Suomenruotsalaiset valittavat perustuslaillisten oikeuksien rikkomuksista. Ihmisten tunteman asenneilmaston tiukkenemisen lisäksi viranomaisten palveluissa koetaan karkeitakin puutteita. Svenska Folktingetille tulee kirjallisia valituksia viranomaisten lain rikkomisista 80 - 100 vuodessa.
Kieliturvasihteeri Peggy Heikkinen kertoo, että valituksia ja selvityspyyntöjä olisi todellisuudessa enemmän jos ruotsinkieliset tuntisivat kielilain säätämät oikeudet ja pitäisivät niistä kiinni. Heikkisen mukaan inhimillisesti tärkeintä on, että viranomainen noudattaa lakia, siis antaa palvelua Suomen toisellakin virallisella kielellä, ruotsiksi silloin kun ihmisellä on hätä, kun kysymys on terveydestä ja oikeusturvasta.
Folktinget, Kansankäräjät on kansalaisjärjestö, joka ruotsinkielisten oikeuksien puolustajana selvittää onko syytteissä rikottu kielilakia ja vaatii viranomaisilta selvitystä ja oikaisua.
Kirkkonummelainen Astrid Nikula kertoo kokeneensa useita kertoja, että esimerkiksi Kansaneläkelaitos vastaa ruotsiksi lähetettyyn hakemukseen valmiiksi tehdyllä tyyppivastauksella, jonka kuvitellaan olevan lähinnä hakijan tapausta.
- Tuntuu ettei papereitani ole edes luettu, sanoo Nikula.
- Suomessa syntyneiden ja asuvien ruotsinkielisten kuvitellaan osaavan suomea, kertoo Nikula - useimmat osaavatkin jonkin verran mutta kun ihminen on sairas tai vanhenee, syvällinen kielitaito häviää.
Nikulalle itselleenkin on ollut yllätys, että maaseudulla Suomessa on paljon ruotsinkielisiä, jotka eivät koskaan ole oppineet suomea eivätkä saa oikeuksiaan ajettua suomeksi.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kulttuuri.shtml/2011/08/1375864/vakavia-syrjintasyytoksia-komedian-pohjalla
Mamma, mamma, finnjävlar vill inte leka med mig!
Suomenruotsalaiset HIRVEÄN RASISMIN UHREINA!
38
200
Vastaukset
- ?
?
- Vi rika
svenskatalande människor förstår inte, hur kan finnarna vara så rasistiska mot oss. Tai jotain sinne päin, kouluruotsilla kolmen vuosikymmenen takaa.
- Tosimies.
En ole ennen tajunnutkaan kuinka vitun tyhmästä kansanosasta on kyse.
Nämä pellet valittavat jatkuvasti,näiden jatlivien valitusten takia maamme on aivan turhaan kaksikielinen.
Suomi yksikieliseksi ja turvat tukkoon hurreilta.
Aivan vitun naurettavaa vaatia 4.5% takia kaksikielisyyttä,sehän on rasismia meitä suomalaisia kohtaan.- Nyt...
tajuat.
- Tosimies.
Nyt... kirjoitti:
tajuat.
Niin tajuan.
Kohta maasamme on tuo sama 4,% vähemmistö muslimeja,jokaisen muslimin äidinkieli on arabia.
Mitä teemme sitten, heille pitää antaa samat oikeudet kuin näille suomenruottallasille kuikeloille?
Suvaitsevaisuus on perseestä ja niin on islam kuten suomenruotsalaisuus. - Niinhän se on,
Tosimies. kirjoitti:
Niin tajuan.
Kohta maasamme on tuo sama 4,% vähemmistö muslimeja,jokaisen muslimin äidinkieli on arabia.
Mitä teemme sitten, heille pitää antaa samat oikeudet kuin näille suomenruottallasille kuikeloille?
Suvaitsevaisuus on perseestä ja niin on islam kuten suomenruotsalaisuus.mutta ei auta suomenkielisen suomalaisen muuta kuin olla selkä kyyryssä ja katse lattiaan painettuna herrojensa ja hallitsijoidensa edessä.
- Nyt aletaan
Niinhän se on, kirjoitti:
mutta ei auta suomenkielisen suomalaisen muuta kuin olla selkä kyyryssä ja katse lattiaan painettuna herrojensa ja hallitsijoidensa edessä.
vain olemaan jo tilanteessa missä selkä ei enään mene enempää kyyryyn ja katse harhailee etsien kohtaa johon iskeä.
- Häh?
"Nikulalle itselleenkin on ollut yllätys, että maaseudulla Suomessa on paljon ruotsinkielisiä, jotka eivät koskaan ole oppineet suomea eivätkä saa oikeuksiaan ajettua suomeksi."
Miten voi olla mahdollista, että tässä maassa asuu ihmisiä, jotka eivät halua opetella tämän maan valtaväestön kieltä ja jotka odottavat, että valtaenemmistö palvelee heitä orjan tavoin puhumalla heidän kieltään?!? Kai se toimi 1700-luvulla, mutta sääty-yhteiskuntahan on jo niiiin 1700-lukua!- Itse olen
aina sanonut suomessa suomeksi jos raha ei kelpaa niin vaihdetaan paikkaa, aina löytynyt suomenkielistä palvelua.
- Niin.
Itse olen kirjoitti:
aina sanonut suomessa suomeksi jos raha ei kelpaa niin vaihdetaan paikkaa, aina löytynyt suomenkielistä palvelua.
"Mustanaamio on kova koville."
- Millan on
suomalaisten asema nykyään ahvenanmaalla?
- Eihän meillä
ole mitään asemaa siellä, mamutkin saa mantereella nopeammin
etuja.
- Mä olen niin
hurri syntyperältäni ku olla ja voi vaan mutta koulussa vitutti pakkoruotsi.
- Hurri on
näköjään kirosana.
- Sasse!
Taitaa olla RKP:n agentti koko jätkä!
- En asu
Suomessa joten ei tartte kuunnella.
- Miten voi olla
En asu kirjoitti:
Suomessa joten ei tartte kuunnella.
suomalainen, joka ei asu Suomessa, isiensä maassa, jonka kaunihiks´on kasvatellut taattojemme työ - kuten laulussa sanotaan? Miksi sinä muutit ulkomaille? Miksi sen teit?
- Siksi että kun
Miten voi olla kirjoitti:
suomalainen, joka ei asu Suomessa, isiensä maassa, jonka kaunihiks´on kasvatellut taattojemme työ - kuten laulussa sanotaan? Miksi sinä muutit ulkomaille? Miksi sen teit?
olin 25 vuotias niin eräs lääkäri kirjoitti paperit että mulla ei ollut mahdollisuutta saada enään koskaan mitään työtä suomesta mutta en halunnut jäädä verovaroilla makaamaan vaan lähdin muualle töihin.
- Töitä saa AINA!
Siksi että kun kirjoitti:
olin 25 vuotias niin eräs lääkäri kirjoitti paperit että mulla ei ollut mahdollisuutta saada enään koskaan mitään työtä suomesta mutta en halunnut jäädä verovaroilla makaamaan vaan lähdin muualle töihin.
Voi kuule, kyllä Suomessa tekemättömiä töitä on, kun vain osaa kysyä! Esim. bussikuski, varastomies tai vessojen siivooja.
- finmoukkan
Huhhuh, on noilla Herroillamme pokkaa.
Seuraisivat mitä heistä ja heidän kielestään ajatellaan tuolla länsinaapurissa kansan keskuudessa.
Mitä tiedän bättre folkesta asiakaspalvelutehtävistä, niin he ainakin osaavat vaatia palvelua nenä ylhäällä rumaa rantaruottiaan ääntäen. Sammra fölkestä ei kokemuksia ole.
Suomessa on suojatyöpaikkojakin näille suomalaisuuden tuhoajille, sossut ja kelat täyssä, koska kukaan muu ei osaa puhua rantaruotsia niin hyvin kuin aito FSP:n kannattaja. - Hurrit ottivat
peukut pois käytöstä. :D
Ihan kuin se muuttaisi ketjussa sanottua... PELLET!!!
http://4.bp.blogspot.com/_rxDfO9jAX-g/S7SCLWK0tBI/AAAAAAAAAEA/ZfzSTaOYBSE/s1600/astrid thors wellcome all.jpg Aluksi Ahvenanmaasta pitää tehdä hurrien "työleiri",jotta herrat voivat sopeutua
paremmin suomalaiseen yhteiskuntaan ja kulttuuriin.- HumKand
Ihan suomeksi nyt vaan: Opetelkaa suomea niin ei vituta.
Minä osaan englantia, saksaa, italiaa, ranskaa mutta ruotsia EN suostu opettelemaan. Kun menen esim. Tukholmaan niin siellä pärjää hienosti englannilla ja suomeakin siellä kuulee joka päivä esim. kioskin kassalta. Miksi minun pitäisi opetella jokin joka ei ole edes valtakieli, vain siksi että jotkin ummikkopellet eivät OPETTELE KIELIÄ!- KamHund
JEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!
Hyvä. Just noin. Ruotsia ei vain KANNATA opetella. Jos haluaa opetella kielen josta on esim. liiketoiminnassa hyötyä niin sitten vaikka venäjää, kiinaa tai japania.
- Tammisaari muistetaa
pitkää viha ei lopu lähivuosikymmeninä.
- Hyva-lakeja
Suomi on kaksi-kielimaa Ruotsi-suomi kieli.
Minä olla suomen-Ruotsalainen ja silti olen opiskella puhua sujuva suomen-kieli siis miksi suomi pelätä oppia paljon kaunis Ruotsi-kieli.
Suomalaisten asenne vammasta kertoo vihamieli katkeruus johon hakea apu lääkäri.
Minä joutua vihamieli suomalaisen kohteeksi hississä .
Eilen kun mennä hissiin sama aika sinne tunkea likaisiin haalari suomi-poika joka ihan selvä nähdä että paheksua hänen lika-haalaria silti tulla sama hissi !
No minä ystavallinen ja sanoa tämä poika " kerros neljä paina nappia poika " mutta tämä poika alkaa irvistää ja kiroa väkivalta sanoja herjata minua "hurri haistaa paski ja työntaa sormi persiinsinsa".
Minun oikeus loukattu harkita rikos syytetä Rasismista ,korvauksia kärsimys.
Ehkä minä pitää kirjoitus Oikeusministeri(RKP) ja kertoa tämä jos saattaa voimaan parempia lakeja suojata suomi-Ruotsalaisia !- Kuules nyt
somppu tämä hurri juttu on vähän sama asia kuin teillä siellä hiekka aavikolla eli klaanit ovat aivan väärät väärissä paikoissa,
olette sotkeutuneet vielä pahemmin asioihin kuin kotomaassanne.
- spåtta ej på golvet
Onko se tosiaankin totta, että Ahvenanmaalta ei saa äidinkieleltään suomen kielinen ostaa minkäänlaista kiinteistöä.
Jos näin on, niin eikö se ole törkeää rasismia ja syrjintää. - UlleKnulle
Jag är svenska talande gubbe från Åbo. Min pojkvänne och jag tycker inte om finskatalande jävlarna. Farför Sverige kan inte övertaga den här junttila igen. Alla finska pojkerna under 25 kan leva om dom har söta pepparna. Vi måste har första homosexuel riket och det kunde vara Finland.
Jag tycker om Lennart och han tycker om mig, fem gånger I dagen måste tvättas sig... - Maassamme on
jo koko elinikänsä asunut ihmisiä jotka eivät ole saaneet aikaiseksi
opeteltua valtakieltä ja tänne rahdataan toisia jotka ei osaa lukea,
eikö nyt ensin kannattais nämä omat kieltä osaamattomat opettaa suomenkielisiksi. - 14+14
Kävin alueella, jossa asuu paljon suomenruotsalaisia. Minua katsottiin kieroon, koska en asioinut ruotsiksi...Olivat loukkaantuneita, kun joutuivat puhumaan suomea.
Ai miten rasittavaa, kun oli 3 suomenruotsalaista "kaveria", jotka kaikki vittuilut ja seläntakana puhumiset hoitivat ruotsiksi. Ei pahemmin sympatia pisteitä heru, vaikka olisi 99% prosenttia heistä erittäin kivoja ja mukavia ihmisiä. Olen yhen "Kivan" suomenruotsalaisen tavannut ja hän blandasi kaljan cokiksella....Olkoot. - Petosjytky haisee
Eikös sen Petosjytky-Soinin ukki ole suomenruotsalainen ? Ainakin äärioikeiston veropakolais-suursijoittajien etuja, se näyttää oppositiossa löhöämällä takaavan.
Bilderbergin veropakolaisillahan ei ole kotimaata, eikä kieltä, muuta kuin kansojen selkänahkojen repiminen ja se hoituu äärioikeistolta. - Tapaus Suomi
Suomessa on kaksi tahoa, joiden pitäisi informoida poliisin talousrikostutkijoita: Finanssivalvonta (Fiva) ja Verohallinto.
Lienee selvä että RKP:lla on hyvä edustus noissa. - RKP:n väki
minusta tuntuu, että jos puhutaan koulutuksesta ja sivistyksestä, niin juuri heillä sitä ei ole ollenkaan. Kun ottaa huomioon, kuinka helposti ruotsinkieliset esim. kävelevät sisään omiin korkeakouluihinsa, tietyn karsinnan puutteen on pakko näkyä myös lopputuloksissa.
No heillä on myös omanlaisensa rekrytointi kanavansa työpaikoissa. - akvati90
...on se VITTUMAINEN VÄHEMMISTÖ!
- Ainoa varuskunta
jonka lakkauttamiselle olisi sotilaalliset ja aluepoliittiset syyt on tietenkin Draksvikin varuskunta, mutta sitä ei lakkauteta ja sille on ainoastaan kielipoliittiset syyt.
- oolannista vois aloi
Miksi Ahvenenmaa saa olla avoimesti rasistinen?
- Tuota olen
itsekin viimeaikoina miettynyt, tars varmaan asian vuoksi jotain tehrä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!
"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti24745349Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.
KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!3011233Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy20710873Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta
Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump369711Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.
IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla858528Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua2236511Pirjo sanoi Esalle
Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok03210Jos mä joisin
Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys282212- 371609
Koulu-uhkaus.
Meinaatteko päästää lapsenne kouluun, niin kauan kun tämä uhkaaja siellä myös on? Tekijä on kaikilla tiedossa.261510