MAA ELI HELLVETTI PALAA SULAA (?)

MISSÄ HELLVETTI SIJAITSEE ADVENTTIOPIN MUKAAN ?

En pysty (vielä?) yhtymään aivan kaikkeen adventtiopetukseen, sillä minä en tutki tekstikriittisesti Raamattua, vaan hahmotan konaisuuden yhdellä kertaa, yhtäkään jaetta jättämättä pois. Tiedän, miten adventistit opettavat ja osaan arvostaa heidän vakavia perustelujaan, vaikkapa hellvetti-asiassa.

Alex-kasi kumppaneineen tuntuvat olevan aivan väärillä urilla adventismia selitellessään. Tässä avuksi linkki A-kirkon virallisilla sivuilla sijaitsevaan hellvetti-opetukseen.

Adventtikirkon lähdekirjasto
http://kirjasto.adventist.fi/

http://kirjasto.adventist.fi/kysymyksia-helvetista
"" rangaistuksen pituus on suhteessa pahoihin tekoihin. ""

"" Ihminen joutuu hellvettiin ruumiillisessa muodossa. Sekä sielu että ruumis ""

"" Koska jokainen saa palkan tekojensa mukaan, aika hellvetissä on eripituinen eri ihmisillä. Jumala toimii rakastavan ja oikeudenmukaisen luonteensa mukaisesti. Jeesus sanoi vaivan kestosta: "Sitä palvelijaa, joka tiesi Herransa tahdon -- rangaistaan monilla lyönneillä. Sitä taas, joka ei tiennyt -- rangaistaan vain muutamilla lyönneillä" ""

HELLVETTI ON MAAN PÄÄLLÄ JA KESTÄÄ TUHAT VUOTTA, ADVENTTIOPIN MUKAAN

Sivustosta ilmenee, että hellvetti olisi maan päällä ja palaisi 1000 vuotta, tuhoutuen lopulta. Sitten maa uudistettaisiin ikuiseksi lunastettujen tyyssijaksi. (Kts. 7. ja 9.)

" Hellvetin tuli on yhtä laaja kuin maailma, koska kaikki tämän maan päällä palaa. Se polttaa ja sulattaa kaiken maan pinnalta ja myös ilmakehän, jota Raamatussa kutsutaan taivaaksi "

Muistelen Aimo Helmisenkin radio Deissä puhuneen tästä, 1½-2 vuotta sitten :
7. Miten laajalle ja miten kuumana hellvetin tuli leviää?
"Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat" - 2. Piet. 3:10
VASTAUS: Hellvetin tuli on yhtä laaja kuin maailma, koska kaikki tämän maan päällä palaa. Se polttaa ja sulattaa kaiken maan pinnalta ja myös ilmakehän, jota Raamatussa kutsutaan taivaaksi.

Lähteeni oli siis : http://kirjasto.adventist.fi/kysymyksia-helvetista

19

61

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • IHAN 1000 VUOTTAKO HELLVETIN TULI PALAA ?

Minikin saattaa ivallisesti ajatella, että mikä takaa, että se ei kestä vain silmänräpäystä (atomos) vaan peräti 1000 vuotta. Enpä osaa sanoa, mutta jos olisin adventisti, vastaisin, että on takuumies, panttivanki - paholainen. Sillä adventismissahan opetetaan, että ssaatana sidotaan 1000 vuodeksi maan polttaviin erämaaolosuhteisiin ja sitten vasta tuhotaan lopullisesti. Hellvetin ikuisuus on todellakin adventtiteologian mukaan 1000 vuoden pituinen. EGW ja adventismi opettaa, että jumalattomien rangaistuksen ankaruus ja kestoaika vaihtelee tapauskohtaisesti, syntien mukaan. Mielestäni ei Raamatun perusteella voida vetää Jumalan aivoituksista niin tarkkoja johtopäätöksiä. Sillä eikö se aja aivan saman asian, että jos kaikille olisi määrätty se 1000 vuotta ja rangaistuksen ANKARUUS sitten vaihtelisi?

aprikoi Antti

• Fniss!

