Sienten kuivaamisesta...

Sieninoviisi

Kuinka kuivakse niitä pitäs kuivattaa? Miten pitkää tuollainen kuivattu suppilovahvero kestää lasipurkissa? Siskolikka sanoi käyttäneensä 2-3 vuotta vanhoja, eikä niissä ollut mitään vikaa vielä.

Kokeilin satsin tuossa aikaisemmin viikolla ihan rutikuivaksi. Niistä tuli aika tumman ruskeita. melkein mustia. Joillakin olen nähnyt sellaisia tavallisen ruskeita. Miten käytätte kivattuja sieniä? Likoon ensin, vai sellaisenaan kastikkeeseen?

16

6977

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • S Hessu

      Itselläni on vihannes kuivuri (saa kodinkone liikeistä mm) eikä ole kovin kallis, supiloiden kuivaus noin 12 tuntia ja säilyy vuosia lasipurkissa ja voi vaikka jauhaa hinoksi ja käyttää vaikka mausteena esim. lihapullataikinassa, tässä kuvia ja ohje suppiloiden kuivauksesta.
      http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/82807/Suppilovahveroiden kuivaus/

    • exnikki

      -Minulla on itse tehty kuivuri, johon mahtuu ämpärillinen suppiloita, neljälle verkkohyllylle kuivamaan. Lämmmön lähteenä on auton sisätilan lämmitin, jota käytän 650 watin teholla yön yli ja niistä tulee aivan rutikuivia noin 8 tunnin "korpeemisella".
      -Siis on syytä kuivattaa kaikki neste pois ja sitten laittaa lasitölkkiin, jossa on kuminen tiiviste ja ns.patentti lukitus, joka estää sienien imemästä ilmasta kosteutta / hajuja..
      -Näin olen saanut sienet säilymään niin, että vanhimmat on nyt 5 vuotta vanhoja..
      -Kaikilla on tietysti omat tapansa tehdä asiat,-)

    • Krounfox

      Suppilovahveroita on tullut kuivattua.
      Nytkin on niitä kuivumassa ja vaalean ruskeina ovat pysyneet.
      Joskun on kuivuessa tummuneet, tai jopa mustuneet.
      Silloin keräsimme niitä hyvin myöhään, kun oli maa ollut kuurassa ja sienet kohmeessa.
      Se voi olla yksi syy siihen, että sienet menee jopa mustiksi kuivuessaan.

      • Anonyymi

        Liian korkea kuivaamislämpötila saattaa irrottaa nesteen ja silloin sienet saattaa mustua.


      • Anonyymi

        Neste ei saa irrota sienistä kuivauksen aikana. Sienen pitää kuivua rauhallisesti haihtumalla.

        Kuivattu sieni pitää murtua hienoksi. Jos kuivattu sieni on vähäisessäkään määrin sitkeää, niin silloin kuivaus on jäänyt vajaaksi.
        Kuivauksen loppuvaiheessa voi lämpötilaa nostaa, näin varmistuu kuivauksen onnistuminen.


    • SIENIEN POLTTAJA

      Ostin OBH NORDICA merkkisen kuivaajan, jossa ei ole ajastinta eikä lämmön säätö mahdollisuutta. Nyt saan vain palaneita suppiloita vaikka pidän kantta pois päältä ja vaihtelen kerroksia keskenään, ja sammutan konettakin välillä.
      Ohjekirja kertoo: kannen venttiilien ollessa kiinni lämpötila saavuttaa korkeimman lämpötilan 70 astetta, mutta siinä ei kerrota paljonko niiden ollessa suljettuna, saati sitten ilman kantta? Kalliimpi kuivuri olisi maksanut lähelle 300e jossa olisi lämmön säätö, tiedän että sillä olisin onnistunut, mutta samalla rahalla saa jo pakastimen.

      • exnikki

        Tuollainen vekotin olisi syytä palauttaa ostopaikkaan reklamaation saattelemana. Mutta, on halvempikin keino, jos ei viitsi tehdä itse kuivuria..
        -Pienet määrät suppiloita voi kuivata jääkaapin/pakastimen päällä. Siellä on aina noin 30-32 asteista, jatkuvasti vaihtuvaa lämmintä ilmaa, joka syntyy kaapin jäähdyttämisestä. Itse olen pitänyt siellä marjojen pyöreää siivousritilää kuivausalustana kolmen tyhjän jogurtti purkin varassa. Sillä voi hyvin kuivata kolmen litran erän suppiloita ja lopputulos on todella hyvä. Mikä parasta, lämpöä ei tarvitse tuottaa erikseen kuivaukseen. Mikään ei estä, (paitsi välikön korkeus) laittamasta toistakin ritilää, tai jopa kolmekin saattaa sinne päällekkäin mahtua ja näin saa enemmän valmista aikaiseksi. Niin, kuivausaika on tuollaiset kolme vuorokautta, mutta mihin tässä oikein on kiire? ,-)) Välillä kannattaa hieman pöyhia kuivattavia sieniä, niin prosessi nopeutuu.
        -ps.tarkoitin sitten keittiökaapistoon upotettua jääkaappia/pakastinta. Erillään seisovassa yhdistelmässä pitäisi olla jokin lauhdelämpöä keräävä tila päällä, jossa sieniä voisi kuivata.


      • Viini-imuri
        exnikki kirjoitti:

        Tuollainen vekotin olisi syytä palauttaa ostopaikkaan reklamaation saattelemana. Mutta, on halvempikin keino, jos ei viitsi tehdä itse kuivuria..
        -Pienet määrät suppiloita voi kuivata jääkaapin/pakastimen päällä. Siellä on aina noin 30-32 asteista, jatkuvasti vaihtuvaa lämmintä ilmaa, joka syntyy kaapin jäähdyttämisestä. Itse olen pitänyt siellä marjojen pyöreää siivousritilää kuivausalustana kolmen tyhjän jogurtti purkin varassa. Sillä voi hyvin kuivata kolmen litran erän suppiloita ja lopputulos on todella hyvä. Mikä parasta, lämpöä ei tarvitse tuottaa erikseen kuivaukseen. Mikään ei estä, (paitsi välikön korkeus) laittamasta toistakin ritilää, tai jopa kolmekin saattaa sinne päällekkäin mahtua ja näin saa enemmän valmista aikaiseksi. Niin, kuivausaika on tuollaiset kolme vuorokautta, mutta mihin tässä oikein on kiire? ,-)) Välillä kannattaa hieman pöyhia kuivattavia sieniä, niin prosessi nopeutuu.
        -ps.tarkoitin sitten keittiökaapistoon upotettua jääkaappia/pakastinta. Erillään seisovassa yhdistelmässä pitäisi olla jokin lauhdelämpöä keräävä tila päällä, jossa sieniä voisi kuivata.

        Se paikka on kuin tehty myös kotiviinin käyttämiseen.
        Itse olen tehnyt kotiviiniä kaikkien taiteen sääntöjen mukaan kaapissa jääkaapin yläpuolella, jonne tulee juuri sopiva lauhdelämpö.
        Kaapin ovea voi pitää raollaankin, että lämpötila on lähempänä 28 astetta.


    • Sienten kuivaaminen on kärsivällisen puuhaa. Sitä on vaikea nopeuttaa.
      Hyväkuntoisia suppiksia voi kuivata ihan huoneen lämmössä, mutta se kestää pitkään. Erilaisilla kuivureilla asia nopeutuu mutta ei muutu nopeaksi. Lämpö ei tosiaan saisi nousta juurikaan yli 50 asteen, muuten sienet alkavat tummua ja muuttuvat jopa mustiksi. Ne kypsyvät ilmeisesti omassa nesteessään. Mustuneet suppikset eivät enää pehmene normaalisti.

      Huoneenlämmössä kuivatut suppikset eivät tule aivan rutikuiviksi. Itse kuivaan saunassa ja siellä ne toki kuivuvat aivan rapeiksi, kun vaan jaksan makuuttaa niitä tarpeeksi pitkään.

      Suppilovahvero pehmenee nopeasti.
      Kuivattua suppista voi murentaa sellaisenaan ruokiin mausteeki, siis kypsennysvaiheessa, ei pöytämausteena :-) Keittoihin, murekkeisiin, kastikkeisiin.
      Jos käytän sitä murentamatta esim. kastikkeisiin, niin liotan vain noin 5 minuuttia, ja sitten leikkaan haluamaani karkeuteen ja ei kun pannulle.

      Kuivatut suppikset kestävät tosiaan pitkään. Itselläni vanhimmat erät joita olen syönyt ovat olleet 5 vuotta vanhoja ja aivan hyviä. Sksi kuivaan mielelläni, vaikka se vaatiikin vähänpitkäjänteisyyttä.

      • kdjgdkjgtkoldg

        Juurikin näin, eli sieniä ei saa kuivata liian korkeassa lämpötilassa niin, että kypsyvät. Muuten eivät enää ime itseensä nestettä.


    • Moni mainitsee, että kuivaaminen ihan huoneenlämmössä kestää pitkään, onko tietoa kuinka monta viikkoa siinä menee?
      itse huomasin juuri, että ovat aikas tummia jo nyt, vaikka päivän vasta olleet kuivumassa, sekä jännä haju, ehkä hieman kuvottavakin. Mahtaako olla ihan normaalia?

      • Kun itse olen kuivannut huoneen lämmössä suppiksia, niin ne on olleet ritilällä lattialla ja mulla on ollut lattialämmitys päällä. Ne ovat kuivuneet 1-2 vuorokaudessa. Ilman lattialämmitystä siihen menee tietty pitempään, mutta ei siihen nyt viikkoa pitäisi mennä.

        Kuivausaika riippuu monesta seikasta:
        - kuinka märkiä sienet olivat poimittaessa
        - kuinka ilmavasti asetat ne: kannattaa käyttää jotain ritilää tai verkkoa, joka päästää ilman myös suppisten alle. Hyvin märät suppikset paperin päällä: kyllä ne voivat mennä huonoiksikin, jos parikin vuorokautta makaavat märässä ilman tuuletusta.
        - Jaksatkö käännellä sieniä. Ne kuivuvat nopeammin jos niitä vähän pöyhii, että uudet pinnat pääsevät haihduttamaan.
        - Halkaisetko sienet ennen kuivausta: itse revin kaikki suppikset halki, pienet kerran, isot kahdesti. Se lisää haihduntapintaa ja ainakin ajattelen niin että siinä menee solukko rikki, ja se lisää haihtumista entisestään. Ehjä suppis kuivuu hitaammin.

        Tuon verran kun on muuttujia, niin ei sille voi tarkkaa aikaa sanoa.

        Kuivuessaan suppikset saavat sellaisen tummahkon ruskean värin, se on normaalia. Liian kovassa lämmössä ne muuttuvat hyvin tumman ruskeiksi tai mustiksi. Jos ne esim. uunissa ovat liian kuumassa ja joutuvat omaan nesteeseensä, ne muuttuvat aivan mustiksi.

        Hajusta on paha mennä sanomaan. Munkin mielestä kuivuvat suppikset haisevat vähän vastenmielisiltä. Mutta vaikea sanoa miltä jonkun muun suppikset haisevat :-)


      • 13+9

        Minulla on Ellokselta ostettuja neuleidenkuivatustasoja 2 kpl joiden päälle levitän sienet, telineet päällekkäin lattialle ja matala tornituuletin viereen pöhisemään, hyvin kuivuu parissa päivässä, musta torvisieni päivässä.


    • SIENIEN POLTTAJA

      Tuli sitten kerättyä vielä muutama ämpärillinen ja arvatkaapa mitä tein. Kiehautin suppilot ja ladoin kerroksittain karkean suolan kanssa, eli suolasienien tapaan. Tilaahan ne vievät ja niistä voi lähteä kaikki maku ym. aineet, mutta eivät ne ainakaan palaneet. Onko kukaan kokeillut samaa .

      • Kääppäräinen

        Tuli viime syksynä kerättyä ja kuivattua monenlaista sientä, ja nyt syödään varastoja tyhjäksi uusien tieltä. Kuivattiin lampaankääpää, ja viipaleet oli tummuneet kuivatessa, nyt vasta huomasin kun kääpäpurkkia katselin. Onkohan tämä normaalia, vai sekoitanko sienen nyt johonkin? Noista korpuista kun on hankala sanoa varmaksi :)


    • Hidaskuivaaminen

      Samaa tässä funtsailen, että voiko lampaankääpää kuivata ?

      Voisiko olla jopa niin, että hidas huoneenlämmössä kuivattaminen, luonnollisempi lopputulos ?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1590
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1258
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe