alan töitä nykyisessä työpaikassani tai tehdä työtä keikkaluonteisesti silloin-tällöin, vaikka viikonloppuisin, jolloin korvauskin on parempi.

        Neuvoisin, että kotiin ei kannata jäädä kovin pitkäksi aikaa. Työnantajia kiinnostavat henkilöt, jotka koko ajan yrittävät tehdä jotakin ja olla liikkeessä. Itse olin aikoinani vapaaehtoistyössä Mannerheimin Lastensuojeluliitossa lapsenkaitsijana pientä korvausta vastaan. Siellä ollessani minulle alkoi tulla sijaisuustarjouksia kaupungin paikkoihin, ensin lyhyempiä ja sitten aina vain pidempiä. Siinä tuli uusi kaupunki tutuksi, kun oli keikkaa joka puolella. Hetkeäkään en ole katunut, että vaihdoin ammattia ja kaupunkia. Tämä on ollut antoisaa ja opettavaista aikaa.

        Hoiva-alalta töitä löytynee mutta jokaista työtöntä ei voi niin vaativaan ja ihmisläheiseen työhön kouluttaa - eikä missään tapauksessa vastoin työttömän omaa tahtoa.


    • santmi

      Pitää täysin paikkansa, mikä on hävytöntä. 2020-luvulla saattaa käydä niin, että tämän päivän nuorille esimiehille tulee luu vetävän käteen, kun hakevat nelikymppisinä töitä, Kehityshän on aina mennyt eteenpäin.

    • made in usa

      No niinpä ja maahanmuuttajia ja pakolaisia tuodaan lisää muka työvoima pulan varjolla suomessa ei ole pulaa työntekijöistä eikä tule olemaankaan koskaan vaan työnantajat haluaa semmoisia työntekijöitä joitten työllistämisestä maksetaan tukia sitten kun ulkolaisen palkkaavat luulevat olevansa kansainvälisiä

    • mitkä työmarkkinat?

      Ei se aina ole ikärasismiakaan... Juuri otsikoissa oli Huittisten ABC, 400 hakijaa joista 38 palkattiin. Ja tämä prosentti pätee mihin tahansa rättimyymälästä nyrkkipajaan, toimistosta mihin huippupaikkaan minne jengiä riittää, ja muuhun, sulla on noin 10% mahdollisuudet muutenkin.
      Itse olen 33 ja hakenut nyt noin 30 työpaikkaa tänä vuonna, kouluttautunut 2 kertaa ja joka ikinen vuosi haen pätkätöitten takia uutta ja uutta määräaikaista: vakkaria ei ole, kun halutaan pätkää. Sitten rehottaa vuokra yms. firmat mitkä tekee tätä ihan samaa, eri paikkoja, hakemuksia, ihmisiä, pätkille suurin osa.

      Itse muuten ole päässyt kahteen työhaastatteluun, että jaa-a... Mutta toisaalta, minullahan on sitä sun tätä ym. työkokemus, ei koskaan oikea koulutus, aina väärä sukupuoli ja nyt, ei kukaan halua 33-vuotiasta lapsetonta naista töihin. Vakipaikkoja ehkä tarjolla siis seuraavan kerran 45 vuotta täyttäneenä. Että syitä kyllä löytyy ja lopultakin se syy on meille kaikille sama: töitä, missä on rehelliset työehdot, kohtuullinen palkka ja kaikki kunnossa, ei vaan ole! Ne paikat mitä on ovat tarjonneet laittomia työsopimuksia, laittoman pientä pohjapalkkaa (paras 4 E/h!!!) ja tuntitöitä teetetään urakalla ja niin edelleen. Töitä ei siis vaan ole, on vaan orjatöitä.

      Sulla sentään on paperit ja muut kohdallaan, mä omaan korkean äo:n, olen aidosti todella monipuolinen osaaja ja oppija, mutta näytän paperilla ad/hd-juopolta, jolla on pätkää pätkän jälkeen ja koulutuksetkin ihan erilaisia: varmaan joku hullu. Joka vääntää pentuja heti kun saa vakipaikan... Että minkäs sille sitten tekee. Menisin vaikka opiskelemaan vieläkin, jos olisi rahaa: ei todellakaan ole! Ja niin, kyllä mulla OLI suunnitelmat nuorena, hain ihan perkeleesti unelma-ammattiini ja kurssitin ja yritin, vaan kun ne kusahti, niin mitäs sitten: vuosia hukkaan ja mitäs sitten. Kakkos suunnitelma ei toiminut sekään ja kolmaskin näyttää: pätkätöitä satunnaisesti, silloin tällöin, ehkä joskus...

      Tosiasia on, vaikka Paavo Positiivinen kuinka huutaa asennetta ja että kyllä se on vaan oma vika jos ei menesty, että tämä maailma ei ole semmoinen my little pony paikka: osa kuolee jo syntymäänsä ja kaikki eivät saa syntyä kuin sodan ja kurjuuden keskelle. Se on tosiasia mikä on syytä muistaa. Positiivista asennetta toki tarvitsee selvitäkseen, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että tasan ei mene onnen lahjat ja tough shit, jos sinä olet se paskan nakin saaja: kenen sen pitäisi olla? Jonkun muun? Niinpä, olen usein miettinyt, että no, kai se sitten sama on, vaikka se olen minä. Yhtä paljon sitä jotain toista harmittaisi, se surisi unelmiaan ja särkynyttä elämäänsä sekä turhia yrityksiään. Kuten sinä nyt siellä, eri syistä. Ja siltikin vielä, meillä on kaikki ihan hyvin, vaikka moneen oman maalaiseen verrattuna ei olekaan. Maailma on julma ja kova paikka, ei ollenkaan tasa-arvoinen eikä kaikille olekaan omaa paikkaa. Jep. Näin se on. Ja yrityksen puutteestä ei voi syyttää: on jumankaude kahlattu kurssia, harrastetta, haettu, yritetty, on kouluttauduttu ja etsitty, työharjoittelutkin itse hankittu, on aikuiskoulutusta ja ties mitä vielä. Passiivinen työtön en ole ollut koskaan. (Paitsi tästä lähtien?)

      Viime lamasta saakka, täällä on ollut työttömiä ja pätkätyöläisiä, ihan oikeasti puolet minun ikäluokastani on kouluttautunut kahteen kertaan... Ja sitä rataa. Joten, sori. Ei ole mitään muuta kun elämän rasismia. Sellaiseksi tämä yhteiskunta rakennettiin: tärkeintä ei enää firmoille ole pitkään aikaan ollut työllistää, vaan tuottaa mahdollisimman paljon voittoa tietyille. Ei ole tärkeää että kaikki saa vähän, vaan että jotkut mahdollisimman paljon. Ei sillä ole merkitystä oletko sinä työtön kun meillä on markkinatalous ja ketään ei kiinnosta, kunhan optiot jaetaan ja miljoonat juoksee.

      Suomen työmarkkinoita siis, ei vaan ole. Halpatyövoimaa, orjatyövoimaa, niitä tarvitaan. Muuten, ne sun mahdollisuudet on tuon 10%.
      Onnea hakemuksiin!

    • niinhän se vaan on

      Alle 30-vuotiailla ja yli 50-vuotiailla on kaikista heikoimmat mahdollisuudet työmarkkinoilla. Sen sijaan huippuun koulutetut ja verkostoituneet 30-49 vuotiaat ovat usein se ensisijainen ryhmä kun avoimia työpaikkoja täytetään. Vielä useammin nämä työllistyvät jo ennen kuin työpaikat julkaistaan "kaikille" avoimiksi.

      • ei ole töitä

        Niin, ja jälleen, ne 30-49-vuotiaat jotka eivät ole taitavia verkostoitumaan eivätä ole "huippuunsa koulutettuja" ovat missä? Kyllä se työllistyminen on yhtä vaikeaa varmaan kaikille, no, ehkä tuo ikä koskee miehiä, joitten työn antajat eivät maksa senttiäkään tämän maan lapsista: lapsia tänne kyllä pitäisi tehdä, mutta naiset tekee niitä oman työn ja elämän mahdollisuuksien kustannuksella. Miesten työn antajat eivät osallistu kustannuksiin mitenkään, joten on luonnollista että ketä palkataan. Ymmärrän.
        Osa naisista on oikeasti kotona vuositolkulla, en mäkään haluaisi palkata ihmistä, joka sitten on kotona 7 vuotta ja palaa "vanhalle paikalle" vaikka se tasan joudutaan kouluttamaan ja perehdyttämään uudelleen ja sen jo päteväksi tullut sijainen tekee mitä? Tosiasia on se, että ne tämän maan lapset vaan maksaa lapsettomillekin työuria, tekee määräaikaisia ja siis maksaa vaan naisten palkkaajille: milloin naisista tulee mahdollisimman epähaluttuja työn tekijöitä.

        Kaikille avoimiin paikkoihin on hyvin usein sisäinen haku, ja sisäinen haku menee AINA, joka ikisessä firmassa 100%:sti edelle. Sitten tulee tämä mainitsemasi verkostoituminen ja suhteet, suhteilla jaetaan tässä maassa lähes kaikki loput paikat. Tuntemattomalta on nykyään kenen tahansa lähes mahdotonta saada töitä, ellei ole hanttihomma ja ellei näytä paperilla älyttömän hyvältä, ja kaiken lisäksi työhön ei ole sitten tuttuja/sisäisiä hakijoita.

        Suhteillahan sitä pelataan ja mikäs siinä. Jos miettii, miten kallista on kouluttaa, mikä riski on ottaa tuntematonta, paljonko mammalomat maksaa ja miten monta vuotta niitä käytetään (esim. 7 vuotta kotona ja vielä on joku paikkaa lämmittänyt?!), niin totta. Jos haluaa pelata varman päälle, palkkaa 30-49-vuotiaan miehen. Hyväkuntoinen, vahvimmillaan, jaksaa laittaa työn vielä perheen edelle, jne.Kyllähän 55-vuotiaalla on reilusti työvuosia jäljellä, noin 20 vuotta jos kunnostaan vähäänkään huolehtii mutta niin, ei sillä ole enää samaa motivaatiota, se arvostaa jo kotona oloa ja perhettä eikä halua asua ylitöissä.
        Lisäksi sille pitäisi maksaa palkkaa.

        Ei ole mitään työmarkkinoita, ei kasaa töitä jaettavaksi, ei kukaan halua maksaa mistään mitään, työntekijä on tuotantohyödyke eikä ihminen, ja kuka nyt vieraan palkkaa kun tutunkin voi palkata. Poliitikkoja asia ei kiinnosta, siis korjata, kun sillä voi hankkia ikuisesti pisteitä tyhjillä puheilla ja keksiä erilaisia leikkejä mitä kutsutaan "työllistämistoimenpiteiksi". Sitten voi kiusata ja nöyryyttää työttömiä ihan vaikka loputtomiin saakka, lisäksi niitä saa syyllistettyä koko maan tilasta!
        Tämä maa on yhteinen yritys, tai oli, kunnes siitä tule walhroosien ja muitten pörssihaitten leikkikenttä ja tuotantotehdas ja nyt kaikki ovat heille orjuutettuja. Kun yksi haluaa kaiken ei muille jää mitään. Markkinatalous toimii näin ja sen me halusimme.


      • 45345

        Kyllä moni ottaa n. 20-vuotiaita töihin, saa maksaa pienempää palkkaa kuin jo uraansa luoneelle 30-vuotiaalle..

        Siis työtehtävissä jotka eivät vaadi kovin korkeaa koulutusta toki.


    • Karampaa

      Kyllä on kusta päässä niin miehilläkin kuin naisillakin. Pitäis ottaa jokin
      syylämuori tai eturauhas juppi sekottaan työpaikoille. menkää johonkin
      ja pistäkää karampaa niin auttaa kummasti.

    • tyytyväinen oon

      minä olin 53v. kun työni päättyi työnantajani sairastuttua, hän kysyi kiinnostaisiko uusi työ toisessa samanalan firmassa, tottakai kiinnosti sen ikäisenä. Kävin sitten haastattelussa ja sanoivat ettei tällä hetkellä ole tarvetta MUTTA TULE AAMULLA TÖIHIN. Yön aikana oli se tarve tullut. Tosin minulla oli edelliseltä työnantajalta niinhyvät suositukset että olisin mennyt kenen tahansa ohi, ja sitäpaitsi ne firmojen johtohenkilöt oli enemmän kuin tuttuja keskenään, eli suhteet vaikuttaa tosi paljon duunari tasollakin . Nyt olen jo pois työelämästä, pääsin putkeen työnantajan kanssa yhteisesti sopien, eli sain lahjaksi ne muutamat puuttuvat työvuodet, etten pudonnut mihinkään loukkuun alle 57v. iässä vaan PÄÄSIN putkeen, ja tämä kaikki kahden toisensa tuntevan työnantajan yhteisymmärryksen tuloksena. Siitä kiitollisena olen ettei ikärasismia ollut.

