Henkilökuvaan musta tausta?

Mustatausta?

Moi! Saako jollain kameran asetuksilla suoraan sellaisen kuvan että henkilön kasvoihin kohdistuu samala tai "valo" ja muu tausta näkyy pelkkänä mustana?

59

3643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Esko Nystedt

      "Moi! Saako jollain kameran asetuksilla suoraan sellaisen kuvan että henkilön kasvoihin kohdistuu samala tai "valo" ja muu tausta näkyy pelkkänä mustana? "

      Saa mihin tahansa kameraan.
      Katsoo vaan , että taustalla ei ole mitään.
      Tai että tausta on pimeä.

    • asodn231?SA

      "taustalla ei ole mitään" eikö siellä taustalla ole aina jotain? Onko jotain asetuksia joilla kannttais lähteä koittamaan?

    • lehtitötterö

      ottaa kuvan yöllä ulkona pimeässä, tai sisällä pimennetyssä huoneessa, kameran ympärille voi kääriä sanomalehdestä tötterön suuntamaan salamaa kuvattavan naamaan.

    • Havainnoitsija

      Pelkillä kameran asetuksilla et mustaa taustaa saa alivalottamatta itse pääkohdetta, vaan valaistus on se mikä ratkaisee. Pyrkimyksenä on siis valaista ainostaan kasvot (olipa se sitten keino- tai auringonvalolla) ja pitää ympäröivä valaistus mahdollisimman vähäisenä. Asiaa helpottaa myös huomattavasti, jos käytät mustaa taustakangasta ja jätät kohteen ja taustan väliin riittävästi rakoa.

      • holga D90

        Eikös noiden onboard-salamoiden valaisumatka ole ihan muutamia metrejä? Jos ottaa kuvan pimeässä vasten tyhjää, eli lähellä takana ei ole mitään kohteita, niin eikö se tuota toivottua tulosta? Salaman tehoahan useissa kameroissa voi säätää samoin kuin valotusta plus/miinus. Tai sanotaan, että niissä, joissa on vähintään P-automatiikka.


    • ga das 123

      Havainnoitsijalle kiitokset! :)

    • 02o

      Saa salamavaloa käyttäen jos kuvaat esim ulkona ”pimeässä” ja valoton tausta on kaukana, sisälläkin saatat onnistua pokkarilla pimeässä.

      ”jollain kameran asetuksilla”
      Kameran asetukset:
      – aukkoarvo) pitää laittaa salaman tehon (ohjeluvun mukaan)
      – käytä lyhintä mahdollista valotusaikaa (esim. 1/2000) silloin vallitsevasta valosta on vähiten haittaa.
      – pienitehoinen salama lähellä kohdetta valottaa vähiten ympäristöä

      Käytä salamassa valonhajoitinta ettei varjoista henkilön kasvoilla tule liian jyrkkiä

    • WB
      • holga D90

        Aika vekkuleita nuo.


      • holga D90
        holga D90 kirjoitti:

        Aika vekkuleita nuo.

        Tarkoitan esim tuota päivänvalossa otettua kuvaparia.


    • EiPhotoshoppaaja

      Kaikkein helpointa lienee kummiski jälkikäsittely mutta sitähän ei tässä kysytty
      kuvan voi manipuloida vaikka vaalenpunaiseen kukalliseen taustaan
      yksinkertaisesti viemällä sen hiirellä sinne.
      Sellane onkin jo "epistä".

      • lkjlkjljl

        Sukupuoliyhdynnänkin voi jo varmaan korvata yksinkertaisesti viemällä sen hiirellä sinne.


      • kuvaaja, ei soppaaja

        Kyllä se edelleenkin on kaikkein helpointa tehdä kuvaamalla. Edellyttää tietenkin valokuvauksen perusasioiden jonkinlaista hallintaa, ja ne näyttää nykyään olevan suurimmalta osalta täysin hakusessa. Toinen toistaan paskempia kuvia. Varmaan pollevaa leikkiä valokuvaajaa kun ei saada yhtään kelvollista kuvaa kamerasta ulos vaan kaikki pitää rakentaa kuvankäsittelyssä.


    • WB
      • d80 ...

        Oletko muka käyttänyt salamaa 1/2000 s, ajalla.Mun kamerassa tyssää 1/200 salaman käyttö?


      • Havainnoitsija
        d80 ... kirjoitti:

        Oletko muka käyttänyt salamaa 1/2000 s, ajalla.Mun kamerassa tyssää 1/200 salaman käyttö?

        Tuo 1/200 on yleensä rajana halvemmille salamalaitteille, mutta salamoilla, joissa on "high speed sync" -ominaisuus, ei suljinajalle ole rajoituksia.


      • WB
        d80 ... kirjoitti:

        Oletko muka käyttänyt salamaa 1/2000 s, ajalla.Mun kamerassa tyssää 1/200 salaman käyttö?

        Kyllä olen muka käyttänyt.
        Tuo on juuri se asia miksi pokkarilla pääsee poistamaan vallitsevan valon vaikutuksen, toisin kuin järkkärillä.

        Onkohan sinulla mennyt pokkarit ja vrhosuljinkamerat sekaisin.
        Verhosuljinjärkkäreillä lyhin salama-aika on se jolloin verho on kokonaan auki (usein esim 1/125 sek)

        Minulla ei ole ollut yhtään digipokkaria jossa salama ei toimi kaikilla valotusajoilla.


      • WB

      • chdk ja salama
        WB kirjoitti:

        Kyllä olen muka käyttänyt.
        Tuo on juuri se asia miksi pokkarilla pääsee poistamaan vallitsevan valon vaikutuksen, toisin kuin järkkärillä.

        Onkohan sinulla mennyt pokkarit ja vrhosuljinkamerat sekaisin.
        Verhosuljinjärkkäreillä lyhin salama-aika on se jolloin verho on kokonaan auki (usein esim 1/125 sek)

        Minulla ei ole ollut yhtään digipokkaria jossa salama ei toimi kaikilla valotusajoilla.

        entä uskotko siihen että jotkut canonin pokkarit pystyy salaman kanssa 1/30 000 s valotusaikoihin CHDK hakkerointifirmwaren avulla? olen kokeillut SX200:lla enkä usko että se pystyy lyhempään kuin 1/3200 - 1/4000.


      • d80...
        WB kirjoitti:

        Kyllä olen muka käyttänyt.
        Tuo on juuri se asia miksi pokkarilla pääsee poistamaan vallitsevan valon vaikutuksen, toisin kuin järkkärillä.

        Onkohan sinulla mennyt pokkarit ja vrhosuljinkamerat sekaisin.
        Verhosuljinjärkkäreillä lyhin salama-aika on se jolloin verho on kokonaan auki (usein esim 1/125 sek)

        Minulla ei ole ollut yhtään digipokkaria jossa salama ei toimi kaikilla valotusajoilla.

        Enpä tiennyt, että digipokkareilla salama synkkaa noin lyhyillä ajoilla.Aina sitä viisastuu.Ennenvanhaanhan sekään ei tullut kysymykseenkään kinareilla.Ja. Mulla tökkää 1/200 osaan d600:lla ynnä D80:llä.

        Tämä oli hyvää tietoa itselleni WB!


      • 02o
        d80 ... kirjoitti:

        Oletko muka käyttänyt salamaa 1/2000 s, ajalla.Mun kamerassa tyssää 1/200 salaman käyttö?

        ”Mun kamerassa tyssää 1/200 salaman käyttö?”
        Oletko kokeillut käsisäädöllä (M) em. lyhyempiä aikoja?
        Mitä tapahtuu kun salaman käyttö ”tyssää”, valottuuko vain ylä tai alaosa kuvasta, vai eikö salama laukea?


      • d80...
        02o kirjoitti:

        ”Mun kamerassa tyssää 1/200 salaman käyttö?”
        Oletko kokeillut käsisäädöllä (M) em. lyhyempiä aikoja?
        Mitä tapahtuu kun salaman käyttö ”tyssää”, valottuuko vain ylä tai alaosa kuvasta, vai eikö salama laukea?

        kamera ei anna 1/200 pienempiä aikoja salaman SB600 ollessa valmiustilassa.Mistähän toi d600 on tullut päähäni.Käytän siis Nikonin SB 600:sta.


      • salama synkkä
        d80 ... kirjoitti:

        Oletko muka käyttänyt salamaa 1/2000 s, ajalla.Mun kamerassa tyssää 1/200 salaman käyttö?

        Salamasynkan rajoitus koskee vain kameroita joissa on mekaaninen suljin, joko rungossa tai objektiivissa (ISOT kamerat). Pokkareissa suljin toimii katkomalla kennon virransyöttöä. Mekaanisella sulkimella olevilla kameroilla voi ottaa salamalla myös lyhyillä suljinajoilla jos salama ei ole kiinni kamerarungossa, ja saat kuitenkin salaman jollakin konstilla laukeamaan oikeaan aikaan.


      • Konstit?
        salama synkkä kirjoitti:

        Salamasynkan rajoitus koskee vain kameroita joissa on mekaaninen suljin, joko rungossa tai objektiivissa (ISOT kamerat). Pokkareissa suljin toimii katkomalla kennon virransyöttöä. Mekaanisella sulkimella olevilla kameroilla voi ottaa salamalla myös lyhyillä suljinajoilla jos salama ei ole kiinni kamerarungossa, ja saat kuitenkin salaman jollakin konstilla laukeamaan oikeaan aikaan.

        ”Salamasynkan rajoitus koskee vain kameroita joissa on mekaaninen suljin, joko rungossa tai objektiivissa (ISOT kamerat) … Mekaanisella sulkimella olevilla kameroilla voi ottaa salamalla myös lyhyillä suljinajoilla jos salama ei ole kiinni kamerarungossa, ja saat kuitenkin salaman jollakin konstilla laukeamaan oikeaan aikaan.”

        Taidat olla varsinainen sadunkertoja. Mikää edelläolevasta ei tunnu uskottavalta.

        Ainakin mun keskussuljin (mekaaninen suljin objektiivissa) kameroissa synkka toimii ihan kaikilla suljinajoilla.

        Verhosuljin kameroissa taas on lyhyillä ajoilla auki muutaman millimetrin rako verhojen välissä joten kuvasta valottuu vain kapea viiru. Ei siinä paljon konstit auta.


      • WB
        d80... kirjoitti:

        kamera ei anna 1/200 pienempiä aikoja salaman SB600 ollessa valmiustilassa.Mistähän toi d600 on tullut päähäni.Käytän siis Nikonin SB 600:sta.

        Viisaasti rakennettu turvakytkentä, ei tule ”vahinkolaukauksia joissa ruudusta valottuu vain kapea viiru.

        Jos tuossa salamassa on/olisi täysin manuaali tai ”orjatoiminto” niin silloin sitä voisi ”huijata” lyhyillä ajoilla ja käyttää myös pokkarin salamana vaikka 1/2000 ajalla

        Tuleeko tuo 1/200 rajoitus myös Flash Exposure Control/Manual Flash -toiminnolla?


      • d80 ...
        WB kirjoitti:

        Viisaasti rakennettu turvakytkentä, ei tule ”vahinkolaukauksia joissa ruudusta valottuu vain kapea viiru.

        Jos tuossa salamassa on/olisi täysin manuaali tai ”orjatoiminto” niin silloin sitä voisi ”huijata” lyhyillä ajoilla ja käyttää myös pokkarin salamana vaikka 1/2000 ajalla

        Tuleeko tuo 1/200 rajoitus myös Flash Exposure Control/Manual Flash -toiminnolla?

        "Flash Exposure Control/Manual Flash" mikäs tää sitten on?Kiinnostaa! D50 :sen manuaalia silmät tihrussa ja pää kuumana lukeneena ja salaman vasta D80:seen hankkineena en ole jaksanut syventyä koko asiaan.Laiska olen.En odota vastausta, mutta jos sen saan olen kiitollinen.


    • WB

      En tiedä uskoisinko tuohon 1/30 000 s, mutta lieneekö sillä merkitystä.
      Salaman valon ”palamisaika” on se joka ratkaisee todellisen valotusajan pimeässä.
      Salama ”palaa” muistaakseni suuruusluokkaa 1/1000 – 1/20000 sek joten se on ratkaisevaa sulkimen nopeuden kannalta, verhosuljin on oltava kokonaan auki juuri silloin kun salama palaa.

      Jos tuo 1/30 000 s on totta niin sillä voisi rajoittaa valotusta myös salamalla. Toisaalta harvoin valoteho/kennon herkkyys riittää noin lyhyille valotusajoille. Täytyypä kokeilla tuota 1/30 000 kunhan Canonini palaa matkalta.

      • näinpä niin

        Noissa järkkäreissä tuo salama välkkyy useamman kerran per ruutu, kun tuolle sulkimelle tulisi muuten melkoiset kiihtyvyydet. Siitäpä tuo rajoitus tuolle d80:llekin.
        Salaman räpsäykset pitää synkata yhteen sulkimen raon liikkeen kanssa.

        1/30000 onnistuu vielä halvaltakin salamalta ja jos mielenkiintoa riittää niin metz ainakin ilmoittaa salaman paloajan manuaalissa olevissa spekseissä ja manuaalit saa ladattua heidän sivuiltaa ilman mitään rekisteröintiä.

        Pokkareista en tiedä, mutta lieneekö kaikissa edes mekaanista suljinta, joten niillä ei väkisin samaa ongelmaa kuin mekaanisilla sulkimilla.


      • 02o
        näinpä niin kirjoitti:

        Noissa järkkäreissä tuo salama välkkyy useamman kerran per ruutu, kun tuolle sulkimelle tulisi muuten melkoiset kiihtyvyydet. Siitäpä tuo rajoitus tuolle d80:llekin.
        Salaman räpsäykset pitää synkata yhteen sulkimen raon liikkeen kanssa.

        1/30000 onnistuu vielä halvaltakin salamalta ja jos mielenkiintoa riittää niin metz ainakin ilmoittaa salaman paloajan manuaalissa olevissa spekseissä ja manuaalit saa ladattua heidän sivuiltaa ilman mitään rekisteröintiä.

        Pokkareista en tiedä, mutta lieneekö kaikissa edes mekaanista suljinta, joten niillä ei väkisin samaa ongelmaa kuin mekaanisilla sulkimilla.

        ”Salaman räpsäykset pitää synkata yhteen sulkimen raon liikkeen kanssa.”
        Hyvinkös tuo onnistuu jos sulkimen ikääntyessä (kuluessa), pölyyntyessä tai/ja paristojen tyhjetessä sulkimen nopeus muuttuu?

        Ei kai tossa sulkimen mekaanisuudesta ole kysymys vaan sulkimen tyypistä.
        Eikös mekaaninen keskussuljin synkkaa kaikilla valotusajoilla ja tuo aikarajoitus koskee enempi verhosulkimia? Ainakin mun keskussuljinkameroissa salamasynkka toimii kaikilla suljinajoilla.
        Joissakin ammattimalleissa on muistaakseni edelleen sekä keskus, että verhosuljin.

        Eipä myöskään taida millään verhosulkimella onnistua tuollainen 1/30000 valotusaika?

        verhon nopeus kennon editse on muistaakseni n 1/125 sek joten kaikilla sitä lyhyemmillä ajoilla sulkimen molemmat puolet liikkuvat samanaikaisesti. Silloin esim 1/1000 sek verhojen väli on vain parin millimetrin suuruusluokkaa.

        Noin päässälaskien tuosta tulis 1/30000 ajalla verhojen välisen raon leveydeksi jotain 0,07 mm ja silloin tarvittaisiin yhteen valotukseen n. 350 salaman välähdystä. Siinä taitaa tulla pikkuisen kiire lataamisessa, varsinkin sarjakuvauksessa ;—)


      • salama välkkyy?
        näinpä niin kirjoitti:

        Noissa järkkäreissä tuo salama välkkyy useamman kerran per ruutu, kun tuolle sulkimelle tulisi muuten melkoiset kiihtyvyydet. Siitäpä tuo rajoitus tuolle d80:llekin.
        Salaman räpsäykset pitää synkata yhteen sulkimen raon liikkeen kanssa.

        1/30000 onnistuu vielä halvaltakin salamalta ja jos mielenkiintoa riittää niin metz ainakin ilmoittaa salaman paloajan manuaalissa olevissa spekseissä ja manuaalit saa ladattua heidän sivuiltaa ilman mitään rekisteröintiä.

        Pokkareista en tiedä, mutta lieneekö kaikissa edes mekaanista suljinta, joten niillä ei väkisin samaa ongelmaa kuin mekaanisilla sulkimilla.

        ”salama välkkyy useamman kerran per ruutu, kun tuolle sulkimelle tulisi muuten melkoiset kiihtyvyydet. ”

        Jos olisin salaman suunnittelija niin tekisin sellaisen salaman jonka valo palaa niin kauan (esim 1/250 sek), että sulkimien rako ehtii kulkea tuon kennon korkeuden verran (4:3 ssa n. 13 mm, ff ssä 24 mm jne)


      • näinpä niin
        salama välkkyy? kirjoitti:

        ”salama välkkyy useamman kerran per ruutu, kun tuolle sulkimelle tulisi muuten melkoiset kiihtyvyydet. ”

        Jos olisin salaman suunnittelija niin tekisin sellaisen salaman jonka valo palaa niin kauan (esim 1/250 sek), että sulkimien rako ehtii kulkea tuon kennon korkeuden verran (4:3 ssa n. 13 mm, ff ssä 24 mm jne)

        "Jos olisin salaman suunnittelija niin tekisin sellaisen salaman jonka valo palaa niin kauan (esim 1/250 sek), että sulkimien rako ehtii kulkea tuon kennon korkeuden verran (4:3 ssa n. 13 mm, ff ssä 24 mm jne)"

        Salamasta tulisi näin ollen melkoisen kokoinen, koska suuret valotehot aiheuttavat ikävän paljon lämpöä ja konkat ja akku saisivat olla toista kokoluokkaa


      • näinpä niin
        02o kirjoitti:

        ”Salaman räpsäykset pitää synkata yhteen sulkimen raon liikkeen kanssa.”
        Hyvinkös tuo onnistuu jos sulkimen ikääntyessä (kuluessa), pölyyntyessä tai/ja paristojen tyhjetessä sulkimen nopeus muuttuu?

        Ei kai tossa sulkimen mekaanisuudesta ole kysymys vaan sulkimen tyypistä.
        Eikös mekaaninen keskussuljin synkkaa kaikilla valotusajoilla ja tuo aikarajoitus koskee enempi verhosulkimia? Ainakin mun keskussuljinkameroissa salamasynkka toimii kaikilla suljinajoilla.
        Joissakin ammattimalleissa on muistaakseni edelleen sekä keskus, että verhosuljin.

        Eipä myöskään taida millään verhosulkimella onnistua tuollainen 1/30000 valotusaika?

        verhon nopeus kennon editse on muistaakseni n 1/125 sek joten kaikilla sitä lyhyemmillä ajoilla sulkimen molemmat puolet liikkuvat samanaikaisesti. Silloin esim 1/1000 sek verhojen väli on vain parin millimetrin suuruusluokkaa.

        Noin päässälaskien tuosta tulis 1/30000 ajalla verhojen välisen raon leveydeksi jotain 0,07 mm ja silloin tarvittaisiin yhteen valotukseen n. 350 salaman välähdystä. Siinä taitaa tulla pikkuisen kiire lataamisessa, varsinkin sarjakuvauksessa ;—)

        Jep. Tuommoinen lehdistä koostuva suljin toimii pokkarissa ainakin ajalla 1/4000. Ongelmana siinä on ettei silloin ei voi käyttää väkisin suurinta aukkoa kamerassa, mutta tuskin tuolloin on tarpeenkaan.

        En tiedä kuinka suuriin nopeuksiin noilla verhosulkimilla voi päästä, jos vaikka verhoja on useampi. Kallis tuollainen kamera on ainakin.

        Noissa kalleimmissa salamoissa saa käytettyä myös hyvin nopeitakin suljinaikoja, kun ne tosiaan räpsyvät kohtuu tiuhaan ja ne saadaan synkattua sulkimen kanssa. Salama vain ei toimi yhtä voimakkaana kuin normaalilla synkka-ajalla.
        Lataaminen ei ole ongelma vaan konkan koko, jotta siitä riittää tarpeeksi potkua monelle välähdykselle.


      • näinpä niin
        näinpä niin kirjoitti:

        "Jos olisin salaman suunnittelija niin tekisin sellaisen salaman jonka valo palaa niin kauan (esim 1/250 sek), että sulkimien rako ehtii kulkea tuon kennon korkeuden verran (4:3 ssa n. 13 mm, ff ssä 24 mm jne)"

        Salamasta tulisi näin ollen melkoisen kokoinen, koska suuret valotehot aiheuttavat ikävän paljon lämpöä ja konkat ja akku saisivat olla toista kokoluokkaa

        Eli on helpompi ja halvempi valmistaa tasaiseen palava lamppu.


      • salama välkkyy?
        näinpä niin kirjoitti:

        "Jos olisin salaman suunnittelija niin tekisin sellaisen salaman jonka valo palaa niin kauan (esim 1/250 sek), että sulkimien rako ehtii kulkea tuon kennon korkeuden verran (4:3 ssa n. 13 mm, ff ssä 24 mm jne)"

        Salamasta tulisi näin ollen melkoisen kokoinen, koska suuret valotehot aiheuttavat ikävän paljon lämpöä ja konkat ja akku saisivat olla toista kokoluokkaa

        ”suuret valotehot …”
        Eihän tuossa teho suurene vaan valaisuaika. Eikä niitä ”konkkia” ladata ”räpsyttelyn” aikana.

        Se menee näätsen niin, että esim 100W:n ”kotilampun” teho ei kasva vaikka se palaisi ”räpsyttelyn” asemesta koko viikon.


      • studiovalo?
        näinpä niin kirjoitti:

        Eli on helpompi ja halvempi valmistaa tasaiseen palava lamppu.

        JOO
        Studio yms -käyttöön voi helposti ja halvalla rakentaa esim ”päivänvalo-säästölampuista” valaisimen joka ”synkkaa” kaikilla järkkärinkin suljinajoilla.

        Mun ”studiovalot” on rakennettu Viva-Lite:n täysspektrisistä 36W:n päivänvalolampuista (yhden lampun valoteho vastaa n 160W:n hehkulamppua)
        ja 58W:n päivänvalo loisteputkista UV-suojalla.

        ohjeita löytyy netistä esim:
        http://churchtechguy.com/2011/05/diy-studio-light-part-1/


      • WB
        näinpä niin kirjoitti:

        Jep. Tuommoinen lehdistä koostuva suljin toimii pokkarissa ainakin ajalla 1/4000. Ongelmana siinä on ettei silloin ei voi käyttää väkisin suurinta aukkoa kamerassa, mutta tuskin tuolloin on tarpeenkaan.

        En tiedä kuinka suuriin nopeuksiin noilla verhosulkimilla voi päästä, jos vaikka verhoja on useampi. Kallis tuollainen kamera on ainakin.

        Noissa kalleimmissa salamoissa saa käytettyä myös hyvin nopeitakin suljinaikoja, kun ne tosiaan räpsyvät kohtuu tiuhaan ja ne saadaan synkattua sulkimen kanssa. Salama vain ei toimi yhtä voimakkaana kuin normaalilla synkka-ajalla.
        Lataaminen ei ole ongelma vaan konkan koko, jotta siitä riittää tarpeeksi potkua monelle välähdykselle.

        ”ajalla 1/4000. Ongelmana siinä on ettei silloin ei voi käyttää väkisin suurinta aukkoa kamerassa, mutta tuskin tuolloin on tarpeenkaan”

        Kyllä voit jos on tarpeen:
        – salaman tehoa voit aina säätää ”suodattimilla”.
        – tuossa mun kuvassa:
        https://picasaweb.google.com/uN.viikinki/PERSPEKTIIVI#5629150381519990850
        on kuvattu täydellä aukolla (f/2, 1/1000sek) noin metrin etäisyydeltä
        – salaman edessä on pala maalarinteippiä ”himmentimenä”

        Kameralaukussani on aina myös käyntikortteja salaman ”himmentimiksi”/valonpehmentimiksi tarvittaessa.

        Tai/ja
        – kuvaa kauempaa, salaman teho heikkenee etäisyyden neliössä.
        Esim jos etäisyys kasvaa kaksinkertaiseksi (2 —> 4m) noon salaman valo heikkenee neljäsosaan jolloin voit suurentaa aukkoa ”pari pykälää”

        Tai
        – voit käyttää salamaa jossa on manuaali tehonsäätö, silloin voit käyttää tarvittaessa myös objektiivin suurinta aukkoa.


      • näinpä niin
        WB kirjoitti:

        ”ajalla 1/4000. Ongelmana siinä on ettei silloin ei voi käyttää väkisin suurinta aukkoa kamerassa, mutta tuskin tuolloin on tarpeenkaan”

        Kyllä voit jos on tarpeen:
        – salaman tehoa voit aina säätää ”suodattimilla”.
        – tuossa mun kuvassa:
        https://picasaweb.google.com/uN.viikinki/PERSPEKTIIVI#5629150381519990850
        on kuvattu täydellä aukolla (f/2, 1/1000sek) noin metrin etäisyydeltä
        – salaman edessä on pala maalarinteippiä ”himmentimenä”

        Kameralaukussani on aina myös käyntikortteja salaman ”himmentimiksi”/valonpehmentimiksi tarvittaessa.

        Tai/ja
        – kuvaa kauempaa, salaman teho heikkenee etäisyyden neliössä.
        Esim jos etäisyys kasvaa kaksinkertaiseksi (2 —> 4m) noon salaman valo heikkenee neljäsosaan jolloin voit suurentaa aukkoa ”pari pykälää”

        Tai
        – voit käyttää salamaa jossa on manuaali tehonsäätö, silloin voit käyttää tarvittaessa myös objektiivin suurinta aukkoa.

        ”ajalla 1/4000. Ongelmana siinä on ettei silloin ei voi käyttää väkisin suurinta aukkoa kamerassa, mutta tuskin tuolloin on tarpeenkaan”

        Sori.
        Jäi siis kertomatta, että kamerani ei anna käyttää suurin aukkoarvoa nopeimmilla suljinajoilla, koska siinä on tuollainen lehdistä koostuva suljin objektiivissa. Jos aukkoarvo on suurimmillaa on myös suljin auki enemmän lähtötilanteessa eikä ehdi sulkeutua tuossa 1/4000 sekunnissa. Kamera ei tästä syystä anna asettaa aukkoa f/2.8 ja suljinaikaa 1/4000, käytti sitten salamaa tai ei.
        Toki se voi jollain kameramalleilla kuten sinun kamerallasi olla mahdollista.


      • 02o
        näinpä niin kirjoitti:

        Jep. Tuommoinen lehdistä koostuva suljin toimii pokkarissa ainakin ajalla 1/4000. Ongelmana siinä on ettei silloin ei voi käyttää väkisin suurinta aukkoa kamerassa, mutta tuskin tuolloin on tarpeenkaan.

        En tiedä kuinka suuriin nopeuksiin noilla verhosulkimilla voi päästä, jos vaikka verhoja on useampi. Kallis tuollainen kamera on ainakin.

        Noissa kalleimmissa salamoissa saa käytettyä myös hyvin nopeitakin suljinaikoja, kun ne tosiaan räpsyvät kohtuu tiuhaan ja ne saadaan synkattua sulkimen kanssa. Salama vain ei toimi yhtä voimakkaana kuin normaalilla synkka-ajalla.
        Lataaminen ei ole ongelma vaan konkan koko, jotta siitä riittää tarpeeksi potkua monelle välähdykselle.

        ”En tiedä kuinka suuriin nopeuksiin noilla verhosulkimilla voi päästä, jos vaikka verhoja on useampi.”

        Verhojen maksiminopeus lienee tällä hetkellä n. 1/250 sek / 24 mm (ff).
        Verhoja on aina 2 kpl, mutta ne voivat koostua useammasta lamellista (ikäänkun kinnioleva sälekaihdin).


      • WB
        näinpä niin kirjoitti:

        ”ajalla 1/4000. Ongelmana siinä on ettei silloin ei voi käyttää väkisin suurinta aukkoa kamerassa, mutta tuskin tuolloin on tarpeenkaan”

        Sori.
        Jäi siis kertomatta, että kamerani ei anna käyttää suurin aukkoarvoa nopeimmilla suljinajoilla, koska siinä on tuollainen lehdistä koostuva suljin objektiivissa. Jos aukkoarvo on suurimmillaa on myös suljin auki enemmän lähtötilanteessa eikä ehdi sulkeutua tuossa 1/4000 sekunnissa. Kamera ei tästä syystä anna asettaa aukkoa f/2.8 ja suljinaikaa 1/4000, käytti sitten salamaa tai ei.
        Toki se voi jollain kameramalleilla kuten sinun kamerallasi olla mahdollista.

        ” … lehdistä koostuva suljin objektiivissa.”
        Minulla olikin siis musta aukko tiedoissani, tuollaisesta led-sulkimesta en tiedä mitään.

        ”Jos aukkoarvo on suurimmillaa on myös suljin auki enemmän lähtötilanteessa eikä ehdi sulkeutua tuossa 1/4000 sekunnissa … sinun kamerallasi olla mahdollista.”

        ”suljin auki enemmän”
        – tämäkin on minulle ihan tuntematon asia, luulin, että kaikissa muissa paitsi verhosuljinkameroissa suljin on aina täysin auki tai kiinni ja vain himmentimen kokoa voi säätää

        Joo mun kamerassa on myös lukitusnappi jolla himmennyksen ja tarkennuksen voi lukita ennakolta. Silloin himmentimellä ei tule ”liian kiire” lyhyilläkään valotusajoilla


      • WB
        WB kirjoitti:

        ” … lehdistä koostuva suljin objektiivissa.”
        Minulla olikin siis musta aukko tiedoissani, tuollaisesta led-sulkimesta en tiedä mitään.

        ”Jos aukkoarvo on suurimmillaa on myös suljin auki enemmän lähtötilanteessa eikä ehdi sulkeutua tuossa 1/4000 sekunnissa … sinun kamerallasi olla mahdollista.”

        ”suljin auki enemmän”
        – tämäkin on minulle ihan tuntematon asia, luulin, että kaikissa muissa paitsi verhosuljinkameroissa suljin on aina täysin auki tai kiinni ja vain himmentimen kokoa voi säätää

        Joo mun kamerassa on myös lukitusnappi jolla himmennyksen ja tarkennuksen voi lukita ennakolta. Silloin himmentimellä ei tule ”liian kiire” lyhyilläkään valotusajoilla

        oops tyhmä moka eli lukihäiriö
        ”led-”sulkimesta po tietenkin ”lehdistä koostuvasta”.

        Kysymys leineekin sulkimesta jota itse nimitän keskussulkimeksi.
        ”Vanhan kyvän ajan” kameroissa nuo keskussulkimet ei pystyneet 1/500 sek lyhyempiin valotusaikoihin.


      • näinpä niin
        02o kirjoitti:

        ”En tiedä kuinka suuriin nopeuksiin noilla verhosulkimilla voi päästä, jos vaikka verhoja on useampi.”

        Verhojen maksiminopeus lienee tällä hetkellä n. 1/250 sek / 24 mm (ff).
        Verhoja on aina 2 kpl, mutta ne voivat koostua useammasta lamellista (ikäänkun kinnioleva sälekaihdin).

        Hittolainen miten epäselkeetä tekstiä saankin aikaan.

        Tarkoitin tuollaista vehjettä, jossa sulkimessa on periatteessa kaksi suljinta peräjälkeen, joista toisen rako liikkuu alhaalta ylös ja toisessa toisinpäin.
        Tuolla pääsee nopeampiin synkka-aikoihin, mutta on siinä taas lisää hajoavia osia ja on kalliimpi.


      • 02o
        näinpä niin kirjoitti:

        Hittolainen miten epäselkeetä tekstiä saankin aikaan.

        Tarkoitin tuollaista vehjettä, jossa sulkimessa on periatteessa kaksi suljinta peräjälkeen, joista toisen rako liikkuu alhaalta ylös ja toisessa toisinpäin.
        Tuolla pääsee nopeampiin synkka-aikoihin, mutta on siinä taas lisää hajoavia osia ja on kalliimpi.

        ”kaksi suljinta peräjälkeen, joista toisen rako liikkuu alhaalta ylös ja toisessa toisinpäin.”

        Onpa erikoinen viritys, missä kamerassa on kaksi verhosuljinta peräkkäin?

        Mun H 500C:ssä on kyllä kaksi suljinta, mutta ne ei toimi tuollalailla. Varsinainen suljin on objektiivissa, rungossa on objektiivin vaihtamisen mahdollistamiseksi (objektiivin saa irti vain viritetystä kamerasta kun apusuljin asettuu filmin eteen). Salamasynkka toimii kaikilla suljiajoilla.


      • näinpä niin
        02o kirjoitti:

        ”kaksi suljinta peräjälkeen, joista toisen rako liikkuu alhaalta ylös ja toisessa toisinpäin.”

        Onpa erikoinen viritys, missä kamerassa on kaksi verhosuljinta peräkkäin?

        Mun H 500C:ssä on kyllä kaksi suljinta, mutta ne ei toimi tuollalailla. Varsinainen suljin on objektiivissa, rungossa on objektiivin vaihtamisen mahdollistamiseksi (objektiivin saa irti vain viritetystä kamerasta kun apusuljin asettuu filmin eteen). Salamasynkka toimii kaikilla suljiajoilla.

        Muistaakseni ww2:n aikaisessa ilmakuvauskamerassa löytyi tuommoinen viritelmä.
        Varmaankin syitä tuommoiseen oli silloin materiaalipula kunnon lehtisulkimiin, jotka vielä toimisivat ongelmitta vaikka konetta kieputeltaisiin ja kuitenkin tarvittiin nopeasti toimiva suljin jonka verhot voitiin valmistaa kankaasta.

        Hassesta en tiedä, mutta muistaakseni monet noista kaksisulkimisista kameroista käyttää objektiivissa olevaa suljinta nopeilla suljinajoilla ja pienemmillä aukoilla ja kameran suljinta suurilla aukoilla ja hitaammilla suljinajoilla.


      • näinpä niin
        studiovalo? kirjoitti:

        JOO
        Studio yms -käyttöön voi helposti ja halvalla rakentaa esim ”päivänvalo-säästölampuista” valaisimen joka ”synkkaa” kaikilla järkkärinkin suljinajoilla.

        Mun ”studiovalot” on rakennettu Viva-Lite:n täysspektrisistä 36W:n päivänvalolampuista (yhden lampun valoteho vastaa n 160W:n hehkulamppua)
        ja 58W:n päivänvalo loisteputkista UV-suojalla.

        ohjeita löytyy netistä esim:
        http://churchtechguy.com/2011/05/diy-studio-light-part-1/

        Onko noissa ollut mitään ongelmaa valotuksen kanssa?

        Mietin vain, että eikö nuo loisteputketkin välky sähkön taajuuden mukaan tai 2*taajuus, jolloin jos käyttää myös salamaa kuvatessa, niin eikö nuo voi sekoittaa ttl-esisalamalla tehdyn valotusmittauksen. Vai kestääkö tuo flueresenssi loisteputkessa niin kauan, että valosta tulee "tasaista".


      • studiovalo?
        näinpä niin kirjoitti:

        Onko noissa ollut mitään ongelmaa valotuksen kanssa?

        Mietin vain, että eikö nuo loisteputketkin välky sähkön taajuuden mukaan tai 2*taajuus, jolloin jos käyttää myös salamaa kuvatessa, niin eikö nuo voi sekoittaa ttl-esisalamalla tehdyn valotusmittauksen. Vai kestääkö tuo flueresenssi loisteputkessa niin kauan, että valosta tulee "tasaista".

        Välkkyy jos käytätä vakioputkia siksi juuri valitsin nuo Viva Lite:n putket (taajuus 30 000 Hz).
        Ohjattava HFC-laitteella noita voi myös säätää
        Huom! oikea johdotus.
        Välkkymiseen ehkä auttaisi myös putkien kytkeminen eri vaiheisiin.

        Tarkoittamiani valaisimia saa myös valmiina esim.
        http://www.bhphotovideo.com/c/buy/Kits/ci/2249/N/4294551105

        Välkkymisestä
        http://www.adlux.fi/public/pdf/elektronisetliitantalaitteet_varina.pdf
        http://www.adlux.fi/public/tyo/tyovalkynnanpoisto.html
        Muuta lampuista on mm tuolla
        http://www.adlux.fi/public/pdf/vivalites.pdf
        http://www.valotorni.fi/valaistustietoa-t-1.html
        http://www.adlux.fi/public/tyo/taysspektrivalostavoinauttia.html

        Salamaa ei mielestäni ole syytä/tarpeen käyttää noiden valojen kanssa ja eihän se ”toimi” järkkärin lyhyilä ajoilla. Studiovalotusta ei mitata kameran ttl-mittarilla vaan kukin valo erikseen erillisellä valotusmittarilla (t. kokeilulla ja kokemuksella.
        Mulla esim tasoitusvalo on päävalo –1,3 EV

        lisäohjeita
        http://dptnt.com/2009/12/diy-fluorescent-studio-lights/


      • 02o
        näinpä niin kirjoitti:

        Muistaakseni ww2:n aikaisessa ilmakuvauskamerassa löytyi tuommoinen viritelmä.
        Varmaankin syitä tuommoiseen oli silloin materiaalipula kunnon lehtisulkimiin, jotka vielä toimisivat ongelmitta vaikka konetta kieputeltaisiin ja kuitenkin tarvittiin nopeasti toimiva suljin jonka verhot voitiin valmistaa kankaasta.

        Hassesta en tiedä, mutta muistaakseni monet noista kaksisulkimisista kameroista käyttää objektiivissa olevaa suljinta nopeilla suljinajoilla ja pienemmillä aukoilla ja kameran suljinta suurilla aukoilla ja hitaammilla suljinajoilla.

        ”… toisen rako liikkuu alhaalta ylös ja toisessa toisinpäin.”
        Eihän tuollainen valota kuin kapean viirun kuvaan silloin kun raot sattuvat kohdakkain? Lopputulos näyttää salamalla kuvatessa samalta kuin normaalilla verhosulkimella synkka-aikaa lyhyemmillä suljinajoilla.

        Mahtaneeko tuollainen toisen maailmansodanaikainen ilmakuvauskamera tulla edes kysymykseen aloittajan tarkoittamassa kuvaamisessa?
        Mitä hyötyä olisi käyttää verhosuljinta hitailla suljinajoilla, saahan sen keskusssulkimen pysymään vaikka viikon auki?

        Lyhyiden synkka-aikojen ohella merittävin ero keskussulkimen hyväksi on se, että se ei venytä tai kutista kuvaa luonnottomasti niinkuin verhosuljin lyhyillä suljinajoilla jos kohde tai/ja kamera liikkuu.


      • WB
        näinpä niin kirjoitti:

        Muistaakseni ww2:n aikaisessa ilmakuvauskamerassa löytyi tuommoinen viritelmä.
        Varmaankin syitä tuommoiseen oli silloin materiaalipula kunnon lehtisulkimiin, jotka vielä toimisivat ongelmitta vaikka konetta kieputeltaisiin ja kuitenkin tarvittiin nopeasti toimiva suljin jonka verhot voitiin valmistaa kankaasta.

        Hassesta en tiedä, mutta muistaakseni monet noista kaksisulkimisista kameroista käyttää objektiivissa olevaa suljinta nopeilla suljinajoilla ja pienemmillä aukoilla ja kameran suljinta suurilla aukoilla ja hitaammilla suljinajoilla.

        ”objektiivissa olevaa suljinta nopeilla suljinajoilla ja pienemmillä aukoilla ja kameran suljinta suurilla aukoilla ja hitaammilla suljinajoilla.”

        Luulisin, että se toimisi juuri päinvastoin eli hitaat keskussulkimella ja nopeat verholla.

        Kun perinteisellä keskussulkimella ei oikein pääse alle 1/500 sek vastaaviin aikoihin ja verhosuljin pystyy paljon ”nopeampiin” esim 1/4000. Sitä hätäisempi voinee olla vain elektroninen suljin tai ns ”strobo”


      • näinpä niin
        WB kirjoitti:

        ”objektiivissa olevaa suljinta nopeilla suljinajoilla ja pienemmillä aukoilla ja kameran suljinta suurilla aukoilla ja hitaammilla suljinajoilla.”

        Luulisin, että se toimisi juuri päinvastoin eli hitaat keskussulkimella ja nopeat verholla.

        Kun perinteisellä keskussulkimella ei oikein pääse alle 1/500 sek vastaaviin aikoihin ja verhosuljin pystyy paljon ”nopeampiin” esim 1/4000. Sitä hätäisempi voinee olla vain elektroninen suljin tai ns ”strobo”

        Olet oikeassa.


      • näinpä niin
        studiovalo? kirjoitti:

        Välkkyy jos käytätä vakioputkia siksi juuri valitsin nuo Viva Lite:n putket (taajuus 30 000 Hz).
        Ohjattava HFC-laitteella noita voi myös säätää
        Huom! oikea johdotus.
        Välkkymiseen ehkä auttaisi myös putkien kytkeminen eri vaiheisiin.

        Tarkoittamiani valaisimia saa myös valmiina esim.
        http://www.bhphotovideo.com/c/buy/Kits/ci/2249/N/4294551105

        Välkkymisestä
        http://www.adlux.fi/public/pdf/elektronisetliitantalaitteet_varina.pdf
        http://www.adlux.fi/public/tyo/tyovalkynnanpoisto.html
        Muuta lampuista on mm tuolla
        http://www.adlux.fi/public/pdf/vivalites.pdf
        http://www.valotorni.fi/valaistustietoa-t-1.html
        http://www.adlux.fi/public/tyo/taysspektrivalostavoinauttia.html

        Salamaa ei mielestäni ole syytä/tarpeen käyttää noiden valojen kanssa ja eihän se ”toimi” järkkärin lyhyilä ajoilla. Studiovalotusta ei mitata kameran ttl-mittarilla vaan kukin valo erikseen erillisellä valotusmittarilla (t. kokeilulla ja kokemuksella.
        Mulla esim tasoitusvalo on päävalo –1,3 EV

        lisäohjeita
        http://dptnt.com/2009/12/diy-fluorescent-studio-lights/

        Nonnii. Näillä ohjeilla alkaa tuo homma kuullostamaan projektilta.
        Paljonko omiin valoihisi upposi rahaa suunnilleen?

        Olen tuollaisia miettinyt, koska olen jo useampaan otteeseen joutunut ottamaan kuvia kissoista ja osa niistä tuntuvat reagoivan katon kautta heijastettuun salamaan sulkemalla silmiään.
        Epäilen syynä olevan tuon ns. mittaussalaman, koska en usko niilläkään olevan aivan tuollaisia refleksijä, mutta tämän voin pian kokeilla omaani paremmalla salamalla. (ostin "mopon", kun olen vaihtamassa kameraa ja salama oli tarpeen)

        Nuo valot taas toimisivat myös vanhan kamerani kanssa, kun kissa käyttäisi tuota lehtisuljintaan eikä "eyelid"-suljintaan, joka haitaa taas kuvissa.


      • studiovalo?
        näinpä niin kirjoitti:

        Nonnii. Näillä ohjeilla alkaa tuo homma kuullostamaan projektilta.
        Paljonko omiin valoihisi upposi rahaa suunnilleen?

        Olen tuollaisia miettinyt, koska olen jo useampaan otteeseen joutunut ottamaan kuvia kissoista ja osa niistä tuntuvat reagoivan katon kautta heijastettuun salamaan sulkemalla silmiään.
        Epäilen syynä olevan tuon ns. mittaussalaman, koska en usko niilläkään olevan aivan tuollaisia refleksijä, mutta tämän voin pian kokeilla omaani paremmalla salamalla. (ostin "mopon", kun olen vaihtamassa kameraa ja salama oli tarpeen)

        Nuo valot taas toimisivat myös vanhan kamerani kanssa, kun kissa käyttäisi tuota lehtisuljintaan eikä "eyelid"-suljintaan, joka haitaa taas kuvissa.

        ”Paljonko omiin valoihisi upposi rahaa suunnilleen?”

        Potrettivalo 5 kpl 32 W, 1400 lm, 30 €/kpl
        Tasovalo 3 kpl 58 W, 3700 lm, 20 €/kpl ( kai turhat UVsuojat)
        lamput yhteensä 210 €
        Loput tarpeet kierrätyksestä ja jäännöspaloista:
        – työmaavalaisimen jaloista muunnellen 2 kpl
        – vanhoja ikkunavalaisimen runkoja 3 kpl
        – sekalaisia 27 mm…n lampunpidikkeitä 5 kpl
        – vanhoja valokytkimiä 4 kpl (kaksi kummallekin valaisimelle) ja sähköjohtoa muutama metri autotallin nurkasta
        – aluskatteen jäännöspalat (valonhajoittimina) ja Lämpöpeitto (Asaklitt 3 € ohlsonilta) heijastimina
        – muutama laudanpätkä ja pala ohutta vaneria, liimaa ja muutama ruuvi yms.
        Olikohan n. 250 – 300 yhteensä

        Tehovalinnat:
        – potrettivalon 1. kytkimestä syttyy kaksi lamppua (2800 lm) ja 2. kytkimestä kolme lamppua (4200 lm)
        – tasovalon 1. kytkimestä syttyy yksi putki (3700 lm) ja 2. kytkimestä kaksi putkea (7400 lm)

        Valoteho yhteensä max 18 100 lm


    • WB
      • Canon SpLt 580EX II

        Aloittajan kysymä tehtävä on erittäin yksinkertaista toteuttaa. Asetetaan aukko ja suljinnopeus niin, että tausta alivalottuu reilusti. Pääkohde valotetaan oikein salamalla.

