Järjestelmän laajennus

järkee vai ei

Minulla on mökillä pari paneelia n. 80w ja normi Morningstar säädin ja pari 225A akkua. Yleensä tuo riittää, mutta välillä etenkin syksyisin tuntuu että vois olla lisää kapasiteettiä. Minkälaista laajennusta raati suosittelis?

18

235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aurinkosähköttäjä

      Jos kytket uusia ja vanhoja akkuja rinnan niin saatat pilata kaikki akut. Vain samanlaisia ja samanikäisiä akkuja voi kytkeä huoletta rinnan.

      Syksyllä pullonkaula on kai pikemminkin akkujen lataus kuin akkujen koko. Kaksi 80W panelia on vähän noin suurille akuille.

      Mutta mitään varmaa ei voi sanoa ilman että analysoi käyttöä ja kuormaa. Jos käytät 12 V jakelua voi myös olla että jakeluverkkosi mökissä on liian hento, niin että teho häviää kaapeleihin. Monta muutakin syytä voi olla.

    • seonniin.,.

      Oletko mökillä viikonloppuisin vai viikkoja kerralla. Jos viikonloppuisin ja sähköt ei meinaa riittää, tsekkaa akkujen kunto ja ikä. Jos viikkoja kerralla täytyy kulutusta hillitä, onko jääkaappi sähköllä?, onko telkkari putkimallia, joka ottaa 60 wattia vai esim littu led malli 19" joka vie alle 20 wattia? Oma remppani systeemille oli että yksi paneeli lisää, nyt 2kpl jotka sarjaan ja uusi säädin joka kestää 50 voltin tuloa paneeleilta. Nyt sähköä tulee päivällä vaikka taivas harmaana.

      • Jaakko M.

        Minulla on telkkarina Thomson putki-TV, joka ottaa yhdessä erillisen digiboxin kanssa n. 3A virtaa akuista, telkkarissa lukee tehontarpeena 35W.
        Tuo kiinnostaa, että mikä led-TV tulee toimeen alle 20W teholla? Se ottaisi silloin akuista vain n. 1,5A virtaa?


      • Sähkö riittää
        Jaakko M. kirjoitti:

        Minulla on telkkarina Thomson putki-TV, joka ottaa yhdessä erillisen digiboxin kanssa n. 3A virtaa akuista, telkkarissa lukee tehontarpeena 35W.
        Tuo kiinnostaa, että mikä led-TV tulee toimeen alle 20W teholla? Se ottaisi silloin akuista vain n. 1,5A virtaa?

        " Littutelkkari "
        Vaihdoin keväällä putkitelkkarin uuteen .Vanha vei digiboxin kanssa 5,7A virtaa. Uusi TV vie virransäästötilassa 1,0A ja virransäästö pois päältä 1,1A. Entinen oli 14" ja tämä uusi on 19". Kehitys kehittyy, sanoisin ja sanonkin.


      • kar-po
        Sähkö riittää kirjoitti:

        " Littutelkkari "
        Vaihdoin keväällä putkitelkkarin uuteen .Vanha vei digiboxin kanssa 5,7A virtaa. Uusi TV vie virransäästötilassa 1,0A ja virransäästö pois päältä 1,1A. Entinen oli 14" ja tämä uusi on 19". Kehitys kehittyy, sanoisin ja sanonkin.

        "Uusi TV vie virransäästötilassa 1,0A ja virransäästö pois päältä 1,1A"

        Tämä on monissa uusissa telkkareissa ihan totta ja kannattaa ottaa huomioon laittamalla vaikka katkaisin siihen virtajohtoon ellei halua aina nykiä töpseliä irti seinästä. Se valmiustilaan laittaminen käytännössä vain sammuttaa näytön. Viritin jatkaa töitään siellä sisällä.

        Eli jos telkkari on seinässä, kannattaa se samalla pitää päälläkin että saa jotain vastinetta sähkönkulutukselle.


      • seonniin-...
        Jaakko M. kirjoitti:

        Minulla on telkkarina Thomson putki-TV, joka ottaa yhdessä erillisen digiboxin kanssa n. 3A virtaa akuista, telkkarissa lukee tehontarpeena 35W.
        Tuo kiinnostaa, että mikä led-TV tulee toimeen alle 20W teholla? Se ottaisi silloin akuista vain n. 1,5A virtaa?

        Ainakin Finlux 19" 12volttinen led-telkkari, ei dvd soitinta.


      • säköonhalpaa..
        kar-po kirjoitti:

        "Uusi TV vie virransäästötilassa 1,0A ja virransäästö pois päältä 1,1A"

        Tämä on monissa uusissa telkkareissa ihan totta ja kannattaa ottaa huomioon laittamalla vaikka katkaisin siihen virtajohtoon ellei halua aina nykiä töpseliä irti seinästä. Se valmiustilaan laittaminen käytännössä vain sammuttaa näytön. Viritin jatkaa töitään siellä sisällä.

        Eli jos telkkari on seinässä, kannattaa se samalla pitää päälläkin että saa jotain vastinetta sähkönkulutukselle.

        Ei kaikki kuluta paljoa sähköä valmiustilassa, uusi 46" töllö kuluttaa valmiustilassa 0,3 wattia, mutta vanha samsungin27" lcd 21 wattia, mutta varminta on töpseli irti toiminta.


      • sähkö riittää
        kar-po kirjoitti:

        "Uusi TV vie virransäästötilassa 1,0A ja virransäästö pois päältä 1,1A"

        Tämä on monissa uusissa telkkareissa ihan totta ja kannattaa ottaa huomioon laittamalla vaikka katkaisin siihen virtajohtoon ellei halua aina nykiä töpseliä irti seinästä. Se valmiustilaan laittaminen käytännössä vain sammuttaa näytön. Viritin jatkaa töitään siellä sisällä.

        Eli jos telkkari on seinässä, kannattaa se samalla pitää päälläkin että saa jotain vastinetta sähkönkulutukselle.

        Vastaus kar-polle. Valmiustilassa tuo kuluttaa 0,1A ,mutta tarkoitin virransäästötilalla valikosta valittavaa tilaa, jolloin kuva on hiukan himmeämpi. Myöskin olen laittanut kytkimen virtajohtoon ettei tarvitse repiä stöpseliä joka kerta irti kun katselun lopettaa.


      • järkee vai ei
        säköonhalpaa.. kirjoitti:

        Ei kaikki kuluta paljoa sähköä valmiustilassa, uusi 46" töllö kuluttaa valmiustilassa 0,3 wattia, mutta vanha samsungin27" lcd 21 wattia, mutta varminta on töpseli irti toiminta.

        Eli ainakin töllö menee vaihtoon, näköjään tässäkin pätee se ettei mökille kannata viedä mitään vanhaa romua vaan järkevää uutta tekniikkaa. Lähes kaikki vietajohdot ovat jo kytkimellä varustettuja, taidan vaihtaa loputkin.


    • rumpalisti

      talveksi peltierit hellalle.

      tuossa omaa virittelen pikkuhiljaa.

    • järkee vai ei

      Lisää paneeleja mietin itsekkin. Lähinnä askarruttaa että kun uusia paneeleja ei saa samaan paikkaan kuin entisiä, miten säädin käyttäytyy vai tarvisko uuden säätimen? Vanhat panelit on rinnankytkettyjä yksikidepaneeleja, voiko niiden rinnalle kytkeä monikidepaneeleja? Suunnilleen samanmoisia akkuja ois tarvittaesssa lisääki toiset kaks.

    • aurinkosähköttäjä

      Jos kytket paneleja rinnan voit käyttää erilaisia paneleja kunhan ne ovat diodeilla. Jos kytket paneleja sarjaan (ehdotus yllä), panelien täytyy olla samanlaisia ja samassa paikassa eikä yhtään varjoa osalle paneleja.

      Ongelmasi on syksy ja syksyn vähäinen valo, ei keskikesä. Nuo uudet sarjaankytkettävien panelien MPPT-säätimet on niiden teknisten tietojen mukaan soveliaita lähinnä tropiikin keskipäivän säteilyn tehokkaaseen käyttöön, ei vähäisen valon aamu- ja iltatunnit. Ne eivät välttämättä toimi hyvin tai ollenkaan Suomen syksyn ja talven vähäisessä valossa, eikä pakkasessa. Nykyinen säädin saattaa olla vähemmän tehokas keskikesällä mutta toimii todennäköisesti heikossakin valossa. Teet itse ratkaisusi.

      Varmista vielä kestääkö säätimesi lisää paneleja.

      • seonnäin.,..

        Jaa, säätimeni on MaxPower enkä tiedä onko MPPT, mutta ohjeissa lukee max.45 volttia paneeleilta. Kytkin siihen kaksi paneelia sarjaan 55 ja 50 wattiset ja voltteja tulee auringossa 41,5. Purin akkua että saadaan tilaa sähkölle ja vaikka taivas on umpiharmaa ja tihkusadetta voltit näyttää n. 20-25v ja latausta tulee 1,5-1,8 amp. Tuota juttua että MPPT säätimet soveltuisi vain päiväntasaalle ja sieläkin vain keskipäivän aikaan ei usko kukaan.


      • Markkinat
        seonnäin.,.. kirjoitti:

        Jaa, säätimeni on MaxPower enkä tiedä onko MPPT, mutta ohjeissa lukee max.45 volttia paneeleilta. Kytkin siihen kaksi paneelia sarjaan 55 ja 50 wattiset ja voltteja tulee auringossa 41,5. Purin akkua että saadaan tilaa sähkölle ja vaikka taivas on umpiharmaa ja tihkusadetta voltit näyttää n. 20-25v ja latausta tulee 1,5-1,8 amp. Tuota juttua että MPPT säätimet soveltuisi vain päiväntasaalle ja sieläkin vain keskipäivän aikaan ei usko kukaan.

        MPPT-säätimet on ylivoimaisia kaikissa valaistusolosuhteissa.

        Vain idiootti väittää päinvastaista!

        Halvat Kiina-MPPT-säätimet on toimineet huonosti!

        MPPT-säätimen pitää kestää vähintään 150 Volttia, jotta saavutettaisiin kustannussäästöjä!

        Laskelmaa jos väität päinvastaista! seonnäin kirjoittaa fiksusti!


    • järkee vai ei

      Muistaakseni säädin kestäs 30A, joten virran puolesta pitäs onnistua. Miten tuo diodikytkentä, minkälaisen diodin se kaipais ja mihin? Keskikesällä tosiaan riittää aikalailla nykyinenkin määrä, mutta syksyn myötä kulutus lisääntyy eikä silloin tahdo riittää pidempään mökkeilyyn.

      Tuo peltier-juttu oli ihan uutta minulle, onko raadilla kokemuksia siitä? Varaston perällä saattas olla vanha peltier-autojääkaappi, oisko siitä moiseen touhuun. Se taisi haukata jotain 5-6A jäähdytyskäytössä, antasko se samaa luokkaa hellan päällä?

    • kari a

      Marras-helmikuussa ei toimi isokaan järjestelmä,auringonvalo ei vain riitä,mikäli vietetään viikonloppuja mökillä normaalisti.

      Latausteho pitää kuitenkin olla riittävä jotta akut pysyisivät iskukunnossa kevääseen asti jos mökillä ei asuta

      Opetelkaa vain laturin ja agren käyttöä,se säästää akkuja ja mahdollistaa mökillä asumisen myös pitkiä aikoja. Latureina on ollut omassa käytössä 2kpl Cetek 25000 multi xs eli 50 amp/t lataustehoa ja pyrkinyt latamaan akut täyteen mökiltä lähdettäessä.
      Huomio kannattaa kiinnittää myös varaustilaan,en ole päästänyt koskaan agm akkuja alle 11.8 voltin,kuudes vuosi menossa ja hyvin pelaavat.

      Järjestelmässä Morningstarin Mppt säädin,pelaa hienosti ja virtaa tulee vielä näillä keleillä,ei tosin enään ruhtinaallisesti.

      .

    • järkee vai ei

      Latailemaan tosiaan joutuu pimeimpänä aikana, laturina Leader 400 joka ei liene viisas ainakaan niinku nuo Ctekit, mutta on sen kans tullut toimeen. Kevättalven ja lokakuun tarpeisiin lähinnä tuota laajennusta mietin, mutta taitaa paras konsti olla myös halvin, eli jerryllinen polttoainetta agreen.

    • kari a

      Näinhän se on,harva raskii ostaa niin suurta järjestelmää,että se riittäisi ilman agren käyttöä edes viikonloppukäytössä,niitä akkuja kun ei voi jättää tyhjänä talvea vasten.
      Maaliskuun loppupuolella virtaa kyllä sitten riittääkin.
      Isohko laturi säästää polttoainetta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1199
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1034
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      129
      926
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      785
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      291
      734
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe