autoimmuunihepatiitti

toivossa eläjä

minulla todettiin autoimmuunihepatiitti. lääkitys alkanut tehoomaan hyvin ja arvot normalisoitunu. prednisolonia azamunia tullut nyt syötyä. nyt kysyisin että onko mitää sivuvaikutuksia ollut pitkän ajan päästä kun vuosia tuun syömään näitä. olen vielä nuori ja toivoisin paranevani tästä mutta suurinosa syö lopunikää lääkkeitä.
syytä mistä olen saanut tämän ei tiedetä mutta luulen että stressi.
mukava olisi vaihtaa kuulumisia?

88

11892

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miten auti todettiin

      Ja miten tämä tauti todettiin?

    • eläjä.

      nivelet turpos..hakeuduin hoitoon..josta nähtiin kohonneet maksa-arvot.kuinka niin?

    • sh...

      Stressi ei aiheuta autoim.hepatiittia.

      Toipumisia

    • hepa-tiitti

      http://www.musili.fi
      täältä löydät tietoa aiheest ja keskustelupalstalla kohtalotoverien juttuja,kannattaaa lukea.Itse sairastuin autohepaan 2008,olin silloin 40v.Siitä lähtien olen syönyt kortisonia ja myöhemmin rinnalle otettiin adursal.Tällä hetkellä lääkeannokset ovat aika minimissä mutta meni tosi kauan ennenkuin tasapaino saavutettiin ja maksa-arvot normalisoituivat.Ihan tavallista elämää olen viettänyt ja olo on ollut hyvä.

    • MP

      Minulla (40-45 v mies), ensioireina silmien vakuaisen keltaisuus, ruokahaluttomuus. Yleiskunto oli ok.Hakeuduin päivystykseen, kun ruoka ei pysynyt sisällä. Verikokeista selvisi , että maksa-arvot oli yli tuhannessa , kun normi arvojen yläraja 45-70. Otettin koepala(biopsia) .Maksasta oli 50% pois pelistä. Kolme viikkoa meni ennenkuin arvot tippui ja pääsin kotihoitoon. Yleiskunto tippui aivan nollaan, aluksi en jaksanut kävellä kuin 200 metriä enintään kerraallaan. Kortisonia söin ensin 40 mg/pvä ja kun lukemat tippui vähennettiin kotisonia ja lisäksi aloin syödä Imurel:ia.
      Hiukan pahoinvointia kun annostusta pienennettiin. Kortisi jäi pois kahden vuoden
      jälkeen sairastumisesta . Imurelia syön 100 mg /pvä, verikokeissa 1-1,5 kk välein.
      Syytä ei saatu selville, mistä tämä tauti tuli.
      Osa ihmisistä epäili tietävänsä...

      • toivossa eläjä

        mukava kun vastasit..lähtikö sulta hiuksia kun söit imurellia? ite syön azamunia ja vuosi kulunut nii mielestäni hiusten lähtö on alkanu..prioriinia oon alkanu syömää siihen..huhhuh mitä elämää.
        noi sun maksa-arvot oli kovat..mulla oli vajaa 500..


      • Myös aih
        toivossa eläjä kirjoitti:

        mukava kun vastasit..lähtikö sulta hiuksia kun söit imurellia? ite syön azamunia ja vuosi kulunut nii mielestäni hiusten lähtö on alkanu..prioriinia oon alkanu syömää siihen..huhhuh mitä elämää.
        noi sun maksa-arvot oli kovat..mulla oli vajaa 500..

        Moikka,
        Kysyitkö "luvan" prioriinin syömiseen? Olen itsekin miettinyt vahvistaisiko se hiuksia??? En ole vain muistanut kysyä lääkärin lupaa. Kaikki luontaistuotteet ja niihin rinnastettavat kielletty tässä sairaudessa ainakin ilman lupaa... Atsatiopriini ei minulle sopinut, joten syön vain kortisonia. Hiukset tarvitsisivat kuitenkin vahvistusta, tod.näk. Kortisonikin voi niitä heikentää.


      • toivossa eläjä
        Myös aih kirjoitti:

        Moikka,
        Kysyitkö "luvan" prioriinin syömiseen? Olen itsekin miettinyt vahvistaisiko se hiuksia??? En ole vain muistanut kysyä lääkärin lupaa. Kaikki luontaistuotteet ja niihin rinnastettavat kielletty tässä sairaudessa ainakin ilman lupaa... Atsatiopriini ei minulle sopinut, joten syön vain kortisonia. Hiukset tarvitsisivat kuitenkin vahvistusta, tod.näk. Kortisonikin voi niitä heikentää.

        kysyin joo eikä tullu kieltävää vastausta.eikä oo arvot noussu yhtää siitä.et normaalina ollu.
        miksei toi atsatiopriini sopinu? mielenkiinnolla kuulisin syyn?


      • Myös aih
        toivossa eläjä kirjoitti:

        kysyin joo eikä tullu kieltävää vastausta.eikä oo arvot noussu yhtää siitä.et normaalina ollu.
        miksei toi atsatiopriini sopinu? mielenkiinnolla kuulisin syyn?

        Moi,
        Kiitos vastauksesta. Atsatiopriini (azamun) nosti maksa-arvot. Lisäksi voin pahoin ja oksentelin. Oireet alkoivat jo, kun annostus oli 50mg, tarkoitus oli nostaa 100mg. Mutta nyt on menty pelkällä entocortilla, mitä yritetään näillä suunnitelmilla purkaa syksyllä pois.

        Oletko ehtinyt huomata vielä hiuksissasi mitään muutosta?

        Hauskaa kevättä.


      • toiv. eläjä
        Myös aih kirjoitti:

        Moi,
        Kiitos vastauksesta. Atsatiopriini (azamun) nosti maksa-arvot. Lisäksi voin pahoin ja oksentelin. Oireet alkoivat jo, kun annostus oli 50mg, tarkoitus oli nostaa 100mg. Mutta nyt on menty pelkällä entocortilla, mitä yritetään näillä suunnitelmilla purkaa syksyllä pois.

        Oletko ehtinyt huomata vielä hiuksissasi mitään muutosta?

        Hauskaa kevättä.

        mun maksa-arvot ei oo noussu ja nyt syön päivässä 75mg..enne oli 100mg. mullaki aamulla joskus oksettaa mut en sit tiiä oisko se tästä.harvoin kumminki.
        hiuksia vaa jää kätee ku koskee niihi.tai harjaan. ajattelin seuraavassa kontrollissa kk päästä sanoa.
        ootko muute minkä ikänen?
        samoin kevättä sinulle.


      • Myös Aih
        toiv. eläjä kirjoitti:

        mun maksa-arvot ei oo noussu ja nyt syön päivässä 75mg..enne oli 100mg. mullaki aamulla joskus oksettaa mut en sit tiiä oisko se tästä.harvoin kumminki.
        hiuksia vaa jää kätee ku koskee niihi.tai harjaan. ajattelin seuraavassa kontrollissa kk päästä sanoa.
        ootko muute minkä ikänen?
        samoin kevättä sinulle.

        Moi,
        ikää on reilu kolmekymmentä. Diagnoosi on ollut kolmisen vuotta, tosin lääkäri on sanonut että saatan olla sairastanut jo paljon pidempäänkin. Minulla sairautta lähdettiin tutkimaan alunperin muista syistä otettujen veriarvojen takia, kun huomattiin Alat ja Asat arvojen olevan koholla. Tuossa vaiheessa Alat oli muistaakseni reilu 500 ja Asat n. 250, myöhemmin kohosivat huomattavasti korkeammallekin. Entocortilla ovat pysyneet pääosin alhaalla, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Atsariopriini aloitettiin, jotta kortisonista päästäisiin mahd. eroon, se ei kuitenkaan siis sopinut. Otin lääkkeen iltaisin, jotta pahoinvointi jäisi "unen varjoon" - lääkärin neuvo. Heräsin kuitenkin yöllä oksentamaan (tosin, en ihan joka yö) ja, kun maksa-arvot nousivat edelleen vaikka lääkitystä vähennettiinkin niin lääkärini lopetti sen. Lääkärini mukaan atsatiopriini ei sovi 1/3:sta. Hiustenlähtöä en ehtinyt huomata, sillä söin lääkettä niin vähän aikaa. Mutta kuten aiemminkin totesin niin minusta tuntuu, että myös kortisoni vaikuttaa hiuksiin... No tulihan tarinoitua... Toivottavasti lääkärisi osaa neuvoa jotain myös hiustesi suhteen. Harmillista, kun hiukset ohenevat ja ohenevat... Mutta toivotaan, että itse sairaus pysyy kuitenkin kurissa! Tsemppiä kontrolliin, toivottavasti kuulet positiivisia uutisia.


      • MP
        toivossa eläjä kirjoitti:

        mukava kun vastasit..lähtikö sulta hiuksia kun söit imurellia? ite syön azamunia ja vuosi kulunut nii mielestäni hiusten lähtö on alkanu..prioriinia oon alkanu syömää siihen..huhhuh mitä elämää.
        noi sun maksa-arvot oli kovat..mulla oli vajaa 500..

        Ei ole hiuksia lähtenyt.Varmaan syynä vahva ja paksu tukka. Hiukset kylläkin muuttui piki mustaksi lääkityksen alkuvaiheessa, mutta nyt 3v jälkeen väri
        on sama kuin ennen. Musta tukka oli vajaan vuoden.


      • toiv.eläjä
        Myös Aih kirjoitti:

        Moi,
        ikää on reilu kolmekymmentä. Diagnoosi on ollut kolmisen vuotta, tosin lääkäri on sanonut että saatan olla sairastanut jo paljon pidempäänkin. Minulla sairautta lähdettiin tutkimaan alunperin muista syistä otettujen veriarvojen takia, kun huomattiin Alat ja Asat arvojen olevan koholla. Tuossa vaiheessa Alat oli muistaakseni reilu 500 ja Asat n. 250, myöhemmin kohosivat huomattavasti korkeammallekin. Entocortilla ovat pysyneet pääosin alhaalla, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Atsariopriini aloitettiin, jotta kortisonista päästäisiin mahd. eroon, se ei kuitenkaan siis sopinut. Otin lääkkeen iltaisin, jotta pahoinvointi jäisi "unen varjoon" - lääkärin neuvo. Heräsin kuitenkin yöllä oksentamaan (tosin, en ihan joka yö) ja, kun maksa-arvot nousivat edelleen vaikka lääkitystä vähennettiinkin niin lääkärini lopetti sen. Lääkärini mukaan atsatiopriini ei sovi 1/3:sta. Hiustenlähtöä en ehtinyt huomata, sillä söin lääkettä niin vähän aikaa. Mutta kuten aiemminkin totesin niin minusta tuntuu, että myös kortisoni vaikuttaa hiuksiin... No tulihan tarinoitua... Toivottavasti lääkärisi osaa neuvoa jotain myös hiustesi suhteen. Harmillista, kun hiukset ohenevat ja ohenevat... Mutta toivotaan, että itse sairaus pysyy kuitenkin kurissa! Tsemppiä kontrolliin, toivottavasti kuulet positiivisia uutisia.

        sori ku kesti vastata.tuommosia oireita ne mulleki puhu.pahoinvointia ei niinkää ollut.voisko valkosolujen puutteesta johtua hiustenlähtö? koska ne on nyt alhaalla ja niitä koitetaa nostaa..muuten kaik ok.kiitos vaan onnea kontrollii..sitä toivon sinullekkin.
        ootko muute kuinka alkoholia juonu lääkityksen aikana? itse olen silloin tällöin nollannu tilanteen.


      • Myös aih
        toiv.eläjä kirjoitti:

        sori ku kesti vastata.tuommosia oireita ne mulleki puhu.pahoinvointia ei niinkää ollut.voisko valkosolujen puutteesta johtua hiustenlähtö? koska ne on nyt alhaalla ja niitä koitetaa nostaa..muuten kaik ok.kiitos vaan onnea kontrollii..sitä toivon sinullekkin.
        ootko muute kuinka alkoholia juonu lääkityksen aikana? itse olen silloin tällöin nollannu tilanteen.

        Moi,
        En osaa sanoa valkosoluista?

        Alkoholia olen nauttinut kohtuudella toisinaan, lääkärin luvalla. Tosin arvojen koholla ollessa lääkärini kielsi hetkellisesti alkoholin, en ole koskaan juonut usein enkä paljon, mutta silloin kun joku on kiellletty niin alkaa kummasti tehdä mieli:)


      • toiv.eläjä.
        Myös aih kirjoitti:

        Moi,
        En osaa sanoa valkosoluista?

        Alkoholia olen nauttinut kohtuudella toisinaan, lääkärin luvalla. Tosin arvojen koholla ollessa lääkärini kielsi hetkellisesti alkoholin, en ole koskaan juonut usein enkä paljon, mutta silloin kun joku on kiellletty niin alkaa kummasti tehdä mieli:)

        valkosolujen vajaus aiheutti väsymystä ja toimettomuutta ja hiustenlähtöö.ainaki mulla.
        joo aikojen alussa en ottanut yhtää alkoholia..sitten kun tasaantu arvot ni tuli otettua.kerran tai kaks kuussa.
        ainahan se nii menee et kaikki kielletty kiinnostaa.vähä niiku teininäkin:DD
        mietin tossa et oot reilu 30w nii samoihin aikoihin se näköjää alkanut mullaki.jos muutama vuosi on diagnoosista. toiv.ei mitää maksansiirtoa joudu koskaa kokeen.
        ai niin huomena meenki kokeisiin tarkastaan arvot.joten heippa!


      • Myös Aih
        toiv.eläjä. kirjoitti:

        valkosolujen vajaus aiheutti väsymystä ja toimettomuutta ja hiustenlähtöö.ainaki mulla.
        joo aikojen alussa en ottanut yhtää alkoholia..sitten kun tasaantu arvot ni tuli otettua.kerran tai kaks kuussa.
        ainahan se nii menee et kaikki kielletty kiinnostaa.vähä niiku teininäkin:DD
        mietin tossa et oot reilu 30w nii samoihin aikoihin se näköjää alkanut mullaki.jos muutama vuosi on diagnoosista. toiv.ei mitää maksansiirtoa joudu koskaa kokeen.
        ai niin huomena meenki kokeisiin tarkastaan arvot.joten heippa!

        Moikka,

        saitko jo tulokset? Oliko arvot pysyneet kunnossa?


      • toiv.eläjä
        Myös Aih kirjoitti:

        Moikka,

        saitko jo tulokset? Oliko arvot pysyneet kunnossa?

        jooo iha normaalit olit.itseasias paremmat ko edelliset.
        onks sulla kontrollia millo? helpotti taas elämää..välillä stressaa nii kaikki


      • Myös Aih
        toiv.eläjä kirjoitti:

        jooo iha normaalit olit.itseasias paremmat ko edelliset.
        onks sulla kontrollia millo? helpotti taas elämää..välillä stressaa nii kaikki

        Moikka,

        hieno homma, että arvosi ovat kunnossa!!! Ei tarvitse taas vähään aikaan stressata.
        Oma kontrollini on kesäkuun tokalla viikolla ja kolmannella lääkäri soittaa ja kertoo tulokset, eli sitä odotellessa mennään.


      • toiv.eläjä
        Myös Aih kirjoitti:

        Moikka,

        hieno homma, että arvosi ovat kunnossa!!! Ei tarvitse taas vähään aikaan stressata.
        Oma kontrollini on kesäkuun tokalla viikolla ja kolmannella lääkäri soittaa ja kertoo tulokset, eli sitä odotellessa mennään.

        joo kiitos.kyl tää helpottaa aina. toivon et näi menisikin.
        sullakin sit just ennen juhannusta. taitaa juhannuksen ryypyt jäädä pienemmälle mitä ennen ollu.ainaki minulla.
        mikähän juttu toi yks on ku kirjotti et rokotteesta johtuu tää autohepa??


      • Myös Aih
        toiv.eläjä kirjoitti:

        joo kiitos.kyl tää helpottaa aina. toivon et näi menisikin.
        sullakin sit just ennen juhannusta. taitaa juhannuksen ryypyt jäädä pienemmälle mitä ennen ollu.ainaki minulla.
        mikähän juttu toi yks on ku kirjotti et rokotteesta johtuu tää autohepa??

        Moi,

        noh mulla ei ainakaan edes ole hepatiitti B rokotusta...

        Otetaan kohtuudella jussina? Sikäli mikäli arvot kunnossa:)


      • toiv.eläjä
        Myös Aih kirjoitti:

        Moi,

        noh mulla ei ainakaan edes ole hepatiitti B rokotusta...

        Otetaan kohtuudella jussina? Sikäli mikäli arvot kunnossa:)

        joo otetaan vaan.itse en juo varmaa ku yhtenä iltana.arvot pysyny hyvänä kyl pitkän aikaa mistä oon onnellinen.
        sitä toivon sinullekkin. kyllä kai me tästä selvitää.onneks on joku kelle puhua.


      • Myös Aih
        toiv.eläjä kirjoitti:

        joo otetaan vaan.itse en juo varmaa ku yhtenä iltana.arvot pysyny hyvänä kyl pitkän aikaa mistä oon onnellinen.
        sitä toivon sinullekkin. kyllä kai me tästä selvitää.onneks on joku kelle puhua.

        Moikka,

        no nyt minäkin sain veriarvojen tulokset, kaikki oli kunnossa!

        Hauskaa kesää, ja juhannusta!


      • toiv.eläjä
        Myös Aih kirjoitti:

        Moikka,

        no nyt minäkin sain veriarvojen tulokset, kaikki oli kunnossa!

        Hauskaa kesää, ja juhannusta!

        moi...

        kuinkas juhannus meni? otin kohtuudella yhtenä iltana..kortisoni jäi nyt pois.pidä peukkuja ettei aktivoidu uudellee..:) sä et enää syöny kortisonia..eiks se nii ollut?


      • Myös Aih
        toiv.eläjä kirjoitti:

        moi...

        kuinkas juhannus meni? otin kohtuudella yhtenä iltana..kortisoni jäi nyt pois.pidä peukkuja ettei aktivoidu uudellee..:) sä et enää syöny kortisonia..eiks se nii ollut?

        Moikka,

        juhannus sujui rauhallisesti, join muutaman siiderin.

        Kiva, että sait kortisonin pois? Onko seurantaa nyt useammin?

        Minä syön vielä pienehkön annoksen eli 3mg entocorttia ja sitä on tarkoitus jatkaa ainakin syksyyn, silloin aletaan purkamaan (jos arvot kunnossa); kai sillai että joka toinen pv. otetaan jonkin aikaa ja seurataan arvoja...

        Hauskaa kesän jatkoa!


      • toiv.eläjä
        Myös Aih kirjoitti:

        Moikka,

        juhannus sujui rauhallisesti, join muutaman siiderin.

        Kiva, että sait kortisonin pois? Onko seurantaa nyt useammin?

        Minä syön vielä pienehkön annoksen eli 3mg entocorttia ja sitä on tarkoitus jatkaa ainakin syksyyn, silloin aletaan purkamaan (jos arvot kunnossa); kai sillai että joka toinen pv. otetaan jonkin aikaa ja seurataan arvoja...

        Hauskaa kesän jatkoa!

        moi
        kortisoni joo jäi pois.seuranta on 3kk välein. mut sain kauhee hiivan joka ei lähe pois.se ottaa ny päähän.ollu jo 2kk.toi azamun aiheuttaa sitä.antibioottia syöny eikä auta.kuluttaa vaan nii hermojani..?
        mukava kuulla et sullaki olo paranee. oon pitäny peukkuja meille että ei synny uutta reaktioo..parannuttas pois tästä.
        kesälomatkin alkaa ihan pian:)


      • Myös Aih
        toiv.eläjä kirjoitti:

        moi
        kortisoni joo jäi pois.seuranta on 3kk välein. mut sain kauhee hiivan joka ei lähe pois.se ottaa ny päähän.ollu jo 2kk.toi azamun aiheuttaa sitä.antibioottia syöny eikä auta.kuluttaa vaan nii hermojani..?
        mukava kuulla et sullaki olo paranee. oon pitäny peukkuja meille että ei synny uutta reaktioo..parannuttas pois tästä.
        kesälomatkin alkaa ihan pian:)

        Harmillista, toivottavasti vaiva on jo helpottanut...

        Hauskaa lomaa, itselläni jo melkein loppu:(


      • Myös Aih
        Myös Aih kirjoitti:

        Harmillista, toivottavasti vaiva on jo helpottanut...

        Hauskaa lomaa, itselläni jo melkein loppu:(

        Miten muuten sun hiukset? Ovatko yhtään vahvistuneet prioriinin avulla?


      • toiv.eläjä
        Myös Aih kirjoitti:

        Miten muuten sun hiukset? Ovatko yhtään vahvistuneet prioriinin avulla?

        helpotti mut pois ei ole kokonaan lähteny..tarviin varmaa soittaa jos oireet alkaa taas lisääntyä.
        prioriinii oon syöny ja mielestäni ei irtoa enää ihan nii paljoa..onko toive ajattelua sit. stressikin jääny vähemmälle..
        saitko lomalla tehtyä mitää? arki koittaa aina..liianki nopeasti..


      • Myös Aih
        toiv.eläjä kirjoitti:

        helpotti mut pois ei ole kokonaan lähteny..tarviin varmaa soittaa jos oireet alkaa taas lisääntyä.
        prioriinii oon syöny ja mielestäni ei irtoa enää ihan nii paljoa..onko toive ajattelua sit. stressikin jääny vähemmälle..
        saitko lomalla tehtyä mitää? arki koittaa aina..liianki nopeasti..

        Moikka,

        reissailin Espanjassa muutaman viikon - ihana irtiotto arkeen.

        Nyt muutamana päivänä hiukan tuntunut välillä pientä jomotusta oikeassa kyljessä, toivottavasti ei mitään. Täytyy seurailla. Kerran kylkikipu yltyi sen verran pahaksi, että välillä pystyin olemaan oikeastaan vain kumarassa asennossa. Soitin sitten polille ja otettiin arvot, jotka olivat silloin nousseet kortisonin läpikin, muuten pysyneet kortisonin kanssa kurissa, lukuunottamatta kertaa jolloin meni atsatiopriini. Noh, ehkä mä vaan liikaa mietin, täytyy koittaa olla liikaa pohtimatta...

        Hauskoja lomapäiviä, toivottavasti niitä on vielä paljon:) Mulla ensimmäinen työviikko mennyt vähän haukotellessa ja aivan "pihalla ollessa", noh eiköhän se taas siitä.

        Kuullaan taas!


      • toiv.eläjä
        Myös Aih kirjoitti:

        Moikka,

        reissailin Espanjassa muutaman viikon - ihana irtiotto arkeen.

        Nyt muutamana päivänä hiukan tuntunut välillä pientä jomotusta oikeassa kyljessä, toivottavasti ei mitään. Täytyy seurailla. Kerran kylkikipu yltyi sen verran pahaksi, että välillä pystyin olemaan oikeastaan vain kumarassa asennossa. Soitin sitten polille ja otettiin arvot, jotka olivat silloin nousseet kortisonin läpikin, muuten pysyneet kortisonin kanssa kurissa, lukuunottamatta kertaa jolloin meni atsatiopriini. Noh, ehkä mä vaan liikaa mietin, täytyy koittaa olla liikaa pohtimatta...

        Hauskoja lomapäiviä, toivottavasti niitä on vielä paljon:) Mulla ensimmäinen työviikko mennyt vähän haukotellessa ja aivan "pihalla ollessa", noh eiköhän se taas siitä.

        Kuullaan taas!

        oih.ulkomaanreissu piristää aina.itsekki koitin päästä lähtee mut ei onnistunu.jos jouluna sitten pääsis.
        toi pistely on tuntunu mullaki tosin vaan päivän verran.sit join paljon vettä nii se meni ohitte.ehkä nestevajausta tai jotai. eipä niitä arvoja kannata liikaa miettiä.
        viikko lomaa jäljellä..kelit ollut kivat kyllä. pian sitä palautuu työrytmiin taas.
        kontrolli olis tän kuun lopussa.sulla oli sit iha hiljan vai?


      • Myös Aih
        toiv.eläjä kirjoitti:

        oih.ulkomaanreissu piristää aina.itsekki koitin päästä lähtee mut ei onnistunu.jos jouluna sitten pääsis.
        toi pistely on tuntunu mullaki tosin vaan päivän verran.sit join paljon vettä nii se meni ohitte.ehkä nestevajausta tai jotai. eipä niitä arvoja kannata liikaa miettiä.
        viikko lomaa jäljellä..kelit ollut kivat kyllä. pian sitä palautuu työrytmiin taas.
        kontrolli olis tän kuun lopussa.sulla oli sit iha hiljan vai?

        Moikka,

        nytkö sitten lomat on lomittu ja paluu arkeen koittanut? Mulla töitä takana jo ihan tarpeeksi, uusi loma olisi jo kiva... heh heh!

        Munkin kylki/maha olleet nyt ihan ok, seuraava kontrolli ensikuun puolivälissä. Sitten nähdään päästäänkö kortisonia purkamaan!!! Jossain vaiheessa edessä taas maksabiopsia, otettu kaksi kertaa ja kauhulla odottelen kolmatta!!! Kuulun siihen vähemmistöön(?), jolle biopsia on kivulias.Mutta kyllä siitä hengissä selviää ja nopeastihan se on ohi.Viimeksi otettiin edestä, oli huomattavasti siedettävämpi kuin kyljestä. Mitens' sun biopsia(t) on sujunu? Onko tietoa seurantabiopsiasta?

        Kerro sit kun olet saanut kontrollin tulokset? Toivotaan, että kaikki yes!

        Kuullaan!


      • toiv.eläjä
        Myös Aih kirjoitti:

        Moikka,

        nytkö sitten lomat on lomittu ja paluu arkeen koittanut? Mulla töitä takana jo ihan tarpeeksi, uusi loma olisi jo kiva... heh heh!

        Munkin kylki/maha olleet nyt ihan ok, seuraava kontrolli ensikuun puolivälissä. Sitten nähdään päästäänkö kortisonia purkamaan!!! Jossain vaiheessa edessä taas maksabiopsia, otettu kaksi kertaa ja kauhulla odottelen kolmatta!!! Kuulun siihen vähemmistöön(?), jolle biopsia on kivulias.Mutta kyllä siitä hengissä selviää ja nopeastihan se on ohi.Viimeksi otettiin edestä, oli huomattavasti siedettävämpi kuin kyljestä. Mitens' sun biopsia(t) on sujunu? Onko tietoa seurantabiopsiasta?

        Kerro sit kun olet saanut kontrollin tulokset? Toivotaan, että kaikki yes!

        Kuullaan!

        moikka,
        kokeissa käyty ja todettu hyväks arvot.huh.onneks. aina sitä kuvittelee pahinta.
        arjessa kuljettu no muutama viikko.loma olis tosiaa tervetullu. :D
        biopsia ei oo tehty kun kerran ja vähä vihlo mut ei sen pahemmi tuntunu.en pienestä kauheesti säikähdä.en ees vaik m unille vähä potkittas:D:d
        uus biopsia otetaan varmaa kun tilanne täysin rauhottunu.nii ainaki sanovat.
        kerroppa sinä kuinka kontrolli meni ja muutenki elämä?


      • Myös Aih
        toiv.eläjä kirjoitti:

        moikka,
        kokeissa käyty ja todettu hyväks arvot.huh.onneks. aina sitä kuvittelee pahinta.
        arjessa kuljettu no muutama viikko.loma olis tosiaa tervetullu. :D
        biopsia ei oo tehty kun kerran ja vähä vihlo mut ei sen pahemmi tuntunu.en pienestä kauheesti säikähdä.en ees vaik m unille vähä potkittas:D:d
        uus biopsia otetaan varmaa kun tilanne täysin rauhottunu.nii ainaki sanovat.
        kerroppa sinä kuinka kontrolli meni ja muutenki elämä?

        Moi,
        hyvä että arvosi olivat kunnossa:)

        Myös omani olivat hyvät. Nyt laitettiin "biopsiajonoon", ja jos se ok niin kortisoni lopetetaan!!! Lääkäri ei osannut yhtään sanoa, kuinka pian toimenpide on, mutta ennen seuraavaa polia, mikä on joulukuussa.

        Hauskaa syksyä.


      • toiv.eläjä
        Myös Aih kirjoitti:

        Moi,
        hyvä että arvosi olivat kunnossa:)

        Myös omani olivat hyvät. Nyt laitettiin "biopsiajonoon", ja jos se ok niin kortisoni lopetetaan!!! Lääkäri ei osannut yhtään sanoa, kuinka pian toimenpide on, mutta ennen seuraavaa polia, mikä on joulukuussa.

        Hauskaa syksyä.

        Hei

        Kiva kuulla että kaikki on kunnossa..mietin tuossa et miksi sä meet biopsiajonoo että kortisoni jäis pois? mulle ei semmosta toimenpidettä tehty.jätettii vaan tosta noin vaan pois..kummajuttu..
        no toivotaa ettei mulle aiheudu tästä mitää. mullaki marraskuu lopussa kontrolli.sitä odotellessa. hiivakin on rauhottunu mut kokonaan ei ole poistunu kehosta.:(
        kivaa syksyä kans sulle:DD


      • Myös Aih
        toiv.eläjä kirjoitti:

        Hei

        Kiva kuulla että kaikki on kunnossa..mietin tuossa et miksi sä meet biopsiajonoo että kortisoni jäis pois? mulle ei semmosta toimenpidettä tehty.jätettii vaan tosta noin vaan pois..kummajuttu..
        no toivotaa ettei mulle aiheudu tästä mitää. mullaki marraskuu lopussa kontrolli.sitä odotellessa. hiivakin on rauhottunu mut kokonaan ei ole poistunu kehosta.:(
        kivaa syksyä kans sulle:DD

        Moikka,

        haluavat ottaa biopsian kuulema siksi, että varmistuvat kaiken olevan kunnossa maksassa, jotta tauti ei pelmahda lääkityksen loputtua. Muistan lääkärin sanoneen joskus, että verikokeet antavat "suuntaa", mutta eivät kerro aina koko totuutta tms. Jossain vaiheessa suunnitelmana oli: kortisoni pois ja jos arvot nousevat biopsia... Nyt olivat päättäneet kuitenkin "yhteistuumin" näin. Eikös sulla mene atsatiopriini? (Alkuun sen kolme vuotta???) Ehkä siksi sulla ei otettu biopsia tässä vaiheessa, mullahan ei kortisonin jälkeen ole mitään lääkitystä enää. Jippii! Toisaalta, jos tauti aktivoituu niin sitten aloitetaan joku toinen lääke ( kortisoni?).

        Mulle muuten tuli kirje sairaalasta, biopsia marraskuun lopussa, sitä ennen laajat verikokeet ja poli joulukuussa. Nyt yritän unohtaa vähäksi aikaa koko homman...

        Hyvä, että hiiva on helpottanut! Jaksele&pärjäile!

        Kuullaan taas!


      • toiv.eläjä
        Myös Aih kirjoitti:

        Moikka,

        haluavat ottaa biopsian kuulema siksi, että varmistuvat kaiken olevan kunnossa maksassa, jotta tauti ei pelmahda lääkityksen loputtua. Muistan lääkärin sanoneen joskus, että verikokeet antavat "suuntaa", mutta eivät kerro aina koko totuutta tms. Jossain vaiheessa suunnitelmana oli: kortisoni pois ja jos arvot nousevat biopsia... Nyt olivat päättäneet kuitenkin "yhteistuumin" näin. Eikös sulla mene atsatiopriini? (Alkuun sen kolme vuotta???) Ehkä siksi sulla ei otettu biopsia tässä vaiheessa, mullahan ei kortisonin jälkeen ole mitään lääkitystä enää. Jippii! Toisaalta, jos tauti aktivoituu niin sitten aloitetaan joku toinen lääke ( kortisoni?).

        Mulle muuten tuli kirje sairaalasta, biopsia marraskuun lopussa, sitä ennen laajat verikokeet ja poli joulukuussa. Nyt yritän unohtaa vähäksi aikaa koko homman...

        Hyvä, että hiiva on helpottanut! Jaksele&pärjäile!

        Kuullaan taas!

        Hei.. Mitäs kuuluu?
        kävin tänää kokeissa ja kaikki näytti hyvälle.arvot pysyneet hyvänä vaikka olenki juonut muutaman kerran kuussa.huh. tosiaan atsaprioriinia syön pelkästää.keväällä tulee 2v syöneenä.että kaippa tuo 50mg annos pienenee jossai vaiheessa. hiiva aiheutu ko.lääkkestä.mutta annos pienennettii tuoho 50mg ni se pikkuhiljaa hävis pois.onneks.
        kuinkas sinun kontrolli/ biopsia. tämän kuun lopussa.pidän sulle peukkuja :)


      • Myös Aih
        toiv.eläjä kirjoitti:

        Hei.. Mitäs kuuluu?
        kävin tänää kokeissa ja kaikki näytti hyvälle.arvot pysyneet hyvänä vaikka olenki juonut muutaman kerran kuussa.huh. tosiaan atsaprioriinia syön pelkästää.keväällä tulee 2v syöneenä.että kaippa tuo 50mg annos pienenee jossai vaiheessa. hiiva aiheutu ko.lääkkestä.mutta annos pienennettii tuoho 50mg ni se pikkuhiljaa hävis pois.onneks.
        kuinkas sinun kontrolli/ biopsia. tämän kuun lopussa.pidän sulle peukkuja :)

        Moikka!

        Ihan kivasti on mennyt, vajaa kaksi viikkoa biopsiaan, vähänkö jännittää...

        Hyvä, että sulla kaikki kunnossa. Laitan viestiä kunhan minua on sörkitty ...

        Kuullaan taas. Hauskaa pikkujouluaikaa!


      • Myös Aih
        Myös Aih kirjoitti:

        Moikka!

        Ihan kivasti on mennyt, vajaa kaksi viikkoa biopsiaan, vähänkö jännittää...

        Hyvä, että sulla kaikki kunnossa. Laitan viestiä kunhan minua on sörkitty ...

        Kuullaan taas. Hauskaa pikkujouluaikaa!

        Moikka,

        Biopsia meni ok, mua pelotti kuitenkin hirveästi. Toimenpiteen jälkeen makasin kuusi tuntia ja vietin vielä tunnin osastolla jalkeilla, eli koko päivä siellä hurahti.

        Suurin shokki oli, kun näin paperilla uusimmat verikokeiden tulokset. Maksa-arvot ovat taas pitkästä aikaa jkv. koholla, ei paljon mutta kuitenkin. Taitaa jäädä toiveeksi tuo lääkkeettömyys. Mitäköhän niissä biopsian tuloksissa on, vähän kyllä masentaa!!! Reilun parin viikon päästä poli, sitten kuulen.

        No kai tää tästä taas...


      • toiv.eläjä
        Myös Aih kirjoitti:

        Moikka,

        Biopsia meni ok, mua pelotti kuitenkin hirveästi. Toimenpiteen jälkeen makasin kuusi tuntia ja vietin vielä tunnin osastolla jalkeilla, eli koko päivä siellä hurahti.

        Suurin shokki oli, kun näin paperilla uusimmat verikokeiden tulokset. Maksa-arvot ovat taas pitkästä aikaa jkv. koholla, ei paljon mutta kuitenkin. Taitaa jäädä toiveeksi tuo lääkkeettömyys. Mitäköhän niissä biopsian tuloksissa on, vähän kyllä masentaa!!! Reilun parin viikon päästä poli, sitten kuulen.

        No kai tää tästä taas...

        huomenta.

        älä ny hei masennu.kyl se paranee usko pois.ja anteeks ku en oo heti vastannu. lääkäritki sano et se voi aktivoitua uudestaa mut sit vedetää vaan kauemmi tupla-annosta. mitä toi jkv. tarkotti? mäki kävin kokeis justiin ja alat oli 30 ja lääkäri meinas et hyvänä on pysyny.mut ens kerrall voi mullaki olla ihan toisin. alkoholia en juo enää ku kerra kuussa. oot sä sitä kui juonu?
        onhan tässä pian joulu ja saa herkutella ni unohtuu kaikki.ainaki mulla. missäs muute joulun vietät?
        voimia sulle ja kirjotellaa taas ku biopsiat on tullut..


      • Myös Aih
        toiv.eläjä kirjoitti:

        huomenta.

        älä ny hei masennu.kyl se paranee usko pois.ja anteeks ku en oo heti vastannu. lääkäritki sano et se voi aktivoitua uudestaa mut sit vedetää vaan kauemmi tupla-annosta. mitä toi jkv. tarkotti? mäki kävin kokeis justiin ja alat oli 30 ja lääkäri meinas et hyvänä on pysyny.mut ens kerrall voi mullaki olla ihan toisin. alkoholia en juo enää ku kerra kuussa. oot sä sitä kui juonu?
        onhan tässä pian joulu ja saa herkutella ni unohtuu kaikki.ainaki mulla. missäs muute joulun vietät?
        voimia sulle ja kirjotellaa taas ku biopsiat on tullut..

        Moikka! Hyvää Itsenäisyyspäivää!

        Arvot oli ihan vähän normiarvoja korkeammalla, alat 64 ja asat 44 ( alat on ollut alimmillaan tänä vuonna 14 ja asat 19) eli ei paljon, toivottavasti eivät lähde siitä kohoamaankaan.

        Alkoholia olen käyttänyt todella harvoin, join yhdissä pikkujouluissa kolme siideriä ja pari kertaa olen ottanut yhden. Muutaman kerran yhteensä koko syksyn aikana...

        Jouluksi olen lähdössä pariksi viikoksi reissuun, ihan muutaman päivän päästä poliajasta, saa nähdä tuleeko siinä välissä vielä verikokeet vai riittääkö biopsian tulos. Olenko muuten koskaan kysynyt, mitä sun biopsian tuloksista sanottiin? Fibroosi? Tulehdus? Ym.

        Miten sinun joulusuunnitelmasi?

        Kirjoittelelen, kun olen käynyt polilla. Hauskaa joulun odotusta!


      • toiv.eläjä
        Myös Aih kirjoitti:

        Moikka! Hyvää Itsenäisyyspäivää!

        Arvot oli ihan vähän normiarvoja korkeammalla, alat 64 ja asat 44 ( alat on ollut alimmillaan tänä vuonna 14 ja asat 19) eli ei paljon, toivottavasti eivät lähde siitä kohoamaankaan.

        Alkoholia olen käyttänyt todella harvoin, join yhdissä pikkujouluissa kolme siideriä ja pari kertaa olen ottanut yhden. Muutaman kerran yhteensä koko syksyn aikana...

        Jouluksi olen lähdössä pariksi viikoksi reissuun, ihan muutaman päivän päästä poliajasta, saa nähdä tuleeko siinä välissä vielä verikokeet vai riittääkö biopsian tulos. Olenko muuten koskaan kysynyt, mitä sun biopsian tuloksista sanottiin? Fibroosi? Tulehdus? Ym.

        Miten sinun joulusuunnitelmasi?

        Kirjoittelelen, kun olen käynyt polilla. Hauskaa joulun odotusta!

        juu kiitos samoin:)
        ai sulla on ollu alat vain 14.onpa alhaalla..mulla tuo 30 on alhaisin. paljoa et ole juonut sitten. itse olen ottanu ehkä vähn liikaakin ku huomasin että ei vaikuta juominen mutta nyt olen vähentänyt huomattavasti.
        sä oot taas lähössä johki reissuu..kiva kuulla.mihkä päin tällä kertaa menet? sillo kun biopsia tehtiin niin sanottii että kakkosvaiheesee on fibroosi menny eli arpee oli syntyny jo.mut kuulemma ny jokinaika sit ku ultattii ni oli kuulemma jo paljo parempi suodattavuus siinä.
        mun joulu menee ihan kotona.vanhemmilla meen käymään vaan. toisaalta ois kivempi kirjotella vaikka mailin välityksellä kun tälleen yleisesti vaikkei mitää nimiä ookkaa..?
        mutta kiitos samoin.pianhan se joulukin on ohi jo :)) ilmottele taas ja kivaa reissua:)


      • Myös Aih
        toiv.eläjä kirjoitti:

        juu kiitos samoin:)
        ai sulla on ollu alat vain 14.onpa alhaalla..mulla tuo 30 on alhaisin. paljoa et ole juonut sitten. itse olen ottanu ehkä vähn liikaakin ku huomasin että ei vaikuta juominen mutta nyt olen vähentänyt huomattavasti.
        sä oot taas lähössä johki reissuu..kiva kuulla.mihkä päin tällä kertaa menet? sillo kun biopsia tehtiin niin sanottii että kakkosvaiheesee on fibroosi menny eli arpee oli syntyny jo.mut kuulemma ny jokinaika sit ku ultattii ni oli kuulemma jo paljo parempi suodattavuus siinä.
        mun joulu menee ihan kotona.vanhemmilla meen käymään vaan. toisaalta ois kivempi kirjotella vaikka mailin välityksellä kun tälleen yleisesti vaikkei mitää nimiä ookkaa..?
        mutta kiitos samoin.pianhan se joulukin on ohi jo :)) ilmottele taas ja kivaa reissua:)

        Moikka ja kiitos taas vastauksesta.

        Joo alkuvuodesta alat on ollut ihan niissä lukemissa, mikä se oli ennen sairastumista. Lääkäri oli sitä mieltä silloin kun se huiteli tuhannessa, että ei taida enää ihan noihin lukemiin laskea, mutta laski kuin laskikin. Ja nyt se sitten taas jkv. nousi, ärsyttävää.

        Mulla oli myös silloin viimeksi fibroosi kakkostasolla (mun mielestä lääkäri sanoi silloin, että varsin lievä, kolmonen esikirroosi, nelonen kirroosi - lienenkö muistavan oikein? Joka tapauksessa sanoi odottaneensa huonompaa tulosta, kun arvot olivat ennen lääkitystä niin korkealla) Mutta osaatko kertoa, voiko tulos parantua? Voiko jo syntynyt fibroosi korjautua uusilla soluila? Kirroosissa ei ainakaan, silloin kaiketi kauttaaltaan sidekudosta. Vai onko se "vaan" tulehduksentaso, johon pystyy lääkkeillä vaikuttamaan? Vitsi, pitäisi olla joku kunnon perusteos, jossa aih selitetään juurta jaksaen meille taviksille. No täytyy yrittää muistaa kysellä lääkäriltä näitä mieltä askarruttavia kysymyksiä.

        Jouluna suuntaan Phuketiin, kunnon aivot narikkaan paikka, jota tässä kohtaan vuodesta jo kaipaa.

        Laitan viestiä reilun viikon päästä, kuullaan.


      • toiv.eläjä
        Myös Aih kirjoitti:

        Moikka ja kiitos taas vastauksesta.

        Joo alkuvuodesta alat on ollut ihan niissä lukemissa, mikä se oli ennen sairastumista. Lääkäri oli sitä mieltä silloin kun se huiteli tuhannessa, että ei taida enää ihan noihin lukemiin laskea, mutta laski kuin laskikin. Ja nyt se sitten taas jkv. nousi, ärsyttävää.

        Mulla oli myös silloin viimeksi fibroosi kakkostasolla (mun mielestä lääkäri sanoi silloin, että varsin lievä, kolmonen esikirroosi, nelonen kirroosi - lienenkö muistavan oikein? Joka tapauksessa sanoi odottaneensa huonompaa tulosta, kun arvot olivat ennen lääkitystä niin korkealla) Mutta osaatko kertoa, voiko tulos parantua? Voiko jo syntynyt fibroosi korjautua uusilla soluila? Kirroosissa ei ainakaan, silloin kaiketi kauttaaltaan sidekudosta. Vai onko se "vaan" tulehduksentaso, johon pystyy lääkkeillä vaikuttamaan? Vitsi, pitäisi olla joku kunnon perusteos, jossa aih selitetään juurta jaksaen meille taviksille. No täytyy yrittää muistaa kysellä lääkäriltä näitä mieltä askarruttavia kysymyksiä.

        Jouluna suuntaan Phuketiin, kunnon aivot narikkaan paikka, jota tässä kohtaan vuodesta jo kaipaa.

        Laitan viestiä reilun viikon päästä, kuullaan.

        Moi.
        Nii sulla oli luvut tuhannessa? mulla oli noin 500 sadassa muistaakseni. lääkäri sano että kakkos tyyppi kyseessä.eli arpikudosta oli alkanu tulla ja nyt ultrassa oli kuulemma jo parantunu ja suodattaa paremmin.
        eli oikein muistit nuo tyypit. kolmonen jos olis ollu nii sillo joutuu maksansiirtoon noin 15v sisällä.
        ja voiko tuosta parantua niin riippuu ihan iästä kuinka solut uusiutuu.kuinkas vanha sä nyt olitkaa? itse olen 29..joten solujen uusiutumiselle on toivoa hyvin kuulemma.
        kirroosissa on ainoa vaihtoehto maksansiirto.muuten tulee noutaja pian.
        oih, sä lähet phukettii. olispa mullaki aikaa/rahaa lähteä sinne.
        palataan taas pian :)


      • Myös Aih???
        toiv.eläjä kirjoitti:

        Moi.
        Nii sulla oli luvut tuhannessa? mulla oli noin 500 sadassa muistaakseni. lääkäri sano että kakkos tyyppi kyseessä.eli arpikudosta oli alkanu tulla ja nyt ultrassa oli kuulemma jo parantunu ja suodattaa paremmin.
        eli oikein muistit nuo tyypit. kolmonen jos olis ollu nii sillo joutuu maksansiirtoon noin 15v sisällä.
        ja voiko tuosta parantua niin riippuu ihan iästä kuinka solut uusiutuu.kuinkas vanha sä nyt olitkaa? itse olen 29..joten solujen uusiutumiselle on toivoa hyvin kuulemma.
        kirroosissa on ainoa vaihtoehto maksansiirto.muuten tulee noutaja pian.
        oih, sä lähet phukettii. olispa mullaki aikaa/rahaa lähteä sinne.
        palataan taas pian :)

        Moi, mä olen niin raivona!!! Kävin tänään polilla, lääkärinä oli joku "piippaileva pikkutätönen", joka ei osannut sanoa mitään! Ei edes voinko käyttää tuota prioriinia, vihdoinkin muistin kysyä.

        Biopsia tulos oli kuulema jotenkin vaikeasti tulkittavissa, menee tammikuussa maksalääkärien meetingiin. Soittavat sit. Kun kysyin jatkanko Entocorttia, vastasi: joo kyllä kannattaa jatkaa. Haloo: ai kannattaa! Ei niinku ollut yhtään vakuuttavaa... Sen verran sain biopsiasta tulkittua, että lievää tulehdusta löytyi, mutta ei fibroosia. Tämän lääkärin mukaan (en tiedä lukiko koneelta vai keksikö päästään) fibroosi ei voi kadota mihinkään. Epäili sen olevan läikittäistä, multahan otettiin nyt vaan yksi näyte. Epäili myös diagnoosin vaihtuvan, ei kuulema sovi Aih:in. Kysyin voinko sittenkin olla terve, hymyili vain. Sanoi kuitenkin, että diagnoosit välillä vaihtuvat. No saa nähdä. Epäili myös että saattavat päätyä uuteen biopsiaan, hurraa (siis voi ei)!
        Olen aiemmin ollut tosi tyytyväinen polin toimintaan, mutta tämä täti ei oikein vakuuttanut. Kai se siitä taas lutviutuu, nyt vaan turhauttaa. Pyysin, että "omalääkärini" soittaa minulle tammikuussa, sillä en kyllä saisi tästä tätösestä mitään irti...

        Pidetään yhteyttä!


      • toiv.eläjä
        Myös Aih??? kirjoitti:

        Moi, mä olen niin raivona!!! Kävin tänään polilla, lääkärinä oli joku "piippaileva pikkutätönen", joka ei osannut sanoa mitään! Ei edes voinko käyttää tuota prioriinia, vihdoinkin muistin kysyä.

        Biopsia tulos oli kuulema jotenkin vaikeasti tulkittavissa, menee tammikuussa maksalääkärien meetingiin. Soittavat sit. Kun kysyin jatkanko Entocorttia, vastasi: joo kyllä kannattaa jatkaa. Haloo: ai kannattaa! Ei niinku ollut yhtään vakuuttavaa... Sen verran sain biopsiasta tulkittua, että lievää tulehdusta löytyi, mutta ei fibroosia. Tämän lääkärin mukaan (en tiedä lukiko koneelta vai keksikö päästään) fibroosi ei voi kadota mihinkään. Epäili sen olevan läikittäistä, multahan otettiin nyt vaan yksi näyte. Epäili myös diagnoosin vaihtuvan, ei kuulema sovi Aih:in. Kysyin voinko sittenkin olla terve, hymyili vain. Sanoi kuitenkin, että diagnoosit välillä vaihtuvat. No saa nähdä. Epäili myös että saattavat päätyä uuteen biopsiaan, hurraa (siis voi ei)!
        Olen aiemmin ollut tosi tyytyväinen polin toimintaan, mutta tämä täti ei oikein vakuuttanut. Kai se siitä taas lutviutuu, nyt vaan turhauttaa. Pyysin, että "omalääkärini" soittaa minulle tammikuussa, sillä en kyllä saisi tästä tätösestä mitään irti...

        Pidetään yhteyttä!

        Moi, siis mitä,ei hitto. joku sijainen oli vai vasta valmistunu?? tommoses hommas pitäs aina olla pätevä.saaks kysyy mis päin suomee asustelet? et onkohan mullaki sama eessä helmikuussa..nii siitä prioriinistä kysyit?kyl sitä ainaki mun lääkäri anto syödä.
        voi ei,meinasiks et se näyte on vaihtunu jonku muun kanssa?? eihän semmosta voi tapahtua,huhhuh..aloin itekki jo miettii kaikkee.eli tulehdus jatkuu edellee.eikö ne anna kortisonia sulle enää? sillä se ainaki mulla kuulemma loppu...
        tosi kivaa vielä näin joulun alla ja kun reissuunki oot lähössä vielä.toiv.kaikki kääntyy sulle parhain päin ens kontrollissa viimestää.


      • Myös Aih
        toiv.eläjä kirjoitti:

        Moi, siis mitä,ei hitto. joku sijainen oli vai vasta valmistunu?? tommoses hommas pitäs aina olla pätevä.saaks kysyy mis päin suomee asustelet? et onkohan mullaki sama eessä helmikuussa..nii siitä prioriinistä kysyit?kyl sitä ainaki mun lääkäri anto syödä.
        voi ei,meinasiks et se näyte on vaihtunu jonku muun kanssa?? eihän semmosta voi tapahtua,huhhuh..aloin itekki jo miettii kaikkee.eli tulehdus jatkuu edellee.eikö ne anna kortisonia sulle enää? sillä se ainaki mulla kuulemma loppu...
        tosi kivaa vielä näin joulun alla ja kun reissuunki oot lähössä vielä.toiv.kaikki kääntyy sulle parhain päin ens kontrollissa viimestää.

        Moi, joo ei ollut oma gastroenterologi vaan hyvin nuori sisätautilääkäri. Eniten ärsytti epävarmuus, tarvitsen lääkärin joka kertoo mulle, mitä tehdään eikä vain "kysele"/myötäile tai ihmettele. Ymmärrän, että tulos oli epäselvä, mutta sellaisenkin lääkärin tulisi osata kertoa rakentavalla tavalla. Onneksi menee kuitenkin sinne maksameetingiin. En usko, että näyte on vaihtunut... Ehkä se on sitä läiskittäistä??? Kortisonia syön ainakin tammikuun loppupuoleen, olihan siellä lievää tulehdusta. Nyt kun mietin sanoi "oma gastroenterologini" alussa, että diagnosoiminen on välillä haastavaa, jossain välissä mietittiin, että voisi olla PBC, mutta "sappiarvot" ovat olleet aina kunnossa. No kyllä tää tästä taas, eilen vain ärsytti. Kiitos, että sain purnata. (asun pääkaupunkiseudulla)

        Hauskaa joulua!


      • toiv.eläjä
        Myös Aih kirjoitti:

        Moi, joo ei ollut oma gastroenterologi vaan hyvin nuori sisätautilääkäri. Eniten ärsytti epävarmuus, tarvitsen lääkärin joka kertoo mulle, mitä tehdään eikä vain "kysele"/myötäile tai ihmettele. Ymmärrän, että tulos oli epäselvä, mutta sellaisenkin lääkärin tulisi osata kertoa rakentavalla tavalla. Onneksi menee kuitenkin sinne maksameetingiin. En usko, että näyte on vaihtunut... Ehkä se on sitä läiskittäistä??? Kortisonia syön ainakin tammikuun loppupuoleen, olihan siellä lievää tulehdusta. Nyt kun mietin sanoi "oma gastroenterologini" alussa, että diagnosoiminen on välillä haastavaa, jossain välissä mietittiin, että voisi olla PBC, mutta "sappiarvot" ovat olleet aina kunnossa. No kyllä tää tästä taas, eilen vain ärsytti. Kiitos, että sain purnata. (asun pääkaupunkiseudulla)

        Hauskaa joulua!

        Moi,Okeiokei..eli vasta joku työelämään tullut..tommone pitäs laittaa johki päivystyksee eka kattelee eikä tälläsee mis on kyseessä elämä ja kuolema jos näin karkeesti voi sanoa.
        toivotaa että sun tulehdus loppuisi pian.tollane sahaava liike on nii rasittavaa henkisesti.mäki saan stressin tosi helposti.on muuten hiusten lähtö vähentyny huomattavasti mitä se sillo oli.en tiiä johtuko stressistä sillo vai tästä taudista.mut hyvä näin.ostin juuri niitä priorin extra.niitä uusia mitä mainostavat.
        eipä tuo purnaaminen haittaa.sillo pitää sanoa kun on sanottavaa ja kun tiedän mistä puhut ni voin kuvitella myös hyvin omat tunteeni tuossa tilassa.okei,itse olen tampereelta.
        pidähän kiva reissu ja rauhallista joulua. kirjottele kun palaat sieltä :)


      • Myös Aih
        toiv.eläjä kirjoitti:

        Moi,Okeiokei..eli vasta joku työelämään tullut..tommone pitäs laittaa johki päivystyksee eka kattelee eikä tälläsee mis on kyseessä elämä ja kuolema jos näin karkeesti voi sanoa.
        toivotaa että sun tulehdus loppuisi pian.tollane sahaava liike on nii rasittavaa henkisesti.mäki saan stressin tosi helposti.on muuten hiusten lähtö vähentyny huomattavasti mitä se sillo oli.en tiiä johtuko stressistä sillo vai tästä taudista.mut hyvä näin.ostin juuri niitä priorin extra.niitä uusia mitä mainostavat.
        eipä tuo purnaaminen haittaa.sillo pitää sanoa kun on sanottavaa ja kun tiedän mistä puhut ni voin kuvitella myös hyvin omat tunteeni tuossa tilassa.okei,itse olen tampereelta.
        pidähän kiva reissu ja rauhallista joulua. kirjottele kun palaat sieltä :)

        Kiitos.

        Ihanaa joulua myös sinulle!

        Kuullaan.


      • toiv.eläjä
        Myös Aih kirjoitti:

        Kiitos.

        Ihanaa joulua myös sinulle!

        Kuullaan.

        moi.
        kuinkas vuosi alkanu? ite juuri kävin kontrollissa ja kaiki tuntu olevan hyvin.pelkäsin jo kaikkea muuta. valkosolut on alhaalla mut eihän siinä kun tulehdusta ei ole. 29 oli alat.
        50mg menee edellee.en tiiä sit kauanko.lääkärikäynti on toukokuulla et sillo ny varmaa kuulen senki sit. toivon niin että pääsisin lääkkeistä joskus irti.
        mites sinun olotila?


      • Myös Aih
        toiv.eläjä kirjoitti:

        moi.
        kuinkas vuosi alkanu? ite juuri kävin kontrollissa ja kaiki tuntu olevan hyvin.pelkäsin jo kaikkea muuta. valkosolut on alhaalla mut eihän siinä kun tulehdusta ei ole. 29 oli alat.
        50mg menee edellee.en tiiä sit kauanko.lääkärikäynti on toukokuulla et sillo ny varmaa kuulen senki sit. toivon niin että pääsisin lääkkeistä joskus irti.
        mites sinun olotila?

        Moikka taas,

        Hetki aikaa, joten pistän lyhyesti. Kaikki ihan ok. Lääkitys edelleen ennallaan, ainakin kesään saakka. En ole oikeastaan puhunut vieläkään kunnolla lääkärin kanssa sen meetingin jälkeen, mutta tilannetta seurataan nyt normaalisti verikokein ja ai niin sain lähetteen luuntiheysmittauksen, kun olen popsinut tuota kortisonia sen verran kauan. Kai mulla edelleen on vanha diagnoosi?!

        Hienoa, että sulla kaikki ok. Mun lääkäri sanoi silloin joskus, että azamunia syödään aluksi kolme vuotta ja sit yritetään purkaa, jos mahd. Ja jos tarvii vielä niin on pysyvä??? Jos muistan oikein. Tsemppiä, toivotaan että pääset eroon. Sulla taisi olla uusi ennätys alatin kanssa:)

        No nyt täytyy mennä, kuullaan piakkoin.


      • toiv.eläjä
        Myös Aih kirjoitti:

        Moikka taas,

        Hetki aikaa, joten pistän lyhyesti. Kaikki ihan ok. Lääkitys edelleen ennallaan, ainakin kesään saakka. En ole oikeastaan puhunut vieläkään kunnolla lääkärin kanssa sen meetingin jälkeen, mutta tilannetta seurataan nyt normaalisti verikokein ja ai niin sain lähetteen luuntiheysmittauksen, kun olen popsinut tuota kortisonia sen verran kauan. Kai mulla edelleen on vanha diagnoosi?!

        Hienoa, että sulla kaikki ok. Mun lääkäri sanoi silloin joskus, että azamunia syödään aluksi kolme vuotta ja sit yritetään purkaa, jos mahd. Ja jos tarvii vielä niin on pysyvä??? Jos muistan oikein. Tsemppiä, toivotaan että pääset eroon. Sulla taisi olla uusi ennätys alatin kanssa:)

        No nyt täytyy mennä, kuullaan piakkoin.

        Moi.
        Kiva kuulla että elämä tasaantunu.toiv.mitää tulehdusta ei enää uusiutus.
        mulla on miitinki tos toukokuulla.saa nähämitä se siellä keksii sillo.
        ai sä meet luun tiheystiheysmittaukseen.hyvähän se on varmuude vuoks tehdä et tietää ettei mitää muuta ala tapahtuu.millo sun kontrolli on sit?
        aa okeoke.eli 3v menee tota.nyt oon 2v syöny kesäl sit.vuosi painetaa sitte vielä.ai mikä ihmeen ennätys alatin kanssa:DDD lähen kans vähä rentoutuu tossa pariks päiväks:) vähä irti arjesta..
        voimia sulle keväääseen:)


      • Myös Aih
        toiv.eläjä kirjoitti:

        Moi.
        Kiva kuulla että elämä tasaantunu.toiv.mitää tulehdusta ei enää uusiutus.
        mulla on miitinki tos toukokuulla.saa nähämitä se siellä keksii sillo.
        ai sä meet luun tiheystiheysmittaukseen.hyvähän se on varmuude vuoks tehdä et tietää ettei mitää muuta ala tapahtuu.millo sun kontrolli on sit?
        aa okeoke.eli 3v menee tota.nyt oon 2v syöny kesäl sit.vuosi painetaa sitte vielä.ai mikä ihmeen ennätys alatin kanssa:DDD lähen kans vähä rentoutuu tossa pariks päiväks:) vähä irti arjesta..
        voimia sulle keväääseen:)

        Moikka tosi pitkästä aikaa. Ajattelin laittaa vähän kuulumisia. Sain juuri viimeisimpien kontrollien tulokset, tällä hetkellä maksa-arvot ovat priimakunnossa! Mutta, koska noita notkahduksia=nousuja on ollut matkan varrella niin kortisonia jatketaan vielä ainakin syyskuun loppuun, jollon mulla on (vasta silloin, jee!!!) seuraava kontrolli. Lääkäri sanoi kyllä, että saattaa olla että joudun syömään kortisonia jatkossa aina pienen annoksen. Noh, onneksi oli luumassakin luuntiheysmittauksessa aivan kunnossa, joten ehkä mä kestän sen.

        Miten sulla, oliko toukokuussa kontrolli? Toivottavasti kaikki on ok.

        Ihanaa kesää!


      • toiv.eläjä
        Myös Aih kirjoitti:

        Moikka tosi pitkästä aikaa. Ajattelin laittaa vähän kuulumisia. Sain juuri viimeisimpien kontrollien tulokset, tällä hetkellä maksa-arvot ovat priimakunnossa! Mutta, koska noita notkahduksia=nousuja on ollut matkan varrella niin kortisonia jatketaan vielä ainakin syyskuun loppuun, jollon mulla on (vasta silloin, jee!!!) seuraava kontrolli. Lääkäri sanoi kyllä, että saattaa olla että joudun syömään kortisonia jatkossa aina pienen annoksen. Noh, onneksi oli luumassakin luuntiheysmittauksessa aivan kunnossa, joten ehkä mä kestän sen.

        Miten sulla, oliko toukokuussa kontrolli? Toivottavasti kaikki on ok.

        Ihanaa kesää!

        Moikka. juu mietinkin jo tossa että mitähän sinulle kuuluu :) ja kivahan se on kuulla että arvot on nyt kunnossa ja oot paranemaan päin:) toivon kans että niin pysyy ja saat annokset pienenemään. juu kävin kontrollissa juuri viime vkolla. kaikki ok. eli jatkan 50mg normaalisti vielä muutaman vuoden jos ei mitäää kummempia ilmene.biopsia on sitten 2v sisällä että näkee että onko kudos ok.
        mullakin seur. kontrolli vastasyksyllä joskus.laput tulee sitte aikanaa taas.
        mitäs sun kesäsuunnitelmiin kuuluu.matkoja jne?


      • Myös Aih
        toiv.eläjä kirjoitti:

        Moikka. juu mietinkin jo tossa että mitähän sinulle kuuluu :) ja kivahan se on kuulla että arvot on nyt kunnossa ja oot paranemaan päin:) toivon kans että niin pysyy ja saat annokset pienenemään. juu kävin kontrollissa juuri viime vkolla. kaikki ok. eli jatkan 50mg normaalisti vielä muutaman vuoden jos ei mitäää kummempia ilmene.biopsia on sitten 2v sisällä että näkee että onko kudos ok.
        mullakin seur. kontrolli vastasyksyllä joskus.laput tulee sitte aikanaa taas.
        mitäs sun kesäsuunnitelmiin kuuluu.matkoja jne?

        Moikka,

        Hienoa että sinulle kuuluu hyvää.

        Lomalla olemme lähdössä reissuun. Miten sun lomasuunnitelmat?

        Muistin viimein kysyä "kunnon lääkäriltä" (gastroenterologi) luvan tuohon prioriiniin, hänen mukaansa ok, ei sisällä mitään maksamyrkkyjä ja on lisäksi tunnetun, suuren lääkeyhtiön valmistama. Eli aloitin kokeilun nyt. Katsotaan, josko jotain eroa olisi syksyllä. Miten sinun hiukset?

        Kuullaan taas.


      • toiv.eläjä
        Myös Aih kirjoitti:

        Moikka,

        Hienoa että sinulle kuuluu hyvää.

        Lomalla olemme lähdössä reissuun. Miten sun lomasuunnitelmat?

        Muistin viimein kysyä "kunnon lääkäriltä" (gastroenterologi) luvan tuohon prioriiniin, hänen mukaansa ok, ei sisällä mitään maksamyrkkyjä ja on lisäksi tunnetun, suuren lääkeyhtiön valmistama. Eli aloitin kokeilun nyt. Katsotaan, josko jotain eroa olisi syksyllä. Miten sinun hiukset?

        Kuullaan taas.

        moih.
        mulla ei ny mitää reissusuunnitelmii ole. hetken mielijohteesta lähen sit. :)
        ai sä muistit kysyä sitä. juu ei siitä haittaa ole. mä lopetin sen käytön.sen vaikutus seisokkiin alko tuntuu ni nyt on iha eri jo. 3kk ollu ny ilman ni iha eri meininki :)))
        hiustenlähtö kyl väheni sillo.en tiiä sit johtuko vaan stressisstä.ootko muute saanu azamunia apteekista? mä en oo ku on kuulemma aina loppu. vaihettii imurelliin se.


      • Myös Aih
        toiv.eläjä kirjoitti:

        moih.
        mulla ei ny mitää reissusuunnitelmii ole. hetken mielijohteesta lähen sit. :)
        ai sä muistit kysyä sitä. juu ei siitä haittaa ole. mä lopetin sen käytön.sen vaikutus seisokkiin alko tuntuu ni nyt on iha eri jo. 3kk ollu ny ilman ni iha eri meininki :)))
        hiustenlähtö kyl väheni sillo.en tiiä sit johtuko vaan stressisstä.ootko muute saanu azamunia apteekista? mä en oo ku on kuulemma aina loppu. vaihettii imurelliin se.

        Moi,

        mulla on ollut apteekissa usein samoja ongelmia entocortin kanssa, välillä tekisi mieli ostaa useampi purkki kun sattuu löytymään, mutta kun hinta on n. 80 euroa niin ei viitsi.... (enkä myöskään kun kortisoni on ollut tarkoitus lopettaa...) Mulla on ollut resepti myös budenofalkille, mikä on vastaava lääke (yhtä kallis), ja aina on lopulta jostain apteekista jompaa kumpaa löytynyt. Käytin atsatiopriinia vain hetken, mutta silloin vielä sai hyvin...


      • Myös Aih
        Myös Aih kirjoitti:

        Moi,

        mulla on ollut apteekissa usein samoja ongelmia entocortin kanssa, välillä tekisi mieli ostaa useampi purkki kun sattuu löytymään, mutta kun hinta on n. 80 euroa niin ei viitsi.... (enkä myöskään kun kortisoni on ollut tarkoitus lopettaa...) Mulla on ollut resepti myös budenofalkille, mikä on vastaava lääke (yhtä kallis), ja aina on lopulta jostain apteekista jompaa kumpaa löytynyt. Käytin atsatiopriinia vain hetken, mutta silloin vielä sai hyvin...

        Moikka, miten sujuu Aih:n kanssa? Minulla tilanne on ollut ihan hyvä, ensi kuun lopussa kontrolli!

        Hauskaa alkusyksyä!


      • toiv.eläjä
        Myös Aih kirjoitti:

        Moikka, miten sujuu Aih:n kanssa? Minulla tilanne on ollut ihan hyvä, ensi kuun lopussa kontrolli!

        Hauskaa alkusyksyä!

        moi
        ihan ok kai. olin koekissa ja ne mitä kännykkään saa ni vaikutti normaalille. mut soittoa ei kuulunut et oletan et kaikki normaalisti.
        sinulla rauhoittunu tilanne.kun eikö jokinaikasitten ollu jotai? syyskuu lopussa tiedät enemmän. minulla seuraava marraskuussa.
        kesäkin siinä meni suhteellisen nopeesti.kai sitä pimeen syksyn taas jotenki jaksaa"?" :)


      • toiv.eläjä
        toiv.eläjä kirjoitti:

        moi
        ihan ok kai. olin koekissa ja ne mitä kännykkään saa ni vaikutti normaalille. mut soittoa ei kuulunut et oletan et kaikki normaalisti.
        sinulla rauhoittunu tilanne.kun eikö jokinaikasitten ollu jotai? syyskuu lopussa tiedät enemmän. minulla seuraava marraskuussa.
        kesäkin siinä meni suhteellisen nopeesti.kai sitä pimeen syksyn taas jotenki jaksaa"?" :)

        moi mite syksy mennyt? mulla kontrolli nyt ens kuun puoles välis. saa nähdä miltä näyttää. joko mul kauhee stressi tai sit vaan on jotai tapahtunu.:( toivon kyl et kaikkiolis ok.vastaile kun ehdit.


      • toiv.eläjä
        toiv.eläjä kirjoitti:

        moi mite syksy mennyt? mulla kontrolli nyt ens kuun puoles välis. saa nähdä miltä näyttää. joko mul kauhee stressi tai sit vaan on jotai tapahtunu.:( toivon kyl et kaikkiolis ok.vastaile kun ehdit.

        kokeissa käyty.alat on ollu alle 30 aina kokeissa.nyt 32, arvaa aloinko heti miettii kaikkee et oisko aktivoitunu uudestaa? paljoko se sulla oli viimeks? lääkäriin meen vkon päästä. azamun vaihtu imurellii ku oli loppu. oiskohan siinä syy? kuulemma sama lääke.
        kirjoittele kun ehdit.


      • Myös Aih
        toiv.eläjä kirjoitti:

        kokeissa käyty.alat on ollu alle 30 aina kokeissa.nyt 32, arvaa aloinko heti miettii kaikkee et oisko aktivoitunu uudestaa? paljoko se sulla oli viimeks? lääkäriin meen vkon päästä. azamun vaihtu imurellii ku oli loppu. oiskohan siinä syy? kuulemma sama lääke.
        kirjoittele kun ehdit.

        Moikka,

        Joko kävit lääkärissä? Jos niin mitä sanoi? Toivottavasti kaikki on ok.

        Mulla arvot ovat olleet kunnossa. En kysynyt arvoista sen tarkemmin, kun sanoi kaiken olevan kunnossa. Lääkitys ennallaan. Labra on loppiaisen jälkeen ja poli tammikuun puolessa välissä.

        Tsemppiä sulle pimeään syksyyn!


      • toiv.eläjä.
        Myös Aih kirjoitti:

        Moikka,

        Joko kävit lääkärissä? Jos niin mitä sanoi? Toivottavasti kaikki on ok.

        Mulla arvot ovat olleet kunnossa. En kysynyt arvoista sen tarkemmin, kun sanoi kaiken olevan kunnossa. Lääkitys ennallaan. Labra on loppiaisen jälkeen ja poli tammikuun puolessa välissä.

        Tsemppiä sulle pimeään syksyyn!

        moi ja hyvää uutta vuotta. en oo lääkäris käyny mut normaali seuranta on nyt. mut arvot oli alatti 25 nyt alko nousee nyt 34 mut kuulemma ei oo hätää.samoin crp nousi 1.1 nii 2.0 mut on vielä rajoissa mut mun sisällä tuntuu sille et jotai tapahtuu.mitää muut oireita ei oo.ruoka maistuu jne.paljoko ne sul nousi sillo arvot enneku tehtii jotai?
        kuinka muute sujuu?ens kuun lopus meen uudestaan kokeisii.saa nähä mitä ne silon. kuulemma ei tarvi olla huolissaa.


      • Myös Aih
        toiv.eläjä. kirjoitti:

        moi ja hyvää uutta vuotta. en oo lääkäris käyny mut normaali seuranta on nyt. mut arvot oli alatti 25 nyt alko nousee nyt 34 mut kuulemma ei oo hätää.samoin crp nousi 1.1 nii 2.0 mut on vielä rajoissa mut mun sisällä tuntuu sille et jotai tapahtuu.mitää muut oireita ei oo.ruoka maistuu jne.paljoko ne sul nousi sillo arvot enneku tehtii jotai?
        kuinka muute sujuu?ens kuun lopus meen uudestaan kokeisii.saa nähä mitä ne silon. kuulemma ei tarvi olla huolissaa.

        Moikka ja Hyvää Uutta Vuotta Sinullekin!

        Minulle kuuluu ihan hyvää, reilun viikon päästä on poli ja saan silloin kuulla viimeisten veriarvojen tulokset. Mua jänskää mitä mieltä lääkäri on lääkityksen lopettamisesta, sikäli mikäli arvot ovat edelleen kunnossa. Toisaalta kauhistaa, jos jostain syystä haluavat ottaa vielä biopsian, kun siitäkin on ollut puhetta. Toivottavasti ei, sehän otettiin joku reilu vuosi sitten. Mutta, jos haluavat ottaa niin toki annan.

        Muistelen, että lääkitystäni on hiottu uudelleen, kun alat on noussut johonkin sadan kieppeille ja sitten labroja on seurattu useammin kunnes normalisoituvat?!

        Toivotaan, että arvosi pysyvät viite-alueella. Joskus kun minäkin olen "tuntenut" jotain, mutta kaikki onkin ollut kunnossa. Kerran arvojen noustua mulla oli kylki/maha tosi kipeenä, helpoin oli olla sillai vähän etukenossa.

        Kuullaan taas, voi hyvin!


      • toiv.eläjä
        Myös Aih kirjoitti:

        Moikka ja Hyvää Uutta Vuotta Sinullekin!

        Minulle kuuluu ihan hyvää, reilun viikon päästä on poli ja saan silloin kuulla viimeisten veriarvojen tulokset. Mua jänskää mitä mieltä lääkäri on lääkityksen lopettamisesta, sikäli mikäli arvot ovat edelleen kunnossa. Toisaalta kauhistaa, jos jostain syystä haluavat ottaa vielä biopsian, kun siitäkin on ollut puhetta. Toivottavasti ei, sehän otettiin joku reilu vuosi sitten. Mutta, jos haluavat ottaa niin toki annan.

        Muistelen, että lääkitystäni on hiottu uudelleen, kun alat on noussut johonkin sadan kieppeille ja sitten labroja on seurattu useammin kunnes normalisoituvat?!

        Toivotaan, että arvosi pysyvät viite-alueella. Joskus kun minäkin olen "tuntenut" jotain, mutta kaikki onkin ollut kunnossa. Kerran arvojen noustua mulla oli kylki/maha tosi kipeenä, helpoin oli olla sillai vähän etukenossa.

        Kuullaan taas, voi hyvin!

        moi. vastasikki nopeesti:) mut siis joo kerro heti mite polil meni? haluun kuulla kuulumiset.
        eli siis sullaki nousi arvot.mitä sillo teitte? mullaki sattu tosta kyljestä.mut ny on loppunu ku en oo miettiny sitä.mut tuntuu silti et aktivoitunu olis:(
        mä ainaki annan ottaa biopsia koska sil saa varmuuden et onko kunnos. mikä sun altti arvo on nyt'? nousiko tulehdusarvotki samal?


