Hei, pakko vähän avautua Cerazettesta. Olen syönyt melkein kolme viikkoa ja tekis mieli heittää pillerit menemään: ensin tuli ihottumaa kasvoihin ja kutisi hirveästi, nyt on tullut akne(johon olen vielä taipuvainen, takana kolme Roaccutan-kuuria) ja nyt on rinnat kosketusarat.
En voi käyttää mitään yhdistelmäehkäisyä.
Eli siis, onko kohtalotovereita ja milloin akne loppuu (jos loppuu...). Omana huolenani on vielä kystat. Minulla on ns. monikystaiset munasarjat, eli kipuilen aika paljon silloin tällöin. Cerazette saattaa aiheuttaa niitä lisää ja on tainnut jo aiheuttaakin, kun poikaystävän eilen vähän sormeillessa parahdin kivusta enkä mielihyvästä... Keväällä 2010 lyyhistyin maahan yhtenä aamuna, kun isompi kysta puhkesi ja kovaa kipua kesti 45 minuuttia. Itkuhan siinä pääsi ja seurassani olleet säikähtivät niin kamalasti, että soittivat ambulanssin... Tämä sattui ilman mitään pillereitä.
Tiedän, että pitäisi jaksaa käyttää 1-3 kuukautta mutta en ole oikein vakuuttunut. Kestän tiputtelun ja rintojen arkuuden mutta AKNE. Ei ei ei!
Ehkä kituutan tämän levyn loppuun, jotta voin sanoa yrittäneeni ja heitän pillerit sitten mäkeen. Miksi itseään rääkkäämään.
Cerazette-kokemuksia
21
6804
Vastaukset
- cerazette-kärsijä
Lisään vielä: suurin huoleni terveyden kannalta on tietysti tämä kysta-asia. Vähän hirvittää, että minulle on määrätty pilleri, jonka sivuvaikutuksiin kuuluu kystat, joihin minulla on jo suuri taipumus. :(
- cerazette-kärsijä
Ja vielä: tänään on kutinakin tulult takaisin ihan yhtä pahana.
- ..
Minäkin söin Cerazettea vuosikaudet ja kärsin aknesta. Sitten kun menin hakemaan Roacuttan-kuuria, sanoi ihotautilääkäri heti että ne pitää vaihtaa pois ja suositteli hormonikierukkaa. Roacuttanin lopetin lokakuussa ja iho on ollut ihan hyvä sen jälkeen ja ehkäisynä Mirena-kierukka.
- Anonyymi
Cerazette netistä – sisältää sähköisen reseptin - https://hespac.com/cerazettefi.htm Nopea toimitus.
- ex-kärsijä
Joo, hermo meni.
Eli eilen illalla lensi sitten pillerit kaaressa roskiin, kun ihosta oli tullut niin kipeä, että varovainen peseminen sattui ja ihottuma oli leimahtanut.
Eli nyt sitten odottelen, että kroppa tasaantuu ja menen joskus parin kuukauden päästä puhumaan gynelle, että ei homma oikein toiminut. - iituska---
onpa hankalia nuo seuraukset..ite syön runsaiden menkkojen hoitoon niitä, koska mulla on aivan hirveät, ja tuskaisan kipuisat 6pvää vuotaa noronaan..ainakin sitä turvotusta, ja lihomista jonkun kgn nuo aiheuttaa, koska sen huomaa jo kesähousuistakin, että ne meinaa puristaa mahan kohalta..saa nähdä, kun jo 1/2v olen syönyt alkaako tasaantumaan tuo kgn nousu..jos ei sitten pitää miettiä sitä kierukkaa, jos ei muuta auta..mutta onneksi menkkoja ei ole näkynyt kertaakaan.. :) :)
- ex-kärsijä
Itselleni viimeinen pisara oli, kun kaulaan alkoi yhtäkkiä tulemaan isoja finnejä (ei ole koskaan ennen ollut!) ja matala mieliala. Huomasin myös noin viikkoa ennen lopettamista ärsyyntyväni ihan pienistä asioista enkä ole sellainen ihminen ollenkaan.
Mutta nyt lopetettuani iho on alkanut vähitellen parantumaan (ihottuma hävinnyt melkein kokonaan). Vähän tuli tänään ruskeaa vuotoa, mutta kestää aikansa ennen kuin kroppa palautuu normaaliksi.
Huh huh, mietin kyllä kaksi kertaa, ennen kuin syön hormooneja uudestaan. :/- miten mahdollista
Valitettava tosiasia on, että hormonihoidoista lääketieteemme ei ole lainkaan perillä. Silti näitä lääkeaineita ehkäisymielessä surutta testaillaan nuoriin naisiimme. On tuskallista katsoa, kun nuorten ihmisten elämä on jatkuvassa myllerryksessä sekä psyykkisellä että fyysisellä tasolla. Ihmetyttää lähinnä se, miten ihmiset on saatu tällaiseen pyöritykseen mukaan. Normaalisti jo parin katastrofin jälkeen ihminen tokenee ja suuntautuu toisin, mutta ehkäisylääkkeissä virheitä toistetaan useita vuosikymmeniä, eikä tuhoisistakaan seurauksista aseteta terveydenhoitoamme vastuuseen. Miten tämä ylipäänsä on mahdollista?
- ex.pilleristi
Minulle määrättiin Cerazetteä ehkäisyyn pari vuotta sitten aurallisen migreenin takia. Kokemukseni kyseisistä pillereistä ovat melko vastaavat kuin ketjun aloittajallakin, ne ovat aikamoiset erotiikantappajat. Ensin alkoi akne, sitten alkoi paino nousemaan, meni halut ja sen jälkeen viikkotolkulla tiputteluvuotoa. Sanoisin, että siinä mielessä hyvä ehkäisyteho kun ei pillereistä johtuvien fyysisten muutoksien sekä masennuksen ja mielialavaihteluiden takia tehnyt edes mieli seksiä!
Pillerit toimivat ja tarkoitan sitä.
Heitin keskeneräisen levyn roskikseen ja menin gynekologille, puhuin asiasta ja tämä määräsi hormonikierukan jossa myös samaa hormonia kuin minipillereissä. Kuulemma ainoa minulle sopiva ehkäisykeino ja yleisesti olen lukenut, että kokemukset Mirena-kierukasta ovat hyvät. Se vaikuttaa paikallisesti, en ole vielä laitattaanut sitä joten toivottavasti voin sanoa heipat aknelle, halujen puuttumiselle, mielialan vaihteluille ja kellon vahtaamiselle. Ja myöhemmin ehkä menkoillekin :)
Cerazetteä en suosittele kenellekään. Onni jos se sopii, minulle se ei sopinut ollenkaan ja ei ilmeisesti monelle muullekaan. - Hankkiudu eroon...
Heitä ne pillerit menemään niinkuin olis jo.. käytin cerazetteja kuukauden ja sen jälkeen vedin kaksi täyttä levyä vessasta alas. en enää ikipäivänä koskisi niihin vaikka maksettaisi.
minulle tuli seuraavia oireita:
- kehoon kerääntyi nestettä --> paino nousi --> itsetunto laski
- seksihalut vähenivät nollaan
- mielialat vaihtelivat koko ajan
- menkoista tuli kivuliaammat ja runsaammat
- tiputteluvuoto oli sietämätöntä
- kasvot alkoivat punoittaa
- alapää oli kosketusarka
lopettamisesta on nyt kuukausi ja nyt on kroppa ja kaikki entisellään. poikaystävä on ollut oikein tyytyväinen kun lopetin niiden syömisen, vaikka nyt joutuukin kortsua käyttämään.
kuukauden-parin päästä kipitän gynelle ja vaadin jotain muuta ehkäisykeinoa kuin mitkään pillerit. lähtee gyne vaihtoon jos kehtaa vielä ehdottaa pillereitä.
Yasmin-pillerit kokivat saman kohtalon kuin Cerazettet (Yasminit aiheuttivat huimausta, oksentelua, halujen vähentymistä, vessassa juoksemista ja migreeniä taukopäivinä) - Money, money
Miksi itseään rääkkäämään? Hyvä kysymys.
Lääketeollisuus on suoltanut pillereitä toisensa perään ja tahkonnut rahaa muokkaamalla naisten aineenvaihduntaa uusiksi. Vuosien kuluessa kehoa onkin viritelty yhteen jos toiseen suuntaan ja aina on löytynyt uusi pilleri ja uusi toivo sikäli kuin uskoa on riittänyt.
Mielialalääkkeistä on käyty rajua keskustelua ja karu totuus alkanut jo hahmottua. Ehkäisylääkkeissä kilpajuoksu pillereistä toiseen on saanut jatkua esteittä. Testattavista ei ainakaan ole ollut pulaa. - jenna9999999
Mulla ne on toimineet hyvin, ja ovat kolmannet pillerit mitä oon kokeillut. Ei ole ollut mitään edellä mainittuja oireita, ensimmäisen kuukauden aikana olin ehkä äkkipikaisempi kuin muutoin mutta siinä se. Nykyisin kaikki on niin kuin ennen pillereitä ja voi se äkkipikaisuuskin olla jostain muusta johtunutta.
Ennen kun vaihdoin pillerit, luin minipillereistä tän ketjun kaltaisia kommentteja ja pelotti edes kokeilla. Kysyin sitten lääkäriltä hänen mielipidettään ja näkemystään ja sanoi, että suhteessa käyttäjämäärään oireita on harvalla. Kolme kuukautta kannattaa kuulemma kokeilla vaikka olis joitakin oireita, paitsi jos on sellasia että häiritsee merkittävästi normaalia elämää.
Mutta vaikka monella on pahoja kokemuksia niin jos (ja kun!) näitä lukee sellaiset henkilöt ketkä ei oo vielä kokeillut vaan harkitsee kyseistä pilleriä, niin kannattaa kuitenkin kokeilla koska suurimmalla osalla ne toimii hyvin. Ja esim. menkkojen epäsäännöllisyys tai muuttuminen on yks yleisimpiä oireita, mutta ilmenee kuulemma useimmiten just niiden vähenemisenä, eli ei paha homma ollenkaan Ja jos tulee oireita niin ainahan voi lopettaa.- Länsi/Itä
Lääkärithän ne tietää, kuten mielialalääkkeistäkin? Helsingin Sanomat on nyt poikkeuksellisesti lähtenyt selvittelemään psyykenlääkkeiden taustoja. Käypähoitolaiset ovat ehtineet jo älähtää, kun tieteen mömmöjä on näinkin korkealla tasolla rohjettu epäillä. No, perästä kuuluu, kuten ehkäisymömmömarkkinoillakin.
Ehkäisypillerikauppa on todella suuren luokan bisnestä, sillä kohdistuuhan se lähes jokaiseen teinityttöön. Lääketeollisuudessa tärkeintä on saada ihmisistä elinikäisiä käyttäjiä. Hormoneja teineille, hormoneja vaihdevuosi-ikäisille ja hormoneja kehonrakentajille. Joka elämänvaiheeseen löytyy ratkaisu pillereistä. E-pillereissä vain positiiviset vaikutukset huomioidaan, siis se, ettei tule raskaaksi. Muut ovat tieteen kannalta sivuseikkoja, joita tottakai löytyy joka lääkkeestä. Pitkäaikaisvaikutuksia ei tunneta, sillä merkkejä vaihdellessa tutkimustyö käy mahdottomaksi, mikä tässä onkin juuri se tieteellinen onni onnettomuudessa.
Kuukautiskiertoakaan ei ole mahdollista sotkea lääkeaineilla vaikuttamatta koko elimistön toimintaan psyykeä myöten. Länsimaisessa lääketieteessä olisi syytä perehtyä itämaiseen monituhatvuotiseen hoitoperinteeseen, jossa elimistöä on totuttu hienovaraisesti tukemaan eikä sotkemaan. Tässä suhteessa länsimaisella lääketieteellä onkin vielä pitkä matka kuljettavanaan. - Em
Länsi/Itä kirjoitti:
Lääkärithän ne tietää, kuten mielialalääkkeistäkin? Helsingin Sanomat on nyt poikkeuksellisesti lähtenyt selvittelemään psyykenlääkkeiden taustoja. Käypähoitolaiset ovat ehtineet jo älähtää, kun tieteen mömmöjä on näinkin korkealla tasolla rohjettu epäillä. No, perästä kuuluu, kuten ehkäisymömmömarkkinoillakin.
Ehkäisypillerikauppa on todella suuren luokan bisnestä, sillä kohdistuuhan se lähes jokaiseen teinityttöön. Lääketeollisuudessa tärkeintä on saada ihmisistä elinikäisiä käyttäjiä. Hormoneja teineille, hormoneja vaihdevuosi-ikäisille ja hormoneja kehonrakentajille. Joka elämänvaiheeseen löytyy ratkaisu pillereistä. E-pillereissä vain positiiviset vaikutukset huomioidaan, siis se, ettei tule raskaaksi. Muut ovat tieteen kannalta sivuseikkoja, joita tottakai löytyy joka lääkkeestä. Pitkäaikaisvaikutuksia ei tunneta, sillä merkkejä vaihdellessa tutkimustyö käy mahdottomaksi, mikä tässä onkin juuri se tieteellinen onni onnettomuudessa.
Kuukautiskiertoakaan ei ole mahdollista sotkea lääkeaineilla vaikuttamatta koko elimistön toimintaan psyykeä myöten. Länsimaisessa lääketieteessä olisi syytä perehtyä itämaiseen monituhatvuotiseen hoitoperinteeseen, jossa elimistöä on totuttu hienovaraisesti tukemaan eikä sotkemaan. Tässä suhteessa länsimaisella lääketieteellä onkin vielä pitkä matka kuljettavanaan.E-pilleri on ehkä maailman tutkituin lääke, ja sitä on käytetty vuosikymmenet. Sen pitkäaikaisvaikutuksista on näyttöä. Jokainen päättökööt tykönään, mutta jos ihmettelet miten ihmiset saadaan tähän mukaan, niin arvatenkin niin, että ihmiset pitävät e-pilleristä saamaansa hyötyä suurempana kuin mahdollisia haittoja, jos niitä kaikilla onkaan. Ei se ole mitään aivopesua, eivät ihmiset nyt ihan NIIN lampaita ole, johan tässäkin ketjussa on monta tiedostavaa ja itsenäisesti ajattelevaa ihmistä. Älkää suotta aliarvioiko toisia naisia ja näiden älyä tehdä samoin, eli ajatella omilla aivoillaan, mutta tehdä silti erilaisia valintoja kuin te olette tehneet.
Näissä pitää myös aina muistaa se, että ääntä pitävät vain ne, jotka kokevat ongelmia, tyytyväiset ovat hiljaa eivätkä edes ajattele koko asiaa vaan jatkavat elämäänsä. Näin on minunkin kohdallani.
Yhdistelmäehkäisypillereistä ei ole ollut minulle kerrasaan mitään haittaa, ei mielialamuutoksia, ei iho-ongelmia, ei painonvaihteluita joita en voisi kytkeä syömääni energiamäärään ja liikunnanpuutteeseen, ei mitään. Päinvastoin rintani ovat kasvaneet ja saan mielenrauhan tietämällä tasan milloin kuukautiseni tulevat ja että olen suojautunut raskautta vastaan. Lääkäri suositteli minulle epäselvän migreenikeissin takia Cerazettien kokeilemista, mutta olen epävarma mitä tehdä. Nykyiset yhdistelmäehkäisypillerit ovat sopineet minulle kuin hanska käteen.
- ex-kärsijä
Hei,
olen alkuperäisen viestin kirjoittaja.
Eli nyt olen seilannut runsaan valkovuodon ja normaalin välillä. Olen aika varma siitä, että kroppa on vain todella sekaisin. Tällä hetkellä minulla on myös aika iso kysta oikeassa munasarjassa. Eli kiitos vaan, Cerazette, nyt odotan jännityksellä, milloin se poksahtaa ja sitten saan kieriskellä sängyssä ja vääntää itkua kivusta. Huoh. Olen menossa (taas) gynelle, jotta valkovuotoasia voidaan tutkia kunnolla. Sukupuolitauti se ei voi olla.
Iho on välillä ok, välillä kuivuu yhtäkkiä.
Enpä taida uskaltaa kokeilla hormoneja enää ikinä. - Tuumaan vain
En tiedä kirjoitatteko vain kuvainnollisesti, mutta älkää lääkkeitä heittäkö "vessasta alas" tai "roskiin". Ne pitää viedä apteekkiin.
- maisku3
Minulla takana Cerazetteä 2,5 kk
oireet:
naama punainen
aknea alkoi tulla parin kuukauden jälkeen
mikään ei kiinnosta
seksihalut nolla
Pahinta tässä että raivopuuskissa heivasin myös poikaystävän.. Huoh. Mulle riitti, nyt lopetan! - Kipusisko
Ei kaikilla ole näiden hormonihoitojen kanssa juurikaan vaihtoehtoja, niitä kun tosiaan käytetään muuhunkin kuin ehkäisyyn. Itse joudun aloittamaan cerazeten käytön ainakin siihen asti, että saan kerättyä rahaa hormonikierukan ostoon (mirena). E-pillerit on pois laskuista aivoveritulpan vuoksi, joten minipillerit on ainoa ratkaisu ennen kierukan asentamista. Kärsin siis pcosista ja endometrioosista, ja voin sanoa että ilman lääkehoitoa elämä niiden kipujen kanssa ei todellakaan ole elämisen arvoista. Eli kaikki ehkäisyvalmisteiden "testaajat" ei todellakaan ole kiimaisia teinityttöjä... Eikä siinäkään ole mun mielestä mitään tuomittavaa, että ne teinitytöt kantavat vastuunsa ja huolehtivat raskauden ehkäisystä. Jokaisessa lääkkeessä on riskejä, ja näissä foorumeissa puidaan lähinnä just huonoja kokemuksia, koska ne tyytyväiset käyttäjät ei koe tarvetta perehtyä pillereiden kauhukertomuksiin. Onneksi jokunen käy silti täällä huikkaamassa hyviäkin puolia, koska toivottamaltahan nämä keskustelut muuten näyttäisi :P Toivottavasti cerazeten käyttö sujuu myös mulla hyvin, saa nähdä. Aurinkoista kevättä kaikille!
- ppog
Akne, kova hiustenlähtö menkkojen poisjääminen kokonaan,"mielihaluttomuus" ja lopulta kipeä kysta, pillerit sai jäädä
- öhfhdkfdfks
Neljäs liuska aloitettu
Vaikutukset tähän mennessä:
-alussa lievää päänsärkyilyä, hävisi ekan liuskan jälkeen
-rintojen kasvu, kasvoivat varmaan kuppikoon verran. Koen haittana, koska sain venymisarpia ja olin täysin tyytyväinen pienimpiin tisseihin
-tiputtelu, jatkunut koko ajan. Nyt hieman vähentynyt, kokeilen vielä 3kk ja lopetan jos tiputtelu ei lopu
-menkat sekaisin, kiertopäivät puolittuivat ja tulevat toisinaan miten sattuu
menkkakivut lievittyneet. Ennen jouduin syömään särkylääkettä kuin karkkia ja itkeskelin kipujen takia, nyt kipuja on vähemmän.- edellinenvast
Unohdin vielä mainita, että vastoin odotuksia, ihoni on parantunut! Lievä akneni pahentui hieman alussa, mutta nyt iho on paremmassa kunnossa! Tosin meikkivoiteen käytön vähentäminen vaikuttaa asiaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1773691
Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m851638Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek271395- 1581272
Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut191068Pitääkö penkeillä hypätä Martina?
Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit1941053- 351021
Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?921018Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä
Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk121952- 62785