      • eivarmaanoo

        Minä olen 90-luvun laman uhri. Hyvästä ammatista ulkoistettiin. Noin 50-vuotiaana tehdastyöhön, siitä koulutukseen, toimistotyöhön, myyntityöhön hoitoapulaistyöhön. Hirveetä tilkkutäkkiä, ennenkuin pääsin liiton lisäpäiville. Vakityöpaikkaa ei ollu kun tuo tehdastyö kolmivuoroineen. Opiskelkaa nuoret useampi ammatti, vaikka työn ohella, tämä vain neuvoksi. Minulla ei tietenkään mennyt sormi suuhun noissa töissä, mutta nykyisin kun pitää olla tutkinto joka paikaan, se ainakin minulla oli esteenä saada kunnon työtä monellakin alalla, jopa osaamallani alalla piti päivittää tietojani, enkä silti saanut vastaavaa työtä,ikäni varmaan esteenä.


    • Marxo

      Sitä mietin, miten nyt työikäisille 20-40 vuotiaille käy, kun he vanhenevat. Putoovatko hekin työelämästä pois 41 vuotiaina.
      Sitä mietin, miten tämä yhteiskunta kestää sen, että ihmiset putoovat työelämästä 40 vuotiaina.

      • samaa mietin

        Niinpä! Erittäin hyvä kysymys tässä välissä, nimittäin! Edellisen laman "nuorisosukupolvesta" eli valmistuneet, valmistumassa ja nuoret aikuiset, laskettiin jäävän ja jäikin vähintään 30% pätkätöihin ja työttömiksi. Se on hemmetin iso prosentti. Vanhempia piiloteltiin kursseille ja koulutuksiin, kunnes saatiin eläkeputkeen ja sairaseläkkeille. Nykyään 30-vuotiaista, eli edellisen laman uhreista on iso osa päätohtorin papereilla eläkkeellä, iso osa syrjäytyneitä, osa onnekkaimmista edes pätkätyöläisiä, kunnes alkavat olla noin 40-vuotiaita. Koska silloin alkaa pätkätyösyrjintä viimeistään: on halvempaa teettää pätkiä nuorilla ja hanttihommiin pyrkivä 40-vuotias on epäkelpo, vaikkei mitään muuta olisi tarjolla. Se vanha hokema "kun tekee mitä työtä vaan" on ainoastaan johtanut työn tekijöiden riistämiseen, työttömien syyllistämiseen ja siihen, että ihmiset sitten ovat nuorina tehneet elääkseen "mitä vaan" ja on kertynytkin outo kasa pätkätöitä, eikä työhaastattelija tajuaa CV:stä enää mitään.

        Moni on uudelleen kouluttautunut ja sittenkin vielä uudelleen kouluttautunut. 2-3 tutukintoa on normaali. Nyt tulee uusi, Sarasvuon toivoma uudistava taantuma, jonka ehkä miljonääri toivottaa tervetulleeksi kun taas menee kasa kilpailijoita konkurssiin. Mutta! Työläisille ja tavallisille ihmisille se on eri asia. Uusi nuorien sukupolvi, joista isolle prosentille käy, kuten aikaisemmille. Osa saa töitä, ja osa syrjäytyy kokonaan. 10 vuoden päästä heillä ei ole sen enempää vakitöitä kuin ajankohtaista koulutustakaan. Opintorahat yms. etuudet ovat ajastaan jo 15 vuotta jäljessä, millä taataan että vain varakkaitten lapset kouluttautuvat. Myös uudelleen tarpeen vaatiessa. Muille se on liian kallista, kun ei osa-aikatöitäkään enää riitä. Osa-aikatyöt, sovitelllut päivärahat ym. sellaiset ovat pariskuntia varten: yksinasuvalla niihin tuskin on varaa. Kaikki sosiaaliavustukset ovat jäljessä ja se satanen, hyödyttää kuntia, mutta avustuksen saajalta se otetaan jostain toisesta etuudesta pois. Velkaantuneita ja lopun elämää köyhyydessä eläviä riittäää, mutta se ei todellisuudessa kiinnosta ketään.

        Niin, mitä käy nyt 20-40-vuotialle, kun he pätkätöitä tehneinä syrjäytyvät. Niinpä. Eläkkeet ovat tulevaisuudessa olemattomat, koska niitä ei kaikille kerry ja osa joutuu jatkamaan työuraansa riippumatta terveydestä, väkisinkin, jos vaan voi. Mitään sosiaaliturvaa ei saada enää ajantasalle, siitä pitää huolen sarasvuot ja wahlroosit, ja "lama". On se jännää, että hintoja voi nostaa ja kaikki kallistuu, tuottavista yrityksistäkin potkitaan ihmisiä pihalle, että voitot lisääntyisivät, mutta palkkoja ei voi nostaa, sosiaaliturvaan ei ole varaa eikä uusia työpaikkoja luoda edes silloin, kun tuotto on korkea.


    • Tolupullo

      Mulla sama ongelma,ku alottajalla.Olen työeläkkeellä,nyt saanut tiputettua painoa runsaasti ja masennus on häädetty.Olen tosi hyvä siivoomaan,olen hakenut kesän aikana ainaki 30 siivoojanpaikkaa,vaan siihen se stoppaa kun ilmotan ikäni,53v!Kai ne ajattelee et täs iäs alkaa oleen jo kaikenlaista kremppaa tai jotai.Mun mielestä pärjäisin varmasti siivousalalla paremmin kun moni nuori.Ammattitaito kasvaa tehdessä ja toiset vaan on luotuja siivoamaan.Nyt käynki joutessani siivomas olmasiks muksun ja vanhempieni luona,ja siivoilen hulluna himassa.!:(

    • Mee kaupunkihommii

      Siellä saa töitä minkä ikäset vaan. Se on kyllä duunareilla määrä-aikanen sopimus, mutta tuurilla saa jatkosopimuksii.

    • mk

      En muista tiedä mutta itse vaihdoin työpaikkaa 48v kun edellisessä tuli lomautuksia ja rupesin hakemaan ja kun on kokemusta alalta ja hain työjohtohommia niin kyllä haastatteluihin kutsuja tuli eikä palkastakaan tarvinnut tinkiä. Mutta ainakin metallipuolen asennushommissa koekmuksesta on hyötyä ja niin edelleen. Tämäkin asia on ihan alasta kiinni ja siitä haetaako töihin kokenutta ammattilaista vain vastavalmistunutta.

    • ilman työtä

      Olen 40 enkä pääse enää edes haastatteluihin. Ja luulen syyn olevan ikäni koska aiemmin sain näillä samoilla papereilla sentään pätkätöitä. Nyt en saa enää niitäkään.
      Tässä on vaan vähän pitkä aika odotella sitä olematonta eläkettä. Ehtii kuolla nälkään moneen kertaan.

      • Jorkki 47

        Ainakin pääkaupunkiseudulla on jatkuva tarve taksinkuljettajista, työ sopii myös naisille. HTD ja Lähitaksi kouluttaa kokoajan halukkaita, samoin Kovanen ja Kajon. Pari vuotta se kestää että pääsee suomalaiseen keskipalkkaan, mutta ei kuole nälkään ja ahkeruutta se vaatii. Hoiva-alalla varmaan myös tarpeita, koska me suuret ikäluokat vanhenemme.


    • surullista...

      Jos haet työpaikkaa isosta/isohkosta yrityksestä, ikäsi puolesta saatat olla eläkeriski työnantajallesi. Toisin kuin monet luulevat, isot yritykset maksavat omasta pussistaan jos jäät ennenaikaiselle eläkkeelle työkyvyttömyyden takia (pieniä yrityksiä tämä ei käsittääkseni koske). On naurettavaa, että valtio haluaa nostaa eläkeikää mutta yritysten eläkevastuulle ei tehdä mitään. Jos ikäisesi jää työkyvyttömyyseläkkeelle oltuaan niin kauan töissä uudella työnantajalla että työnantajan vastuu täyttyy (euromäärä maksetuista palkoista) niin se voi maksaa työnantajalle useita kymmeniä tuhansia euroja. Vaikka olisit hyvä hakija, työnanataja ehkä miettii myös tätä puolta asiasta, varsinkin jos on kyse fyysisesti raskaasta työstä joka voi aiheuttaa ennenaikaisen eläköitymisen.

