Tein nuorena abortin, muiden painostuksesta.
Vieläkin kauhea syyllisyys, että tapoin oman lapseni. Itken monesti abortin takia. Miten muut ootte selvinny? Unohtanu abortin?
Abortin jälkeen
8
123
Vastaukset
- henkilö X
Miksi hemmetissä tämä aloitus on ilmoitettu poistoon?
- 1977*
Itse ainakin olen selvinnyt ihan vain sen takia,e ttä abortti oli ihan itsestään selvä vaihtoehto tilanteessa jossa tulen toivomattani raskaaksi. Päätös oli täysin vakaasti ahrkittu ja perustui omaan arvomaailmaani, ilman minkäänlaista painostusta.
"Unohtanut abortin?" Kyseessä oli niin suuri asia elämässä, että en näe mitään syytä unohtaa. Ihmettelenkin miksi ihmeessä pitäisi unohtaa tehneensä abortin? Tuskin kukaan niin suurta kriisiä elämässään unohtaa ja eihän unohtaminen mitenkään palvele kokemuksista oppimista. Jos unohtaisi, niin sittenhän ei ole opittu tapahtuneesta yhtään mitään ja on vaarassa olla pian taas uudelleen samassa tilanteessa.
Sinun kannattaa hankkia itsellesi ammattiapua jonka kanssa jutella tunteistasi. Syyllisyys on ihan terveen ajatus- ja tunnetoiminnan merkki, silloin jos on tehnyt jotain oman arvomaailmansa vastaista, mutta jos se jää päälle, tarvitset apua voidaksesi olla itsellesi anteeksiantavaisempi. Kaikkihan me teemme joskus tekoja, jotka ovat omaa arvomaailmaamme vastaan, koemme siitä syyllisyyttä ja annamme itsellemme anteeksi ja olemme taas hiukan kokeneempia ihmisiä. Sä et pääse tuohon kokemuksesta oppineiden joukkoon, jos et saa annettua itsellesi anteeksi, vaan jäät märehtimään syyllisyyteen. - kerronpa minäkin
En ole unohtanut aborttia mutta en sitä sen kummemmin muistelekaan. Se oli minulle vaan yksi asia muiden joukossa. Syyllisyyttä ja katumusta en ole koskaan tuntenut. Maailmassa on paljon suurempiakin ja tärkeämpiä itkun aiheita jos itkeä haluaa. Abortissa ei minun mielestäni ole mitään itkemistä.
- Minäkin kerron sulle
Onko sinun nimimerkki kerronpa minäkin vaikea käsittää, että kaikki abortin kokeneet eivät pääse tuosta kokemastaan omin avuin eteenpäin. Osa vaatii tilanteteen läpikäymistä ja omien tunteiden tunnistamista ja hyväksymistä ammattiauttajan kanssa. Jokainen meistä on yksilö, erilainen. Suosittelen minäkin aloittajalle terapiaa, muutoin kokemus seuraa mukana syyllisyytenä ja muina tunteina.
- sen on vaikee
käsittää että ois tarvinnu iteki sitä apua jo aikoja sitten, eipä näytä sekään päässeen vieläkään noista kiistotraumoistaan ;)
- kerronpa minäkin
Minäpä kerroinkin vain itsestäni en kenestäkään muusta. Nimimerkille "minäkin kerron sulle."
"sen on vaikee" keksi jo joku uusi sana kuin "kiistotraumoistaan", kyllästyttää jo koko sana.- miks tarvis?
Sullahan ilmiselvästi on trauma koska joudut kiistään ne ikävät totuudet teostas. Vai oisko ne kieltodefenssit helpompi sietää?
- ei syyllisyyttä
No ei jäänyt mitään vaivoja eikä traumojakaan, pakkotilanteessa oli pakko valita toinen vaihtoehto. En ole tietenkään unohtanut, mutta en ole unohtanut kyllä nielurisaleikkaustani enkä kauneusleikkaustani jotka paransi myöskin elämänlaatua. Ne kuuluu historiaan ja elämä jatkuu ja menestyksekkäänä.
Jos aloittaja sulla syyllisyydentunteita niin täytyy vaan käydä juttelemas jollekkin.
Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k463623On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole352347Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi802276Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä572181Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.251605Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma641532- 761437
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?55993Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?69977Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi39859