Mitä auton huolto ja varaosat maksavat, oikeasti?

Surusilmäinen kauris

Tulinko rahastetuksi, kun huollatin autoni merkkikorjaamolla Turussa? Seat Cordoban mittarissa oli 85 000 kilometriä ja huolto varaosineen kustansi seuraavasti.

Määräaikaishuolto 217,39
Proppu tiiviste 3,99
Raitisilmasuodatin 25,95
Öljynsuodatin 9,38
Lasinpesuneste 4,29
Öljy 88,10
Jätteenkäsittelymaksu 5,03
Nämä yht. 354,13

Etujarrulevyjen ja palojen vaihto 144,92
Jarrulevy etu 124,84
Etujarrupala sarja 41,66
Nämä yht. 311,42

EPC-valo palaa, vianetsintä 60,39
Jarruvalokytkimen vaihto 22,39
Jarruvalokatkaisin 18,45
Nämä yht. 101,23

Jakohihnan ja vesipumpun vaihto 289,85
Jakohihnasarja rullat 228,94
Vesipumppu 57,51
Jäähdytysneste 28,64
Nämä yht. 604,94

Jarrunesteen vaihto 48,31
Jarruneste 8,48
Nämä yht. 56,79

Oheistarvikkeet 50,91

YHTEENSÄ 1479,42

Meinasin tuolilta pudota, kun näin loppusumman. Edellinen huolto oli 12 500 kilometriä sitten ja silloinkin hinta jo oli mielestäni kova, yli 400 euroa. Ovatko "tavalliset" autonosat todella noin arvokkaita ja työ noin hintavaa?
Lisäksi vielä kysyivät, että maksanko rahalla vai kortilla. Ei nyt sattunu olemaan mukana puoltatoista tonnia... Lähdin käsilaukku tutisten liikkestä ja jäin miettimään, että uskallanko enää teetättää seuraavaa 100000 kilometrin huoltoa. Vaikka asunkin haja-asutusalueella 25 kilometrin päässä kaupungista, niin taitaa tulla taksilla ajaminen halvemmaksi. Pitäisikö myydä pirssi pois?

40

6201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainaki Turuus

      Eikö tuo ollut se hinta mitä sinulta pyydettiin ja sen maksoita, siis oikea hinta.
      Auton pitätäminen maksaa nykypäivänä ja on maksanut aina.
      Huoltojen ja korjausten hinnat kysytään yleensä etukäteen.

    • RYÖSTÖÄ! !

      Kun "työstä" on rahastettu n. 700, se tarkoittaa noin 9 tunnin veloitusta! Töihin ei varmaankaan mennyt, kuin 4,5 tuntia, joten 350 € on otettu siinä mielessä, että toiste ei tätä asiakasta tähän puljuun kaivata.

      Miksi autoon vaihdettiin etujarrulevy vaiko levyt? Luultavasti ihan turhaan koko 311 €.

      Jarrunesteen vaihto on luultavasti ollut turhaa.

      Oheistarvikkeet 51 €! Mitä ihmettä? Onko sinulta laskutettu asentajalle uusi vaatekerta, 100 kiloa käsipyyhkeitä ja 20 litraa käsienpesuainetta?

      Määräaikaishuollon nimellä tapahtuva öljynvaihto ja ylihintaisen pissapojannesteen myynti, 217€, on tuottavaa liiketointa!

      • ala asentajaksi

        Työt ovan hinnoiteltu kiinteällä hinnoittelulllu.
        Jarrunesteet vaihdetaan yleensä 2-4v. vuoden välein tai sitten kun se on siinä kunnossa.
        Etujarrulevyt ja palat voivat nykyautoissa olla jo vaihtokunnossa noilla kilometreillä.
        Jakohina vaihdetaan kilometrien tai kuluneen ajan mukaan tässä tapauksessa ilmeisesti vuosien mukaan kuten jarrunestekkin.
        Tuossahan on vaihdettu jos jonkinlaista kytkintä ja katkaisijaa ja etsitty vikaa.
        Onhan se valitettavaa, että työ ja korjaus maksaa, voihan sen tehdä itsekkin jos haluaa.
        Minusta hinta on ihan normaali.


      • joku vaan
        ala asentajaksi kirjoitti:

        Työt ovan hinnoiteltu kiinteällä hinnoittelulllu.
        Jarrunesteet vaihdetaan yleensä 2-4v. vuoden välein tai sitten kun se on siinä kunnossa.
        Etujarrulevyt ja palat voivat nykyautoissa olla jo vaihtokunnossa noilla kilometreillä.
        Jakohina vaihdetaan kilometrien tai kuluneen ajan mukaan tässä tapauksessa ilmeisesti vuosien mukaan kuten jarrunestekkin.
        Tuossahan on vaihdettu jos jonkinlaista kytkintä ja katkaisijaa ja etsitty vikaa.
        Onhan se valitettavaa, että työ ja korjaus maksaa, voihan sen tehdä itsekkin jos haluaa.
        Minusta hinta on ihan normaali.

        Onhan nuo aika suolaisia hintoja.

        Esimerkiksi etujarrupalat ja etujarrulevyt eivät paljon maksa, entisessä autossani piti irrottaa pyörä ja kaksi ristikantaruuvia sekä vetää ulos muutama klipsi.

        Osien hinnan näkee biltemasta tai motonetistä, samaa rautaa ne ovat. Ja maksavat puolet tai neljänneksen.

        Omassa autossani vesipumppu maksoi saman verran mutta oli ollut pakko tilata USA:sta kun täällä ei ollut. Oli muistaakseni neljällä pultilla kiinni, vaihdoin itse.

        Jakohihna voi joissakin autoissa olla hankalassa paikassa, voi sen vaihtamisessa melkein tunti mennä.

        Jarrunesteen vaihdossa avataan vuorollaan neljä ilmausruuvia joissa on nipukka alipaineletkua varten. Pitää muistaa lisätä muutaman kerran nestettä säiliöön ettei imaise ilmaa jarruputkiin. Työ on vaativuudeltaan samaa luokkaa kuin puutarhaletkun hanan avaaminen neljä kertaa mutta hieman sottaisempaa.

        Öljynvaihdossa ei ole mitään tarvetta uusia proppua ellei huoltomies ole ryssinyt kierteitä ihan paskaksi ja on pakko tehdä uudet kierteet isommalle.
        Tiiviste on syytä vaihtaa, maksaa noin euron. Eikä sitäkään tarvitsisi tehdä muuten kuin katsastusmiehen iloksi, muuten urputtaa öljytipasta vaikka asfaltti- ja öljysorateille samaa tavaraa kipataan tonneittain joka metrille. Eivät ole kuulleet mistä öljysora on tehty.

        Itse maksoin puolisynteettisestä hyvälaatuisesta öljystä citymarkettiin viimeksi noin 17 euroa. Vaihdan usein koska moottori kestää silloin paremmin. Suodattimesta joudun maksamaan 4-5 euroa.

        Vianetsintä on nykyisin sitä että tilaa Taiwanilta kaapelin joka maksaa 5-20 euroa postikuluineen. Toinen pää auton liittimeen ja toinen pää läppäriin.
        Sitten painetaan nappia ja kone kertoo mikä on vialla.

        Piti laskea muutamaan kertaan. Tuo määräaikaishuolto olisi maksanut itse tehtynä 47 euroa ja aikaa olisi mennyt ehkä puoli tuntia kun joutuu pihalla tekemään.

        Muista töistä en ole tehnyt jakohihnan vaihtoa koska autossani ei ole sellaista enkä jarrunesteen vaihtoa koska se on hankalaa ilman varsin yksinkertaista paineilmatyökalua. Ja kun ei ole sitä paineilmaakaan eikä nosturia.


      • 19+19
        joku vaan kirjoitti:

        Onhan nuo aika suolaisia hintoja.

        Esimerkiksi etujarrupalat ja etujarrulevyt eivät paljon maksa, entisessä autossani piti irrottaa pyörä ja kaksi ristikantaruuvia sekä vetää ulos muutama klipsi.

        Osien hinnan näkee biltemasta tai motonetistä, samaa rautaa ne ovat. Ja maksavat puolet tai neljänneksen.

        Omassa autossani vesipumppu maksoi saman verran mutta oli ollut pakko tilata USA:sta kun täällä ei ollut. Oli muistaakseni neljällä pultilla kiinni, vaihdoin itse.

        Jakohihna voi joissakin autoissa olla hankalassa paikassa, voi sen vaihtamisessa melkein tunti mennä.

        Jarrunesteen vaihdossa avataan vuorollaan neljä ilmausruuvia joissa on nipukka alipaineletkua varten. Pitää muistaa lisätä muutaman kerran nestettä säiliöön ettei imaise ilmaa jarruputkiin. Työ on vaativuudeltaan samaa luokkaa kuin puutarhaletkun hanan avaaminen neljä kertaa mutta hieman sottaisempaa.

        Öljynvaihdossa ei ole mitään tarvetta uusia proppua ellei huoltomies ole ryssinyt kierteitä ihan paskaksi ja on pakko tehdä uudet kierteet isommalle.
        Tiiviste on syytä vaihtaa, maksaa noin euron. Eikä sitäkään tarvitsisi tehdä muuten kuin katsastusmiehen iloksi, muuten urputtaa öljytipasta vaikka asfaltti- ja öljysorateille samaa tavaraa kipataan tonneittain joka metrille. Eivät ole kuulleet mistä öljysora on tehty.

        Itse maksoin puolisynteettisestä hyvälaatuisesta öljystä citymarkettiin viimeksi noin 17 euroa. Vaihdan usein koska moottori kestää silloin paremmin. Suodattimesta joudun maksamaan 4-5 euroa.

        Vianetsintä on nykyisin sitä että tilaa Taiwanilta kaapelin joka maksaa 5-20 euroa postikuluineen. Toinen pää auton liittimeen ja toinen pää läppäriin.
        Sitten painetaan nappia ja kone kertoo mikä on vialla.

        Piti laskea muutamaan kertaan. Tuo määräaikaishuolto olisi maksanut itse tehtynä 47 euroa ja aikaa olisi mennyt ehkä puoli tuntia kun joutuu pihalla tekemään.

        Muista töistä en ole tehnyt jakohihnan vaihtoa koska autossani ei ole sellaista enkä jarrunesteen vaihtoa koska se on hankalaa ilman varsin yksinkertaista paineilmatyökalua. Ja kun ei ole sitä paineilmaakaan eikä nosturia.

        "Öljynvaihdossa ei ole mitään tarvetta uusia proppua ellei huoltomies ole ryssinyt kierteitä ihan paskaksi ja on pakko tehdä uudet kierteet isommalle.
        Tiiviste on syytä vaihtaa, maksaa noin euron."

        Ei ole ollut koskaan ongelmaa propun kierteiden kanssa.
        Useammin tulee vastaan proppuja joista on nylkytetty kanta pilalle. Ei lähde yleensä muuten auki kuin hitsaamalla mutteri proppuun. Eikä sellaista kerran korjattua proppua voi laittaa asiakkaan autoon kiinni, vaikka se ajaakin ihan saman asian.


        "Jarrunesteen vaihdossa avataan vuorollaan neljä ilmausruuvia joissa on nipukka alipaineletkua varten. Pitää muistaa lisätä muutaman kerran nestettä säiliöön ettei imaise ilmaa jarruputkiin. Työ on vaativuudeltaan samaa luokkaa kuin puutarhaletkun hanan avaaminen neljä kertaa mutta hieman sottaisempaa." ja
        "Muista töistä en ole tehnyt jarrunesteen vaihtoa koska se on hankalaa ilman varsin yksinkertaista paineilmatyökalua"

        Koitahan päättää onko se helppoa vai hankalaa. Kerro sitten lopputulos.


      • tee itee
        19+19 kirjoitti:

        "Öljynvaihdossa ei ole mitään tarvetta uusia proppua ellei huoltomies ole ryssinyt kierteitä ihan paskaksi ja on pakko tehdä uudet kierteet isommalle.
        Tiiviste on syytä vaihtaa, maksaa noin euron."

        Ei ole ollut koskaan ongelmaa propun kierteiden kanssa.
        Useammin tulee vastaan proppuja joista on nylkytetty kanta pilalle. Ei lähde yleensä muuten auki kuin hitsaamalla mutteri proppuun. Eikä sellaista kerran korjattua proppua voi laittaa asiakkaan autoon kiinni, vaikka se ajaakin ihan saman asian.


        "Jarrunesteen vaihdossa avataan vuorollaan neljä ilmausruuvia joissa on nipukka alipaineletkua varten. Pitää muistaa lisätä muutaman kerran nestettä säiliöön ettei imaise ilmaa jarruputkiin. Työ on vaativuudeltaan samaa luokkaa kuin puutarhaletkun hanan avaaminen neljä kertaa mutta hieman sottaisempaa." ja
        "Muista töistä en ole tehnyt jarrunesteen vaihtoa koska se on hankalaa ilman varsin yksinkertaista paineilmatyökalua"

        Koitahan päättää onko se helppoa vai hankalaa. Kerro sitten lopputulos.

        Nyt oli puhe merkkiliikkeen huolto- ja korjaushinnoista ja nuo alittajan hinnat ovat ihan linjassaan nykyiseen hintatasoon.
        Aina löytyy teitä "osaajia" ja "mestereita" jotka tekevät kaikki itse ja on helppoa.
        siitähän ei ollut edes kysymys.
        Vieraalla teettäminen maksaa ja kaikki ei osaa tai ei viitsi tehdä kaikkea itse.


      • joku vaan
        19+19 kirjoitti:

        "Öljynvaihdossa ei ole mitään tarvetta uusia proppua ellei huoltomies ole ryssinyt kierteitä ihan paskaksi ja on pakko tehdä uudet kierteet isommalle.
        Tiiviste on syytä vaihtaa, maksaa noin euron."

        Ei ole ollut koskaan ongelmaa propun kierteiden kanssa.
        Useammin tulee vastaan proppuja joista on nylkytetty kanta pilalle. Ei lähde yleensä muuten auki kuin hitsaamalla mutteri proppuun. Eikä sellaista kerran korjattua proppua voi laittaa asiakkaan autoon kiinni, vaikka se ajaakin ihan saman asian.


        "Jarrunesteen vaihdossa avataan vuorollaan neljä ilmausruuvia joissa on nipukka alipaineletkua varten. Pitää muistaa lisätä muutaman kerran nestettä säiliöön ettei imaise ilmaa jarruputkiin. Työ on vaativuudeltaan samaa luokkaa kuin puutarhaletkun hanan avaaminen neljä kertaa mutta hieman sottaisempaa." ja
        "Muista töistä en ole tehnyt jarrunesteen vaihtoa koska se on hankalaa ilman varsin yksinkertaista paineilmatyökalua"

        Koitahan päättää onko se helppoa vai hankalaa. Kerro sitten lopputulos.

        Olen nähnyt noita laskuja. Etupäässä isäni autosta jolla oli ajettu perikymmentä tuhatta kilometriä ja piti esimerkiksi uusia öljyproppu vaikka oli koko ajan huollatettu samassa merkkiliikkeessä. Samoin käsijarrun hitsaaminen vaikutti oudolta kun isäni ei sitä koskaan käyttänyt.

        Ainoa mitä en ole nähnyt on lasku takapenkin rasvauksesta.

        Kun kysyit, minulta sujuu myös jarrunesteen vaihto letkunpätkän, hillopurkin ja apulaisen kanssa. En vaan viitsi väkertää koska se on kunnon vehkeillä erittäin paljon nopeampaa.


      • Anonyymi
        19+19 kirjoitti:

        "Öljynvaihdossa ei ole mitään tarvetta uusia proppua ellei huoltomies ole ryssinyt kierteitä ihan paskaksi ja on pakko tehdä uudet kierteet isommalle.
        Tiiviste on syytä vaihtaa, maksaa noin euron."

        Ei ole ollut koskaan ongelmaa propun kierteiden kanssa.
        Useammin tulee vastaan proppuja joista on nylkytetty kanta pilalle. Ei lähde yleensä muuten auki kuin hitsaamalla mutteri proppuun. Eikä sellaista kerran korjattua proppua voi laittaa asiakkaan autoon kiinni, vaikka se ajaakin ihan saman asian.


        "Jarrunesteen vaihdossa avataan vuorollaan neljä ilmausruuvia joissa on nipukka alipaineletkua varten. Pitää muistaa lisätä muutaman kerran nestettä säiliöön ettei imaise ilmaa jarruputkiin. Työ on vaativuudeltaan samaa luokkaa kuin puutarhaletkun hanan avaaminen neljä kertaa mutta hieman sottaisempaa." ja
        "Muista töistä en ole tehnyt jarrunesteen vaihtoa koska se on hankalaa ilman varsin yksinkertaista paineilmatyökalua"

        Koitahan päättää onko se helppoa vai hankalaa. Kerro sitten lopputulos.

        Eikös hän sanonut että hankalaa ilman työkalua (alipaine imuri) tarvii polkea jarrua niin perkeleesti kaverin kera ja helppoa työkalun kanssa, mutta kun ei ole kompuraakaan , josta päästään siihen että autohommat on kovin kivoja ja helppoja ja halpoja kun ensin hommaa hallit kompurat nosturit kaikki normaalit ja hieman epänormaalimmatkin työkalut ja malttaa hitsailla proppuun muttereita jotta saa niitä auki, melkeinpä väitän että halvemmalla tekee liikkeessä kun rupee omaa varten kaiken hommaan ja aikaansa käyttään, mut jos tykkää harrastaa niin harrastuksethan maksaa .


    • Pajanyrkki

      Katsoppa Motonetin sivuilta noiden vaihdettujen osien ja tarvikkeiden hinnat vertailun vuoksi. Kyllä ne sieltä pitäisi löytyä kun selaa.

      Sitten jonkin taviskorjaamon tuntitaksa n. 50€.

      Erotus on ollut sitä merkkiliikkeen rahastusta.

      • reaalielämää

        Tavis korjaamon ammattitaidosta ja tuntien määrästä ei välttämättä tiedä etukäteen ja tuppa yleensä noita tunte kertyvän enemmän mitä halvempi taksa on. Merkkiliikkeeltä saa takuun jakopään huollosta ja se takuu ainakin toimii oikeasti. Alkuperäiset osta ovat yleensä huomattavasti parempi kuin tarvikeosat.
        Halpa ei siis ole aina halvempi.


      • joku vaan
        reaalielämää kirjoitti:

        Tavis korjaamon ammattitaidosta ja tuntien määrästä ei välttämättä tiedä etukäteen ja tuppa yleensä noita tunte kertyvän enemmän mitä halvempi taksa on. Merkkiliikkeeltä saa takuun jakopään huollosta ja se takuu ainakin toimii oikeasti. Alkuperäiset osta ovat yleensä huomattavasti parempi kuin tarvikeosat.
        Halpa ei siis ole aina halvempi.

        Miten tuo nyt on?

        Kun itse olen menestyksellä tehnyt useimmat noista hommista vaikka olen kokonaan eri alalta. Ei kai se jakopään huoltokaan olisi kovin vaikeaa, pitää vain huolehtia että ei käännä yläpään ratasta huollon aikana.

        Melko hullua että joutuu maksamaan ehkä 15.000 euron öljynvaihdosta ja pissapojan nesteen lisäämisestä 1.500 euroa.


      • joku vaan
        joku vaan kirjoitti:

        Miten tuo nyt on?

        Kun itse olen menestyksellä tehnyt useimmat noista hommista vaikka olen kokonaan eri alalta. Ei kai se jakopään huoltokaan olisi kovin vaikeaa, pitää vain huolehtia että ei käännä yläpään ratasta huollon aikana.

        Melko hullua että joutuu maksamaan ehkä 15.000 euron öljynvaihdosta ja pissapojan nesteen lisäämisestä 1.500 euroa.

        Sorry, tuli keskeytys kesken lauseen.

        Siis 15.000 maksavan auton öljynvaihdosta.


      • Samaa tavaraa
        reaalielämää kirjoitti:

        Tavis korjaamon ammattitaidosta ja tuntien määrästä ei välttämättä tiedä etukäteen ja tuppa yleensä noita tunte kertyvän enemmän mitä halvempi taksa on. Merkkiliikkeeltä saa takuun jakopään huollosta ja se takuu ainakin toimii oikeasti. Alkuperäiset osta ovat yleensä huomattavasti parempi kuin tarvikeosat.
        Halpa ei siis ole aina halvempi.

        Samalla mallikoodilla on usein nykyisin tarvikeosat kuin vastaava automerkkikohtainenkin varaosa. Ja ne automerkkikohtaisesti pakatut osat ovat usein pakatut alkuperäisessä pakkauksessaan automerkin logolla ja nimellä varustettuun pakkaukseen.

        Neljä tuntia on jakopäälle laskettu merkkihuollossa aikaa. Oikeassa korjaamossa samasta työstä veloitetaan 1 1/2 tuntia.

        Merkkivaraosatiskiltä olen muutaman kerran ostanut osia ja siellä on ollut tarjolla samaa tarvikeosaakin neljäsosahinnalla verrattuna saman osan hintaan automerkin mukaisessa pakkauksessa.

        Huimin hinnanero on ollut matkamittarin vaijerissa sama tuote 20E tai 200E. Ainoa ero oli siinä että automerkkikohtainen varaosa oli alkuperäispakkauksen lisäksi pakattu automerkin pakkaukseen.


      • tuurista kii
        Samaa tavaraa kirjoitti:

        Samalla mallikoodilla on usein nykyisin tarvikeosat kuin vastaava automerkkikohtainenkin varaosa. Ja ne automerkkikohtaisesti pakatut osat ovat usein pakatut alkuperäisessä pakkauksessaan automerkin logolla ja nimellä varustettuun pakkaukseen.

        Neljä tuntia on jakopäälle laskettu merkkihuollossa aikaa. Oikeassa korjaamossa samasta työstä veloitetaan 1 1/2 tuntia.

        Merkkivaraosatiskiltä olen muutaman kerran ostanut osia ja siellä on ollut tarjolla samaa tarvikeosaakin neljäsosahinnalla verrattuna saman osan hintaan automerkin mukaisessa pakkauksessa.

        Huimin hinnanero on ollut matkamittarin vaijerissa sama tuote 20E tai 200E. Ainoa ero oli siinä että automerkkikohtainen varaosa oli alkuperäispakkauksen lisäksi pakattu automerkin pakkaukseen.

        Joskus on näinkin, mutta useimmiten ei. Jotkut Bilteman osat ovat ihan kuraa ja jotkut asiallisia, haluaisitko sinä vesipumpun tai hihnakiristimen olevan sitä kuraa???


      • joka lähtöön löytyy
        Samaa tavaraa kirjoitti:

        Samalla mallikoodilla on usein nykyisin tarvikeosat kuin vastaava automerkkikohtainenkin varaosa. Ja ne automerkkikohtaisesti pakatut osat ovat usein pakatut alkuperäisessä pakkauksessaan automerkin logolla ja nimellä varustettuun pakkaukseen.

        Neljä tuntia on jakopäälle laskettu merkkihuollossa aikaa. Oikeassa korjaamossa samasta työstä veloitetaan 1 1/2 tuntia.

        Merkkivaraosatiskiltä olen muutaman kerran ostanut osia ja siellä on ollut tarjolla samaa tarvikeosaakin neljäsosahinnalla verrattuna saman osan hintaan automerkin mukaisessa pakkauksessa.

        Huimin hinnanero on ollut matkamittarin vaijerissa sama tuote 20E tai 200E. Ainoa ero oli siinä että automerkkikohtainen varaosa oli alkuperäispakkauksen lisäksi pakattu automerkin pakkaukseen.

        Aina saman näköinen osa ei ole sama kuin toinen.
        Huonolaatuisia tarvikkeita löytyy maailmasta todella paljon ja jopa liikkeet myyvät niitä hyvässä uskossa. Jotkut ovat jopa piraatteja ja laatu sen mukaan.
        Merkkiosa ja Auton alkuperäisosa on yleeensä samaa, sillä ei automerkki osia juurkaan tee.


      • Auto Masentaja 2
        tuurista kii kirjoitti:

        Joskus on näinkin, mutta useimmiten ei. Jotkut Bilteman osat ovat ihan kuraa ja jotkut asiallisia, haluaisitko sinä vesipumpun tai hihnakiristimen olevan sitä kuraa???

        Ensinnäkään siinä vesipumpun ja hihnankiristimen vaihdossa ei ole mitään järkeä ellei niissä ole vikaa. Kiristin on kestänyt minun autossani keskimäärin 200000 km ennenkuin alkaa laakeri rohisemaan ja pitää uusia. Vesipumpulla on nyt ajettu 435000 km eikä mitään vikaa vielä.
        Eikä siinä jarrunesteen vaihdossakaan ole järjen hiventäkään. Kyllä se sitten vaihtuu kun muuta jarruremonttia joutuu joskus tekemään. Muu vaihto on kaupallista huijausta.
        Tosi on, että jotkut Bilteman tuotteet ovat sutta ja sekundaa. Lähinnä jotkut työkalut. Bilteman varaosissa ei minulla ole koskaan ollut moitittavaa.

        Kyllä tosiaan kaurista on nyt rahastettu oikein suokuokalla. Kannattaa etsiä osaava kaveri tekemään kohtuuhinnalla. Vaan mistä sitä aina löytää?


      • ingeniero12
        Samaa tavaraa kirjoitti:

        Samalla mallikoodilla on usein nykyisin tarvikeosat kuin vastaava automerkkikohtainenkin varaosa. Ja ne automerkkikohtaisesti pakatut osat ovat usein pakatut alkuperäisessä pakkauksessaan automerkin logolla ja nimellä varustettuun pakkaukseen.