      • k39xö2

        muutamia vinkkejä:

        - kouluttaudu
        - ryhdy yrittäjäksi
        - vaihda alaa
        - hyväksy myös pätkätyöt
        - ole valmis alentamaan palkkatoivetta hetkellisesti, jotta pääset töihin. Esim. 2 vuoden työttömyysputki pitäisi saada katkaistua hinnalla millä hyvänsä.

        Koska pääset haastatteluihin, niin jotakin menee pieleen haastatteluissa. Soita reippaasti rekrytoijalle ja kerro, että olet tässä samassa tilanteessa niin usein, että kaipaat REHELLISTÄ palautetta siitä, että miksi et tule valituksi. Tässä saattaa olla syitä:

        - koulutus vanhentunutta
        - ATK-taidot vanhentuneet
        - kielitaito riittämätöntä
        - vaikutat ulkonäöltäsi epäkelvolta (esim. lihavuus = laiskuus, punainen nenä ja isot silmäpussit = juoppo ym. mielleyhtymiä)
        - vaikutat liian hermostuneelta, flegmaattiselta, saamattomalta, epäluotettavalta, liian voimakastahtoiselta jyrältä tms.

        Olen itse lähestymässä viittäkymppiä ja olen itse valmis vaihtamaan alaa, jos menetän nykyisen työni, vaikka ansiotaso sitten tippuisikin. Yrittäjäksi ryhtyisin, jos talouteni olisi kunnossa, mutta kun ei ole miestä ja asuntolainaa on vielä jäljellä, niin en pysty yrittäjyyteen, koska säännölliset tulot on pakko olla. Jos on samanhenkinen kaveri, olisiko hänestä yhtiökumppaniksi? Onko nykyisellä työkokemuksellasi olemassa verkkoja, joista olisi yrittäjänä hyötyä? Yrittäjäksi voi ryhtyä helpolla myös esim. franchising-yrittäjänä.

        Mieti ihan tosissasi, voisitko vaihtaa alaa. Monilla aloilla on yhä työtä. Voisitko tehdä viimeiset työvuotesi hommia esim. perhepäivähoitajana, ottaa vastaan sijoituslapsia, tehdä myyntityötä jne.

        Myös oppisopimuskoulutus on yksi vaihtoehto. Erityisesti julkisella sektorilla ja kädentaitamisen alalla käytetään tätä vaihtoehtoa.


    • syrjitty kans

      josko kokeilisit mennä viroon töihin siellä on kyllä sinunlaisille ammattilaisille töitä ja paljon,monet työnantajat haluavat virolaisen töihin suomeen ja toistenpäin sama asia.en tiedä miksi mutta asia on näin,kokeile edes.

    • kellonviisari

      Työkokemuksen tai koulutuksen puute ei tosiaan ole syynä siihen, ettei 40 ja sitä vanhemmat saa työtä. Työvoimatoimistotkin ovat tässä asiassa jälkijunassa, kun luulevat niin. Saadaan ihmiset uskomaan, että heissä on jotain pahasti vialla tai että epäkohta on vain oma vika.
      Haastattelussa kylläkin suoraan sanotaan, että työkokemuksista ja koulutuksista palkan maksaminen on ongelma. Pitäiskö kokeilla hakemusta, jossa ei laittais kummastakaan mitään? Pääsiskö jopa töihin?
      Tai sitten haetaan vain jotain tyyppiä, persoonia. Mitäs sille voi jos on vääränlainen persoona? Ei kai kukaan nyt sentään omaa itteään ala vääristää vain tämän takia. Erilaisuuden sieto on nykyihmisillä niin alentunut, ettei eri ikäisiä ihmisiä enää siedetä työpaikoilla kuten vielä parikymmentä vuotta sitten. Ollaan tekemisissä vain oman ikäistensä kanssa, tuottaa vaikeuksia ymmärtää muiden ikäluokkien kokemusmaailmaa.

      Palkkaa ei haluttais maksaa, pitää saada yritysten sijoittajille mahdollisimman paljon jäämään voittoa. Se on uusliberalistisen markkinatalouden periaate. Lukekaa kirja "Uusliberalismin lyhyt historia". Tavoitteena on varallisuuden ja rahojen kasaantuminen tietyille, ei kaikille ja se on nyt toteutumassa. Työn loppuminen on myös ennustettu jo 90-luvulla yhteiskuntatieteessä, tuntuu siltä, että niinkin uskomaton väite on toteutumassa.

      60-70-luvuilla syntyneet ovat erityisesti tulleet harhautetuksi, heille puhuttiin, että halutaan kaikille hyvä ja tasa-arvoisempi tulevaisuus, hoettiin, että kouluttautumalla ihminen voi ylittää lähtökohtansa ja päästä parempaan elämään. 90-luvun jälkeen on jäljellä vain niukkuuden jakamista.

      Aika mielenkiintoista on sekin, että jos perustais yrityksen, kuka tulee kyseenalaistamaan työkokemuksen tai koulutuksen riittävyyttä tai persoonaa?Päinvastoin.

    • Sitkeyttä

      Jatka sitkeästi! Itse jäin työttömäksi työnantajan konkurssissa juuri 50 täyttäneenä. Olin työttömänä 16 kuukautta. Sinä aikana lähetin 244 hakemusta ja kävin 12 haastattelussa. Kolmastoista kerta sitten tärppäsi, sain vakituisen paikan.
      Hyödynsin työvoimatoimiston palveluita tarkistuttamalla CV:ni ja hakemukseni heidän asiantuntijallaan ja käymällä keskustelemassa ammatinvalintapsykologin kanssa.
      Paikoissa joita hain ei ikäni ollut ongelma, päinvastoin, tehtäviin etsittiinkin kokenutta henkilöä. Tuskinpa ikä sinunkaan kohdallasi on ollut ratkaiseva tekijä, koska olet kuitenkin päässyt haastatteluihin. Itse ainakin kysyin jälkeenpäin, miksi en tullut valituksi. Hyviä hakijoita on paljon, joten valintaan saattaa vaikuttaa hyvinkin pieni asia, esim. jonkin tietyn ohjelman osaaminen.

    • jipruli
    • Peilin kertomaa

      Olen itse lähes kuusikymppinen, joten tiedän miltä tuntuu kun huomaa olevansa vanhempi kuin olisi "sopivaa."

      Mutta aikanaan työnantajana montaakin (silloin itseäni) vanhempaa hakijaa haastetellessa huomasin, että useat heistä olivat suhteellisen juurtuneita ideoissaan tai jopa katkeria. Kukaan ei tietystikään kutsu sinua haastatteluun asti todetakseen että olet sen ikäinen, kuin hakemuksessasi lukeekin, vaan jotain tapahtuu itse haastattelussa... ja se jokin valitettavasti tulee itsestäsi.

      Ikärasismiakin on, mutta silloin et pääse edes haastatteluun. Et varmastikaan pidä tästä, mutta tällaiset "sortamiset" ovat yleensä se HELPOIN tie keksiä "syy" epäonnistumiselle... vaikeampaa (mutta loputtomasti hyödyllisempää) on havaita se omasta käyttäytymisestään.

      Muista, että työnantaja toki hakee itsenäiseen työskentelyyn kykeneviä, mutta ei kuitenkaan jotakuta, jonko kokee haastavan (tai tulevan haastamaan) oman auktoriteettinsa. Vältä siis liian itsevarmoja otteita, vältä kaikkea kyynisyyttä tai negatiivisuutta, ja osoita että olet valmis ottamaan määräyksiä nuoremmilta esimiehiltä.

      JOS siis haluat löytää todellisen syyn ongelmaan ja päästä siitä... ;o)

    • Ihme hörhö

      Vaikka en ole itse koskaan edes kokeillut kannabista uskon silti että se on paljon vaarattomampi aine kuin alkoholi. Alkoholinjuojissa on suurin osa väkivaltaisista murhaajista. Senhän jo näkee siitäkin kun ryyppääjät täällä yllyttää toisten murhaamiseen.

    • mikkuliina

      Olisin onnellinen jos 'ikärasismi' iskisi kohdalle, ikää on senverran että putkeen pääsisin, mutta on suurehko työnantaja ja joutuisi maksamaan sakkoa jos vanhoja pois laittaa, joten nuoremmat lähtee koska on halpaa irtisanoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      112
      1992
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1427
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1285
    4. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      66
      1194
    5. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1187
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      112
      1090
    7. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1020
    8. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      986
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      788
    Aihe