Uudistettu kannabislaki

Syppi Kymi

Kannabiksen käyttö, maahantuonti, osto- ja myyntitoiminta edelleen rangaistavaa? Ok.

Hallussapito ja kasvattaminen tulisi poistaa rangaistavuuden piiristä.

Eikö tässä ajatusmallissa olisi resursseja vapauttava ajatus, joka edelleen kuitenkin kieltäisi kannabiksen myymisen tai ostamisen, maahantuonnin ja käytön.

Suomessa ei hasista eli "lätkää" valmisteta joten maahantuonnin rangaistavuus tulisi säilyttää. Tällä laskisi hasiksen kysyntä, joka on kannbiksen käyttäjien keskuudessa vähentynyt huomattavasti kotikasvattamisen suosionnousun myötä.
Itse kasvatettuna hallussapito olisi laissa hyväksyttyä. Tällä tavoin ikään kuin Suomi löysäisi hieman asennettaan suhteessa miedompiin (nyk.) 'huumeisiin'.

Suomessa kasvattaa kannabista kymmenet-, ellei sadattuhannet ihmiset, ja valtaosa vain omaan käyttöön. Myyntitarkoituksessa kannabista kasvatetaan myös, mutta jos kannabiksen kasvattaminen ja hallussapito dekriminalisoitaisiin, tämä laskisi kaupallisen kannabiksen kysyntää, ja näin myös myyntiä.

Käyttökielto pitäisi kannabiksen käyttäjät siellä missä ne tänäpäivänäkin ovat - piilossa, tai ainakin syrjässä julkisilta paikoilta.
Lisäksi käyttökieltoon voisivat vedota ne tahot, jotka edellyttävät päihteettömyyttä näiltä osin.

Kasvatuksen ja hallussapidon vähimmäisikäraja tulisi olla vähintään 18 vuotta.

Olen työssä pelastusalalla Etelä-Suomessa, noin 100 000 - 130 000 kokoisessa kaupungissa.
Päiviä jolloin ei kohtaa yhtään alkoholin vaikutuksen alaisena olevaa ihmistä, ei ole montaa vuodessa. Kohtaan keskimäärin 4.45 ihmistä joka työpäivä, yhdeksän vuoden ajan. Tämä tekee noin 1400 potilaskohtaamista vuodessa. Potilaista noin puolet on alkoholin vuoksi tai takia joutunut ensihoidon/sairaankuljetuksen asiakkaaksi, joka tarkoittaa noin 700 ihmistä/v.
Yhdeksän vuoden aikana olen tavannut noin 6500 yleisesti alkoholin vuoksi apua tarvitsevaa ihmistä.

Pelkän kannabiksen liiallisen käytön aiheuttamina potilaskohtaamisia ei kohdalleni ole osunut vielä kertaakaan.

Vahinkotilastoa näin ollen johtaa alkoholi, lääkkeet ja muut huumeet suhteella 1 hyvin varovasti suhteutettuna.

Kannabislain muutoksen objektiivinen puolestapuhuja, Syppi Kymi

9

361

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • V4listaja

Tässä tekstissä on esitetty niin paljon omia mielipiteitä faktoina että en edes jaksa lukea koko sontaa loppuun saakka...

Opettele esittämään mielipiteet ja faktat erillään toisistaan ja anna lähteitä ensikerralla niin katsotaan sitten uudestaan.

"Suomessa ei hasista eli "lätkää" valmisteta" - miten niin ei? Oletko käynyt haastattelemassa ja kysymässä tämän jokaiselta kannabista kasvattavalta? Niin, sitä minäkin.

• ajokortit lähtee

Ei tule lailliseksi ikinä ja lukekaahan AKE:n sivulta miten käy huumehörhön joka jää kiinni käytöstä.Ei tarvitse edes ajaa autoa,kun ajokortti häipyy sillä direktiivi määrää,jotta huumeidenkäyttäjälle ei saa myöntää ikinä ajooikeutta.

• Piripää...

Onneksi minä ajelenkin huumepäissäni taksilla yhteiskunnan piikkiin.

• heppatyttö-toni

valistajalle pieni vinkki... suomalaisista puskista ei paljon lätkää hakata... Jos joku prosentti tekee, niin thumps up.

kirjoittaja ei mielestäni kyllä esitä fakta-sanaa kertaakaan tekstissä. varsinainen valistaja. XD

• Eikö turhempia "ei saa laillistaa, koska..."-teemoja enää löydy? Koska kuitenkin pilveä vedetään täällä ja tuolla, niin olisi siihen hyvä joku tolkku saada, ettei suht vähäisiä poliisivoimia juoksuteta joidenkin kotona kasvavien pensaiden perässä. Siitä ei hyödy ketään, koska muutaman satasen sakot eivät riitä kattamaan sitä kulutusta jonka poliisien ja syyttäjän duunit maksavat tätä sakon määrää päätettäessä! :D

• dggr

jos kannabiksesta tulisi laillista, niin käyttäjäkuntakin kasvaisi. nuorille tulisi kannabiksestä eittämättä muotijuttu. ai miksikö tiedän? koska olen itse peruskoulun juuri läpäissyt ja huumeet on jo nyt aika kovassa sanassa nuorilla, niin entäs sitten kun hamppu laillistetaan? kaikki pössyttelisivät sitä! entä jos se kiellettäisiin alaikäisiltä? no niinhän alkoholikin on, mutta miten onkaan käynyt? :)

• dggr kirjoitti:

jos kannabiksesta tulisi laillista, niin käyttäjäkuntakin kasvaisi. nuorille tulisi kannabiksestä eittämättä muotijuttu. ai miksikö tiedän? koska olen itse peruskoulun juuri läpäissyt ja huumeet on jo nyt aika kovassa sanassa nuorilla, niin entäs sitten kun hamppu laillistetaan? kaikki pössyttelisivät sitä! entä jos se kiellettäisiin alaikäisiltä? no niinhän alkoholikin on, mutta miten onkaan käynyt? :)

Eivät kaikki sitä polttaisi, vain ne jotka haluaisivat. Mistäkö tiedän? Kohtaan työssäni noita nuoria jotka sen sanovat itse; "Olen kerran koittanut eikä sopinut mulle."

• myös piipaa

Ei ihmiset polttaisi pilveä VAIN siitä syystä että se on laillista. Tiedän kokemuksesta että monet ovat sanoneet ettei ko. tuote edes sovellu heille. Tulee huono olo herkemmin kuin alkoholista.

Jos ikäraja on 18, 20 tai vaikka 25, niin sama sääntö tähän sopii kuin alkoholiin, alaikäiset jäisivät kiinni myös herkemmin.
      Korostan nyt vielä ettei tässä nyt kukaan ole laillistamista ajamassa, vaan kotikasvatuksen dekriminalisointia ja hallussapidon mahdollisuutta!?
      Julkinen käyttö olisi tietenkin yhä rangaistavaa, eikö?

• aapo-haha

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      20
      2664
    2. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1291
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      70
      947
    4. Miten suomalaiset miehet

On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      138
      925
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      881
    6. Mitkä asiat tekevät

kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      61
      842
    7. Muistatko vielä

Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      806
    8. Eräs läheinen sanoi

Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      44
      795
    9. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      165
      776
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      134
      725
    Aihe