        Neljä tuntia on jakopäälle laskettu merkkihuollossa aikaa. Oikeassa korjaamossa samasta työstä veloitetaan 1 1/2 tuntia.

        Merkkivaraosatiskiltä olen muutaman kerran ostanut osia ja siellä on ollut tarjolla samaa tarvikeosaakin neljäsosahinnalla verrattuna saman osan hintaan automerkin mukaisessa pakkauksessa.

        Huimin hinnanero on ollut matkamittarin vaijerissa sama tuote 20E tai 200E. Ainoa ero oli siinä että automerkkikohtainen varaosa oli alkuperäispakkauksen lisäksi pakattu automerkin pakkaukseen.

        Wetterillä maksoi etujarrupalat 178euroa. Motonetissä 29,50e. Melkein pokka petti kun Wetterin kaveri kertoi hinnan :)

        Ennen vanhaan noita katelukuja kerrottiin jollain pii per kahdella, mutta nykyään kai sitten pii kertaa kaksi...


    • Kysy etukäteen

      Hinta on pöyristyttävä.
      Pyydä aina etukäteen hintatarjous, kysy useammasta paikasta.
      Itsekin Turussa käytän ad-korjaamo Hintukaista. Aina kertovat hinnat etukäteen ja pitää eurolleen paikkansa. Auton takuu säilyy ihan normaalisti. Suosittelen.

      • älä pety sitten

        Vai säilyy takuu ihan normaalisti? Sittenpä näet kun ensimmäisen kerran tulee vääntöä takuuasioissa. Sua on varoitettu.


      • Kysy etukäteen
        älä pety sitten kirjoitti:

        Vai säilyy takuu ihan normaalisti? Sittenpä näet kun ensimmäisen kerran tulee vääntöä takuuasioissa. Sua on varoitettu.

        Nähty ja koettu, ei mitään ongelmaa.


      • usko suuri tieto pie
        Kysy etukäteen kirjoitti:

        Nähty ja koettu, ei mitään ongelmaa.

        Odota vaan sitä "sopivaa vikaa" niin taatusti yllätyt. Koettu ja näetty on.


      • kysy etukäteen
        usko suuri tieto pie kirjoitti:

        Odota vaan sitä "sopivaa vikaa" niin taatusti yllätyt. Koettu ja näetty on.

        Ei ole tarvinnut yllättyä. Lainsäädäntökin on täysin yksiselitteinen.
        Minä (ja sinä) auton omistajana voit itse valita sille huolto- tai korjauspaikan.
        Se takuu säilyy kyllä - laki kun on laki suomessakin. Saattavat nikotella liikkeessä, mutta tähän vetoamalla aina toimii. Autoliikkeessä on pystyttävä aukottomasti osoittamaan, että joku työ olisi tehty väärin tai väärillä osilla, jos aikoisivat olla noudattamatta antamaansa lupausta - eli sitä takuuta.
        Ei ole ollut ongelmia tämän kanssa, eikä tule.


      • jo on usko kova
        kysy etukäteen kirjoitti:

        Ei ole tarvinnut yllättyä. Lainsäädäntökin on täysin yksiselitteinen.
        Minä (ja sinä) auton omistajana voit itse valita sille huolto- tai korjauspaikan.
        Se takuu säilyy kyllä - laki kun on laki suomessakin. Saattavat nikotella liikkeessä, mutta tähän vetoamalla aina toimii. Autoliikkeessä on pystyttävä aukottomasti osoittamaan, että joku työ olisi tehty väärin tai väärillä osilla, jos aikoisivat olla noudattamatta antamaansa lupausta - eli sitä takuuta.
        Ei ole ollut ongelmia tämän kanssa, eikä tule.

        Onhan noita lainsäädäntöjä paljonkin jotka eivät käytännössä takaa mitään. Takuuliike voi aina sanoa, ettei autoa ole huollettu virallisen huolto-ohjelman mukaan ja tarkastuksetkin on laiminlyöty. Noilla pärnäsillä ei ole saatavilla uusimpia ohjelmia joita nykyään päivitellään tehtaan ja maahantuojan puolesta mrkkihuollon yhteydessä, näistä ei ennen paljoa huudeltu, mutta nykyään on lähes poikkeukstta näin.


    • Eiks tää

      mene nyt jakeluun. Ei takuu ole kun sen vuoden korkeintaan. Nää 7 vuoden sadut on täysin sattuman varasia. Tää kuuloisa 7 vuoden takuun myöntäjä ei ole hoitanut asiaa koskaan. Nyt joku sanoo että kyllä hän on saanut korjauksen takuuna. Entäs seisontapäivät. Ei normi auto hajoile milloin sattuu.

    • E oli Kala

      Otetaan toinen näkökulma asiaan.
      Oliko nuo työt tilattuja töitä?
      Kysyttiinkö kustannusarviota ennen työtilausta?
      Tekikö liike jotain liikaa tai ilman lupaa?
      Jo oli tilattuja töitä, niin eihän se hinta voinut tulla yllätyksenä.

      En minä anna lupaa potkia perseelle ja sitten valittaa potkijalle, että sattui...

      Ps. Sehän oli kohteliaasti tehty, että kysyivät maksutapaa etukäteen. Hienoa asiakaspalvelua.

    • Nyrkkipajoilla myös

      Itsellä pelkkä vesipumpun vaihto yht. 500e sisältäen itse hankitun pumpun:) Korjaamoilla on yleisenä tapana laskuttaa osista ja öljyistä tuplahinta. Jos viet omia osia niin sitten nousee työn hinnoittelu. Sad but true.

      • joku vaan

        Itse vaihdoin vesipumpun alle puolessa tunnissa kun varaosaa ei saanut korjaamolle sopivassa ajassa.

        Ei ollut edes vaikeaa, mitä nyt tuuletuspropellin joutui ruuvaamaan irti melko pienessä tilassa.

        Ei kai niistä öljyistä tai muista enää tuplahinnalla pääse, taitaa mennä kalliimmaksi.

        Merkkihuoltamot tietysti pahimpia, muinoinkin isäni ajoi vuodessa noin 4000 kilometriä ja aina löysivät korjattavaa nykyisen 1000-2000 euron edestä.


    • Yualle
    • ei ymmärrä

      kyllä sai nauraa kun tätä luki :D itse olen automekaanikko ammatilta ja olen töissä autoasi korjaamoketjun korjaamossa. esim tuota kun luki

      "Ensinnäkään siinä vesipumpun ja hihnankiristimen vaihdossa ei ole mitään järkeä ellei niissä ole vikaa. Kiristin on kestänyt minun autossani keskimäärin 200000 km ennenkuin alkaa laakeri rohisemaan ja pitää uusia. Vesipumpulla on nyt ajettu 435000 km eikä mitään vikaa vielä."

      jakopää on auto tärkein huolto jossa ei kannata tinkiä jos autokorjaamo tekisi jakopään rempan niin että jättäisi vanhan kiristimen sinne ja se hajoaisi ajosta joutuisi autoon tekemään sen jälkeen kansi remontin joka maksaa 500-1500 euroa riippuen autonmerkkistä eli tämä 30-80 euron säästö varmaan kannattaa ja sama asia vesipumpun kanssa jos sitä ei vaihda voi olla mahdollista että se alkaa vuotamaan koska akseli kuluu ja joudut tekemään taas autoon jakopään rempan uudestaan

      • as2

        Ja tilanne vielä hyvin usein on se että jos autokorjaamo säästää asiakkaan 60e vesipumpun tai kiristimen kohdalla on tilanne usein se että se samainen autokorjaamo korvaa myös hihnan katkeamisesta tulevat kustannukset.
        Eri asia on tietenkin jos tekee itse ja itselleen.. Silloin homman saa tehdä ihan juuri niinkuin haluaa ja joskus säästää joskus taas ei.


      • Anonyymi

        Minä en olekaan mikään "automekaanikko" vaan ihan oikea, koulutuksen saanut autonasentaja. Ja muutaman vuoden asennuskokemuksen jälkeen autoteknikoksi lukenut. 9,1 keskiarvolla.
        Panehan paremmaksi, "automekaanikko"!


    • joo3

      Mistäs tietää varmasti , mitä autolle on tehty jos ei ole itse katsomassa.?

      Eikö olis helppo vedättää ainaki osa töistä? On näitä enenkin nähty

      Autokorjaamon ei tarvi edes antaa vanhoja osia takas, mikä nyt olis edes vähän luotettavempaa asiaakkaan kannalta

      • as2

        Autokorjaamon käsittääkseni pitää antaa käytetyt osat asiakkaalle takaisin mutta siitä pitää mainita ennen työn aloitusta.


      • Anonyymi
        as2 kirjoitti:

        Autokorjaamon käsittääkseni pitää antaa käytetyt osat asiakkaalle takaisin mutta siitä pitää mainita ennen työn aloitusta.

        Tottakai annettava takaisin ilman eri sopimista!


    • Arto Asentaj

      JO ON VIISASTA PORUKKA . SUURIN OSA TEISTÄ Ei TAIDA TIETÄÄ AUTOSTA MUUT KUIN Ettei saa kivitää

      • Jon3

        Miten niin ei saa kivittää???


    • Autonainen

      Ei nää anna aloittajalle kunnon vastausta. Totuus on, että merkkiliikkeen huollot ovat sietämättömän kalliita, enkä veisi niihin enää yli 5 v ikäistä autoa, vaan siinä vaiheessa joko vaihdan uudempaan tai siirryn taviskorjaamon asiakkaaksi.

      Sua myös selkeästi kusetettiin: asiakkaalta pitäisi kysyä, jos huolto tulee maksamaan enemmän kuin keskihinta. Naisasiakasta pyritään aina kusettamaan!

      Omalle kohdalle kävi esim seuraavaa: vein auton katsastukseen isoon liikkeeseen, jonka vieressä iso korjaamoketju. Ei mennyt läpi, vaan valitettiin päästöarvoista, jotka "rajalla". Korjaus maksoi 800 e, mutta kas vain niin auto ei mennytkään uusintakatsastuksesta läpi! Tässä vaiheessa otin mieheni mukaan ja teimme reklamaation: auto oli menossa katsastukseen joten oli selvää että se olisi pitänyt laittaa katsastuskuntoon! Olin vielä sanonut, että hommalla olisi kiire, tätä eivät tietenkään myöntäneet muistavansa. No, kun äänensävy tiukkeni niin alkoi palveluhalukkuutta löytymään ja lisäkorjaus maksoi "vain" toimistomaksun.

      Sen jälkeen olen aina katsastuttanut autoni peräkylän pikkuliikkeessä ja korjauttanut myös, koskaan ei ole maksanut yli 300 e ja usein on mennyt katsastuksestakin suoraan läpi.

    • Repikää siitä

      Itse lopetin autosektorille rahan lykkäämisen. Ohessa minun arvioni säästöstä (minulla on siis edustusauto).
      - Lopetin Kaskon, säästö 900 eur/vuosi
      - vaihdan itse talvirenkaat ja laitan ne omaan varastoon säästö 150eur/vuosi
      - pesen auton itse säästö 240eur/vuosi
      - Lopetin merkkiliikkeen huolto-ohjelmat, säästö 700 vuosi
      - Käytän huolto-ohjelmissa ja korjauksissa yksittäistä mies ja halli yrittäjää ja haen itse osat merkkiliikkeestä tai tavaratalosta. Esimerkkinä ison huollon kustannus oli merkkiliikkeen osilla 140eur, jossa työn osuus 50eur. Noilla nyrkkipajoilla on kyllä täydelliset testerit. Ai miksikö, no niiden työntekijät ovat rallimaailmassa mukana. Säästö korjauskustannuksissa merkkiliikkeeseen verrattuna 500 eur/vuosi
      - Meinaan pitää saman auton todella pitkään. Vaihtoautokaupassa autoliike otta aina osan voittona. Säästö 300eur/vuosi.
      - Jatkossa olen aina mukana vieressä, kun autooni tehdään jotakin. En maksa enää harjoittelusta. Eipä tuo ole kovinkaan vaikeaa, helpot hommat meinaan seuraavalla kerralla tehdä itse. säästö 20/vuosi.
      - Käytän autoni korjaamiseen myös käytettyjä osia, säästö 50eur/vuosi

      Ai mitä tapahtui. No minulta hajosi kone ja se meni takuuseen, mutta eipä hätää, koska minulla oli täydellinen huolto-ohjelma ja kuluttajasuoja. No, tapahtuma eteni siten, että autoliike oli valmis hyvittämään 40% korjauksesta. Korjaushinta 4teur. No korjaamo ei oikein osannut ja koko kone piti vaihtaa heidän vaihtovirheensä vuoksi. No korjaamo ei laskuttanut mitään (pitkä riitely) ja vaihdoin korjaamoa, jossa päädyin uuteen käytettyyn vähänajettuun koneeseen hinta laskulla kaikkineen 4,1teur!! Mutta...aikaisempi kone jäi minulle, jossa on kuluvia osia varaosiksi (Egr, Turbo) ja osa myytäväksi. Nyt olen jo käyttänyt vanhan turbon ja Egr, jotka olisivat tulleet maksamaan yli 2teur ja myynyt osia 1teur.

      Jos koneeseen tulee isompi korjaus, niin olen sitä mieltä, että kannattaa samantien vaihtaa uusi moottori ja jättää vanhasta varaosia,esim turbo, egr ja myydä loput. Kuluttajasuoja kannattaa samantien unohtaa, koska sitä kautta valitus kestää yli vuoden. Vaikka kuinka saisit autoliikkeen maksamaan osuutensa moottorista on sinulle jäävä osuus aina sama kuin nyrkkipajalla uusi käytetty moottori vaihdettuna. Tämän kerran kokeneena en jatkossa enää laita latiakaan ylimääräistä autosektorille tai huolto-ohjelmille. Otan kuitenkin aina tarjouksen eriteltynä, mitä olisin joutunut maksamaan. Se toimii samalla työlistana, mitä autolle pitää tehdä. Nykyään tulee kiva mieli kun auto rikkoontuu tai sitä pitää huoltaa. Haen meinaan merkkiliikkeestä tarjouksen ja vertaan kuinka paljon "säästin". Samalla tuen yrittäjää ja tiedän kenelle raha menee. En enää maksa, että joku istuu tiskissä ja juttelee mukavia ja saan kahvia.

      Repikää siitä

      PS. Kolarikorjaus nyrkkipajalla on muuten ihan älyttömän edullista. Tekevät alihankintaa merkkikorjaamoille. Kun kuulin hinnat, lopetin Kaskon.

      • ppkkhh

        Eräs ex jalkapallo ammattilainen palasi suomeen maailmalta vei bmw x5 merkkiliikkeeseen tekemään huoltoa loppusumma oli 1500 euroa ainut asia mistä kaveri huomautti oli lasipesunesteen säiliön täyttö 150 euroa kysy onko tosiaan lasipesuneste noin kallista


    • Anonyymi

      Merkkihuollossa kustannukset on toista luokkaa.
      Minä teen tähän lisäkysymyksen:
      Mistä tietää, minkähintasia varaosia autooni on käytetty. Asiakas ei saa korjaamolta varaosien ostettua hintaa vaan korjaamo kirjaa sen asiakkaan las kuun. Esim. Vertasin laakerin hintaa auton peyörään. Halvin oli 22e. kallein 64e. ja siltä väliltä löytyy monta laakerin hintaa, merkistä riippuen.
      Onko asiakkaan mahdollisuus saada nähdä, minkähintaine laakeri autooni on laitettu.
      Varaosilla korjaamo tekee komian voiton.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3120
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2111
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1885
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      72
      1587
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1346
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe