ortodoksiksi/luostariin

kääntymys

Miten käytännössä mennään luostariin munkiksi? Onko mitään pääsyvaatimuksia? Jostain ketjusta luin että ei saa olla puolisoa eikä huollettavia tai velkoja. Tämä selvä, mutta pitäisikö olla esim. teologista koulutusta tai laulutaitoinen? Ortodoksithan laulavat palveluksensa. Pitääkö osata venäjää? Onko yläikä rajaa?Voiko mennä luostariin ja kääntyä siellä ortodoksisuuteen vai pitääkö ensin olla ortodoksi? Onko oltava joku määrätty aika ortodoksina ennenkuin voi mennä munkiksi? Olen aikeissa kääntyä ortodoksiksi ja munkkeus kiinnostaa. Josko voisi kääntyä luosrarissa.

20

263

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -----------------

Kysy igumenilta. Igumeni on luostarin johtaja.

• sivusta seurannut

Että toi akka jaksaa mua vihata. Eikö sen vihan tarve sitten millään tule tyydytetyksi?

Jk. Sinuakin minuksi luulee.

• -------------------*

Kysy ponomarilta se luulee ainakin olevansa vähintäänkin arkkipiispa omine traditioineen.

• Ei tarvitse muuta

- olet homo
      - rahanahne
      - toisia arvostamaton¨
      - itsekäs paskiainen

Terveppä menoa. Mutta älä tule takaisin muka jonkinlaisen valistuneena piispana.

• Miksi?

joillekin on niin vaikeaa antaa asiallisia vastauksia tai jos siihen ei kykene olla vastaamatta lainkaan. Kannattaa todellakin kysellä suoraan luostarista tai miksei joltakin papilta seurakunnassa. Täällä meni taas tämmöiseksi.

• ==

Jonkinverran luostarikilvoituksesta lukeneena siis ei omakohtaista kokemusta mutta kuitenkin tämmöinen tuntuma. Kuten eräs vastaus yllä osoittaa arvostusta luostariin menemällä et välttämättä saa, joten jos sitä havittelet,unohda. Toisekseen, mikä olet ihmisiäsi? Tuntuisi että joskus luostarielämä oli suositeltava vaihtoehto tavan yksinkertaiselle rahvaalle, joka ei aviossa halua elää. Nyt vaikuttaisi olevan enempi ehtoja millä sinne pääsee. Pitäisi olla elämässä menestynyt ja asiansa aina hoitanut nuhteeton jo valmiiksi. Mielellään bisneshenkinen. Jonkinlaista eliittiä jo mailmassa jotta pääsisi hengelliseen eliittiin. Jos olen väärässä niin sori, tältä vain tuntuu.

• ihmisiä.............

Onhan valtuustoissakin "nuhteettomia"

• Nooooh?

Vieläkö luostarielämä tuntuu hyvältä vaihtoehdolta?

• vellos Noah

Ehdottomasti. Soitin ja varasin kämpän. Sain tosi luksuskämpän telkulla ja motskalla, jolla voi käydä kartsalla kaljoilla tai muuten. Eka vuoden saan täällä vain katsella ja pitää muistaa käydä syömässä joka päivä ja kirkossa jos jaksaa. Seuraavana vuonna olis jo mahis johonkin igu-hommaan. Tänne kannatta tulla muidenkin.

• Onko totta?

Tuli edellisestä vietistä mieleen pari huhua jotka oon kuullu tutun tutun sanoneen. Ei sillä että niillä suurta merkitystä olisi mulle mutta ei vaan sovi mielikuvaan munkeista. Käykö joku munkeista pubeissa kaljottelemassa? Onko jollain munkilla telkkari? Moottoripyörä? Joku kuulemma tupakoi? Toisaalta jos nuo sallitaan munkkeus tuntuu vähän, siis VÄHÄN, houkuttelevammalta.

• vellos Noah

Tuon eka viestin jälkeen tuli melkonen ryysis respan eteen ja meinas kämpät loppua kesken, mutta sisään vain, tänne vielä mahtuu. Onhan noit p-maisia huhuja olut ja menyt. Minäkin olen kuulu joitain kummin kaiman systeriltä, oli nähny munkin menevän huussiin. Joku on väittäny, että joku olis sairastelluki. Täälläkö. Eihän ny munkit sellasta. Eihä ne oikeita oo, siis sellassii ihmisiä meinaan. Sikshä minäkin tänne tulin, ei oo tarvinnu vessassa juosta ku kävelemällä on homma hoitunu. Mukavia nää viitat.

• Olix

toi Valamon virallinen vastaus liikkeellä oleviin huhuihin?

• vellos Noah

Mistä Valmosta sä horiset?

• No

uudesta. Onx Suomessa muuallakin munkkeja?

• vellos Noah

Vähämpä tiedät. Vaikka missä. Entisiä ja nykyisiä vaikka kuinka. Toinen toistaan viisaampia vielä.

• jaa

nut eipä niitä juuri muualla näe, niin mistäs mää voisin tietää paljonko niitä on ja missä. ja aika hiljaa ovat viisaudestaan, vai liekö viisaudessaan.

• Holy Virtues

Luostarieläjän tulee varmaan nykyisten yhteiskunnallisten luostarisääntöjen mukaan olla rahallisesti tuottoisa sijoitus.Eikä pahaksi ole kunniallinen maallinen ansioluettelokaan, saahan sillä mainosta maailmalla.

Kunnianhimo on tälläinen avu jota tarvitsee olla kilvoitelijassa että kyseiset asiat luonnistuvat.

Nöyryys tulee siinä mielesä mukaan että osaa lipaista kielellään ja olla myötämielinen oikeille henkilöille ja oikeaan aikaan ja oikeassa asiassa.

Muulla ei liene kovinkaan paljon merkitystä ellei sellaiset asiat astu edellämainittujen tielle.

• pkm

Sitähän se vähän vaikuttaa että maailman arvot jyllää luostarissakin. Tulos tai ulos. Pitääkö pyrkijän esittää CV? Reppanat, yksinäiset, masentuneet ja elämän kolhimat, turha toivo. Luostari ei ole teille! Mitähän Jeesus olis mieltä nykymeiningistä?

• yrittäjäksi

viikolla oli uutista että monet joutuu olemaan yrittäjinä vastoin tahtoaa,siivoojaat sun muut. munkeille sama juttu, joku oma bisnes siinä munkittelun ohessa pyöritettäväksi.

• Mikäs minä oon

sanomaan mutta sanon kuitenkin että Valamon moottoripyöräkerhon vois kans perustaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      47
      2498
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2477
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2372
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      57
      2145
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      32
      1867
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      84
      1685
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1143
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1024
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      41
      1005
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      56
      886
    Aihe