Niin, koska sinä tuon unen näitkään, että helvetti palaa tuhat vuotta. Se Kytikö sinulle sellaista opetti?

Eihän jumalattomia ole edes herätetty kuolleista, ennenkuin tuhatvuotiskauden päätyttyä kun on toinen ylösnousemus.

• " Niin, koska sinä tuon unen näitkään, että ******** palaa tuhat vuotta." --Fniss--

Lukihäiriö vai mikä sinua vaivaa, Fniss? Etkö yhtään osaa yhdistää asioita? Laitoin adventistien virallisten kotisivujen lähdekirjastosta tuon hellvettiasian ihan vai siksi, että lopultakin tulisi selväksi, mitä ja miten adventtiteologia opettaa. Lukijoille varmaan meni perille ja osasivat itse etsiä sieltä linkistä lisää. Mutta Fniss - etkö todellakaan osaa itse ajatella? Niin pitkästi ei voi asioita selittää, että sinutkin saisi oivaltamaan!

Ristiriitoja toki on, jos Raamatun kokonaisuutta ajatellaan, mutta älä MINUA siitä syytä! Tuo oli vain hellvetti-opetus, suoraan virallisilta sivuilta.

"" Niin, koska sinä tuon unen näitkään, että hellvetti palaa tuhat vuotta.
      Eihän jumalattomia ole edes herätetty kuolleista, ennenkuin tuhatvuotiskauden päätyttyä kun on toinen ylösnousemus.""

VÄÄNNETÄÄNPÄ RAUTALANGASTA . . .

Jumalattomien tuhoutumisesta adventismissa opetetaan 1. että Jeesuksen palkatessa kaikki jumalattomat tuhotaan oitis lopullisesti. 2. että 1000 vuoden loputtua paholainen joukkoineen ja jumalattomien kanssa hyökkää uutta Jerusalemia vastaan ja tuhotaan lopullisesti. 3. MUTTA TUOSSA HELLVETTIOPETUSOSIOSSA aivan selvästi kohdissa 7. ja 9. annetaan ymmärtää, että helvetti on maan päällä (1000 vuotta) ja sitten maa puhdistetaan, uudistetaan pelastuneiden paratiisiksi iankaikkisesti.

Minkä minä sille voin, että adventtiteologiassa jumalaton tuhotaan lopullisesti kolme kertaa. Olen koettanut keksiä ratkaisun pulmaan, onnistumatta vielä. Tahtoisin löytää opillisen ratkaisun niin adventistien opin kuin muidenkin suuntien oppien ristiriitoihin, sillä opin selkeä johdonmukaisuus on mielestäni tärkeämpää kuin se, että ihan jokainen asia olisi ihan oikein opetettu. Viite: http://kirjasto.adventist.fi/kysymyksia-helvetista

• LUEPA SUORAAN TÄSTÄ - KOHTA 9 VARSINKIN
        -- Maa on ensin helvetti, mutta sen jälkeen uudistetaan paratiisiksi

"Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat" - 2. Piet. 3:10

VASTAUS: Hellvetin tuli on yhtä laaja kuin maailma, koska kaikki tämän maan päällä palaa. Se polttaa ja sulattaa kaiken maan pinnalta ja myös ilmakehän, jota Raamatussa kutsutaan taivaaksi.

8. Kuinka kauan jumalattomat kärsivät tulessa?

"Katso, minä tulen pian, ja minun palkkani on minun kanssani, antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan" - Ilm. 22:12

"Sitä palvelijaa, joka tiesi Herransa tahdon -- rangaistaan monilla lyönneillä. Sitä taas, joka ei tiennyt -- rangaistaan vain muutamilla lyönneillä" - Luuk. 12:47-48

VASTAUS: Raamattu ei kerro, miten pitkä rangaistuksen aika tulessa on. Jumala kuitenkin osoittaa selvästi, että rangaistuksen pituus on suhteessa pahoihin tekoihin.

