Maaperän kantavuus

Geologi

Mitä tarkoittaa "geologinen kantavuus 100kPa"? Olenko ymmärtänyt että se on "hieman" pehmeämpää maaperää ja perustuksiin PITÄÄ satsata hieman enemmän rahaa kuin että kantavuus olisi 250kPa. Rahan satsauksella tarkoitan että perustukset pitää ollaa tukevammat kuin "normaalisti" esim.paalutus...ehkä...vai??. Olenko ymmärtänyt asian oikein. Tämä 100kPa kantavuus on otettu keskeltä tonttia..joskus, ja naapuritontilla kys. arvo oli 250kPa. Eikös muistaakseni lisä kokeet maaperästä oteta suunniteltavan talon nurkilta ja sen mukaan sitten tsekata tarvittavat perustukset?? Onko toi 100kPa paha arvo kun se sano mulle YHTÄÄN mitään??

12

12089

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konnari

      100 kPa/m2, ei se ole hyvä, muttei toivotonkaan. Selviydyt omakotitalon perustamisesta todennäköisesti tavallisella anturaperustuksella. Anturat vähän leveämpiä kuin tavallisesti. Näitä(kin) asioita varten sinulla on pohjatutkijan perustamistapasuositus ja rakennesuunnittelija. Osaava pohjatutkija pystyy omakotitalon kohdalla päättelemään maastosta ja aiemmasta tutkimuksesta tarvittavien lisätutkimusten määrän.
      250 kPa/m2 tarkoittaa luonnollisesti kantavampaa pohjaa.

      • Geologi

        Joo, on se sitten hyvä kun on tälläiset sivut josta saa helposti apua. Tota mä vähän ajattelinkin. Perustukset tullee hieman kalliimmaksi, mutta ei se mitään. Ja mä luulen että tontin pohja muuten kova, sillä siinä lähellä on kalliota joka todennäköisesti jatkuu n. 5m syvyydessä. No problemo! Tänks vielä!


      • neliömetri???

        ...Taitaa olla yksiköt hakusessa? Sinun yksikkösi tarkoittaa Newtonia per neliömetri per neliömetri...


      • konnari
        neliömetri??? kirjoitti:

        ...Taitaa olla yksiköt hakusessa? Sinun yksikkösi tarkoittaa Newtonia per neliömetri per neliömetri...

        hävettää kun täytyy myöntää että olet oikeassa.
        Olen tottunut ajattelemaan kN/m2-linjalla...
        Pitääpä muistaa vastaisuudessa.
        Onneksi kuitenkin tämä ei muuta vastaustani alkuperäiselle kysyjälle. Maaperän kantavuus on se mitä tarkoitin ts. 100 kN/m2.


      • inssi
        konnari kirjoitti:

        hävettää kun täytyy myöntää että olet oikeassa.
        Olen tottunut ajattelemaan kN/m2-linjalla...
        Pitääpä muistaa vastaisuudessa.
        Onneksi kuitenkin tämä ei muuta vastaustani alkuperäiselle kysyjälle. Maaperän kantavuus on se mitä tarkoitin ts. 100 kN/m2.

        anna ammattilaisen tehdä geotekninen mitoitus.


      • RINS.
        inssi kirjoitti:

        anna ammattilaisen tehdä geotekninen mitoitus.

        Niin... Geotekninen mitoitus on jo tehty kun pohjatutkija on moisen arvon sinulle antanut. Pohjamaa siis kestää 100 kPa paineen. Seuraavaksi on rakennesuunnittelijan homma suunnitella perustuksen ja parustamistapa ei geosuunnittelijan..


      • Raksahemmo

        Niin notta mitäköhän tollanen vanha pellonpohja kantais? Olis hyvä tietää kun mahdollinen ok-tontti ois sellasen päällä. Pohja on aivan rutikuivaa ja erittäin tiivistä savea.


      • rakentaja11
        Raksahemmo kirjoitti:

        Niin notta mitäköhän tollanen vanha pellonpohja kantais? Olis hyvä tietää kun mahdollinen ok-tontti ois sellasen päällä. Pohja on aivan rutikuivaa ja erittäin tiivistä savea.

        Pellonpohja voi olla hankala. koska maaperänlaatu heittelehtii hyvinkin pienellä matkalla. Ennen on pellot tehty sinne missä se on ollut helpointa (missä ei ollut kunnon puustoa). Ja jos maa maassa ei ole oikein mikään kasvanut, niin se ei välttämättä ole kovin tasaista.


      • pellon mies
        rakentaja11 kirjoitti:

        Pellonpohja voi olla hankala. koska maaperänlaatu heittelehtii hyvinkin pienellä matkalla. Ennen on pellot tehty sinne missä se on ollut helpointa (missä ei ollut kunnon puustoa). Ja jos maa maassa ei ole oikein mikään kasvanut, niin se ei välttämättä ole kovin tasaista.

        ite rakensin muutama vuosi sitten ja päädyimme peltotonttiin nimenomaan siksi, että sille oli niin helppo rakentaa ja perustaa; tämä riippuu tietty saven ns. kuivakuorikerroksen paksuudesta, mutta jos saavutetaan normaali kaivusyvyydellä yli 100 kN/m2 raja, niin ei mitään hätää: oikeastaan tällöin tilanne on ideaali.


      • kilonewton
        pellon mies kirjoitti:

        ite rakensin muutama vuosi sitten ja päädyimme peltotonttiin nimenomaan siksi, että sille oli niin helppo rakentaa ja perustaa; tämä riippuu tietty saven ns. kuivakuorikerroksen paksuudesta, mutta jos saavutetaan normaali kaivusyvyydellä yli 100 kN/m2 raja, niin ei mitään hätää: oikeastaan tällöin tilanne on ideaali.

        Eiköhän se näin mene. Pientalolle riittää yleensä 50 kN/m2 minimianturaa käytettäessä.


      • tertttte
        kilonewton kirjoitti:

        Eiköhän se näin mene. Pientalolle riittää yleensä 50 kN/m2 minimianturaa käytettäessä.

        Esimerkiksi Kastellin minimiantura on 300mm ja sille pitää olla 100kN/m2. Jos tuon leveyden tuplaa 600mm:iin, tarkoittaako se suoraan että kantavuusvaatimus puolittuu?


    • Vastaranta kuulee

      Se on "geotekninen kantavuus", ei "geologinen kantavuus".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      274
      2863
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1506
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1250
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1180
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      20
      1042
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe