Masennuksen hoito luontaisin keinoin.

jellona17

Elikkäs otsikko taitaa kertoa suurin piirtein kaiken. Onko kenelläkään minkään laista kokemusta luontais tuotteista (esim.E-Epa) masennuksen hoidossa? Itse olen kyllästynyt kalliisiin masennus lääkkeisiin joista välillä tuntuu ettei ole mitään hyötyä. Ja painokin on noussut ties minkä laisten lääke kokeilujen myötä ja se aiheuttaa myös tukalaa oloa.
Kiitos jo etu käteen sille ihmiselle joka tähän viitsii vastata asiallisesti.

56

2211

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3gt35

Eiköhän siitäkin ole muutama ketju jo tällä palstalla.

• RTC-placebo

Mitään näyttöä ei ole kyllä E-EPA tms. vaikutuksesta.

ja näyttöä on siitä, että masennuslääkkeet ovatkin lähinnä lumevaikutteisia.

Lumeella (millä tahansa) voi toipua kyllä jos ei ole oikeasti vakavasti masentunut.

Jos vaan siis hieman masentelee...

• kkkkkkk22

Kyllä minä kalanmaksaöljykapseleita söisin, tai kalaöljykapseleita. E-epaakin voisin kokeilla. Mm. Sami Anttila kirjoittaa nettisivuillaan että masennuksen ja mielenterveysongelmien hoidossa voisi ottaa jopa 4-6 kalanmaksaöljykapselia. Normaali annostus on yleensä 2. Olen itse nyt syönyt 4 kapselia per päivä. Hankala sanoa vaikutuksista, mutta onhan se myös iholle hyvä. B-vitamiini on toinen hermostoon vaikuttava, nimenomaan b12, ja d-vitamiini. Tietysti jos syö kalaa kaksi kertaa viikossa ei tarvi kalanmaksaöljyä.

• Jep, ja nämä:

Lisäisin vielä luonnossa liikkumisen, muut liikuntaharrastukset ja säännölliset elämäntavat sisältäen terveellisen ravinnon.

Seuraavaksi joku kirjoittaa, ettei auta vakavaan masennukseen. Jaa.

Mutta auttaa lievään ja keskivaikeaan masennukseen. Kyllä toimii.

• RTC-placebo

Itseasiassa liikunnan ja sosiaalisen pääoman lisäntymisen vaikutuksista masennukseen on näyttöä-

• jellona17

Se vaan et tässä on kyseessä vakava asteinen masennus josta taas vaihteeksi jotenkin pääsemässä "kuiville". Eli lääkkeet ei näytä kauheasti estävän huonon kauden tuloa. Joten alan olemaan aika epä toivoinen kun tätä on kumminkin kestänyt kohta kymmenen vuotta... Ja joo varmasti sosiaalinen,liikunnallinen ja säännölliset elämän tavat auttaisivat asiaa. Se vaan et kun huono kausi tulee niin millään ei ole mitään väliä (niinkuin kaikki jotka ovat pitempään kärsineet vakavasta masennuksesta sen tietävät).

• 11+12

No läheisyys saatana.

• ............

Kokeile vaan E-Epaa ihmeessä ! Siitä on hyötyä, sitä sun täytyy vaan syödä ensin muutama kuukausi että huomaat vaikutuksen. Itse söin vuonna 2006 masennukseen sitä ja lisänä carnosiinia. Pääsin suosta ylös kuin ihmeen kaupalla.

• 100µg
    • Pää Kainalossa

Ja D-vitamiinia vähintään 50ug päivässä, jotta saadaan sen pitoisuus nousemaan veressä sille tasolle, jossa se auttaa hormonaalisesti. Se taso on noin 120 nmol/l, kun taas suomalaisilla keskimäärin d-vitamiinia veressä on 25-40 mol/l.

Suomen viralliset saantisuositukset on asetettu riisitaudin ja osteomalasian eston tasolle, mutta ei sellaiselle tasolle, jolla saadaan luusto- ja hormonitasot hyvään kuntoon.

• mk

hei mä luin jostain että mäkikuisma auttais masennukseen ja se on kuulemma luontaistuote mutta missähän sitä niinku myydään?

• ///////////

Apteekeissa.

• bipolar owl

Luontaistuotekaupoissa kuten esim. Tampereen Runsaudensarvessa.

• Loppu Propagandalle

Voi ziizuz tätä propagandaa...

• Pää kainalossa

^^ No miten sä parantaisit masennuksen, jos masennuslääkkeet ei auta? Niin, ei varmaan jää hirveän monia vaihtoehtoja. Kaikki kun eivät parane siitä terapiallakaan. Erittäin hyvin on silloin mahdollista se, että kehossa ei ole kaikki tasapainossa ja nimenomaan ravinnolla on hyvä saattaa sitä tasapainoon. Mutta jos vajaus on ehtinyt syntyä, en näe mitään estettä, mikseikannattaisi nostaa vitamiini- ja hivenainetasojaan "purkista". Joillekin B12- vitamiini täytyy antaa pistoksina lihakseen, koska se ei imeydy suolistosta. Ja D-vitamiinin riittävä saanti vain kalaa syömällä on aika hankala tehtävä.
      Ei täällä olla ketään halutonta pakottamassa vitamiineja ja hivenaineita syömään, vaan kerrotaan niille, jotka asiasta ovat kiinnostuneita, että mitä kannattaisi tehdä. Ja tietenkin koitetaan saada kaikkia heitä kiinnostumaan, joita asia mahdollisesti voisi koskea.

• rahat hukkaan

Älä tuhlaa rahojasi kalliisiin luontaistuotteisiin tai vitamiineihin. En usko pätkääkään. Kokemusta on, valitettavasti. Jos syöt normaalisti normaalia kotiruokaa, niin et tarvitse ylimääräistä purkista.

• jellona17

No halvemmaksi ne luontais tuotteet tulee,ku miettii sitä lääkettä mitä nyt syön niin hinta on likemmäs 100€. Enkä saa mitään korvausta kun en ole psykoosi potilas enkä sairasta epilepsiaa....

• Loppu Propagandalle

"Kokeile vaan E-Epaa ihmeessä ! Siitä on hyötyä, sitä sun täytyy vaan syödä ensin muutama kuukausi että huomaat vaikutuksen. Itse söin vuonna 2006 masennukseen sitä ja lisänä carnosiinia. Pääsin suosta ylös kuin ihmeen kaupalla. "

Lumeellakin toipuu, jos ei ole oikeasti vakavasti masentunut.

Voi ziizuz tätä "luontais"valmiste propagandaa!

• Loppu Propagandalle

"Erittäin hyvin on silloin mahdollista se, että kehossa ei ole kaikki tasapainossa ja nimenomaan ravinnolla on hyvä saattaa sitä tasapainoon."

Tämä on silkkaa propagandaa. Ei ole mitään näyttöä mistään ravintoaine-epätasapainosta masennuksen syynä. Se on ihan yhtä tuulesta temmattu juttu kuin ns. serontoniinvajaus.

"No miten sä parantaisit masennuksen, jos masennuslääkkeet ei auta?"

Onko siis ihan oikea psykoterapia kokeiltu? Ei mikään keskusteluapulässytys? Ei psykoterapia tietenkään kaikkia auta ja voi olla vaikeaa löytää pätevä ja sopiva terapeutti. Tiedetään kuitenkin, että psykoterapialla toipuneet eivät relapsaa eli masennus niin helposti uudestaan kuin kuin pillereitä syöneet.

Sitten pitää katsoa elämää muuten eli psykososiaalista kuntoutusta (stressitila ylläpitää masennusta):

a. Ihmissuhteet: onko niitä, onko ne huonoja? Jos on pitää tehdä asialle jotain.
      Mahdollisesti ero tai parisuhdeterapia. Myös hankaliin ns. ystäviin tai lähisukulaisiin pitää ottaa hajurakoa.

Jos on yksinäisyysongelma, hakeutuminen harrastuksiin, joissa voi tavarata ihmisiä. Voi aloittaa vaikka mielenterveysyhdistyksen toiminnasta. Samalla voi saada vertaisapua.

Yhteydenpito mukaviin ihmisiin.

b. Työpaikka/opiskelu: Onko työpaikalla rankkaa? Jos on niin sitten pitää vetää asiasta johtopäätöksiä, jos ongelmia on työpaikalla (kiusaamista huono ilmapiiri yms), se on työterveyshuollon, työsuojelun ja pomon asia. Jos ongelmana on liian rankka työ, kannattaa hakeutua ammatilliseen kuntoutukseen ja ja pyrkiä helpompiin hommiin.

Jos opiskelu tökkii pahasti kannattaisi miettiä onko se liian vaativaa ja etsiä helpompaa opiskelualaa. Ammatillista kuntoutusta voi kokeilla siihenkin.

Jos on työtön, niin sitten hakeutuu työkkärin kuntoutusosastolle ja pyrkii ammatilliseen kuntoutukseen, joka voi tarkoittaa kuntoutustutkimusta, uudelleenkoulutusta jne.

c. Talous. Jos on pahoja talousongelmia, niin niihin pitää puuttua. Tarvittaessa velkaneuvonta tai omaisuuden myynti (asunnon, auton).

d. Onko viina tai huumeet ongelma? Jos on, niihin pitää puuttua. Esimerkiksi A-klinikalle hoitoon.

e. Kaiken kivan harrastaminen, mitä jaksaa haluaa ja voi. Liikunta tekee hyvää ja siinäkin voi tavata muita ihmisiä. Erilaiset kulttuuri- ja sivistysharrastukset tekee hyvää: työväenopisto, ilmaisluennot jne. harrastekerhot

d. Valohoitoa, kotiin voin hommata korkealuksisen lampun.

e. Ja jos on oikein loppu, niin voihan sitä sähköhoitoakin kokeilla (minä en kokeilisi enkä kokeillut, vaikka olin itsarivaiheessa).

f. Ja saahan sitä kokeilla vaikka sitä kuuluisaa depressiokouluakin.

Ei ole mitään oikotietä, mutta jos ei käsittele asioitaan ja vain luulee, että aivot meni epäkuntoon, niin ei kyllä mitään pitkäaikaisia tuloksia synny (ja on oikeasti vakavasti masentunut).

• Pää kainalossa

Siinä on vain se ongelma, että monet noista asioista eivät saa masentunutta piristymään, koska masentuneena mikään mitä teet ei anna iloa taikka tyydytystä. Samoin koulutukseen tai töihin hakeutuminen voi olla kertakaikkiaan ylivoimaista, koska se väsymys ja olotila on kerta kaikkiaan invalidisoivaa.

Itse kävin oikein hyvän psykoterapian, jota kela maksoi 2,5 vuotta ja itse sukulaiseni auttamana vielä 3 vuotta. Se auttoi asioiden käsittelemiseen ja elämän kuntoon saamiseen (opiskelu, työ ja parisuhde) mutta ei perussyyhyni eli masentuneeseen olooni ja mieleeni.

Kyllä mä pärjäsin ja elin, mutta en voinut hyvin.

Minä lähinnä väsyin ihmisten seurassa ja ahdistuin. Valolamppu mulla oli, en huomannut sen auttavan (olen muutenkin ollut aina kevät- en syysahdistuja)

Minulla epäilin olevan kilpirauhasen vajaatoimintaa jo vuonna 2004 (masennus alkoi tosin jo 1990, eli on se saattanut olla jo sieltä asti) mutta lääkärit väittivät ettei se sitä ole, että olen aina väsynyt, haluton jne.
        Lopulta tänä vuonna sain tietää, että kilpirauhasarvoista yksin ei voida katsoa,onko henkilöllä sitä, ja silloin tajusin, että minulla on se ja että se, ette parane johtuu siitä.

Kuitenkin lääketiedekin myöntää, että esim. B12-vitamiinin ja D-vitamiinin puutos tai vajeaiheuttaa samanlaisia oireita kuin kilpirauhasen vajaatoiminta. Niin että voi kysyä; kumpi minulla oikein on? Lääkärit eivät tahdo uskoa, että minulla on vajaatoiminta, mutta pitäisikö minun sitten popsia kyseisiä vitamiineja? No, löysin lääkärin, joka antoi tyroksiinilääkekokeilun (siis kilpirauhashormonia) ja olo ryhtyi kohentumaan. Vihdoinkin koen että olen parantunut Masennuksesta.

Sen jälkeen olen tajunnut, että se, etten masentuneena ole todellakaan syönyt hyvin taikka monipuolisesti, on erittäin todennäköisesti osaltaan haitannut tässä kokonaisuudessa. Kilpirauhanen ja keho tarvitsee tiettyjä aineita. Voiko lääketieteen tietoon hivenaineiden tarpeen määristä edes luottaa, koska ei lääketiede edes tajua kilpirauhasen kokonaisvaltaista vaikutusta ihmisen hyvinvointiin? Sieltä sanovat vain, että ei se Ainakaan kilpirauhanen ole, vaikka se se nimen omaan oli. Eivät he ole tutkineet ihmisen hyvinvointia hivenaineiden yms. kannalta tarpeeksi, uskon minä, sillä lääketehtaat ovat alunperin Lääkkeiden tekijöitä ja homma on luisunut nykyään liikaa sille puolelle, on unohtunut se, että entä jos tutkittaisiin oikeasti se Syy, miksi ihminen sairastuu.

• Loppu Propagandalle
        Pää kainalossa kirjoitti:

Siinä on vain se ongelma, että monet noista asioista eivät saa masentunutta piristymään, koska masentuneena mikään mitä teet ei anna iloa taikka tyydytystä. Samoin koulutukseen tai töihin hakeutuminen voi olla kertakaikkiaan ylivoimaista, koska se väsymys ja olotila on kerta kaikkiaan invalidisoivaa.

Itse kävin oikein hyvän psykoterapian, jota kela maksoi 2,5 vuotta ja itse sukulaiseni auttamana vielä 3 vuotta. Se auttoi asioiden käsittelemiseen ja elämän kuntoon saamiseen (opiskelu, työ ja parisuhde) mutta ei perussyyhyni eli masentuneeseen olooni ja mieleeni.

Kyllä mä pärjäsin ja elin, mutta en voinut hyvin.

Minä lähinnä väsyin ihmisten seurassa ja ahdistuin. Valolamppu mulla oli, en huomannut sen auttavan (olen muutenkin ollut aina kevät- en syysahdistuja)

Minulla epäilin olevan kilpirauhasen vajaatoimintaa jo vuonna 2004 (masennus alkoi tosin jo 1990, eli on se saattanut olla jo sieltä asti) mutta lääkärit väittivät ettei se sitä ole, että olen aina väsynyt, haluton jne.
        Lopulta tänä vuonna sain tietää, että kilpirauhasarvoista yksin ei voida katsoa,onko henkilöllä sitä, ja silloin tajusin, että minulla on se ja että se, ette parane johtuu siitä.

Kuitenkin lääketiedekin myöntää, että esim. B12-vitamiinin ja D-vitamiinin puutos tai vajeaiheuttaa samanlaisia oireita kuin kilpirauhasen vajaatoiminta. Niin että voi kysyä; kumpi minulla oikein on? Lääkärit eivät tahdo uskoa, että minulla on vajaatoiminta, mutta pitäisikö minun sitten popsia kyseisiä vitamiineja? No, löysin lääkärin, joka antoi tyroksiinilääkekokeilun (siis kilpirauhashormonia) ja olo ryhtyi kohentumaan. Vihdoinkin koen että olen parantunut Masennuksesta.

Sen jälkeen olen tajunnut, että se, etten masentuneena ole todellakaan syönyt hyvin taikka monipuolisesti, on erittäin todennäköisesti osaltaan haitannut tässä kokonaisuudessa. Kilpirauhanen ja keho tarvitsee tiettyjä aineita. Voiko lääketieteen tietoon hivenaineiden tarpeen määristä edes luottaa, koska ei lääketiede edes tajua kilpirauhasen kokonaisvaltaista vaikutusta ihmisen hyvinvointiin? Sieltä sanovat vain, että ei se Ainakaan kilpirauhanen ole, vaikka se se nimen omaan oli. Eivät he ole tutkineet ihmisen hyvinvointia hivenaineiden yms. kannalta tarpeeksi, uskon minä, sillä lääketehtaat ovat alunperin Lääkkeiden tekijöitä ja homma on luisunut nykyään liikaa sille puolelle, on unohtunut se, että entä jos tutkittaisiin oikeasti se Syy, miksi ihminen sairastuu.

"Siinä on vain se ongelma, että monet noista asioista eivät saa masentunutta piristymään, koska masentuneena mikään mitä teet ei anna iloa taikka tyydytystä. Samoin koulutukseen tai töihin hakeutuminen voi olla kertakaikkiaan ylivoimaista, koska se väsymys ja olotila on kerta kaikkiaan invalidisoivaa."'̈́

Kyllä minä tiedän. Askel kerrallaan.

Mutta ethän sinä ole masentunut ollutkaan, vaan kilpirauhasongelmainen... joten se siitä.

Ihan vapaasti voit syödä mitä tahansa, mutta mikään D- tai B- tai omega tai muu vajaus ei ole masennuksen syy. Ei ole näyttöä.

Sinä, niin kuin moni muukin haluaa mieluummin biologisia selityksiä psyyken ongelmiin, kuin sen että on latvaongelmia. Siitä vaan, johan niitä selityksiä on jo vuosikymmeniä etsitty eikä ole löydetty.

Kuten olen aiemmin sanonut, siitä on ihan kiistatonta näyttöä, että todennäköisimmin masentuu:
        a. ne jotka ovat kokeneet traumoja ja stressiä runsaasti elämänsä aikana ja erityisesti lapsuudessaan ja nuoruudessa (mm. alkoholistien lapset, pahoinpidellyt)
        b. ne joilla on noita riskitekijöitä, mutta joilla ei ole suojaavia tekijöitä: hyviä ihmissuhteita, talous kunnossa, sopiva työpaikka jne.

Ja parhaiten toipuvat Kelan tutkimusten mukaan korkeammin koulutetut, paremmassa sosiaalisessa asemassa olevat ja toiveikkaammat siinä masennustoivottomuudessa.

Tuo toiveikkuuden etsiminen on masennuksesta toipumisen kulmakivi. Jotkut saavat sitä toiveikkuutta masennuslääkkeistä ja jotkut Tolosen lisäaineista, mutta lumettahan se on....

• jellona17

Kuule kaikkee noita mitä tossa kerrot on joko kokeiltu tai on tasapainossa. Niin ja huumeisiin ja viinaan en koske!!!

• Kyllä se siitä

Berberiini ja E-epa kuulemma ovat kokeilemisen arvoisia. Ei siinä mitään menetäkään. Rahaa vain, vaikka yhtälailla sitä menee masennuslääkkeisiin.

Olen tässä itsekin miettinyt, että pistäisikö lääkkeet roskiin ja kokeilisi luontaistuotteita vaihteeksi.

Joku Tohtori Tolosen artikkeli käsitteli Berberiinin ja E-epa:n vaikutusta. Kannattaa googlettaa ja tutustua.

• Loppu Propagandalle

"Joku Tohtori Tolosen artikkeli käsitteli Berberiinin ja E-epa:n vaikutusta. Kannattaa googlettaa ja tutustua. "

Kauppias markkinoi, ei tieteellistä pohjaa. Lääketieteen lisensiaatti se vaan on muutenkin.

• Kaajalaista

Olen kokeillut E-Epaa, samoin pari kaveria. Ei mitään vaikutusta.
      Mäkikuisman käytössä kannattaa olla varovainen, jos syö mielialalääkkeitä samaan aikaan. Joidenkin lääkkeiden kanssa ei mäkikuismaa saa käyttää.
      Tänä vuonna julkaistun tutkimuksen mukaan suoliston terveydellä ja masennuksella on havaittu olevan yhteys.

• Loppu Propagandalle

"Tänä vuonna julkaistun tutkimuksen mukaan suoliston terveydellä ja masennuksella on havaittu olevan yhteys. "

Mikähän tutkimus?

Saiskos viitteen?

• ja halpaa on

Ravinto ja varsinkin ravinnon puute vaikuttaa myös psyykkeeseen. Monet sen ovat huomanneet, kun ovat kokeilleet. Lääketeollisuus vaan rahoittaa sellaisia tutkimuksia, joista lopputuloksena on jokin uusi lääke.

Just lehdessä Turun Sanomat luki, että lääkärit hoitavat kilpparin vajaatoimintaa psyykenlääkkeillä, koska eivät ota edes kilpparikokeita, jos potilas on väsynyt.

http://cfs.gehennom.org/foorumi/viewtopic.php?p=10094#p10094

http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htm

http://www.luontaisnetti.fi/?valikko=valikko&sivu=aikuiset

Ja Omega 3 ja D-vitamiinia tarvii kaikki purkista.

Piste.

• Ihmettelen vain

Loppu propagandalle: Mihinhän sinä perustat kaikki väittämäsi asioista. Saanko kysyä omaa taustaasi ja mahdollista tavoittettasi tämän propagandan kuuluttamiseen. Itselläni masennuslääkkeet ovat ainakin toimineet vaikeasta masennuksesta selviämiseen. Oletko mahdollisesti lukenut neurologiaa tai psykiatriaa jotta osaat noin varmasti puhua propagandasi puolesta, epäilempä. Mitä haluat tällä kaikella saavuttaa.

• Loppu Propagandalle

Olen kemisti ja tutkija.

Olen lukenut lukuisia tutkimuksia.

Olen luku- ja ymmärystaitoinen ja osaan laskea lisäksi osaan käyttää tilastollisia menetelmiä.

Olet voinut toipua lääkkeiden kanssa tai lääkkeistä huolimatta. Ne on kuitenkin pääosin lumeeksi todettuja.

Ohessa muutamia tutkimuksia:

Kirsch I,Moore TJ,Scoboria A,Nicholls SS. The emperor ’s new drugs:An analysis of antidepressant medication data submitted to the U.S.Food and Drug Administration.Prev Treat 5:article 23. 2002.(http://journals.apa.org/prevention/volume5/pre0050023a.html )

Kirsch I,Scoboria A,Moore TJ. Antidepressants and placebos:Secrets, revelations,and unanswered questions.Prev Treat 5:article 33. 2002

Kjaergard L:isa & Als-Nielsen, Bodil. Association between competing interests and author´s conclusions: epidemiological study of randomised clinical trials published in the BMJ. British Medical Journal 325/2002 s. 249-252.

Kmietowicz, Zosia. Medical journals are corrupted by dependence on drug companies. British Medical Journal 2005; 330: (21 May).

Lacasse J & Leo J (2005) Serotonin and depression: A disconnect between the advertisements and the scientific literature. PLoS Med 2: e392. DOI: 10.1371/journal.pmed.0020392

Moncrieff, Joanna & Kirsch,Irving . Efficacy of antidepressants in adults 2005;331;155-157 BMJ

Moncrieff; Joanna & Cohen, David. Do Antidepressants Cure or Create Abnormal Brain States? PLoS Medicine |www.plosmedicine.org 0965 July 2006 |Volume 3 |Issue 7 |e240

Cosgrove L, Bursztajn HJ, Krimsky S, Anaya aM & Walker aJ.
        Conflicts of Interest and Disclosure in the American Psychiatric Association’s Clinical Practice Guidelines . Psychother Psychosom 2009. DOI: 10.1159/000214444

Fournier, Jay. C. Antidepressant Drug Effects and Depression Severity. A Patient-Level Meta-analysis. JAMA January 6, 2010, vol 303, No 1

Gambrill E, Reiman A (2011) A Propaganda Index for Reviewing Problem Framing in Articles and Manuscripts: An Exploratory Study. PLoS ONE 6(5):
        e19516. doi:10.1371/journal.pone.0019516

Healy, David & Cattel, Dinah.Interface between authorship, industry and science in the domain of therapeutics . The British Journal of Psychiatry 2003 183: 22-27 . doi:10.1192/bjp.183.1.22

Kirsch I, Deacon BJ, Huedo- Medina TB, Scoboria A, Moore TJ, et al. (2008) Initial severity and antidepressant benefits: A meta- analysis of data submitted to the Food and Drug Administration. PloS Med 5(2): e45. doi:10.1371/journal. pmed.0050045

Lacasse JR, Leo J (2010) Ghostwriting at Elite Academic Medical Centers in the United States. PloS Med 7(2): e1000230. doi:10.1371/journal.pmed.1000230 .

Lau, Joseph et al. Evidence based medicine. The case of the misleading funnel plot British Medical Journal, BMJ, volume 333, 16 September 2006.

Lenzer J (2005) What Can We Learn from Medical Whistelblowers? Their exprerience paint troubling picture of America's ties with pharmaceutical industry. PloS Med 2(7) e 209. Doi: 10.1371/journal.pmed.0020209.

Lexhin J & Light DW. Commercial infuence an the content of medical journals, Commercial bias in medical journals, British Medical Journal, BMJ Volmune 332 17 June 2006.

Melander, Hans, Evidence b(i)ased medicine – selective reporting from studies sponseored by pharmaceutical industry: review of studies in new drug appication. British Medical Journal. BMJ, Volume 326, 31 May 2003.

Moynihan R, Doran E, Henry D (2008). Disease Mongering is Now Part of the Global Health Debate. PloS Med

Pigott Edmund H, Leventhal aAllan M, Alter Gregory S., Boren John J. (2010)
        Efficacy and Effectiveness of Antidepressants: Current Status of Research Psychother Psychosom 2010;79:267–279 . DOI: 10.1159/000318293

Raitasalo R, Salminen JK, Saarijärvi S & Toikka T. Masennuspotilaiden
        elämänhallinta, toipuminen ja työkyky . SUOMEN LÄÄKÄRILEHTI 30–32/2004 VSK 59

Raitasalo R, Toikka T. Saarijärvi S & Salminen JK. Masennus ja työssäkäynti
        Viiden vuoden seurantatutkimus . S u o m e n L ä ä k ä r i l e h t i 6 / 2 0 1 0 vs k 6 5

• Loppu Propagandalle
        Loppu Propagandalle kirjoitti:

Olen kemisti ja tutkija.

Olen lukenut lukuisia tutkimuksia.

Olen luku- ja ymmärystaitoinen ja osaan laskea lisäksi osaan käyttää tilastollisia menetelmiä.

Olet voinut toipua lääkkeiden kanssa tai lääkkeistä huolimatta. Ne on kuitenkin pääosin lumeeksi todettuja.

Ohessa muutamia tutkimuksia:

Kirsch I,Moore TJ,Scoboria A,Nicholls SS. The emperor ’s new drugs:An analysis of antidepressant medication data submitted to the U.S.Food and Drug Administration.Prev Treat 5:article 23. 2002.(http://journals.apa.org/prevention/volume5/pre0050023a.html )

Kirsch I,Scoboria A,Moore TJ. Antidepressants and placebos:Secrets, revelations,and unanswered questions.Prev Treat 5:article 33. 2002

Kjaergard L:isa & Als-Nielsen, Bodil. Association between competing interests and author´s conclusions: epidemiological study of randomised clinical trials published in the BMJ. British Medical Journal 325/2002 s. 249-252.

Kmietowicz, Zosia. Medical journals are corrupted by dependence on drug companies. British Medical Journal 2005; 330: (21 May).

Lacasse J & Leo J (2005) Serotonin and depression: A disconnect between the advertisements and the scientific literature. PLoS Med 2: e392. DOI: 10.1371/journal.pmed.0020392

Moncrieff, Joanna & Kirsch,Irving . Efficacy of antidepressants in adults 2005;331;155-157 BMJ

Moncrieff; Joanna & Cohen, David. Do Antidepressants Cure or Create Abnormal Brain States? PLoS Medicine |www.plosmedicine.org 0965 July 2006 |Volume 3 |Issue 7 |e240

Cosgrove L, Bursztajn HJ, Krimsky S, Anaya aM & Walker aJ.
        Conflicts of Interest and Disclosure in the American Psychiatric Association’s Clinical Practice Guidelines . Psychother Psychosom 2009. DOI: 10.1159/000214444

Fournier, Jay. C. Antidepressant Drug Effects and Depression Severity. A Patient-Level Meta-analysis. JAMA January 6, 2010, vol 303, No 1

Gambrill E, Reiman A (2011) A Propaganda Index for Reviewing Problem Framing in Articles and Manuscripts: An Exploratory Study. PLoS ONE 6(5):
        e19516. doi:10.1371/journal.pone.0019516

Healy, David & Cattel, Dinah.Interface between authorship, industry and science in the domain of therapeutics . The British Journal of Psychiatry 2003 183: 22-27 . doi:10.1192/bjp.183.1.22

Kirsch I, Deacon BJ, Huedo- Medina TB, Scoboria A, Moore TJ, et al. (2008) Initial severity and antidepressant benefits: A meta- analysis of data submitted to the Food and Drug Administration. PloS Med 5(2): e45. doi:10.1371/journal. pmed.0050045

Lacasse JR, Leo J (2010) Ghostwriting at Elite Academic Medical Centers in the United States. PloS Med 7(2): e1000230. doi:10.1371/journal.pmed.1000230 .

Lau, Joseph et al. Evidence based medicine. The case of the misleading funnel plot British Medical Journal, BMJ, volume 333, 16 September 2006.

Lenzer J (2005) What Can We Learn from Medical Whistelblowers? Their exprerience paint troubling picture of America's ties with pharmaceutical industry. PloS Med 2(7) e 209. Doi: 10.1371/journal.pmed.0020209.

Lexhin J & Light DW. Commercial infuence an the content of medical journals, Commercial bias in medical journals, British Medical Journal, BMJ Volmune 332 17 June 2006.

Melander, Hans, Evidence b(i)ased medicine – selective reporting from studies sponseored by pharmaceutical industry: review of studies in new drug appication. British Medical Journal. BMJ, Volume 326, 31 May 2003.

Moynihan R, Doran E, Henry D (2008). Disease Mongering is Now Part of the Global Health Debate. PloS Med

Pigott Edmund H, Leventhal aAllan M, Alter Gregory S., Boren John J. (2010)
        Efficacy and Effectiveness of Antidepressants: Current Status of Research Psychother Psychosom 2010;79:267–279 . DOI: 10.1159/000318293

Raitasalo R, Salminen JK, Saarijärvi S & Toikka T. Masennuspotilaiden
        elämänhallinta, toipuminen ja työkyky . SUOMEN LÄÄKÄRILEHTI 30–32/2004 VSK 59

Raitasalo R, Toikka T. Saarijärvi S & Salminen JK. Masennus ja työssäkäynti
        Viiden vuoden seurantatutkimus . S u o m e n L ä ä k ä r i l e h t i 6 / 2 0 1 0 vs k 6 5

Ai niin, mitä haluan saavuttaa?

(Tieteellisen) totuuden propagandan sijaan. On törkeää että ihmisiä huijataan väärillä tiedoilla.

Siteeraan itseäni, koska et näköjään ole lukenut sitä:

"Sinä, niin kuin moni muukin haluaa mieluummin biologisia selityksiä psyyken ongelmiin, kuin sen että on latvaongelmia. Siitä vaan, johan niitä selityksiä on jo vuosikymmeniä etsitty eikä ole löydetty.

Kuten olen aiemmin sanonut, siitä on ihan kiistatonta näyttöä, että todennäköisimmin masentuu:
        a. ne jotka ovat kokeneet traumoja ja stressiä runsaasti elämänsä aikana ja erityisesti lapsuudessaan ja nuoruudessa (mm. alkoholistien lapset, fyysisesti tai psyykkisesti pahoinpidellyt, )
        b. ne joilla on noita riskitekijöitä, mutta joilla ei ole suojaavia tekijöitä: hyviä ihmissuhteita, talous kunnossa, sopiva työpaikka jne.

Ja parhaiten toipuvat Kelan tutkimusten mukaan korkeammin koulutetut, paremmassa sosiaalisessa asemassa olevat ja toiveikkaammat siinä masennustoivottomuudessa.

Tuo toiveikkuuden etsiminen on masennuksesta toipumisen kulmakivi. Jotkut saavat sitä toiveikkuutta masennuslääkkeistä ja jotkut Tolosen lisäaineista, mutta lumettahan se on.... "

Ps. totta kai niillä ns. masennuslääkkeillä, jotka ovat virallisessa lääkelistassa keskushermostolääkkeitä on jotain vaikutusta - huomattava osa kipulääkkeistä on keskushermostolääkkeitä - mutta aivoissa ei ole mitään " masennuskeskusta" johon nämä lääkkeet vaikuttaisivat. Jos ne toimivat, ne voivat helpottaa oloa, psyykkistä kipua. Ja vaikutus perustuu pääosin lumeeseen.

Lääkitys on virallisestikin OIREIDENMUKAISTA hoitoa, ei syyperusteista.

• avun saanut
    • viljatonna

Viljojen poisjättö saattaa yksinään olla terveyttä edistävä, mutta miksi?
      Eräs syy on se, että monet loiset, hiivat ja huonot bakteerit käyttävät ravintonaan hiilihydraatteja. Kun niitä ei tule ruuansulatukseen, niin bakteerit kuolevat tai ainakin vähenevät.

Vanha totuus on, että suoliston sisällöstä riippuu moni hormonitoiminta ja tässä Tiede-lehden artikkeli bakteerien vaikutuksesta aivoihin:

http://www.tiede.fi/uutiset/4401/suolistobakteerit_vaikuttavat_aivoihin

• Loppu Propgandalle

Ja te ravintouskovaiset, miksi te suosittele jotain vain uskon voimalla... ja jatkuvasti?

Miksi minun pitäisi kokeilla jotain ruokavaliota, kun minulla on ihan hyvä ruokavalio, eikä ole mitään "puutoksia"?

Ja mitä tekemistä tällä luontaistuote/ravintopölötyksellä on masennuksen tai sen hoidon kanssa?

Ingestion of Lactobacillus strain regulates emotional
      behavior and central GABA receptor expression in
      a mouse via the vagus nerve
      Javier A. Bravoa,1, Paul Forsytheb,c,1, Marianne V. Chewb, Emily Escaravageb, Hélène M. Savignaca,d,
      Timothy G. Dinana,e, John Bienenstockb,f,2, and John F. Cryana,d,g,2
      a
      Laboratory of NeuroGastroenterology, Alimentary Pharmabiotic Centre, dSchool of Pharmacy, and Departments of ePsychiatry and gAnatomy, University
      College Cork, Cork, Ireland; bThe McMaster Brain–Body Institute, St. Joseph’s Healthcare, Hamilton, ON, Canada L8N 4A6; and Departments of cMedicine and
      f
      Pathology and Molecular Medicine, McMaster University, Hamilton, ON, Canada L8S 4L8

"Alterations
      in central GABA receptor expression are implicated in the pathogen-
      esis of anxiety and depression"

Tämä on ihan biologisen psykiatrian höttöretoriikka, ei ole mitenkään todistettu, joten koko "tutkimus" tai ainakin sen johtopäätökset ovat ihan hilseestä revittyjä. Ja te "luonnonmukaiset" hoitajat ette tajua miten paljon luontaistuote-, lisäaine- yms. huuhaahoito on kiinni siinä samassa aivohöpinässä kuin lääkkeiden syöttäminen. Se on näennäistä tiedettä, kuten esimerkiksi funtionaalinen lääke "tiede" eli ravintohöpinähoito.

Ja pienellä rottakokeella, jolla on jotain mittailtu vedetään lennokkaita johtopäätöksiä.

Totta kai ravinnolla merkitystä terveyteen, mutta se ei ole yksioikoista, eikä näitä "muotiväitteitä" ole tutkittu. Sitä on kyllä tutkittu, että hiilihydraatit lihottavat ja että kaikenmaailman prosessoidut elintarvikemössöt ovat epäterveellisiä.

• Pää kainalossa

Kilpirauhasen vajaatoiminnassa ravintoaineiden imeytyminen saattaa olla heikentynyt. Sen takia ei ainakaan ole mitään haittaa käyttää ravintolisiä, jos kukkaro vain sen sallii. Tietenkin parasta olisi saada vitamiinit ja hivenaineet ravinnosta, mutta itse en ainakaan halua odottaa puutostilojen korjaantumista yhtään kauempaa, vaan tarkasti harkiten valitsen tiettyjä ravintolisiä. Esim. seleeniä tarvitaan kilpirauhashormoni T4 muuntumisessta T3:ksi ja se T3 tekee melkein kaikki vaikutukset elimistössä, joten se on tärkeä. Samoin D- vitamiinin haluaisin veressäni 120-130 nmol/l pitoisuustasolle, ja koska kartan aurinkoa ja talvi on tulossa, syön sitä nyt purkista. Samoin B12- vitamiini ja rauta ovat tärkeitä, ja olen ajatellut mennä verikokeisiin, jotta näen, millä tasolla em. elimistössäni ovat.

Ja eikös kalaöljyjen vaikutuksista mielialaan ole ainakin tutkimuksia? Ei minulla viitteitä tässä ole, mutta varmaan joku joka osaa niitä etsiä, löytäisi kyllä.

Ja siis vaikka minulla oli kaiken takana kilpirauhasen vajaatoiminta, niin sehän juuri todistaa, ettei masennus ole ainaa latvapuolen häiriö, ainakaan alkujaan. Kyllähän siinä ihminen masentuu, kun mikään ei suju, mitään ei jaksa, mikään ei tunnu miltään jne. Kyllä minä kelasin terapiassa lapsuuden läpi ja vihaisenb äitini (taisi olla vain vajaalla jo silloin eikä lääkitty, koska kilpirauhasen vajaatoiminta tekee kärttyisäksi) aiheuttamat mielipahat ja sain apua todella paljon. Mutta se ei vienyt sitä perusoloa pois, että aina oli huono olla.

Eli siinä syy oli kilpirauhanen, ei pelkkä psyyke. En siis suostu uskomaan, etteikö ravintoaineiden vajaus voisi aiheuttaa myös samankaltista oloa. Onhan sekin tiedossa, että B12 vitamiinin puutos voi aiheuttaa kipuja. Ja D-vitamiini on hormoni, hormoneilla on varmasti iso rooli ihmisen psyykeeseen. Samoin rasvoilla.

En näe tätä ajattelua markkinoinniksi, toki hirveästi on ylilyöntejä luontaistuotepuolella, en väitä vastaan, mutta silloin kun vitamiinien tai hivenaineiden käytölle on perusteltu henkilökohatinen syy, näen ne erittäin hyvinä. Ei siis niin, että me KAIKKI tarvitsemme ehdottomasti kaikkia samoja aineita, vaikka joku muu olisikin hyötynyt jostain. Mutta jos kohdennetaan oikein, niin aivan varmasti niistä on hyötyä ja tulevat terpeeseen.

Itse olen koulutukseltani farmaseutti, joten minun kai pitäisi puolustaa vain lääkkeitä? Ehei, niitä annetaan, koska liika usein tosiaankin hoidetaan OIREITA ei syitä. Lääkkeillä on paikkansa, mutta lääkärit eivät hoida kokonaisuutta, vaan eri osa-alueita ja hupsista, ne voivatkin kaikki olla jonkun yhteisen pielessä olevan tekijän aikaansaannosta.

Kyllä kannatan ravitsemustilan korjaamista ja jos se vaatii purkkisyömistä, niin mieluummin se vitamiinipurkki kuin lääkepurkki.

• Loppu Propagandalle

"Ja siis vaikka minulla oli kaiken takana kilpirauhasen vajaatoiminta, niin sehän juuri todistaa, ettei masennus ole ainaa latvapuolen häiriö, ainakaan alkujaan".

Sinulla oli väärä diganoosi, mitä sinä oikein höpötät? Kilpirauhansen vajaatoiminta on kilpirauhasen vajaatoiminta (jossa on myös masennusoireita) ja vakava kliininen masennus on vakava kliininen masennus. ja ihminen voi saada masennusoireita monesta syystä mm. stressistä, työttömyydestä, avioerosta jne.

"Kilpirauhasen vajaatoiminnassa ravintoaineiden imeytyminen saattaa olla heikentynyt. Sen takia ei ainakaan ole mitään haittaa käyttää ravintolisiä, jos kukkaro vain sen sallii."

MInkä takia pitäisi syödä "varmuuden vuoksi" jotain lisäaineita?

"Ja eikös kalaöljyjen vaikutuksista mielialaan ole ainakin tutkimuksia? Ei minulla viitteitä tässä ole, mutta varmaan joku joka osaa niitä etsiä, löytäisi kyllä."

Tutkimuksia on, ei näyttöä a. kalaöljyn "vajauksen" vaikutuksesta masennuksen b. kalaöljyjen syömisen vaikutuksesta masennuksen hoitoon.

Olet siis farmaseuttina vaihtanut lääkeuskon lisäaineuskoksi. Ja psyyyken ongelmat ei siis voi ola psyyken ongelmia?

Se on selvää että masennusta on monenlaista ja yksi keino saatta sopia jolle ja joku toinen toiselle. Mutta minä puhun tieteellisestä näytöstä, joka koskee koko masennusporukkaa.

Jos uskoo aivolääkkeisiin, niistä saa apua. Jos uskoo lisäaineissiin, niistä saa apua. Jos lääkäri antaa jotain lumetta (ja vielä vakuuttelee, että ne syytä uskoa niiden toimivan), niistä saa apua. Jos lääkäri tai depressiohoitaja on empaatttinen ja kuuntelee, niin sekin helpottaa. Kaikkea tätä on tutkittu.

• Pää kainalossa

Paitsi että vaikka uskoo aivolääkkeisiin, niillä ei läheskään aina parane. Olo voi kyllä tulla paremmaksi, mutta itselleni ne eivät ainakaan auttaneet täysin. Ja siis miksi vähättelet kilpirauhasen vajaatoimintaa masennuksen syynä? Kyllä se silloin kun sitä masennuksena hoidettiin lääkärit pitivät sitä kliinisenä masennuksena, kun ei muustakaan tiedetty. Koska lääkärien mielestä minä olin kilpirauhasen puolesta terve. Kilpirauhasrvoni oli siis tutkittu, ja arvoni olivat viiterajoissa ja minulle sanottiin, että masennukseni ei voi johtua kilpirauhasen vajaatoiminnasta.

Mistä sen siis tietää, etteikö myös osalla masentuneista ole sellainen masennus, johon tietyt ravintoaineet auttaisivat? En minäkään ajattele, että se on ainoa tekijä tai apu masennuksessa, mutta en kiistäisi sen mahdollisuutta auttaa myös muun hoidon ohella. Kyllähän lääkäritkin mainitsevat monipuolisen ruokavalion tärkeyden masennuksen hoidossa, varsinkin D.vitamiinin osalta. (HS mielipide 8.8.2011 Lääkäri Hannu Vierola) ei kyllä taida löytyä netistä sitä kirjoitusta.

Lopulta kun sain kuulla, että vaikka kilpirauhasarvot ovat viiterajojen sisällä, minulla voi silti olla kilpirauhasen vajaatoiminta, alkoi paraneminen. Jouduin etsimään kuin neulan heinäsuovasta sellaisen lääkärin, joka minun arvoillani suostui aloittamaan tyroksiinin. Joku toinen lääkäri olisi edelleenkin kieltänyt koko asian ja hakisin apua vain lääkkeistä ja terapiasta. Tyroksiini ei tietenkään ole sama asia kuin ottaa vitamiinihoito, mutta kaikki tämä sai minut ajattelemaan asioita laajemmin. Eli että aina sanotaan, että ei ihmisille tule vitamiineista puutetta, kun syövät riittävän monipuolisesti. Mutta se on myytti, että Suomessa kaikki söisivät niin. Varsinkaan masentuneet. Ei lääkärissä oteta edes D-vitamiinia verestä, vaikka sillä voitaisiin ehkäistä monien sairauksien syntyminen. D-vitamiini saisi olla veressä mielellään yli 120 nmol/l:ssa, mutta Suomessa se on todella monilla alle 40 nmol/l. Sillä ei vielä luusto- ja hormonaalisia hyötyjä saavuteta.

Ja siis olen itse menossa verikokeisiin, mutta ne ovat niin kalliita, noin 50-100 euroa per tutkittava vitamiini tai hivenaine, joten varmaan halvemmaksi tulisi lisäaineiden syöminen, kuin niiden jokaisen tutkituttaminen. Meinaan jos syön vaikkapa puolen vuoden ajan niitä "tehostetusti". Varsinkin kun tilaan monet vitamiinit iHerbistä jenkeistä.

Onpa kiinnostavaa nähdä millaiset ovat arvoni, en tosin mittauta kuin D-vitamiinin, ferritiinin ja varmaan B12:n. Jos on varaa, mittautan seleenin, sinkin, foolihapon ja rasvahapot. Mutta tuskin on :(

• Sun Shine Sun

Terveellinen ruokavalio, terveelliset elämäntavat.

*hyvälaatuisia proteiineja ja rasvahappoja sisältäviä tuotteita (kana, kala, juusto, kananmuna, katkaravut, siemenet, pähkinät, oliiviöljy, hieman voitakin). Erityisesti proteiinia täytyy saada riittävästi.

*paljon kasviksia ja hedelmiä, erityisesti C-vitamiinipitoisia.

*hyvälaatuisia hiilihydraatteja riittävästi (luomu rusinat, luomu banaanit, taatelit, viikunat, hunaja yms)

Muista erityisesti suosia yhdistelmiä:

* proteiinit C-vitamiini
      * proteiinit hyvälaatuiset hiilihydraatit

Myös vihreä tee saattaa auttaa masennuksen oireisiin, mutta kannattaa varoa kofeiiniaddiktiota, vaikka toki kahvissa kofeiinia on huomattasti enemmän.

Vältä myös makeisia yms sokerituotteita. Harvoin ja satunnaisesti ok. Jos tekee mieli makeaa, niin syö yllä mainitsemiani hyviä hiilihydraatteja.

Kalaöljyä, jos et kalaa syö.

Myös valkosipulin ja inkiväärinkin on tutkittu auttavan masennuksen oireisiin. Suosittelen ottamaan päivittäiseen ruokavalioon, ovat muutenkin terveellistä.

Suolaakin kannattaa syödä riittävästi, sellaista jossa on jodia. Itse käytän puhdistamatonta merisuolaa, mutta ei välttämättä ole paras vaihtoehto.

MUISTAKAA MYÖS SYÖDÄ RIITTÄVÄSTI! Ei riitä, että syö terveellisesti, vaan pitää myös syödä riittävästi! Tämä tuppaa olemaan varsinkin naisten ongelma, ajatellaan liikaa laidutusjuttuja. Jos ei syö tarpeeksi, ei saa myöskään tarpeeksi ravinteita elimistöönsä.

Liian vähän ravinteita, siitä seuraa, ettei jaksa elää, seuraa masennusta yms muita ongelmia.

Pillerit ja tabletit minimiin. Nyt toki päivien lyhetessä kannattaa alkaa syömään D-vitamiinia. Kesäisin muistaa ottaa sen 15min aurinkoa ulkosalla.

Nukkumaan tietysti ajoissa, mieluiten ennen 00:00 ja unta palloon sen 8h, paitsi jos herää luonnollisesti virkeänä jo aikaisemmin.

Liikuntaa ja ulkona liikkumista riittävästi. Ei kuitenkaan kannata alkaa hullunlailla kuntoilemaan. Elimistö tarvitsee myös lepopäiviä palautuakseen. Myös yli tunnin pitkäkestoiset rasittavat suoritukset, kuten juoksulenkit jne, alkavat sotia tarkoitustaan vastaan.

Masennuksesta voi parantua. Itse olen. Aurinkoisia hetkiä tulevaisuuteen kaikille!

• Loppu Propagandalle

"ja siis miksi vähättelet kilpirauhasen vajaatoimintaa masennuksen syynä? "

Kukas on todistanut, että kilpirauhasen vajaatoiminta on kliinisen masennuksen (MDD) syy?

Jos nyt saisi muutenkin jotain näyttöä jostain, eikä vaan liikuttavia selostuksia.

Lumeen voima on mahtava, myös D-vitamiini. kilpirauhas. kalaöljy yms. uskossa.

Joo ei kaikki lääkkeeseen uskovatkaan toivu, mutta paljon todennäköisemmin kuin ne jotka lääkkeisiin eivät usko, jotka eivät toivu vaan voivat huonommin.

Ja
      Sun Shine Su:lla näyttää olevan ortoreksinen ja puolipakko-oireinen päiväkotihoito-ohjelma. Kai sekin tehoaa jos siihen uskoo. Onko se kovin terveellistä oikeasti on toinen juttu: yhtä psyykkistä ongelmaa hoidetaan toisella.

(Ortoreksia (orthorexia nervosa) on syömishäiriö, jonka taustalla on liian pitkälle menevä halu syödä mahdollisimman terveellisesti. Tyypillinen ortoreksiasta kärsivä ihminen saattaa kuluttaa suurimman osan päivästään ruokien valitsemiseen ja valmistamiseen. Toisin kuin anoreksiaa sairastava henkilö, ortorektikko ei yritä syödä mahdollisimman vähän vaan mahdollisimman ”oikein”)

• Pää kainalossa

En ole väittänytkään, että minulla olisi ollut joku MDD, vaan masennus, jota hoidettiin masennuksena, eikä kukaan lääkäri väittänyt, että se olisi ollut jotain muuta kuin masennusta.

Enkä ole myöskään väittänyt, että kalaöljyä tai D-vitamiinia syömällä parantuisi syvästä masennuksesta, kyllä siihen tietenkin tarvitaan muutakin, se nyt on selvää.

Mutta tuskinpa kaikilla tätä palstaa lukevilla on MDD. Ne ketkä syövät silti huonosti, eivät saa kaikkia elimistön hyvinvointiin tarvittavia aineita ruoastaan. Joskus voi olla kuitenkin ylivoimaista alkaa kokata monipuolista ja terveellistä ruokaa, vaikka tiedostaisikin tämän.

• enkelin siipi

Tämä on siis vastaus luontaiseen masennuksen hoitoon; Itse sain masennukseen apua numerologilta.Eli todella luomu hoitotapa..En uskonut tuohon kunnes itse kokeilin ja niin se yleensä kohdallani menee. En usko ennenkuin näen tai koen sen itse;) Kuulin siitä ensin kaveriltani, joka oli käyttänyt tuon numerologin palveluja.Löytyy sivustolta numerologia.fi. En tajunnut itekkään,miksi se toimi, mutta aivan sama,pääasia että toimi ja mieliala muuttui positiiviseksi.Eikä tarvii enää kärsiä masennuksesta.Siinä oli siis yksi esimerkki elävästä elämästä.Toivittavasti löydätte avun tavalla tai toisella.

• Loppu Propagandalle

Jos pelkkä lume, vaikka numerologia auttaa, kyse ei ole oikeasti kliinisesti vakavasta masennuksesta.

Silloin kyse on masennusoireista tai masentelusta tai elämäntuskasta jne.

Pitäisi myös alkaa erottaa oikea kliininen depressio ja elämäangsti tms. ikävä olotila.

• Loppu Propagandalle

Tänään 10.9. 2011, löytyy vamaan myöhemmin YLE Areenasta

Kuinka ajatus parantaa? YLE Teema 15.35 - 16.20 Suomalaiset syövät ennätysmääriä erilaisia lääkkeitä. Voisiko osan sairauksista hoitaa lumelääkkeillä, sillä senkin on todettu parantavan kipuja ja sairauksia. Kotimainen tiedekeskustelu

Mielen salattu voima YLE Teema 16.20 - 17.20 1/3: Usko, niin paranet. Useat tutkimukset osoittavat, että usko paranemiseen merkitsee jopa enemmän kuin annettu hoito. Jopa lumeleikkaus voi toimia. Ihmismieleen kätkeytyy toisaalta myös pelottavia ja tuhoavia voimia

• Loppu Propagandalle

Ohjelmat löytyy Yle Areenasta

Mielen salattu voima: 1/3

Usko, niin paranet. Useat tutkimukset osoittavat, että usko paranemiseen merkitsee jopa enemmän kuin annettu hoito. Jopa lumeleikkaus voi toimia. Ihmismieleen kätkeytyy toisaalta myös pelottavia ja tuhoavia voimia.

http://areena.yle.fi/video/1315511829091

Kuinka ajatus parantaa?

Suomalaiset syövät ennätysmääriä erilaisia lääkkeitä. Voisiko osan sairauksista hoitaa lumelääkkeillä, sillä senkin on todettu parantavan kipuja ja sairauksia. Kotimainen tiedekeskustelu

http://areena.yle.fi/video/1315507767600

• mielialainen

Suosittelen:

1/3 | Mielen salattu voima | YLE Areena | yle.fi

Usko, niin paranet. Useat tutkimukset osoittavat, että usko paranemiseen merkitsee jopa enemmän kuin annettu...

• Loppu Propagandalle
      • 100µg

En saa provikkaa Toloselta. Tilaan vitamiinit iHerbistä. Sieltä saa vuoden D-vitamiinit kympillä.

Marketissa on kalanmaksaöljyä, joka lienee luonnollisin ja paras, mitä rahalla saa.

http://www.onnistuneetkaupat.fi/iherb-tilausohjeet/

Oli tauti mkä tahansa tai ei mitään tautia, niin D-vitamiinia tarvitaan suomessa kohdusta hautaan. Lisäksi Omega 3 rasvat ovat kokonaisterveydelle erittäin tärkeät.

• Sun Shine Sun

En tiedä mikä "Loppu Propagandalle" sunkin ongelma on. Vaikutat kylmän töykeältä tapaukselta. Tuollaiselle jauhamiselle varmaan löytyy oma diagnoosinsa mielenterveyskirjastosta.

Toiset masennusoireet ovat suoraan henkisistä ongelmista johtuvia, toiset taas enemmän ja vähemmän muista syistä johtuvia.

Ja totta, jos syö valmiiksi terveellisesti ja edelleen on masentunut, niin sitä masennusta tuskinkaan parennetaan syömällä ruokaa tai mitään muutakaan ihmelääkettä. Vaan se paranee vain tutkimalla omaa mieltä ja elämää.

Tosi asia kuitenkin on, että moni masentuneeksi luokiteltu ei syö riittävästi, eikä riittävän terveellisesti, sekä omaa muutenkin epäterveelliset elintavat.

Toivottavasti kukaan ei tosissaan väitä, että masennusta ei tule, vaikka elintavat perseellään, liian vähän unta, mahdollisesti huumeita ja alkoholia, ei tarpeeksi energiaa ruoasta, tai ravintoaineita, jne. Ei tarvitse olla edes kaikkia yhdessä, vaan pelkkä pitkäaikainen aliravitsemus voi johtaa masennusoireisiin.

Ei ilman ruokaa jaksa, ei ilman unta jaksa jne. Ne ovat elämän ja terveen mielen perusta. Tietenkin toinen puoli ovat sitten henkiset taakat, stressi, kaverit, kuolema, kiusaamiset, harrastukset jne, mutta näistä johtuvia mielenterveysongelmia vastaan pystyy taistelemaan paremmin, jos pitää huolen terveydestään.

Huonoilla elintavoilla eläessä pienetkin ongelmat alkavat tuntumaan erittäin suurilta, kun ei kerta kaikkiaan vaan jaksa.

Kaikista pahinta on olla pitämättä huolta omasta terveydestään ja samalla painia pahojen henkisten ongelmien keskellä. Siitä suosta onkin hankala nousta.

En toki itsekään usko mielialalääkkeisiin, viljojen pois jättämiseen, tai joihinkin ihmelääkkeisiin, joiksi muun muassa monia luontaistuotteita väitetään, tai muuhun hassutteluun. Itse olen kokonaisvaltaisen hoidon kannalla. Fyysisen, että henkisen. Ilman toista, toinen ei pärjää, olemme kokonaisuus. Perusasiat pitää laittaa kuntoon.

Aiheena kuitenkin oli masennuksen hoito luontaisin keinoin, joten annoin oman katsannon terveellisestä ravinnosta. Tiedän, että ravinnolla on suuri merkitys elämässä, tiedän, että elintavoilla on suuri vaikutus miltä elämä tuntuu, mutta tiedän, että ne ovat vain osa kokonaisuutta.

• Loppu Propagandalle

"
      Aiheena kuitenkin oli masennuksen hoito luontaisin keinoin, joten annoin oman katsannon terveellisestä ravinnosta. Tiedän, että ravinnolla on suuri merkitys elämässä, tiedän, että elintavoilla on suuri vaikutus miltä elämä tuntuu, mutta tiedän, että ne ovat vain osa kokonaisuutta."

MASENNUKSEN HOITO!

Masennus, kliininen oikea masennus (eikä mikään masentelu tai oireet tai elämän angsti) kun ei hoidu millään ruokavaliolla (enkä puhu nyt kilpirauhasen vajaatoiminnasta), siksi Sun et al. sinun puheesi ovat ortoreksistä propagandaa. Kannattaisi puhua näistä ruokavalioista jonkun toisen otsikon alla: "Ruokavalio ja olotila"

Olet löytänyt uskontosi ortoreksiasta ja tuputan sitä täällä kuin jeesustelijatkin.
      Jos sinä pidät elämääsi kasassa sillä, että syöt mahdollisimman "oikein", miksi luulet että muidenkin elämä paranee sillä?

Minusta on törkeää väittää, että kliinisesti vakavasta sairaudesta voi toipua jollain ruokavaliolla ja ennen kaikkea, että sen sairauden syy on joku tulehdusmarkkeri, D-vitamiini, omagarasvojen puute jne.

MITÄÄN TIETELLISTÄ NÄYTTÖÄ näiden "terveellisten ruokavalioiden" vaikutuksesta masennukseen ei ole.

Totta kai on aina olemassa lumevaikutus. Mutta miksi jokaista masennusoiretta pitäisi hoitaa jollain yleensä biologisella keinolla? Miksi nykyihminen ei kestä yhtään elämäntuskaa? Pitääkö jokainen pikku päänsärky tai kolotus välittömästi ryhtyä hoitamaan?

(Ortoreksia (orthorexia nervosa) on syömishäiriö, jonka taustalla on liian pitkälle menevä halu syödä mahdollisimman terveellisesti. Tyypillinen ortoreksiasta kärsivä ihminen saattaa kuluttaa suurimman osan päivästään ruokien valitsemiseen ja valmistamiseen. Toisin kuin anoreksiaa sairastava henkilö, ortorektikko ei yritä syödä mahdollisimman vähän vaan mahdollisimman ”oikein”)

Katso vaikka tuo ohjelma, niin tiedät mitä on lume ja mitä se tarkoittaa, kun joku selittää parantuneensa masennuksesta ruokavaliolla tai kalaöljyillä.

Usko, niin paranet. Useat tutkimukset osoittavat, että usko paranemiseen merkitsee jopa enemmän kuin annettu hoito. Jopa lumeleikkaus voi toimia. Ihmismieleen kätkeytyy toisaalta myös pelottavia ja tuhoavia voimia.

• Pää kainalossa

Eihän tässä ketjussa puhuta vain niille, joilla on syvä masennus. Eikä siitä, että joskus vähän masentaa ja elämä on hankalaa. On olemassa välimuotojakin. Masennusta, joka vie elämänilon ja aiheuttaa tuskaista oloa, eikä ole mitään vastoinkäymisten epäsietämistä, taikka syvää vaikeaa masennusta.

On olemassa pitkään jatkuvaa alakuloa, kiinnostuksen menettämistä kaikkeen ja elämänilon ja -voiman katoamista. Sellaista on todella paljon, mistä ihmeestä sinä loppu propagandalle oikein puhut, että on vain joko-tai. Ei masennusta lainkaan tai syvä masennus. Eihän se niin mene.

