Onkohan paluumuuttaja oikeutettu mihinkään avustuksiin, ennenkuin löytää töitä? Onko miten pitkä odotusaika ensin? Vaikuttavatko säästöt avustuksen saantiin, eli jos on tarkoitus ostaa asunto ja on sitä varten säästössä rahaa, pitääkö se tuhlata elämiseen? Eli siis joutuuko ostamaan sen asunnon heti, ennenkuin rahat hupenevat? Toisaalta antaako pankki lainaa, ennen kuin on jotain tuloa? Paras siis tietysti etsiä työtä jo ennen Suomeen saapumista, mutta mitenhän se mahtaa onnistua?
Eikä tarvitse irvailla, että tulisin Suomeen elätiksi. Ei siellä niin lavea leipä ole, ellei omalla työllään asiat korjaa - kuten minäkin aion tehdä. Ihan alkuajan toimeentulosta nyt vain on kyse.
Paluumuuttajan työttömyysavustus
4
220
Vastaukset
- Suomeen taas
Paluumuuttajat eivät ole tervetulleita. Pysy vain siellä, missä olet, niinkö?
- Muutajattava
Kait olet hankkiutunut omassa maassasi ansiosidonnaisen työttömyyskorvauksen piiriin? Eli maksanut jäsen/kassan maksut tarpeelliselita ajalta ja kerryttänyt työssäoloehdon täyteen?
Sitten kun muutat suomeen, siirrät itsesi suomen vastaavan työttömyyskassan jäseneksi, sitten työkkäriin ilmottautumaa työttömäksi ja hakemaan ansiosidonnaista korvausta omalta kassalta.
Mikäli et ole mitään kassan jäsenyyttä itsellesi hoitanut, joudut hankkiutumaan jollakin konstilla kelan asiakkaaksi. Jos olet kerran menettänyt kelan asiakkuuden, on vaikeaa päästä takaisin. Mutta paluumuuttajia sinnekin aina siirtyy.
Ota ensin kelaan yhteyttä, sitä kautta alkuun, sitten työkkäriin. Sossu on vihonviimeinen vaihtoehto eikä sieltä luultavasti mitään saakaan.
Pankit ei lainaa ellei ole hyviä vakuuksia, eli ota kaikki omiaisuus mukaasi ja muuta maa, tontit, talot rahaksi ennen paluuta.
Varaudu siihen, että omia säästöjä ja omaa rahaa pitää olla ainakin 3 kuukaudeksi, ellei jopa 4 kuukaudeksi ennenkuin alkaa tullla muita avustustuksia.- dsfdst sdrt
Pakolaisten ei ilmeisesti tarvitse elää omin avuin kolme kuukautta, vaan saavat heti avustukset, valmiit asunnot huonekaluineen yms. Supisuomalaisten paluuta ei katsota hyvällä?
- Suomeen taas
Kiitos vastauksestasi. Huh, mihinkähjän tässä oikein itsensä on pistämässä? Täällä maksetaan palkasta 9% eläkerahastoon ja sen saa ulos, kun täyttää 58 vuotta, mihin minulla on vielä useita vuosia. Nuo työt ovat olleet satunnaisia osa-aikatöitä vuosien varrella. Viimeiset viisi vuotta olen elättänyt itseni täysin omalla yritykselläni. Voin periaatteessa jatkaa samaa työtä Suomessa, jos verottaja ei lyttää kohtuuttomin ennakkoveroin.
Jos olen oikein ymmärtänyt, en ole oikeutettu Suomessa työttömyysavustukseen, koska en ole maksellut itselleni eläkemaksuja (ei ole ollut ylimääräistä rahaa sellaiseen, ja eläkerahastot ovat viime vuosina puolittaneet asiakkaidensa pakolliset 'säästöt', joten eipä minulla niihin ole ollut hinkua vapaaehtoista rahaa työntää).
En tiedä, mitä eroa on olla Kelan, sossun tai työkkärin asiakkaana. Miksi niin monta paikkaa? En minä kai vielä eläkkeelle rupea. En ole työkyvytön enka sairas enkä edes laiska.
Rahaa minulla ei täällä maalimalla ole paljon kerääntynyt. Voisi sillä jonkun lahon mummonmökin ostaa, mutta millä sitten elän? Kolmen kuukauden laihdutuskuuri olisi vaikea paikka, kun ei ole noita vararasvakerroksia, joita kuluttaa:) Se taitaa kuitenkin olla paras vaihtoehto, että ostan jotain, mihin on varaa ja sitten jotenkin kitkuttelen. Vai voikohan sossu/kela/työkkäri vaatia minua myymään vastahankitun hökkelin ja kuluttamaan pakkomyynnistä saadut pennoset, ennenkuin antavat avustuksia? Suloiseen koti-Suomeen palaaminen alkaa arveluttaa. Vaikken elätettäväksi halua, jonkinlainen 'pehmeä lasku' olisi kiva.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911097
- 125876
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103835"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276657- 70595
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73573Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54526- 72483
Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33483