Ne jotka ovat soittaneet näitä kyseisiä Fenderin sähkökitaramalleja voisivat kertoa että kuinka hyviä sähkökitaroita Jazzmaster ja Jaguar ovat. Olen näet hankkimassa jomman kumman lähiaikoina ja tahtoisin niistä hieman tietoja kokeneemmilta soittajilta eli mielipiteitä ja näkemyksiä.
Itse tiedän vain sen että alku aikoina 1950- ja 1960-luvuilla nämä kaksi mallia eivät saavuttaneet Staro- ja Telecasterin suosiota ja niiden valmistus lopetettiin 1970-luvulla mutta aloitettiin taas 1990-luvulla kovan kysynnän takia.
Fender Jazzmaster ja Fender Jaguar
1
613
Vastaukset
Molemmat hyviä ja hyvin tehtyjä, kuten tietty Stratotkin, riippuen tietty mm. yksilöstä ja omista intresseistä, mistä pitää. Mulla on ollut -68 Jazzmaster todella pitkään, ja aiemmin sillä soitin ties kuinka paljon lava-, tanssi yms. keikkaa. Hiljattain asennutin siihen uudet nauhat ja muutenkin ole sitä ollut kunnostamassa. Jazzmasterin ja Jaguarin erot ovat lähinnä sähköpuolella, bodyt ovat käytännössä samoja. Fender käytti samaa bodya mm. 12-kielisessää ja 6-kielisessä bassossa. Mensuuri on pidempi kuin esim. Stratossa josta johtuu Jazzamasterin pidempi ja parempi sustain. Tämää ainakin mun Jazzmaster soi akustisesti todella kyvin, joka on lähtökohta hyvälle kitaralle. Viime aikoina olen keikat soittanut lähinnä Stratolla, mutta meinaan ottaa Jazzmasterin uudestaan käyttöön. Jazzmasteria aikoinaan haukuttiin mm. heikoista mikeistä, tallasta ja kampivibrasta, mutta minusta ne eivät ole ollenkaan huonot, vähän erilaiset kuin Stratossa. Nyt on tullut uusia Jazzmaster -malleja, joissa talla on erilainen ja joista on karstittu toiset säätimet, joista voi säätää etunmikille toiset säädöt ja vaitaa niitä lennossa. Tuo on ihan hyvä feature, ilmankin varmaan pärjää. Vanhoissa Jazzmastyereissa on mikit leveämmällä kelapakalla joka vaikuttaa soundiin, vanhemmissa on jotenkin muhevampi soundi. Kaiken kaikkiaan soundivalikoima on pienempi kuin STratossa, jossa parillislla mikeillä saa aikaan niitä vastavaihesoundeja, joskin näitä ei ole ollut aina strarossakaan silloin kun niissä oli vielä 3-asaentoinen kytkin.
Kokonaisuutena uskaltaisin kyllä suositella Jazzmaszteria, se on terve perusoitin, hyvin rakennettu, Twang -rautalankaväki näistä tykkää, komppikitarana se on todella hyvä.
Kannattaa kokeilla. Ja voihan sen vaihtaa jos ei tunnu käteen sopivalta. Kyllä sillä joka tapuksessa voi soittaa oikein hyvin. Muoto vähän jakaa väkeä, itsekin vierastin alussa, mutta ainakin minulle se istuu todella hyvin.
-Pena
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174336
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842489Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731627Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella251260Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641187Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42922- 113918
- 171904
Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä74885Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72830