Päädyimme puolisoni kanssa pitkän ja vaikean harkinnan jälkeen aborttiin. Olemme kertoneet asiasta ystävillemme ja he ovat tukeneet meitä sekä kunnioittaneet päätöstämme. Jopa hoitohenkilökunta suhtautui hienosti eikä saanut kuulla mitään saarnoja tai paheksuntaa, kohdeltiin kuin ketä tahansa potilasta. Nyt olisi edessä kertominen molempien vanhemmille ja heidän reaktionsa jännittää. Tahdomme itse kertoa, sillä näin pienessä paikassa juorut liikkuvat helposti. Miten pitäisi valmistautua? Oletteko te muut abortin läpikäyneet kertoneet vanhemmillenne tai lähipiirille? Ja miten he suhtautuivat?
Abortista kertominen muille!
16
360
Vastaukset
- takana yksi abortti
Kerroimme abortista lähimmille ystäville ja sukulaisille mieheni äitiä lukuunottamatta. Hänelle olemme jättäneet kertomatta pääasiassa hänen sairaudestaan johtuen.
Ihan hyvin meidän kohdalla ihmiset asiaan ovat suhtautuneet. Eivät tosin ole muutenkaan erityisen abortin vastaisia ihmisiä. Asiaan vaikuttaa varmaan sekin, että näkivät jo miten kauheaa aikaa neljäs raskauteni perheellemme oli. Minun vanhempani olivat surullisia puolestani siitä, että olin taas raskaaksi tullut ja joutunut niin vaikeaan tilanteeseen. Aborttia he eivät paheksuneet. - eihän tollasista
yleensä pahemmin muille huudella, vaan pidetään visusti salassa. Mutta jotkut ei sitten osaa edes hävetä ollenkaan?
Minun lähipiirini sai tietää lapsentappamisaikeistani (onneksi) ajoissa, ja totesi vain että abortti on murha! ... Lapsi sai pitää henkiriepunsa.
Ilmeisesti sinun lapsesi kohdalla sydämellisen järjen puhuminen on jo myöhäistä eikä häntä voi enää sukulaisetkaan auttaa.
Edessäsi kaikki saattavat vaikuttaa "kunnioittavilta", mutta et tiedä mitä he selkäsi takana todellisuudessa puhuvat.. sinulla on tietty maine paikkakunnallasi ja lähipiirissäsi nyt ja aina. Se tuskin on sinulle eduksi.- Aidaka
En ole niitä ihmisiä joiden itsetunto tai elämä kauheasti hetkautuu muiden mielipiteistä. Ja läheisemme olivat samaa mieltä kanssamme, että abortti oli terveyteni kannalta parempi. Sairastan leukemiaa toista kertaa ja jouduimme pohtimaan tilanteen todella tarkkaan. Tahdomme läheistemme tietävän tilanteesta. Ja tiedän vanhempiemme toivovan lapsenlapsia, mutta emme vain kykene niitä heille antamaan tässä tilanteessa.
- hmmm.
Aidaka kirjoitti:
En ole niitä ihmisiä joiden itsetunto tai elämä kauheasti hetkautuu muiden mielipiteistä. Ja läheisemme olivat samaa mieltä kanssamme, että abortti oli terveyteni kannalta parempi. Sairastan leukemiaa toista kertaa ja jouduimme pohtimaan tilanteen todella tarkkaan. Tahdomme läheistemme tietävän tilanteesta. Ja tiedän vanhempiemme toivovan lapsenlapsia, mutta emme vain kykene niitä heille antamaan tässä tilanteessa.
"Sairastan leukemiaa toista kertaa ja jouduimme pohtimaan tilanteen todella tarkkaan."
Tänkin ehkä ois voinu kertoo jo heti alotuksessa?
Olen pahoillani tilanteestasi, ja jos aiempi kommentti aiheutti mielipahaa. Se oli suunnattu vain mukavuusabortoijille. Voin kuvitella että tuossa tilanteessa abortti ei ole ollut mikään helppo päätös. Pikaista paranemista! - wanhabarta
hmmm. kirjoitti:
"Sairastan leukemiaa toista kertaa ja jouduimme pohtimaan tilanteen todella tarkkaan."
Tänkin ehkä ois voinu kertoo jo heti alotuksessa?
Olen pahoillani tilanteestasi, ja jos aiempi kommentti aiheutti mielipahaa. Se oli suunnattu vain mukavuusabortoijille. Voin kuvitella että tuossa tilanteessa abortti ei ole ollut mikään helppo päätös. Pikaista paranemista!"Tänkin ehkä ois voinu kertoo jo heti alotuksessa?"
Niin, tai sitten ehkä voisi kysyä ennenkuin kommentoi pahasti? Tai peräti jättää kommentoimasta pahasti vastoin parempaa tietoaan? - kerronpa minäkin
wanhabarta kirjoitti:
"Tänkin ehkä ois voinu kertoo jo heti alotuksessa?"
Niin, tai sitten ehkä voisi kysyä ennenkuin kommentoi pahasti? Tai peräti jättää kommentoimasta pahasti vastoin parempaa tietoaan?"tai peräti jättää kommentoimatta pahasti vastoin parempaa tietoaan?"
Aivan, tai ei kommentoi pahasti ollenkaan. - wanhabarta
kerronpa minäkin kirjoitti:
"tai peräti jättää kommentoimatta pahasti vastoin parempaa tietoaan?"
Aivan, tai ei kommentoi pahasti ollenkaan."Aivan, tai ei kommentoi pahasti ollenkaan."
Tuo olisi vielä parempi vaihtoehto, mutta mahdotonta ainakin tämän palstan aktiivivastustajille. Minäkin kun kerroin, etten rakastanut alkiotani, vaikka en tosiaan tunteettomasti aborttiini suhtautunutkaan, sain heti kuulla että minussa on jotain vialla ja taisinpa olla joku kalmanhönkä ja murhanhimoinenkin. Ketään ei kiinnostanut tietää, miksi en alkiotani rakastanut tai en tuntenut juurikaan myötätuntoa sitä kohtaan. Jos joku olisi viitsinyt kysyä, ennekuin haukkui minut, olisin kertonut, että sairastin syöpää tullessani raskaaksi ja en alkanut alkiotani rakastamaan, koska tiesin heti että abortti on edessä. Olisin voinut kertoa, että kun kuolemaa katsoo silmästä silmään, on ensimmäinen rakkauden ja myötätunnon kohde se oma itse, eikä alkio jota ei koskaan pyytänyt kohtuunsa asettumaan.
Mutta ketään ei täällä ihmisten syyt kiinnosta, kunhan vain saa sanoa pahasti edes haluamatta tietää tarkemmin. Tää on ihan tuttu juttu jo vanhastaan tällä palstalla. Läheskään kaikki abortin vastustajat eivät älyä edes pyytää anteeksi, kun tulevat aiheetta toista loukanneeksi. Siitä pointsit tälle joka älysi.
Toivon aloittajalle paljon voimia. Tilanteesi tietävät eivät varmasti sinua tuomitse, ja jos joku vaikka tietämättömyyttäänkin tuomitsee, se on hänen oma häpeänsä, ei sinun! Paranemisia sinulle! - jos ei kerrota
wanhabarta kirjoitti:
"Tänkin ehkä ois voinu kertoo jo heti alotuksessa?"
Niin, tai sitten ehkä voisi kysyä ennenkuin kommentoi pahasti? Tai peräti jättää kommentoimasta pahasti vastoin parempaa tietoaan?jostain syystä noin oleellista seikkaa, oletus 97%n todennäkösyydellä on tietenkin mukavuusabortti.
- miksi luulet
wanhabarta kirjoitti:
"Aivan, tai ei kommentoi pahasti ollenkaan."
Tuo olisi vielä parempi vaihtoehto, mutta mahdotonta ainakin tämän palstan aktiivivastustajille. Minäkin kun kerroin, etten rakastanut alkiotani, vaikka en tosiaan tunteettomasti aborttiini suhtautunutkaan, sain heti kuulla että minussa on jotain vialla ja taisinpa olla joku kalmanhönkä ja murhanhimoinenkin. Ketään ei kiinnostanut tietää, miksi en alkiotani rakastanut tai en tuntenut juurikaan myötätuntoa sitä kohtaan. Jos joku olisi viitsinyt kysyä, ennekuin haukkui minut, olisin kertonut, että sairastin syöpää tullessani raskaaksi ja en alkanut alkiotani rakastamaan, koska tiesin heti että abortti on edessä. Olisin voinut kertoa, että kun kuolemaa katsoo silmästä silmään, on ensimmäinen rakkauden ja myötätunnon kohde se oma itse, eikä alkio jota ei koskaan pyytänyt kohtuunsa asettumaan.
Mutta ketään ei täällä ihmisten syyt kiinnosta, kunhan vain saa sanoa pahasti edes haluamatta tietää tarkemmin. Tää on ihan tuttu juttu jo vanhastaan tällä palstalla. Läheskään kaikki abortin vastustajat eivät älyä edes pyytää anteeksi, kun tulevat aiheetta toista loukanneeksi. Siitä pointsit tälle joka älysi.
Toivon aloittajalle paljon voimia. Tilanteesi tietävät eivät varmasti sinua tuomitse, ja jos joku vaikka tietämättömyyttäänkin tuomitsee, se on hänen oma häpeänsä, ei sinun! Paranemisia sinulle!että olisit saanut osaksesi mukavuusabortti-paheksuntaa, jos olisit heti kertonut syövästä? Miksi et kertonut sitä oma-alotteisesti? Kuinka voidaan olettaa että jokaiselta joka ei syitään sen kummemmin kerro, kysyttäisiin niitä sen 3%n varalta? Eikä se ole pikemminkin silloin niiden harvinaisiin prosentteihin kuuluvien tehtävä kertoa poikkeuksellinen tilanne, jotta ikävät, väärään osoitteeseen menevät kommentit voidaan puolin ja toisin välttää?
"Mutta ketään ei täällä ihmisten syyt kiinnosta"
Miksei kiinnostais? Kyllä mua ainakin ois todellakin kiinnostanu tietää heti alusta lähtien alottajan syy. Jokainen ois välttyny tässäkin ketjussa mieliharmeilta.
Vaikka olen melko armoton niitä kohtaan jotka tekee mielestäni väärin, osaan kyllä myöntää olleeni kohtuuton jos tilanne onkin eri mitä luulin, ja olen näissä tapauksissa aina pahoitellut aiemmin sanottua. - blaahblaahblaah
miksi luulet kirjoitti:
että olisit saanut osaksesi mukavuusabortti-paheksuntaa, jos olisit heti kertonut syövästä? Miksi et kertonut sitä oma-alotteisesti? Kuinka voidaan olettaa että jokaiselta joka ei syitään sen kummemmin kerro, kysyttäisiin niitä sen 3%n varalta? Eikä se ole pikemminkin silloin niiden harvinaisiin prosentteihin kuuluvien tehtävä kertoa poikkeuksellinen tilanne, jotta ikävät, väärään osoitteeseen menevät kommentit voidaan puolin ja toisin välttää?
Miksei kiinnostais? Kyllä mua ainakin ois todellakin kiinnostanu tietää heti alusta lähtien alottajan syy. Jokainen ois välttyny tässäkin ketjussa mieliharmeilta.
Vaikka olen melko armoton niitä kohtaan jotka tekee mielestäni väärin, osaan kyllä myöntää olleeni kohtuuton jos tilanne onkin eri mitä luulin, ja olen näissä tapauksissa aina pahoitellut aiemmin sanottua.Kuule sinä itse tässä ne mieliharmit aiheutit, mutta siitäkin haluat nyt syyttää muita. Näet syyt aina muissa kuin itsessäsi.
Ja mitä ihmeen mukavuusaborttipaheksuntaa? Murha on aina murha, oli ihmisen murhaan sitten syynä taloudellinen hyöty tai terveydellinen hyöty. Muutenhan olisi esimerkiksi ihan ok murhata ihmisiä myös vaikka siksi, että tarvitsee itselleen vara-osia joltain toiselta ihmiseltä säilyttääkseen oman henkensä.
Muut kuin kaksinaismoralistiset ihmiset paheksuu lasten murhaamista aina, oli syy mikä hyvänsä. Jos siis pitää aborttia lapsen murhana. Yleensä nämä tapaukset saa normaalijärkisen ihmisen juuri tajuamaan, että kyseessä ei ole niin mustavalkoinen asia kuin murha tai lapsen tappaminen, varsinkaan kun ei ole olemassa 100 % yhtämielisyyttä ihmiskunassa siitä, milloin ihmisyksilö on olemassa ihmisyksilönä. - JÄKÄ JÄKÄ
Sullehan se kovemmalle näky ottavan :D voi voi, on sulla rankkaa!
- surullista tosiaan
että joku voikin olla noin katkera lapsen tappamisestaan ja kateellinen muille jotka teki paremman valinnan ja säilytti putiputoisen omantuntonsa :)) koita kestää, se jatkuu nyt loppuelämäsi..
- wanhabarta
miksi luulet kirjoitti:
että olisit saanut osaksesi mukavuusabortti-paheksuntaa, jos olisit heti kertonut syövästä? Miksi et kertonut sitä oma-alotteisesti? Kuinka voidaan olettaa että jokaiselta joka ei syitään sen kummemmin kerro, kysyttäisiin niitä sen 3%n varalta? Eikä se ole pikemminkin silloin niiden harvinaisiin prosentteihin kuuluvien tehtävä kertoa poikkeuksellinen tilanne, jotta ikävät, väärään osoitteeseen menevät kommentit voidaan puolin ja toisin välttää?
Vaikka olen melko armoton niitä kohtaan jotka tekee mielestäni väärin, osaan kyllä myöntää olleeni kohtuuton jos tilanne onkin eri mitä luulin, ja olen näissä tapauksissa aina pahoitellut aiemmin sanottua."miksi luulet että olisit saanut osaksesi mukavuusabortti-paheksuntaa, jos olisit heti kertonut syövästä?"
En luulekaan.
"Miksi et kertonut sitä oma-alotteisesti?"
Miksi olisin kertonut? Minun sairauteni ei ollut keskustelun aihe, eikä edes aborttini syy. Se, mitä tunteita tunsin abortista ja alkiosta, oli se aihe ja siitä kerroin.
Syöpä on muuten aika ikvä sairaus, siitä ei ole ollenkaan helppoa kertoa ihmislle. Miksi tällä palstalla pitäisi omaa sairaushistoriaansa ruveta kertomaan välttyäkseen haukkumisilta? Normaalistihan jokaisella pitäisi olla oikeus olla kertomatta sairauksistaan. Normaalisti kun oletetaan, että toisia ei haukuta, ellei tiedetä sitä aiheelliseksi.
"Kuinka voidaan olettaa että jokaiselta joka ei syitään sen kummemmin kerro, kysyttäisiin niitä sen 3%n varalta?"
En minä sellaista oletakaan. Minulle on ihan sama vaikka kukaan ei kysyisi aborttini syytä, kunha sitten ei myöskään oleta tietävänsä sitä.
"Eikä se ole pikemminkin silloin niiden harvinaisiin prosentteihin kuuluvien tehtävä kertoa poikkeuksellinen tilanne, jotta ikävät, väärään osoitteeseen menevät kommentit voidaan puolin ja toisin välttää?"
No ei todellakaan ole! kellään ei ole mitään velvollisuutta kertoa nettipalstoilla henkilökohtaisia asioitaan, varsinkaan niin isoja ja kipeitä asioita, kuin vakavat terveydelliset asiat. Sen sijaan jokaisella on tälläkin palstalla velvollisuus käyttäytyä asiallisesti toisia keskustelijoita kohtaan. Yksinkertaisesti, ikävien kommenttien laukojan velvollisuus on pidättäytyä kommentoimasta, varsinkin vastoin oikeaa tietoaan.
"Miksei kiinnostais?"
Se jota toisen syyt kiinnostaa, kysyy niistä. Jollei kysy, ei tarvitse sitten olla kiinnostunut senkään vertaa, että tekee vain oletuksia.
"Kyllä mua ainakin ois todellakin kiinnostanu tietää heti alusta lähtien alottajan syy. Jokainen ois välttyny tässäkin ketjussa mieliharmeilta."
Eli onko sinulle siis täysi mahdottomuus oikeasti kysyä niitä syitä ennen kuin alat laukomaan mitä mieleesi juolahtaa? Sinullako siis pitää olla vapaus käyttäytyä miten vaan ja muiden vika, jos eivät älynneet ajatuksiasi lukea?
Ei pahalla, mutta mieliharmeilta tässäkin olisi jokainen välttynyt myös siltä, etä sinä olisit edes pikkuisen kontrololoinut omaa käytöstäsi. Mutta siihenkö et siis kykene? Muiden pitää osata ajatuksistasi lukea kysymykset joita et ääneen viitsi kysyä, mutta sinun ei tarvitse edes yrittää noudattaa normaaleja käytöstapoja??
- takana yksi abortti
"eihän tollasista yleensä pahemmin muille huudella, vaan pidetään visusti salassa."
Onko sinulla jotain oikeaa tietoa siitä, kuinka paljon ihmiset pitävät aborttinsa visusti salassa kaikkein läheisimmiltäänkin?
"Mutta jotkut ei sitten osaa edes hävetä ollenkaan?"
Keitä tällä tarkoitat? Niitäkö, jotka eivät pidä aborttiaan visusti salassa, vaan kertovat siitä läheisilleen? - näin mulla
En ole vanhemmille kertonut, koska asuin jo omillani. En ole kertonut muistakaan asioistani jotka koskee seksiä tai intiimijuttuja, oltiin aika etäiset vanhempien kanssa, nyt jo edes menneet. Toinen osapuoli oli ulkomaalainen mies, joka tuli tietämään asiasta kyllä ja oli samalla kannalla kuin minä. Tilanne oli vaikea eikä muuta mahdollisuutta ollut. Pari ystävää tietää, joiden kanssa on jaettu yksityiselämätietoa. Suhtautuminen oli neutraalia, ja juteltiin asiasta kuten muistakin lääketiet.jutuista mitä kohdalle sattunut. Toinen kavereistani on kokenut saman. Että ihan ok juttu. Nyt jo kaukana ja historiaa. Eikä mitään jäänyt vaivaamaan kellekään.
- wanhabarta
Äidille kerroin jo ennen aborttia. Hän tuki minua tosi paljon ja oli mukana sairaalassa. Päätimme silloin yhdessä salata abortin muilta läheisiltä, koska emme halunneet heitä huolestuttaa enempää kuin jo huolehtivat. Minun terveydentilanteeni oli hyvin huono tuolloin ja läheisilläni riittävästi huolta minusta ilman aborttiakin. Jälkeenpäin, kun parannuin, olen kertonut muutamille läheisille. Kukaan ei ole paheksunut.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole482509Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742497Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732382Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.612165Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl321877Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1001727Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko231175Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71034Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi411015Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön56906