weha opettaa tällä palstalla puhdasta kalvinismia = Jumala on ennalta valinnut tietyt ihmiset pelastukseen ja tietyt ihmiset kadotukseen.
Minun Jumalani ei ole tuollainen TYRANNI - minun Jumalani on RAKKAUS. Hän kutsuu jokaista ihmistä pelastukseen, mutta...
Lopullinen päätösvalta on ihmisellä itsellään!
Ihminen voi joko hyväksyä omalle kohdalleen Jumalan pelastustarjouksen tai hylätä sen. Jumala ei pakota ketään sisälle pelastukseen eikä jätä väkipakolla ketään pelastuksen ulkopuolelle.
Aikaa, jolloin Jumala erityisesti kutsuu ihmistä yhteyteensä, kutsutaan etsikkkoajaksi. Ihmisellä ei ole etsikkoaikoja loputonta määrää. Jos ihminen 2-3 kertaa hylkää selvän Jumalan kutsun, niin silloin Jumalan ääni ihmisen sisimmässä vaimenee ja ihminen alkaa paatua Jumalan sanalle ja taivasasioille.
Tällaisesta Jumalan kutsulle paatuneesta ihmisestä voi tulla vaikkapa ateisti tai vanhoillislestadiolainen.
weha = kalvinisti
96
516
Vastaukset
- epätietoinen!
Weha:
"Ratkaisunteko on perkeleestä"!!
Onko sekin per.....stä, jos seuroissa päättää nostaa kätensä ylös?
Vai pitääkö odottaa, että Jumala nostaa sen?weha ivaa sellaisia henkilöitä "ratkaisukristillisiksi", jotka haluavat Raamatun opetuksen mukaan kääntyä Jumalan puoleen ja saada kohdalleen sielun pelastuksen.
Miten weha kommentoi alla olevia raamatunkohtia:
Joh. 3:16
"16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."
"joka häneen uskoo" - junttaako Jumala osalle ihmisiä päähän tämän uskon ja osalle ei.
Apt. 16:
"30. Ja hän vei heidät ulos ja sanoi: "Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin?"
31. Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi"."
Junttasiko Jumala tämän Paavalin ja Siilaan ohjeen mukaan uskon vanginvartijan nuppiin ja sydämeen vai tekikö vanginvartija jotakin asian eteen?
Ilm. 3:20
"20. Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani."
"jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven"
Jumalako tässä avaa oven vai joku "ratkaisukristillinen"?
Noh - weha on weha...
Melperi hyvä, en missään nimessä kannata "kalvinismia", sillä kalvinismi, opettaa, ettei Jeesus ole kuollut kaikkien ihmisten puolesta, vaan vain valittujen uskovaisten puolesta. Toiset Jumala olisi määrännyt taivaaseen ja toiset määrännyt kadotukseen.
Näin ei Raamattu opeta, vaan kertoo näin selvästi, että Jeesus on kuollut koko maailman syntien vuoksi:
1.Joh.2:2. "Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien".
Raamattu, kertoo myös, että voidaan vain ajaksi uskoa ja luopua:
Luuk.8:13. "Ja mitkä kalliolle putosivat, ovat ne, jotka kuullessaan sanan ottavat sen ilolla vastaan, mutta joilla ei ole juurta: ainoastaan ajaksi he uskovat ja kiusauksen hetkellä luopuvat".
weha: "Tällaiset terveiset Melperin syytöksille, ainakin alkuun".Mitä tulee sitten ns. ratkaisukristillisyyteen, tarkoitan sitä iljettävää oppia, että epäuskoinen ihminen kykenisi tekemään hengellisen ratkaisun. Helluntailainen antaa elämänsä Jeesukselle ja kansanlähetysläinen tekee ratkaisun. Jeesus teki puolestani ratkaisun ristillä. Uskon ymmärrän yksin Jumalan tekona ja yksin Jumalan lahjana. Meillä ihmisillä ei ole antaa mitään Jumalalle pelastuksessa ja vanhurskauttamisessa, vaan pelastus on yksin armosta, ilman lain töitä. Melperin oppi, on käsitykseni vaarallinen, kun se tulee lähelle oikeaa elävää uskoa, mutta on silkkaa lakia.
- outo juttu
Weha:
" Jeesus teki puolestani ratkaisun ristillä. Uskon ymmärrän yksin Jumalan tekona"
Tarkoitako, että tuota Jumalan tekoa ei tarvitse ottaa vastaan??
Miksi Raamattu kehoittaa:
"Mutta kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi voiman tulla Jumalan lapseksi, niille, jotka uskovat Hänen nimeensä."
Joh 1:12
Miksi Paavali kehoitti hengellisesti kuolleita ihmisiä tekemään
hengellisen ratkaisun:
Ap 17:30
"Kaikkien ihmiste kaikkialla ON TEHTÄVÄ PARANNUS."!
Wehan mukaan Jumalan lahja tulee kaikille ihmisille kuin Manulle illallinen, ilman että
kukaan tekee mitään. Hän on siis samaa mieltä kuin Kylliäinen, että
kaikki pääsevät taivaaseen! Jumala on tehnyt kaiken. - huh huh
Siis "iljettävää" oppia. Osaisitko yhtään rumempaa kieltä käyttää?
Laitan nyt muutaman Raamatunkohdan, jotka osoittavat, ettei ihminen kykene ikipäivänä tekemään hengellistä ratkaisua:
"Henki yksin tekee eläväksi, lihasta ei ole mitään hyötyä. Ne sanat, jotka olen teille puhunut, ovat henki ja elämä"(Joh.6:63).
weha: Mihinkäs nyt katoaa ihmisen osuus, kun yksin Henki tekee eläväksi?
Joh.1:13. "He eivät ole syntyneet verestä, eivät ruumiin halusta, eivät miehen tahdosta, vaan Jumalasta".
weha: Tämä on oikea moukari luonnolliselle ihmiselle!".
2.kor.3:4. "Tämmöinen luottamus meillä on Kristuksen kautta Jumalaan; 5. ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin, ikäänkuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta, 6. joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi".
weha: "Minusta tämäkin on omaa vanhurskautta vastaan".
Joh.6:" 29. Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt."
weha: "Näin kerrotaan siis uskon tässäkin olevan yksin Jumalan teko".Tärkeän kohdan haluan vielä lisätä omavanhursklaita ja ratkaisukristittyjä varten:
1.kor.2:14. "Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti".
weha: Melperiläiset, sekoittavat mielestäni lain ja evankeliumin ja selittävät esim. nämä antamani kohdat Raamatusta pois, omilla kohdillaan omasta ratkaisusta. Raamatullisuus ja myöskin Luterilaisuus eivät tee sellaista väkivaltaa sanalle, vaan jättävät ne molemmat voimaan ja antavat niiden puhua yhdessä.
Uskonpuhdistusta tarvitaan tänäänkin. Väärät opit vain kasvavat ja Kristuksen tulo on lähempänä.- outo juttu
Jäännää seurata tuota Wehan epätoivoisata rimpuilua Jumalan sanan selvää ilmoitusta vastaan. Wehalla on näköjään sellainen periaate, että kun hän on omaksunut jonkun opin, niin siitä hän ei luovu, vaikka sata Raamatunkohtaa
osoittaisivat hänen olevan väärässä.
Millä tavalla nuo Wehan siteeraamat kohdat kumoavat sen,etteikö ihmi-
sellä olisi kyky tehdä ratkaisua Jumalan puoleen?
Weha:
""Henki yksin tekee eläväksi, lihasta ei ole mitään hyötyä. Ne sanat, jotka olen teille puhunut, ovat henki ja elämä"(Joh.6:63)."
Tuossahan vain vahvistetaan se Raamatun totuus, että vain Jumalan Henki voi uudestisynnyttää ihmisen, joka uskoo Jeesukseen. Ei siinä kumota ihmisen omaa valinnanmahdollisuutta!!!
Tuo kohta kumoaa senkin harha-opin, että vedellä olisi pelastava
vaikutus.
Weha:
Joh.1:13. "He eivät ole syntyneet verestä, eivät ruumiin halusta, eivät miehen tahdosta, vaan Jumalasta".
weha: Tämä on oikea moukari luonnolliselle ihmiselle"
Taisi se moukari osua Wehaan itseensä, sillä siinä edellähän sanotaan:
KAIKILLE, JOTKA OTTIVAT HÄNET VASTAAN, HÄN ANTOI VOIMAN TULLA JUMALAN LAPSEKSI"!!!
Siis niille, jotka ottivat Hänet vastaan!!! Tajutko Weha, miten
otetaan vastaan Jeesus?
Uudestisyntyminen on AINA JUMALASTA, eikä esim vedestä, kuten
Weha uskoo!!!!
Jumala synnyttää uskon, kun ihminen ottaa sanan vastaan!
"Usko tulee kuulemisesta"
Tuossa 2 Kor 3:4 EI puhuta uudestisyntymisestä eikä ratkaisunteosta lainkaan, vaan siitä, että Jumala vaikuttaa meissä kykyä olla uuden liiton palvelijoita.
Jumala vaikuttaa tahtomista ja tekemistä, mutta ihmisen itse on tehtävä
ne teot!!!
Weha:
Joh.6:" 29. Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt."
Tähän juuri vahvistaa kaiken edellisen, että Jumala vaikuttaa uskoa ihmisen sydämeen, joka ottaa sanan vastaan!!!
Ei Jumala pumppaa väkisin uskoa kenekään sydämeen!
Kun Jumala vetää ihmistä puoleensa, ihmisen ON ITSE TULTAVA eli
tehtävä ratkaisu seurata Jeesusta.
Ei Jumala ketään pelasta vastoin tämän omaa tahtoa ja valintaa!
Millä tavalla tuo Wehan omaksuma "passiivinen" pelastuminen tapahtuu?
Saako siinä syntinen edes rukoilla ja huutaa Herran puoleen?
Onko sellainekin ihmisetekoa? - Oma valinta
Oletko Weha tosiaankin sitä mieltä, että ihminen ei voi omasta tahdostaan kääntyä Jumalan puoleen?
"Mitä tulee sitten ns. ratkaisukristillisyyteen, tarkoitan sitä iljettävää oppia, että epäuskoinen ihminen kykenisi tekemään hengellisen ratkaisun."
Niin se vain on, että epäuskoinen ihminen joutuu tekemään sen "iljettävän" ratkaisun = ottamaan vastaan sen pelastustarjouksen, jonka Jumala kaikille tarjoaa pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa.
Vain näin ihminen voi päästä sisälle pelastukseen.
Pyhä Henki vetää ihmistä parannukseen ja pelastukseen, mutta
RATKAISUN TEKEE IHMINEN ITSE!
Niin iljettävää kuin se wehan mielestä onkin.- itaicca
Tämä on mielenkiintoinen ja mukava aihe keskustella. Mielestäni on hyvä muistaa, että Jumala on iankaikkinen ja ajan ulkopuolella. Hän näkee alun, lopun ja kaiken siinä välissä. Toisin sanoen, Hän tietää ketkä meistä tulevat turvautumaan Häneen ja ketkä hylkäävät Hänen tarjouksensa armosta.
"Jumala ottaa yhdeksän askelta meitä kohti, mutta ei ota kymmenettä askelta. Hän taivuttelee meitä katumukseen, mutta ei voi katua puolestamme. Katumuksen olemukseen kuuluu se, että sen voi tehdä vain se, joka on tehnyt katumusta edellyttävän teon. Jumala voi odottaa syntistä; Hän voi pidättää tuomioitaan.....mutta Hän ei voi pakottaa ihmistä katumaan. Jos Hän sen tekisi, Hän loukkaisi ihmisen vapautta ja tekisi tyhjäksi lahjan, jonka Hän alunpitäen hänelle uskoi."
Lainaus kirjasta
A.W.Tozer, Tuo uskomaton kristitty s.34- pakkopaita?
Itaiccalle!
Kirjoitat:
"Hän ei voi pakottaa ihmistä katumaan. Jos Hän sen tekisi, Hän loukkaisi ihmisen vapautta ja tekisi tyhjäksi lahjan, jonka Hän alunpitäen hänelle uskoi."
Wehan opin mukaan Jumalan on pakko pelastaa pieni vauva ja lah-
joittaa tälle Pyhä Henki, kunhan pappi ripottelee vettä vauvan päähän!
Vauvan on pakko ottaa tämä lahja vastaan!
- Näin on
Myös VL- oppi ehtoolliskäsityksineen on kalvinistinen. HPE on muistoateria heidän mukaansa. Sen vuoksi he eivät siitä juuri välitä, koska Jumalaa ja Jeesusta voi yhtä hyvin muistella kotona, oman pöydän ääressä, aamukaurapuuroa syödessä.
Kuten olemme huomanneet, Raamatun oppi on toinen kuin synergismiä opettavien ratkaisukristittyjen.
Eihän Jumala ketään pakota uskomaan, vaan Pyhä Henki antaa mielenmuutoksen ihmiselle. Se on Pyhän Hengen teko, kun sydän synnistä hätääntyy ja etsii armoa. Oikein sanoo Kristinoppimme: "Minä uskon, että en voi omasta järjestäni ja voimastani uskoa, vaan Pyhä Henki on kutsunut minua lahjoillaan".
Nimimerkki "pakkopaidalle", että Raamattu kertoo, että pienokaiset uskovat ja ottavat vastaan Jumalan valtakunnan. Tämä on uskottava Jeesuksen sanojen perusteella- Kaste vesi onkin Jeesuksen verellä punattu. Siinä liitetään siihen työhön, jonka Jeesus ristillä teki: "Olemme hänen kuolemaansa kastettu" (Room.6:3) ja "Kristukseen kastetut, ovat Kristuksen päällensä pukeneet" (Gal.3:27).