        Salamaa kiinnostaa VAIN aukko ja ISO, mutta EI suljinnopeus. Speedlite salaman automatiikka tai manuaaliasetus tutkii kamerasta aukon ja ISO:n (NIkonin SB900:aan voi erikseen asettaa aukkoarvon tietääkseni tällä hetklellä ainoana), ja väläyttää näiden perusteella valoa kohteeseen. TTL-automatiikka mittaa itse kohten valaistuksen ja etäisyyden kohteeseen, kun taas M-modella päästö on vain aukosta riippuva. Salaman todelliseen ohjelukuun vaikuttaa tietysti vielä kuvalulma.

        Jos kuvaan halutaan vallitsevaa valoa, asettaan aukko ja aika (periaatteessa) kuten ilman salamaa. (Eräs tehokeino on valottaa tausta aukon ali, ja väläyttää salama pääkohteeseen oikein.) Kun halutaan häivyttää tausta kokonaan, valitaan aika eli suljinnopeus sellaiseksi, että tausta valottuu vähintään kolme aukkoa ali. Kaikkihan tiedämme, mihin ne alivalottuneet pikselit kerääntyvät histogramissa, ne kiipee vasenta reunaa ylös.

        Esimerkkikuva ei ole henkilökuva, mutta voisi olla. Siinä on salamalla purskautettu valoa kohteeseen vasemmalta. Kamera oli jalustalla, ja itse siirryin lapion varteen, mistä syystä rajauksessa on toivomisen varaa. Aukolla valitsin syväterävyyden. Ajan valitsin sellaiseksi, että jaksan seisoa huonossa asennossa liikkumatta, ja että kaikki kuitenkin alivalottuu. Salaman manuaaliasetuksilla määritin oikean valotuksen pääkohteeseen. Kuvasta näkee, että salaman teho riittää näillä asetusarvoilla pääkohtelle, mutta ei enää taustaan mikä jää mustaksi. Salaman etäisyys saappasta oli noin 0,7 m. Kuva otettu auringon paisteessa keskipäivällä.
        http://www.aijaa.com/v.php?i=003918449871.jpg


      • = sama
        Canon SpLt 580EX II kirjoitti:

        Aloittajan kysymä tehtävä on erittäin yksinkertaista toteuttaa. Asetetaan aukko ja suljinnopeus niin, että tausta alivalottuu reilusti. Pääkohde valotetaan oikein salamalla.

        Salamaa kiinnostaa VAIN aukko ja ISO, mutta EI suljinnopeus. Speedlite salaman automatiikka tai manuaaliasetus tutkii kamerasta aukon ja ISO:n (NIkonin SB900:aan voi erikseen asettaa aukkoarvon tietääkseni tällä hetklellä ainoana), ja väläyttää näiden perusteella valoa kohteeseen. TTL-automatiikka mittaa itse kohten valaistuksen ja etäisyyden kohteeseen, kun taas M-modella päästö on vain aukosta riippuva. Salaman todelliseen ohjelukuun vaikuttaa tietysti vielä kuvalulma.

        Jos kuvaan halutaan vallitsevaa valoa, asettaan aukko ja aika (periaatteessa) kuten ilman salamaa. (Eräs tehokeino on valottaa tausta aukon ali, ja väläyttää salama pääkohteeseen oikein.) Kun halutaan häivyttää tausta kokonaan, valitaan aika eli suljinnopeus sellaiseksi, että tausta valottuu vähintään kolme aukkoa ali. Kaikkihan tiedämme, mihin ne alivalottuneet pikselit kerääntyvät histogramissa, ne kiipee vasenta reunaa ylös.

        Esimerkkikuva ei ole henkilökuva, mutta voisi olla. Siinä on salamalla purskautettu valoa kohteeseen vasemmalta. Kamera oli jalustalla, ja itse siirryin lapion varteen, mistä syystä rajauksessa on toivomisen varaa. Aukolla valitsin syväterävyyden. Ajan valitsin sellaiseksi, että jaksan seisoa huonossa asennossa liikkumatta, ja että kaikki kuitenkin alivalottuu. Salaman manuaaliasetuksilla määritin oikean valotuksen pääkohteeseen. Kuvasta näkee, että salaman teho riittää näillä asetusarvoilla pääkohtelle, mutta ei enää taustaan mikä jää mustaksi. Salaman etäisyys saappasta oli noin 0,7 m. Kuva otettu auringon paisteessa keskipäivällä.
        http://www.aijaa.com/v.php?i=003918449871.jpg

        Korjaus edelliseen. TTL-automatiikka ei mittaa etäisyyttä, vaan kohteesta takaisin salaman mittakennolle heijastuneen valon voimakkuuden. Etäisyydellä on merkitystä, mikä näkyy mm. eo. kuvasta. Tämän perusteella salama "osaa" antaa oikean määrän valoa kohteeseen. Kaikki on varmaan huomannu, kuinka TTL-salama välähtää juuri ennen sulkimen aukeamista, jolloin salama mittaa valotuksen eli kuinka pitkään ja millä teholla lampun pitää palaa. Usein TTL-salama tuntuu osaavan valottaa oikein, mutta yhtä usien se valottaa täysin pieleen. Erityisesti hääparit ovat TTL-salamalle mahdottomia tehtäviä. Kun morsion valkoinen vaate on kuvassa hallitseva, alivalottuu morsiuspari. Sama ongelma on kun kuvaat Men in Black, mutta nyt mennään ylivalotuksen puolelle. M-modella valotus onnistuu aina oikein.


      • Canon 580EX II
        = sama kirjoitti:

        Korjaus edelliseen. TTL-automatiikka ei mittaa etäisyyttä, vaan kohteesta takaisin salaman mittakennolle heijastuneen valon voimakkuuden. Etäisyydellä on merkitystä, mikä näkyy mm. eo. kuvasta. Tämän perusteella salama "osaa" antaa oikean määrän valoa kohteeseen. Kaikki on varmaan huomannu, kuinka TTL-salama välähtää juuri ennen sulkimen aukeamista, jolloin salama mittaa valotuksen eli kuinka pitkään ja millä teholla lampun pitää palaa. Usein TTL-salama tuntuu osaavan valottaa oikein, mutta yhtä usien se valottaa täysin pieleen. Erityisesti hääparit ovat TTL-salamalle mahdottomia tehtäviä. Kun morsion valkoinen vaate on kuvassa hallitseva, alivalottuu morsiuspari. Sama ongelma on kun kuvaat Men in Black, mutta nyt mennään ylivalotuksen puolelle. M-modella valotus onnistuu aina oikein.

        Luin noita aeimpia keskustelun mietelauseita. Siellä on sen verran puutteellista tai väärää tietoa, että on syytä opiskella nykyaikaisia asioita salamakuvauksesta.

        Adoraman sivuilta löytyy Adorama TV ja Mark Wallacen 1 on 1 videoita. Niitä kannattaa mielestäni katsoa. Synkkanopeus on yksi mysteeri, ja yksi vastaus löytyy linkistä. Muitakin Flash-linkkejä kannattaa katsoa.

        http://www.adorama.com/alc/category/AdoramaTV
        http://www.adorama.com/alc/article/Outdoor-Speedlight-Portraits-AdoramaTV
        http://www.adorama.com/alc/article/Flash-Sync-Speed-AdoramaTV
        --- ja paljon muuta
        Ambient light = vallitseva valo


      • ihme?
        Canon SpLt 580EX II kirjoitti:

        Aloittajan kysymä tehtävä on erittäin yksinkertaista toteuttaa. Asetetaan aukko ja suljinnopeus niin, että tausta alivalottuu reilusti. Pääkohde valotetaan oikein salamalla.

        Salamaa kiinnostaa VAIN aukko ja ISO, mutta EI suljinnopeus. Speedlite salaman automatiikka tai manuaaliasetus tutkii kamerasta aukon ja ISO:n (NIkonin SB900:aan voi erikseen asettaa aukkoarvon tietääkseni tällä hetklellä ainoana), ja väläyttää näiden perusteella valoa kohteeseen. TTL-automatiikka mittaa itse kohten valaistuksen ja etäisyyden kohteeseen, kun taas M-modella päästö on vain aukosta riippuva. Salaman todelliseen ohjelukuun vaikuttaa tietysti vielä kuvalulma.

        Jos kuvaan halutaan vallitsevaa valoa, asettaan aukko ja aika (periaatteessa) kuten ilman salamaa. (Eräs tehokeino on valottaa tausta aukon ali, ja väläyttää salama pääkohteeseen oikein.) Kun halutaan häivyttää tausta kokonaan, valitaan aika eli suljinnopeus sellaiseksi, että tausta valottuu vähintään kolme aukkoa ali. Kaikkihan tiedämme, mihin ne alivalottuneet pikselit kerääntyvät histogramissa, ne kiipee vasenta reunaa ylös.

        Esimerkkikuva ei ole henkilökuva, mutta voisi olla. Siinä on salamalla purskautettu valoa kohteeseen vasemmalta. Kamera oli jalustalla, ja itse siirryin lapion varteen, mistä syystä rajauksessa on toivomisen varaa. Aukolla valitsin syväterävyyden. Ajan valitsin sellaiseksi, että jaksan seisoa huonossa asennossa liikkumatta, ja että kaikki kuitenkin alivalottuu. Salaman manuaaliasetuksilla määritin oikean valotuksen pääkohteeseen. Kuvasta näkee, että salaman teho riittää näillä asetusarvoilla pääkohtelle, mutta ei enää taustaan mikä jää mustaksi. Salaman etäisyys saappasta oli noin 0,7 m. Kuva otettu auringon paisteessa keskipäivällä.
        http://www.aijaa.com/v.php?i=003918449871.jpg

        Kuinka ihmeessä on mahdollista, että taustasta tulee musta tuollaisilla valotusarvoilla
        ISO100, f/22, 1/30s auringonpaisteessa keskipäivällä?


      • 580EX II
        ihme? kirjoitti:

        Kuinka ihmeessä on mahdollista, että taustasta tulee musta tuollaisilla valotusarvoilla
        ISO100, f/22, 1/30s auringonpaisteessa keskipäivällä?

        OK, otan vähän takaisin. Vuorokauden ajankohta ei ole tärkeä, pääasia että vallitsevaa valoa on tarpeeksi, siis ei yökuva. Tarkastin ed. kuvan exif-tiedot. Kuva oli otettu 5.7.2011 iltapäivällä klo 19:00:47, kun tämä kuva on otettu kolme minuuttia myöhemmin. Sama aukko mutta valotusaika nyt 1.0 s. Salamaa väläytetty, mutta nyt asetin ajan vallitsevan valon mukaan.

        Kuvissa on viittä (5) aukkoa vastaava valotusero; 1/30 - 1/15 - 1/8 - 1/4 - 1/2 - 1.

        http://www.aijaa.com/v.php?i=000768453176.jpg


      • on tarpeeksi?
        580EX II kirjoitti:

        OK, otan vähän takaisin. Vuorokauden ajankohta ei ole tärkeä, pääasia että vallitsevaa valoa on tarpeeksi, siis ei yökuva. Tarkastin ed. kuvan exif-tiedot. Kuva oli otettu 5.7.2011 iltapäivällä klo 19:00:47, kun tämä kuva on otettu kolme minuuttia myöhemmin. Sama aukko mutta valotusaika nyt 1.0 s. Salamaa väläytetty, mutta nyt asetin ajan vallitsevan valon mukaan.

        Kuvissa on viittä (5) aukkoa vastaava valotusero; 1/30 - 1/15 - 1/8 - 1/4 - 1/2 - 1.

        http://www.aijaa.com/v.php?i=000768453176.jpg

        ”Vuorokauden ajankohta ei ole tärkeä, pääasia että vallitsevaa valoa on tarpeeksi,”

        Hehheh
        Mihinkäs tarpeeseen sitä vallitsevaa tarvittiin (tarpeeksi)?
        Kertoisit totuudenmukaisesti miten ja miksi tuollaisen kuvan ”värkkäsit?


      • satuja?
        Canon SpLt 580EX II kirjoitti:

        Aloittajan kysymä tehtävä on erittäin yksinkertaista toteuttaa. Asetetaan aukko ja suljinnopeus niin, että tausta alivalottuu reilusti. Pääkohde valotetaan oikein salamalla.

        Salamaa kiinnostaa VAIN aukko ja ISO, mutta EI suljinnopeus. Speedlite salaman automatiikka tai manuaaliasetus tutkii kamerasta aukon ja ISO:n (NIkonin SB900:aan voi erikseen asettaa aukkoarvon tietääkseni tällä hetklellä ainoana), ja väläyttää näiden perusteella valoa kohteeseen. TTL-automatiikka mittaa itse kohten valaistuksen ja etäisyyden kohteeseen, kun taas M-modella päästö on vain aukosta riippuva. Salaman todelliseen ohjelukuun vaikuttaa tietysti vielä kuvalulma.

        Jos kuvaan halutaan vallitsevaa valoa, asettaan aukko ja aika (periaatteessa) kuten ilman salamaa. (Eräs tehokeino on valottaa tausta aukon ali, ja väläyttää salama pääkohteeseen oikein.) Kun halutaan häivyttää tausta kokonaan, valitaan aika eli suljinnopeus sellaiseksi, että tausta valottuu vähintään kolme aukkoa ali. Kaikkihan tiedämme, mihin ne alivalottuneet pikselit kerääntyvät histogramissa, ne kiipee vasenta reunaa ylös.

        Esimerkkikuva ei ole henkilökuva, mutta voisi olla. Siinä on salamalla purskautettu valoa kohteeseen vasemmalta. Kamera oli jalustalla, ja itse siirryin lapion varteen, mistä syystä rajauksessa on toivomisen varaa. Aukolla valitsin syväterävyyden. Ajan valitsin sellaiseksi, että jaksan seisoa huonossa asennossa liikkumatta, ja että kaikki kuitenkin alivalottuu. Salaman manuaaliasetuksilla määritin oikean valotuksen pääkohteeseen. Kuvasta näkee, että salaman teho riittää näillä asetusarvoilla pääkohtelle, mutta ei enää taustaan mikä jää mustaksi. Salaman etäisyys saappasta oli noin 0,7 m. Kuva otettu auringon paisteessa keskipäivällä.
        http://www.aijaa.com/v.php?i=003918449871.jpg

        Miksi ihmeessä salama ei valaise esim saappaan varjoa lapiossa vaikka salama on noin lähellä (0,7 m)?
        Miksi salaman valo lon etualalalla tasaista ja opuu ”kuin seinään” eikä sen pitäisi heiketä loivasti (log) etäisyyden kasvaessa?
        Onkohan tuossa selityksessäsi sanaakaan totta?


    • Purusa

      Valheilla on usein lyhyet jäljet

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2278
    2. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1873
    3. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

      Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1530
    4. Viulu vaiennut

      Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      24
      1528
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

      Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      85
      1254
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1184
    7. Kyllä tekee kipeää

      Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1120
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

      Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      106
      1095
    9. Luotatko kaivattuusi?

      Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      939
    10. En mä tiedä mitä tapahtuu

      siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      932
    Aihe