Suomalaisesta ikoniperinteestä
13
151
Vastaukset
- pepsodentti
Eikös suomessa korosteta suomen omaa kulttuuria eikä naapurimaan?Venäjältä ei varmasti tule sen oma kulttuuri eikä kirkolliset käytännnöt loppumaan eikä ehtymään.
Minusta kulttuuri ja uskonto eivät kuulu yhteen vaikka ilmenevät yhdessä.- Koroljov
"Eikös suomessa korosteta suomen omaa kulttuuria eikä naapurimaan?"
Mutta mikä Suomen kulttuurissa on omaa - ei peräisin ruotsalaisilta eikä venäläisiltä, ei lännestä eikä idästä?
"Venäjältä ei varmasti tule sen oma kulttuuri eikä kirkolliset käytännnöt loppumaan eikä ehtymään."
Ei lopu kulttuuri, kun riittää uskoa. Ihmisikä jumalatonta kommunismia ei kyennyt hukuttamaan suurta venäläistä sielua.
"Minusta kulttuuri ja uskonto eivät kuulu yhteen vaikka ilmenevät yhdessä."
Minä taas olen yhtä mieltä kulttuurifilosofi Oswald Spenglerin kanssa: jokaisen kulttuurin ytimessä on uskonto, jokainen kulttuuri on viime kädessä uskonnollisen vision tuotetta, jokaisen kulttuurin alkusymboli on uskonnollinen. - Kysymys:
Koroljov kirjoitti:
"Eikös suomessa korosteta suomen omaa kulttuuria eikä naapurimaan?"
Mutta mikä Suomen kulttuurissa on omaa - ei peräisin ruotsalaisilta eikä venäläisiltä, ei lännestä eikä idästä?
"Venäjältä ei varmasti tule sen oma kulttuuri eikä kirkolliset käytännnöt loppumaan eikä ehtymään."
Ei lopu kulttuuri, kun riittää uskoa. Ihmisikä jumalatonta kommunismia ei kyennyt hukuttamaan suurta venäläistä sielua.
"Minusta kulttuuri ja uskonto eivät kuulu yhteen vaikka ilmenevät yhdessä."
Minä taas olen yhtä mieltä kulttuurifilosofi Oswald Spenglerin kanssa: jokaisen kulttuurin ytimessä on uskonto, jokainen kulttuuri on viime kädessä uskonnollisen vision tuotetta, jokaisen kulttuurin alkusymboli on uskonnollinen."Mutta mikä Suomen kulttuurissa on omaa - ei peräisin ruotsalaisilta eikä venäläisiltä, ei lännestä eikä idästä?"
Junttimainen nurkkakuntaisuus ja katteettomat suuruusharhat? - Iänkaikkisesti
Kysymys: kirjoitti:
"Mutta mikä Suomen kulttuurissa on omaa - ei peräisin ruotsalaisilta eikä venäläisiltä, ei lännestä eikä idästä?"
Junttimainen nurkkakuntaisuus ja katteettomat suuruusharhat?Tällä ei ole merkitystä kenenkään hengellisen elämän kannalta.
http://www.youtube.com/watch?v=HehNS7zfnA4 - Iänkaikkisesti
Iänkaikkisesti kirjoitti:
Tällä ei ole merkitystä kenenkään hengellisen elämän kannalta.
http://www.youtube.com/watch?v=HehNS7zfnA4Siis tälle kysymys viestittäjälle oli tuo tarkoitettu.Voit katsoa filmin, siinä on pieni vinkki millä on merkitystä.
- ulkosuomalainen2
Suomen ortodoksisessa kirkossa oli itsenaisyyden jalkeen paljon venalaisia. Palveluksetkin usein kirkkoslaaviksi. Venalaisyytta todella yritettiin tietoisesti havittaa, varsinkin 80-luvun jalkeen. Itse olen venalaissyntyista sukua ja olen huomannut aivan saman kuin mihin artikkelissa viitataan. Kiitos etta joku viimeinkin toi asian esiin! (Valamon munkitkin olivat venajankielisia pitkaan).
- Transit maa
Venäläisyyden korostaminen on nationalismia ei ortodoksisuutta.Jos haluaa olla henkeen ja vereen venäläinen miksi ei muuta takaisin venäjälle.Eikös siellä ala olla uusrikkaita yms.Ja suomessa taas enempi meitä köyhiä ja vähäosaisia.
- kotimainen2
Nyt tehty tutkimus tosin ei ole aiheesta ensimmäinen! Tuskin viimeinenkään. Mutta kovin pitkä tutkimushistoria ei ole, siihen voidaan laskea lähinnä 1990-luvulta lähtien ilmestynyt kourallinen muutaman eri tieteenalan väitöskirjoja. Venäläisyyden hävittäminen oli kyllä joissakin piireissä toiveena ehkä jo ennen Suomen itsenäistymistä, ja sitten v. 1918 jälkeenhän aiheesta oikein innostuttiin Suomen laajuisesti, ort. kirkonkin sisällä. Ja sama meininki on jatkunut tosiaan ainakin 1980-luvun lopulle saakka. Eli siis niihin päiviin, kun alkoi perestroika, ja suomalaistajapiirien kauhistukseksi tänne alkoi taas tulla uusia venäläisiä.
- sdöföäsd
Minusta ei ole kivaa, että ikonimaalareina on luterilaisia ja ties mitä muita.
- babuskina
Silloin syyllistyt tuomitsemaan lähimmäisen.Ikoneja on erilaisia tyylejä on erilaisia.Eihän sinun tarvitse pitää huolta siitä mitä ja kuka maalaa ikoneita vaan pelkästään siitä mistä ise pidät.
- oma maku
kuitenkaan mitä tahansa kuva ei ole ikoni?
- 3+5
oma maku kirjoitti:
kuitenkaan mitä tahansa kuva ei ole ikoni?
Ei tietenkään mutta laatikko Jumalankuva ei ole kaunis minä haluan että kodissani on ja kirkossa missä käyn mestarillisesti tehty kaunis ikoni eikä makkarasilmäinen laatikko hahmo joka rumuudessaan puistattaa ja kiinnittää huomioni rumuuteensa ja jään sitä kesken rukouksen ihmettelemään :)
On hereettistä ajatella että on vääriä ja oikeita ikoneita pelkän maalaustyylin ja tekniikan perusteella.
Jos ikonissa on merkinnät eikä sen hahmot esitä stenvallin sorsaa niin minusta se on oikea ikoni.Kunhan ei minun makuuni ole laatikkopäinen kömpelö sutaisu viivaisine vaalennuksineen.Rukoukseni onnistuu ilman ikoniakin miksi sitten eri maalaustekniikka pilaisi rukouksen?On omien korvien välistä kiinni miten rukous onnistuu, ei ikonin syytä.Mistä ihmeestä tuollainenkin ajattelu oikein on peräisin. - erilaisia kuvia
3+5 kirjoitti:
Ei tietenkään mutta laatikko Jumalankuva ei ole kaunis minä haluan että kodissani on ja kirkossa missä käyn mestarillisesti tehty kaunis ikoni eikä makkarasilmäinen laatikko hahmo joka rumuudessaan puistattaa ja kiinnittää huomioni rumuuteensa ja jään sitä kesken rukouksen ihmettelemään :)
On hereettistä ajatella että on vääriä ja oikeita ikoneita pelkän maalaustyylin ja tekniikan perusteella.
Jos ikonissa on merkinnät eikä sen hahmot esitä stenvallin sorsaa niin minusta se on oikea ikoni.Kunhan ei minun makuuni ole laatikkopäinen kömpelö sutaisu viivaisine vaalennuksineen.Rukoukseni onnistuu ilman ikoniakin miksi sitten eri maalaustekniikka pilaisi rukouksen?On omien korvien välistä kiinni miten rukous onnistuu, ei ikonin syytä.Mistä ihmeestä tuollainenkin ajattelu oikein on peräisin.Ikoninmaalarin ortodoksinen hengellisyys oikein huokuu ikonista. Jos joku luterilainen maalaa vaikka miten hyvällä tekniikalla, se ei MINUN mielestäni ole mikään ikoni vaan pelkkä kuva. En kirkossa ihaile hienoja kuvia vaan tunnen ikonin hengellisyyden.
Meitä on moneksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731920Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971663- 1471207
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 54547
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462