• Pää kainalossa

9.9.2011 Duodecimin uutispalvelussa julkaistusta uutisesta ote:

"D-vitamiinin riittävyys voi mahdollisesti ehkäistä masennusoireiden kehittymistä, tuore tutkimus osoittaa. Yhteys todettiin 50–79-vuotiailla naisilla.

Tutkijat seurasivat naisia kolmen vuoden ajan, ja havaitsivat masennusoireet noin viidenneksen harvinaisemmiksi naisilla, jotka saivat yli 800 IU:ta (20ug) D-vitamiinia päivittäin. Vertailukohtana olivat alle 100 IU:n (2,5ug) pitoisuuksiin jäävät.

Kun analyysissa keskityttiin naisiin, jotka eivät olleet aiemmin poteneet masennusta, raja kulki jo 400 IU:n (10ug) pitoisuudessa. Tällöin yhteys koski vain ruoasta saatavaa D-vitamiinia.

D-vitamiinin vähyys on aiemminkin liitetty masennukseen, mutta on silti mahdollista, että muutkin seikat kuin D-vitamiini vaikuttivat yhteyteen. Tämän vuoksi tulokset on hyvä vahvistaa lisätutkimuksissa, tutkijat kirjoittavat.
      ---
      Tutkimuksen julkaisi American Journal of Clinical Nutrition -tiedelehti.

Uutispalvelu Duodecim
      (American Journal of Clinical Nutrition 2011;DOI:10.3945/ajcn.111.017384)
      http://www.ajcn.org/content/early/2011/08/24/ajcn.111.017384.abstract "

Eikä tuossa kokeessa ollut edes syöty kovin suuria määriä d-vitamiinia. 50ug pvssä on vielä ihan turvallista ottaa.

• LoppuPropagandalle

"Uutispalvelu Duodecim
      (American Journal of Clinical Nutrition 2011;DOI:10.3945/ajcn.111.017384)
      http://www.ajcn.org/content/early/2011/08/24/ajcn.111.017384.abstract ""

Jos Duodecimin toimittajat eivät osaa lukea tutkimuksia,ei voi mitään.

a. tutkittiin masennusoireita, siis oireita, ei siis kliinistä masennusta ja vielä mittarilla (Burnam ) joka on todella epävarma ja epämääräinen. Masennusoireita nyt voi saada mistä tahansa.
      b. 93 % vähän D-vitamiinia saavista EI ollut masentunut eikä "masentunut"
      c. ei näyttöä lisäravinteista eli purkki-D-vitamiinista eikä Omegasta.
      d. aineiston naiset muistelivat syöneensä jotain, seuranta ei ollut järjestelmällistä

jne.

---> ei näyttöä siitä, että D-vitamiinivajaus aiheuttaisi masennusta, koska yli 90 % vähän D-vitamiinia syövistä ei ollut "masentunut"
      ----> ei näyttöä sitä, että D-vitamiini hoitaisi masennusta. sitä pitäisi tutkia kliinisesti masentuneiksi todetuilla ja syötätää kaksoissokkona D-votamiinia.
      j

Kovin korrelaatio masennusoireisiin oli yleisesti ottaen huonolla fyysisellä terveydellä /toimintakyvyllä, tupakoinnilla, lattaritaustalla, masennuslääkkeiden syönnillä, lihavuudella, alhaisemmalla koulutustasolla, siviilisäätynä: leski tai eronnut.

Kun tällaisia "tutkimuksia" pidetään vakavasti otettavina, eikä edes lääketiedelehden toimittaja osaa lukea tutkimuksia, niin ei ole mikään ihme, että pilleri ja huuhaapropaganda elää....

• Pää kainalossa

"a. tutkittiin masennusoireita, siis oireita, ei siis kliinistä masennusta"

No mitenköhän se masennus muuten ilmenee kuin oireilla?

"b. 93 % vähän D-vitamiinia saavista EI ollut masentunut eikä "masentunut"

---> ei näyttöä siitä, että D-vitamiinivajaus aiheuttaisi masennusta, koska yli 90 % vähän D-vitamiinia syövistä ei ollut "masentunut""

Eihän kaikki kovia kokeneet ihmisetkään masennu. Eli ei tutkimus yritäkään väittää, että d-vitamiinin puute AINA johtaisi masennukseen.

Muut perustelemasi kohdat voivat kyllä pitää paikkansa. Mutta itse uskon myös d-vitamiinin muiden hormonien lailla vaikuttavan ihmisen mielialaan ja jopa masentuneisuuteen, koska se on kuten sanottu hormoni. Jos naisilla esim pms-oireissa vitutus kasvaa hormonien takia, niin hormonitoiminta on kokonaisuus, jolloin yhden hormonin vähys myös sekoittaa muita hormoneja. Ja oloa.

Mutta ei mikään masennuksen ratkaisu ole tietenkään yhden osasen (d-vitamiinin) takana, tarvitaan monen tekijän summa.

• Loppu Propagandalle

"
      No mitenköhän se masennus muuten ilmenee kuin oireilla?"

Masennusoireet tarkoittavat sitä, että ei ole kliinistä masennusta, vaan vain masennusoireita. Siinä se ero. Ja masennusoireita, varsinkin tilapäisesti voi olla mistä syystä tahansa. Juu masennusta mitataan oireilla ja siinähän se epämääräisyys onkin. Mutta on parempia mittareita kuten HAMD kuin tämä käytetty Burnam, mikä on täysin epämääräinen, eikä edes mittaa kliinistä masennusta.

Juu ei kaikki kovia kokeneet masennu, mutta siinähän pitää ottaa huomioon suojaavat tekijät eli se onko edes yksi hyvä ihmissuhde, sosiaalista tukea, taloudellinen kohtuullinen tilanne jne. Suojaavat tekijätkin tunnetaan melkoisen hyvin. Mutta traumaattisten/stressaavien tekijöiden vahva yhteys masennukseen on todistettu ainakin sadoissa tuhansissa tutkimuksissa, myös biologisen psykiatrian tutkimuksissa. Siinäkin tietenkin mitä enemmän tai pidempään stressi /traumaattiset kokemukset vaivaa, sitä todennäköisemmin masentuu.

Ja miksi perheessä yleensä on se yksi lapsi joka sairastuu, liittyy vahvasti perhedynamiikkaan. Vanhemmat kohtelevat lapsiaan eri tavalla vaikka luulevat kohtelevan samoin, johtuu perheen siilloisesta tilanteesta, lapsen sukupuolesta ja persoonallisuudesta jne.

Mikä on selitys sille että kaikki D-vitamiinia vähän nauttivat eivät "masennu"? Geenit? Muu "väärä"

Ja hormonien vaikutuksesta masennukseen ei ole mitään näyttöä, paitsi että kilpirauhasongelmista tulee usein masennusoireita, siis oireita.

Taulukko 1. Tunnettuja depression riskiin vaikuttavia tekijöitä.

Sukupuoli: Naisilla depressiivisyys ja hoitoon hakeutuminen on selvästi yleisempää kuin miehillä.

Ikäkausi: Depressio yleistyy nuoruuden aikana ja on yleisintä keski-iässä.
      Siviilisääty: Naimisissa oleminen suojaa depressiolta, muilla ryhmillä on depressiota enemmän.

Koulutus: Koulutusasteella on käänteinen suhde depression riskiin.
      Ammatti: Alhainen sosioekonominen asema ja psyykkisesti raskaat työtehtävät lisäävät riskiä.

Työsuhde: Työttömyys lisää ja työllistyminen vähentää depressiota.

Päihdyttävät aineet: Tupakointi ja päihteet altistavat depressiolle ja huonontavat sen ennustetta.

Fyysiset sairaudet ja vammat: Johtavat sopeutumiskriisiin ja lisäävät depression riskiä.

Mielenterveyden muut ongelmat: Esiintyvät usein samanaikaisesti ja huonontavat depression ennustetta.

Elämäntapahtumat ja stressi: Epämiellyttävät tapahtumat, kuten erot ja menetykset, lisäävät ja sosiaalinen tuki vähentää depression riskiä.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=seh00020

• 150µg
    • Loppu Propagandalle

Olen Heikkilän kirjoja ja nettisivua lukenut.

Hän on oikeassa kolesterolin, rasvojen ja hiilihydraattien osalta ja mm. diabeteksen hoidon osalta. Näistä asioista on tieteellisiä tutkimuksia.

Muutoin hän on hurahtanut ravintouskoon. Mielenterveysasioissa ei tieteellinen näyttö riitä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      20
      5826
    2. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      22
      3009
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      159
      2681
    4. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      26
      2479
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82