Turun Pyhän Aleksandran kirkon 165-vuotis juhlat? Kirkon ilmoitustaulu huutaa tyhjyyttään. Vai onko kyseessä tietoinen pimitys? Tiistaiseura oli ollut Pokrovassa retkellä. Siitäkään ei ollut tietoa, ennen kuin matka oli melkein alkanut.
Lohdutin yhtä rannalle jäänyttä mummoa että sama pimitys on menossa kulttuuripuolellakin Turussa.
Läheskään kaikilla ei ole nettiä käytössä tai kykyä löytää seurakunnan ilmoituksia.
koska ovatkaan
64
208
Vastaukset
- avoim. yliop.kotirou
3.09. 2011 klo 16.00 vedenpyhitys Auran rannalla, Kristiinankadun kohdalla. Sieltä ristisaatossa vigiliaan. Sunnuntaina juhla liturgia ja ruokatarjoilu seurakuntasalilla.
Tämän luin seurakunnan sivustolta.- Jolanda3
Sopuisaa juhlamieltä kaikille! Katsokaa ristisaaton lippujen ja ikonien kantajia; saatte kuvan sisäpiiristä.
- tikusta asiaa
Ei vois vähempää kiinnostaa..Turkuko suomenortopääkaupunki?
- av. yo. kotirouva
No, ei todellakaan ole!
- Etsivä löytää
"Tiistaiseura oli ollut Pokrovassa retkellä. Siitäkään ei ollut tietoa, ennen kuin matka oli melkein alkanut."
Tiistaiseuran retkistä saa kuka hyvänsä ennakkotietoa liittymällä tiistaiseuran jäseneksi.- rajansa kaikella
Onko tiistaiseura seurakunta seurakunnan sisällä? Tietääkseni ei tarvitse olla jäsen päästäkseen matkoille mukaan. Ja kyseinen vanha rouva on kyllä tiistaiseuran jäsen, mutta ei tiedotettu.
- turhan marisijalle
rajansa kaikella kirjoitti:
Onko tiistaiseura seurakunta seurakunnan sisällä? Tietääkseni ei tarvitse olla jäsen päästäkseen matkoille mukaan. Ja kyseinen vanha rouva on kyllä tiistaiseuran jäsen, mutta ei tiedotettu.
"Onko tiistaiseura seurakunta seurakunnan sisällä?"
Tiistaiseura on yksi monista seurakunnan tiloissa kokoontuvista itsenäisistä toimintapiireistä, jolla on oma talous ja oma hallinto. Se siis ei ole seurakunnan toimintamuoto.
"Tietääkseni ei tarvitse olla jäsen päästäkseen matkoille mukaan."
Varmasti tiistaiseuran matkoille pääsee mukaan vaikkei olisi jäsen, kunhan matkaseurueessa on tilaa.
"Ja kyseinen vanha rouva on kyllä tiistaiseuran jäsen, mutta ei tiedotettu."
Siinä tapauksessa yhteyttä kannattaa varmaan ottaa tiistaiseuran toimihenkilöihin Suomi24:ssä poraamisen sijaan. - no, jo on...
turhan marisijalle kirjoitti:
"Onko tiistaiseura seurakunta seurakunnan sisällä?"
Tiistaiseura on yksi monista seurakunnan tiloissa kokoontuvista itsenäisistä toimintapiireistä, jolla on oma talous ja oma hallinto. Se siis ei ole seurakunnan toimintamuoto.
"Tietääkseni ei tarvitse olla jäsen päästäkseen matkoille mukaan."
Varmasti tiistaiseuran matkoille pääsee mukaan vaikkei olisi jäsen, kunhan matkaseurueessa on tilaa.
"Ja kyseinen vanha rouva on kyllä tiistaiseuran jäsen, mutta ei tiedotettu."
Siinä tapauksessa yhteyttä kannattaa varmaan ottaa tiistaiseuran toimihenkilöihin Suomi24:ssä poraamisen sijaan.Tiistaiseuralla on myös hengellinen ja diagonian ohjesääntö. Turussa näyttää olevan hukassa. Seura on "meillä on kivaa yhdessä" suljettu yhteisö. En tiennytkään että tiistai seura on "vain yksi seurakunnan tiloissa kokoontuva itsenäinen toimintapiiri." Periaatteessa voisitte kokoontua vaikka Luther-säätiön tiloissa.
- Tietämätönkö?
no, jo on... kirjoitti:
Tiistaiseuralla on myös hengellinen ja diagonian ohjesääntö. Turussa näyttää olevan hukassa. Seura on "meillä on kivaa yhdessä" suljettu yhteisö. En tiennytkään että tiistai seura on "vain yksi seurakunnan tiloissa kokoontuva itsenäinen toimintapiiri." Periaatteessa voisitte kokoontua vaikka Luther-säätiön tiloissa.
"Tiistaiseuralla on myös hengellinen ja diagonian ohjesääntö."
Missä?
"En tiennytkään että tiistai seura on "vain yksi seurakunnan tiloissa kokoontuva itsenäinen toimintapiiri."
Miksi et tiennyt?
"Periaatteessa voisitte kokoontua vaikka Luther-säätiön tiloissa."
Miksipä ei, jos Luther-säätiöllä olisi tiloja ja se suostuisi lainaamaan niitä. - ------
Tietämätönkö? kirjoitti:
"Tiistaiseuralla on myös hengellinen ja diagonian ohjesääntö."
Missä?
"En tiennytkään että tiistai seura on "vain yksi seurakunnan tiloissa kokoontuva itsenäinen toimintapiiri."
Miksi et tiennyt?
"Periaatteessa voisitte kokoontua vaikka Luther-säätiön tiloissa."
Miksipä ei, jos Luther-säätiöllä olisi tiloja ja se suostuisi lainaamaan niitä.Turun tiistaiseura edeustaa minulle taantunutta ja pysähtynyttä tätikerhoa. Joku toinen voi viihtyä, minä en.
- ortodoksimies
------ kirjoitti:
Turun tiistaiseura edeustaa minulle taantunutta ja pysähtynyttä tätikerhoa. Joku toinen voi viihtyä, minä en.
Onko siellä nuorta väkeä? Entä miehiä?
- Tiistaiseura ok
------ kirjoitti:
Turun tiistaiseura edeustaa minulle taantunutta ja pysähtynyttä tätikerhoa. Joku toinen voi viihtyä, minä en.
On turha haukkua tiistaiseuroja. Nämä tädit tekevät arvokasta työtä! Menkää ja tehkää samoin!
Älkää turkulaiset aina valittako. Tehkää jotain asioiden eteen!!!!!
Toteaa tiistaiseuran miesjäsen. - Ihmeellistä!
------ kirjoitti:
"Turun tiistaiseura edeustaa minulle taantunutta ja pysähtynyttä tätikerhoa. Joku toinen voi viihtyä, minä en."
Sitten kyllä itketään, kun on joku tiistaiseuran matka mukamas mennyt ohi suun. - ---------
Ihmeellistä! kirjoitti:
"Turun tiistaiseura edeustaa minulle taantunutta ja pysähtynyttä tätikerhoa. Joku toinen voi viihtyä, minä en."
Sitten kyllä itketään, kun on joku tiistaiseuran matka mukamas mennyt ohi suun.Kukaan tavallinen ihminen ei halua tiistaiseuran matkalle.
- samaa mieltä
--------- kirjoitti:
Kukaan tavallinen ihminen ei halua tiistaiseuran matkalle.
"Kukaan tavallinen ihminen ei halua tiistaiseuran matkalle."
Ei minunkaan tietääkseni, mutta siitä huolimatta joku alkoi suureen ääneen PORATA tällä palstalla, ettei ollut päässyt mukaan tiistaiseuran matkalle.
Vai oliko se niin, että olisi kyllä päässyt, mutta oli vetänyt herneen nenään eikä mennyt kun matkasta ei ollut tiedotettu hänelle tarpeeksi näkyvästi tai ajoissa vai miten se nyt oli? - ---------
Tiistaiseura ok kirjoitti:
On turha haukkua tiistaiseuroja. Nämä tädit tekevät arvokasta työtä! Menkää ja tehkää samoin!
Älkää turkulaiset aina valittako. Tehkää jotain asioiden eteen!!!!!
Toteaa tiistaiseuran miesjäsen.Kritiikistä voisi oppia; tulla vielä peremmaksi.
- mahdollisuuksia on
Tiedotus onkin oma taiteenlajinsa. Aina on helppo väittää, että sitä on liian vähän. Tiistaiseurat tiedottavat Helsingin hiippakunnassa Analogissa, joka tosin ilmestyy harvoin. Eräät tiistaiseurat lähettävät jäsenilleen jäsenkirjeitä ja toiset tiedottavat sähköpostin välityksellä. Kirkoilla on ilmoitustauluja sisällä ja ulkona. Jotkut lehdet antavat laittaa ilmaisia tapahtumailmoituksia. Tässä muutamia esimerkkejä tiedottamisesta.
Oma aktiivisuus on myös hyvä konsti saada tietoa. Eli kysykää rohkeasti.- !!!!!!!!
Tiedotus on hyväksi: kaskiviikon Turkulaisessa kirkkoherra kertoo olleensa Turun ortodoksisen seurakunnan kirkkoherrana (12) kaksitoista vuotta. Lisäksi kerrotaan että hän on ainoa pappi Turussa ja kiirettä piisaa. Historiasta on tuttua että historiankirjoitusta kirjoitetaan uusiksi. Teppo Siili jäi eläkkeelle n.2001 ja sitten oli petri Ratilainen vuoteen 2006. Täällä on matkapappi ja palkaton pappi ja muutama eläkeläinen pappi. Lehti voisi tarkistaa tietojen todenperäisyys. Ainahan voidaan epäillä kielitaitoa tietenkin ja väärinkäsitystä.
Toisten kirkkoherra kautta ei kuitenkaan pitäisi mitätöidä. - --------
!!!!!!!! kirjoitti:
Tiedotus on hyväksi: kaskiviikon Turkulaisessa kirkkoherra kertoo olleensa Turun ortodoksisen seurakunnan kirkkoherrana (12) kaksitoista vuotta. Lisäksi kerrotaan että hän on ainoa pappi Turussa ja kiirettä piisaa. Historiasta on tuttua että historiankirjoitusta kirjoitetaan uusiksi. Teppo Siili jäi eläkkeelle n.2001 ja sitten oli petri Ratilainen vuoteen 2006. Täällä on matkapappi ja palkaton pappi ja muutama eläkeläinen pappi. Lehti voisi tarkistaa tietojen todenperäisyys. Ainahan voidaan epäillä kielitaitoa tietenkin ja väärinkäsitystä.
Toisten kirkkoherra kautta ei kuitenkaan pitäisi mitätöidä.Kyseinen juttu on Aamuset kaupunkilehdessä. Ei Turkulaisessa.
- ymmärryshoi
Kyllä toimittajienkin taitoa ja ymmärrystä pitäsi uskaltaa joskus epäillä.
Kertoo nimimerkki: kokemusta on väärinymmärtämisestä.- ----
Parasta vaatia tarkistus ennen kuin juttu julkaistaan.
- Mediaaaaaaa
Aika harvoin pyydetään tarkistuksia. Toimittajilla on kiire saada jutut ajallaan valmiiksi. Tässä tapauksessa jutun pääaihe oli kuitenkin avioliittoon vihkiminen. Olihan siinä kuva toisesta papistakin.
Älkää turkulaiset aina .......... Hieno ilmainen juttu avioliitosta kuvien kera.
Mediaa on vaikea hallita.- oikaiskaaaa
Lähettäkää toimittajalle oikaisuvaatimus.
- --------
oikaiskaaaa kirjoitti:
Lähettäkää toimittajalle oikaisuvaatimus.
On lähetetty, ankä ollut ainoa.
- toim.moral.
media ei tässä tapauksessa ole syyllinen. Hyvä toimittaja haistaa myös palaneenkäryä...
- aivansamamitätapahtu
Hänellähän on kekomusta ortodoksisita häistä ihan omasta elämästäänkin kaksin kappalein.
- ////////!!!!!!!!!
-------- kirjoitti:
On lähetetty, ankä ollut ainoa.
kaksi viikoa kulunut jutun julkaisusta. oikaisua ei ole tapahtunut. Onko nyt tehtävä sellainen johtopäätös että Aamuset on jonkun talutusnuorassa? Totuus on että Durac on ollut Turun ortodoksisen seurakunnan kirkkoherrana noin kolme vuotta, ei kahtatoista.
- Åboa:n maisteriko?
Ihmettelin miksi hääjutussa ylipäätään kerrotaan kirkkoherran, vääriä kaiken lisäksi, työvuosista ja yksinhuhkimisesta, niin että kiirettä on. Joka tapauksessa Durac on ollut kirkkoherran työsuhteessa noin 3 vuotta. Ei kahtatoista vuotta. Petri Ratilaisen kirkkoherran kautta ei millään voi omia tai mitätöidä. Historiallista totuutta ei voi kieltää.
- Ei niin
"Petri Ratilaisen kirkkoherran kautta ei millään voi omia tai mitätöidä."
Kuulemma vieläkin on sotkuja selvitettävänä siltä ajalta. - rinaisenpustanvalma
Ei niin kirjoitti:
"Petri Ratilaisen kirkkoherran kautta ei millään voi omia tai mitätöidä."
Kuulemma vieläkin on sotkuja selvitettävänä siltä ajalta.Taidat letittää tuuleen. Eiköhän siellä ollut sotkijoita ihan ilman häntäkin. Rumasti sanottuna Herrat ja hetairat juonittelivat.
- Kaikki muiden syytä?
rinaisenpustanvalma kirjoitti:
Taidat letittää tuuleen. Eiköhän siellä ollut sotkijoita ihan ilman häntäkin. Rumasti sanottuna Herrat ja hetairat juonittelivat.
Eikö nimenomaan kirkkoherralla tulisi olla selkärankaa pitää hommat järjestyksessä?
Ratilaisella ei sitä ollut. - hetairathetulat
Kaikki muiden syytä? kirjoitti:
Eikö nimenomaan kirkkoherralla tulisi olla selkärankaa pitää hommat järjestyksessä?
Ratilaisella ei sitä ollut.Ja nytkö ne ovat järjestyksessä? Mustasukkaiset hetairat olivat hirveitä. Todellisuudessa seurakuntaa johtaa nyt yksi rautarouva ja muutama juoksupoika ja noviisi. Durac on pelkkä kulissi. Ei ymmärrä edes lukemaansa suomenkielellä.
- Ja kuitenkin...
Asiat sujuvat, toisin kuin deekun Ratilaisen aikana.
- !!!!!!!!!!!!!!
Todella toisin. Ite oot narkkari, juoppo ja hetaira.
- Elä huuda
!!!!!!!!!!!!!! kirjoitti:
Todella toisin. Ite oot narkkari, juoppo ja hetaira.
En tiedä motiivejasi, mutta jokin Ratilaiselta kupattu etuisuus sinulta on tainnut päättyä hänen virkakautensa myötä.
- Hukattuyhteisöllisyy
Elä huuda kirjoitti:
En tiedä motiivejasi, mutta jokin Ratilaiselta kupattu etuisuus sinulta on tainnut päättyä hänen virkakautensa myötä.
Nyt sanoit totuuden koko kirkkokunnasta. Ajattele jos Durac keikahtaa syrjään, missä on sinun etuutesi sen jälkeen? Jos joku henkilö polkee toisia ja saa esim. emännäntyön,tai jonkin muun homman, niin eiköhän hän ole entinen emäntä kirkkoherran lähdettyä.
Omat etuuteni ovat aina olleet vähäiset tässä kirkkokunnassa.
Kyttääminen, kiristäminen ja painostus esimerkiksi kuoron taholta oli alusta asti Ratilaisen osana. Tiistaiseurasta puhumattakaan. Viestittely ympäri kirkkokuntaa ja jatkuva mustamaalaaminen ja suoranainen valehtelu joidenkin taholta.Kun itse tulin Turun seurakuntaan aikoinaan, ensimmäiseksi yksi täti otti minut käsittelyyn ja kertoi pahaa Ratilaisesta. Tutkailin tilannetta ja totesin että ei pahaa ilman hyvää.
Minulla ei ole Ratilaisesta pahaa sanottavaa. Olen saanut kuoron ja tiistaiseuran vihjailuja osakseni: samanlainen juoppo kuin kirkkoherra, varmaan nussivat salaa, onpas hempeä virpovitsa, ihanko Siellä tehty? No menikö pullo rikki kun laukku putosi. Oletko ollut hourulassa kun ei ole näkynyt kirkossa.
Elän hyvin tavallista elämää, enkä juopottele, varastele enkä huoraa. En kyllä viihdy Turun seurakunnassa. Siellä on häijy ilmapiiri. Yksi vanha seurakuntalainen sanoi että täällä on aina ollut umpioitunut meininki. Johtunee maantieteellisestä sijainnista ja eristäytyneisyydestä. Sitten ihmetellään kun piispa ei pidä yhteyttä, ja jos käy, niin syöksyy Hesan junaan nopeasti. - Enpä tiedä
Hukattuyhteisöllisyy kirjoitti:
Nyt sanoit totuuden koko kirkkokunnasta. Ajattele jos Durac keikahtaa syrjään, missä on sinun etuutesi sen jälkeen? Jos joku henkilö polkee toisia ja saa esim. emännäntyön,tai jonkin muun homman, niin eiköhän hän ole entinen emäntä kirkkoherran lähdettyä.
Omat etuuteni ovat aina olleet vähäiset tässä kirkkokunnassa.
Kyttääminen, kiristäminen ja painostus esimerkiksi kuoron taholta oli alusta asti Ratilaisen osana. Tiistaiseurasta puhumattakaan. Viestittely ympäri kirkkokuntaa ja jatkuva mustamaalaaminen ja suoranainen valehtelu joidenkin taholta.Kun itse tulin Turun seurakuntaan aikoinaan, ensimmäiseksi yksi täti otti minut käsittelyyn ja kertoi pahaa Ratilaisesta. Tutkailin tilannetta ja totesin että ei pahaa ilman hyvää.
Minulla ei ole Ratilaisesta pahaa sanottavaa. Olen saanut kuoron ja tiistaiseuran vihjailuja osakseni: samanlainen juoppo kuin kirkkoherra, varmaan nussivat salaa, onpas hempeä virpovitsa, ihanko Siellä tehty? No menikö pullo rikki kun laukku putosi. Oletko ollut hourulassa kun ei ole näkynyt kirkossa.
Elän hyvin tavallista elämää, enkä juopottele, varastele enkä huoraa. En kyllä viihdy Turun seurakunnassa. Siellä on häijy ilmapiiri. Yksi vanha seurakuntalainen sanoi että täällä on aina ollut umpioitunut meininki. Johtunee maantieteellisestä sijainnista ja eristäytyneisyydestä. Sitten ihmetellään kun piispa ei pidä yhteyttä, ja jos käy, niin syöksyy Hesan junaan nopeasti."Sitten ihmetellään kun piispa ei pidä yhteyttä, ja jos käy, niin syöksyy Hesan junaan nopeasti."
Pikemminkin tyytyväisiä taidetaan olla. - ???????
Enpä tiedä kirjoitti:
"Sitten ihmetellään kun piispa ei pidä yhteyttä, ja jos käy, niin syöksyy Hesan junaan nopeasti."
Pikemminkin tyytyväisiä taidetaan olla.Onko Teillä jotakin salattavaa siellä? Tai pelättävää ja peitettävää?
- Ei meillä
??????? kirjoitti:
Onko Teillä jotakin salattavaa siellä? Tai pelättävää ja peitettävää?
Vaan entä piispalla?
- näimeilläainakäy
Ei meillä kirjoitti:
Vaan entä piispalla?
Kysykää ihmeessä piispalta suoraan juhlapöydässä. Saatte varmasti arvoisenne vastauksen. Luulen kuitenkin että mielistelette ettekä kysy.
Kaksinaamaiset Juudakset! - Toisesta ketjusta
näimeilläainakäy kirjoitti:
Kysykää ihmeessä piispalta suoraan juhlapöydässä. Saatte varmasti arvoisenne vastauksen. Luulen kuitenkin että mielistelette ettekä kysy.
Kaksinaamaiset Juudakset!"Metropoliitta Ambrosius on lyhyt partasuumies , protestanttinen lyhytortodoksiteologi"
Mitä ihmettä meillä häneltä olisi kysyttävää? - ovelarahamies
Toisesta ketjusta kirjoitti:
"Metropoliitta Ambrosius on lyhyt partasuumies , protestanttinen lyhytortodoksiteologi"
Mitä ihmettä meillä häneltä olisi kysyttävää?Mitäpä teillä todella olisi kysyttävää? Kirkkoherrannekin on "heikkovirtaortodoksi pappi". Sopii hyvin Turun seurakuntaan tyhmempiään narraamaan.
- sirkushuvia ja paini
Kyseinen juhla on osa Turku kulttuuripääkaupunki ohjelmistoa. Vedenpyhitys on näytös. Onhan siellä jokivarressa kaikennäköistä tapahtumaa...
- rosperosperos
millä keinolla piispa pääsee veden tuntumaan kun siina on kivinen este? Onko kaupunki tai säätiö järjestävä nosturin tai jonkin lavan?
- yleissivistyshukassa
rosperosperos kirjoitti:
millä keinolla piispa pääsee veden tuntumaan kun siina on kivinen este? Onko kaupunki tai säätiö järjestävä nosturin tai jonkin lavan?
Toivottavasti ei käy niin kuin muinoin Nikealle valamossa. Putosi veneestä järveen.
Muuten miten on mahdollista että Kylttyyripääkaupunkiesitteessä ei mainita ortodoksikirkkoa ja Engelin asemakaavaa? Ketä siellä mahtaa olla töissä kun eivät tuon vertaa tiedä ?
Tuomiokirkko ja muutama muu kirkko kyllä mainitaan. - idänihmemaa
yleissivistyshukassa kirjoitti:
Toivottavasti ei käy niin kuin muinoin Nikealle valamossa. Putosi veneestä järveen.
Muuten miten on mahdollista että Kylttyyripääkaupunkiesitteessä ei mainita ortodoksikirkkoa ja Engelin asemakaavaa? Ketä siellä mahtaa olla töissä kun eivät tuon vertaa tiedä ?
Tuomiokirkko ja muutama muu kirkko kyllä mainitaan.Johtunee siitä että Turussa ja Suomessa yleensäkin halutaan kovasti olla länsimaisia ja eurooppalaisia.. minusta Suomi ja turku ovat aina olleet itäisiä maita.
- Terimosos
Kyllä pikku jutuista paisuu aika patti helposti.
Ei homma suju kun on kaiken maailama uskonkapulat välissä.
Muuten...minulla on aika spesiaali elämänkerta. Olen ortodoksisuvusta. Luin luostareista ja kaiken sen mitä ortodoksinen uskonopetus koulussa antoi.
Myöhemmällä iällä ajattelin: "Jos ei usko ole tämän kummempaa, niin mitä minä sillä teen." Siksi erosin ortodoksisesta kirkosta n. 30 vuotiaana.
Meni muutama vuosi ja avioiduin. Sain Raamtun lahjaksi. Päätin lukea sen. Luin.
Ihmettelin miten erilainen kirja Raamattu oli kuin minkä kuvan uskonnonopetus oli minulle antanut.
Jeesus ja hänen mahtavat paranemisihmeet oli minulle aika lupaus ja lohtu. Sairastin nimittän vaikeaa sairautta: epilepsiaa. Söin lääkkeitä, mutta sain parisensataa kohtausta vuodessa.
Minulle tuli Raamatun lukemisen myötä lapsen mieli. Kokeilin. Rukoilin ihan eka kerran eläissäni vilpittömästi uskoen Jumalan olemassaoloon. Anoin paranevani epilepsiasta. Tunnustin syntini ja kaduin kaikkea pahuuttani. Tein elämässäni täydellisen parannuksen ja mielenmuutoksen.
Ihme kävi: minusta tuli ihan oikeesti uskova. Paranin epilepsiasta, sain jättää lääkkeet, kohtaukset loppuivat täysin. Sain varmuuden sisälle sydämeeni, että olen Jumalan lapsi ja matkalla taivaaseen. Enää ei ollut kyse uskottelusta. Sain armolahjan, jonka opetuslastenkin sanotaan saaneen eli kielilläpuhumisen lahjan. Usko oli minulla jo täyttä todellisuutta. Liityin herätysliikkeeseen käytyäni aikuiskasteella. Menin helluntalaisiin. Se on muuten paljon suurempi liikkeenä kuin esim. lut.kirkko.
Uskonystäviä minulla on kirkon piiristä, vapaaseurakunnasta ja city-seurakunnasta. Ortodoksista uskonystävää minulla ei ole, enkä ole koskaan edes tavannut ortodoksia joka voisi kertoa omasta uskoontulostaan henkilökohtaisena kokemuksena. Lieneekö heitä ?
Tiedän, että Jumala on olemassa. Hän on nyt Isäni. Jeesus kuoli minun puolestani ja sovitti syntini. Jeesus kuoli ja nousi kuolleista.
Lue Raamattua. Aloita Uudesta Testamentista. Jumala varmasti puhuu Sinulle henkilökohtaisesta. Hän ei Sinua hylkää eikä jätä. Usko ainoastaan.- Hukattuyhteisöllisyy
Minusta tuntuu että draama sopii minulle paremmin. Pyhiä tekstejä en menisi enää dramatisoimaan. Raamattupiirissä muinoin sain aikaan hämmennystä jutuillani, joten Turun ortodoksinen seurakunta ei ole ainoa ortodoksi seurakunta Suomessa, luojalle kiitos. Muusa se pikemminkin on ollut. Aineistoa on kyllä saatu vähän joka lähtöön. Uskolla veihkominen ei kuulu ortodoksisuuteen...
- hyvää sanottavaa?
Onpa ihme kaupunki tuo Turku! Eikö TEILLÄ ole mitääN hyvää sanottavaa toisistanne?
- !!!!!!!!
Meillä on vittumainen perusluonne! Se ei kristillisyydellä lopu.
- hyvääeipalkita..
Edesmennyt Nikean metropoliitta oli tosikristitty. Hän ei kääntänyt selkäänsä entiselle kirkkoherralle. Todella suurisydäminen henkilö muutenkin.
- Ei kääntänyt, ei
hyvääeipalkita.. kirjoitti:
Edesmennyt Nikean metropoliitta oli tosikristitty. Hän ei kääntänyt selkäänsä entiselle kirkkoherralle. Todella suurisydäminen henkilö muutenkin.
Juu taisi Härkinin Jussi olla peräti hautajaisten kutsulistalla.
- uskollisuusoanhyve
Ei kääntänyt, ei kirjoitti:
Hautajaisiin nyt on myöhäistä haluta.
Nikealla oli mielipide parista neuvoston jäsenestä. Hänestä ei olisi suurikaan vahinko jos he eroaisivat koko seurakunnasta. He nimittäin uhkasivat erota seurakunnasta mikäli Ratilainen saisi tulla kirkkoon ottamaan vastaan synnintunnustuksia rippilapsiltaan. Ja yksi neuvoston jäsen sanoi ettei hän rukoile Ratilaisen sielun puolesta mikäli tämä kuolisi.
Aamuset kaupunkilehti ei ole oikaissut virhettään. Onko valehtelu päivänsanaa nykyään. Toimittajan lähettämän viestin mukaan Durac oli lukenut ja hyväksynyt tekstin ennen painoon menoa. Vai onko neuvosto päättänyt että hän on ollut kirkkoherrana 12 vuotta? Maksetaanko hänelle kenties takautuvasti palkkaa noilta vuosilta.
Jotkut olivat Nikean kyläilylistalla ja joillekin hän oli henkinen tuki myös pahoina päivinä. Hän ei valikoinut seuraansa hyötyäkseen. - höpönpöpön
uskollisuusoanhyve kirjoitti:
Hautajaisiin nyt on myöhäistä haluta.
Nikealla oli mielipide parista neuvoston jäsenestä. Hänestä ei olisi suurikaan vahinko jos he eroaisivat koko seurakunnasta. He nimittäin uhkasivat erota seurakunnasta mikäli Ratilainen saisi tulla kirkkoon ottamaan vastaan synnintunnustuksia rippilapsiltaan. Ja yksi neuvoston jäsen sanoi ettei hän rukoile Ratilaisen sielun puolesta mikäli tämä kuolisi.
Aamuset kaupunkilehti ei ole oikaissut virhettään. Onko valehtelu päivänsanaa nykyään. Toimittajan lähettämän viestin mukaan Durac oli lukenut ja hyväksynyt tekstin ennen painoon menoa. Vai onko neuvosto päättänyt että hän on ollut kirkkoherrana 12 vuotta? Maksetaanko hänelle kenties takautuvasti palkkaa noilta vuosilta.
Jotkut olivat Nikean kyläilylistalla ja joillekin hän oli henkinen tuki myös pahoina päivinä. Hän ei valikoinut seuraansa hyötyäkseen."Nikealla oli mielipide parista neuvoston jäsenestä. Hänestä ei olisi suurikaan vahinko jos he eroaisivat koko seurakunnasta. He nimittäin uhkasivat erota seurakunnasta mikäli Ratilainen saisi tulla kirkkoon ottamaan vastaan synnintunnustuksia rippilapsiltaan."
No eipähän ole tarvinnut uhkausta täytäntöön panna. Joka tapauksessa olisi hälyttävää, jos piispan mielestä kenen hyvänsä eroaminen kirkosta ei olisi suuri vahinko.
"Ja yksi neuvoston jäsen sanoi ettei hän rukoile Ratilaisen sielun puolesta mikäli tämä kuolisi."
Miksipä rukoilla itseä hurskaampien edestä? Neuvostosta en tiedä, mutta valtuuston enemmistö vastusti viimeiseen saakka Ratilaisen viraltapanoa, vaikka piispa oli päättänyt, ettei jatkuvasti oikeustalossa syytettyjen penkillä istuksiva kirkkoherra nyt kerta kaikkiaan tule kyseeseen hänen hiippakunnassaan.
"Jotkut olivat Nikean kyläilylistalla ja joillekin hän oli henkinen tuki myös pahoina päivinä. Hän ei valikoinut seuraansa hyötyäkseen."
Mutta seura valikoi hänet? - Maria Egyptiläinen
höpönpöpön kirjoitti:
"Nikealla oli mielipide parista neuvoston jäsenestä. Hänestä ei olisi suurikaan vahinko jos he eroaisivat koko seurakunnasta. He nimittäin uhkasivat erota seurakunnasta mikäli Ratilainen saisi tulla kirkkoon ottamaan vastaan synnintunnustuksia rippilapsiltaan."
No eipähän ole tarvinnut uhkausta täytäntöön panna. Joka tapauksessa olisi hälyttävää, jos piispan mielestä kenen hyvänsä eroaminen kirkosta ei olisi suuri vahinko.
"Ja yksi neuvoston jäsen sanoi ettei hän rukoile Ratilaisen sielun puolesta mikäli tämä kuolisi."
Miksipä rukoilla itseä hurskaampien edestä? Neuvostosta en tiedä, mutta valtuuston enemmistö vastusti viimeiseen saakka Ratilaisen viraltapanoa, vaikka piispa oli päättänyt, ettei jatkuvasti oikeustalossa syytettyjen penkillä istuksiva kirkkoherra nyt kerta kaikkiaan tule kyseeseen hänen hiippakunnassaan.
"Jotkut olivat Nikean kyläilylistalla ja joillekin hän oli henkinen tuki myös pahoina päivinä. Hän ei valikoinut seuraansa hyötyäkseen."
Mutta seura valikoi hänet?Vaalit lähestyy näköjään. En ole aikaisemmin kuullut että osa valtuusto oli erottamista vastaan.
Olen kyllä ihmetellyt piispan pitämiä eettisiä perusteita henkilövalinnoissa. Lastensahylkääjät, uudelleen naijat ja muunnettua totuutta harrastavat ja rahastapitävät henkilöt kyllä näyttävät kelpaavan. - oikeustaloOlga
höpönpöpön kirjoitti:
"Nikealla oli mielipide parista neuvoston jäsenestä. Hänestä ei olisi suurikaan vahinko jos he eroaisivat koko seurakunnasta. He nimittäin uhkasivat erota seurakunnasta mikäli Ratilainen saisi tulla kirkkoon ottamaan vastaan synnintunnustuksia rippilapsiltaan."
Mutta seura valikoi hänet?Eikös piispa itse ole istuskellut viime aikoina oikeustalolla. Mitä se sellainen on? Ontuu pahasti perusteet.
- Niin ja
Ei kääntänyt, ei kirjoitti:
Muita entisiä Turun kirkkoherroja ei niissä peijaissa näkynytkään.
- Jaa-ah
oikeustaloOlga kirjoitti:
Eikös piispa itse ole istuskellut viime aikoina oikeustalolla. Mitä se sellainen on? Ontuu pahasti perusteet.
Tämmöisistä emme onneksi ole kuulleet, emmekä halua kuulla, eikä meidän toivottavasti tarvitsekaan.
- juhlamieltäkaikille
Niin ja kirjoitti:
Muita entisiä Turun kirkkoherroja ei niissä peijaissa näkynytkään.
Hän halusi vaatimattomat hautajaiset. Virassaolevan kirkkoherran, ja tässä tapauksessa piispan läsnäolo oli luonnollinen.
Miten tämäkin nyt tunteita tuo pintaan.
Hyvää ja iloista 165 vuotis juhlaa! - ikuinenmuistojarauha
juhlamieltäkaikille kirjoitti:
Hän halusi vaatimattomat hautajaiset. Virassaolevan kirkkoherran, ja tässä tapauksessa piispan läsnäolo oli luonnollinen.
Miten tämäkin nyt tunteita tuo pintaan.
Hyvää ja iloista 165 vuotis juhlaa!Kun kirkkokunnan vahva persoona kuolee, ihmiset kokevat isän kuoleman ja alkavat kilpailla kuka oli isälle rakkain. Sama ilmiö on aina kun isä tai äiti kuolee. Inhimillistä ja ymmärrettävää.
- Kraakka
Ja tämmöiset ihmiset ovat olevinaan kristittyjä? Hyi että sylettää! Kuvottavaa menoa Turussa. Viimeisellä tuomiolla sitten saavat tuta nahoissaan sanansa ja tekonsa!- ---------
Nahkurin orsilla tavataan!
- Tervetuloa liturgiaa
Tervetuloa huomenna liturgiaan. Siellä tavataan!
- Positiivistanyt
Vedenpyhitys joen rannalla oli kaunis ja harras tapahtuma.Seurakuntalaisia olisi saanut olla hieman enemmän mukana..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh892128Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361776- 1801326
- 241794
- 67732
- 59718
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10711Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211608- 49566
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </340514