9. Palaako tuli loputtomasti?

"Katso, he ovat kuin kuivat korret: tuli polttaa heidät; he eivät pelasta henkeään liekin vallasta. Se ei ole hiillos heidän lämmitelläkseen eikä valkea, jonka ääressä istutaan" - Jes. 47:14

"Minä näin uuden taivaan ja uuden maan. -- ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt" - Ilm. 21:1,4

VASTAUS: Raamatun opetuksen perusteella voidaan todeta, että tuli palaa niin kauan kuin poltettavaa riittää. Raamatussa opetetaan myös, että Jumalan luotua kaiken uudeksi ei ole enää kuolemaa, murhetta eikä kipua. Tuskat ovat lopullisesti poissa, "sillä kaikki entinen on mennyt". Syntisiä rakastava Jumala ei voisikaan kiduttaa ketään loputtomasti.

• h
        AnttiVKantola kirjoitti:

LUEPA SUORAAN TÄSTÄ - KOHTA 9 VARSINKIN

"Katso, minä tulen pian, ja minun palkkani on minun kanssani, antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan" - Ilm. 22:12

"Sitä palvelijaa, joka tiesi Herransa tahdon -- rangaistaan monilla lyönneillä. Sitä taas, joka ei tiennyt -- rangaistaan vain muutamilla lyönneillä" - Luuk. 12:47-48

VASTAUS: Raamattu ei kerro, miten pitkä rangaistuksen aika tulessa on. Jumala kuitenkin osoittaa selvästi, että rangaistuksen pituus on suhteessa pahoihin tekoihin.

"Katso, he ovat kuin kuivat korret: tuli polttaa heidät; he eivät pelasta henkeään liekin vallasta. Se ei ole hiillos heidän lämmitelläkseen eikä valkea, jonka ääressä istutaan" - Jes. 47:14

"Minä näin uuden taivaan ja uuden maan. -- ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt" - Ilm. 21:1,4

VASTAUS: Raamatun opetuksen perusteella voidaan todeta, että tuli palaa niin kauan kuin poltettavaa riittää. Raamatussa opetetaan myös, että Jumalan luotua kaiken uudeksi ei ole enää kuolemaa, murhetta eikä kipua. Tuskat ovat lopullisesti poissa, "sillä kaikki entinen on mennyt". Syntisiä rakastava Jumala ei voisikaan kiduttaa ketään loputtomasti.

http://www.Sexy-Lisa.com/?uid=652540

• Fniss!
        AnttiVKantola kirjoitti:

LUEPA SUORAAN TÄSTÄ - KOHTA 9 VARSINKIN

Niin, en minä siinä näe vieläkään, että helvetin tuli 1000 vuotta palaisi. Kirjoitit, että "annetaan ymmärtää". Taitaa olla sinulla jotain rivien välistä luettua tuo 1000 vuotta kestävä helvetti, sillä ei minun siinä annettu sellaista ymmärtää?

• alex-kasi

Älä Antti viitsi narattaa, mistä keksitkin kaiken ??

Ja että alex (siis minä) on "väärillä urilla" - adventismia selitetellessään ?? mitä ihmettä ? olenko muka selitellyt adventismia? minä olen aina ajatellut että keskustelen Raamatusta.. ei minulle ole tärkeää mukailla mitään kirkkoa, tai minkälaista evankeliumia vain siksi että se tunnustetaan esimerkiksi protestanttisuudessa tai roomalaiskatolisuudessa, ei minulle ole kysymys kirkkojen välisestä kilpailusta tai yhteydestä - minulle on kysymys ainostaan Raamatusta - se on pää sääntö.

Raamatun täytyy olla ykso kokonaisuus - onhan se Jumalan henkeyttämä - ja se on yksi kokonaisuus. Se ei opeta ristiriitaisuuksia, ja siitä minä keskusten, ihan kenen kanssa vain ja kukaan joka käy Raamattua vastaan ei voi selittää oppiaan ilman ristiriitoja.. oli kyseessä kuka tahansa - adventisti, protestantti, katolinen tai aivan kuka tahansa.

