Ahmimishäiriöisen suojeluspyhä?

BED-uskova

Minulla on todettu vakava BED-häiriö, eli ahmimishäiriö (ruualle).

Onko Kirkossa ketään Pyhää, jota voisi erityisesti rukoilla avuksi tässä tilanteessa? Terapiaan en tahdo, vaikka sitä on suositeltu.

Onko siis sellaista Pyhää, joka juuri TÄSSÄ tilanteessa auttaisi?

23

244

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pablo cojones

Autossani on sytytysongelma. Onko Kirkossa joku pyhä jota voisi rukoilla tässä asiassa. Ai niin ja joku joka nostaisi verkot järvestä. Itse en viitsisi tehdä asian eteen mitään.

• doesnt know it
    • snt H

Onglemasi lakkaa kun lakkaat syömästä paskaruokaa. Podet vitamiinien ja hivenaineiden puutosta mässätessäsi pitsalla ja hiilihydratteja mussuttasessasi ajaudut yhä pahempaan jamaan. Viskaa pitsat, sipsit, jätskit tunkiolle pure porkkanaa ja pekonia, se on ratkaisu.

• oipoiuoiu

Todellakin ahmimiseen auttaa hiilareiden jättäminen pois. Aluksi kokonaan ja voit myöhemmin siirtyä VHH:lle. Voit tietenkin aina rukoilla sen lisäksi. Siitä ei koskaan ole haittaa.

Mikään terapia ei auta siihen. Et varmasti ahmi hiilaritonta ruokaa.

• Voimahalauksia

Ilkeät ihmiset taas kerran asialla. Jos ketjun aloittaja on tosissaan, eivät sitä vastaajat näytä olevan. BED on vakava sairaus ja siihen voi auttaa terapia ja rukouksien avulla voit tasapainottaa elämääsi. Maallikkona en tiedä yhtään Pyhää, mutta Jumalanäiti kuulee sinun avunhuutosi varmasti. Toivottavasti saat apua ja elämäsi helpottuu.

• BED-uskova

Kiitos sinulle!! Pyhää Jumalanäitiä tietysti voisi rukoilla, koska olihan Hän vastuussa Kristuksestakin, silloin kun Kristus oli vauva. Jumalanäiti ruokki ja ravitsi häntä. Tavallaan siinä voi olla ruokayhteys, tai siis siitä voisi saada rohkaisua terveelliseen ravitsemukseen. Ehkä nyt järkeilen jo liian kauas..?

Kyllä tosiaan on kiva, että edes joku osoitti ymmärrystä. Kauhean moni kuvittelee, että sitä on TAHALLAAN tällainen kuin on, mutta mulla on ollut myös pakkoneurooseja ja jos se olisi pelkästä tahdosta kiinni, niin en olisi tällainen.

Aion tosiaan rukoilla Jumalanäitiä! Ja joku ehdotti tuolla toistakin Pyhää. Uskon kyllä että Pyhät auttavat meitä silloinkin kun muu maailma ei siihen pysty.

• parane pian

Ka rukkoile vaikka pyhhee panteleimonia.Se millä on sellanen loota käeissä.

• keltamo

Jos olet maallikko, rukoilet parannusta muttet tahdo terapiaan, sitä voidaan pitää Jumalan kiusaamisena. Mene siis terapiaan äläkä vihastuta Jumalaa. Se että turvaat Jumalaan, on hienoa. Rukoile etenkin Kristusta ja Kaikkein pyhintä Jumalanäitiä. Minua auttaa usein pyhä Matrona Moskovalainen, hän on ihmeellinen pyhä (voit rukoilla omin sanoin. Rukous löytyy täältä, mutta suomennos vähän epäilyttää http://www.ortodoksi.net/index.php/Matrona_Moskovalainen).

• BED-uskova

Otan selvää tuosta Pyhästä Matrona Moskovalaisesta. Ksenia Pietarilainenkin voisi kai olla hyvä, eikös hän ollut Jumalan tähden houkka? Ehkä siitä voisi saada jotain selvyyttä oman mielen ongelmiin.

• terapian tarpeessa?

medikalisointia ja terapiayhteiskunnan riemua siis tälläkin palstalla?

• keltamo
        BED-uskova kirjoitti:

Otan selvää tuosta Pyhästä Matrona Moskovalaisesta. Ksenia Pietarilainenkin voisi kai olla hyvä, eikös hän ollut Jumalan tähden houkka? Ehkä siitä voisi saada jotain selvyyttä oman mielen ongelmiin.

Halusin mainita pyhästä Kseniastakin, mutten tehnyt sitä. Kyllä, hän on Krituksen tähden houkka. Olen kuullut monelta ihmiseltä, että tämäkin pyhä auttaa eri vaikeuksissa, ja erittäin hänen haudallaan tapahtuu lukuisia ihmeitä. Akatistoskin hänelle on olemassa: http://www.ortodoksi.net/liturgiset_tekstit/akatistohymnit/akatistos_Autuaalle_Ksenia_Pietarilaiselle.htm
        Minulla on kokemuksia pyhän Matronan avusta, koska rukoilen useimmiten häntä. Mutta minulla on mahdollisuus otta yhteyttä ihmisiin, jotka käyvät niin pyhän Ksenian että pyhän Matronan haudalla ja voivat rukoilla siellä sinun puolestasi. Sano vain ristimänimesi. Ellet tahdo sanoa sitä julkisesti, lähetä sen minulle viestissä: [email protected]
        Parane pian.

• käsivatkain

Minne ihmeen terapiaan sitä nyt terveen uskovaisen pitäisi mennä.Kuule.. kilvoittelu se on uskovan terapiaa.Parhainta lajia. :) Sitä se Jumala rakastaa eikä jotain tiettyä pyhää tai venäläistä tai muunkaan maalaista tai tapoja.Jos tapojasi kumarrat maallista kumarrat.Usko ei ole niin vaikea asia ymmärtää.Ellei siitä sellaista itse tee siitä.Mutta sehän on ihmisen perusluonto tehdä asioista monimutkaisempia kuin ne ovatkaan.

• BED-uskova

Tiedän kyllä että minut on haastettu vaikeaan kilvoitteluun tämän ongelmani kanssa. Joskus olen jopa miettinyt riivauksia, siis että voisiko tässä olla jotain sellaista. :( Mutta toisaalta en usko siihen.

Olen kyllä yrittänyt kilvoitella parhaani mukaan. Joskus se on vaikeaa yksin, koska tässäkin tilanteessa on paljon sellaista mitä häpeän. Tuen kaipuu ja tarve on suuri. Terapiaan en ole mennyt, koska olen siinä käsityksessä että terapia kestää tosi kauan, jos siitä jotain hyötyä olisi. Lisäksi se on kallista.

Tahdon uskoa Jumalan kaikkivaltiuteen ja voimaan ja siihen että Hän rakastaa meitä ihmisiä, lapsiaan.

• riotuhy35

Syöpöttely tuo mielihyvän tunteen samoin kuin seksi ja urheilu.Jokaiselle jotakin.Sen eteen voi yrittää kilvoitella.Mutta meillä syöpöillä olis tärkeintä lääkärin ohjauksessa tasoittaa syömiset niin että insuliinit yms. tasaantuisivat ohjatusti ja turvallisesti niin ettei mieli enää tekisi.Elämä muutenkin kuntoon ja ajatusmalli että sitä lohtua ei aina etsisi ruoasta ja jaksaisi sinnitellä tätä korutonta elämää kaiken materian ja onnen hehkutuksen seassa selaisena kuin se on.Koruttomana.Mediasta saa aika ruusuisen kuvan normaali elämästä ja nuorena on haaveita.Toiset pettyvät ja ratkeavat kun asiat eivät menekkään niin.Toiset kilvoittelevat ja yrittävät ymmärtää ja löytää sen kauneimman asian arjesta ja jokaisesta päivästä.Se voi olla sekin että taas tuli yksi päivä pulkkaan lisää sen kummemmitta mutkitta tai selvittiin siitäkin mutkasta joka oli.Josko huominen olisi mukavampi.

Nähdä ympärillään niitä pieniä ja arvokkaita asioita ja oppia arvostamaan niitä.Vaikkapa sitä että saa illan päätteeksi painaa pään pehmeään tyynyyn ja saada unen päästä kiinni.Tai herätä aamulla ja mähdä ihmisten touhuavan ja luonnon heräävän.Tai vaikkapa sadepäivänä miettiä sadetta miten pieni asia mutta miten tärkeä elämälle tuo vesikin on.Positiivisella ja uteliaalla asenteella saa paljon ympäristöstä irti ja monia tuttujakin sen myötä.Usko pois :)

Rohkeutta ja voimia elon tiellä.

• juomaljasta

Jumalanäidin " Ehtymätön Malja"- ikonille on olemassa akatistos, joka käynee rukouksesta tässäkin tapauksessa.
      venäjällä tätä käytetään taistelussa juoppoutta vastaan.

akatistoksen ja kertomuksen ikonista löydät ortodoksi.net- sivustolta .

tsemppiä!

• hm

eikö se sovi etenkin juopoille?

• hillitönmeno
        hm kirjoitti:

eikö se sovi etenkin juopoille?

voi olla juoppo, syöppö tai naippo.
        ihan sama asia pohjimmiltaan.

• pablo cojones
        hillitönmeno kirjoitti:

voi olla juoppo, syöppö tai naippo.
        ihan sama asia pohjimmiltaan.

voi tätä asiallisuuden määrää

• canonien lento

Ihme spämmääjä jokainen kai osaa halutessaan googlata itse ja mikä sivustojen mainostuspalsta tämä sulle oikein on?Haluatko että näistä kyselijöistä tulee kunnianhimoisia kirja teologeja eikä uskovaisia?Siinä voi mennä pahasti harhaan kuule kun alkaa artikkeli keräilijän ammatin.

Sitäpaitsi ei ne akatistokset ketään pelasta.Ne eivät ole rukouksia vaan veisuja.

Ei ne virttä veisaamalla parane eikä ihmeitä tapahdu ne ovat psalmit ja akatistokset ylistyslauluja.Eivät rukouksia.

Onhan noita voitu käytää varmasti moneen tarkoitukseen niinkuin villasukkaakin kengänkiillotukseen.Uskoo ken tahtoo ja miten tahtoo uskoa uskonsa.

Jos kuvittelee että akatistos pelastaa.. antaa mennä voihan se pelastaa kenties tai sitten ei.viattomuus kun on vaikka uskonutkin hieman takavasemmalta tai kieron kautta.Mistäs tuota tietää.Yleisessä käsityksessä kyllä akatistos ole oikea työkalu tähänkään.

• Big Mac

No on on. Pyhää on ja 6 muutakin päivää viikossa jolloin McDonalds auttaa kilvoittelijaa mukavasti 24/7/365..

• Kreikatar__

Tahtoisin ajatella meidän ortodoksikristittyjen pyrkivän myötätuntoiseen ja ymmärtäväiseen asenteeseen lähimmäisiämme kohtaan. Viestistäsi ei oikein heijastunut mikään tietämys syömishäiriöistä. Syömishäiriöt (esim. anoreksia, bulimia, BED ja ortoreksia) ovat vakavia ongelmia, jotka tuottavat niistä kärsiville paljon tuskaa ja kärsimystä. Ne eivät ole vitsailun aiheita.

Syömishäiriöinen elää omaa helvettiään, jossa näennäisen yksinkertainen asia - syöminen - on alkanut hallita ja vaikeuttaa elämää. Pahimmassa tapauksissa sairastunut kuolee.

Minusta Bed-ongelmasta kärsivä voi toki rukoilla, mutta terapiaan ja lääkäriin hakeutuminen on ehdottoman välttämätöntä! Rukous voi pitää huolen sielusta, mutta myös ruumista on hoidettava. Kristinusko ei torju lääkäreitä eikä heidän apuaan! Kristitty ihminen rohkaisee toista rukoukseen, mutta kehottaa sairasta ihmistä myös lääkäriin.

• BED-häiriö

"Minulla on todettu vakava BED-häiriö"

Minulla kans. Peevelin vaikiaa päästä petistä ylös. Ilman pyhien esirukouksia se tuskin onnistuisi ollenkaan.

• yksinkilvoitteleva

Minulla myös lievää BED-oireilua, mutta jonkinverran hallinnassa, tosin toisinaan repeää pahasti ja ahmin. Oletko kokeillut vähähiilihydraatti pitoista ruokavaliota, se auttaa minulla ahmimisoireisiin. Täysin hallinnassa tämä sairaus on tuskin koskaan, sillä se on osittain nk. tunnesyömistä. Omia tunteita paetaan syömällä eikä uskalleta ilmaista tai kohdata niitä. Syyt ovat syvällä ja apua on saatavilla. Guuglaamalla löytyy tietoa ja joitain ryhmiäkin on jossain päin maata. Tämä palsta ei ole oikea paikka hakea apua, kuten huomaat lukiessasi ystävällisiä vastauksia :(. Voimia sinulle, toivottavasti saat apua, rukoillen, kilvoitellen ja löydät ryhmän tai saat muuta apua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      89
      2138
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1786
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      177
      1329
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      231
      803
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      742
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      721
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      60
      720
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      210
      616
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      577
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      42
      532
    Aihe