Tyhmiä kysymyksiä

ennätätkö vastata

Onko vihreä paprika tuleva punainen paprika?

21

593

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rattus sp.

Ei ole eli tarkoitus on syödä sen värisenä kuin on.

• ...

Eriävä mielipide.

Vihreä paprika vain poimitaan, ennen kuin se muuttuu punaiseksi. Värisokealle asialla ei ole merkitystä. Maussa ei erityisemmin eroa, chili on mun mielestä ehkä miedompaa vihreänä.

=DW=

• Omasta maasta

Ainakin mulla kasvavat paprikat on ensin vihreitä ja ajan kanssa muuttuvat punaisiksi, syön niitä sekä-että.

• Rattus sp.
        ... kirjoitti:

Eriävä mielipide.

Vihreä paprika vain poimitaan, ennen kuin se muuttuu punaiseksi. Värisokealle asialla ei ole merkitystä. Maussa ei erityisemmin eroa, chili on mun mielestä ehkä miedompaa vihreänä.

=DW=

Ei mikään tieteellinen teksti, mutta lainaan kuitenkin..

"Paprikan väri vaihtelee. Se voi olla punainen, vihreä, keltainen, oranssi, valkoinen ja jopa musta. Valkoiset paprikat ovat todella mietoja ja niitä voi rouskutella sellaisenaan. Vihreä paprika on voimakkaimman makuinen, punaiset ja keltaiset lajikkeet ovat makeampia."

Eli kyseessä näyttää olevan myös eri lajikkeet, ei siis kypsyysaste. En odottaisi muuttumista punaiseksi, sillä sitä ennen luultavasti on pilalla.

Varmasti väri muuttuu kypsymisen myötä, mutta epäilen myynnissä olevien vihreiden paprikoiden olevan eri lajiketta ja tarkoitettu käytettäväksi vihreänä.

• ...
        Rattus sp. kirjoitti:

Ei mikään tieteellinen teksti, mutta lainaan kuitenkin..

"Paprikan väri vaihtelee. Se voi olla punainen, vihreä, keltainen, oranssi, valkoinen ja jopa musta. Valkoiset paprikat ovat todella mietoja ja niitä voi rouskutella sellaisenaan. Vihreä paprika on voimakkaimman makuinen, punaiset ja keltaiset lajikkeet ovat makeampia."

Eli kyseessä näyttää olevan myös eri lajikkeet, ei siis kypsyysaste. En odottaisi muuttumista punaiseksi, sillä sitä ennen luultavasti on pilalla.

Varmasti väri muuttuu kypsymisen myötä, mutta epäilen myynnissä olevien vihreiden paprikoiden olevan eri lajiketta ja tarkoitettu käytettäväksi vihreänä.

Kokemuksen syvä rintaääni.

Katsos, mä olen kasvattanut paprikoita ja chilejä, nehän on sukulaiskasveja. Ja niitä tosian on älyttömästi eri lajikkeita. Valkoinen on valkoinen, jalapeno on vihreä jne. Mutta kotimaan kasvuoloissa ei punaisesta chilistä tai punaisesta paprikasta oikein ehdi kypsyä punaisia paprikoita. Ja nuo kaupassa normaalisti myytävät irtochilit on samaa lajiketta, eri kypsyisiä, vihreät vähän pienenpiä. Saman näkee peperonitölkeissä, niissä on sekä punaisia ja vihreitä, samassa tölkissä. Ei se ole mikään mix, osa on osittain punertuneet...

Vihreä on poimittu raakana ja punainen kypsänä.

http://www.nicehouse.fi/keittio/mausteet/chilip.htm

=DW=

• Rattus sp.
        ... kirjoitti:

Kokemuksen syvä rintaääni.

Katsos, mä olen kasvattanut paprikoita ja chilejä, nehän on sukulaiskasveja. Ja niitä tosian on älyttömästi eri lajikkeita. Valkoinen on valkoinen, jalapeno on vihreä jne. Mutta kotimaan kasvuoloissa ei punaisesta chilistä tai punaisesta paprikasta oikein ehdi kypsyä punaisia paprikoita. Ja nuo kaupassa normaalisti myytävät irtochilit on samaa lajiketta, eri kypsyisiä, vihreät vähän pienenpiä. Saman näkee peperonitölkeissä, niissä on sekä punaisia ja vihreitä, samassa tölkissä. Ei se ole mikään mix, osa on osittain punertuneet...

Vihreä on poimittu raakana ja punainen kypsänä.

http://www.nicehouse.fi/keittio/mausteet/chilip.htm

=DW=

Ok. Uskotaan. Olen käyttänyt kyllä vihreinä ja ovat olleet ihan hyvänmakuisia.

• 17+18

Entäs muuttuuko vihreä poliitikko ajan myötä punaiseksi?

• ,

Toivottavasti.

• 17+18
        , kirjoitti:

Toivottavasti.

Muuttuuko punainen poliitikko siniseksi ennen vai jälkeen kuolemansa?

• 17+18

Toisaalta olen kuullut väitettävän, että nykyajan poliitikot ovat värittömiä!

• ...

Suurin osa värittömiksi. Vaan ei läpinäkyviksi.

Onhan niitä värikkäitäkin tapauksia, mutta harvakseen, suurin osa harmaita.

Mun mielestä oli harmi, että suomen viimeinen tulipunainen politiikko, E.J. Tennilä lopetti aktiiviuransa.

=DW=

• 17+18
        ... kirjoitti:

Suurin osa värittömiksi. Vaan ei läpinäkyviksi.

Onhan niitä värikkäitäkin tapauksia, mutta harvakseen, suurin osa harmaita.

Mun mielestä oli harmi, että suomen viimeinen tulipunainen politiikko, E.J. Tennilä lopetti aktiiviuransa.

=DW=

Värikkäät persoonat alkavaa olla uhanalainen laji niin politiikassa kuin yhteiskunnassa yleensäkin. Tasapäistääkö sitten koululaitos vai mikä meidät samaan muottiin? Ennen muinoin ei eduskunnasta väriä puuttunut kun oli Ele Alenius, Aarne Saarinen, Rafael Paasio, Ahti Karjalainen, Johannes Virolainen, Tuure Junnila, RAimo Ilaskivi, Veikko Vennamo, Eino Poutiainen, Terho Pursiainen, Jorisee Ehrnrooth...ja ketä kaikkia näitä olikaan....

• Molojens!

Tuolla vastausketjussa on selvästi sekoittu asiat. "Paprika" on tuollainen omenanmuotoinen, mutta kulmikkaampi ja isompi vihannes. Ihan mieto. VALKOINEN paprika on pitkulaisempi ja pippurisen makuinen (loistava esim. salaatteihin).

"Jalapeno" tai "Chilipaprika" ovat eri asioita. Ne ovat tulisia ja lähinnä mausteita.

Tavallisen paprikan maku on sama riippumatta väristä (paitsi valkoinen). Chilipaprikat ovat sitä tulisempia, mitä pienempiä tai punaisempia.

Poliitikkoja en ole maistanut joten en osaa vertailla makua ;/

• ...

Väärin

Tavallinen paprika, chili, jalapeno jne, ne kaikki on paprikoita. Vähän niinkuin potut on pottuja.

"Chili (vanha puhekielinen vastine turkinpippuri) on niiden paprikoiden (Capsicum) nimitys, joissa kapsaisiinipitoisuus on suuri." Wiki

Paprika kuuluu muuten samojen kasvienheimoon, kuin peruna, tomaatti tai petunia :DDD

=DW=

• 17+18

Nykyajan polittikot ovat paitsi värittömiä niin myös hajuttomia ja mauttomia! Paha siinä sitten on makuja vertailla!

• ... kirjoitti:

Väärin

Tavallinen paprika, chili, jalapeno jne, ne kaikki on paprikoita. Vähän niinkuin potut on pottuja.

"Chili (vanha puhekielinen vastine turkinpippuri) on niiden paprikoiden (Capsicum) nimitys, joissa kapsaisiinipitoisuus on suuri." Wiki

Paprika kuuluu muuten samojen kasvienheimoon, kuin peruna, tomaatti tai petunia :DDD

=DW=

Eipäsollutväärin :(

Kansankielellä kun puhutaan niin paprika on paprika ja sillä sipuli. Jalapeno ja chilit ovat meille suomalaisille ihan eri lajike *niih*

"Päivää torimuija, haluaisin pussin perunoita mummolle kun sillä on niin huono vatsa"

Sitten mummo saa sosekeittoa DW:n chileistä :(

• ...
        vesisusi kirjoitti:

Eipäsollutväärin :(

Kansankielellä kun puhutaan niin paprika on paprika ja sillä sipuli. Jalapeno ja chilit ovat meille suomalaisille ihan eri lajike *niih*

"Päivää torimuija, haluaisin pussin perunoita mummolle kun sillä on niin huono vatsa"

Sitten mummo saa sosekeittoa DW:n chileistä :(

Kansankieli

Kansankieli on lingvistiikkaa, kasvioppi on kasvioppia Kaksi aivan eri asiaa. Vihreä paprika on raaka paprika. Chilin ja paprikan makuero johtuu kapsaisiin määrästä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Paprika

=DW=

• .............
        ... kirjoitti:

Kansankieli

Kansankieli on lingvistiikkaa, kasvioppi on kasvioppia Kaksi aivan eri asiaa. Vihreä paprika on raaka paprika. Chilin ja paprikan makuero johtuu kapsaisiin määrästä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Paprika

=DW=

Vihreä paprika on ihan oma paprikalajinsa, ei mikään raaka punainen.

• Moi vielä!

Unohdin vastata kysymykseesi.

Ei ole. Vihreä paprika on eri lajike kuin punainen paprika.

Pikku-Kalle istui ikkunan ääressä kun lintulaudalle lennähti VIHERPEIPPO. Kalle ihmetteli ja kysyi blondi-äidiltään: "Äiti mikä tuo vihreä lintu on "? Äiti vastasi että:

"Se on raaka Punatulkku"

• ennätätkö vastata

Olipas vaikea kysymys. En tämänkään jälkeen tiedä miten asia on.
        Hienostuneen makuaistin omaavana tunnen kuitenkin vihreän paprikan
        hierman karvaaksi maultaan, keltainen ja oranssi maistuvat yleensä lievästi
        paprikalle. Punainen paprikalle ja makealle.

• pippuripuska

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      12
      2373
    2. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      122
      1237
    3. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1185
    4. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      51
      1013
    5. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      242
      1010
    6. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      63
      914
    7. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      806
    8. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      84
      786
    9. solmussa solmussa

Tilanne solmussa. Umpisommussa🫢
      Ikävä
      35
      719
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      46
      709
    Aihe