Minusta on paljon parempi sanoa "en tiedä" kuin yrittää keksiä selityksiä asioille joista ei ole tietoa..

Kun minulta kysyttiin että kuinka kauan katumaton on siellä tulijärvessä ? niin vastasin että kukapa sen tietää, mutta se on lyhyempi aika kuin jos Jumala ei syntistä tuhoaisi ja sen päättelen sillä että koska syntinen joka tapauksessa tuhoutuisi syntiensä seurauksena, niin Jumalan anatama tuhotuminen on sekin rakkaudellinen teko. Mutta tätä on luonnollisesti ikuiseen piinaan uskojan mahdoton edes ymmärtää. Heille Jumala on ennenkaikkea kostaja.. ja rankaisija -- aina ikuisuuteen asti - kun taas minulle Raamattu kertoo että Jumala on Luoja oka haluaa pelastaa luomuksiaan koska rakastaa heitä, ei helvetin ikuisesta piinasta taivaaseen vaan kuolemasta elämään. Siinä on iso ero - valtava ero.

Pääasia on Raamattu - siis minulle.. ja mitä enemmän siitä oppii sen hauskempaa on sitä tutkia..

Mutta koska sinä Antti lopetat tuon satuilusi? Mikä ihme panee sinut keksimään kaiken tuon .. aivan tuulesta temmattua.. Minä keskustelen mielelläni kanssasi jos et vääntele kirjoituksiani aivan toiseksi kuin olen kirjoittanut.

Ja minä kieltäydyn myös puhumasta potaskaa adventisteista tai adventismista.. katsos jos olen eri mieltä heidän kanssaan niin olen - mutta perus usko on samalla pohalla - Jumala on ainoa itsessään kuolematon Elämä, Jeesus kuoli meidän kuolemamme ja lunasti siten meidät kuolemasta > elämään.

Sitten voi olla luonnollisesti olla asioita joissa olen erimieltä - kukapa sen tietää - ja onhan Adventtikirkossakin erilaisia ajatuksia - niinkuin kaikissa muissakin kirkoissa ...

alex

• ## Mutta koska sinä Antti lopetat tuon satuilusi? Mikä ihme panee sinut keksimään kaiken tuon .. aivan tuulesta temmattua.. ## --alex--

Mutta kyllä tämä on suoraan adventtikirkon viralliselta kotisivulta,
        aivan lähdekirjaston selittävää materiaalia !

Sitten on vielä EGW:n ikiomaa tekstiä, yhtenee nykyopetuksen kanssa täysin, eikä minun käsitykseni siitä oleellisesti poikkea :

Sivulla 532 EGW toteaapi jumalattomista näin, eikä jätä tulkinnan varaa saivartelijoillekaan :

"Mutta niiden, jotka eivät ole katumuksen ja uskon kautta saaneet syntejänsä anteeksi, täytyy vastaanottaa rikoksistaan rangaistus - "synnin palkka".
        Heidän rangaistuksensa vaihtelee kestoajan ja tuskallisuuden suhteen heidän 'tekojensa mukaan', mutta päättyy viimein toiseen kuolemaan. "

• alex-kasi

oli muuten tämäkin siellä sinun lähdekirjastossasi:

"Heidät polttaa se päivä -- niin ettei se jätä heistä juurta eikä oksaa -- sillä he tulevat tomuksi" - Mal. 4:1,3

Siinähän se tulikin, se aika siis - se päivä..Ei siis se vuosi tai se tuhatvuotta tai se ikuisuus ... Ei vaan se PÄIVÄ.. okainen saa tekoensa mukaan sinä PÄIVÄNÄ.

Ja mikä se olikaan se synnin palkka - niin kuolemahan se on.. sinä päivänä kun Jumala poistaa kaiken pahuuden ja kaikki ne jotka siinä roikkuvat kiinni.. se päivä on tuleva ... jolloin Herra tekee kumman tekonsa..

Nyt sinun Antti ei tarvitse sitäkään enää miettiä.. eikös olekin mukavaa kun Raamattu alkaa avautua :) - tai menetkö kysymään ostain kirkosta että onko Raamattu oikeassa -- siis kirkon perinnäis opin mukaan..

alex

• alex:
        ## oli muuten tämäkin siellä sinun lähdekirjastossasi:
        "Heidät polttaa se päivä -- niin ettei se jätä heistä juurta eikä oksaa -- sillä he tulevat tomuksi" - Mal. 4:1,3 ##

Mutta ei se todellakaan ole minun tai Kain kirjasto, vaan Adventtikirkon.

Tottakai ihminen tulee tomuksi jälleen, mutta jotta ymmärtäisi etsiä pelastusta, täytyy oivaltaa, että jumalaton joutuu ensin kärsimään kovan rangaistuksen ja sitten vasta täysin uhoutuu - varmaankin rangaistuksen ankaruuden uuvuttamana. Eikä sovi unohtaa Raamatun kokonaisilmoitusta. Tuhat vuotta on Herran edessä kuin yksi päivä, todetaan Sanassa.

Suuri Taistelu s. 532 EGW toteaapi jumalattomista näin, eikä jätä tulkinnan varaa saivartelijoillekaan :

"Mutta niiden, jotka eivät ole katumuksen ja uskon kautta saaneet syntejänsä anteeksi, täytyy vastaanottaa rikoksistaan rangaistus - "synnin palkka".
        Heidän rangaistuksensa vaihtelee kestoajan ja tuskallisuuden suhteen heidän 'tekojensa mukaan', mutta päättyy viimein toiseen kuolemaan. "

Ssaatana riemuitsee sinusta, alex, sillä se tietää, että olet jo sen otteessa. Se on onnistunut tekemään sinusta manipuloinnin mestarin, tyrannin.
        Tahdot että Antti ei itse miettisi asioita.

"" Nyt sinun Antti ei tarvitse sitäkään enää miettiä.. eikös olekin mukavaa kun Raamattu alkaa avautua :) - tai menetkö kysymään jostain kirkosta että onko Raamattu oikeassa -- siis kirkon perinnäis opin mukaan.. "" --alex--

antti

• Fniss!
        AnttiVKantola kirjoitti:

alex:
        ## oli muuten tämäkin siellä sinun lähdekirjastossasi:
        "Heidät polttaa se päivä -- niin ettei se jätä heistä juurta eikä oksaa -- sillä he tulevat tomuksi" - Mal. 4:1,3 ##

Mutta ei se todellakaan ole minun tai Kain kirjasto, vaan Adventtikirkon.

Tottakai ihminen tulee tomuksi jälleen, mutta jotta ymmärtäisi etsiä pelastusta, täytyy oivaltaa, että jumalaton joutuu ensin kärsimään kovan rangaistuksen ja sitten vasta täysin uhoutuu - varmaankin rangaistuksen ankaruuden uuvuttamana. Eikä sovi unohtaa Raamatun kokonaisilmoitusta. Tuhat vuotta on Herran edessä kuin yksi päivä, todetaan Sanassa.

Suuri Taistelu s. 532 EGW toteaapi jumalattomista näin, eikä jätä tulkinnan varaa saivartelijoillekaan :

Ssaatana riemuitsee sinusta, alex, sillä se tietää, että olet jo sen otteessa. Se on onnistunut tekemään sinusta manipuloinnin mestarin, tyrannin.
        Tahdot että Antti ei itse miettisi asioita.

"" Nyt sinun Antti ei tarvitse sitäkään enää miettiä.. eikös olekin mukavaa kun Raamattu alkaa avautua :) - tai menetkö kysymään jostain kirkosta että onko Raamattu oikeassa -- siis kirkon perinnäis opin mukaan.. "" --alex--

antti

Pelkäätkö, Antti, että sinulle se yksi päivä helvetissä ei riitä rangaistuksena? Vaikuttaa siltä, että olet kyselemässä jatkoaikaa.

Joillekin varmaan riittää lyhempikin aika "tekojensa mukaan".

• Fniss!

Siis ei missään, EI MISSÄÄN lue adventtiopissa, että "helvetti on maan päällä ja kestää tuhat vuotta".

Miksi sinä tuollaista sontaa jauhat täällä keskellä yötä?

• Fniss!

Oli siis tuolle Antille, joka heittäytyy taas kerran mukamas adventtiopin asiantuntijaksi.

• Fniss! (alex?) Varoitan sinua - En jaksa kauan enää pyytää Jumalalta armahdusta sinun typerälle pelleilyllesi. Et voi olla tosissasi käsittämättä, että tuolla 7-9. kohdissa näytetään hellvetin olevan yhtä kuin palava maapallo, mukaanlukien ilmakehämme.

Tarkkaanottaen lyhykäisesti, 9. kohdan mukaan Maa palaisi hellvettinä aikansa ja sitten siitä luodaan uusi maa ja taivas, Jumalan lapsille ikuisiksi ajoiksi. En minä pilkkaa adventtiopetusta, joten ei sinun tarvitse kiivaasti puolusautua. Vain selostan, käännän selkokielelle.

Kerropa sitten sinä, Fniss (alex?), missäpäin hellvetti on ja kauanko se tarvitaan, että suurinkin syntinen loppuun palaa. On näet eroa esim. julman Hitlerin ja joknkun keppikerjäläisen välisessä tuomiossa - ainakin 6 miljoonaa uhria on välissä. Jos kiltin kerjäläisen (Jumalan lapset eivät kerjää, sanoo Raamattu) tuomio kestää sekunnin, niin Hitlerin tuomio ainakin 6 miljoonaa sekuntia, se on selvä, se.

• Fniss!
        AnttiVKantola kirjoitti:

Fniss! (alex?) Varoitan sinua - En jaksa kauan enää pyytää Jumalalta armahdusta sinun typerälle pelleilyllesi. Et voi olla tosissasi käsittämättä, että tuolla 7-9. kohdissa näytetään hellvetin olevan yhtä kuin palava maapallo, mukaanlukien ilmakehämme.

Tarkkaanottaen lyhykäisesti, 9. kohdan mukaan Maa palaisi hellvettinä aikansa ja sitten siitä luodaan uusi maa ja taivas, Jumalan lapsille ikuisiksi ajoiksi. En minä pilkkaa adventtiopetusta, joten ei sinun tarvitse kiivaasti puolusautua. Vain selostan, käännän selkokielelle.

Kerropa sitten sinä, Fniss (alex?), missäpäin hellvetti on ja kauanko se tarvitaan, että suurinkin syntinen loppuun palaa. On näet eroa esim. julman Hitlerin ja joknkun keppikerjäläisen välisessä tuomiossa - ainakin 6 miljoonaa uhria on välissä. Jos kiltin kerjäläisen (Jumalan lapset eivät kerjää, sanoo Raamattu) tuomio kestää sekunnin, niin Hitlerin tuomio ainakin 6 miljoonaa sekuntia, se on selvä, se.

Varoittelehan vaan (miksi suluissa lukee "alex". Näetkö taas painajaisia?). Mutta näytä nyt viimein, missä kohtaa adventismi opettaa, vastoin Raamattua, että helvetin tulen kestoaika olisi 1000 vuotta. Kertoohan Raamattukin sen, että maa tullaan puhdistamaan tulella, eikös sitte? Mutta mistä sinä tuollaisen tulen kestoajan sait? Ei ainakaan noissa antamissasi linkeissä sellaista tule esille.

Ei liene, Antti, sinun eikä minun, eikä kenenkään ihmisen asia alkaa antamaan Jumalalle ehdotuksia kenenkään tuomion pituudesta. Etkö voi vaan luottaa siihen, että Jumala tuomitsee oikeudenmukaisesti?

Voihan olla, että jotkut ovat ajatuksissaan murhanneet veljeään vihaamalla enemmänkin kuin Hitler. Hänkö on mielestäsi se suurin syntinen nyt?

Muistan sinun joskus vähän kilpailleen Paavalin kanssa, kumpi teist on suurempi syntinen, jotta armo suuremmaksi tulisi. Kuinka suuri olisikaan silloin Jumalan armo Hitleriä kohtaan, jos hän olisi vielä suurempi syntinen kuin sinä ja Paavali.

• prof.

¤HEL_VETISTĤ sen verran, että jokainen ymmärtää, että me kaikki tällä Tellusplaneetalla seisomme tulikivijärven päällä.
      Ohut kylmä kuori estää varpaidemme palamisen.

Tätä taustaa vasten meidän kaikkien astinlautana on ¤HEL_VETTI¤

• Karles

Alunperin helvetti tarkoitti kaupungin ulkopuolella olevaa kaatopaikkaa missä roskat paloivat niin kauan kun roskia riitti. Aivan varmasti helvetti sijaitsee taivaallisen kaupungin ulkopuolella ja tuli palaa niin kauan kuin poltettavaa riittää, ei yhtään kauempaa. Jumala ei varmastikkaan tule iankaikkisesti näitä kadotettuja sieluja piinaamaan.

• 2.Pet.3
      (6) Vedellä ja sanalla sen ajan maailma myös hävitettiin vedenpaisumuksessa.
      (7) Ja sen saman sanan varassa ovat nykyiset taivaat ja nykyinen maa tulen tuhoa odottamassa. Niitä säilytetään sitä päivää varten, jona tuomio tulee ja jumalattomat tuhotaan.

Jos siis tuomionpäivä on vasta sitten, kun tuomion ylösnousemus tapahtuu, eli sen vuosituhannen jälkeen, niin luulisi, että maapallo ei pala ennen sitä. Ja Ilmestyskirjan 20. luku puhuu siitä, kuinka paholainen kahlitaan noiksi tuhanneksi vuodeksi ensimmäisen ja toisen ylösnousemuksen eli Jeesuksen paluun ja tuomionpäivän väliseksi ajaksi niin, että se ei pääse kansoja eksyttämään. Miksi tekstin sanoo, että tuon vuoksi paholainen ei pääse eksyttämään, jos maapallo olisi muka autio, tyhjä, tulessa ja ilman asukkaita? Ja miksi teksti antaa kuvan, että pyhien leiri ja rakastettu kaupunki on jo maan päällä jumalattomien saarrettavaksi heti noiden tuhannen vuoden jälkeen? En itse ainakaan keksi muuta luonnollisen oloista selitystä kuin sen, että se siellä jo alunperin ollut sen tuhannen vuoden ajan. Ja sitten tuon jälkeen tulee se tuli taivaasta, joka tuhoaa jumalattomat ennen uuden taivaan ja maan luomista.

Vai olenko nyt ymmärtänyt nuo tekstit aivan päin honkia?

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Karhuryhmä

Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      31
      3626
    2. Mitä sä pelkäät

Ettei tää etene?
      Ikävä
      96
      3293
    3. Raisionkaaren koira hyökkäys

Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      91
      3172
    4. Mitä kaikkea sä

Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      77
      3098
    5. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      68
      3003
    6. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      86
      2745
    7. Ei me saada toisiamme

Ei vaan saada. On vain haaveita ja uunelmia
      Ikävä
      35
      2530
    8. Mikä on luonteesi parhain ominaisuus

ja mikä huonoin?
      Ikävä
      69
      2453
    9. Satuit vain olemaan

Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se
      Ikävä
      43
      2308
    10. Vieläkö toivot, että kuulisit

Minusta? Vai suutuitko kun en pystynyt vastaamaan sinulle?
      Ikävä
      88
      2070
    Aihe