Ristin salaisuus

Lohduttaja

"..Joka tahtoo olla opetuslapseni,hän ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua..","..sillä mitä hyödyttää ihmistä,vaikka hän saisi omaksensa koko maailman mutta saisi sielullensa vahingon.."

Kristilliseen uskoon kuuluu paradoksi. Jumala,joka on kaikkivaltias,kaikkialla oleva,Pyhä,kuolematon ja ikuinen tulee ihmiseksi. Hän alentaa itsensä ihmisten palvelijaksi,suostuu pilkattavaksi,ottaa päälleen häpeän ja kärsimyksen,kuolee pahantekijän kuoleman,vaikka on ainoa synnitön. Jumala näyttäytyy Kristuksessa täydellisessä vastakohdassaan,ei Kunnian Kuninkaana eikä Kaikkivaltiaana,vaan hirvittävästi runneltuna ihmisenä joka ottaa päälleen koko maailman synnit ja sairaudet. Risti ei kaunistele todellisuutta,vaan paljastaa sen kaikessa raadollisuudessaan.

Samalla kertaa se kuitenkin antaa ihmiselle rohkeuden ja toivon,Ylösnousemustoivon. Risti sitoo ihmisen Kristukseen,joka kulki ristin ja kuoleman kautta Elämään. Se tarkoittaa että se risti,jota ihminen joutuu kantamaan,ei ole hänelle kurja kohtalo,vaan kasvamista kiinni Ristiinnnaulittuun,se tarkoittaa että oma elämämme kuolee ristillä,ja Kristus tulee meille elämäksi"en siis elä enää minä,vaan Kristus elää minussa".

Jumala ei ole vain Taivaan Kirkkaudessa,vaan Hän on keskellä ihmisen elävää todellisuutta,sen heikkoutta ja kärsimystä. Tässä on lohdutus ja voima jokaiselle kärsivälle. Jumala onkin kaikkein lähimpänä silloin kun Hän tuntuu olevan kauimpana. Jumalan "poissaolo" onkin Hänen läsnäoloaan. Synkkä yö jossa olen,onkin täynnä Hänen valoaan jossa näen selvimmin elämäni merkityksen,arvoni,tarkoitukseni,suuntani ja määränpääni. Vain Ristiltä voi kärsivä ihminen löytää toivon ja lohdutuksen,koska se tuo lähellemme armollisen Jumalan.

Ristin suurin salaisuus on syntien sovituksessa. Kristuksen risti on kärsimyksen symboli, mutta myös voiton merkki. Risti kertoo rakkaudesta joka voittaa kärsimällä. Ei ole suurempaa voimaa kuin kärsivä Rakkaus.."Ave crux,spes unica -terve risti,ainoa toivomme".
Ristin sanoma on rakkauden sanoma,ei ohimenevän ihastuksen sanoma,vaan Ikuisen Rakkauden sanoma. Risti on Häikäisevän Kaunis kaikessa rumuudessaankin.

Ristin raskaus riippuu siitä miten suhtaudut siihen,voit katkeroitua,voit kovettaa sydämesi,voit tulla kylmäksi ja tunteettomaksi,voit vihata ristiäsi,voit yrittää päästä siitä eroon,voit paeta sitä keinotekoiseen onnen ja nautinnon etsintään,joka kuitenkin jättää sisimpäsi tyhjäksi,jolloin ristisi on sinulle epäihimillisen raskas.

Mutta voit myös mielelläsi ja iloiten kantaa ristiäsi,niin se muuttuukin kevyeksi ja alkaa kantamaan sinua,kun sinussa alkaa näkymään ristin muoto,Kristuksen kaltaisuus,se johtaa sinut toivomaasi määränpäähän,sinne missä kärsimyksesi loppuu ja Ilo alkaa,tämän Ilon voit uskossa omistaa jo nyt,kärsimyksesi keskellä.."Ilo Herrassa on meidän Väkevyytemme ja Voimamme" Ilo Herrassa antaa meille Voiman kantaa ristiämme iloiten ja Ylistäen.Amen!

Eikö ole Kristuksen kieltämistä jos torjumme Hänen ristinsä,ja pakenemme sitä mielihyvän ja onnen tavoitteluun? "On paljon kristittyjä jotka kyllä notkistavat polvensa Jeesuksen Kristuksen ristin edessä,mutta torjuvat ristin ja myös sen vaikutuksen omassa elämässään. Niin he todellisuudessa vihaavat Jeesuksen ristiä,he ovat todellisuudessa ristin halveksijoita,jotka kaikin keinoin yrittävät itse paeta ristiä" Emmehän ole tälläisia? Emmehän ole eläneet näin syvällä petoksessa?

Sillä ilman ristiä,meillä ei ole Voimaa,meillä ei ole Toivoa,meillä ei ole Iloa,meillä ei ole mitään ilman ristiä.
Älkäämme hävetkö sanomaa rististä,sillä se on Jumalan Viisaus ja Jumalan Voima!

1

193

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • R.N.

Entäpä ristin, eli Kristuksen kuoleman, toinen puoli! Minä olen Kristuksen Jeesuksen kanssa ristiinnaulittu ja kuolluit! En elä enää minä vaan Kristus elää minussa. Minä=kuollut! KRISTUS = NOUSSUT!

Ihan hyvä kirjoitus kuitenkin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      45
      1379
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1295
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      933
    4. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      185
      830
    5. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      10
      812
    6. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      791
    7. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      67
      786
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      781
    9. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      710
    10. Mitä ajattelet yleensä

Kun näet kaivattusi?
      Ikävä
      50
      695
    Aihe