Vl-ehtoollisopista sen verran parjaajat, että se ei reformoitu, koska sen mukaan, saamme Kristuksen tosi ruumiin ja tosi veren, leivässä ja viinissä. Että syytökset ovat turhia.
Kristinoppi:
Kuinka monenlainen syöminen ja juominen tapahtuu pyhässä ehtoollisessa?
Pyhässä ehtoollisessa tapahtuu kolmenlainen syöminen ja juominen: luonnollinen, hengellinen ja sakramentillinen.
Luonnollinen syöminen ja juominen tarkoittaa tavallista syömistä. Ehtoollisessa leipä ja viini syödään luonnollisella tavalla kuten ruoka.
Hengellinen syöminen ja juominen tarkoittaa uskoa Kristukseen. Uskossa näet me nautimme Kristuksen lunastustyön hedelmää, syntien anteeksiantamusta. Lue Joh. 6:47-58. Tätä hengellistä syömistä on aina harjoitettava. Huomio: Joh. 6:47-58 ei puhu ehtoollisen nauttimisesta, vaan vain tästä hengellisestä syömisestä.
Sakramentillinen syöminen ja juominen tapahtuu ainoastaan pyhän ehtoollisen sakramentissa, sillä vain siinä saamme suullamme ottaa vastaan ja yliluonnollisella tavalla syödä ja juoda Kristuksen tosi ruumiin ja veren. Tämä tapahtuu samalla, kun syömme leivän ja juomme viinin.Täällä esitettiin eräs asia Ratkaisukristillisyyden, että sen puolesta, että ihmisen tulee ottaa 1 askel Jumaln puoleen pelastuakseen. Tässä tästä ajatus:
"20. Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani."
weha: "Sellainen ihminen, joka kuulee Jumalan äänen ja avaa oven on tietysti uskovainen. Hänessä Pyhä henki vaikuttaa.
Kuten olemme lukeneet Raamatusta, luonnollinen ihminen ei ota vastaan, mikä Jumalan Hengen on".weha kirjoitti:
Täällä esitettiin eräs asia Ratkaisukristillisyyden, että sen puolesta, että ihmisen tulee ottaa 1 askel Jumaln puoleen pelastuakseen. Tässä tästä ajatus:
weha: "Sellainen ihminen, joka kuulee Jumalan äänen ja avaa oven on tietysti uskovainen. Hänessä Pyhä henki vaikuttaa.
Kuten olemme lukeneet Raamatusta, luonnollinen ihminen ei ota vastaan, mikä Jumalan Hengen on".Miksi Raamattu kehoittaa:
"Mutta kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi voiman tulla Jumalan lapseksi, niille, jotka uskovat Hänen nimeensä."
Joh 1:12
weha: Lue seuraavakin jae, joka on moukari vapaata tahtoa vastaan:
Joh.1:13. "jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta".
Se, että usko tulee kuulemisesta, ja kuuleminen Jumalan kautta, ei tarkoita synergismiä, vaan yksin sanan kautta syntyvää uskoa, niinkuin sana tässä kuuluu.
Weha:
Joh.6:29. Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt."
Tähän juuri vahvistaa kaiken edellisen, että Jumala vaikuttaa uskoa ihmisen sydämeen, joka ottaa sanan vastaan!!!
weha: "Se kun on kohdan mukaan Jumalan teko, kun ihminen uskoo Jumalaan. Tämä usko, sisältää kohdan mukaan myös sen, että ihminen ottaa vastaan".
"Meitä kuuntelemassa oli myös muuan Lyydia, jumalaapelkäävä nainen, joka oli kotoisin Tyatirasta ja kävi kauppaa purppurakankailla. Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vastaan sen mitä Paavali puhui" (Apt.16:14).
Uskonpuhdistuksen sanoma on tarpeen tänäänkin: "Yksin armosta, Yksin uskon kautta, ilman lain töita, yksin Kristuksen tähden".- huolestunut!
weha kirjoitti:
Täällä esitettiin eräs asia Ratkaisukristillisyyden, että sen puolesta, että ihmisen tulee ottaa 1 askel Jumaln puoleen pelastuakseen. Tässä tästä ajatus:
Kuten olemme lukeneet Raamatusta, luonnollinen ihminen ei ota vastaan, mikä Jumalan Hengen on".Weha. Nyt kumoat omaa oppiasi:. Kirjoitat:
"Sellainen ihminen, joka kuulee Jumalan äänen ja AVAA oven on tietysti uskovainen."
Miten langenut ihminen voi avata!!! Sehän on ratkaisuntekoa.
On sinulla vaihteleva oppi. huolestunut! kirjoitti:
Weha. Nyt kumoat omaa oppiasi:. Kirjoitat:
"Sellainen ihminen, joka kuulee Jumalan äänen ja AVAA oven on tietysti uskovainen."
Miten langenut ihminen voi avata!!! Sehän on ratkaisuntekoa.
On sinulla vaihteleva oppi.No wehahan kirjoittelee hölynpölyä ja sekoaa omiin raappahousuihinsa.
- huolestunut!
Melperi1 kirjoitti:
No wehahan kirjoittelee hölynpölyä ja sekoaa omiin raappahousuihinsa.
Olisikohan se merkki siitä, että sanaa tutkimalla Wehallakin ymmärrys lisääntyy, kuten profeetta Daniel ennusti?
Muuten, Weha ei enää nykyisin kopioi pitkiä sepustuksia josta keski-
aikaisesta kirjoituksesta, kuten hän teki vielä keväällä! Olisikohan se merkki siitä, että Wehakin rupeaa pikkuhiljaa ajattelemaan itse.
Niin, mutta voiko langennut ihminen ajatella itse?
- 11+11
Weha kirjoittaa:
"Meillä ihmisillä ei ole antaa mitään Jumalalle pelastuksessa ja vanhurskauttamisessa, vaan pelastus on yksin armosta, ilman lain töitä."
Näin me uskomme, mutta weha ja vl:ät eivät. Me uskomme vain Jeesukseen Kristukseen ja emme tarvitse edes uskoa puhujaveljen äänelliseen synninpäästöön. - 18
Melperi ja weha:
Mikä on mielestänne Westborough Babtist Church:n opetuksessa Raamatun vastaista? - Brita Kajsa
Weha, sinä olet ihanasti ymmärtänyt evankeliumin.
Tätä ei oikein osaa selittää niille, jotka näkevät sen omana ratkaisunaan.
Ei ole kuitenkaan mitään ratkaisua ihmisen puolelta, ellei Jumala antaisi synnintuntoa ja vedä puoleensa. Koko homma ratkaistiin ristiillä.
Olisiko se kuitenkin niin, että nämä ns. synerginistit vain käyttävät omaa kieltään. Puhuvat omasta ratkaisustaan ja näkevät, eihän tässä ole vaihtoehtoa. Mene ja tiedä.
Lähtökohdistamme käsin puhumme usein eri kieltä, tulkitsemme toisiamme väärin, sanavalintamme ovat virheellisiä ja niillekin on kontekstistaan käsin ihan oma sisältö ja merkitys.
Saatamme siltikin tarkoittaa pohmimmiltaan samaa asiaa. Ja siksi emme ymmärrä toisiamme.
Minulle avautuvat sinun kirjoituksesi evankeliumina. Ole rohkea ja edelleen iloista ....
BK- ole tarkempi
Britalle
Sinulle on tainnut avautua väärin Wehan oppi!
Nyt sinä sodit Wehan oppeja vastaan:
"Ei ole kuitenkaan mitään ratkaisua ihmisen puolelta, ellei Jumala antaisi synnintuntoa ja vedä puoleensa"
Siis ihmisen puoleta on oma ratkaisu, kun Jumala antaa synnintunnon!!!
OIKEIN. Noin Raamattukin opettaa, mutta Wehan mielestä se on
perkeleestä!
- 11+11
Weha kirjoittaa:
"weha: "Sellainen ihminen, joka kuulee Jumalan äänen ja avaa oven on tietysti uskovainen. Hänessä Pyhä henki vaikuttaa.""
No sittenhän Melperit ja muut ovat sinun mielestäsi uskovaisia, kun ovat ratkaisukristillisesti avanneet oven, kuten kirjoitit: ""20. Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani." - melpedofiili
"Tällaisesta Jumalan kutsulle paatuneesta ihmisestä voi tulla vaikkapa ateisti tai vanhoillislestadiolainen" Olen kuullut monen ihmisen liittyneen hellareihin ja ottaneen myös kasteen. Ei kannata pitää päätä liian kauan veden alla, hapen puute aiheuttaa vakavia aivovaurioita.
melperi, kyllä uskovaisten taskut on tyhjät Jumalan edessä. Sinun ja sinun hengenheimolaistesi ei.
- huolestunut!
weha kirjoitti:
melperi, kyllä uskovaisten taskut on tyhjät Jumalan edessä. Sinun ja sinun hengenheimolaistesi ei.
Mutta miksi sinun kätesi ovat taskussasi ja kädet nyrkissä?
Miksi syytät toisia Jumalan lapsia?Onko tuo tuomiohenki, mikä sinussa on,
myös Jumalan teko?
Voiko ihminen edes rukoilla itse, jotta sinä et leimaisi sitä ihmisteoksi?
- Brita Kajsa
Kyllä tällä keskustelufoorumilla monet muut ovat enemmän kädet nyrkissä kuin Wehalla on ollut.
Eikä mun mielestä ole ollutkaan ikänä.
Weha ei koskaan nimittele ketään, ei laita nikkejä otsikoihin. Ei pyri leimaamaan ketään erityisesti.
Eiköhän se ole niin, että tällä palstalla pyritään tuomitsemaan enimmin vanhoillisia. Onko se niin paha, että meikäläisittäin uskomassa olevatkin puutteistaan huolimati ovat Jumalan lapsia?
Pöljää ies kysyä tällasta mutta kysynpä kuitenkin.
Yks BK- huolestunut!
Onkohan Britallakin jo peite silmillään, kuten Wehalla, joka jatkuvasti syyttää toisia:
"Mitä tulee sitten ns. ratkaisukristillisyyteen, tarkoitan sitä iljettävää oppia, että epäuskoinen ihminen kykenisi tekemään hengellisen ratkaisun"
Weha: "Ratkaisun teko on perkeleestä"!!!
Tämäkö ei ole leimaamista?
Jos raamatullinen oppi on "iljettävää", niin miksi pitää nimittää
tuota Wehan julmaa Kalvinistista oppia, että Jumala päättää,
kuka pelastuu? - Brita Kajsa
huolestunut! kirjoitti:
Onkohan Britallakin jo peite silmillään, kuten Wehalla, joka jatkuvasti syyttää toisia:
"Mitä tulee sitten ns. ratkaisukristillisyyteen, tarkoitan sitä iljettävää oppia, että epäuskoinen ihminen kykenisi tekemään hengellisen ratkaisun"
Weha: "Ratkaisun teko on perkeleestä"!!!
Tämäkö ei ole leimaamista?
Jos raamatullinen oppi on "iljettävää", niin miksi pitää nimittää
tuota Wehan julmaa Kalvinistista oppia, että Jumala päättää,
kuka pelastuu?No Jumalahan sen päättää.
Et sinä enkä minä eikä kukaan muukaan.
Kyllä se on iso juttu, että Jumala pistää niinkin tiukille, että ei näe kuin sen yhden vaihtoehdon, elinehdon.
Kyllä se on taivaan työtä alusta loppuun.
Uskon, että kaikille annetaan mahdollisuus. Wehakin on selvästi kirkastanut, että koko maailman synnit sovitettiin.
Ja edelleen: omalta puoleltani näen, että minut oikeasti valittiin, mitenkä minä voisin uskoa, ellei uskoa olisi minulle annettu.
Onhan se kirjoitettu niinkin, että usko ei ole jokamiehen(tai naisen).
BK
ps. Weha ei kyllä syyttele. Aika moni syyttelee häntä. Joskus sitä miettii, kun täällä seikkailee, että moni muu kuin vl, on se armoton palvelija.
-sama-
Kiitos Brita Kajsa siitä, että et ole omavanhurskas.
Muistan yhden tapauksen eräästä juoposta, vaikka tämä on aika yleistä, niinkuin oppina.
Eräs juoppo teki parannuksen. Hän piti oikein tyypillisen helluntailaisen omavanhurskaan puheen: "Mä olin sellainen ja sellainen juoppo ennen, sitten mä tein ratkaisun ja sitten mä tulin uskoon". Pieni aika kului, sitten hän taas oli rapajuoppo ja entisillä teillä. Sitten hän todisti lisää: "Nyt mä olen tehnyt sen ratkaisun kunnolla".
Tuo ei ole siis mitään ilkeilyä, vaan tyypillinen synergistinen puhe. Olen kertakaikkiaan kyllästynyt ja kurkkua myöten täynnä tuota "Showta". Aivan sama asia on kun puhuja kerskaa ihmeillä ja kuinka Jumala on auttanut jossain afrikassa.
Tässä on käynyt näin: "Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia 4. ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin. (2.Tim.4:3).
Tämä meni vähän pois aiheesta, mutta tota se voi olla fariseuksen puhe.Vaikka ihmisellä on vapaata tahtoa ajallisissa asioissa, hengelliseen ratkaisuun hän ei kykene ikipäivänä. Se on aina Pyhän Hengen teko ja aikaansaannos.
Olen monasti ajatellut kahta ryöväriä ristillä ja sitä, kuinka Jumala antoi ymmärryksen ja parannuksen armon toiselle ryövärille. Toinen ryöväri, ei sitä voinut ymmärtää. Se on suuri Jumalan työ. Ihmisen osa on uskoontulossa vastaanhangoitella, lihan puolesta, sillä luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on.- Brita Kajsa
No kun joka alakulttuurissa on se tyypillinen kieli. Porukoissa toistetaan sitä sen käyttämää kieltä. Moni saattaa olla oikeasti pelkästään ristin sanoman pelastama, ei vaan osaa verbaalisesti ilmaista mitä tapahtui. Ja tietysti puhuu sitä samaa, mitä on kuullut.
Langeta voi jokainen. Vaikka kuinka tekisi ratkaisua. Langeta voi sellainenkin, joka perustaa koko homman täytettyyn työhön.
Pyhitys on eri juttu kuin pelastus. Se on meissä keskeneräistä itsekussakin. Synti on syntiä, ei suurta eikä pientä pelastusasiaan nähden.
Ihmeitä Jumala tekee edelleen ihan täällä Suomessakin. Suurin ihme on, että ihminen löytää evankeliumin sanoman. Niin...löytää...ihan tässä pisti miettimään: etsimäänhän meitä kehotetaan, löytäminen on eri juttu. Jumalan valtakunta on kuin peltoon kätketty aarre. Se, joka sen kerran löysi, meni ja möi kaiken ja osti sen pellon. Löytäminenhän ei ole oma ratkaisu, se on vähän niinkuin sellaista, että "kuinka minua tällainen onni potkaisi" -fiilistä.
Ja siinä tilassa sitä varmasti tahtoo myydä kaiken ja ostaa sen pellon, missä on se aarre.
BK weha kirjoitti:
Vaikka ihmisellä on vapaata tahtoa ajallisissa asioissa, hengelliseen ratkaisuun hän ei kykene ikipäivänä. Se on aina Pyhän Hengen teko ja aikaansaannos.
Olen monasti ajatellut kahta ryöväriä ristillä ja sitä, kuinka Jumala antoi ymmärryksen ja parannuksen armon toiselle ryövärille. Toinen ryöväri, ei sitä voinut ymmärtää. Se on suuri Jumalan työ. Ihmisen osa on uskoontulossa vastaanhangoitella, lihan puolesta, sillä luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on.Kuulin erästä katollista johtavaa miestä Concordian tunnustuspäivillä, joka puhuu myös tekojen kautta pelastumisen puolesta. Hän kertoi, että aina uskovainen pelastuu Raamatussa myös teoilla. Sitten hän otti juuri tuon ryövärin ristillä, ja kertoi, että hän alkoi puolustamaan Jeesusta toiselle ryövärille ja pelastui siksi.
- huolestunut!
Tarkoitako Weha, että olet kurkkuasi myöten täynnä sellaista, että juoppo tulle uskoon??
Oletko kurkkua myöten täynnä myös sitä, että itse lankesit syntiin??
(Thaimaassa)
Sanoistasi kuultta vanhan fariseuksen henki ja omavanhurskauden henki.
Olen nähnyt usean juopon uskoontulon ja jotkut heistä lankeavat uudelleen mutta osa varjeltuu uskossa. Mikä sinä olet tekemään pilkkaa Jumalan työstä?
Brita sanoo viisaasti:"Langeta voi jokainen. Vaikka kuinka tekisi ratkaisua. Langeta voi sellainenkin, joka perustaa koko homman täytettyyn työhön. "
Britalla on enemmän hengellistä viisautta kuin itseään täynnä olevalla
Wehalla. - huolestunut!
weha kirjoitti:
Vaikka ihmisellä on vapaata tahtoa ajallisissa asioissa, hengelliseen ratkaisuun hän ei kykene ikipäivänä. Se on aina Pyhän Hengen teko ja aikaansaannos.
Olen monasti ajatellut kahta ryöväriä ristillä ja sitä, kuinka Jumala antoi ymmärryksen ja parannuksen armon toiselle ryövärille. Toinen ryöväri, ei sitä voinut ymmärtää. Se on suuri Jumalan työ. Ihmisen osa on uskoontulossa vastaanhangoitella, lihan puolesta, sillä luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on.Weha on siis sitä mieltä, että Paavali erehtyi, kun kehoitti korinttolaisia tekemään parannus eli hengellinen ratkaisu.
Miksihän Joosua sanoi luopiotilassa olevalle kansalle:
Valitkaa tänä päivänä ketä tahdotte palvella. Minä ja minun perheeni'
palvelemme Herraa."
Oliko tuo Joosuan ratkaisukin perkeleestä?
Tottakai Jumala vaikuttaa tahtomista ja tekemistä, mutta Jumala ei tee
ratkaisua meidän puolestamme!
Kaikilla on mahdollisuus pelastua, myös toisella ryövärillä olisi ollut
se mahdollisuus, mutta hän ilmeisesti odotti Wehan lailla, että
Jumala itse pelastaa hänet.
Ei Raamattuun ole turhaan kirjoitettu:
"KAIKILLE jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi voiman tulla Jumalan lapseksi."
Jokainen voisi tulla! Jumala vetää kaikkia parannukseen ja Jumalan
puoleta kaikki on valmista! - Kaukomatkailua
huolestunut! kirjoitti:
Tarkoitako Weha, että olet kurkkuasi myöten täynnä sellaista, että juoppo tulle uskoon??
(Thaimaassa)
Olen nähnyt usean juopon uskoontulon ja jotkut heistä lankeavat uudelleen mutta osa varjeltuu uskossa. Mikä sinä olet tekemään pilkkaa Jumalan työstä?
Brita sanoo viisaasti:"Langeta voi jokainen. Vaikka kuinka tekisi ratkaisua. Langeta voi sellainenkin, joka perustaa koko homman täytettyyn työhön. "
Wehalla.Hakiko weha vaimon itselleen jostain Bangkokin tai Battyan huoratalosta?
- Brita Kajsa
huolestunut! kirjoitti:
(Thaimaassa)
Wehalla.Älä laita vastakkainasettelua mun ja Wehan keskusteluille.
Vanhurskas lankeaa, mutta on nouseva, sillä Herra on hänet voimallinen nostamaan. Uskonvanhurskaus ei mene heikolta vaikka lankeaisikin.
Me lankeamme jokaikinen päivä ajatuksin, sanoin ja teoin.
Syntiä löytyy.
Kattotaan omaan puseroon ja huomataan, voi minua...ja yritetään armahtaa kanssapalvelijaa. Niin Jeesuskin teki sanoessaan: joka teistä on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven.
Bk - Brita Kajsa
Kaukomatkailua kirjoitti:
Hakiko weha vaimon itselleen jostain Bangkokin tai Battyan huoratalosta?
Tuo oli rumasti sanottu.
BK - huolestunut!
Brita Kajsa kirjoitti:
Älä laita vastakkainasettelua mun ja Wehan keskusteluille.
Vanhurskas lankeaa, mutta on nouseva, sillä Herra on hänet voimallinen nostamaan. Uskonvanhurskaus ei mene heikolta vaikka lankeaisikin.
Me lankeamme jokaikinen päivä ajatuksin, sanoin ja teoin.
Syntiä löytyy.
Kattotaan omaan puseroon ja huomataan, voi minua...ja yritetään armahtaa kanssapalvelijaa. Niin Jeesuskin teki sanoessaan: joka teistä on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven.
BkEn suinkaan laita mitään vastakkaiasettelua sinun ja Wehan välille, mutta
sinun kirjoituksistasi paistaa hengellinen viisaus ja rakkaus eri tavalla kuin
Wehan armottomista kirjoituksista.
Weha tuomitsee kaikki, jotka ovat eri
mieltä hänen kanssaan.
Niin tekevät juuri fariseukset.
Oletko nähnyt joskus, että Weha katsoisi oman nuttunsa alle? - Brita Kajsa
weha kirjoitti:
Kuulin erästä katollista johtavaa miestä Concordian tunnustuspäivillä, joka puhuu myös tekojen kautta pelastumisen puolesta. Hän kertoi, että aina uskovainen pelastuu Raamatussa myös teoilla. Sitten hän otti juuri tuon ryövärin ristillä, ja kertoi, että hän alkoi puolustamaan Jeesusta toiselle ryövärille ja pelastui siksi.
No onpa outoa julistusta Condordian päivillä.
Ihminen pelastuu Rtun mukaan vain Kristuksen teolla.
Pelastununut ryöväri sanoi: Jeesus, muista minua kun tulet valtakuntaasi. Jeesus vastasi: totisesti, jo tänään olet minun kanssasi paratiisissa.
Koko Rtun sanoma kertoo, että pelastus on Jumalan tekoa, omilla sitä ei ansaita.
"Muistattehan Abrahamin, hän uskoi Jumalan lupaukseen, ja Jumala katsoi hänet vanhurskaaksi."
Gal.3:6
"Ne taas, jotka luottavat lain noudattamiseen, ovat kirouksen alaisia. Onhan kirjoitettu: kirottu on jokainen, joka ei tee kaikkea, mitän lain kirjain käskee."
Gal.3:10
"On selvää, ettei kukaan tule Jumalan silmissä vanhurskaaksi lakia noudattamalla, sillä uskosta vanhurskas saa elää.
Gal.3:11
BK - Brita Kajsa
huolestunut! kirjoitti:
En suinkaan laita mitään vastakkaiasettelua sinun ja Wehan välille, mutta
sinun kirjoituksistasi paistaa hengellinen viisaus ja rakkaus eri tavalla kuin
Wehan armottomista kirjoituksista.
Weha tuomitsee kaikki, jotka ovat eri
mieltä hänen kanssaan.
Niin tekevät juuri fariseukset.
Oletko nähnyt joskus, että Weha katsoisi oman nuttunsa alle?Meidät vajavaiset kannattaa jättää kaikkine vajavaisine ymmärryksinemme sen haltuun, joka on työn meissä aloittanut.
Lupauksensa mukaan, se työ viedään meissä kaikissa loppuun asti.
"Tietämisemme on näet vajavaista ja profetoimisemme vajavaista, mutta kun täydellinen tulee, vajavainen katoaa."
1.Kor.13:9
"Nyt katselemme vielä kuin kuvastimesta, kuin arvoitusta, mutta silloin näemme kasvoista kasvoihin. Nyt tietoni on vielä vajavaista, mutta kerran se on täydellistä, niin kuin Jumala minut täydellisesti tuntee.
Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus."
1.Kor.13:12-13
BK - huolestunut!
Brita Kajsa kirjoitti:
Meidät vajavaiset kannattaa jättää kaikkine vajavaisine ymmärryksinemme sen haltuun, joka on työn meissä aloittanut.
Lupauksensa mukaan, se työ viedään meissä kaikissa loppuun asti.
"Tietämisemme on näet vajavaista ja profetoimisemme vajavaista, mutta kun täydellinen tulee, vajavainen katoaa."
1.Kor.13:9
"Nyt katselemme vielä kuin kuvastimesta, kuin arvoitusta, mutta silloin näemme kasvoista kasvoihin. Nyt tietoni on vielä vajavaista, mutta kerran se on täydellistä, niin kuin Jumala minut täydellisesti tuntee.
Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus."
1.Kor.13:12-13
BKSinä Brita, yrität nyt esiintyä myös Wehan puolesta ja puolustaa häntä, mutta et ilmeisesti
tunne Wehan ajatusmaailmaa.
Hän ei ole koskaan myöntänyt, että hänenkin tietonsa olisi vajavaista tai
peräti väärää.
Hänellä on eräänlainen "messiaskompleksi", joka luulee tietävänsä
kaikki Raamatun totuudet, eikä voi hyväksyä sitä, että joku toinen ajattelee eri tavalla.
Sellaisen hän leimaa inhottavaksi tai perkeleelliseksi.
Siksi häneen sopii ilmaus: Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan! - Brita Kajsa
huolestunut! kirjoitti:
Sinä Brita, yrität nyt esiintyä myös Wehan puolesta ja puolustaa häntä, mutta et ilmeisesti
tunne Wehan ajatusmaailmaa.
Hän ei ole koskaan myöntänyt, että hänenkin tietonsa olisi vajavaista tai
peräti väärää.
Hänellä on eräänlainen "messiaskompleksi", joka luulee tietävänsä
kaikki Raamatun totuudet, eikä voi hyväksyä sitä, että joku toinen ajattelee eri tavalla.
Sellaisen hän leimaa inhottavaksi tai perkeleelliseksi.
Siksi häneen sopii ilmaus: Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan!Ei mun tartte olla kenenkään puolestapuhuja. Nikki Weha on kirkkaasti sanonut, että tyhjät on taskut...Se ei osoita messia-kompleksia. Täällä aika moni ei hyväksy sitä, että ajattelee eritavalla.
Mulle itselleni Wehan kirjoitukset ovat armon evankeliumia. Näitä asioita kai katsellaan eri perspektiivistä. Sama asia, toisilla erilainen lähestymistapa.
Kun tulee ikää huomaa nöyryytysten kautta, että sitä evankeliumia tässä tarvitsee. Nuoruuden into ja se kiihko, on saattanut ehkä sammuakin. Osittain ehkä hyvä, fanaattisuudessaan sitä nuorempana tuli oltua pahasti tuomiohenkinen. Toisaalta sitä oikeaa paloa kaipaisikin. Ehkä tällaisen kylmentyneen kekäleen kuin minä, joskus Jumala vielä puhaltaa ja sytyttää täyteen liekkiin.
Mutta, näe kaikki persoonat tietynlaisen suodattimen läpi: se on rakkaus. Siihen en itsekään aina pysty enkä edes tahdokaan, kun se lihan mieli ottaa vallan ja kiukku.
Minusta (ja sorry Weha, että keskustelen sun asioista ja sun näkemyksistä)Weha on ihana Jumalan lapsi, tahdon siunata koko sydämestäni. Kuten teitä kaikkia muitakin. - Brita Kajsa
weha kirjoitti:
Olen monasti ajatellut kahta ryöväriä ristillä ja sitä, kuinka Jumala antoi ymmärryksen ja parannuksen armon toiselle ryövärille. Toinen ryöväri, ei sitä voinut ymmärtää. Se on suuri Jumalan työ. Ihmisen osa on uskoontulossa vastaanhangoitella, lihan puolesta, sillä luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on.Niin, ei ihminen kykenekään omassa lihassaan, kun PH saa kirkastaa oman synnin ja turmeluksen siinä tilassa sitä ei näe kuin auttajan. Eiköhän oikeasti Jumalan työtä.
Voimia sulle, jaksa eläkä ole moksiskaan näistä ämmäin taruista, mitä saat lukea.
BK
- predestnaatus
"Niinhän ne lestadiolaset". Näin oli tapana sanoa eräällä vl-puhujalla vl:listä ennen kuin tuli itse vanhoillislestadiolaiseksi 1980-luvun alussa. Tämä kajaanilainen puhuja kuoli tänä vuonna.
Brita Kajsa, niin toki ihminen langeta ja luopua uskosta kokonaankin. Se on tietysti ihmisen oma moka...
Vapaa tahto menettiin syntiinlankeemuksessa:
Syntiinlankeemuksen jälkeen Jumala sanoi:
1.Moos. 6:5. "Mutta kun Herra näki, että ihmisten pahuus oli suuri maan päällä ja että kaikki heidän sydämensä aivoitukset ja ajatukset olivat kaiken aikaa ainoastaan pahat"
1.Moos.8:21. "Ja Herra haisti lepytyshajun, ja Herra sanoi sydämessänsä: en minä silleen enää maata kiroo ihmisen tähden: vaikka ihmisen sydämen aivoitus on paha hamasta lapsuudesta: ja en minä silleen enää lyö kaikkia kuin elävät, niinkuin minä tehnyt olen".- Brita Kajsa
weha kirjoitti:
Brita Kajsa, niin toki ihminen langeta ja luopua uskosta kokonaankin. Se on tietysti ihmisen oma moka...
1.Moos. 6:5. "Mutta kun Herra näki, että ihmisten pahuus oli suuri maan päällä ja että kaikki heidän sydämensä aivoitukset ja ajatukset olivat kaiken aikaa ainoastaan pahat"
1.Moos.8:21. "Ja Herra haisti lepytyshajun, ja Herra sanoi sydämessänsä: en minä silleen enää maata kiroo ihmisen tähden: vaikka ihmisen sydämen aivoitus on paha hamasta lapsuudesta: ja en minä silleen enää lyö kaikkia kuin elävät, niinkuin minä tehnyt olen".Lepytyshaju on suloinen tuoksu Kristuksen sovitustyössä.
Se on meidät kokonansa sovittanut, ristin sovintotyö.
Se, mikä on takana, on pesty pois, Ja tämä veren vihmonta on koko aika uskovaisen päällä ja se pesee kaikki synnit puhtaaksi. Itsehän ei sitä aina edes tajua, mitä on tullut tehneeksi, millä lähimmäisensä pahoittaneeksi.
BK - huolestunut!
weha kirjoitti:
1.Moos.8:21. "Ja Herra haisti lepytyshajun, ja Herra sanoi sydämessänsä: en minä silleen enää maata kiroo ihmisen tähden: vaikka ihmisen sydämen aivoitus on paha hamasta lapsuudesta: ja en minä silleen enää lyö kaikkia kuin elävät, niinkuin minä tehnyt olen".Weha.
Ole kerrankin rehellinen ja osoita se Raamatun kohta, jossa Jumala ottaa
ihmiseltä pois vapaan tahdon!!!
Sinä hoet tuota samaa valhettasi aamusta iltaan, mutta näytä yksi selvä kohta Raamatusta. Muutoin olet kurja valehtelija.
Jumala itse sanoo eräässä kohdassa, että Hän on antanut ihmisella
valinnan mahdollisuuden!
Ei se, että ihminen valitsi väärin, ole poistanut hänen vapaata tahtoaan. huolestunut! kirjoitti:
Weha.
Ole kerrankin rehellinen ja osoita se Raamatun kohta, jossa Jumala ottaa
ihmiseltä pois vapaan tahdon!!!
Sinä hoet tuota samaa valhettasi aamusta iltaan, mutta näytä yksi selvä kohta Raamatusta. Muutoin olet kurja valehtelija.
Jumala itse sanoo eräässä kohdassa, että Hän on antanut ihmisella
valinnan mahdollisuuden!
Ei se, että ihminen valitsi väärin, ole poistanut hänen vapaata tahtoaan.weha jankuttaa omaa POTASKAANSA maailman tappiin asti. Kuten tässäkin ketjussa. Minä en yleensä rupea keskustelemaan wehan kanssa, koska siinä ei ole mitään ideaa.
On järjetön ajatus peilaten minne tahansa kohtaan Raamatussa, että Jumala väkivalloin veisi osan ihmisiä pelastukseen ja jättäisi osan ulos pelastuksesta. On järjetön ajatus, että ihminen ei saisi ITSE TEHDÄ lopullista ratkaisua tässä tärkeässä asiassa.
weha kiistää olevansa kalvinisti, mutta opettaa kalvinismia. weha kirjoittaa tässä ketjussa:
""weha: "Sellainen ihminen, joka kuulee Jumalan äänen ja avaa oven on tietysti uskovainen. Hänessä Pyhä henki vaikuttaa.""
"ihminen, joka avaa oven"
Tämähän on juuri wehan nimeämä "iljettävä ratkaisukristitty":
Jne.
wehan jutut = PUHDASTA SEKOILUA!- erotuomari.
Melperi1 kirjoitti:
weha jankuttaa omaa POTASKAANSA maailman tappiin asti. Kuten tässäkin ketjussa. Minä en yleensä rupea keskustelemaan wehan kanssa, koska siinä ei ole mitään ideaa.
On järjetön ajatus peilaten minne tahansa kohtaan Raamatussa, että Jumala väkivalloin veisi osan ihmisiä pelastukseen ja jättäisi osan ulos pelastuksesta. On järjetön ajatus, että ihminen ei saisi ITSE TEHDÄ lopullista ratkaisua tässä tärkeässä asiassa.
weha kiistää olevansa kalvinisti, mutta opettaa kalvinismia. weha kirjoittaa tässä ketjussa:
""weha: "Sellainen ihminen, joka kuulee Jumalan äänen ja avaa oven on tietysti uskovainen. Hänessä Pyhä henki vaikuttaa.""
"ihminen, joka avaa oven"
Tämähän on juuri wehan nimeämä "iljettävä ratkaisukristitty":
Jne.
wehan jutut = PUHDASTA SEKOILUA!Ei tainnut Wehassa olla miestä seisoa sanojensa takana!
Kun oppi perustuu keskiaikaisten munkkien oppeihin, eikä Jumalan sanaan, niin noinhan siinä käy!
Raukka mikä raukka.
- 111+11
Brita-Kajsa kirjoitti:
"Se on meidät kokonansa sovittanut, ristin sovintotyö."
Näin on! Kunpa vaan vl:ät sen itse vaan uskoisi, että se riittää, eivätkä turvautuisi siihen ainaiseen äänelliseen synninpäästöön, joka on tarkoitettu vain vahvistukseksi. - 15
"Brita Kajsa, niin toki ihminen langeta ja luopua uskosta kokonaankin. Se on tietysti ihmisen oma moka..."
Se ei ole missään tapauksessa moka. Se on ihmisyyden voitto kun pääsee kivikautisista harhoistaan eroon. - valittu kansa
"weha opettaa tällä palstalla puhdasta kalvinismia = Jumala on ennalta valinnut tietyt ihmiset pelastukseen ja tietyt ihmiset kadotukseen. "
Ainakin 70-luvulla vl-liikkeessä saarnattiin: "olemme valittu kansa, Jumala on ennen aikojen alkua valinnut meidät vl-liikkeeseen kuuluvat taivaaseen pääseviksi, kun muut menee helvettiin".
Eikö vl-liikkeessä enään saaarnata noin. - Brita Kajsa
Voi itku teiä kanssa!
Niin ne sanoo muutkin suunnat, jos ei nyt aina ihan saarnapöntöstä niin sivusta. Ja kaikki ovat oikeammassa ainakin jossakin asiassa. Olevinaan.
Mulle kelpaa armon evankeliumi. Ku ei oo kun paskanen nuttu, jota esitellä Jumalalle. Sillon on hyvä vaan tarttua kiinni ainoan puhtaan nutun liepeestä ja pyytää, että minutkin sillä peitettäisiin.
BK- nuttunen
Mutta mihin Weha katosi paskasen nuttunsa kanssa?
Lähtikö likapyykille?
- Jumala VALITSEE
"ja silloin hän lähettää enkelinsä ja kokoaa VALITUT neljältä ilmansuunnalta, maan ja taivaan ääriä myöten."
Jumala pelastaa valittunsa, joiden nimet on kirjoitettu elämän kirjaan jo ennen maailman luomista. Mark. 13:27
"Ne maan asukkaat, joiden nimi ei maailman luomisesta alkaen ole ollut kirjoitettuna elämän kirjaan," Ilm. 17:8
Jumala on VALINTANSA jo tehnyt. Vain Jumalan valitut pääsevät taivaaseen.
Ihmisellä ei tässä ole mitään tekoa. Jumala pelastaa kenet haluaa. Ihminen ei siihen voi mitenkään vaikuttaa.
Raamattu on täynnä tätä Jumalan VALINTAA. Yhtään ihmisen valintaa joka päästäisi taivaaseen ei ole eikä tule.
Jumala pelastaa vain ne jotka hän jo aikojen alussa hyväksi nähnyt pelastaa, muut joutuvat kadotukseen. Eikä ihminen sille mitään mahda.- valittu kansa
"Jumala pelastaa vain ne jotka hän jo aikojen alussa hyväksi nähnyt pelastaa, muut joutuvat kadotukseen. Eikä ihminen sille mitään mahda."
Jos on noin, että luuluu siihen ennelta valittujen joukkoon, niin eikö se ole silloin ihan sama miten elämäänsä elää, taivaaseen pääsee kuitenkin, koska kuuluu "ennalta valittujen" joukkoon. Ja kääntäen, on ihan sama miten ihminen elää, jos kuuluu "ennalta tuomittujen" joukkoon. "Jumala pelastaa vain ne jotka hän jo aikojen alussa hyväksi nähnyt pelastaa, muut joutuvat kadotukseen. Eikä ihminen sille mitään mahda."
Sairasta VALHEOPPIA = kalvinismia.- outo juttu
Oletko sinä muslimi?
Heillähän on tuollainen ennaltamärrämisoppi. Allah päättää kuka pääsee paratiisiin!
Yleensä he ovat muslimeita.
Onko sinulla yleensä vaikeuksia tajuta lukemaasi:
"ja silloin hän lähettää enkelinsä ja kokoaa VALITUT neljältä ilmansuunnalta, maan ja taivaan ääriä myöten."
Et satu muistamaan Jeesuksen sanaa:
"Monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut"!
Jumalakin valitsee ne, jotka ovat vastanneet myöntävästi kutsuun! - Brita Kajsa
Melperi1 kirjoitti:
"Jumala pelastaa vain ne jotka hän jo aikojen alussa hyväksi nähnyt pelastaa, muut joutuvat kadotukseen. Eikä ihminen sille mitään mahda."
Sairasta VALHEOPPIA = kalvinismia.Jumalan ennalta tietäminen ja ennalta valitseminen ovat kaksi eri asiaa.
BK - uyuyuyu
Melperi1 kirjoitti:
Sairasta VALHEOPPIA = kalvinismia.Jos tänäpäivänä kuulet hänen äänen ole kuuliainen ja tee parannus
Muuta et voi , kenenkään järki ei riitä - näin on
uyuyuyu kirjoitti:
Jos tänäpäivänä kuulet hänen äänen ole kuuliainen ja tee parannus
Muuta et voi , kenenkään järki ei riitäMutta kun Wehan opetuksen mukaan "parannuksen teko" on perkeleestä???
Langennut ihminen ei voi tehdä hengellistä ratkaisua.
Jumala kuulemma tekee sen parannuksenkin meidän puolestamme! - yuyuyii
näin on kirjoitti:
Mutta kun Wehan opetuksen mukaan "parannuksen teko" on perkeleestä???
Langennut ihminen ei voi tehdä hengellistä ratkaisua.
Jumala kuulemma tekee sen parannuksenkin meidän puolestamme!Ei , Veha varmaan parannuksesta
Parannus kelpaa Jumalalle, mutta ei mikään muu
- 11+11
"Jumala kyllä tietää etukäteen, ketkä pääsevät taivaaseen, mutta tämä
johtuu ihmisten omasta valinnasta. Jumala ei vie ketään taivaaseen vastoin tämän omaa tahtoa!"
Että näin se vaan menee. Raamatun mukaan Jumalalla on valittunsa ja omansa, jo ennen maailman perustamista.
Room.9:16. "Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen".
Joh.10:27. "Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua. 28. Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni. 29. Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä".
Joh.15:16. "Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät..."
Room.9:23. "ja on tehnyt sen saattaakseen kirkkautensa runsauden ilmi laupeuden astioissa, jotka hän on edeltävalmistanut kirkkauteen?".
Täällä pyörii samat vastaväitteet, joihin on jo vastattu, joten en niitä toistele.Tuosta valitusta kansasta, on kohtakin Raamatussa ja siihen kuuluu kaikki Jumalan lapset:
1.Piet.2:9. "Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan hänen suuria tekojaan, joka teidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa.
10. Ennen te ette olleet kansa, mutta nyt te olette Jumalan kansa. Ennen te olitte armoa vailla, mutta nyt on Jumala teidät armahtanut".
Synergistit yleensä, ainakin tällä palstalla käyttävät hyvin rumaa kieltä, valehtelevat ja menevät henkilökohtaisuuksiin. Sellaisissa ei voi olla, muuta kuin hurmahenki-- outo juttu
Eikö Weha todella tajua, mitä hän kirjoittelee? Hän ottaa yksityisä Raamatun kohtia erilleen yhteyksistään ja koettaa soveltaa niitä tuohon julmaan kalvinistiseen oppiin.
Esim:
"Joh.15:16. "Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät..."
Jeesus sanoi nuo sanat OPETUSLAPSILLEEN, eikä siinä ollut kysymys ihmisen pelastumisesta!!'¨
Jeesushan valitsi itselleen opetuslapset!!!
Miksi Weha raiskaa Jumalan sanaa?
Eikö edes tuo kohta pane Wehaa ajattelemaan, että Jumala ON ARMOLLINEN jokaista katuvaa syntistä kohtaan:"
Room.9:16. "Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen".
Miten armollinen Jumala sopii yhteen julman ennaltamääräämisopin kanssa???
Jumalan armo riittää jokaiselle katuvalle syntiselle.
Miten seuraavaakin kohtaa voidaan tulkita ennaltamääräämiseksi:
"Room.9:23. "ja on tehnyt sen saattaakseen kirkkautensa runsauden ilmi laupeuden astioissa, jotka hän on edeltävalmistanut kirkkauteen?".
Jumalahan "valmistelee" omiaan taivasta varten: Hän kasvattaa ja pyhittää sellaisia, jotka suostuvat
Hänen puhdistamakseen!! Taivaaseenhan ei pääse mitään epäpyhää.
Wehalla taitaa olla väärinymmärtämisen armolahja!!! outo juttu kirjoitti:
Eikö Weha todella tajua, mitä hän kirjoittelee? Hän ottaa yksityisä Raamatun kohtia erilleen yhteyksistään ja koettaa soveltaa niitä tuohon julmaan kalvinistiseen oppiin.
Esim:
"Joh.15:16. "Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät..."
Jeesus sanoi nuo sanat OPETUSLAPSILLEEN, eikä siinä ollut kysymys ihmisen pelastumisesta!!'¨
Jeesushan valitsi itselleen opetuslapset!!!
Miksi Weha raiskaa Jumalan sanaa?
Eikö edes tuo kohta pane Wehaa ajattelemaan, että Jumala ON ARMOLLINEN jokaista katuvaa syntistä kohtaan:"
Miten armollinen Jumala sopii yhteen julman ennaltamääräämisopin kanssa???
Jumalan armo riittää jokaiselle katuvalle syntiselle.
Miten seuraavaakin kohtaa voidaan tulkita ennaltamääräämiseksi:
"Room.9:23. "ja on tehnyt sen saattaakseen kirkkautensa runsauden ilmi laupeuden astioissa, jotka hän on edeltävalmistanut kirkkauteen?".
Jumalahan "valmistelee" omiaan taivasta varten: Hän kasvattaa ja pyhittää sellaisia, jotka suostuvat
Hänen puhdistamakseen!! Taivaaseenhan ei pääse mitään epäpyhää.
Wehalla taitaa olla väärinymmärtämisen armolahja!!!"Miksi Weha raiskaa Jumalan sanaa?"
Jumalan sanan raiskaaminen = vl-puun hedelmä.
weha on syönyt sen puun hedelmiä.
"Wehalla taitaa olla väärinymmärtämisen armolahja!!!"
weha on POTASKAN puhumisen kiistämätön mestari.- outo juttu
weha kirjoitti:
Tuosta valitusta kansasta, on kohtakin Raamatussa ja siihen kuuluu kaikki Jumalan lapset:
1.Piet.2:9. "Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan hänen suuria tekojaan, joka teidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa.
10. Ennen te ette olleet kansa, mutta nyt te olette Jumalan kansa. Ennen te olitte armoa vailla, mutta nyt on Jumala teidät armahtanut".
Synergistit yleensä, ainakin tällä palstalla käyttävät hyvin rumaa kieltä, valehtelevat ja menevät henkilökohtaisuuksiin. Sellaisissa ei voi olla, muuta kuin hurmahenki-Eipä Weha taida tuntea Jumalan sanaa siitä, mikä on tuo "valittu kansa".
Jumalahan valitsi aluksi Israelin kansan omaisuuskansakseen, mutta kun
nämä eivät suostuneet Jumalan tahtoon vaan ristiinnaulitsivat Jeesuksen,
Jumala valitsi itselleen uuden omaisuuskansan, joka koostuu sellaisista,
JOTKA TOTTELEVAT HÄNEN SANAANSA VAPAAEHTOISESTI ja
uskovat Herraan Jeesuksenn.
Tähän "valittuun kansaan" liitytään VAPAAEHTOISESTI ja siihen
saa tulla jokainen, joka katuu syntejään ja ottaa vastaan Jumalan tarjoaman pelastuksen.
Siihen Jumalakaan ei väkisin liitä ketään, vaan siihen liitytään omasta halusta:
1. Piet 1:17
"JOS te Isänänne avuksihuudatte Häntä, joka HENKILÖÖN KATSOMATTA
tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan..."
"Kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi voiman tulla Jumalan lapseksi...."
Siis KAIKILLE!!!!!
Tuo Jumalan kansa eli uudestisyntyneet ihmiset on valittu siksi, että he
veisivät sanoman Jumalan pelastussuunnitelmasta kaikille ihmisille,
niinkuin Lähetyskäskyssä sanotaan:
"Menkää kaikkeen maailmaan ja julistakaa evankeliumia KAIKILLE
LUODUILLE"!!!!
Miksi evankeliumia pitäisi julistaa kaikille, jos Jumala on jo etukäteen
määrännyt toiset kadotukseen ja toiset taivaansen???'
Järki hoi!!!!! - tottatotta
Melperi1 kirjoitti:
"Miksi Weha raiskaa Jumalan sanaa?"
Jumalan sanan raiskaaminen = vl-puun hedelmä.
weha on syönyt sen puun hedelmiä.
"Wehalla taitaa olla väärinymmärtämisen armolahja!!!"
weha on POTASKAN puhumisen kiistämätön mestari."Oppimme ei nouse Raamatusta, vaan Raamattu nousee opistamme." Näin eräs totesi.
Tottahan tuo on. Kun leikkaa ja liimaa, niin saadan vl-opin mukainen Raamattu.
- Tutkija-xx
Vapaata tahtoa eli ratkaisuvaltaa pönkitetään usein Pietarin parannuskehotuksella (Apt. 2:38). Sanotaan, ettei olisi mitään järkeä kehottaa mitään, jos Jumala vaikuttaisi kaiken. Tämä kehotus parannukseen ja muut Apostolien teoissa käytetyt käskymuodot eivät opeta luuloteltua omaa ratkaisuvaltaa vaan kehottaessaan mielenmuutokseen samalla antavat ja vaikuttavat sen, mitä käskevät, eli Jumala vaikuttaa kääntymyksen niiden kehotuksien kautta. Kyseessä on vain inhimillinen tapa tarjota evankeliumi, ei mikään opin sijaintipaikka vapaalle ratkaisulle. Kannattaa myös ymmärtää, mitä on raamatullinen parannuksenteko, jota Pietari julisti. Usein luullaan, että parannus tarkoittaisi ihmisen omia yrityksiä parantaa elämäänsä ja niin kelvata Jumalalle. Näin ei kuitenkaan ole, vaan se tarkoittaa ihmisen mielen "parantamista" eli mielenmuutosta, minkä Jumala saa sanallaan aikaan ihmisessä. Mielenmuutoksessa eli parannuksessa esiintyvät kääntymyksen kaksi kohtaa: 1. Omantunnon hätä, kun ihminen Jumalan lain sanan kautta käsittää sydämessään, että hän on todella ansainnut Jumalan iankaikkisen hylkäystuomion. 2. Omantunnon lohdutus. Lohdutuksen vaikuttaa evankeliumi, kun se ilmoittaa, että Kristus on jo ansainnut kaikille syntisille lahjaksi syntien anteeksiantamuksen. Niin evankeliumi synnyttää uskon anteeksiantoon ja antaa tunnonrauhan. Evankeliumin uskomisesta ja kasteesta seuraa Pyhän Hengen lahja. Parannuksen jälkeen Pyhän Hengen hedelmänä seuraa kiitollinen, halukas kuuliaisuus Jumalan sanalle ja tahdolle. Näin voidaan sanoa, kun tarkastellaan uskovaa ihmistä uuden luonnon mukaan (Room. 7:25, 2 Kor. 3:5–6, 1 Joh. 3:9). Toki häneen jää myös liha vastustamaan Hengen tahtoa (Room. 7:25).
Pietarin kehotuksia helluntaipäivänä edelsi Kristusta julistava saarna, joka vaikutti uskoa juutalaisissa, jotka muutenkin jo tiesivät paljon Jeesuksesta. Tuon saarnan kautta ihmiset kokivat piston sydämessään, mikä oli Jumalan teko. Tuollaisten saarnojen jälkeen toki voitiin kehottaa antamaan pelastaa itsensä (Apt. 2:40), millä tarkoitettiin kastetta, jossa syntimme pestään pois (Apt. 2:38,39; 22:12–16; Gal. 3:26–27, 1 Piet. 3:20–21). Kaste on siis täyttä evankeliumia. Se ei edellytä Jumalan lain tapaan moraalisia suorituksia eli rakkautta Jumalaan, vaan se kuuluu ihmisen hallintavallan alaisiin asioihin, joita ihminen kykenee tekemään. Esim. lusikan nostamiseen ei tarvita Pyhän Hengen tai Saatanan vaikutusta. Ihminen kykenee yhtä lailla menemään kylpyyn kuin antamaan kastaa itsensä. Kasteelle saadaan jopa kantaa, kuten tapahtuu pienten lasten tapauksessa. Sen sijaan sen enempää synnintunto kuin usko Kristukseenkaan eivät tule ihmisen kyvyistä vaan ovat Jumalan vaikutusta ja lahjaa.
http://pp.kpnet.fi/jarih/fi/sana5.html
http://pp.kpnet.fi/jarih/fi/kaste3.html- Hyvä teksti:
http://pp.kpnet.fi/jarih/fi/askeleet.html
Suomen hengellinen tila
Suomi on tullut perkeleitten temmellyskentäksi. Jumala on hylätty eikä löydy enää monia kristittyjä. Jumalan sanaa Raamattua poljetaan lokaan jokaisella paikkakunnalla lukuisissa harhaoppisissa lahkoissa ja kansankirkossa. Kaikkialla perkele kysyy: "Onko Jumala sanonut?" Oikein Raamattu sanoo lopun ajoista, että väkevä eksytys tulee ja eksyttää jopa valitut, jos mahdollista. Reformoitu oppi rajat ylittävän karismaattisen liikkeen kantamana on tämä kaikkein pahin eksytys, ja se käsittää helluntaiherätyksen, baptistit, metodistit, adventistit yms. kaiken maailman hurulat sekä hampaattomat valtionkirkot. Oikea raamatunselitys löytyy ev.lut. Tunnustuskirjoista. - huolestunut!
Hyvä teksti: kirjoitti:
http://pp.kpnet.fi/jarih/fi/askeleet.html
Suomen hengellinen tila
Suomi on tullut perkeleitten temmellyskentäksi. Jumala on hylätty eikä löydy enää monia kristittyjä. Jumalan sanaa Raamattua poljetaan lokaan jokaisella paikkakunnalla lukuisissa harhaoppisissa lahkoissa ja kansankirkossa. Kaikkialla perkele kysyy: "Onko Jumala sanonut?" Oikein Raamattu sanoo lopun ajoista, että väkevä eksytys tulee ja eksyttää jopa valitut, jos mahdollista. Reformoitu oppi rajat ylittävän karismaattisen liikkeen kantamana on tämä kaikkein pahin eksytys, ja se käsittää helluntaiherätyksen, baptistit, metodistit, adventistit yms. kaiken maailman hurulat sekä hampaattomat valtionkirkot. Oikea raamatunselitys löytyy ev.lut. Tunnustuskirjoista.Totta:
"Suomen hengellinen tila
Suomi on tullut perkeleitten temmellyskentäksi. Jumala on hylätty eikä löydy enää monia kristittyjä. Jumalan sanaa Raamattua poljetaan lokaan jokaisella paikkakunnalla"
Tuo on seurausta siitä, että Suomen kansaa on yritetty väkisin pelastaa
vauvakasteella. Kannettu vesi ei pysy kaivossa.
Tuo vauvakaste on juuri pahin eksytys, mitä kristikunta on kokenut, kun
siinä väitetään, että veden avulla voitaisiin uudestisynnyttää
ihminen, vielä ilman hänen suostumustaan.
Se on katolisen kirkon keksintö, joka otettiin käyttöön samaan aikaan,
kun muutkin harha-opit, Neitsyt Marian palvonta, paavin erikois-asema,
kiirastuli-oppi jne.
Ei muka tarvita parannuksen tekoa tai vapaaehtoista menemistä
ahtaasta portista, kuten Jeesus kehoittaa!
Riittää, kun käy läpi määrätyt seremoniat ikäänkuin liukuhihnamaisesti.
Kun kielletään ihmisen vapaa tahto tehdä hyvää tai pahaa, tehdään ihmisestä robotti, jota kirkonmiehet ohjaavat halunsa mukaan.
Vastuu ihmisen pelastumisesta siirretään Jumalalle, vaikka Raamattu
korostaa jokaisen omaa ratkaisua ja tahtoa:
"JOKA TAHTOO minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja
seuratkoon minua," sanoi Jeesus.
Teologit keksivät mitä ihmeellisempiä selityksiä, joilla voidaan kumota ihmisen oma, vapaaehtoinen ratkaisuvalta. Raamattu korostaa
kuitenkin sitä, että jokaisen ihmisen on henkilökohtaisesta valittava eli tahtävä ratkaisu, silloin, kun Jumala kutsuu häntä.Jumala ei pelasta ketään vastoin ihmisen omaa
tahtoa.
"Paavali julisti:
"Kaikkien ihmisten kaikkialla ON TEHTÄVÄ PARANNUS"! - 11+11
huolestunut! kirjoitti:
Totta:
"Suomen hengellinen tila
Suomi on tullut perkeleitten temmellyskentäksi. Jumala on hylätty eikä löydy enää monia kristittyjä. Jumalan sanaa Raamattua poljetaan lokaan jokaisella paikkakunnalla"
Tuo on seurausta siitä, että Suomen kansaa on yritetty väkisin pelastaa
vauvakasteella. Kannettu vesi ei pysy kaivossa.
Tuo vauvakaste on juuri pahin eksytys, mitä kristikunta on kokenut, kun
siinä väitetään, että veden avulla voitaisiin uudestisynnyttää
ihminen, vielä ilman hänen suostumustaan.
Se on katolisen kirkon keksintö, joka otettiin käyttöön samaan aikaan,
kun muutkin harha-opit, Neitsyt Marian palvonta, paavin erikois-asema,
kiirastuli-oppi jne.
Ei muka tarvita parannuksen tekoa tai vapaaehtoista menemistä
ahtaasta portista, kuten Jeesus kehoittaa!
Riittää, kun käy läpi määrätyt seremoniat ikäänkuin liukuhihnamaisesti.
Kun kielletään ihmisen vapaa tahto tehdä hyvää tai pahaa, tehdään ihmisestä robotti, jota kirkonmiehet ohjaavat halunsa mukaan.
Vastuu ihmisen pelastumisesta siirretään Jumalalle, vaikka Raamattu
korostaa jokaisen omaa ratkaisua ja tahtoa:
"JOKA TAHTOO minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja
seuratkoon minua," sanoi Jeesus.
Teologit keksivät mitä ihmeellisempiä selityksiä, joilla voidaan kumota ihmisen oma, vapaaehtoinen ratkaisuvalta. Raamattu korostaa
kuitenkin sitä, että jokaisen ihmisen on henkilökohtaisesta valittava eli tahtävä ratkaisu, silloin, kun Jumala kutsuu häntä.Jumala ei pelasta ketään vastoin ihmisen omaa
tahtoa.
"Paavali julisti:
"Kaikkien ihmisten kaikkialla ON TEHTÄVÄ PARANNUS"!""Miksi Weha raiskaa Jumalan sanaa?""
Kun ihmisellä on oikea ja erehtymätön oppi, joka näennäisesti perustuu Raamatusta tietoisesti haettuihin kohtiin palvellen tarkoituksellista opillista ja vallankäyttöä haluavaa oppirakennelmaa, jota vanhoillislestadiolaisuuskin uskonliikkeenä edustaa ja puolustaa, Nyt puhun etupäässä johtoportaan tasosta. Wehakin kuulumatta johtoportaaseen edustaa tätä linjaa. Onneksi rivi-vl:issä löytyy myös toisenlaista linjaa.
- 11+11
"Oikea raamatunselitys löytyy ev.lut. Tunnustuskirjoista. "
Ainoa vika vaan on se, että Suomen Ev. Lut. Kirkko ei itse ole oppinsa takana, niinkuin ei myöskän omilla tulkinnoilla ratsastava vanhoillislestadiolaisuus, vaan pikemminkin muut herätysliikkeet Suomessa enemmän yhdessä vapaitten suuntien kanssa seisovat Tunnustuskirjojen takana.- etsivä-xx
Minä olen itse sen sen Tunnustuskirjojn mukaan aikoinaan opettaneen ev. lut kirkkomme kasvatti.Kirkon opetus ei aina ole ollut sitä mitä se on tänä päivänä eli nyt on "laidasta laitaan" tulkintoja. Minä en näe ristiriitaa sen opin välillä mistä ole kuullut Helsingin rauhanyhdisyksellä tästä asiasta ja Yksimielisyyden ohjeen viittamani luvun välillä.
- etsivä-xx
Tässä nyt olis paikallaan tuoda se luterialien tapa ymmärtää tömä asia. Se on lyhyesti kuvattu Tunnustuskirjoihin kuuluvassa
Yksimielisyyden ohjeessa > 11. Jumalan iankaikkinen ennaltatietämys ja valinta
http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/yo/t11.html
11. Jumalan iankaikkinen ennaltatietämys ja valinta
Tästä opinkohdasta ei Augsburgin tunnustuksessa pysyvien teologien keskuudessa ole käyty julkista kiistaa. Oikein opetettuna tämä on lohdullinen opinkohta. Siksi selvitämme sitäkin tässä kirjoituksessa, jottei siitä vastedeskään syntyisi pahennusta herättävää väittelyä.
Tämän jälkeen on 14 kohtaa joissa selitetään asiaa. Luterilainen käsitytys ei ole lohduton mutta ei myöskään ihmisen oma teko.- outo juttu
Ompa tosi lohdullinen kohta vauvoja ajatellen:
Augsburgin tunnustus:
" tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan."
Toisinsanoen ihmisen, eli vauvan vanhempien teko estää vauvan joutumisen kadotukseen!!!!
Vl-opin mukaan vauvat ovat autuaita ja uskovat!!! - etsivä-xx
outo juttu kirjoitti:
Ompa tosi lohdullinen kohta vauvoja ajatellen:
Augsburgin tunnustus:
" tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan."
Toisinsanoen ihmisen, eli vauvan vanhempien teko estää vauvan joutumisen kadotukseen!!!!
Vl-opin mukaan vauvat ovat autuaita ja uskovat!!!Sotket eri asiota kun on kyse siitä mitä tarkoittaa kohta Jumalan ennaltatietämys ja valinta.
Kastekeskustelusta on jo yksi ketju enkä jaksa harhaoppisten kansa enää tästä aiheesta. Raamatusssa on muutakin oppia kuin tämä kasteoppi ja sitä vain sotkeataan joka väliin. Teillä on pakkomielle oli aihe mikä tahansa.
Tämäkin keskustelu meni kastekeskusteluksi.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10177911 - outo juttu
etsivä-xx kirjoitti:
Sotket eri asiota kun on kyse siitä mitä tarkoittaa kohta Jumalan ennaltatietämys ja valinta.
Kastekeskustelusta on jo yksi ketju enkä jaksa harhaoppisten kansa enää tästä aiheesta. Raamatusssa on muutakin oppia kuin tämä kasteoppi ja sitä vain sotkeataan joka väliin. Teillä on pakkomielle oli aihe mikä tahansa.
Tämäkin keskustelu meni kastekeskusteluksi.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10177911Minä ymmärrän hyvin, että et halua jatkaa tästä aiheesta, sillä silloinhan
paljastuu se harha-oppi, mikä vauvakasteeseen liittyy.
Ja se, että vl-läinen kaste-oppi poikkeaa olennaisesti ev. lut. kirkon
kaste-opista.
Tätä sinun tuntuu olevan vaikeaa sulattaa.
Kirkkohan on kehittänyt tuon julman opin, että vauvat ovat syntisiä ja sitten
kirkko tulee suurena auttajana pelastamaan tuon vauva-ressun, jonka se
itse on määritellyt kadotetuksi!!
Tällä tavalla petetään vanhempia.
Kun tähän soppaan vielä lisätään tuo julma oppi siitä, että ihminen
ei itse voi vaikuttaa pelastumiseensa, niin ei ole ihme, että
eräiden pää menee pyörälle. Oletetaan, että kun Raamattu puhuu ennaltatietämisestä, niin se tarkoittaisikin ennaltamääräämistä.
Kun taas vl-läinen kaste-oppi on lähellä raamatullista totuutta, jossa
vauvat ovat lunastettuja eivätkä tarvitse kastetta pelastuakseen!
Mutta asiahan on niin, että koko luterilainen oppi ihmisen pelastumisesta pyörii kasteen ympärillä
ja siksi sitä on mahdotonta sivuuttaa tässäkään ketjussa, joten asia ei
muutu siitä miksikään sillä, että laitat pään pensaaseen. - etsivä-xx
outo juttu kirjoitti:
Minä ymmärrän hyvin, että et halua jatkaa tästä aiheesta, sillä silloinhan
paljastuu se harha-oppi, mikä vauvakasteeseen liittyy.
Ja se, että vl-läinen kaste-oppi poikkeaa olennaisesti ev. lut. kirkon
kaste-opista.
Tätä sinun tuntuu olevan vaikeaa sulattaa.
Kirkkohan on kehittänyt tuon julman opin, että vauvat ovat syntisiä ja sitten
kirkko tulee suurena auttajana pelastamaan tuon vauva-ressun, jonka se
itse on määritellyt kadotetuksi!!
Tällä tavalla petetään vanhempia.
Kun tähän soppaan vielä lisätään tuo julma oppi siitä, että ihminen
eräiden pää menee pyörälle. Oletetaan, että kun Raamattu puhuu ennaltatietämisestä, niin se tarkoittaisikin ennaltamääräämistä.
Kun taas vl-läinen kaste-oppi on lähellä raamatullista totuutta, jossa
vauvat ovat lunastettuja eivätkä tarvitse kastetta pelastuakseen!
Mutta asiahan on niin, että koko luterilainen oppi ihmisen pelastumisesta pyörii kasteen ympärillä
ja siksi sitä on mahdotonta sivuuttaa tässäkään ketjussa, joten asia ei
muutu siitä miksikään sillä, että laitat pään pensaaseen.Yritä vääristellä etkä ole ilmeiseti lukenut antamaani linkiä olenkaan. otetaanse sitten tähän paloina.
Kirjoitat:
"Kun tähän soppaan vielä lisätään tuo julma oppi siitä, että ihminen
eräiden pää menee pyörälle. Oletetaan, että kun Raamattu puhuu ennaltatietämisestä, niin se tarkoittaisikin ennaltamääräämistä."
JumalaAffirmativa
Puhdas, tosi oppi
1. Ensiksi on tarkoin huomattava, että Jumalan ennaltatietämys (praescientia) ja hänen tekemänsä iankaikkinen valinta (praedestinatio) ovat kaksi eri asiaa.
2. Jumalan ennaltatietämys tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että Jumala tietää kaiken ennen kuin se tapahtuu. On kirjoitettu: "Taivaan Jumala kykenee paljastamaan salaisuuksia. Hän on ilmoittanut kuningas Nebukadnessarille, mitä on tapahtuva tulevina aikoina" (Dan. 2:28).
3. Jumalan ennaltatietämyksen kohteena ovat yhtä lailla hyvät ja pahat. Se ei kuitenkaan ole pahan syy, ei myöskään synnin eli väärin tekemisen, mikä on alkuisin Perkeleestä ja ihmisen omasta, pahasta ja turmeltuneesta tahdosta. Ennaltatietämys ei ole myöskään pahojen ihmisten turmion syy, vaan siihen syyllisiä ovat he itse. Ennaltatietämys eli kaitselmus ainoastaan pitää pahan tapahtuessa yllä järjestystä ja panee pahalle rajan, johon saakka se saa jatkua, sekä antaa sille tarkoituksen määräämällä, kuinka kaiken sinänsä pahankin on edistettävä Jumalan valittujen pelastumista. n ennalta tietämisestä opetetaan näin:
Tämä tietäminen ei siis ole samaa kuin valinta. Jumala tietää jo ennalta miten ihmine tulee toimimaan eli ikään kuin katsoo elokuvasta miten ihminen on toiminut, mutta ennakolta. En tiedä osaanko kuvata tätä nyt yhtään oikein. - etsivä-xx
etsivä-xx kirjoitti:
Yritä vääristellä etkä ole ilmeiseti lukenut antamaani linkiä olenkaan. otetaanse sitten tähän paloina.
Kirjoitat:
"Kun tähän soppaan vielä lisätään tuo julma oppi siitä, että ihminen
eräiden pää menee pyörälle. Oletetaan, että kun Raamattu puhuu ennaltatietämisestä, niin se tarkoittaisikin ennaltamääräämistä."
JumalaAffirmativa
Puhdas, tosi oppi
1. Ensiksi on tarkoin huomattava, että Jumalan ennaltatietämys (praescientia) ja hänen tekemänsä iankaikkinen valinta (praedestinatio) ovat kaksi eri asiaa.
2. Jumalan ennaltatietämys tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että Jumala tietää kaiken ennen kuin se tapahtuu. On kirjoitettu: "Taivaan Jumala kykenee paljastamaan salaisuuksia. Hän on ilmoittanut kuningas Nebukadnessarille, mitä on tapahtuva tulevina aikoina" (Dan. 2:28).
3. Jumalan ennaltatietämyksen kohteena ovat yhtä lailla hyvät ja pahat. Se ei kuitenkaan ole pahan syy, ei myöskään synnin eli väärin tekemisen, mikä on alkuisin Perkeleestä ja ihmisen omasta, pahasta ja turmeltuneesta tahdosta. Ennaltatietämys ei ole myöskään pahojen ihmisten turmion syy, vaan siihen syyllisiä ovat he itse. Ennaltatietämys eli kaitselmus ainoastaan pitää pahan tapahtuessa yllä järjestystä ja panee pahalle rajan, johon saakka se saa jatkua, sekä antaa sille tarkoituksen määräämällä, kuinka kaiken sinänsä pahankin on edistettävä Jumalan valittujen pelastumista. n ennalta tietämisestä opetetaan näin:
Tämä tietäminen ei siis ole samaa kuin valinta. Jumala tietää jo ennalta miten ihmine tulee toimimaan eli ikään kuin katsoo elokuvasta miten ihminen on toiminut, mutta ennakolta. En tiedä osaanko kuvata tätä nyt yhtään oikein.Tässä jakoa siitä mikä on Jumalan iankaikkinen valinta (praedestinatio)
4. Predestinaatio eli Jumalan iankaikkinen valinta koskee ainoastaan Jumalan hurskaita, rakkaita lapsia. Se on heidän pelastuksensa syy, se toteuttaa pelastumisen ja kaiken mitä tähän kuuluu. Sillä perustalla meidän autuutemme kestää niin vankasti, etteivät helvetin portit pysty sitä järkyttämään. (Matt. 16:18)
5. Tätä valintaa ei pidä tutkia Jumalan salaisen päätöksen kannalta, vaan se on opittava ymmärtämään Jumalan sanasta, jossa se on ilmoitettu.
6. Jumalan sana taas ohjaa meidät Kristuksen luokse. Hän on se "elämän kirja", (Esim. Fil. 4:3) johon kaikkien niiden nimet on kirjoitettu, joiden on määrä tulla iankaikkisesti autuaiksi. Hänessä heidät on myös valittu, niin kuin Raamattu sanoo: "Jumala on ennen maailman perustamista hänessä - Kristuksessa - valinnut meidät." (Ef. 1:4)
7. Tämä Kristus kutsuu luokseen kaikkia (Matt. 11:28) syntisiä ja lupaa heille levon ja virvoituksen. Hän tarkoittaa täyttä totta; hän tahtoo, että kaikki ihmiset tulisivat hänen luokseen ja antaisivat auttaa itseään, kun hän sanassaan tarjoutuu auttamaan heitä. Hän tahtoo, että sanaa kuullaan, siltä ei tukita korvia eikä sitä halveksita. Vielä hän lupaa Pyhän Hengen voiman ja vaikutuksen, jumalallista apua kestävänä pysymiseen sekä iankaikkisen autuuden.
8. Siksi emme saa muodostaa käsitystä siitä, kuinka meidät on valittu iankaikkiseen elämään, ihmisjärjen emmekä Jumalan lain perusteella. Ne ajaisivat meidät joko hurjaan, hillittömään, epikurolaiseen elämään tai sitten epätoivoon. Ne synnyttävät ihmisten sydämissä vahingollisia ajatuksia; eiväthän he omin neuvoin, omaa järkeään seuratessaan voi suojautua sellaisilta. Näin he pohtivat: "Jos Jumala on valinnut minut autuuteen, ei millään voi joutua kadotukseen, vaikka mitä tekisin. Jos minua taas ei ole valittu iankaikkiseen elämään, ei minun kannata tehdä mitään hyvää, sehän on joka tapauksessa turhaa."
9. Tämä oppi on ammennettava yksinomaan pyhästä, Kristusta julistavasta evankeliumista. Evankeliumi todistaa kirkkaasti, että (Room. 11:32) "Jumala on sulkenut kaikki epäuskoon, että hän kaikkia armahtaisi". Jumala ei tahdo, että kukaan (Hes. 33:11; Hes. 18:23) hukkuisi, vaan että jokainen kääntyisi ja uskoisi Herraan (1 Tim. 2:6) Kristukseen.
10. Tämä oppi on siis hyödyllinen ja lohdullinen, jokaiselle, joka syventyy Jumalan ilmoitettuun tahtoon ja tutkii asioita siinä järjestyksessä, jota pyhä Paavali noudattaa Roomalaiskirjeessä. Ensin Paavali ohjaa ihmisiä parannukseen, synnintuntoon, uskomaan Kristukseen ja olemaan kuuliainen Jumalalle. Vasta sitten hän puhuu Jumalan iankaikkisen valinnan salaisuudesta.
11. Tosin on kirjoitettu: (Matt. 20:16) "Monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut." Se ei kuitenkaan tarkoita, että Jumala ei tahtoisi pelastaa kaikkia. Valittujen harvalukuisuus johtuu siitä, että monet eivät ollenkaan kuuntele Jumalan sanaa vaan ehdoin tahdoin väheksyvät sitä, tukkivat korvansa ja paaduttavat sydämensä. Näin he sulkevat Pyhän Hengen säännöllisen tien, niin ettei hän voi tehdä heissä työtään. Vaikka he kuulisivatkin sanan, he piittaamattomina viskaavat sen tuulen vietäväksi. Syypää tähän ei ole Jumala eikä hänen suorittamansa valinta vaan heidän oma ilkeytensä.
Ei siis ole luterilaien opin mukaan niin että jotkut ihmise olisivat valittuja pelastukseen vaan "Valittujen harvalukuisuus johtuu siitä, että monet eivät ollenkaan kuuntele Jumalan sanaa vaan ehdoin tahdoin väheksyvät sitä, tukkivat korvansa ja paaduttavat sydämensä. Näin he sulkevat Pyhän Hengen säännöllisen tien, niin ettei hän voi tehdä heissä työtään. " - etsivä-xx
etsivä-xx kirjoitti:
Tässä jakoa siitä mikä on Jumalan iankaikkinen valinta (praedestinatio)
4. Predestinaatio eli Jumalan iankaikkinen valinta koskee ainoastaan Jumalan hurskaita, rakkaita lapsia. Se on heidän pelastuksensa syy, se toteuttaa pelastumisen ja kaiken mitä tähän kuuluu. Sillä perustalla meidän autuutemme kestää niin vankasti, etteivät helvetin portit pysty sitä järkyttämään. (Matt. 16:18)
5. Tätä valintaa ei pidä tutkia Jumalan salaisen päätöksen kannalta, vaan se on opittava ymmärtämään Jumalan sanasta, jossa se on ilmoitettu.
6. Jumalan sana taas ohjaa meidät Kristuksen luokse. Hän on se "elämän kirja", (Esim. Fil. 4:3) johon kaikkien niiden nimet on kirjoitettu, joiden on määrä tulla iankaikkisesti autuaiksi. Hänessä heidät on myös valittu, niin kuin Raamattu sanoo: "Jumala on ennen maailman perustamista hänessä - Kristuksessa - valinnut meidät." (Ef. 1:4)
7. Tämä Kristus kutsuu luokseen kaikkia (Matt. 11:28) syntisiä ja lupaa heille levon ja virvoituksen. Hän tarkoittaa täyttä totta; hän tahtoo, että kaikki ihmiset tulisivat hänen luokseen ja antaisivat auttaa itseään, kun hän sanassaan tarjoutuu auttamaan heitä. Hän tahtoo, että sanaa kuullaan, siltä ei tukita korvia eikä sitä halveksita. Vielä hän lupaa Pyhän Hengen voiman ja vaikutuksen, jumalallista apua kestävänä pysymiseen sekä iankaikkisen autuuden.
8. Siksi emme saa muodostaa käsitystä siitä, kuinka meidät on valittu iankaikkiseen elämään, ihmisjärjen emmekä Jumalan lain perusteella. Ne ajaisivat meidät joko hurjaan, hillittömään, epikurolaiseen elämään tai sitten epätoivoon. Ne synnyttävät ihmisten sydämissä vahingollisia ajatuksia; eiväthän he omin neuvoin, omaa järkeään seuratessaan voi suojautua sellaisilta. Näin he pohtivat: "Jos Jumala on valinnut minut autuuteen, ei millään voi joutua kadotukseen, vaikka mitä tekisin. Jos minua taas ei ole valittu iankaikkiseen elämään, ei minun kannata tehdä mitään hyvää, sehän on joka tapauksessa turhaa."
9. Tämä oppi on ammennettava yksinomaan pyhästä, Kristusta julistavasta evankeliumista. Evankeliumi todistaa kirkkaasti, että (Room. 11:32) "Jumala on sulkenut kaikki epäuskoon, että hän kaikkia armahtaisi". Jumala ei tahdo, että kukaan (Hes. 33:11; Hes. 18:23) hukkuisi, vaan että jokainen kääntyisi ja uskoisi Herraan (1 Tim. 2:6) Kristukseen.
10. Tämä oppi on siis hyödyllinen ja lohdullinen, jokaiselle, joka syventyy Jumalan ilmoitettuun tahtoon ja tutkii asioita siinä järjestyksessä, jota pyhä Paavali noudattaa Roomalaiskirjeessä. Ensin Paavali ohjaa ihmisiä parannukseen, synnintuntoon, uskomaan Kristukseen ja olemaan kuuliainen Jumalalle. Vasta sitten hän puhuu Jumalan iankaikkisen valinnan salaisuudesta.
11. Tosin on kirjoitettu: (Matt. 20:16) "Monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut." Se ei kuitenkaan tarkoita, että Jumala ei tahtoisi pelastaa kaikkia. Valittujen harvalukuisuus johtuu siitä, että monet eivät ollenkaan kuuntele Jumalan sanaa vaan ehdoin tahdoin väheksyvät sitä, tukkivat korvansa ja paaduttavat sydämensä. Näin he sulkevat Pyhän Hengen säännöllisen tien, niin ettei hän voi tehdä heissä työtään. Vaikka he kuulisivatkin sanan, he piittaamattomina viskaavat sen tuulen vietäväksi. Syypää tähän ei ole Jumala eikä hänen suorittamansa valinta vaan heidän oma ilkeytensä.
Ei siis ole luterilaien opin mukaan niin että jotkut ihmise olisivat valittuja pelastukseen vaan "Valittujen harvalukuisuus johtuu siitä, että monet eivät ollenkaan kuuntele Jumalan sanaa vaan ehdoin tahdoin väheksyvät sitä, tukkivat korvansa ja paaduttavat sydämensä. Näin he sulkevat Pyhän Hengen säännöllisen tien, niin ettei hän voi tehdä heissä työtään. "Tässä viimeinen osa
12. Kristityn tulee siis omaksua Jumalan iankaikkista valintaa koskevasta opinkohdasta sen verran kuin siitä on ilmoitettu Jumalan sanassa. Raamattu viittaa Kristukseen, "elämän kirjaan", joka aukaistaan ja jonka sisältö paljastetaan pyhää evankeliumia saarnattaessa. Näin siellä on kirjoitettuna: (Room. 8:30) "Ne, jotka hän on valinnut, ne hän myös on kutsunut." Kristuksesta voimme löytää Isän iankaikkisen valinnan. Onhan Isä iankaikkisen, jumalallisen aivoituksensa mukaan päättänyt, että hän ei tahdo pelastaa ketään muuta kuin ne, jotka tuntevat hänen Poikansa Kristuksen ja vilpittömästi uskovat häneen. Muut ajatukset on karkotettava mielestämme, koska ne eivät ole lähtöisin Jumalasta vaan pahan vihollisen kuiskuttelusta. Niiden avulla vihollinen koettaa tehdä tehottomaksi tai jopa kokonaan riistää meiltä sen suloisen lohdutuksen, jonka saamme tästä terveellisestä opista. Saammehan siitä tiedon, että meidät on kokonaan armosta, ilman yhtään omaa ansiota, Kristuksessa valittu iankaikkiseen elämään ja ettei meitä voi kukaan ryöstää hänen kädestään. Eihän Herra (Joh. 10:28) ole vain sanoin vakuuttanut armovalintaa vaan hän on vahvistanut sanansa valalla ja sinetöinyt ne pyhillä sakramenteilla. Näitä meidän tulee syvimmissä ahdistuksissamme muistaa ja näistä etsiä rohkaisua. Siten voimme sammuttaa Perkeleen tuliset (Ef. 6:16) nuolet.
13. Samalla meidän on mitä tunnollisimmin noudatettava elämässämme Jumalan tahtoa. Siten teemme saamamme kutsun lujaksi, niin kuin pyhä Pietari kehottaa. (2 Piet. 1:10) Erityisen tarkoin meidän on pidettävä kiinni Jumalan ilmoitetusta sanasta, joka ei meitä ikinä petä.
14. Jumalan iankaikkista valintaa on nyt lyhyesti selvitetty siten, että Jumala saa kaiken hänelle kuuluvan kunnian: hän yksin pelastaa meidät, sulasta laupeudesta, ilman mitään meidän ansiotamme, oman tahtonsa aivoituksen mukaan. (Ef. 1:11) Tällä tavoin ei toisaalta anneta kenellekään vähintäkään aihetta masennukseen tai raakaan ja hurjaan elämään. - outo juttu
etsivä-xx kirjoitti:
Tässä viimeinen osa
12. Kristityn tulee siis omaksua Jumalan iankaikkista valintaa koskevasta opinkohdasta sen verran kuin siitä on ilmoitettu Jumalan sanassa. Raamattu viittaa Kristukseen, "elämän kirjaan", joka aukaistaan ja jonka sisältö paljastetaan pyhää evankeliumia saarnattaessa. Näin siellä on kirjoitettuna: (Room. 8:30) "Ne, jotka hän on valinnut, ne hän myös on kutsunut." Kristuksesta voimme löytää Isän iankaikkisen valinnan. Onhan Isä iankaikkisen, jumalallisen aivoituksensa mukaan päättänyt, että hän ei tahdo pelastaa ketään muuta kuin ne, jotka tuntevat hänen Poikansa Kristuksen ja vilpittömästi uskovat häneen. Muut ajatukset on karkotettava mielestämme, koska ne eivät ole lähtöisin Jumalasta vaan pahan vihollisen kuiskuttelusta. Niiden avulla vihollinen koettaa tehdä tehottomaksi tai jopa kokonaan riistää meiltä sen suloisen lohdutuksen, jonka saamme tästä terveellisestä opista. Saammehan siitä tiedon, että meidät on kokonaan armosta, ilman yhtään omaa ansiota, Kristuksessa valittu iankaikkiseen elämään ja ettei meitä voi kukaan ryöstää hänen kädestään. Eihän Herra (Joh. 10:28) ole vain sanoin vakuuttanut armovalintaa vaan hän on vahvistanut sanansa valalla ja sinetöinyt ne pyhillä sakramenteilla. Näitä meidän tulee syvimmissä ahdistuksissamme muistaa ja näistä etsiä rohkaisua. Siten voimme sammuttaa Perkeleen tuliset (Ef. 6:16) nuolet.
13. Samalla meidän on mitä tunnollisimmin noudatettava elämässämme Jumalan tahtoa. Siten teemme saamamme kutsun lujaksi, niin kuin pyhä Pietari kehottaa. (2 Piet. 1:10) Erityisen tarkoin meidän on pidettävä kiinni Jumalan ilmoitetusta sanasta, joka ei meitä ikinä petä.
14. Jumalan iankaikkista valintaa on nyt lyhyesti selvitetty siten, että Jumala saa kaiken hänelle kuuluvan kunnian: hän yksin pelastaa meidät, sulasta laupeudesta, ilman mitään meidän ansiotamme, oman tahtonsa aivoituksen mukaan. (Ef. 1:11) Tällä tavoin ei toisaalta anneta kenellekään vähintäkään aihetta masennukseen tai raakaan ja hurjaan elämään.Aina vaan menee sekavammaksi.Kylläpä teologit osaavat sotkea asiota ja keksiä pitkiä selityksiä ja sekoittaa selvää asiaa:
Esim:
" Saammehan siitä tiedon, että meidät on kokonaan armosta, ilman yhtään omaa ansiota, Kristuksessa VALITTU iankaikkiseen elämään ja ettei meitä voi kukaan ryöstää hänen kädestään. Eihän Herra (Joh. 10:28) ole vain sanoin vakuuttanut armovalintaa vaan hän on vahvistanut sanansa valalla ja sinetöinyt ne pyhillä sakramenteilla"
Kukahan teidät on valinnut??? Vanhempanneko?
Ei kai asia muutu siitä miksikään jos "ennaltamääräämisen" sijaan
käytät sanaa "valittu" ja vielä ilman omaa ansiota!!!
Lisää vettä myllyyn:
"
7. Tämä Kristus kutsuu luokseen kaikkia (Matt. 11:28) syntisiä ja lupaa heille levon ja virvoituksen. Hän tarkoittaa täyttä totta; hän tahtoo, että kaikki ihmiset tulisivat hänen luokseen ja antaisivat auttaa itseään, "
Huom ANTAISIVAT AUTTAA ITSEÄÄN!!!
Siis ihmisen pitää kuitenkin tehdä jotain!!!
Vai tarkoitako tällä' vanhempia ja kummeja???
Sinun kannattaisi noudattaa tuota aikaisempaa lupaustasi pysyä poissa
tästä keskustelusta, jotta et enempää sekoittaisi Jumalan sanaa!!! - etsivä-xx
outo juttu kirjoitti:
Aina vaan menee sekavammaksi.Kylläpä teologit osaavat sotkea asiota ja keksiä pitkiä selityksiä ja sekoittaa selvää asiaa:
Esim:
" Saammehan siitä tiedon, että meidät on kokonaan armosta, ilman yhtään omaa ansiota, Kristuksessa VALITTU iankaikkiseen elämään ja ettei meitä voi kukaan ryöstää hänen kädestään. Eihän Herra (Joh. 10:28) ole vain sanoin vakuuttanut armovalintaa vaan hän on vahvistanut sanansa valalla ja sinetöinyt ne pyhillä sakramenteilla"
Lisää vettä myllyyn:
"
7. Tämä Kristus kutsuu luokseen kaikkia (Matt. 11:28) syntisiä ja lupaa heille levon ja virvoituksen. Hän tarkoittaa täyttä totta; hän tahtoo, että kaikki ihmiset tulisivat hänen luokseen ja antaisivat auttaa itseään, "
tästä keskustelusta, jotta et enempää sekoittaisi Jumalan sanaa!!!Sinä sotket tähän vain tuota kastekäsitystäsi ja se sotkee sinulta tämän asian. Kun kerran haluat "pörrätä" tällä palstalla, miksi olet niin tuohtunut siitä että kerrotan mitä luterilaisuudessa on.
- etsivä-xx
outo juttu kirjoitti:
Aina vaan menee sekavammaksi.Kylläpä teologit osaavat sotkea asiota ja keksiä pitkiä selityksiä ja sekoittaa selvää asiaa:
Esim:
Lisää vettä myllyyn:
"
tästä keskustelusta, jotta et enempää sekoittaisi Jumalan sanaa!!!Valinta tarkoittaa, että IHAN KAIKKI MAAILMAN SYNNIT on sovitettu Kristuksen ristin kuoleman ansiosta. Mutta vain ne voivat omistaa sen ja iänkaikkisen elämän jotka uskovat. Tällä ei ole mitään tekemistä minkään kummien kanssa.
Koko kummiasia on yksi niitä kummallisuuksia, joita minä en ollenkaan ymmärrä. Jokin outo jäänne menneisyydestä. Ei kummeilla ole vaan vanhemmilla ja isovanhemmilla se kristillisen opin välittämisen tehtävä. Kirkko tänä päivänä korostaa turhaan kummeja ja sivuuttaa kokonaan isovanhempien merkityksen. Isovanhemmat elävät tänä aikana keskimäärin yli lastenlasten konfirmaatioiän, isovanhemmat ovat lasten hoitajina enemmän tekemisissä lapselastensa kanssa kuin kummit. Kummeista on tullut vain turha kastamisen este, kun nuoret eroavat kirkosta ei ole kummeja ylipäätään. Nyt on jo päästy yhden kummin jäjestelmään, odotan milloin määrä olisi 0 pakollista kummia.
- Brita Kajsa
Vl-opin mukaan vauvat pelastuvat sellaisenaan, ovat taivaskelpoisia ja myös maan päälliseen seurakuntaan kuuluvia. Siksi kaste.
Se on sitten ihmisen oma asia, jos ei tahdo pysyä uskomassa. Kaste ei ketään pahenna. Se raukeaa tyhjiin sen kohdalla, joka ei usko. Mutta se on armorikas vesi, evankeliumia ja lahja, jonka saa vastaanottaa.
BK
ps. näin minä sen olen ymmärtänyt- outo juttu
Nyt en ymmärrä
!Vl-opin mukaan vauvat pelastuvat sellaisenaan, ovat taivaskelpoisia ja myös maan päälliseen seurakuntaan kuuluvia"
Mihin tämä vauva tarvitsee "armorikasta vettä", jos hän on taivaskelpoinen ilman sitäkin???
Mitä vauvan pitää vastaanottaa, jos hän on jo taivaskelpoinen???
"jonka SAA vastaanottaa..."
Miten vauva voi ilmaista sen, että hän ei halua vastaanottaa tuota armorikasta vettä? - Brita Kajsa
outo juttu kirjoitti:
Nyt en ymmärrä
!Vl-opin mukaan vauvat pelastuvat sellaisenaan, ovat taivaskelpoisia ja myös maan päälliseen seurakuntaan kuuluvia"
Mihin tämä vauva tarvitsee "armorikasta vettä", jos hän on taivaskelpoinen ilman sitäkin???
Mitä vauvan pitää vastaanottaa, jos hän on jo taivaskelpoinen???
"jonka SAA vastaanottaa..."
Miten vauva voi ilmaista sen, että hän ei halua vastaanottaa tuota armorikasta vettä?No se jotain, mitä Jumala tekee. Minkäs takia pakanat, aikuiset, joita ei ole kastettu kastetaan....
Ihan samasta syystä myös nämä suloiset pienet.
BK - outo juttu
Brita Kajsa kirjoitti:
No se jotain, mitä Jumala tekee. Minkäs takia pakanat, aikuiset, joita ei ole kastettu kastetaan....
Ihan samasta syystä myös nämä suloiset pienet.
BKSinä kierrät nyt asiaa kuin kissa kuumaa puuroa.
"Mihin vauva tarvitsee armorikasta vettä"???
Pakanat aikuiset kastetaan, kun he ovat tulleet uskoon sen tähden, että kasteessa vanha ihminen
haudataan , mutta eihän vauvalla ole mitään vanhaa ihmistä!!!
Miten vauva voi ilmaista sen, että hän ei halua tuota armorikasta vettä?
- Brita Kajsa
No kaiketi tuo viaton vauva, taivaskelpoinen ei varmasti tahdo kieltäytyäkään siitä.
Mihinkäs sinä itse tarvitse armorikasta kasteen vettä? Kai sinä uskot, että se on Jeesuksen antama lähetyskäsky?
Miten sinä jaksat tätä, kaikkihan me synnymme lihamme puolesta Aadamin perillisinä. Se on meidän lihassamme. Ihan samaan tapaan kaste vaikuttaa ikään, sukupuoleen, siviliisäätyyn jne. katsomatta saman asian. Enkä minä tämän jälestä ala sun kanssasi kiistelemään.
Piste.
BK - Hienosti ilmaistu!
***Tällaisesta Jumalan kutsulle paatuneesta ihmisestä voi tulla vaikkapa ateisti tai vanhoillislestadiolainen.***
- vl=ei vl
SINUN j on mitä on.
Millainen on todellinen J , sillä on merkitystä.
Elät harhassa mulperi. - Oretna
Mitä ajattelette seuraavasta?:
- Room. 9: 11 – 23:
11. Sillä ennen kuin lapset syntyivätkään ja kuin ei he vielä hyvää eikä pahaa tehneet olleet, että Jumalan aivoitus pitäis valitsemisen jälkeen seisovainen oleman, ei töiden tähden, vaan kutsujan armosta,
12. sanottiin hänelle: suuremman pitää vähempää palveleman. 1 Mos. 25:23
13. Niin kuin kirjoitettu on: Jakobia minä rakastin mutta Esauta vihasin. Mal. 1:2
III. 14. Mitäs me siis sanomme? Onko Jumalan tykönä vääryyttä? Pois se! 5 Mos. 32:4, 2 Aika K. 19:7, Job 8:3, 34:10
15. Sillä hän sanoo Mosekselle: jota minä armahdan, sitä minä tahdon armahtaa, ja tahdon olla laupias jolle minä laupias olen. 2 Mos. 33:19
16. Niin ei se nyt ole sen, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan sen, joka armahtaa, nimittäin Jumalan.
17. Sillä Raamattu sanoo Pharaolle: juuri sentähden olen minä sinut herättänyt, osoittaakseni minun voimani sinussa, että minun nimeni kaikessa maassa julistettaisiin. 2. Mos. 9:16
18. Niin hän siis armahtaa, ketä hän tahtoo, ja paaduttaa, kenenkä hän tahtoo. 2 Mos. 4:21
19. Niin sinä sanot minulle: mitä hän siis nuhtelee? Sillä kuka taitaa hänen tahtoansa vastaan olla?
20. Ja tosin, oi ihminen, kuka sinä olet, joka Jumalaa vastaan riitelet? Sanooko työ tekijällensä: miksis minut tämän kaltaiseksi tehnyt olet? Jes. 45:9, 64:8, Jer. 18:6, Viis. 15:7
21. Eli eikö savenvalajalla ole saven päälle valtaa, yhdestä kappaleesta tehdä yhtä astiaa kunnialliseksi ja toista huonoksi? 2 Tim. 2:20
22. Sentähden, jos Jumala tahtoo vihansa osoittaa ja voimansa ilmoittaa, on hän suurella kärsivällisyydellä kärsinyt* vihansa astioita, jotka ovat kadotukseen valmistetut. *2:4
23. Ja että hän tiettäväksi tekisi kunniansa rikkauden laupiutensa astioille, jotka hän kunniaan on valmistanut, 2 Tim. 2:21
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1127237
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t374245törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/373732Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu4001970- 321457
- 351448
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi641420Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen1781106Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv121098Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:111030