Typin asiakkuus pitäisi lain mukaan olla vapaaehtoista, mutta työkkärit taitavat rikkoa tuossakin asiassa rankasti lakia. TYPissä asioidessa kannattaisi olla aina joku tukihenkilö mukana. Se on lainkin perusteella ihan mahdollista. Toinen mahdollisuus on, että nauhoittaa kaikki käynnit.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8199511
Jostain luin, että joku oli päässyt typistä eroon, kun oli tehnyt kirjallisen pyynnön ja vaatinut pyyntöön kirjallisen päätöksen. Valtion viranomaisen on tuollainen päätös pyyntöön tarvittaessa annettava. Pyyntöön voisi vielä laittaa tietojenluovutusluvan peruutuksen. Jos suostumusta siirtoon tai päätöstä ei esim. viikon parin sisällä kuulu, niin sitten kantelu temiin.
Tuo on temin oppaasta:
Suostumuksen antaminen on aina asiakkaan harkinnassa ja vapaaehtoista, eikä sen
antamatta jättämisestä aiheudu seuraamuksia. Suostumus on kuitenkin edellytys sille,
että työvoiman palvelukeskus voi tarjota Sinulle palveluitaan.
Suostumus on voimassa niin kauan kuin asiakkuutesi palvelukeskuksessa kestää. Sinulla on
oikeus peruuttaa suostumuksesi ilmoittamalla siitä kirjallisesti ao. palvelukeskukselle.
http://tyollisyysportti-fi-bin.directo.fi/@Bin/7fc4b40dc3e91d065d7cf64614845efa/1227974148/application/pdf/1601367/tietosuojaesi...
Itse olen joskus käyttänyt kirjallista menettelyä, kun jouduin valtiotyöpaikalla simputuksen kohteeksi. Päällikkö toimitti minulle yllättäen päätöksen, jossa minulle oli myönnetty palkaton vapaapäivä. Minulla ei nokka kauan tuhissut, kun laadin paperin, missä vaadin peruuttamaan palkattoman päivän ja kielteisessä tapauksessa antamaan kirjallisen päätöksen perusteluineen ja toimitin paperin päällikön postilokeroon. Sain kohta päätöksen, jossa palkaton vapaapäiväni oli peruutettu. Koko prosessiin meni pari tuntia.
Pikkunilkkien kanssa täytyy toimia heidän tavallaan.
Pyyntö voisi olla esim. seuraavanlainen:
Oulun työvoimapalvelukeskukselle
Koska Oulun työvoimapalvelukeskus ei näytä voivan järjestää minulle PALKKAtyötä, pyydän päästä takaisin Oulun TE-toimiston asiakkaaksi. Kielteisessä tapauksessa pyydän kirjallisen päätöksen perusteluineen.
Samalla peruutan antamani tietojenluovutusluvan välittömästi.
NN
Tiedoksi: Oulun työvoimapalvelukeskuksen johtaja
Kun olet saanut päätöksen, niin jos se on kielteinen, sinulle avautuu valitusmahdollisuus ja myös kantelumahdollisuus niin temiin kuin oikeusasiamiehellekin. Vaikka minä kyllä veikkaisin myönteistä päätöstä.
Kuinka eroon TYPistä
63
6301
Vastaukset
- 32
Tietojenluovutuslupapyynnöllä kaiketi on se tarkoitus, että TYP ja työttömälle toimintaa järjestävä 3. taho pääsisivät tiedoista näkemään, että onko potilas esim. :
-alhoholisti
-lapseen sekaantuja
-vaimon hakkaaja
-rikosrekisterin omaava
-mitä sairauksi omaava
-velkesaneerauksessa oleva
-ym.
Esim. vanhusten ja lasten huoltoon ei palkata sellaisia joilla on rikosrekisteri tai ovat muuten seksuaaliselta käyttäytymiseltään poikkeavia. Ylivelkaantuneisuus taas saattaa vaikutta sillä tavalla, että työtöntä ei palkata työhön koska työttömän käytettävissä olevat varat vähentyisivät, kun ulosottomies pääsisi varoihin käsiksi. Lisäksi velkajärjestely saattaisi muuttua työllistetylle epäedulliseksi.- ´´´´´´´´´´
''Tietojenluovutuslupapyynnöllä kaiketi on se tarkoitus, että TYP ja työttömälle toimintaa järjestävä 3. taho pääsisivät tiedoista näkemään, että onko potilas''
Missäs vaiheessa työttömästä potilas tuli? Törkeä ajatuksenakin. Jos kerran työttömälle on tarkoitus työtä järjestää, niin miksi ihmeessä viranomaisilla pitäisi olla enemmän tietojensaantioikeuksia kuin työnantajalla? Ja ei sairaalan lääkärillä ole moiseen lupaa, mihin työtön pakotetaan suostumaan.
Minusta kenenkään ei pitäisi allekirjoittaa tietojenluovutuslupaa. Koskaan ei tiedä, mihin tuollainen johtaa. Itse en missään tapauksessa antaisi moista lupaa. - Työtön jallitettu
´´´´´´´´´´ kirjoitti:
''Tietojenluovutuslupapyynnöllä kaiketi on se tarkoitus, että TYP ja työttömälle toimintaa järjestävä 3. taho pääsisivät tiedoista näkemään, että onko potilas''
Missäs vaiheessa työttömästä potilas tuli? Törkeä ajatuksenakin. Jos kerran työttömälle on tarkoitus työtä järjestää, niin miksi ihmeessä viranomaisilla pitäisi olla enemmän tietojensaantioikeuksia kuin työnantajalla? Ja ei sairaalan lääkärillä ole moiseen lupaa, mihin työtön pakotetaan suostumaan.
Minusta kenenkään ei pitäisi allekirjoittaa tietojenluovutuslupaa. Koskaan ei tiedä, mihin tuollainen johtaa. Itse en missään tapauksessa antaisi moista lupaa.Jouduin TYPin asiakkaaksi, uhattiin karenssilla jos ei kirjoita tietojenluvuttamis-kaavaketta. Erehdyin ja kirjoitin. Seuraavalla kerralla kun kansioni avattiin sosiaalitanttojen kera, nappasin ko. paperin takkini povitaskuun ja kerroin että tästä hetkestä alkaen mitätöin sen lupaukseni ulosmittaamalla roskaparerin pois.
Sanoivat että ei se mitään!!! meillä on sun suullinen lupasi tonkia asioita, emme tarvitse kirjallista lupaa!!! ( Mitä kummaa ?! )
-Käsittämätöntä ja onneksi sain tuon typerän paikan katkaistua!!! äläkää menkö sinne! - ´´´´´´´´´´
Työtön jallitettu kirjoitti:
Jouduin TYPin asiakkaaksi, uhattiin karenssilla jos ei kirjoita tietojenluvuttamis-kaavaketta. Erehdyin ja kirjoitin. Seuraavalla kerralla kun kansioni avattiin sosiaalitanttojen kera, nappasin ko. paperin takkini povitaskuun ja kerroin että tästä hetkestä alkaen mitätöin sen lupaukseni ulosmittaamalla roskaparerin pois.
Sanoivat että ei se mitään!!! meillä on sun suullinen lupasi tonkia asioita, emme tarvitse kirjallista lupaa!!! ( Mitä kummaa ?! )
-Käsittämätöntä ja onneksi sain tuon typerän paikan katkaistua!!! äläkää menkö sinne!Sinulle on valehdeltu päin silmiä, mikä sinänsä ei ole uutinen minulle. Ei siitä voi antaa karenssia, että kieltäytyy antamasta tietojenluovutuslupaa. Eikä siitäkään voi antaa karenssia, että peruuttaa tietojenluovutusluvan.
Ei suullinen lupa riitä. Toisaalta kirjallinen lupa täytyy peruuttaa kirjallisesti. Tee siis se heti, jos typin kanssa tekemisiin vielä joudut. Kerran annettu lupa kun pysyy voimassa loputtomiin, se ei vanhene. - efwrer
Työtön jallitettu kirjoitti:
Jouduin TYPin asiakkaaksi, uhattiin karenssilla jos ei kirjoita tietojenluvuttamis-kaavaketta. Erehdyin ja kirjoitin. Seuraavalla kerralla kun kansioni avattiin sosiaalitanttojen kera, nappasin ko. paperin takkini povitaskuun ja kerroin että tästä hetkestä alkaen mitätöin sen lupaukseni ulosmittaamalla roskaparerin pois.
-Käsittämätöntä ja onneksi sain tuon typerän paikan katkaistua!!! äläkää menkö sinne!Minkä paikkakunnan TYPissä näin on tehty?
- JÄrkäe
´´´´´´´´´´ kirjoitti:
Sinulle on valehdeltu päin silmiä, mikä sinänsä ei ole uutinen minulle. Ei siitä voi antaa karenssia, että kieltäytyy antamasta tietojenluovutuslupaa. Eikä siitäkään voi antaa karenssia, että peruuttaa tietojenluovutusluvan.
Ei suullinen lupa riitä. Toisaalta kirjallinen lupa täytyy peruuttaa kirjallisesti. Tee siis se heti, jos typin kanssa tekemisiin vielä joudut. Kerran annettu lupa kun pysyy voimassa loputtomiin, se ei vanhene.Kenellekään ei voi antaa karenssia, eikä ketään voi rangaista siitä, että ei allekirjoita tietojenluovutuslupaa. Jos joku yrittää rikkoa tätä lakia, kannattaa valittaa heti tietosuojavaltuutetulle, niin jo alkaa TE-toimistossa tutista virkailijat.
- ,-,-,-,-,-,-,-,-
Älä mene työvoimatoimistoon.
- Jonkin verran kokemu
Ei kait te-toimistoon kukaan mene vapaaehtoisesti. Kukaan täyspäinen ihminen ei myöskään hakeudu sellaisiin kyttäyskeskuksiin töihin. Siellä työskentelevät ihmiset ovat joko AITOJA LUUSEREITA tai henkisesti vinksahtaneita tai tynnyrissä kasvaneita.
- makettzzi
Jonkin verran kokemu kirjoitti:
Ei kait te-toimistoon kukaan mene vapaaehtoisesti. Kukaan täyspäinen ihminen ei myöskään hakeudu sellaisiin kyttäyskeskuksiin töihin. Siellä työskentelevät ihmiset ovat joko AITOJA LUUSEREITA tai henkisesti vinksahtaneita tai tynnyrissä kasvaneita.
Ite kun jouduin työvoiman palvelukeskuksen asiakkaaksi niin en vaan mennyt millekään niitten järkkäämälle kurssille niin lopulta ne vaan laito mut takas tavalliseen työkkäriin.
Ohan se nyt ihan turha mesta.
Ei kannata mennä sinne, eikä ainakkkan suostua niitten idioottimaisiin juttuihin. - Kuutamo urakoitsija
Kannatan harmaata taloutta ja kuutamo keikkaa, ennemmin kuin työvoimatoimistoon menoa.
Mikä tahansa on parempi, kuin tämä Typpi, jonne ei kenenkään tulisi koskaan mennä.
Typin ovet saa hitsata kiinni. - loiset
Jonkin verran kokemu kirjoitti:
Juuri näin. Eivkä edes oikeasti maksa veroja tähän yhteiskuntaan vaan ns. näennäisveroja eli saavat palkkansa yhteiskunnan veroista ja siitä palkasta vähenetään vain se verososuus. Eivät tuota yhteiskunnalle siis mitään muutakuin haittaa kiusaamalla vaikeassa elämäntilanteesa olevia työttömiä.
ovat siis todellisisaia yhteiskunan loisia. - fgdhfghg
loiset kirjoitti:
Juuri näin. Eivkä edes oikeasti maksa veroja tähän yhteiskuntaan vaan ns. näennäisveroja eli saavat palkkansa yhteiskunnan veroista ja siitä palkasta vähenetään vain se verososuus. Eivät tuota yhteiskunnalle siis mitään muutakuin haittaa kiusaamalla vaikeassa elämäntilanteesa olevia työttömiä.
ovat siis todellisisaia yhteiskunan loisia.Ja nuo loiset pysyvät viroissaan, vaikka poliitikot vaihtuvat; äänestystulos ei siis suoraan vaikuta näiden laitosten toimintaan. Vaikka saisimme valtaan persut ja lait korjattua ihmisystävällisemmiksi ja ruilummiksi, tyäkkäri ja kela jatkavat lain tulkitsemista mutuilulla ja antavat omia direktiivejään ja toimintaohjeitaan, joilla selittävät mustan valkoiseksi ja lain sellaiseksi kuin heistä tuntuu hyvältä.
Miten saamme nuo brezhneviläispesäkkeet hajotettua?
- jaj´hahm´´oa
työvoiman palvelukeskuksen valtakunnalliset asiakkuuskriteerit
http://hallinto.lempaala.fi/d5web/kokous/KOKOUS-734-4-Liite-2.PDF - kantokannon
Eli pitääkö työkkärillä olla siis lupa siihen, että esim varaavat ajan palvelukeskukseen?
- Ei aina vaan toimi
Käytännössä pitää, mutta monet virkailijat saa sen kuullostamaan pakolta johon työtön sitten tyytyy. Itse tiesin ettei se ole pakollista, mutta virkailija vähät välitti ja laittoi jonoon. Jonossa olin 6-7 kk kunnes jouduin sinne. Onneksi sain kurssipaikan 2 kk rämppäämisen jälkeen ( 2 viikon välein oli aika varattu TYPiin) ja kurssin loputtua ilmoitin puhelimitse TYPin olevan itselleni väärä ja haluavani takaisin työkkärin piiriin. Sanasodan jälkeen sinne pääsinkin ja TYPin virkailija myönsi ettei voi minua siellä väkisin enää pitää. Jouduin allekirjoittamaan jonkun lappusen jossa oikeasti en enää kuulunut TYPiin ja palaisin työkkärin piiriin.
- Tampereella...
Ei aina vaan toimi kirjoitti:
Käytännössä pitää, mutta monet virkailijat saa sen kuullostamaan pakolta johon työtön sitten tyytyy. Itse tiesin ettei se ole pakollista, mutta virkailija vähät välitti ja laittoi jonoon. Jonossa olin 6-7 kk kunnes jouduin sinne. Onneksi sain kurssipaikan 2 kk rämppäämisen jälkeen ( 2 viikon välein oli aika varattu TYPiin) ja kurssin loputtua ilmoitin puhelimitse TYPin olevan itselleni väärä ja haluavani takaisin työkkärin piiriin. Sanasodan jälkeen sinne pääsinkin ja TYPin virkailija myönsi ettei voi minua siellä väkisin enää pitää. Jouduin allekirjoittamaan jonkun lappusen jossa oikeasti en enää kuulunut TYPiin ja palaisin työkkärin piiriin.
Minulle tuli ilmoitus aikavarauksesta typpiin. Mitään puhetta tai suostumusta minulta ei koskaan kysytty.
- 31
Tampereella... kirjoitti:
Minulle tuli ilmoitus aikavarauksesta typpiin. Mitään puhetta tai suostumusta minulta ei koskaan kysytty.
Tietysti menet sinne.
Haluat tietysti PALKKAtyötä, et tietenkään halua mitään muuta.
Tietysti olet valmis allekirjoittamaan suunnitelman jossa lukee "etsii PALKKAtyötä vaikka sitten työllistämistuella"
Et tietenkään allekirjoita tietojen luovutuslupaa. (sanovat että se on pohja tälle toiminnalle)
Kysyt että mikä on se PALKKAtyöpaikka joka heillä on sinulle, mutta tavallisessa työkkärissä ei ollut.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8622208#comment-43028449
tossa on onnellinen loppu, mutta se vaati vähän lukemista ja kirjelmöintiä (tietysti sossu "tulkitsi....")
- varastomies67
Olin kans tässä taannoin n. 3v typin asiakkaana. Aivan hirveä paikkahan se oli, ilmaistöitä pukkasi sellaista vauhtia, että hyvä kun ehti kotona käydä välillä. Järkyttävää määräilyä ja uhkailua karenssilla ja eikä pienintäkään joustoa ne hyväksynyt. Välttäkää ko. paikkaa viimeiseen asti jos mahdollista. Lopuksi sain sitten karenssia eräästä kieltäytymisestä ja kun sitten oli seuraava tapaaminen, niin oli virkailijoiden kanssa aika lailla väittelyä ko. tapahtumasta ja lopuksi he sanoivat, ettei täällä pakko ole olla ja että mene takaisin työkkärin asiakkaaksi sitten. Laittoivat lopuksi eteeni paperilomakkeen allekirjoitettavaksi, jossa anoin pääsyä takaisin työkkärin asiakkaaksi. Niin sitten pääsin sieltä pois.
Olen ollut työkkärissä nyt pari vuotta ja viime tapaamisessa virkailija otti jälleen esille ton typ jutun muiden mahdollisuuksien joukossa, mutta meikäläistä kummasti kiinnosti ne muut jutut sitten vähän enemmän. Tuli sitten osoitus eräälle kurssille. - LauraXXX
En jaksanut aloitusviestiä lukea, muuta kun kysymyksen miten erota Typistä ja että pyynnön pitäisi tehdä muka kirjallisesti.
Siitä, kun itse olin Typissä, on toki jo vuosia, muta minulle riitti että kerroin vain että heille ei ole minulle mitään annettavaa, ja haluun takaisin työkkäriin.
Se oli sillä selvä. Kävin Typissä vain noin vuoden. - Lumiukkona
Mikä ihme on Typ?
- Vakava varoitus
TYP = TYPerien virkalijoiden sadistinen ämmäkerho joka koostuu sitruunapilluisista kukkahattutädeistä. TYPerykset järjestävät tehokyykytyksiä pitkäaikaistyöttömille. Tiettävästi kukaan ei ole selvinnyt täysjärkisenä noiden TYPerysten kynsistä.
- pakkasukkona
Mikä ihme on pitkäaikaistyötön?
- 1+1=3
pakkasukkona kirjoitti:
'TYP = TYPerien virkalijoiden sadistinen ämmäkerho joka koostuu sitruunapilluisista kukkahattutädeistä. TYPerykset järjestävät tehokyykytyksiä pitkäaikaistyöttömille. Tiettävästi kukaan ei ole selvinnyt täysjärkisenä noiden TYPerysten kynsistä.'
Kun luet ed. mainitun tekstin niin eiköhän tuo pitkäaikaistyöttömän profiili valkene. Heh heh. Ottaisitko töihin, jos hän nyt sattuisi joskus töitä hakemaan? - ex-kännikala
pakkasukkona kirjoitti:
pitkäaikaistyötön = lusmu, joka on pystynyt välttelemään töihinmenoa vaikka maassamme on ollut hyviä ja huonoja taloudellisia tilanteita. Ei halua ottaa vastuuta omasta elämästään, ei työllisty, ei opiskele jotta työllistyisi. Ei lasketa normaali työttömien lukumääriin.
- x x
x
- Jarmo V.
Kiitos tiedottamisesta kun olen menossa ko. byroon tuomiolle.
Tietenkin voi olla niin, että henkilöasiakkaan tilanne ratkaisee palvelujen laadun ja sopivuuden, mutta virkavastuulla ne siellä toimivat ja videotallenne tietenkin jos on ikäviä kokemuksia! (asioihin voi aina pyytää itseoikaisua ja siten on taas valitusaikaa samaan asiaan ja silleen, että älkää jääkö tuleen makaamaan)- fdgfhgfhjdfj
Tarkoitatko, että uskot heidän videoivan kaiken, vai muistutatko tarpeellisuudesta työnhakijan videoida tai äänittää kaiken?
- ent. typpiläinen
Hei, ei siellä ole pakko olla asiakkaana. Mulle aikoinaan työkkäristä sitä ehdottivat ja kysyin voinko palata sieltä pois jos se ei sovi minulle, ja sopihan se, kävin kolme kertaa ja sen jälkeen ilmoitin palaavani työkkäriin. Ei mitään ongelmaa ollut.
- Näin on näreet
Jos sinua ei olekaan yritetty pakottaa olemaan typin asiakkaana, niin se ei tarkoita, etteikö enemmistö olisi pakotettu keinolla tai toisella. Ellei olisi, typeissä ei taitaisi asiakkaita olla. Pakottamista on jo se, että ei kerrota sitä, ettei ole pakko. Kun lähes kaikki työkkärissä on rangaistuksin säänneltyjä, niin harva uskaltaa kyseenalaistaa sen, että onko typ-passitusta pakko noudattaa. Työttömät on vuosien aikana opetettu alistumaan ja nöyrtymään.
On ns. hyviä työkkäreitä, joissa ei pakkovaltaa ainakaan kovin paljoa käytetä ja noudatetaan lakia. Ikävä kyllä, on sitten työkkäreitä, jotka toimivat toisin ja niitä taitaa olla enemmistö. - mikä viisaus
Näin on näreet kirjoitti:
Jos sinua ei olekaan yritetty pakottaa olemaan typin asiakkaana, niin se ei tarkoita, etteikö enemmistö olisi pakotettu keinolla tai toisella. Ellei olisi, typeissä ei taitaisi asiakkaita olla. Pakottamista on jo se, että ei kerrota sitä, ettei ole pakko. Kun lähes kaikki työkkärissä on rangaistuksin säänneltyjä, niin harva uskaltaa kyseenalaistaa sen, että onko typ-passitusta pakko noudattaa. Työttömät on vuosien aikana opetettu alistumaan ja nöyrtymään.
On ns. hyviä työkkäreitä, joissa ei pakkovaltaa ainakaan kovin paljoa käytetä ja noudatetaan lakia. Ikävä kyllä, on sitten työkkäreitä, jotka toimivat toisin ja niitä taitaa olla enemmistö."Pakottamista on jo se , että ei kerrota sitä, ettei ole pakko."
Siis jos mie pyydän sinua lyömään pääs seinään enkä kerro ettei ole pakko niin sinun sitten täytyy tehä niin?
Eikä aikuiset ihmiset saa suutansa auki ja kysyttyä asioita? Ehkä silloin tosiaan se oikean paikka noin saamattomilla ihmisillä TYP. - Näin on näreet
mikä viisaus kirjoitti:
"Pakottamista on jo se , että ei kerrota sitä, ettei ole pakko."
Siis jos mie pyydän sinua lyömään pääs seinään enkä kerro ettei ole pakko niin sinun sitten täytyy tehä niin?
Eikä aikuiset ihmiset saa suutansa auki ja kysyttyä asioita? Ehkä silloin tosiaan se oikean paikka noin saamattomilla ihmisillä TYP.Sinulla ei taida olla kokemusta hankalista työkkäreistä tai työvoimavirkailijoista. Molempia on moneen lähtöön.
Moni työtön ei uskalla avata paljoakaan suutaan työkkärissä, koska väärästä avauksesta voi mennä työttömyysturva ja jos leipä on tiukalla muutenkin, harva uskaltaa ottaa riskiä. Ja työtön yleensä häviää, jos karenssista valittaa. Tuon vuoksi kannattaisikin aina nauhoittaa käynnit.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8199511 - mikä viisaus
Näin on näreet kirjoitti:
Sinulla ei taida olla kokemusta hankalista työkkäreistä tai työvoimavirkailijoista. Molempia on moneen lähtöön.
Moni työtön ei uskalla avata paljoakaan suutaan työkkärissä, koska väärästä avauksesta voi mennä työttömyysturva ja jos leipä on tiukalla muutenkin, harva uskaltaa ottaa riskiä. Ja työtön yleensä häviää, jos karenssista valittaa. Tuon vuoksi kannattaisikin aina nauhoittaa käynnit.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8199511Kyllä vaan on vuosikausien kokemus.
Jos ei uskalla kysyä, onko pakko? Jotain on pielessä työttömälläkin silloin.
Asiallisesta kysymyksestä ei voida karenssia antaa. Minä olen joka asiasta pyytäny nähdä mustaa valkoisella. Koskaan pelkkään toisen ihmisen puheeseen en ole työkkärissä uskonut.
Edellen siellä TYPissä ei ole pakko olla! - valehtelijatyökkäri
mikä viisaus kirjoitti:
"Pakottamista on jo se , että ei kerrota sitä, ettei ole pakko."
Eikä aikuiset ihmiset saa suutansa auki ja kysyttyä asioita? Ehkä silloin tosiaan se oikean paikka noin saamattomilla ihmisillä TYP.Sain suuni auki. Ja kysyin tuleeko karenssia jos tuohon menee. Sanoi että joo. eli valehteli. Sain myöhemmin peruttua vaikka päivärahat katkaistiin eikä tullut karenssia. Kun selitin asian
- kkokeilija
Jos onnistuu saamaan siirron takaisin TE-toimistoon TYP:stä, niin eikös se automaattisesti myös peruuta sen paperin jossa suostuu siihen tietoturva juttuun? Vai pitääkö siitä viel kirjallisesti heille mainita?
- 2. linkki
Pyydä kirjallisesti lopettamaan asiakkuutesi typissä ja samalla peru se tietojenluovutuslupa. Siis muistaakseni tietojenluovutuslupa ei automaattisesti peruunnu. Katso aloittajan työllisyysporttilinkin dokumentista.
- Työtön1001
Mikä ihme teitä siellä TYPISSÄ risoo? Sehän on vain teidän asioiden hoitamiseksi luotu paikka. Jotain teillä on asioiden hoitamisessa ongelmana, jos Typin palveluita teille on tarjottu.
Jos pitkään työttömänä ollutta ihmistä yritetään aktivoida, jotta saisi paremman otteen elämästä, niin mikä siinä niin harmittaa? Haluatteko vaan makoilla loppuelämänne kotona yhteiskunnan tuella? Minusta on ainakin parempi tehdä välillä jotain ja aktivoitua, vaikkei siitä oikeaa palkkaa saisikaan.- abc2013
Työtön 1001:lle, TYP:issä ei ole aikomustakaan järjestää palkkatyöpaikkaa, tarjoavat karenssin motivoivana sulle 9 euron päiväpalkkaa kelan päivärahan ja matkat, ruokailut yms, maksat omasta pussistasi, eli takkiin tulee ja pahasti. Ja kun työkokeilu jakso on ohi, niin yritys ei tosiaankaan palkkaa sinua, he ottavat uuden orjan TYP:istä.
- Umpikujassa
Heh heh. TYPissä risoo esim. että järjestivät mut ikikarenssille. Olin vielä jokin aika sitten veroja maksava, omistusasunnossa asuva, työssäkäyvä, raitis kunnon kansalainen. Sitten tuli YT:t ja monoa pitkäaikaisesta työpaikasta. TYP:ssä tarjottiin töitä joita oli mahdotonta ottaa vastaan terveyssyistä. Terveysongelmat olivat tiedossa ja niistä oli useampikin lääkärintodistus. Silti järjestivät ikikarenssille. Olen aina hoitanut asiani viimeisen päälle, en olisi osannut edes kuvitella että ihmisiä voidaan kohdella näin.
Omistusasunto ja auto on myyty, elelen nyt niillä rahoilla kun ei ole mitään tuloja. Sossusta en saa mitään kun on omaisuutta. Kun rahat loppuu on pakko ryhtyä rikolliseksi mutta olen niin vanha ja sairas ettei oikein taida onnistua. Eläkkeelle en ole tarpeeksi sairas. Töihin ei iän, työttömyyden pitkäaikaisuuden ja sairauksien vuoksi huolita. Umpikuja on täydellinen.
On lukuisia töitä joita olisin pystynyt tekemään, sellaisia ei tarjottu, vaan pakko oli tarjota juuri sitä mistä varmuudella tiesivät että mun on pakko kieltäytyä.
Oma neuvoni niille joka TYP:n sikojen kynsiin joutuvat: yritä keinolla millä hyvänsä päästä sieltä pois! Ketään ne eivät ole auttaneet mutta monta elämää tuhonneet. - TYP = KESKITYSLEIRI
Umpikujassa kirjoitti:
Heh heh. TYPissä risoo esim. että järjestivät mut ikikarenssille. Olin vielä jokin aika sitten veroja maksava, omistusasunnossa asuva, työssäkäyvä, raitis kunnon kansalainen. Sitten tuli YT:t ja monoa pitkäaikaisesta työpaikasta. TYP:ssä tarjottiin töitä joita oli mahdotonta ottaa vastaan terveyssyistä. Terveysongelmat olivat tiedossa ja niistä oli useampikin lääkärintodistus. Silti järjestivät ikikarenssille. Olen aina hoitanut asiani viimeisen päälle, en olisi osannut edes kuvitella että ihmisiä voidaan kohdella näin.
Omistusasunto ja auto on myyty, elelen nyt niillä rahoilla kun ei ole mitään tuloja. Sossusta en saa mitään kun on omaisuutta. Kun rahat loppuu on pakko ryhtyä rikolliseksi mutta olen niin vanha ja sairas ettei oikein taida onnistua. Eläkkeelle en ole tarpeeksi sairas. Töihin ei iän, työttömyyden pitkäaikaisuuden ja sairauksien vuoksi huolita. Umpikuja on täydellinen.
On lukuisia töitä joita olisin pystynyt tekemään, sellaisia ei tarjottu, vaan pakko oli tarjota juuri sitä mistä varmuudella tiesivät että mun on pakko kieltäytyä.
Oma neuvoni niille joka TYP:n sikojen kynsiin joutuvat: yritä keinolla millä hyvänsä päästä sieltä pois! Ketään ne eivät ole auttaneet mutta monta elämää tuhonneet.Otan osaa. Itsellä samanlainen kokemus TYP:in toiminnasta. Siellä yritetään tuhota ihminen lopullisesti, jos ei fyysisesti niin henkisesti.
TYP:ssä kartoitetaan aluksi työttömän heikkoudet ja jos niitä löydetään, aletaan moukaroimaan olan takaa, että saadaan pää hajalle keinoja kaihtamatta. Jossain ketjussa sitä verrattiin henkiseen Auswitch:iin ja sitähän se on, keskitysleiri.
- .-.-.
"Sehän on vain teidän asioiden hoitamiseksi luotu paikka."
No nuo palevelut ovat varmasti tarkoitettu jalattomille, kädettömille ja aivottomille. Niin surkeita ne ovat. Enkä minä halua päästää ketään minun viranomaisasioita puolestani hoitamaan. Ja oiketa töitä moisesta toimesta ei saa. PISTE. - Työtön1001
Oikeita töitä ei työkkäri/Typ voi itse luoda - on ihan turha syyttää työkkäriä omasta työttömyydestä. Kyllä työttömän täytyy katsoa sekä yhteiskunnan yleistä tilannetta ja myös katsoa peiliin - mitä olet itse tehnyt päästäksesi töihin?
Ja jos pystyt hoitamaan itse asiasi, niin mitä ihmettä siellä Typissä teet? Ei sinne ketään tyhjän päiten laiteta - kyllä siellä riittää porukkaa muutenkin. Luuletko oikeasti, että siellä töissäolevat eivät ole ihan tupella sen työmäärän (siis asiakasmäärän) kanssa, joka heillä on?
On aina niin kovin helppo syyttää systeemiä tai virastoa tai virkailijoita kaikesta. Jos joskus katsoisit kuitenkin sinne peiliinkin.- Ihan hanurista
Peiliin katsoo jokainen tahollaan.... mut mielenkiintoista on se, että työpaikkoja on määrä X ja työttömiä työnhakijoita määrä Y. Tuo määrä Y on selkeästi isompi, kuin määrä X ja mikään te-tantta, saatika TYP ei pysty niitä työpaikkoja tyhjästä loihtimaan.
MIKSI siis te-keskuksen ämmät, TYP ja monet muut instanssit kaataa tuon työpaikkojen olemattoman määrän työttömän työnhakijan syyksi ja jakelee siitä sanktioita (karensseja, yms)?! Miksi työtön työnhakija leimataan järjestelmän rattaissa "ongemlakansalaiseksi", ja tuo "ongelmaleima" otsassa sitten kyykytetään luukulta toiselle, orjaksi millon minnekin hyväksikäyttölafkaan jne, kun vika on enemmänkin työmarkkinoissa, palkkatyöpaikkoja vaan ei kertakaikkiaan ole jokaiselle...?!
- JUSTEIKÄMELKLEIN
"Jos pitkään työttömänä ollutta ihmistä yritetään aktivoida, jotta saisi paremman otteen elämästä, niin mikä siinä niin harmittaa? Haluatteko vaan makoilla loppuelämänne kotona yhteiskunnan tuella? Minusta on ainakin parempi tehdä välillä jotain ja aktivoitua, vaikkei siitä oikeaa palkkaa saisikaan."
Ensin luet itsellesi ammatin, joka kestää muutaman vuoden. Jos sattuu paska säkä, ettei sillä hetkellä ole töitä tarjolla omalta alalta, niin mikä on se motivaatio mennä lakaisemaa lattioita 9e/pvä palkalla, kun taskussa tutkinto, johon uhrattu muutama vuosi elämästä?? Eihän siinä mitään, jos tuolla autettaisiin oikeasti ihmistä, mutta kun halutaan vaan kaunistella tilastoja hetkellisesti ja pistetään jonnekin näin kulutan aikaa kurssille tai paska duuniin. - työtön1001
Itsellä on parikin koulutusta, mutta siitä huolimatta pitkäaikaistyötön olen. Koen itse kuitenkin niin, että jos olen vuosikausia vain kotona, niin se aktivointi tekee oikeasti minulle hyvää.
Jos katsot asiaa yhteiskunnan kannalta, niin pitkäaikaistyöttömän aktivointi tehdään osin sen vuoksi, että työtön pysyy jotenkin työkykyisenä eli on toimintakykyinen siinä vaiheessa, kun työtä taas on joskus tarjolla. Toki aina Suomessakin on työttömiä, vaikka olisi nousukausi tai mikä tahansa tilanne. Koskaan täystyöllisyyteen ei päästä. Lisäksi osa (isokin osa meistä työttömistä ei ole oikeasti työttömiä vaan kuuluisi työkyvyttömyyseläkkeelle.
Aktivoinnissa on tietenkin se ongelma, että ilmainen työntekijä vääristää työmarkkinoita.
Mutta mitä se aktivoiminen sitten pitäisi olla -
olisiko työharjoittelua parempi esim. se, että pitäisi osallistua vaikka itsestähuolehtimisen kurssille? Monellahan oikeasti ote elämästä ja itsestä huolehtimisesta alkaa työttömyyden aikaan huonontua, kuten myös mielenterveys.
Mistä aktivoimisesta olisi pitkäaikaistyöttömälle oikeasti hyötyä, silloin kun palkkatyötä ei ole tarjolla? Mitä olette mieltä? - eipäästä
Kuntoutavatyö ei ketään paranna tai tee työkuntoista jos oikeasti on vajaakuntoinen pitää päästä eläkkeelle!
- Työhaluinen
Ei vajaakuntoinen ole työkyvytön. Työkyky vaan on heikompi kuin normaalisti. Miksi mollaat vajaakuntoisia? Työhaluttomuus taas ei ole eläkkeen peruste.
- kuntouttavasaatana
Työhaluinen kirjoitti:
Ei vajaakuntoinen ole työkyvytön. Työkyky vaan on heikompi kuin normaalisti. Miksi mollaat vajaakuntoisia? Työhaluttomuus taas ei ole eläkkeen peruste.
Onko vajaakuntoinen pakotettu tekemään vain ilmais/orjatyötä loppuelämän?
Eikö vajaakuntoisella ole oikeutta tehdä vaikka osa-aikatyötä menettämättä tukiaan?
Nykyinen järjestelmä ajaa meidät lamaan ja ei muutosta tule jollei työntekemisestä tehdä kannatavaa siis palkallista!
- politiikkaa
Työllisyys politiikka tulee poliitikoilta ja ministereiltä!
Ne jotka tekevät töitä typ:ssä tai työkkärissä eivät välttämättä
itsekään pidä pykäliä järkeinä, mutta ne ovat laki, ja
aika tiukkoja sen vuoksi. papereita ihan liikaa.
uusia kansalaisaloitteita heikoimpien eduksi!- hirveePaikka
Ylhäältähän (poliitikoilta) nuo ohjeet varmaan annetaan, mutta siellä on myös oikeasti aika kipeitä yksilöitä töissä. Siellä osataan tosissaan "järjestellä" asioita. Kaikki energia käytetään asioitten hankaloittamiseen, sabotoimiseen ja suoranaiseen estämiseen.
Jos on edes jonkinlainen toivo työllistymisestä, niin TYPssä se viedään lopullisesti ja käteen jää vain toteamus siitä että osani tässä yhteiskunnassa on ohi.
Lohduttava pätkä raamatusta: "Tämän maailman viisaus on hulluutta Jumalan silmissä".
- kriteerit asiakkuus
Eli tuo työkkärin kirjoille siirtyminen olisi "työmarkkina-aseman selvittäminen"?
Asiakkuuden
päättyminen kriteerit:
-Pitkäkestoinen
työ tai koulutus
-Eläke
-Hoito tai
kuntoutus
-Työmarkkina-
aseman
selvittäminen
-Muihin tarvittaviin
palveluihin
ohjaaminen - Susanna.
Minulla on ikävä kokemus siitä paikasta.
Jäin yh-äidiksi, 2 pientä lasta. Työvuosia takana 10, kun sinne jouduin vuoden työttömyyden jälkeen. Olin kuulemma vaikeasti työllistettävä, syy oli se.
Siellä oli kerran kokous, jossa mukana sosiaalityöntekijä joka alkoi repiä toimeentulohakemustani ja päätöksiä virkailijan edessä.
Tilanne oli nöyryyttävä.
Siinä puitiin minun tilannetta ja he teki päätöksen työharjoitteluun. Sain uhkauksen jos kieltäydyn tulee karenssi ja sosiaali vie perusturvastani 20%.
Olin siinä tilanteessa aika sanaton.
Menin lääkäriin ja hain sairaslomaa masennuksen takia, valehtelin että ero otti koville:-) sain lomaa heti 2- kuukautta. Ja aloin saamaan sairaspäivärahaa ja sosiaali joutui maksamaan enemmän toimeentulotukea.
Sairasloman aikana, tein liiketoimintasuunnitelman ja anoin starttia omalle toiminnalle.
Kun loma loppui, päädyin taas typpiin. Virkailija vaati saitaslomatodistusta heidän sairaanhoitajalle. Kieltäydyin, karenssin syy se ei ollut.
Kerroin että perustan oman yrityksen, ja starttia odotetaan.
Sain finnveralta rahoituksen ja nykyään olen kampaamoalan-yrittäjä ollut nelisen vuotta.
Sieltä ei helposti pääse pois, ihminen menettää ihmisarvonsa lopuksi. - En mene typpiin
"TYPissä risoo esim. että järjestivät mut ikikarenssille."
Mitäs jos on jo ikikarenssilla? Voiko ne sitte tehdä jotain ikävää jos kieltäytyy Typistä? - jepjep3
Ei jukolaude... hirveitä kertomuksia täällä. En todellakaan halua osaksi tuota systeemiä. Osaako joku sanoa, onko miten tavallista kieltäytyä henkilökohtaisten tietojen annosta, jolloin ei käsittääkseni ole mahdollista joutuakaan TYPin "asiakkaaksi"? Voisiko joku kertoa, mitä seuraa, jos ei anna lupia tietojen jakeluun ja levittelyyn - voiko TYPiltä siis välttyä mitenkään kauniisti, vai onko seurauksena sitten jonkin muun tyyppinen nöytyytys?
- Käyty on
Mulle tuli viime kesänä kutsu Typin infoon. Porukkaa oli paljon. Kaikille lyötiin tämä luovutuspaperi käteen. Viittosin ohjaajan paikalle ja kerroin että en allekirjoita. Minulta otettiin henkilötunnus ja ohjaaja merkkas " omiin tietoihin" että olen infoon osallistunut mutta allekirjoituksesta kieltäytynyt. Olin ainoa joka kieltäytyi siitä porukasta jossa olin.
Palauduin normityökkäriin ilman mitään seuraamuksia. Tosin työkkärivastaava oli sitä mieltä että olisi kannattanut allekirjoittaa mutta ei sen kummepaa siis seurannut.
Ja HUOM:Typistä ei pidä kieltäytyä, ainoastaan tietojen luovutusallekirjoituksesta, josta seuraa että asiakkaaksi ei oteta.- typpi
Eli eivät palvele ilman nimeä paperissa.Onkohan muilla kerrottavaa kuinka asiat ovat menneet noissa suunitelmissa.Tarjoovatko palveluita monelle yhtä aikaa siä.
- ruiskukat keksii
No pianhan luovutuspaperia ei tarvita kun uusi TYP-laki astuu voimaan ensi vuoden alussa. (kts. http://www.lansi.fi/kasvukraft/Liitetiedostot/Mustion linna_14052014_EL.pdf ).
TYPin lakisääteistämistä on perusteltu palveluiden saatavuuden ja asiakkaiden yhdenvertaisuuden parantamisella ja palveluprosessin yhdenmukaistamisella. Todellisuudessa taustalla lienee kuntien kiirus, kun tukikulut jää jatkossa itselle valtion sijasta.
Näin ollen uuden lain 9 - 11§ (asiakasrekisteri ja tietojen vaihto) tavoitteena on, että TYP:ssa työskentelevillä henkilöillä olisi oikeus vaihtaa TYP-prosessissa tarvittavia välttämättömiä tietoja myös ilman asiakkaan suostumusta . Eli luodaan uusi typpi-rekisteri, johon kaikki viranomaiset pääsevät. Se siitä tietosuojasta sitten!
Mitenkähän se tämäkin taas lisää uusia työpaikkoja...- fdgfgdfghghjfjhfh
Suomea myydään globaaliyrityksille.
Julkisia palveluja yksityistetään, ja sitten kilpailutetaan ja myydään globalisteille. Ajatelkaapa, miten mainio yritys (jos ajatellaan vain rahaa ja tulojen varmuutta yritykselle) onkaan, kun kaikki pakotetaan jonkun yrityksen asiakkaiksi. Meillä esimerkiksi yrittäjäeläkelaitos perustuu pakkoasiakkuuteen, samoin työeläkelaitos. Kuvitelkaapa jotain suuryritystä 'kuntouttamassa' työttömiä yhdessä monopolisysteemissä, joka tarjoaa orjatyövoimaa muille yksityisille yrityksille. Ihmisten yksityisyys viedään täysin. Ja heidän rikoksensa: talousrikollisten romahduttaman valtion talouden laman aiheuttama työttömyys.
Sen lisäksi, että työttömiä halutaan käyttää ilmaistyövoimana, halutaan myös viedä heiltä vapaa aika. Katsokaapa nämä kaksi pitkää filmiä, kun ihanilta säiltä ehditte - ja ne katsottuanne alkakaa miettiä, mitä voimme tehdä muidenkin informoimiseksi, mitä Suomelle ja koko maailmalle on tapahtumassa. Vain me, kansa, joka maassa, voimme tämän rikoksen estää. Myös rehelliset poliitikot, rehelliset virkamiehet, rehelliset tietovuotajat voivat olla osa ratkaisua, suurimman osan poliitikoista ja virkamiehistäkin ollessa osa ongelmaa. Pääsyy siis on koko yhtiökulttuuri, koko systeemi on mätä.
https://www.youtube.com/watch?v=s6zQO7JytzQ
https://www.youtube.com/watch?v=232qaFGyzwQ
Toisesta noista filmeistä jäi mieleeni Gandhi. Kun britit kielsivät intialaisten perinteisen käytännön tehdä merivedestä suolaa ja ansaita niukan elantonsa sillä, Gandhi johti kansanjoukkoja meren rantaan, tekemään suolaa. Se oli rauhanomaista vastarintaa ja se toimi! He saivat britit karistettua niskastaan. Mitä me tekisimme, jos meiltä yritettäisiin viedä vaikkapa jokamiehenoikeutemme metsissämme? Tottelisimmeko kiltisti, vai lähtisimmekö suurin joukoin poimimaan marjoja nekin, jotka aikaisemmin eivät usein marjassa käyneet? Meidän kannattaa varmaan pohtia tottelevaisuuden ja tahdon merkitystä, koska todellinen orjuutus on lähempänä kuin moni luuleekaan.
- TE=stink foot
Sivulla 9/29 :
"Valtio tavoittelee 150 miljoonan euron säästöä
työmarkkinatukikuluihin"
http://www.lansi.fi/kasvukraft/Liitetiedostot/Mustion linna_14052014_EL.pdf
Tuo tarkoittaa sitä, että karensseja tullaan jakamaan mielivaltaisesti.- TE=stink foot
Tämä sivusto ei osaa linkkejä täysin, että latetaampa linkki lainausmerkkeihin :
"http://www.lansi.fi/kasvukraft/Liitetiedostot/Mustion linna_14052014_EL.pdf "
- dsdsdsd
Tem:in sivuilta kannattaa tuoomiset kaivaa. siellä viimeisin tieto. Kyseessä siis vasta luonnos ja voi mennä vielä monessa suhteessa vielä puihin tai siirtyä.
Risikkokin vaihtoi ministeriötä, vaalit tulosssa jne.. - +21+
150 miljoonan säästö työttömyysturvassa tarkoittaa :
150E6 / (32,66 * 21,5 * 12) = 17802
että työttömyysturva viedään noin monelta työttömältä vuodeksi pois, - antityp
Joo kielsin tietojeni luovutuksen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle332626Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖362551Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k532534Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt921986Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle331865Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3121708- 1501516
- 731368
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231128Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.271103