Maaperän kantavuus

Geologi

Mitä tarkoittaa "geologinen kantavuus 100kPa"? Olenko ymmärtänyt että se on "hieman" pehmeämpää maaperää ja perustuksiin PITÄÄ satsata hieman enemmän rahaa kuin että kantavuus olisi 250kPa. Rahan satsauksella tarkoitan että perustukset pitää ollaa tukevammat kuin "normaalisti" esim.paalutus...ehkä...vai??. Olenko ymmärtänyt asian oikein. Tämä 100kPa kantavuus on otettu keskeltä tonttia..joskus, ja naapuritontilla kys. arvo oli 250kPa. Eikös muistaakseni lisä kokeet maaperästä oteta suunniteltavan talon nurkilta ja sen mukaan sitten tsekata tarvittavat perustukset?? Onko toi 100kPa paha arvo kun se sano mulle YHTÄÄN mitään??

12

14978

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konnari

      100 kPa/m2, ei se ole hyvä, muttei toivotonkaan. Selviydyt omakotitalon perustamisesta todennäköisesti tavallisella anturaperustuksella. Anturat vähän leveämpiä kuin tavallisesti. Näitä(kin) asioita varten sinulla on pohjatutkijan perustamistapasuositus ja rakennesuunnittelija. Osaava pohjatutkija pystyy omakotitalon kohdalla päättelemään maastosta ja aiemmasta tutkimuksesta tarvittavien lisätutkimusten määrän.
      250 kPa/m2 tarkoittaa luonnollisesti kantavampaa pohjaa.

      • Geologi

        Joo, on se sitten hyvä kun on tälläiset sivut josta saa helposti apua. Tota mä vähän ajattelinkin. Perustukset tullee hieman kalliimmaksi, mutta ei se mitään. Ja mä luulen että tontin pohja muuten kova, sillä siinä lähellä on kalliota joka todennäköisesti jatkuu n. 5m syvyydessä. No problemo! Tänks vielä!


      • neliömetri???

        ...Taitaa olla yksiköt hakusessa? Sinun yksikkösi tarkoittaa Newtonia per neliömetri per neliömetri...


      • konnari
        neliömetri??? kirjoitti:

        ...Taitaa olla yksiköt hakusessa? Sinun yksikkösi tarkoittaa Newtonia per neliömetri per neliömetri...

        hävettää kun täytyy myöntää että olet oikeassa.
        Olen tottunut ajattelemaan kN/m2-linjalla...
        Pitääpä muistaa vastaisuudessa.
        Onneksi kuitenkin tämä ei muuta vastaustani alkuperäiselle kysyjälle. Maaperän kantavuus on se mitä tarkoitin ts. 100 kN/m2.


      • inssi
        konnari kirjoitti:

        hävettää kun täytyy myöntää että olet oikeassa.
        Olen tottunut ajattelemaan kN/m2-linjalla...
        Pitääpä muistaa vastaisuudessa.
        Onneksi kuitenkin tämä ei muuta vastaustani alkuperäiselle kysyjälle. Maaperän kantavuus on se mitä tarkoitin ts. 100 kN/m2.

        anna ammattilaisen tehdä geotekninen mitoitus.


      • RINS.
        inssi kirjoitti:

        anna ammattilaisen tehdä geotekninen mitoitus.

        Niin... Geotekninen mitoitus on jo tehty kun pohjatutkija on moisen arvon sinulle antanut. Pohjamaa siis kestää 100 kPa paineen. Seuraavaksi on rakennesuunnittelijan homma suunnitella perustuksen ja parustamistapa ei geosuunnittelijan..


      • Raksahemmo

        Niin notta mitäköhän tollanen vanha pellonpohja kantais? Olis hyvä tietää kun mahdollinen ok-tontti ois sellasen päällä. Pohja on aivan rutikuivaa ja erittäin tiivistä savea.


      • rakentaja11
        Raksahemmo kirjoitti:

        Niin notta mitäköhän tollanen vanha pellonpohja kantais? Olis hyvä tietää kun mahdollinen ok-tontti ois sellasen päällä. Pohja on aivan rutikuivaa ja erittäin tiivistä savea.

        Pellonpohja voi olla hankala. koska maaperänlaatu heittelehtii hyvinkin pienellä matkalla. Ennen on pellot tehty sinne missä se on ollut helpointa (missä ei ollut kunnon puustoa). Ja jos maa maassa ei ole oikein mikään kasvanut, niin se ei välttämättä ole kovin tasaista.


      • pellon mies
        rakentaja11 kirjoitti:

        Pellonpohja voi olla hankala. koska maaperänlaatu heittelehtii hyvinkin pienellä matkalla. Ennen on pellot tehty sinne missä se on ollut helpointa (missä ei ollut kunnon puustoa). Ja jos maa maassa ei ole oikein mikään kasvanut, niin se ei välttämättä ole kovin tasaista.

        ite rakensin muutama vuosi sitten ja päädyimme peltotonttiin nimenomaan siksi, että sille oli niin helppo rakentaa ja perustaa; tämä riippuu tietty saven ns. kuivakuorikerroksen paksuudesta, mutta jos saavutetaan normaali kaivusyvyydellä yli 100 kN/m2 raja, niin ei mitään hätää: oikeastaan tällöin tilanne on ideaali.


      • kilonewton
        pellon mies kirjoitti:

        ite rakensin muutama vuosi sitten ja päädyimme peltotonttiin nimenomaan siksi, että sille oli niin helppo rakentaa ja perustaa; tämä riippuu tietty saven ns. kuivakuorikerroksen paksuudesta, mutta jos saavutetaan normaali kaivusyvyydellä yli 100 kN/m2 raja, niin ei mitään hätää: oikeastaan tällöin tilanne on ideaali.

        Eiköhän se näin mene. Pientalolle riittää yleensä 50 kN/m2 minimianturaa käytettäessä.


      • tertttte
        kilonewton kirjoitti:

        Eiköhän se näin mene. Pientalolle riittää yleensä 50 kN/m2 minimianturaa käytettäessä.

        Esimerkiksi Kastellin minimiantura on 300mm ja sille pitää olla 100kN/m2. Jos tuon leveyden tuplaa 600mm:iin, tarkoittaako se suoraan että kantavuusvaatimus puolittuu?


    • Vastaranta kuulee

      Se on "geotekninen kantavuus", ei "geologinen kantavuus".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      835
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      595
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      573
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      483
    Aihe