Miten käyttätyä työvoimatoimistossa?

Siis niinku minä

Minulla on siis lähipäivinä aika omalle työvoimaneuvojalleni, kyseessä on neljäs kerta tällä henkilöllä. Aiemmin muita vaihtuvia virkailijoita ja viime vuonna kolme kertaa toisella.

Olen siis suorittanut korkeakoulututkinnon ja ollut sen jälkeen muutaman päivän vähäisiä pätkätöitä lukuun ottamatta työttömänä yli kolme vuotta. Peruspäiväraha ja tarveharkinnaton työmarkkinatuki päättyivät jo. Olen suorittanut yhden työvoimapoliittisen koulutuksen (itse hain) ja kahden kuukauden työelämävalmennuksen (itse haettu paikka, painostusta suunnitelmassa). Lisäksi aloitin sivutoimiseksi hyväksytyn koulutuksen uudelle alalle, tässä koulutuksessa muut ovat alanvaihtajia ja työn ohessa opiskelijoita. Tämä koulutus on tuntunut taustatiedoillani vaativalta ja rästitöitä on kertynyt, lisäksi opiskelun lähipäiviin matkustaminen ja lukukausimaksut rassaavat taloutta. Ei olisi ongelma, jos uskoisin tuolla työllistyväni.

Olen hakenut satoja työpaikkoja ja soitellut perään ja jaksamiseni sillä saralla alkaa olla lopussa. En jaksa enää kovinkaan paljon itseeni kohdistuvaa negatiivista suhtautumista. Tarkoituksena on kuitenkin mainita joitakin haetuista paikoista ja esiintyä positiivisena ja uskoa että saan työpaikan ihan lähiviikkoina, kuten ennenkin. Vaikka molemmat tietänevät tuon uskon katteettomaksi. En todellakaan halua tulla nyt tai myöhemmin tulla ohjatuksi työvoiman palvelukeskukseen kuntouttavaan työtoimintaan ja psykologin ronkittavaksi. Minulla on tekemistä ja harrastuksia omaehtoisestikin, enkä usko tuollaisen edistävän työllistymistäni.

Asiakkuusluokitukseni on vahva, vaikeasti työllistyvä ja pitkäaikaistyötön. Koulutuksia ei tuon sivutoimisen opiskeluni takia ole vielä tarjottu aktiivisesti, mutta työelämävalmennuspaikkoja kyllä. Harjoittelua tuolle koulutusalalle ja muita mielenkiiintoisia paikkoja on käyty läpi. Hankin paikan mieluummin itse kuin menen työkkärin osoittamaan. En kuitenkaan enää usko työelämävalmennuksen olevan väylä palkalliseen työllistymiseen, joten mieluummin olen menemättä. Sain edellisestä kiitettävän todistuksen.

Pukeudun siististi ja esiinnyn itsevarmasti. Työkkärin neuvojalla aion siis esiintyä nopeaan työllistymiseeni uskovana. Käymme työpaikkoja taas lävitse ja minulle tulostetaan kiinnostavia paikkoja, joihin pitkäaikaistyöttömälle ei ole asiaa aikuisten oikeasti. Osaan niistä myös haen, kuten ennenkin. En tiedä jaksanko enää muutoin hakea entiseen tahtiin. Koulutuksestani mainitsen ympäripyöreästi jos kysytään ja työelämävalmennukseen suhtaudun erittäin myönteisesti, mutta käytännön mainintoja hakeutumisesta koetan välttää suunnitelmassa. En mainitse koulutuksen ongelmista ja pärjäämisestä siellä. Haluaisin työskennellä ensisijaisesti alalla, jolta tutkintoni on, mutta alkaa olla mahdotonta tällä historialla. Olen toiveikas ja innostunut kaikesta. Ainakin esiinnyn niin. Työelämävalmennusta koetan välttää, koska olen kokenut sen lähinnä työllistymisen esteeksi. Tätä en voi sanoa työvoimaneuvojalle suoraan. Jos olen loppuikäni (yli 30 vuotta eläkeikään) työtön saan kyllä kiertää kuntouttavaa työtoimintaa, kursseja ja työelämävalmennuksia ihan kivasti myöhemminkin.

Koska työvoimatoimisto ei kykene osoittamaan minulle palkkatyötä (yli kolmen vuoden aikana vain yksi työhönosoitus paikkaan, johon minulla ei ole edellytyksiä (tietysti hain, yhteyshenkilö oli huvittunut)), niin haluan heidän palveluistaan oikeasti ainoastaan oikeuden työmarkkinatukeen. Ja palkkatyöhön menisin tänään aamulla kahdeksaan, jos seitsemältä soitettaisiin. Sitä ei ole tarpeen epäillä.

Onnistuisikohan tämä työvoimatoimiston kiinnostuksen vähentäminen paremmin, jos asioisin näkyvässä krapulassa ja vanhoissa ryysyissä? Ja lataisin tiskiin kaikki pessimismini ja epäilykseni työllistymisestä ja ruotisin omia vikojani? Epäilen, että palvelukeskukseen kävisi tieni.

Vai pitäisikö minun olla oikeasti kiinnostunut työelämävalmennuksesta ja toimenpiteistä, koska ne ovat väylä pois työttömyydestä?

23

742

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin on

"Vai pitäisikö minun olla oikeasti kiinnostunut työelämävalmennuksesta ja toimenpiteistä, koska ne ovat väylä pois työttömyydestä?"

Jos työelämävalmennus tai toimenpiteet olisivatkin väylä pois työttömyydestä, vaan kun eivät ole. Menemällä palkattomiin töihin sinä vain osoitat olevasi pohjalla. Jopa työvoimavirkailijat kehottavat olemaan kertomatta työhaastattelussa sitä, että on ollut palkattomassa työssä.

Mitä tulee työvoimapalvelukeskukseen, niin sen pitäisi olla lain mukaan vapaaehtoista. Tosin käytännössä taidetaan esittää muuta.

Olisiko tuosta viestiketjusta apua? http://keskustelu.suomi24.fi/node/8609941

Paras mahdollisuus työllistyä ovat omaehtoiset opinnot, joten pidän niistä kiinni, jos suinkin voit. Luulisi, että työvoimatoimistoissa sitä nimenomaan arvostettaisiinja jätettäisiin sinut rauhaan.

Jos alat yhtäkkiä kännisenä esiintyä, niin saattaisi alta aikayksikön tulla osoitus kuntouttavaan työtoimintaan, minkä vaihtoehdoksi tarjotaan lähetettä mielenterveyspalveluihin.

• Omnipodi

"Vai pitäisikö minun olla oikeasti kiinnostunut työelämävalmennuksesta ja toimenpiteistä, koska ne ovat väylä pois työttömyydestä? "

Vai, että väylä pois työttömyydestä. Hah ahahahahahah!

Oletko vähän tyhmä. TE-toimiston ainoa tarkoitus on kupata niin paljon kuin mahdollista veronmaksajien rahoja tyhjänpäiväiseen ja tarjota noiden virastojen työntekijöille elinikäinen virka ja kevyt sisätyö täysillä eduilla valtionvaroista.

• 2+23

Kyllä, työkkärin tarkoitus on työllistää siellä töissä olevat henkilöt.

• Omaehtoisella eroon

No nykyään voi opiskella omaehtoisesti työttömyysturvalla päätoimisesti joka on tehokas tapa päästä eroon työttömyydestä.2 vuotta saa työttömyysturvaa.Alan täytyy olla työllistävä.

• Siis niinku minä

Mutta tähän avaukseen onkin tullut fiksuja vastauksia. Oikeasti siis. Juu en ole tyhmä enkä kuvittelekaan pääseväni työelämävalmennuksella eteenpäin. Olen kuitenkin toistaiseksi vältellyt sanomasta tuota suoraan virkailijalle, ihan oman etuni nimissä. Mutta konkreettisia toimia valmennukseen hakeutumiseksi välttelen jatkossakin. Toistaiseksi olen maininnut jo suoritetusta työhakemuksissani.

Työvoiman palvelukeskusta ei ole edes mainittu, mutta olen ottanut siitä selvää. Olen kuitenkin pitkäaikaisasiakas ja haluan valmistautua kaikkeen. En usko, että minua sinne "pakotetaan" kovin pian. Tosissani en varmaan rupea krapulassa asioimaan työkkärissä, enkä käytä alkoholia juuri muutenkaan.

Mutta minä en loukkaantuisi, jos saisin tuon asiakkuusluokituksen joka rappioalkoholisteilla yms. kuulemma on ainakin paikoin. Saisin hakea töitä ja kouluttautua ilman häiriöitä. Ajatus tuosta ääliöesiintymisestä on lähinnä teoreettinen, kuten myös rikollisuuteen siirtyminen karenssin koittaessa.

Työvoimavirkailijani luona tulee aina olo, että minua yritetään tosissaan saada työllistymään. Katsomme työpaikkoja, joihin oikeasti hakuaisin. Minusta tuntuu, että hänellä on epärealistinen kuva työllistymismahdollisuuksistani. Minä myötäilen sitä ja toisaalta myös haen töitä joihin kykenisin ja haluaisin, mutta en vain pääse ja tiedän sen. Mietin usein että tuo teennäisyys molemminpuolista? No on se ainakin ollut minulle toistaiseksi edullista. Akateemiset työttömät eivät liene yleisiä paikkakunnallani

Sivutoimiseksi katsottu opiskeluni koskee alaa, jolla on kasvava työvoimapula. Aloitin sen oikeasti innokkaana oppimaan uutta ja valmiina uuuteen ammattiin, mutta toisaalta myös ajattelin niin sanottuna opiskelijana työllistyväni paremmin kuin työttömänä. Alan kuitenkin olla kypsä elinikäiseen oppimiseen, jos en saa oppimaani hyödyntää koskaan palkkatyössä. No ehkä yritän pitää opiskelusta kiinni. Kotona netin ääressä enimmäkseen tuo tapahtuu, eikä lähipäivissä ole pakollista läsnäoloa.

• Näin on

"Sivutoimiseksi katsottu opiskeluni koskee alaa, jolla on kasvava työvoimapula. Aloitin sen oikeasti innokkaana oppimaan uutta ja valmiina uuuteen ammattiin, mutta toisaalta myös ajattelin niin sanottuna opiskelijana työllistyväni paremmin kuin työttömänä. Alan kuitenkin olla kypsä elinikäiseen oppimiseen, jos en saa oppimaani hyödyntää koskaan palkkatyössä. No ehkä yritän pitää opiskelusta kiinni. Kotona netin ääressä enimmäkseen tuo tapahtuu, eikä lähipäivissä ole pakollista läsnäoloa. "

Olisiko tuota sivutoimista opiskelua mahdollista vaihtaa päätoimiseksi?

Sinulla saattaisi olla mahdollisuuksia ns. omaehtoisiin opintoihin, jolloin voisit opiskella päätoimisesti ja valmistua nopeammin. Tuohon mahdollisuuksia voi tietysti heikentää sekin, että olet aloittanut opinnot sivutoimisena, mutta kannattaisi kuitenkin ehkä yrittää.

Koska opiskelet sivutoimisesti kotona, niin ei tuo auta sinua työllistymään, koska olet työttömien kirjoissa edelleen. Ja työttömänhän on vaikea, ellei mahdotonta työllistyä, kiitos sen, että työttömiä on vuosikausia leimattu ties minkälaisin leimoin.

• Vaadi töitä!

Kysymyksiä ja kysymyksiä?

Pistä se tekemään töitä työllistymisesi puolesta!

Se on siellä sinua auttaakseen, siitä sille maksetaan!

Ei työkkäri ole pelkkä työttömien ylöskirjaaja - eihän?

Vaadi siltä töitä, mistä maksetaan palkkaa! Ei mitään höpö-höpö kursseja ja koulutuksia, vaan töitä palkalla - palkanvuoksihan töitä tehdään! Harrastella voi ilman töitäkin, jos mammonaa piisaa!

• Siis niinku minä

No elämässä on kysymyksiä paljonkin ja tämä työllistyminen on minulle melkoinen mysteeri. Kyllä minä olen siihen pyrkinyt, että työkkärin asiakkuudesta olisi minulle muutakin hyötyä kuin työttömyyskorvaus. Useimmiten olen kuitenkin uskonut, että minimiasiakkuuten pyrkiminen on paras vaihtoehto. Myös pitkäaikaistyöttömälle, vaikka se onkin aina vain vaikeampaa.

Mutta toisaalta uskon edelleenkin siihen, että jos (olen pessimisti, valitettavasti) löydän työpaikan löytyy se omalla hakemisella ja yhteydenotoilla. Ehkä tietysti voisin ollakin vaativampi asiakas, mutta se täytyy tehdä harkiten. Me olemmekin virkailijan kanssa löytäneet minulle monia soveltuvia ja hienoja työpaikkoja, valitettavasti palkattavan henkilön valitsee työnantaja. Jotenkin vaan tuntuu siltä, että kaikki tiet työllistymiseen on käyty loppuun saakka.

• 15

>Vai pitäisikö minun olla oikeasti kiinnostunut työelämävalmennuksesta
      >ja toimenpiteistä, koska ne ovat väylä pois työttömyydestä?

OLE HYVIN VAROVAINEN työelämänvalmennuksen suhteen. Se on orjatyötä ja yritykset käyttävät häikäilemöttömästi hyväksi ihmisiä, jotka tekevät ilmaista työtä TE-toimiston siunauksella.

• Näin on

Työvoimtoimistoissa kannattaa myös harkita hyvin tarkkaan, mitä puhuu ja mitä jättää puhumatta. Omista suunnitelmista ei kannata etukäteen kertoilla, koska se saattaa johtaa arvaamattomiin seurauksiin, kun työvoimavirkailija merkitsee suunnitelmat ja toiveet toteutetuiksi tai vastaavaa. On tapahtunut aivan käsittämättömiä juttuja tuolta tiimoilta. Ylipäänsä mitään ei kannata etukäteen kertoa.

"Jotenkin vaan tuntuu siltä, että kaikki tiet työllistymiseen on käyty loppuun saakka."

Ikävä kyllä, työttömän leimasta on vaikea päästä eroon. Ja työttömien työhakemuksiin suhtaudutaan hyvin nuivasti.

• Kokenut mestari

Tunnut aika erikoiselta pelleltä? sinuna etsisin "töitä" sirkuksesta yms Tai sinussa voisi olla kirjailijan ainesta? sepittelet rivikaupalla elämäsi koukoroita vieraille ihmisille? Olet jotenki niinku ehkä lievästi sanottuna ding dong? Ota kuule elä ihan rennosti vaan ja nauti tästä alkavasta syksystä....

• semmoista se:)

Tuo on kyllä niin teatteria työkkärissä käynti. Ärsyttävä pulju.ja ahdistava.Tsemppiä meille teatterin tekijöille joiden pelko on joutua nöyryyttävään ilmaistyöhön.

• Zager AND Evans

Itse kerroin että pyrin poliitikoksi ja tuon jälkeen Suomen Presidentiksi. Tilaisuudessa työkkärin täti ei oikein tiennyt, että kuinka minuun suhtautua. Täti lausuihin ne kuuluista sanasa taas, että hän tässä hiukan on sitä mieltä, että en ole puhumassa totta - että karenssiviulut kenties alkavat minulle soida.

Sanoin tädille, että minulla erittäin hyvänlaatuinen videokuva ja äänitallenne tallentumassa tapaamisemme alusta lähtien, että parempi olisi suhtautua sanomaani ennakkoluulottomasti.

• uhuuhuuhu

ei vittu hulvatonta.pitäskö ittekki alkaa heittää tollasta läpyskää siellä!

• työtön mummo

Mistäs virkailija töitä voi antaa, ainahan sitä itse työttömän pitää hakea töitä, ja sehän siinä on kun tuntee itsensä niin huonoksi, kun ei kukaan enää ota vanhaa ihmistä ainakaan.
      Jotenkin hävettää mennä vanhana jonoon työkkäriin, kun nuoremmat katsoo, mitä tuo mummo tänne on tullu, mutta sinne on mentävä sillä muuten ei saa työttömyyskorvausta, jolla sais vähän ruokaa, kun pitää nanhankin vielä syödä jos meinaa elää.

• Jörgen kaulahauki

"Pukeudun siististi ja esiinnyn itsevarmasti. Työkkärin neuvojalla aion siis esiintyä nopeaan työllistymiseeni uskovana. Käymme työpaikkoja taas lävitse ja minulle tulostetaan kiinnostavia paikkoja, joihin pitkäaikaistyöttömälle ei ole asiaa aikuisten oikeasti. "

Jaa meinaakko, että kauankin saat olla pitkä aikais työttömää ylhäisemmässä kuvitellussa asemassa.
      Kyllä kuule sieltä nopeasti putoat alas ja sinut passitetaan muutaman vuoden kuluttua TE toimistoon, jossa te toimiston kukkahattutätien kanssa mietitte erilaisia työharjoittelu paikkoja ja te toimiston täti saa vakuutettua, että työttömyys johtuu sinusta ja sinussa on jotain vikaa, kun et kelpaa työmarkkinoille.

Siellä te toimistossa nämä kukkahattutädit vakuuttavat, että ehdotetut työharjoittelu paikat ovat vapaaehtoisia, mutta sinulla on kuitenkin velvollisuus osallistua näihin työharjoittelu jaksoihin, muuten tulee karenssia.
      Mikään ei ole enää vapaa ehtoista, Te-kukkahattutädit uhkaavat karenssilla.
      Te toimistot ovat ainoastaan näiden virkailijoiden viihdyke paikkoja.
      Työttömät pakotetaan te toimiston asiakkaiksi ja virkailijat saavat oman mielivaltansa mukaisesti kyykyttää työttömiä.
      Mikäs siellä on ollessa yli 2000 euron kuukausipalkalla, kun ei tarvitse mitään oikeaa työtä tehdä.

Ei se mitään työtä ole korkeintaan 2-4 työttömän tapaamista yhtenä päivänä, eikä varmaan joka viikon päivänäkään, silti saavat palkan joka päivä.
      Ainut oikea tapa te toimistoille on puskea ne maan tasalle pusktraktorilla.
      Ihan hyödyttömiä laitoksia, rahaa menee niiden toimistossa päivänsä viettäviin
      te-kukkahattutätien elättämiseen.
      Ne vasta ovatkin yhteiskunnan loisia, eivät tee mitään tuottavaa työtä.

• 400 + 400

Työkkärin tädit itsekään enään usko siihen mitä työttömille ovat työntävinään. Tädit vaan laskevat vuorokausia kuinka kauan vielä ovat oikeutettuja valtion palkkaan liki tai täysin nollatyöntuloksellaan.

Kaikki tyhjäntoimittajat vaan (työkkäreistäkin) samalle viivalle nauttimaan "ruhtinaallisesta" toimeentulotuesta.

Nimittäin on mielestäni väärin, että työkkärin tädit saavat täyttä palkkaa täysin tuottamattomasta työstään.

• Nöyryytystoimisto

Ainoa, mitä työkkärin väki tuottaa on pahaa mieltä, ahdistusta ja mielenterveysongelmia siellä asioimaan joutuville.

Välillä huutavatkin kuin hinaajat.

• karjaa
        Nöyryytystoimisto kirjoitti:

Ainoa, mitä työkkärin väki tuottaa on pahaa mieltä, ahdistusta ja mielenterveysongelmia siellä asioimaan joutuville.

Välillä huutavatkin kuin hinaajat.

"Ainoa, mitä työkkärin väki tuottaa on pahaa mieltä, ahdistusta ja mielenterveysongelmia siellä asioimaan joutuville."

Näinhän se menee. Aiheutetaan ongelmia ja sitten juostaan pilleripurkin kanssa perässä. Laskekaa kuinka paljon tällainen toiminta työllistää suoraan ja välillisesti muita. Se on koneisto jossa työttömät pyörivät ja tuottavat samalla "energiaa" jota systeemi tarvitsee toimiakseen.

Kun systeemi havaitsee sopivan poispotkittavan, se kohdentaa apunsa keskitetysti niin, että ihminen ajetaan kuin karjaeläin tietystä portista ulos / sisään.

• 167-176
        karjaa kirjoitti:

"Ainoa, mitä työkkärin väki tuottaa on pahaa mieltä, ahdistusta ja mielenterveysongelmia siellä asioimaan joutuville."

Näinhän se menee. Aiheutetaan ongelmia ja sitten juostaan pilleripurkin kanssa perässä. Laskekaa kuinka paljon tällainen toiminta työllistää suoraan ja välillisesti muita. Se on koneisto jossa työttömät pyörivät ja tuottavat samalla "energiaa" jota systeemi tarvitsee toimiakseen.

Kun systeemi havaitsee sopivan poispotkittavan, se kohdentaa apunsa keskitetysti niin, että ihminen ajetaan kuin karjaeläin tietystä portista ulos / sisään.

Eilisessä ajankohtaisessa kakkosessa joka tulee tänään uusintana TV2:lla oli vieraana ministeri Rusakko... äh Risukko... tai jotain sinne päin. Aiheena oli mm. nuorisotakuu. Oli kysytty noilta nuorisotakuun toteuttajilta sitä mikä eniten "mättää" kun nuorisotakuu ei toteudu. Ykkössyntipukkina oli TE-toimisto joka suorastaan tuottaa lisää syrjäytyneitä. Koko syrjätyminen on milelestäni nykyisen kyykyttävän ja alistavan työvoimapolitiikan seurausta, mutta eihän orjia saa ilman että siitä joku kärsii, mutta kärsijäksi pitää laittaa ongelmien aiheuttaja eikä uhri.

• 167-176
        167-176 kirjoitti:

Eilisessä ajankohtaisessa kakkosessa joka tulee tänään uusintana TV2:lla oli vieraana ministeri Rusakko... äh Risukko... tai jotain sinne päin. Aiheena oli mm. nuorisotakuu. Oli kysytty noilta nuorisotakuun toteuttajilta sitä mikä eniten "mättää" kun nuorisotakuu ei toteudu. Ykkössyntipukkina oli TE-toimisto joka suorastaan tuottaa lisää syrjäytyneitä. Koko syrjätyminen on milelestäni nykyisen kyykyttävän ja alistavan työvoimapolitiikan seurausta, mutta eihän orjia saa ilman että siitä joku kärsii, mutta kärsijäksi pitää laittaa ongelmien aiheuttaja eikä uhri.

"tulee tänään uusintana TV2:lla "
        Lähetysaika klo 15.10

• ihan sama

Valtioin ylläpitämistä instituutioisa työvoimatoimisto on turhin ja joutaisi siirtää hommat kelalle vaikka. iha sama

• ÄO 147

Ole aloittaja fiksu ja sano suoraan mitä et halua. Eikä sillä sinun pukeutumisella ole mitään väliä miten kohtelevat tai jos puhut ympäripyöreitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      19
      2196
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      39
      2085
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      28
      1980
    4. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      47
      1396
    5. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      74
      1336
    6. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      46
      883
    7. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      56
      812
    8. Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?

Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      8
      741
    9. Arvaa sattuuko se

Että teen töitä siihen että unohdan sinut. Mitä muutakaan voin
      Ikävä
      52
      723
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      32
      708
    Aihe