Vanhoillislestadiolaisuus on minulle aika tuttu, mutta esikoisuus ja rauhansanalaisuus outoja. Muistelen kuulleeni, että esikoisilla olivat jopa matot ja verhot aikoinaan kiellettyjä? Onko totta, että se on tiukin lestadiolaismuoto? Ja löysin säännöiltään olisi rauhansanalaisuus?
Moi
8
580
Vastaukset
- Ande
>>
Onko totta, että se on tiukin lestadiolaismuoto? Ja löysin säännöiltään olisi rauhansanalaisuus?
>>
Jossain mielessä ajateltuna esikoislestadiolaisuus pitää sisällään ehkäpä eniten "isien perinnäissäädöksiä". Seurakunnan vanhimmat asuivat Jällivaarassa ruotsissa, joka on tavallaan esikoislestadiolaisuuden "pääkaupunki", siinä missä Oulu on vanhoillisten.
Monet esikoislestadiolaiset ymmärtävät nämä "säännöt" vain perinnäissäädöksiksi, eikä siten synniksi, vaikka poikkeaviakin näkemyksiä löytyy. Yleensä siellä naiset haluavat pukeutua hameeseen ja käyttää huivia. Kyllähän Raamatusta viittauksia sen tukemiseen löytyy...
Esikoislestadiolaisuudessa en kuitenkaan ole kuullut ketään erotettavan tai tuomittavan, vaikkei yhteisiä päätöksiä noudattaisikaan. Olen kuullut että siellä voi olla vapaasti myös eri mieltä, ilman pelkoa joutua yhteisönsä hylkiöksi. Niistä esikoislestadiolaisista, joita olen tavannut, on jäänyt lämmin ja sydämellinen vaikutelma.
Rauhan sana, eli ns. pikkuesikoiset ovat taasen toinen äärilaita perinnäissäännösten suhteen. Tavallaan voi sanoa että Rauhan sana on "löysin" säännöiltään, mutta mutta...
Rauhan sanan joukostakin löytyy myös jyrkkiä mielipiteitä, joita ei voi kuitenkaan tulkita joukon mielipiteeksi juuri siitä syystä ettei siellä ole haluttu luoda vahvaa keskusjohtoa, vaan elää tasa-arvoisina uskon veljinä ja -sisarina. Toisaalta tämän varjopuoli on se, että paikkakuntaiset erot mielipiteissä muodostuvat suuriksi.
Uskon kannalta oleellisin, eli syntien anteeksi julistaminen ja saarnaaminen kaikille katuville on yhteistä. Samoin kuin seurakuntaoppi, jota ei haluta rajoittaa omaan liikkeeseen, vaan samankaltaiseen "hapatukseen", eli uskon asioiden ymmärtämiseen.
Johtuen siitä että Rauhan sana hajaantui vanhoillisuudesta, joka oli aiemmin hajaantunut esikoisuudesta, eivät nämä kaksi lestadiolaista suuntaa ole olleet juurikaan tekemisissä toistensa kanssa.
Niiden kokemusten perusteella mitä minulla on, niin nämä kaksi voisivat aivan hyvin yhdistyä yhdeksi liikkeeksi. Erottavat asiat ovat enemmän muotoseikkoja, kuin opillisia kysymyksiä.
Kannattaa käydä tutustumassa seuroissa:)
Itse olen nyt viimeisen kuukauden aikana ehtinyt niin Rauhan sanan, kuin Buddhalaistenkin seuroihin;) Vanhoilliset ja esikoiset ovat saaneet vielä odottaa vuoroaan, mutta heidänkin tilaisuuksissa tässä kyllä vielä käyn.
Ande- rauhan sanalainen
Itse kuulun Rauhan sanan herätysliikkeeseen. Rauhan sanassa ei ole mitään ns. sääntöjä joita kaikkien pitäisi noudattaa. Erimielisyyksiä on asioista mutta rauhan sanassa on ns. omantunnon vapaus eli kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee ja kokee. Käy toki tutustumassa rauhan sanan sivuille www.lyrs.fi ja rauhan sanan järjestämiin tilaisuuksiin olet myös tervetullut! :)
- Ande
rauhan sanalainen kirjoitti:
Itse kuulun Rauhan sanan herätysliikkeeseen. Rauhan sanassa ei ole mitään ns. sääntöjä joita kaikkien pitäisi noudattaa. Erimielisyyksiä on asioista mutta rauhan sanassa on ns. omantunnon vapaus eli kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee ja kokee. Käy toki tutustumassa rauhan sanan sivuille www.lyrs.fi ja rauhan sanan järjestämiin tilaisuuksiin olet myös tervetullut! :)
Kuten totesin, niin olen jo käynyt Rauhan sanan tilaisuuksissa. En tosin kuin parisen kertaa, mutta kiitos kutsusta. Tulen varmasti tutustumaan lisääkin Rauhan sanaan:)
Sivut ovat tutut, tässäpä linkki kiinnostuneille:
http://www.lyrs.fi/
Valitettavasti sieltäkin löytyy ihmisiä, jotka ajattelevat opillisesti varsin ahtaasti:(
Toisaalta olet aivan oikeassa, että he eivät tuomitse henkilökohtaisesti ja omantunnon vapaus on varsin laaja:)
- Jappe
Esikoislestadiolaisuudesta on haarautunut nk. Leeviläisyys, joka edustanee yhtä tiukinta lestadiolaisuus haaraa. Esikoisuudessa taitaa olla yhtä monta suuntausta kuin on jäseniäkin...televisiot, tietokoneet yms. ovat miltei yhtä yleisiä kuin luterilaisuudessa. Esikoisuus tullee venymään ja paukkumaan lähitulevaisuudessa, juuri perinnesääntöjen ja Raamatun oppien ristiriidassa.
- utelias..
oletko samaa mieltä nyt, yli 6 vuoden jälkeen?
- teuta
utelias.. kirjoitti:
Leeviläiset erosivat n.-65 , ja koska pääsekopää oli tätini mies , tunnen pikkuisen taustoja ,
Tämä sm. joka pyrki puhumaan , ei koskaan sanonut vaimolleen missä vieraat viipyy kun
niitä ei ennemmän tullutkaan , vaikka tätini odotti , ja tiesi mitä odottaa koska oli talossa syntynyt
ja lapsesta asti seuroja valmisti . hän sai vastauksen he ovat meistä eronneet, ei varmaan ihan
oikea vastaus , koska Es/Lestoja on nyt n. 13'500 ja Leeviläisiä n. 250.
No ei nyt enempää hohhoijaa . - teuta
utelias.. kirjoitti:
on lyhyt aika
- teuta
Kun vanholliset erosivat 1902 ei heillkään verhoja ollut , kuin rikkailla , ja ne saivat meilläkin olla salusiini mittaiset , vielä .50 luvulla , niihin aikoihi erosi myös Uusheränneet heillä ei ollut verhoja lainkaan
VL:stä erosi -38 Rauhan sanalaiset , jotaka käyttivät mys pikkuesikoisia nimenä no paljon on virraut
vettä kymijoessa sen jälkeen , ja vaikka tekivät tunnelin Helsinkiin päijänteestä , kymi ei ole kuivunut .
on ilmoja pidellyt , eikö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä581685- 1231344
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1271260- 1401064
- 101907
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten339849Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82734Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55654Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50653Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64612