      • toiv.eäjä
        toiv.eläjä kirjoitti:

        moi. vastasikki nopeesti:) mut siis joo kerro heti mite polil meni? haluun kuulla kuulumiset.
        eli siis sullaki nousi arvot.mitä sillo teitte? mullaki sattu tosta kyljestä.mut ny on loppunu ku en oo miettiny sitä.mut tuntuu silti et aktivoitunu olis:(
        mä ainaki annan ottaa biopsia koska sil saa varmuuden et onko kunnos. mikä sun altti arvo on nyt'? nousiko tulehdusarvotki samal?

        moi mitäs kuuluu? ei oo pitkää aikaa sust kuulunu.onko kaikki hyvi?
        mulla alatit seilaa 28-36 välillä? mites sulla?
        vastaile nii palataam taas.mukavaa kevättä.


      • Myös Aih
        toiv.eäjä kirjoitti:

        moi mitäs kuuluu? ei oo pitkää aikaa sust kuulunu.onko kaikki hyvi?
        mulla alatit seilaa 28-36 välillä? mites sulla?
        vastaile nii palataam taas.mukavaa kevättä.

        Moikka pitkästä aikaa...

        Kaikki on ihan hyvin, seuraava labra on tän kuun lopussa, jolloin edellisestä tulee 2kk. Viimeksi lääkäri totesi alatin nousseen kahdessa kuukaudessa 15=>45, eli oli juuri ja juuri viitearvojen sisällä. Vähän jännittää missä nyt mennään. Voin kuitenkin hyvin. Väsymystä minulla oli jkv mutta lienee johtuneen anemiasta, johon toivon rautatablettien tehonneen.

        Hyvä, että arvosi on pysynyt viitearvojen sisällä.

        Hauskaa kevättä, lupaan infota jahka saan tiedon uusista tuloksista.


      • toiv.eläjä
        Myös Aih kirjoitti:

        Moikka pitkästä aikaa...

        Kaikki on ihan hyvin, seuraava labra on tän kuun lopussa, jolloin edellisestä tulee 2kk. Viimeksi lääkäri totesi alatin nousseen kahdessa kuukaudessa 15=>45, eli oli juuri ja juuri viitearvojen sisällä. Vähän jännittää missä nyt mennään. Voin kuitenkin hyvin. Väsymystä minulla oli jkv mutta lienee johtuneen anemiasta, johon toivon rautatablettien tehonneen.

        Hyvä, että arvosi on pysynyt viitearvojen sisällä.

        Hauskaa kevättä, lupaan infota jahka saan tiedon uusista tuloksista.

        Moi.
        luulin jo että mihin oot hävinny:) kiva että oot kunnossa.mäki meen tän kuun lopussa kokeisiin taas. toivotaan et molemmat arvot pysyis aisoissa ettei aktivoitus koska sitä ei jaksa. itellä on väsymystä varsinki aamuisin todella paljon.en tiiä mikä auttais? rauta vai?
        mutta joo kuulla taas ja ilmottele ku saat luvut tietoon:)


      • toiv.eläjä
        toiv.eläjä kirjoitti:

        Moi.
        luulin jo että mihin oot hävinny:) kiva että oot kunnossa.mäki meen tän kuun lopussa kokeisiin taas. toivotaan et molemmat arvot pysyis aisoissa ettei aktivoitus koska sitä ei jaksa. itellä on väsymystä varsinki aamuisin todella paljon.en tiiä mikä auttais? rauta vai?
        mutta joo kuulla taas ja ilmottele ku saat luvut tietoon:)

        heippa. tulokset tuli eilen. alatti on 28.viimeks 38. mut muut arvot nousussa mut ei kuulemma hätää. paljo sun trommi on? mulla oli reilu 200 just.
        pidän meille peukkuja koska lääkäri lupas että noin vuode päästä syksyllä voidaan lopettaa lääkkeet jos mitää ei tapahdu:) arvaa olenko onnellinen mitä kuulin.
        mukavaa kesää ja ilmoittele ittestäs:)


      • Myös Aih
        toiv.eläjä kirjoitti:

        heippa. tulokset tuli eilen. alatti on 28.viimeks 38. mut muut arvot nousussa mut ei kuulemma hätää. paljo sun trommi on? mulla oli reilu 200 just.
        pidän meille peukkuja koska lääkäri lupas että noin vuode päästä syksyllä voidaan lopettaa lääkkeet jos mitää ei tapahdu:) arvaa olenko onnellinen mitä kuulin.
        mukavaa kesää ja ilmoittele ittestäs:)

        Moikka!

        Kiirettä on taas pitänyt... Arvot ovat kuitenkin siis kunnossa! Mun trombosyytit on aina yli sen 360 vai mikä se raja nyt onkaan, joskus on ollut 600 ja jotain. Tästä syystä on tehty joku vuosi sitten luuydintutkimus, mutta siinä ei onneksi ollut mitään hälyttävää!

        Hienoa, että sulla menee noin hyvin!

        Hauskaa kesää ja rentouttavaa lomaa! Siis toivottavasti sulla on lomaa:)


      • toiv.eläjä
        Myös Aih kirjoitti:

        Moikka!

        Kiirettä on taas pitänyt... Arvot ovat kuitenkin siis kunnossa! Mun trombosyytit on aina yli sen 360 vai mikä se raja nyt onkaan, joskus on ollut 600 ja jotain. Tästä syystä on tehty joku vuosi sitten luuydintutkimus, mutta siinä ei onneksi ollut mitään hälyttävää!

        Hienoa, että sulla menee noin hyvin!

        Hauskaa kesää ja rentouttavaa lomaa! Siis toivottavasti sulla on lomaa:)

        moi
        kuinkas kesä mennyt? lomalla tosiaan olin jo arki koittaa jälleen.
        alatit heittelee 25-38 välillä. varmaan ihan ok arvot? eipä ne mitää oo sanonu niistä.en tiiä mite ne noin vaihtelee.?
        onko sulla kaikki kunnossa? entä onko ollu puhetta että vois lääkkeistä jo luopua?
        mukavaa kesänjatkoa ja kirjoitellaa taas:)


      • Myös Aih
        toiv.eläjä kirjoitti:

        moi
        kuinkas kesä mennyt? lomalla tosiaan olin jo arki koittaa jälleen.
        alatit heittelee 25-38 välillä. varmaan ihan ok arvot? eipä ne mitää oo sanonu niistä.en tiiä mite ne noin vaihtelee.?
        onko sulla kaikki kunnossa? entä onko ollu puhetta että vois lääkkeistä jo luopua?
        mukavaa kesänjatkoa ja kirjoitellaa taas:)

        Moikka,

        Miten syksy on alkanut? Kävin viime viikolla verikokeessa ja arvot kunnossa, tosin alat oli 45 eli juuri viitearvossa. Lääkäri sanoi, että ottavat varmuuden vuoksi noin kuukauden päästä kontrollin, jos on nousemassa, viimeksi oli 24. Seuraava poli on tammikuussa.

        Miten sulla, milloin seuraava kontrolli?

        Kuullaan taas!


      • toiv.eläjä
        Myös Aih kirjoitti:

        Moikka,

        Miten syksy on alkanut? Kävin viime viikolla verikokeessa ja arvot kunnossa, tosin alat oli 45 eli juuri viitearvossa. Lääkäri sanoi, että ottavat varmuuden vuoksi noin kuukauden päästä kontrollin, jos on nousemassa, viimeksi oli 24. Seuraava poli on tammikuussa.

        Miten sulla, milloin seuraava kontrolli?

        Kuullaan taas!

        moi.
        tässä tämä,syksy masentaa aina mut taistelen vastaan:) kävin juuri kontrollissa ja lääkäri sanoi että jatketaan samoilla kuin ennenkin.vuosi siis eteenpäin.tietty normaalit kokeet aina välissä. alat oli 37 viimeks 28. sanovat vaan että normaali heittely ei vaikuta mitää.en tiiä sit? mitä sulla ne toho nousuu sano? samoten muut arvot on noussu aavistuksen kesästä mut rajoissa kumminki. varmaa tää elämäntilanne muutenki heittelee. ite meen vielä jouluna uusii kokeisii.
        voimia sulleki syksyyn ja kyllä me tästä selvitään:)


    • rokote syynä
      • rokotettu

        Onko tuollaisesta ihan oikeata näyttöä . Eikö tuo ole isompi juttu


    • millawa

      Moikka! Täällä kirjoittelee kohta 19v. tyttö Keski-Suomesta. Mulla todettiin autoimmuunihepatiitti toukokuussa 2009, eli ollessani vain n. 15-vuotias.
      Äitini ihmetteli silmieni ja ihoni keltaisuutta, mustelmia (jotka ilmeistyivät itsestään) sekä jatkuvaa nenäverenvuotoa.
      Lääkäri passitti minut verikokeisiin ja kun tulokset tulivat, hän sanoi oireiden johtuvan autoimmuunihepatiitista. Minulla oli myös todella surkeat rauta-arvot. Tuolloin ALAT- arvot olivat 1600 paikkeilla. Minulle iskettiin vahva lääkitys (Prednisolon, Azamun, Adursal, kalsium, rauta sekä vatsansuoja) ja nykyään syön enää Azamunia ja Adursalia. Vajaan 4 vuoden aikana maksa-arvoni ovat laskeneet normaaliin ja pysyneet siellä, olen myös parantunut anemiasta.

      Tällä hetkellä maksastani on tuhoutunut jo reilusti yli puolet.

      Sairaus ei oo vaikuttanu mun elämään oikeastaan muuten kuin että minun pitää joka 3. kuukausi käydä verikokeissa ja silloin tällöin on kontrollikäyntiä ja ultaäänikuvia sun muita tutkimuksia. Suurimman muutoksen koin samantien saatuani kortisonilääkityksen. Jouduin syömään sitä 60mg päivässä, joten sivuvaikutukset olivat varmoja. Jatkuva näläntunne sai minut syömään 4 kertaa enemmän kuin normaalisti. Alkukesästä 2009 olin vielä normaalikokoinen tyttö, mutta elokuussa yläasteen jatkuessa eivät luokkakaverini tai opettajat tunnistaneet minua - olin kesäloman aikana lihonnut n. 35 kiloa.

      Tän sairauden kanssa voi elää, jos vaan on tarpeeks vahva henkisesti, sen mä oon takonu päähäni. Nyt kaikki on vielä toistaiseksi hyvin - olen kihloissa ihanan miehen kanssa, saan paljon apua mm. ystäviltäni, perheeltäni ja opettajaltani sekä vertaistukea muilta AIH:ia sairastavilta ja valmistun pian ammattiin :)

      Tsemppiä ja ihanaa alkavaa kesää kaikille muille sairastaville !

    • eiookivatauti

      hei! minulla diagnosoitiin AIH lokakuussa 2012 ja oireita alkoi näkyä kesäkuussa. olin täyttänyt elokuussa 13v. nyt olen 14v.
      kesäkuun oire oli pieni kellerrys silmissä joka sitten muuttui selvemmäksi ja iho muuttui kellertäväksi/ruskettuneemmaksi , paino putosi, enkä kertakaikkiaan jaksanut tehdä mitään.
      verikokeissa maksa-arvot olivat pilvissä, yli 1000. sitten oli maksabiopsia. siinä sitten todettiin että minulla oli geeneissä AIH. itkin siitä sitten monta päivää, enkä halunnut puhua siitä sanaakaan. ei sitä oikein voinut unohtaa kun viikottain ravattiin verikokeissa ja aamuin illoin popsittiin pillereitä.
      lääkkeet joita söin oli kortisoni olikohan 60mg ja imurel, sillä mentiin jonkun aikaa ja paino alkoi nousta ja keltaisuus lähti sekä jaksoin paremmin. sitten kesälomalla arvot alkoivat nousta ja nostettiin kortisoni 20mg ja vaihettiin lääke jonka nimeä en nyt muista.
      jossain vaiheessa kortisoni lopetettiin kokonaan ja hurahdin rutkasti pituutta, mutta arvot nousivat ja koetisoni tuli takaisin 15mg. se tehosi.
      arvot laski normaalitasolle kunnes alkoivat taas nousta koulun alussa. vaihdettiin johonkin sandimuniin(en osaa kirjoittaa sitä) ja kortisoni 15mg. nyt kortisonin ylläpitoannos on 10mg ja samalla lääkkeellä mennään. maksa oli 20% kuoliossa mutta uusiutuu kuulemma itsestään.
      marraskuussa odottaa maksabiopsia ja imurelliin siirtyminen ja lääkityksen purku.
      olen nyt 14vuotias 167cm/52kg tyttö. menkat eivät ole alkaneet lääkityksen takia ja kasvan todella hitaasti kortisonin takia.
      on kurjaa kun kaverit hehkuttavat kännäämisistään ja en voi osallistua.
      tää on mulle hirmu arka aihe, osa kavereistakaan ei tiedä että mulla on tämmönen sairaus. siinä oli mun tarina, joka jatkuu viel piiiiiiitkän aikaa...


      mul ois kysymys! osaako joku vastata tähän! voiko AIH:ta sairastava saada terveen lapsen? eli tuleeko se tauti lapsellekkin?

    • aih2010

      hei. toivottavasti jaksat elää nuori tyttö. kyllä sinä lapsia saat ja ei ne siirry lapseen.älä sit murehdi.tää on varmaa joku yksilöjuttu vaan.
      minä syön kans imurellia.oliko sinulla azamun lääke? vaihdoitte sen imurellii? syötkö vielä kortisonia?
      kyllä maksa paranee ja olet vielä nuori.paranet kyllä.
      tuo kännääminen,ni itse ainaki olen juonut joskus.noin 1-2 kertaa kuussa ja ei ole tullut mitään.koska normaalialkoholinkäyttö ei siihen vaikuta.samallalailla se maksa suodattaa alkoholin kuin esim todella rasvaisen ruokavalion. juot kohtuudella ja vain vkoloppusin.1-2 kuussa.
      seuraa tätä foorumia niin kyllä aina joku tännekirjoittaa.

    • eksyksissä

      Olen nyt 18-vuotias. Minulla todettiin autoimmuunihepatiitti ollessani 17-vuotias. Tällöin alat oli 2500 ja asat arvoa en muista, mutta se on vasta nyt normaali. Alat on yhä liian suuret. Maksastani otettiin biopsia alkuvuodesta jolloin siitä oli tuhoutunut 3/4. Lääkärit sanoivat että lääkitys tulee olemaan läpi elämän. Alkoholiin ei kuulemma ole koskemista. Minulle on luvattu 20 vuotta oman maksani kanssa, mutta varmaa on että siirto on tehtävä jossakin vaiheessa. Minua pelottaa ihan sietämättömästi mitä sairaus tuo eteeni. On todella vaikeaa olla sinut sen kanssa. Onko jollain hyviä vinkkejä jaksamiseen?

    • Parantunut?

      Minulla todettiin AIH alkuvuonna -87(silloin tautia taidettiin kutsua krooniseksi aggressiiviseksi hepatiitiksi. Tuolloin olin n. 5,6 vuotias. Alussa lääkitykseni oli Prednisolon. Alkuvaiheessa useita kortisonikuureja ja tauti relapoitui 6:sti. Loppuvuonna -91 sain lääkkeeksi Azamunin, jonka avulla tauti saavutti remission loppuvuodesta -93 (tämän jälkeen en ole lääkkeitä syönyt kyseiseen sairauteen). "Koputtaa puuta".Vuonna-93 otetussa biopsiassa todetaan tilanteen vastaavan lievää kroonista persistoivaa hepatiittia. Maksasolutuhoa tai nakerrusnekroosia ei havaittavissa enää. Olen saanut kaksi lasta parikymppisenä ja raskausajat menivät hyvin. Kävin kyllä verikokeissa hiukan normaalia useammin. Toinen lapsistani sairastui 5,8 vuotiaana tyypin 1 diabetekseen, vaikka kummankaan vanhemman suvussa ei sitä esiinny. Molemmat sairaudet ovat kuitenkin autoimmuunisairauksia, joten kai niillä jokin yhteys on. Olen joskus miettinyt omaa sairauttani: voiko se uusiutua näinkin pitkän ajan päästä (minkäänlaisia oireita ei ole ja alkuvuonna otetut maksa-arvot olivat hyvät). Terveyttä kaikille! Aina on toivoa paranemisesta!

    • moikaikkii

      heipähei! päätin hetken mielijohteesta katsoa onko tänne kirjoiteltu ja nähtävästi ei paljoakaan pariin vuoteen, joten herätän tämän taas eloon. Kirjoitin tänne nimimerkillä 'eiookivatauti' joskus monia vuosia sitten(2013).
      Anteeksi henkilö aih2010, jolle en ole vastannut, kun kysyit söinkö azamun lääkettä. Ei en syönyt missään vaiheessa.
      Täytän tänä vuonna 17 ja voin ihan hyvin, mutten en ole päässyt lääkkeistä vieläkään eroon vaikka olen sairastanut tautia 2012 lähtien. Siirryin tässä vuoden vaihteessa aikuispuolelle.
      Kaikki arvot ovat normaalilla tasolla paitsi kolesteroliarvo koholla en nyt muista paljon se oli mutta kummiskin koholla.
      Syön tällä hetkellä aamulla 50mg sandimmunia, 50 mg imurellia ja prednisolonia 5mg ja illalla syön 75mg sandimmunia ja imurellia myös 75mg. Lääkettä siis vielä löytyy. Ollaan koitettu laskea prednbisolonia parikertaa mutta arvot villiintyivät.
      Empä nyt tähän keksi enää mitään lisättävää paitsi olen vielki 167cm

      • AIH-95

        Moikka! En ole aiemmin tähän ketjuun törmännytkään. Itse olen sairastunut AIH:n -95 ja nyt olen kohta 32 vuotias nainen.
        Atzamunia syön suht vähän eli 25mg/vrk koska se riittää pitämään maksa-arvot kurissa ja suuremmat annokset ovat laskeneet valkosoluarvot todella matalalle. Pari kertaa lääke on ollut tauolla, mutta tätä iloa on kestänyt alle vuoden koska maksa-arvot ovat lähteneet uudelleen nousuun. Azamun aiheuttaa pieninäkin määrinä hiustenlähtöä, karvoja on kaikkialla..


      • AIH-95

        Jahas, jostain syystä koko tekstiäni ei tuhon aikaisempaan kmmenttiin tullut.. Noh, jatkan juttua tässä.

        Tuolla ketjun alkupäässä oli vanhoja kysymyksiä siitä mistä tauti aiheutuu. Näin minulle on kerrottu: Alttius sairauteen tulee perinnöllisenä (yleensä) ja tekijä x toimii laukaisijana. Ainakaan vuonna 2002 ei osattu kertoa mikä voisi toimia taudin laukaisijana. AIH on kuullemma reuman sukulaissairaus ja aluksi minulla epäiltiinkin reumaa. Itselläni ei ollut mitään keltaisuutta, ainoastaan huimat määrät nestettä polvissa, lonkissa ja nilkoissa.
        Omasta suvustani ei löydy vastaavia sairauksia. Joskus villinä veikkauksena on heitetty Tshernobylin laskeumat jotka olisivat ehkä voineet aiheuttaa tämän. Minua ei ole pystytty kategorioimaan taudin kumpaankaan tyyppiin (1 ja 2).

        Täällä kun kohtalotovereita nyt tuntuu olevan niin heittäisinkin ilmaan kysymyksen tautia sairastaville naisille: löytyykö synnyttäneitä muitakin kuin Parantunut? ja miten raskaus on sujunut lääkkeiden kanssa tai ilman? Vai onko lääkäri kieltänyt lastenhankinnan?
        Tähän kun en tunnu saavan mistään järkevää vastausta. Raskauteen ja sairauteen liittyvät riskit tiedän, joten haluaisin kohtalotovereiden käytännön kokemuksia.

        Ja tuhon Parantunut? mietelmään voiko tauti uusiutua, minulle on sanottu että voi. Sairaudessa on aktiivi ja passiivi vaiheita, pituus vaihtelee yksilöittäin. Krooninen kun tauti on niin se on ja pysyy


    • Kevätkiuru

      Sairastuin Aih:iin keväällä 2015 ns. puun takaa. Olin juuri täyttänyt 60 vuotta. Tulin nopeasti keltaiseksi silmänvalkuaisia myöten. Voimat oli aivan poissa. Maksa-arvot yli 1500, bilirubiinit lähes 400. Olin 5 viikkoa sairauslomalla ja sitten töihin, ihan liian pian. Ensin 4,5 kk kortisonia 40 mg/pvä, joka vei unet ja azamunia 150 mg/pvä, joka jatkuu vieläkin. Nyt verikokeita n. 3 kk:n välein. Tasaista on ollut, mutta jännitys jatkuu kuinka loppupelissä käy. Kipuja on säännöllisesti maksan paikkeilla ja maksaan on tullut hemangioomia. Lähtötilanne oli kuulema vaikea kun maksassa oli laaja kudostuho. Toinen biopsia otetaan myöhemmin. Kovia hikoilupuuskia ilmenee, johtuneeko azasta. Alkuun lähti paljon hiuksia, nyt on tasaantunut ja oli kamalaa kutinaa ja iho-ongelmia. Tänä syksynä flunssaa koko syksyn, kun yksi oire paranee, toista jo pukkaa, on ollut mm. keuhkokuume, korvatulehdus, nestettä välikorvissa ja nyt sitten putket jo korvissa. Ennen sairastumista olin perusterve enkä elämäntavoillani provosoinut sairastumista. Mutta päivästä päivään nyt menen, aika näyttää miten käy. Voimia kaikille samaa poteville ja muillekin.☺

      • Kevätkiuru

        Onko ketään muita yli 60 vuotiaana aih:iin sairastuneita? Jos on, niin miten on mennyt? Mitä teille on ennakoitu sairauden etenemisestä tai ylipäätään tulevista vuosista? Olisi mukava kuulla. Tätä sairastaa niin harva, ettei oikein kenenkään kanssa tästä pääse puhumaan.


    • Lepoa

      Hei! Mun aih-diagnoosi putkahti esiin eilen, kun polin lääkäri soitti. Olen 56v ja eka diagnoosini oli laaja-alainen kolangiitti ja sklerosoiva kolagniitti (2014).
      Todettiin, että tauti ( sappitiehyeiden tulehdus) on ollut jo vuosia, mutta korkeisiin maksa-arvoihin ei reagoitu työterveydessäkään, kun sappikohtauksia oli pari krt vuodessa. Arveltiin niiden liittyvän siihen ja varmasti arvelivat mun käyttävän runsaasti alkoholia. ( todellisuus liikkuu siellä pari lonkeroa lauantaisin pari krt / kk) Vasta, kun sappi poistettiin ja arvot edelleen korkealla , tutkittiin lisää.
      Maksasta jo kirrosin vaihe 3 menossa.
      (Ei keltaisuutta eikä kutinaa. Ei kipuja)
      Olen syönyt Adursalia 1500m g ja Asacolia 3200 mg päivässä
      vatsansuojan lisäksi. Sappitiehyitä on avattu kerran vuodessa ja kontrolleja kaiken aikaa.
      Trombosyytit on nyt niin alhaalla (31) ettei voi mitään leikkauksia tai biopsioita tehdä. Polvileikkaus olis ollu tarpeen, mutta ei voi.

      Juuri aloitin Carvedilolin laskimovuotoja ehkäisemään. Ja nyt haluavat aloittaa kortisoonin. Hirvittää. Muutenkin paino nousee, kun ei jaksa liikkua kovin pitkään.
      Maksansiirto tulossa 4-5 v kuluessa.
      Väsymys on ehkä tylsintä. Mutta hyvä, kun ei ole kipuja.

    • Anonyymi

      Onkos täällä vielä AIH-diagnoosin saaneita? Itselläni tällä hetkellä epäily ja koepala ja kerroskuva tulossa tulevaisuudessa.
      Tietääkö kukaan näkyykö fibroosi/kirroosi/AIH:n tekemät tuhot jo ultraäänessä? Kävin kuukausi sitten ultrassa ja siinä kaikki oli ok.

    • Anonyymi

      Hei, minulla oli 21 vuotta sitten ja meni kirroosi vaiheeseen, lääkkeet azamun ja rankka kortisooni kuuri alussa auttoi :O) lääkitys oli(2 vuotta) ja seuranta oli 3-vuotta Husissa, On ollut oireeton, nyt on ollut niveltulehduksen tyyppistä ja reumamaisia oireita: odotan labroja. Olen saanut elää 21 vuotta jatkoajalla, ystSari vs-66 :)

    • Anonyymi

      lokakuussa 2020 todettu aih alussa arvot oli p-alat 2022, P-afos 138, P-asat 1593.
      nyt puolivuotta prednisolon alussa 60mg laskettu nyt 30mg ja 2 kk imurel 50mg ja maksa-arvot P-alat 166, P-afos 102, P-asat 100.
      hitaasti laskee nuo arvot ja sahaavat edestakaisin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3065
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe