ENE-dieetti ruoka-aineilla

Halu pudottaa painoa

Olen perusterve 27v. nainen, jolla painoa 120kg ja pituus 172cm. Nyt olen päättänyt ottaa itseäni niskasta kiinni ja pudottaa painoa alle 100kg:n. Tästä olen puhunut lääkärin kanssa, joka suositteli tapauksessasi ENE-dieettiä.

Diabeteshoitajalla kävin myös juttelemassa kyseisestä dieetistä ja antoi tietoa siitä sekä kolmelle päivälle ruokapäiväkirjan täytettäväksi. Tätä varten on ryhmäkin suunnitteilla, joka aloittaisi vissiin syksyllä, kun seuraavan ajan antoi vasta elo-syyskuun vaihteeseen. Motivaatio on korkealla ja asiaa miettinyt 3vkon ajan. Haluaisin sitä jo vähän etukäteen harjoitella ja yrittää itse, joten kysyisin, onko kellään kyseiseen diiettiin ruoka-aineohjeita?

Minulla löytyy seuraavanlainen, mutta onko muita olemassakaan?

ERITTÄIN NIUKASTI ENERGIAA SISÄLTÄVÄ RUOKAVALIO TAVALLISIA RUOKA-AINEITA KÄYTTÄEN

SYÖ PÄIVITTÄIN SEURAAVAT RUOKAMÄÄRÄT:

VILJAVALMISTEET: Vain yksi näkkileipä tai 1,5dl puuroa. Ei ollenkaan riisiä eikä makaronia tai muuta pastaa.

PERUNA: Ei lainkaan perunaa paaston aikana.

KASVIKSET: 500-800G päivässä kurkkua,tomaattia, paprika, lehtisalaattia, erilaisia kaaleja, sipulia, kesä-kurpitsa, retiisiä, lehtiselleriä, sieniä SEKÄ 200-300g juureksia esim; porkkanaa, lanttua, selleriä, naurista ja punajuurta. Vain vähän herneitä ja maissia. Käytä juureksia monipuolisesti. Ei koko annosta porkanana koska siinä enemmän hiilihydraatteja.

MARJAT JA HEDELMÄT: Marjoja tai hedelmiä vain mausteeksi 1-2 rkl/ päivä paaston aikana.

LIHA JA KALA: Syö joka päivä 100g lihaa tai 150g kalaa. Liha vaihtoehtona voi olla myös broileria, lihahyytelöä tai kalkkunaa. Annos tällöin 100g/päivä.

MAITOVALMISTEET: Joka päivä kolme lasillista (6dl) rasvatonta maitoa, piimää tai rasvatonta makeuttamatonta jugurttia. Jos syöt juustoa , valitse vähärasvainen laatu, rasvaa alle 10% (esim 5% Polar, raejuusto) 2 viipaletta juustoa vastaa 2 dl maitoa.

RASVAT: Käytä rypsiöljyä ruuanvalmistuksessa tai salaatinkastikkeessa 1-2rkl päivässä. Ei muita rasvoja.

JUOMAT: Juo laihdutuksen aikana runsaasti, ainakin 2 litraa päivässä esim; vettä, teetä, kahvia, sitruunanmehu sokeroimaton, vähäsuolaista kivennäisvettä(Vichy Novelle, Citronelle ym), yrttiteetä, ruusunmarjateetä, kalorittomia limonadeja(light-juomat),vähäsuolaista kasvislientä (Cedovital). Muistathan juoda kahvin ja teen ilman sokeria.

MONIVITAMIINIVALMISTEET: Multivita tai Multitabs *1 tabl./päiv

LISÄKSI SAA SYÖDÄ RUOKAVALIOON SOPIVIA KASVIKSIA.
Seuraavissa kasviksissa on niin vähän energiaa, että niitä voi syödä vapaasti kaikilla aterioilla ja välipaloilla.
kurkkua,tomaattia, paprika, salaatit, kaalit, kurpitsat,retiisiä, pinaatti, nokkonen, parsa, purjo, sellerit, raparperi, sienet, maustevihannekset( persilja,tilli, yrtit)

ENE-DIEETTI= PAASTO on tarkoitettu toteutettavaksi terveenä. Jos sairastut esimerkiksi flunssaan, on paastoaminen keskeytettävä sairauden ajaksi.

20

3329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyt normipainoinen

      ENE-dieetti EI ole mikään paasto. Menee nyt puurot ja vellit sekaisin. (ja flunssaakin sairastelin kerran nutrauksen aikana, keskeyttämättä nutrausta kuitenkaan, ihan lääk.ohjeistuksen mukaisesti toimin)

      Ryhmä laihduttanee kyllä ihan sitten varmastikin VLCD-tuotteilla, ei ruoalla, eikö niin?

      Itse olin ryhmässä, nutrasin sitä ennen kuukauden (-12 kg), ryhmässä oloaikana lähti 22 kg ja jatkoin sitten vielä nutrausta (lääkärin valvonnassa) pari kuukautta, kokonaispudotus 42 kg (oli mistä lähteä!)

      Oletko varma ettei lääkäri ENE-dieetillä tarkoittanut nimenomaan _valmiita_ VLCD/ENE-valmisteita??

      Tsemppiä painonpudotukseesi

    • Alkuperäinen kirj.

      Mitä tarkoitat nutrauksella? En ole missään vaiheessa väittänyt ENE-dieettiä paastoksi. Sain juuri tuon ENE-dieetti ruoka-aineilla-listan (ja paljon muita papereita) siltä diabeteshoitajalta viimeksi käydessäni. Sanoi, vain että kolmen päivän ruokapäiväkirjan teon jälkeen viikon syödä kevyemmin ja sitten miettiä dieetin aloittamista. Seuraava käynti hänelle on VASTA elokuun lopussa, jolloin hän on kartoittanut, pystytäänkö ENE-ryhmä järjestämään. Siksi oletin, että kai minä voin sitä ennen alkaa tekemään itse jotain asialle, enkä vain odotella...Ja kun hän tuon ENE-dieetti ruoka-aineilla-listankin antoi, niin oletin että voi pudottaa painoa joko sillä ohjeella tai sitten valmisteilla. Siitä ei ollut mitään puhetta lääkärin eikä hoitajan kanssa, että olisiko kyseessä vain valmiit VLCD/ENE-valmisteet.

      Siksi kyselenkin, onko olemassa muita ENE-ohjeita ruoka-aineilla, kuin tuo yksi .

      Kiitos tsempeistä, niitä tarvitaan. Mä en ole koskaan ollut niin motivoitunut kuin nyt :).

    • Ene/vlcd

      Kyllä sulla luki vikassa kappaleessa ENE=Paasto. Ene/VLCD/Nutraus tarkoittaa, että syödään vain ateriankorvikkeita ja puoli kiloa vihanneksia päivässä. Suosittelisin sua kokeilemaan Nutrilett QuickStarttia mutta en tiedä soveltuuko se diabeetikolle. En ole muuten sama kuin tuo edellinen kommentoija. Mun aloitus oli 122 kiloa ja nyt painan 88. Pituutta on 176. Tsemppiä!

      • Alkuperäinen kirj.

        Mun noissa lehtisissä kyllä lukee että "ENE-dieetti ruoka-aineilla" jossa siis oli tuo litania ruoka-aineista joita voi dieetin aikana käyttää. Ja näin lääkärikin on mulle koko ajan puhunut eli ENE-dieetistä. Paastosta ei siis ole puhuttu lainkaan.

        En ole diabeetikko, mutta lääkäri käski diabeteshoitajalta varaamaan ajan, jossa käytiin läpi ruokailutottumuksia jne.
        Mutta siis itse asiaan vielä, eli löytyykö muita ohjeita tuohon ENE-dieettiin kuin tuo mainitsemani.


      • nutraaja täälläkin
        Alkuperäinen kirj. kirjoitti:

        Mun noissa lehtisissä kyllä lukee että "ENE-dieetti ruoka-aineilla" jossa siis oli tuo litania ruoka-aineista joita voi dieetin aikana käyttää. Ja näin lääkärikin on mulle koko ajan puhunut eli ENE-dieetistä. Paastosta ei siis ole puhuttu lainkaan.

        En ole diabeetikko, mutta lääkäri käski diabeteshoitajalta varaamaan ajan, jossa käytiin läpi ruokailutottumuksia jne.
        Mutta siis itse asiaan vielä, eli löytyykö muita ohjeita tuohon ENE-dieettiin kuin tuo mainitsemani.

        "Paastosta ei siis ole puhuttu lainkaan." Miksi olisikaan puhuttu? Ei nutrauskaan ole mikään paasto. En oikein ymmärrä miksi itse olet nyt maininnut kahdesti sanan paasto, alkuperäisessä viestissäsi ja eilisessä?! Paasto on paasto ja piste.

        Sinä sitten pidät erittäin niukkaenergistä dieettiäsi yllä, ruoka-ainein, onhan sinulla nyt ohjeet. En ymmärrä mitä vaikeutta on ohjeiden noudattamisessa, kun sinulla nyt sellaiset on, ruoka-ainemäärineen kaikkineen...

        Minkä alan lääkäri oli kohdallasi kyseessä?
        "



        "ENE-DIEETTI= PAASTO on tarkoitettu toteutettavaksi terveenä. Jos sairastut esimerkiksi flunssaan, on paastoaminen keskeytettävä sairauden ajaksi."

        "MARJAT JA HEDELMÄT: Marjoja tai hedelmiä vain mausteeksi 1-2 rkl/ päivä paaston aikana."

        "PERUNA: Ei lainkaan perunaa paaston aikana."



        Onko tämä sinun näppiseksi tuotetta vai jostain lippulappusesta?? Jos on painetusta tekstistä niin on aihetta ilmoittaa sen tekijöille että kyseessä on selkeä asiavirhe, kas kun tuo Ene/VLCD EI ole mikään paasto. Ja sitä sanaa tuossa viljellään. Outoa..

        Kenen tekemiä ne lappuset ovat?


    • ex-modailija

      VLCD/ENE toteutetaan nimenomaan ateriakorvikkeilla tai sitten niin että jos osanutrataan, niin osa ruoista korvataan ateriakorvikkeilla.

      Ja ENE-ryhmissä painonpudotus tapahtuu nimenomaan ateriakorvikkeilla.

      Tässä muutamia esimerkkejä niistä:

      http://www.nutrilett.fi/

      http://www.leiras.fi/tuotteet/Itsehoito/painonhallinta/nutrifast

      http://www.allevo.nu/default.aspx?id=25&epslanguage=FI

      https://www.hyvinvoinnin.fi/ryhma/1662/Modifast?gclid=CPno_d_wmaoCFYG9zAodJiClyQ


      Itse nutrasin aikoinani Modifastin tuotteita käyttäen, ne ovat LCD-tuotteita, valitsin ne ihan maun takia. 16 viikkoa nutrasin, toki lääkärin valvonnassa kun aika oli niin pitkä. 36 kg katosi tuona aikana, tästä on nyt jo vuosia ja poissa ovat pysyneet.

      Minäkin toivottelen tsemppiä!


      ps. oletko käynyt painonhallinnan takia diabeteshoitajalla? Vai onko sinulla diabetes? Silloin ei kannata omin päin alkaa nutrailemaan jos on db.diagnosoitu

      • Alkuperäinen kirj.

        On tainnut olla turha käynti diabeteshoitajalla, kun ei ole valistanut yhtään että miten käytännössä tuo ENE-dieetti sitten hoidetaan ryhmässä. Antoi vain lippuja ruokavaliosta, ruokapäiväkirjoista, ruokaympyröistä jne.mutta mitään siitä ei sitten miten käytännössä lähdetään toteuttamaan kohdallani. Ajan vain lykkäsi elokuun viimeiselle päivälle.

        Nämä on niin uusia asioita minulle, etten ole osannut kysyä. Nyt vain jälkeen päin miettinyt, että miten voin vain toimettomana odotella seuraavaa aikaa ja noin kauan... Ruokapäiväkirja täytettynä kolmelta päivältä ja ilmeisesti voin täten omin päin siis alkaa tuota ENE-dieettiä toteuttamaan (?), tai ainakaan siitä ei vissiin pitäisi haittaakaan olla, kun ei kiellettykään... Kun siis mietin, että miksi se antoi tuon ruoka-aine lapun, jos sitä ei voi käyttää? Miksei tuolla lapulla muuten voisi toteuttaa sen dieetin eli miksi siihen tarvitaan niitä ateriankorvikkeita?

        Diabetestä ei ole, mutta lääkärin määräyksestä varasin ajan painonhallintaa varten diabeteshoitajalta.


    • Marjat on hyviä

      Minusta tuo ruoka-aineohje on tosi erikoinen. Marjoja vain mausteeksi WTF ja maitoakin pitäisi juoda päivittäin, miksi kysyn minä. Aloittaja, jos et halua aloittaa ateriankorvikkeilla niin suosittelen seuraavaa: paljon proteiineja ja vähän hiilareita. Marjoja ja vihanneksia voi syödä reilusti. Liiku päivittäin vähintään tunti ja juo paljon vettä/kivennäisvettä. TSEMPPIÄ.

    • -Stella-

      Mä tulen sulle ap. tsemppikaveriksi (jos haluat) Painoa on 105 ja pituutta 170. Aloitin tänään Nutrilett pikastartin ja tavoite on pudottaa painoa 0,5-kilo viikossa eli TOSISSANI alan muuttamaan elämäntapojani.

    • Zone-hippi

      Olen joskus nähnyt tuon lappusen, ja jos en väärin muista, niin siinä todellakin puhutaan ENE-dietistä ja paastosta. Voin olla väärässäkin. Joka tapauksessa, asialla ei ole mitään tekemistä lopputuloksen kannalta. Pilkunviilaajat viilaa pilkkuja ja sillä selvä.

      Voit tietenkin aloittaa tuon ENE-dietin. Ei kai sitä lappua ole sulle turhaan annettu. Voit toteuttaa dietin joko ateriakorvikkeita käyttäen (nutrilett, modifast, allevo...) tai tuon lappusen mukaan, kumpi vaan tuntuu omalta kohdalta paremmalta.

      Ateriakorvikkeissa on se hyvä puoli, että niistä on vaikeampi lipsua, kun määrä on tasan tarkkaan se määrätty. Tuossa ruoka-aine ENE:ssä on riskinä se, että pikkuhiljaa siirtyy ohuemmalle ja ohuemmalle pohjalle... "voin syödä 3 ruokalusikallista marjoja, voin syödä 2 näkkileipää, voin syödä lisäksi vielä yhden lasillisen maitoa päälle..." kunnes ollaan yks kaks siinä tilassa, että paino ei enää putoakaan.

      Mutta kumpi vain sinusta tuntuu paremmalta, niin tee niin. Tulos on pääasia, ei se miksikä joku pilkunviilaaja diettiä kutsuu tai onko dietin nimi nyt just sääntöjen mukainen.

      Tsemppiä painonpudotukseen!

    • -Stella-

      Ei tuo keskustelu ollut minusta pilkunviilamista. Kyllä terveydenhoidon ammattilaiselta saatavien ohjeiden on oltava täsmällisiä ja oikeita. Paaston aikana ei nautita kuin nesteitä. Mulla menossa toinen nutraupäivä. Hyvin sujuu, pientä päänsärkyä lukuunottamatta. Tein jopa 2 tunnin pyörälenkin ja nyt syön tomaattipastaa (nutrilett) ja jälkkäriksi vaniljavanukas mustikoilla. Ap. Mitä sulle kuuluu?

      • Alkuperäinen kirj.

        Kiitos sulle -Stella- sekä Xone-hippi asiallisista vastauksistanne. Olen päättänyt aloittaa ENE-dieetin ruoka-aineilla ensi viikon ma eli 1.8. Ohjeen mukaan tämän viikon syön kevyemmin, josta on helpompi aloittaa tuo dieetti.
        Katson, miten paino lähtee putoamaan elokuun aikana ja sitten jos hyviä tuloksia tulee tuolla, niin kyllä ajattelin sitä myös jatkaa pidempäänkin. Kysyn tosin vielä diabeteshoitajan mielipidettä 31.8. siellä käydessäni ja sitä, seuraako lääkäri tätä jotenkin tai tuleeko hänelle käyntejä tämän aikana.

        Stella, kyllä mä sut tsemppikaveriksi huolin ilman muuta :). Oot huomaavainen, kun kysyit.Paljon helpompaahan se on, kun on vertaistukea. Onko sulla jokin tavoitepaino, mihin haluat päästä?


    • tiristäjä

      Mä olen kyllä sitä mieltä itekin 50 kg pudottaneena, että kannattaa aloittaa ryminällä, mutta kiinteellä ruualla ja sitten vasta nutrailulla. Ite pudotin kaalikeitolla ja sauvomalla ekat 20kg. Nyt yritän saada kympin pois nutraamalla, mutta normipainon sisällä on kyllä huomattavasti vaikeempaa, joten alussa kannattaa ottaa kaikki mahollinen irti

    • -Stella-

      Onnittelut tiristäjälle huimasta painonpudotuksesta! Olen samaa mieltä, että silloin kun ylipainoa on todella paljon (kuten minulla) niin kannattaa aloittaa ryminällä, jotta motivaatio nousee ja pysyy korkeana. Ap. Kysyit tavoitteitani. Ensiksi haluan painon alle 100 kilon ja lopputavoite on 70 kiloa eli just normipainon ylärajoille. Tosissani olen ja viikkotavoite on 1 kilo. Maanantaina eka punnitus. Nyt alussa kun täysnutraan, niin paino putoaa varmaan nopeammin ja tietty nesteitähän sitä ekana lähtee.

    • -Stella-

      Tänään viimeinen päivä pikastartilla. Huomenna aloitan osanutrauksen eli syön yhden salaatti tai keittoaterian ja muuten nutraan. Paino on selkeästi pudonnut mutta vaa'alla käyn vasta maanantaina. Sitten selviää, paljonko paino putosi viikossa.

    • Alkuperäinen kirj.

      Nyt viides päivä takana ja hyvin mennyt eikä nälkäkään ole vaivannut, tai paremminkin ehkä sitten ehtinyt vaivata, kun aloitin samaan aikaan työtkin ja kova kiire ollut. Ainoa vaiva on ollut päänsärky, johtunee siitä, etten ole muistanut juoda tarpeeksi.

      Onko kellään tarkkaa tietoa siitä, paljonko puolikuiva viini sisältää kaloreita? Viiniä on jääkaapissa puoli pulloa ja ajattelin, että säilyyko se kuinka pitkään vai pitääkö kaataa viemäriin. Tai kolmantena vaihtoehtona, voiko sen juoda pois ENE:n aikana? Tekeekö se kuin hallaa tälle dieetille?

    • Alkuperäinen kirj.

      Oli se sitten nestettä tai mitä lie, mutta uskottava se on: Mulla on lähtenyt ENE dieetin (ruoka-aineilla) ansiosta viikon aikana 4kg!! :) Viikko sitten kun aloitin, lähtöpaino oli 120,5kg ja nyt eilen kun punnitsin puntari näytti 116,4kg. Oli aivan pakko tarkistaa viisi kertaa ennen kuin uskoin. :D

      Tästä on nyt niin hyvä jatkaa ja antoi tsemppia valtavasti, vaikka luulen että se oli valtaosaltaan nestettä mitä poistui, mutta kuitenkin.

    • Uunotar

      Mä aloita nutraamisen 18.9 syömällä pussikeittoja. Olen Jorvinsairaalan ryhmässä ja olen jo omatoimisesti pudottanut 20kg ja lääkärinmukaan pitäisi saada ainaki 10 kg vielä pois. Itseni mielestä 20kg niin olisin normaalipainoinen. minulla on II-tyypin diabetes ja olisi tarkoitus saada verensokeri laskemaan ja vähentää lääkitystä. Toivotaan että hermo kestää dietin aikana. Syön jo muutenkin paljon vihanneksia ja en syö riisiä,perunaa ja makaroonia.

    • tsemiä

      Tottakai ENE-dieetin voi toteuttaa ruoka-aineilla. Voi sen toteuttaa myös joko kokonaan tai osittain ateriankorvikkeilla. ENE= Erittäin niukkaenerginen. Ei dieetin kannalta ole oleellista, mistä niukka energiamäärä on peräisin, pusseista vai ruoka-aineista. Pussit ovat helppoja, koska niihin on valmiiksi laskettu kaikki tarpeellinen, niin ei tarvitse monivitamiinivalmisteita tai rautaa erikseen.

    • ezpz

      Dieetit vittuun. Ylös, ulos, lenkille ja hiljalleen pysyvä muutos ruokailutottumuksiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14846
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3045
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    10. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      3039
    Aihe