Satuitteko katsomaan tiistain Ajankohtaista kakkosta?

the._man

Järkyttävää, että joku vastustaa kehitysvammaisten muuttoa Littoisten Verkarantaan sillä perusteella, että kun ei tiedä millaisia nämä ovat, niin uskaltaako lapsia enää päästää vapaasti ulos ja asuntojen hinnat saattavat laskea.

Tässä Tarja Koiviston kirjoitus vammaisten puolesta.

http://www.ts.fi/online/mielipiteet/lukijoilta/271232.html

Tässä Taina Kovalaisen puheenvuoro vammaisia vastaan. Alkaa kohdassa 0.30.00

http://areena.yle.fi/video/1319570745531

Miksi yhä edelleen on ihmisiä, jotka haluavat vammaiset piiloon. On kyse sitten kehitysvammaisista tai vaikkapa liikenteessä vammautuneista? Joskus aikoinaan oli perheelle häpeä, jos syntyi vammainen lapsi ja hänet sitten sysättiin johonkin laitokseen pois silmistä. Ei tietenkään aina, mutta hyvin usein.

Tuo sama ajatusmaailma on yhä edelleen näkyvissä varsinkin kun on kyse ihmisistä, jotka omistavat kalliit asuntonsa. Not in my back yard.

259

4418

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pertta vaan

      Poissa silmistä, poissa mielestä, ehkä näillä Nimby-ihmisillä on tämä ajatus taustalla. Kehitysvammaiset pilaavat ikävillä ääntelyillään, ilmeilyillään ja oudoilla liikkumistavoillaan lähiympäristön ilmapiirin ja maineen.
      Sama koskee myös alkoholistien, huumehörhöjen, mielenterveysongelmaisten ja muiden vastaavien poikkeavien sijoittamista oman kodin lähistölle.

      Tällainen on Suomi vielä tänä päivänäkin, valitettavasti suvaitsevaisuus ei ole kovin yleistä.
      Oma pieni elinpiiri saattaa häiriintyä, kun elämän raadollinen todellisuus tulee liian lähelle.

      • the._man

        Ymmärrän sen, että huumeporukka saattaa olla ja usein onkin varsin arvaamatonta, mutta kehitysvammaiset? Sitä en tajua.

        Verkarannassa asuu yksi tuttavani. Haluaisin tietää mitä mieltä hän asiasta on, mutta en sen takia soita ja kysy. En haluaisi kuulla, että hän on samaa mieltä kuin tuo kahjo Kovalainen. En haluaisi uskoa että hän on samaa mieltä, mutta mistäs sitä koskaan tietää.


      • Pertta vaan
        the._man kirjoitti:

        Ymmärrän sen, että huumeporukka saattaa olla ja usein onkin varsin arvaamatonta, mutta kehitysvammaiset? Sitä en tajua.

        Verkarannassa asuu yksi tuttavani. Haluaisin tietää mitä mieltä hän asiasta on, mutta en sen takia soita ja kysy. En haluaisi kuulla, että hän on samaa mieltä kuin tuo kahjo Kovalainen. En haluaisi uskoa että hän on samaa mieltä, mutta mistäs sitä koskaan tietää.

        Myös kehitysvammaiset voivat olla arvaamattomia ja jopa väkivaltaisia.
        Eräs tuttavani sai vaikean olkapäävamman, kun hänen Down-poikansa tyrkkäsi suutuksissaan äidin katuun.
        Mutta näitä väkivaltaisia ja arvaamattomia on myös ns. normaaleissa lapsissa ja nuorissa.

        Ihminen on siitä outo, että hyväksyy kyllä nämä poikkeavat, kunhan he vaan eivät asu ja elä liian lähellä.
        Minä ehkä kysyisin ja miettisin sitten, puhuiko tuttava totta, kun sanoi mielellään ottavansa kehitysvammaiset naapureikseen.


      • the._man
        Pertta vaan kirjoitti:

        Myös kehitysvammaiset voivat olla arvaamattomia ja jopa väkivaltaisia.
        Eräs tuttavani sai vaikean olkapäävamman, kun hänen Down-poikansa tyrkkäsi suutuksissaan äidin katuun.
        Mutta näitä väkivaltaisia ja arvaamattomia on myös ns. normaaleissa lapsissa ja nuorissa.

        Ihminen on siitä outo, että hyväksyy kyllä nämä poikkeavat, kunhan he vaan eivät asu ja elä liian lähellä.
        Minä ehkä kysyisin ja miettisin sitten, puhuiko tuttava totta, kun sanoi mielellään ottavansa kehitysvammaiset naapureikseen.

        Kuka vaan voi olla arvaamaton. Päivystyspoleilla sekin asia tiedetään.

        "Minä ehkä kysyisin ja miettisin sitten, puhuiko tuttava totta, kun sanoi mielellään ottavansa kehitysvammaiset naapureikseen."

        - Minulla ei olisi mitään sitä vastaan. Mielummin soisin tuonne yläkertaan jonkun kehitysvammaisen, kuin nuo ns. normaalit, jotka jo kolmatta sukupolvea ovat metelöineet. Ensin äiti kolmen teinin kanssa hirveää huutoa ja pallonpotkimista ja sitten musiikinjytkettä niin että että täällä lattia tärisi ja nyt sitten tämä vanhin poika sai kaksoset ja ne ovat huutaneet yli vuoden joka helvetin viikonloppu ja nyt kun ne oppivat kävelemään, niin lauantaiaamusta sunnuntai-iltaan on saatananmoinen mekkala.

        Että joo.


      • 1.1947
        Pertta vaan kirjoitti:

        Myös kehitysvammaiset voivat olla arvaamattomia ja jopa väkivaltaisia.
        Eräs tuttavani sai vaikean olkapäävamman, kun hänen Down-poikansa tyrkkäsi suutuksissaan äidin katuun.
        Mutta näitä väkivaltaisia ja arvaamattomia on myös ns. normaaleissa lapsissa ja nuorissa.

        Ihminen on siitä outo, että hyväksyy kyllä nämä poikkeavat, kunhan he vaan eivät asu ja elä liian lähellä.
        Minä ehkä kysyisin ja miettisin sitten, puhuiko tuttava totta, kun sanoi mielellään ottavansa kehitysvammaiset naapureikseen.

        Aika paljon on itsestä kiinni, miten kehitysvammainen sinuun suhtautuu, yleensä positiivisesti. Hauskaa porukkaa ovat. Eivät he naapureita häiritse.
        Kannattaisi tehdä tutustumiskäynti alueelle k.vammaisten kanssa retken muodossa. Lystikkäitä he ovat ja melko tottelevaisiakin.
        Vaikemmat heistä eivät pääse asuntolaan, joten turha on vastustus. Paremminkin heistä voi saada apua pikkuhommiin, elleivät ole töissä päivisin.
        Ehkä vaivattomin tapa on aidan yli yhteydenpito, niin ei tule riippuvaisuuksia.


      • viirajaa pakoon
        the._man kirjoitti:

        Kuka vaan voi olla arvaamaton. Päivystyspoleilla sekin asia tiedetään.

        "Minä ehkä kysyisin ja miettisin sitten, puhuiko tuttava totta, kun sanoi mielellään ottavansa kehitysvammaiset naapureikseen."

        - Minulla ei olisi mitään sitä vastaan. Mielummin soisin tuonne yläkertaan jonkun kehitysvammaisen, kuin nuo ns. normaalit, jotka jo kolmatta sukupolvea ovat metelöineet. Ensin äiti kolmen teinin kanssa hirveää huutoa ja pallonpotkimista ja sitten musiikinjytkettä niin että että täällä lattia tärisi ja nyt sitten tämä vanhin poika sai kaksoset ja ne ovat huutaneet yli vuoden joka helvetin viikonloppu ja nyt kun ne oppivat kävelemään, niin lauantaiaamusta sunnuntai-iltaan on saatananmoinen mekkala.

        Että joo.

        asui aikoinaan kerrostalossa.minusta tuntui että ns tavallisilla viiraa enemmän,kuin toisenlaisilla ihmisillä,kyttäsivät postiluukusta että mitä me keskustellaan,eikä ne pösilöt osannut edes sanoa päivää eikä iltaa.mutta kun olen ollut vammaisten ja toisin kehittyneiden kanssa juttusilla osaavat sano päivää mitä sinulle kuuluu ja niin edespäin.minä muutin kerrostalosta pois viiraajien takia.nyt on ollut naapurissa vammaisia ja toisin kehittyneitä eivätkä kyttää toisten tekemisiä.


      • s
        the._man kirjoitti:

        Ymmärrän sen, että huumeporukka saattaa olla ja usein onkin varsin arvaamatonta, mutta kehitysvammaiset? Sitä en tajua.

        Verkarannassa asuu yksi tuttavani. Haluaisin tietää mitä mieltä hän asiasta on, mutta en sen takia soita ja kysy. En haluaisi kuulla, että hän on samaa mieltä kuin tuo kahjo Kovalainen. En haluaisi uskoa että hän on samaa mieltä, mutta mistäs sitä koskaan tietää.

        Lapseni on Verkarannan tehtaan viereisessä päiväkodissa ja minä todellakin toivon, että kehitysvammaiset pääsevät muuttamaan naapuriin. Lapset oppisivat pienestä pitäen hyväksymään erilaisuutta ja ymmärtämään, ettei nämä ole sen pelottavampia kuin me muutkaan. Kyllä tuntuu pahalta, että edelleen eletään näin suvaitsemattomassa maassa :/


      • raha on paha

        Minun mielestäni maailmasta on nykyisin tullut kovin materialistinen ja taloudellisiin arvoihin perustuva,enää ihmistä arvostetaan ainoastaan vain jos hänellä on rahaa tai kuten joissain liikkeissä sanotaan pesetaa minun ystäväpiiriini kuuluu kaikenlaisia ihmisiä ei oneksi mitään ökyrikkaita vaan ihan tavallisia ja siitä olen todellakin onnellinen saan olla kiitollinen ettei minusta ole tullut eikä tule sellaista ihmistä joa tujottaa materialistisiin yhteiskunnallisiin arvoihin unohtaen ihmiset ympärillään sellaisia ihmisiä me saamme nähdää esimerkiksi telvisiosta heitä on mm poliitikoissa valta ja raha sokaisee ihmiset , se saa heidät tekemään asioita joita he eivät muutoin tekisi.


      • Normaali nainen
        1.1947 kirjoitti:

        Aika paljon on itsestä kiinni, miten kehitysvammainen sinuun suhtautuu, yleensä positiivisesti. Hauskaa porukkaa ovat. Eivät he naapureita häiritse.
        Kannattaisi tehdä tutustumiskäynti alueelle k.vammaisten kanssa retken muodossa. Lystikkäitä he ovat ja melko tottelevaisiakin.
        Vaikemmat heistä eivät pääse asuntolaan, joten turha on vastustus. Paremminkin heistä voi saada apua pikkuhommiin, elleivät ole töissä päivisin.
        Ehkä vaivattomin tapa on aidan yli yhteydenpito, niin ei tule riippuvaisuuksia.

        Minä asun mieluimmin normaalien kanssa naapurina, en halua homoja, lesboja, väärän värisiä, vammaisia tai alkoja naapuriini. Onneksi itselläni on varaa ostaa asunto sellaisilta alueilta, jossa todennäköisyys häiritsevien yksilöiden näkemiseen on vähäinen.


      • kyllä sapettaa
        viirajaa pakoon kirjoitti:

        asui aikoinaan kerrostalossa.minusta tuntui että ns tavallisilla viiraa enemmän,kuin toisenlaisilla ihmisillä,kyttäsivät postiluukusta että mitä me keskustellaan,eikä ne pösilöt osannut edes sanoa päivää eikä iltaa.mutta kun olen ollut vammaisten ja toisin kehittyneiden kanssa juttusilla osaavat sano päivää mitä sinulle kuuluu ja niin edespäin.minä muutin kerrostalosta pois viiraajien takia.nyt on ollut naapurissa vammaisia ja toisin kehittyneitä eivätkä kyttää toisten tekemisiä.

        Olen kokenut samaa kuin nimimerkillä viiraajaa pakoon.Asun kerrostalossa ja pihayhtiön eläkkeellä olevat mummelit päivystävät aamusta iltaan kuka menee ja tulee ja juoruavat ihmisten asioita ja kun pihalla ei riittävästi kuulla niin juostaa kerroksesta toiseen kuuntelemassa ovien takana missä olisi vähän äänekkäämpi perheneuvottelu,josta saisi taas herkullisen jutun kerrottavaksi.vain murtoosa osaa tervehtiä muita.Yhdellä asukkaalla viiraa niin paljon että on katsonut aiheelliseksi laittaa ovensa ulkopuolelle meille muille elämän viisauksia ja ohjeita.Kyllä voi välillä sapettaa


      • Live and let live
        Normaali nainen kirjoitti:

        Minä asun mieluimmin normaalien kanssa naapurina, en halua homoja, lesboja, väärän värisiä, vammaisia tai alkoja naapuriini. Onneksi itselläni on varaa ostaa asunto sellaisilta alueilta, jossa todennäköisyys häiritsevien yksilöiden näkemiseen on vähäinen.

        Kuule ei sellaista ole olemassakaan kuin "normaali". Tuo käsite, kuten kauneuskin, on ihan katsojan silmässä. Sinäkin olet taatusti jollain tapaa "häiritsevä yksilö" jonkun mielestä.
        Miksi yleensäkään pitää tuomita tutustumatta? Täytyy olla hyvin pienet ympyrät jos niin tekee...


      • Näin on
        Normaali nainen kirjoitti:

        Minä asun mieluimmin normaalien kanssa naapurina, en halua homoja, lesboja, väärän värisiä, vammaisia tai alkoja naapuriini. Onneksi itselläni on varaa ostaa asunto sellaisilta alueilta, jossa todennäköisyys häiritsevien yksilöiden näkemiseen on vähäinen.

        Olen täysin samaa mieltä "normaali nainen" kirjoittajan kanssa! Silloin kun omia lapsia ootin, niin jo odotus aikana halusin kaikki mahdolliset testit ym.,että sain tietää odottavani normaalia ihmislasta. Jos yksikään testi olisi viitannu, että on tulossa vammanen, niin keskeytyksen oisin teettäny ja heti. Eihän noi ole edes ihmisen näkösiä ja olosia, ja en todellakaan ymmärrä, että mitä varten kehitysvammasia ihmisiä edes tehdään.


      • olet tyhmä
        Näin on kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä "normaali nainen" kirjoittajan kanssa! Silloin kun omia lapsia ootin, niin jo odotus aikana halusin kaikki mahdolliset testit ym.,että sain tietää odottavani normaalia ihmislasta. Jos yksikään testi olisi viitannu, että on tulossa vammanen, niin keskeytyksen oisin teettäny ja heti. Eihän noi ole edes ihmisen näkösiä ja olosia, ja en todellakaan ymmärrä, että mitä varten kehitysvammasia ihmisiä edes tehdään.

        Millainen on tällä hetkellä sun normaali lapsi?En ole vielä tähän ikään nähnyt yhtäkään lasta jossa ei olisi mitään epänormaalia.Täydellistä ei olekaa.Ajatteles jos sun lapsonen joutuu onnettomuuteen,ja hänestä tulee epänormaali.Vietkö pois silmistä.HÄPEE,olet sairas!


      • Räsymatto
        Normaali nainen kirjoitti:

        Minä asun mieluimmin normaalien kanssa naapurina, en halua homoja, lesboja, väärän värisiä, vammaisia tai alkoja naapuriini. Onneksi itselläni on varaa ostaa asunto sellaisilta alueilta, jossa todennäköisyys häiritsevien yksilöiden näkemiseen on vähäinen.

        Mitäs jos sinulle itselle tapahtuisi, vaikkapa jokun onnettomuus ja vammautuisit pahoin. Voisit joutua pyörätuoliin tai saada aivovamman. muistikin voi mennä ja tulla pakkoliikkeitäkin.Tai jollekkin läheisistäsi tapahtuisi jotakin edellä mainituista . Hylkäisitkö hänetkin. Vanhenpasikin vanhene, voi tulla dementiaa, parkisonintautia, alsheimeriä. Entäs, jos ihastuisit ja veisi jalat altasi joku noista mitä kammoksut Tai mitä olisi saada vammainen lapsi. Taidat kyllä olla niin keskeinen, ette halua lastakaan riesaksesi. Tänä päivänä voi myös työpaikka, varallisuus kadota ja huomaat olevansa rutiköyhä Sen olen oppinut elämassä,että en ikinä sano en minä ainakaan.Tai ei minulle. Monesti pahimmat pelkonsa joutuu kohtaamaan tavalla tai toisella. Toivon, että elämä opettaisi sinua kasvamaan aikuiseksi.


      • mkop
        Näin on kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä "normaali nainen" kirjoittajan kanssa! Silloin kun omia lapsia ootin, niin jo odotus aikana halusin kaikki mahdolliset testit ym.,että sain tietää odottavani normaalia ihmislasta. Jos yksikään testi olisi viitannu, että on tulossa vammanen, niin keskeytyksen oisin teettäny ja heti. Eihän noi ole edes ihmisen näkösiä ja olosia, ja en todellakaan ymmärrä, että mitä varten kehitysvammasia ihmisiä edes tehdään.

        Niin,miksi vanhempasi ovat tehneet sinutkin,aivovammaisen.?


      • Räsymatto
        Näin on kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä "normaali nainen" kirjoittajan kanssa! Silloin kun omia lapsia ootin, niin jo odotus aikana halusin kaikki mahdolliset testit ym.,että sain tietää odottavani normaalia ihmislasta. Jos yksikään testi olisi viitannu, että on tulossa vammanen, niin keskeytyksen oisin teettäny ja heti. Eihän noi ole edes ihmisen näkösiä ja olosia, ja en todellakaan ymmärrä, että mitä varten kehitysvammasia ihmisiä edes tehdään.

        Kaikissa testeissäkään ei näy onko lapsi vammainen., esim autistisuutta ei pystytä toteamaan ja voihan myös synnytyksessäkin tulla komplikaatioita. Aina voi sattua onnettomuuksia ja tulla monenlaisia yllätyksiä elämässä. Minkähälainen äiti oikein olet ja mitenhän lapsesi oikein kasvatat. Tunnetkohan edes aito oikeaa rakkautta läheisiäsi kohtaan Toivottavasti päiväkodissa ja koulussa lapsesi saavat kunnon kasvatusta. Empatiaa ja ymmärrystä läheisiä ihmisiä kohtaan.


      • masa oulusta

        Kyllä tuommosen kahon ämmän pitäs muutta siperiaan jos ei pysty kehitys vammaista hyväksyyn, näytti kyllä itse oman tyhymyytensä minä en tuommosta ämmää naapurin hyväksyis, kehitys ynm,,vammaiset olisivat sensiaan tervetulleita,,


      • Annihoitsu60
        s kirjoitti:

        Lapseni on Verkarannan tehtaan viereisessä päiväkodissa ja minä todellakin toivon, että kehitysvammaiset pääsevät muuttamaan naapuriin. Lapset oppisivat pienestä pitäen hyväksymään erilaisuutta ja ymmärtämään, ettei nämä ole sen pelottavampia kuin me muutkaan. Kyllä tuntuu pahalta, että edelleen eletään näin suvaitsemattomassa maassa :/

        Kylläpä tulin hyvälle tuulelle lukiessani suvaitsevan kirjoituksesi..olet suvaitseva lähimmäisellesi ..itse tututstuin jo pienenä naapurin keh vammaiseen jota pidettiin piilossa...ja äitinsä komensi pois pihastaan etten vain häntä näkisi..isarustensa mukana joskus pääsin oven suuhun..odottamaan ulos....ja nyt nään kuinka äidit vievät lapsiaan joka paikakkaan..Elämä vei hoito alalle ja harjotteluun vaan.hoitokotiin ja myöh työhön alalle...olin joku jota he tarvitsi...se tuntuu valtavan hyvälle..pienet poikani ovat tulleet jo pienenä tutuiksi vammaisten kanssa..ei ongelmaa koskaan..he aikuset jo ja toinen työskentelee huume ym päihdehoitajana...ennemmän ongelmaa nään siellä olevan...AIKOINAAN kun tuota HOITOKOTIA missä työskentelin oli sama juttu lähi asukkaat vastusti henkeen ja vereen ettei rakennettaisi..ja rakennettiin ja kaikenlaista ennakkoluuloo oli alkuun ,mutta olipa kiva mennä työhön kun eräs äiti lapsensa kans siinä mennessä sanoi että kiva kun olette siinä on kivaa kun järjestätte meille lapsiperheille ohjelmaakin ym tapahtumaa..eli nuoret äidit jo tottuneet..kuka vain voi vammautua oma lapsi tai sukulainen ..miten suhtaudumme? järjen käyttö on sallittua jopa toivottavaa!


      • Pirre*
        Pertta vaan kirjoitti:

        Myös kehitysvammaiset voivat olla arvaamattomia ja jopa väkivaltaisia.
        Eräs tuttavani sai vaikean olkapäävamman, kun hänen Down-poikansa tyrkkäsi suutuksissaan äidin katuun.
        Mutta näitä väkivaltaisia ja arvaamattomia on myös ns. normaaleissa lapsissa ja nuorissa.

        Ihminen on siitä outo, että hyväksyy kyllä nämä poikkeavat, kunhan he vaan eivät asu ja elä liian lähellä.
        Minä ehkä kysyisin ja miettisin sitten, puhuiko tuttava totta, kun sanoi mielellään ottavansa kehitysvammaiset naapureikseen.

        Väkivaltaisi kehitysvammaisia ei lasketa asumaan ja kuljeksimaan ns. vapaille markkinoille, ja toisaalta nykyään on hyvät lääkkeet joilla saadaan melko vaikeatkin käytöshäiriöt hoidettua pois, silti turruttamatta hömelöksi.

        Uskoisin mitä enemmän ihmisillä tulee tietoa kehitysvammaisista, sitä luontevammin he osaavat suhtautua heihin...esim. nykyään joillain paikkakunnilla laitetaan vammainen lapsi samaan luokkaan terveitten kanssa opiskelemaan, ja yleensä edes samaan koulurakennukseen, jolloin kaikki lapset oppivat tuntemaan erilaisuutta.

        On se kiva kun miun lapsenlapset ei säikähä sitten mitään erilaisuutta, ei mielenterv.potilaita eikä näitä kehitysvammaisia, kun vielä saataisiin joku mustaihoinen sukuun :))


      • 30
        kyllä sapettaa kirjoitti:

        Olen kokenut samaa kuin nimimerkillä viiraajaa pakoon.Asun kerrostalossa ja pihayhtiön eläkkeellä olevat mummelit päivystävät aamusta iltaan kuka menee ja tulee ja juoruavat ihmisten asioita ja kun pihalla ei riittävästi kuulla niin juostaa kerroksesta toiseen kuuntelemassa ovien takana missä olisi vähän äänekkäämpi perheneuvottelu,josta saisi taas herkullisen jutun kerrottavaksi.vain murtoosa osaa tervehtiä muita.Yhdellä asukkaalla viiraa niin paljon että on katsonut aiheelliseksi laittaa ovensa ulkopuolelle meille muille elämän viisauksia ja ohjeita.Kyllä voi välillä sapettaa

        Puhuvat mitä puhuvat. Onko sillä oikestaan mitään väliä? Ketä muuta kyttääjien puheet kiinnostavat kuin heitä itseään.


      • 25
        olet tyhmä kirjoitti:

        Millainen on tällä hetkellä sun normaali lapsi?En ole vielä tähän ikään nähnyt yhtäkään lasta jossa ei olisi mitään epänormaalia.Täydellistä ei olekaa.Ajatteles jos sun lapsonen joutuu onnettomuuteen,ja hänestä tulee epänormaali.Vietkö pois silmistä.HÄPEE,olet sairas!

        Normaali eli riittävän lähellä keskiarvoa tai tavannomaista jonkin asian suhteen. Ehkä normaalin eli keskivertoisen ihmisen on vaikea ymmärtää erilaisuutta ja elämän kirjoa.


      • 23
        olet tyhmä kirjoitti:

        Millainen on tällä hetkellä sun normaali lapsi?En ole vielä tähän ikään nähnyt yhtäkään lasta jossa ei olisi mitään epänormaalia.Täydellistä ei olekaa.Ajatteles jos sun lapsonen joutuu onnettomuuteen,ja hänestä tulee epänormaali.Vietkö pois silmistä.HÄPEE,olet sairas!

        Esim. pituudeltaan normaali on alle kahdenstandardipoikkeaman päässä ikäryhmän keskiarvoisesta pituudesta. Se, kuinka hienoa on olla normien mukainen on sitten toinen kysymys.


      • jakolasku
        25 kirjoitti:

        Normaali eli riittävän lähellä keskiarvoa tai tavannomaista jonkin asian suhteen. Ehkä normaalin eli keskivertoisen ihmisen on vaikea ymmärtää erilaisuutta ja elämän kirjoa.

        Jaa en taida sitten olla normaali kun näitä kaikenlaisia sairastavia ihmisiä on aika ajoin pyöriskellyt elämässäni, ja taas heitä on ja jopa asuu samassa talossakin kanssani. Joka päivä heitä näkyy. K a m m o t t a v a a! Olen kestämisen äärirajoilla.

        Ei kannata olla liian ylimielinen, voi tulla tulppa aivoihin ja terveet päivät loppuu. Silloin ei ehkä huvita olla kovin rasisti jutuissaan.

        Periaatteesa autan yksiä jos toisiakin kun heillä tarvetta ilmenee. Olen hyväksynyt erilaisuuden siinä ei ole mitään kummallista.


      • Guggelgotten von Arm
        Normaali nainen kirjoitti:

        Minä asun mieluimmin normaalien kanssa naapurina, en halua homoja, lesboja, väärän värisiä, vammaisia tai alkoja naapuriini. Onneksi itselläni on varaa ostaa asunto sellaisilta alueilta, jossa todennäköisyys häiritsevien yksilöiden näkemiseen on vähäinen.

        otappa ne lasit pois silmiltäsi! Ei " normaaleja" ihmisiä ole olemassakaan noitten SUN typerien mittapuitten mukaan.
        Niin ja mikäs sun ongelmsi on. EN halua asua noin rasistisen ihmisen naapurissa.


      • jokutaiei
        Annihoitsu60 kirjoitti:

        Kylläpä tulin hyvälle tuulelle lukiessani suvaitsevan kirjoituksesi..olet suvaitseva lähimmäisellesi ..itse tututstuin jo pienenä naapurin keh vammaiseen jota pidettiin piilossa...ja äitinsä komensi pois pihastaan etten vain häntä näkisi..isarustensa mukana joskus pääsin oven suuhun..odottamaan ulos....ja nyt nään kuinka äidit vievät lapsiaan joka paikakkaan..Elämä vei hoito alalle ja harjotteluun vaan.hoitokotiin ja myöh työhön alalle...olin joku jota he tarvitsi...se tuntuu valtavan hyvälle..pienet poikani ovat tulleet jo pienenä tutuiksi vammaisten kanssa..ei ongelmaa koskaan..he aikuset jo ja toinen työskentelee huume ym päihdehoitajana...ennemmän ongelmaa nään siellä olevan...AIKOINAAN kun tuota HOITOKOTIA missä työskentelin oli sama juttu lähi asukkaat vastusti henkeen ja vereen ettei rakennettaisi..ja rakennettiin ja kaikenlaista ennakkoluuloo oli alkuun ,mutta olipa kiva mennä työhön kun eräs äiti lapsensa kans siinä mennessä sanoi että kiva kun olette siinä on kivaa kun järjestätte meille lapsiperheille ohjelmaakin ym tapahtumaa..eli nuoret äidit jo tottuneet..kuka vain voi vammautua oma lapsi tai sukulainen ..miten suhtaudumme? järjen käyttö on sallittua jopa toivottavaa!

        Annishoitsu, komensikohan se kehitysvammaisen äiti lapsensa pihasta pois juuri sen takia, ettet häntä näkisi? VOISIKO asiassa ola muitakin puolia, esim. sellainen, että hänet pyydettiin pois, ettet v a a a n tulisi häirityksi ja sitä kautta vammainen syrjityksi - taas kerran---kas niinkin asia voi olla. Kannattaa aina tarkistaa.

        Yleisesti:
        Meillä vammaisten lasten perheillä on kokemuskirjo kaikenlaisesta syrjinnästä, lasta, perhettä, äitiä, isää, sukua, serkkuja...kaikkia on vammaisuusmomentti raskauttanut:) Me saatamme suojella itseämme liialta sielunsierrettymiseltä aina silloin tällöin jättämällä kohtaamatta taas se vuosikymmeniä koluttuainainen jauhanta ja vammaiskorostus .
        Eipä sillä, itselläni ei ole kehitysvammaista mutta vammainen kuitenkin. Hänenkin on kaikessa älykkyydessään jatkuvasti osoitettava kelpaavuutensa yli ns.normaalin jotta olisi tasavertaisena otettu. Vuosissa asia menettää merkityksensä, silti jään väliin pohtimaan, miksei voisi vain elää ilman vammatusta, huoletta jatkuvasta tenttauksesta.

        Vanha mottoni pätee yhä: ei vammaista tarvitse sopeuttaa yhteiskuntaan, yhteiskuntaa pitää sopeuttaa vammaisuuteen. Jopa tätä yhteiskuntaa, jossa ns. vammattomat , nuoret ja aikuiset, voivat yltiöpahoin.

        Enivei, tuskin maailma muuttuu, vaikka vammaisuus häviäisi, aina jää jäljelle vasenkätiset, ruskeasilmäiset - ärrävikaisista puhumatikaan:)
        Somaa ajatella, että vammaiset kasvattavat vammattomia sietämään erilaisuutta, mutta niin se pitkälti on: vain kohtaamalla, tutustumalla, tietoa lisäämällä lisätään hyväksyntää ja poistetaan pelkoja erilaisuutta kohtaan. Kotikasvatusta ei tulisi unohtaa.

        Peli: laita järjestykseen pelkosi perusteella
        -Vammainen,meidän romani, maahanmuuttajaromani, maahanmuuttaja, eriuskoinen, kirkosta eronnut, ei-hetero, lapsiinsekaantuja (pappi tai kuppari, piispa tai lukkari), narkkari, pyromaani...siinä pähkinää ratkaistavaksi. Mieti miksi laatimasi järjestys. Pähkäile hyvinvointiyhteiskuntamme lintukotomaista harhaa. Onko ryhmä itsessään pelottava, vai onko joka ryhmässä käytöksellään traumamme aiheuttaneita yksilöitä, riippumatta siitä, mihin viiteryhmään kuuluvat?

        Lunta odotellessa:)


      • 2+19
        Normaali nainen kirjoitti:

        Minä asun mieluimmin normaalien kanssa naapurina, en halua homoja, lesboja, väärän värisiä, vammaisia tai alkoja naapuriini. Onneksi itselläni on varaa ostaa asunto sellaisilta alueilta, jossa todennäköisyys häiritsevien yksilöiden näkemiseen on vähäinen.

        Mut entäs jos sulle tulee aivohalvaus? Niin ne normaalit naapurit varmaan tahtoo sut pois sieltä....


      • Rommi-Ukko
        kyllä sapettaa kirjoitti:

        Olen kokenut samaa kuin nimimerkillä viiraajaa pakoon.Asun kerrostalossa ja pihayhtiön eläkkeellä olevat mummelit päivystävät aamusta iltaan kuka menee ja tulee ja juoruavat ihmisten asioita ja kun pihalla ei riittävästi kuulla niin juostaa kerroksesta toiseen kuuntelemassa ovien takana missä olisi vähän äänekkäämpi perheneuvottelu,josta saisi taas herkullisen jutun kerrottavaksi.vain murtoosa osaa tervehtiä muita.Yhdellä asukkaalla viiraa niin paljon että on katsonut aiheelliseksi laittaa ovensa ulkopuolelle meille muille elämän viisauksia ja ohjeita.Kyllä voi välillä sapettaa

        Hik,asuuko Luther siellä nykyään?


      • kokemusta on..
        Live and let live kirjoitti:

        Kuule ei sellaista ole olemassakaan kuin "normaali". Tuo käsite, kuten kauneuskin, on ihan katsojan silmässä. Sinäkin olet taatusti jollain tapaa "häiritsevä yksilö" jonkun mielestä.
        Miksi yleensäkään pitää tuomita tutustumatta? Täytyy olla hyvin pienet ympyrät jos niin tekee...

        Hei, tuo nimimerkki elä ja anna toisten elää - todella hyvä! Itselläni ei ole kokemusta kehitysvammaisista naapurissa, muualla kyllä, olen jopa työllistänyt "erilaisia" ihmisiä. Eniten jotenkin kolahti tuo mielenterveyspotilaisiin suhtautuminen .. meillä keskimmäinen poika sairastui skitsiofreniaan 17-vuotiaana 17 vuotta sitten. Nykyään pärjää omillaan, hiukan tuettuna ja lääkityksellä. Silloin sairastumisen aikoihin törmäsin todella paljon negatiivisiin ihmisiin, jopa henkilöihin, jotka istuivat sosialilautakunnassa (!).. Eipä tuo suhtautuminen kovinkaan paljon ole muuttunut, "erilainen" ihminen joutuu ikäänkuin taistelemaan muita paljon kovemmin saadakseen paikkansa yhteiskunnassa. Ei siis riitä, että sairauden vuoksi joutui opettelemaan kaikki uusiksi, hampaiden pesusta ja kengännauhoista lähtien. Siihen meillä kului 5 vuotta. Haluaisin muistuttaa kaikille lauseen, joka monta vuotta sitten oli Allianssin teemana: Kaikki erilaisia - kaikki samanarvoisia!!


      • erilaisuus=rikkautta
        Näin on kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä "normaali nainen" kirjoittajan kanssa! Silloin kun omia lapsia ootin, niin jo odotus aikana halusin kaikki mahdolliset testit ym.,että sain tietää odottavani normaalia ihmislasta. Jos yksikään testi olisi viitannu, että on tulossa vammanen, niin keskeytyksen oisin teettäny ja heti. Eihän noi ole edes ihmisen näkösiä ja olosia, ja en todellakaan ymmärrä, että mitä varten kehitysvammasia ihmisiä edes tehdään.

        Itse työskentelen kehitysvammaisten parissa, eivätkä he kaikki näytä ``vammaisilta´´, osaa heistä vierailijat ovat luulleet ohjaajiksi!! He ovat rehellisimpiä ihmisiä jotka tiedän, he ovat aitoja ja ihania! eivät piilottele tunteitaan muilta, eivätkä puhu paskaa seläntakana, jos joku harmittaa niin siitä puhutaan suoraan! He ovat myös yksilöitä niin kuin me ns ´´normaalit´´. Mitä jos sun lapses sais joskus kehitysvammaisen lapsen ja haluisi pitää sen, hylkäisitkö lapsesi sen takia, että itse et kestä erilaisuutta? Erilaisuus on rikkautta!


      • SanZu
        Näin on kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä "normaali nainen" kirjoittajan kanssa! Silloin kun omia lapsia ootin, niin jo odotus aikana halusin kaikki mahdolliset testit ym.,että sain tietää odottavani normaalia ihmislasta. Jos yksikään testi olisi viitannu, että on tulossa vammanen, niin keskeytyksen oisin teettäny ja heti. Eihän noi ole edes ihmisen näkösiä ja olosia, ja en todellakaan ymmärrä, että mitä varten kehitysvammasia ihmisiä edes tehdään.

        Voi herran jumala,. Tokkopa olet puheista päätellen itsekkään "NORMAALI"?!?! Itse tuöskentelen päiväkodissa ja useimmiten ne "normaalit" lapset ovat pahimpia käytökseltään ja luonteeltaan. KIITOs vain!


      • puuuuuuuuuh
        kokemusta on.. kirjoitti:

        Hei, tuo nimimerkki elä ja anna toisten elää - todella hyvä! Itselläni ei ole kokemusta kehitysvammaisista naapurissa, muualla kyllä, olen jopa työllistänyt "erilaisia" ihmisiä. Eniten jotenkin kolahti tuo mielenterveyspotilaisiin suhtautuminen .. meillä keskimmäinen poika sairastui skitsiofreniaan 17-vuotiaana 17 vuotta sitten. Nykyään pärjää omillaan, hiukan tuettuna ja lääkityksellä. Silloin sairastumisen aikoihin törmäsin todella paljon negatiivisiin ihmisiin, jopa henkilöihin, jotka istuivat sosialilautakunnassa (!).. Eipä tuo suhtautuminen kovinkaan paljon ole muuttunut, "erilainen" ihminen joutuu ikäänkuin taistelemaan muita paljon kovemmin saadakseen paikkansa yhteiskunnassa. Ei siis riitä, että sairauden vuoksi joutui opettelemaan kaikki uusiksi, hampaiden pesusta ja kengännauhoista lähtien. Siihen meillä kului 5 vuotta. Haluaisin muistuttaa kaikille lauseen, joka monta vuotta sitten oli Allianssin teemana: Kaikki erilaisia - kaikki samanarvoisia!!

        "Kokemusta on" minullakin. Olen hakemalla hakenut "aitoa ihmistä" monia vuosia, ja en ole löytänyt. Ongelmani on Aspergersin syndrooma, ja tuottaa vaikeuksia ottaa yhteyksiä toiseen ihmiseen, ja miten sitten sen yhteyden kehittelisi ystävyydeksi?

        En ole löytänyt yhtäkään, joka aidosti valittäisi, ja olisi niin eheä ihmisenä, että kestäisi erilaisuutta. Erilaisuutta sillä lailla että, niinkuin minä olen, ei ulkonäöltäni erilainen, vaan tapaamistilanteissa, kun keskustellaan.

        Olen sitä mieltä että suurin osa ihmisistä, Suomenmaassa, jotka eivät ole käyneet muuta koulutusta kuin vanhan kansakoulun, ovat antaneet aivosolujensa homehtua, eivätkä enää pysty arvioimaan omaa suhdettaan kanssaihmisiin oikealla tasolla, vaan ottavat oikeudekseen sorsia muita ja erityisesti heitä, jotka ovat juuri nimenomaan kehittyneitä, ja kehityskelpoisia.

        Tällä tarkoitan nimenomaan heitä, joihin oma veljenikin kuuluu, joilla vieläkin on erittäin paljon ennakkoluuloja kaikkea oman itsensä ulkopuolelta tulevaa kohtaan, ja että eivät edes häpeä, kun avaavat suunsa ilmaisemalla oman typeryytensä ja kantansa. Naurettavaa ja lapsellista, mutta tämä on minun kokemukseni.

        Kaikkien ihmisten tulisi pyrkiä pysymään ajantasalla yhteiskunnan kehityksen suhteen, ja pyrkiä puhdistamaan pois omat ennakkoluulot, jotka ovat erittäin hallitsevia, omaa ja muiden elämää rajoittava tekijä. Yhteiskuntarakenne muuttuu vääjäämättä myös Suomessa vastaamaan globaalin maailmankuvan vaatimuksia, kaikilta osin.

        Niin myös tulee näin esille tälläiset lokeroitumiset ja typeryydet, jossa vielä eletään siinä vanhassa kaavassa, jossa ei annettu tilaa muille näkemyksille, vaan syrjitään ja piilotetaan kaikki vähänkin siitä omasta homehtuneesta normista poikkeava.

        Näin tekemällä SAAVAT he jatkaa omaa pettämistänsä ja elää omassa TURVALLISESSA kaapissansa, missä se kerran opittu oma maailmankuva, jonka lapsena oli oppinut hallitsemaan on se mikä pysyy kaatumatta. He eivät ymmärrä enempää. Siksi olen aina ollut aikuiskoulutuksen puolestapuhuja. Mikä vain sivistys auttaa heitä eteenpäin ja sen mukana riisutaan ennakkoluuloja, joiden tilalle tulee tositietoa ja yhteiselo kaikkien ihmisten kanssa, huolimatta minkälaisia, tai näköisiä he ovat tulee luonnolliseksi


    • entinen naapuri

      Entä kun naapuri kielsi myymästä asuntoamme romaneille tai somaleille, valitti asuntonsa arvon laskevan. Onneksi ei ole meidän propleema, me saatiin kuitenkin vielä ihan kelpo hinta.

      Onko sinulle aivan sama kenelle naapurisi asuntonsa myyvät?

      • kyllä näin..

        Tosia asia on että hinnat 200-300 metrin alueella laskee.


      • the._man

        entinen naapuri

        Nyt tässä tapauksessa on kyse nimenomaan kehitysvammaisista ihmisistä. Eikö heillä ole oikeus elää itsenäisesti, vaan pitäisikö heidät pitää laitoshoidossa loppuelämänsä?

        Kenelle heistä on haittaa? Jos katsoit tuon Ajankohtaisen kakkosen jutun, niin mikä sinua tuossa nuoressa miehessä ärsytti?

        Mitä tulee asuntojen myymisestä somaleille, niin tiedätkö yhtään somalia, joka pystyisi ostamaan asunnon?


      • rahaakin on
        the._man kirjoitti:

        entinen naapuri

        Nyt tässä tapauksessa on kyse nimenomaan kehitysvammaisista ihmisistä. Eikö heillä ole oikeus elää itsenäisesti, vaan pitäisikö heidät pitää laitoshoidossa loppuelämänsä?

        Kenelle heistä on haittaa? Jos katsoit tuon Ajankohtaisen kakkosen jutun, niin mikä sinua tuossa nuoressa miehessä ärsytti?

        Mitä tulee asuntojen myymisestä somaleille, niin tiedätkö yhtään somalia, joka pystyisi ostamaan asunnon?

        Olisitko myymässä? Tiedän kyllä somaliperheen, joka on ostanut asunnon. Ostajaa en tällä hetkellä tiedä.


      • the._man
        rahaakin on kirjoitti:

        Olisitko myymässä? Tiedän kyllä somaliperheen, joka on ostanut asunnon. Ostajaa en tällä hetkellä tiedä.

        Vuokra-asuntoa en voi myydä, että se siitä.

        Aika outoa, että rinnastat somalit ja kehitysvammaiset. millä perusteella?


      • viimeinen kappale
        the._man kirjoitti:

        Vuokra-asuntoa en voi myydä, että se siitä.

        Aika outoa, että rinnastat somalit ja kehitysvammaiset. millä perusteella?

        Miten minä rinnastan somalit ja kehitysvammaiset? Lue hyvä mies oma tekstisi läpi ja mieti hieman!


      • 1.1947

        Ennakkoluulot on aika sitkeässä. Täällä eräs osti maatilan, piti pellot ja myi talon kunnalle. Naapurit lähtivät keräämään listaa vastustamaan romaanien tulo siihen. Ei auttanut. Nyt päiväkotina palvelee, joten aina ei tiedä, mikä on hyvä tai paha.

        Nämä romaanit eivät tee naapureilleen mitään "pahaa". Se on heidän kultturiaan.

        Ihmisiä me kaikki ollaan, joten ihan sama, kuka naapurina on. Sillä ehdolla, että noudatetaan normaaleja sääntöjä.


      • agdgdsgdsg

        Hauskaa kirjoitusta.

        Vai, että naapuri kieltää myymästä asuntoa romaneille tai somaleille. Mistä lähtien romaneilla tai somaleilla on ollut tapanaan ostaa asuntoja?

        Tosiasia on se, että kulttuurierojen vuoksi naapurusto vaihtuu pikkuhiljaa, jos naapuriksi muuttaa (vuokra-asuntoon) jompikumpi edellä mainituista. Usein tupakkaa poltetaan asunnossa sisällä, asunnon ulko-ovi pidetään aina sepposen selällään, koska sukulaiset ovat aina tervetulleita vierailemaan jne. Romanit ovat 90% ystävällisiä ja mukavia naapureita, mutta jostain syystä useat kuitenkin vierastavat heitä ja muuttavat pois.


      • kaajee

        minä myyn,romaneille kaajeille,venäläisille,tummaihoisille.se joka ensiksi tuo rahat on omistaja.valkolaiset pahimpia ruikuttajia ei sitä eikä tätä.


      • JK
        kaajee kirjoitti:

        minä myyn,romaneille kaajeille,venäläisille,tummaihoisille.se joka ensiksi tuo rahat on omistaja.valkolaiset pahimpia ruikuttajia ei sitä eikä tätä.

        Minä taas ostin taloni Romaanilta joka oli muuttanut viereiseen taloon, hyvät naapurit oli, ei valittamista, tosin oli kasvanut valkolaisperheessä


      • liilLLaA
        kyllä näin.. kirjoitti:

        Tosia asia on että hinnat 200-300 metrin alueella laskee.

        Onko sit väliä jos ihminen on vammautunut syntymänsä jalkeen haittaako se? Vai sekö vaan haittaa jos on vammautunut jo ennen syntymää, kuten kehitysvammaisiksi sanotut on.


      • normaalius kunniaan
        the._man kirjoitti:

        Vuokra-asuntoa en voi myydä, että se siitä.

        Aika outoa, että rinnastat somalit ja kehitysvammaiset. millä perusteella?

        Minä rinnastan homot, somalit ja vammaiset tai muuten epänormaalit, kuten vihervasurikommarit, värivirheelliset, jne. Niitä näkee onneksi vain halvemmilla alueilla.


      • pelko pois
        liilLLaA kirjoitti:

        Onko sit väliä jos ihminen on vammautunut syntymänsä jalkeen haittaako se? Vai sekö vaan haittaa jos on vammautunut jo ennen syntymää, kuten kehitysvammaisiksi sanotut on.

        Uskon, että sillä on merkitystä meidän mielikuvissamme, miten on vammautunut. HUomannet, että liikenteessä tms. vammautuneet saavat säälibojoja, syntymästään vammaiset pelkokertoimen.


      • mä vaan
        normaalius kunniaan kirjoitti:

        Minä rinnastan homot, somalit ja vammaiset tai muuten epänormaalit, kuten vihervasurikommarit, värivirheelliset, jne. Niitä näkee onneksi vain halvemmilla alueilla.

        kyllä olet kapeakatseinen ihminen.kuules hei vammaisia syntyy ihan rikkaillekkin ei se ole rahasta kiinni.


      • Pirre*
        normaalius kunniaan kirjoitti:

        Minä rinnastan homot, somalit ja vammaiset tai muuten epänormaalit, kuten vihervasurikommarit, värivirheelliset, jne. Niitä näkee onneksi vain halvemmilla alueilla.

        Ainahan sitä voi provoilla, mutta kun kohalle sattuu on itkut ilona.., lapsenlapsi voi syntyä kehitysvammaisena, - tai jäädä esim. rattijuopon yliajamaksi ja vammautua siinä, tai hukkua uidessaan...ja jää niin kehitysvammaiseksi, - mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma.

        P.s. vaikka nykyään tehään ennakkoon vaikka millaisia sikiö testejä, niin kaikkia viallisuuksia ei vaan voida niissäkään todeta, ja myös synnytys voi mennä pieleen, tai lapsi syntyy ennenaikaisena ja mahdollisesti vammautuu sen seurauksena..jne., jne..se on pienestä kiinni..


    • jakolasku

      Naurettava inisijä tämä punapäinen akka, itsekäs paska. Entäpä jos hänen aikuinen tyttö tai poika saisivat vammaisen lapsen, muuttuu elämänarvot kenties? Nykyään sikiöseulonnoilla voidaan jo raskauden alkuvaiheessa todeta lapsen terveydentila.
      Laittaisiko punapää lapsenlapsensa heti laitokseen kun havaittaisiin kehitysvammainen lähisuvussa?

      Materiaali on tärkeämpää kun ihminen?

      • the._man

        Ennemminkin kammottava kuin naurettava.

        Kun sitä haastattelua katsoin, niin ihan täyspäiseltä tuntunut tuo nainen.


      • burana 100
        the._man kirjoitti:

        Ennemminkin kammottava kuin naurettava.

        Kun sitä haastattelua katsoin, niin ihan täyspäiseltä tuntunut tuo nainen.

        kyl sil on pönttö sekasi,kyllä suomessa hullut on vapaalla jalalla,kyttäävät ja juaruavat rappukäytävissä ja ei meinaa ohi piästä.pöljiä jotka toisia arvostelee nekatiivisesti.


      • Lääketieteen moraali

        No miksis näitä tutkitaan? Onko ideana valmistaa perhettä vai suositela vaihtoehtoja?


    • paikka jota ei ole

      En nähnyt ohjelmaa, mutta voin kuvitella mitä se oli.
      Olen itse *vammautunut ja elänyt 50v asti ihan norm. elämää, mutta tiedän tasan tarkkaan miten julmaa / välinpitämätöntä / alentuvaa suhtautuminen, myös ammattilaisilla / puolisolla, voi pahimmoillaan olla. Korostan että itse olen saanut normaalia kohtelua, minut *nähdään kun kuljen yksin.(esim. kaupoissa)
      Ostin asunnon, johon teetätin pieniä muutoksia ja maksoin nekin itse.
      Se häpeä, että on kuluerä yhteiskunnalle on niin suuri.Tosin teen kolmannen sektorin työtä ilmaiseksi ja ollut senkaltaisessa mukana jo 40v. Mutta eihän se merkitse mitään kun nyt on huonot ajat ja kovat arvot taas kehissä.
      Älkää vanhentuko, sairastuko ja tehkö sitä virhettä että tarvitsette apua.
      (en laita nikkiä, sattuu niin s...listi taas)

      • mira moi

        Hei voisitko kertoa miten huono suhtautuminen näkyy ammattilaisten kohdalla? Olen hoitoalalla ja haluaisin kuulla miten sinua on hoitoasioissa huonosti kohdeltu. Kiitos paljon jos kommentoit.


      • paikka, jota ei ole
        mira moi kirjoitti:

        Hei voisitko kertoa miten huono suhtautuminen näkyy ammattilaisten kohdalla? Olen hoitoalalla ja haluaisin kuulla miten sinua on hoitoasioissa huonosti kohdeltu. Kiitos paljon jos kommentoit.

        Hei!
        No esim. olin yhdellä matkalla jossa jouduimme ylittämään valtion rajan ja jonossa piti olla aakkosjärjestyksessä. Ystäväni olivat alkupäässä ja näyttivät sieltä, käy vessassa pitkä matka edessä. Siihen säntäsi pari hoitajaa jotka kuuluvasti sanoivat, vaihdetaanpa vaippa ja kiskaisivat minut vessaan siellä pystyyn ja housut nilkkoihin, aha eihän täällä vaippaa olekkaan. Arvaatkaa oliko kiva mennä bussiin, jossa toinen vielä tuli sanomaan, eikö ole kauheaa kun ei pääse mihinkään. minä varovasti että olenhan minä nyt tässä.(he ovat vuodeosastolla työssä)
        Tai kuntoutuksessa odotella jotain puolen minuutin juttua tunti, kun olisi mennyt ylitöiksi.
        Tai silloin kun olin huonossa hapessa, jättää tulematta ja odottelin n. 3 tuntia vessassa, ennen kuin uskalsin kysyä uudelleen.
        Onhan niitä ollut myös teatterilla, näyttelyissä ym. silloin kun oli oikein vereslihalla muutenkin.
        Tai sitä iänikuista ylipuhumista.
        Kun liikkuu yksin sentään nähdään ja olen paremmassa kunnossa nyt.
        *Kyllä minä paikkani tiedän, sitä ei ole


      • Annihoitsu60
        paikka, jota ei ole kirjoitti:

        Hei!
        No esim. olin yhdellä matkalla jossa jouduimme ylittämään valtion rajan ja jonossa piti olla aakkosjärjestyksessä. Ystäväni olivat alkupäässä ja näyttivät sieltä, käy vessassa pitkä matka edessä. Siihen säntäsi pari hoitajaa jotka kuuluvasti sanoivat, vaihdetaanpa vaippa ja kiskaisivat minut vessaan siellä pystyyn ja housut nilkkoihin, aha eihän täällä vaippaa olekkaan. Arvaatkaa oliko kiva mennä bussiin, jossa toinen vielä tuli sanomaan, eikö ole kauheaa kun ei pääse mihinkään. minä varovasti että olenhan minä nyt tässä.(he ovat vuodeosastolla työssä)
        Tai kuntoutuksessa odotella jotain puolen minuutin juttua tunti, kun olisi mennyt ylitöiksi.
        Tai silloin kun olin huonossa hapessa, jättää tulematta ja odottelin n. 3 tuntia vessassa, ennen kuin uskalsin kysyä uudelleen.
        Onhan niitä ollut myös teatterilla, näyttelyissä ym. silloin kun oli oikein vereslihalla muutenkin.
        Tai sitä iänikuista ylipuhumista.
        Kun liikkuu yksin sentään nähdään ja olen paremmassa kunnossa nyt.
        *Kyllä minä paikkani tiedän, sitä ei ole

        Kaikkea hyvää elämääsi..paikka sinullakin on...en ymmärrä tuota nykyajan kiirettä .itse seisahdun ajatelemaan hetkeks kaikkien kohdalla...hymy ja pieni sana ei maksa hoistulla mitään..työantajani onkin sanonu että teen työdä sydämellä niin olen tehnyt sen 30v jo ja pian eläkkeelle...ajattelen etten ole kykenevä työhöni jos loukkaan ihmisarvoista elämää..Isäni on istunut pyörätuolissa vammautui n.50v iässään .terve ikänsä että tiedän jotain mistä puhut..mutten sinun sisimpääsi sinne sattuu ..luulen niin..silitikin pieni ystävän halaus..elämä ihanaa kuitenkin ja aurinkokin paistaa sateen jälkeen.Minulle tämä onkin ollut kutsumus ammatti niikuin sisarilleni.Yritän asettua toisen asemaan ja ajatella mitä toivoisin itselle tehtävän niin työ menee niiku pitään .Positiivisella ottella pääsee pitkälle..Asunnot vammaselle..en voi ymm tuota vihamielialaa..kyllä se seulottu ketkä vammaisista sinne asumaan pääsisi..ei heistä varmasti ole kellekään haittaa.


    • demeter

      Katsoin ohjelman tuosta linkistä. Ei tuo Taina Kovalaisen asenne mitenkään yllättänyt ja kuten hän itse sanoi, moni varmasti ajattelee samoin, ei vain välitä leimautua. Noin kova ja itsekäs hyvinvoiva ihminen voi olla

      Ohjelmantekijän sympatiat olivat tietenkin kehitysvammaisten puolella ja oikein edustavan mannekiinin olivatkin saaneet asiaansa ajamaan. JonasZ (?) oli tietenkin lievästi kehitysvammainen, eikä varmasti "häiritsisi" ketään, mutta kuten Pertta sanoi, aina ei ole näin. Ja kuten Kovalainen sanoi, taksiliikenne lisääntyy ilman muuta, kun monet kehitysvammaisista käyvät toimintakeskuksissa tai suojatyössä. Pieniä haittojahan noiden luulisi olevan, mutta eikö tuo verkatehtaan suojeluhanke ollut myös esteenä, vai ymmärsinkö väärin ?

      Perusasenteemme vammaisiin ja erilaisiin ihmisiin yleensä ei tosiaan ole tainnut paljon muuttua vuosien saatossa, mutta ainakin tiedetään se, että tuollainen asenne on syrjivä ja tuomittava. Ja onhan meillä jo lainsäädäntö, pyrkimys taata yhtälaiset oikeudet ja tarpeelliset palvelut myös vammaisille/vammautuneille.

      • the._man

        Varmasti taksiliikenne onkin hyvä perustelu estää kehitysvammaisia pääsemästä asumaan johonkin kerrostaloon. Eiväthän ns. normaalit takseja käytä.

        Tuota suojelumääräysten ottamista tähän keskusteluun en tajua lainkaan. Tiedän tuossa ennen tehtaana olleesta rakennuksesta sen, että sisusta on täysin muutettu. Se on nykyään ison rahan asuinkiinteistö, siellä asuu ihmisiä omissa asunnoissaan.

        Esimerkiksi Turun Verkatehdas on täysin muutettu. Muuta ei tehdasajoilta ole jäljellä kuin ulkokuori. Siellä on kovan rahan palveluasuntoja, ravintola, erilaisia kauppoja ja lääkärin vastaanotto.


      • 17+1

        Kyllä kehitysvammaisissakin on arvaamattomia. En usko että henkisesti hyvin vaikeita tapauksia laitetaan asumaan muiden kanssa.
        Onhan väkivaltaa ihan tavallisten ihmistenkin keskuudessa.
        Luulisin että tuollaiseen asuntoon pääsevät ovat sosiaalisia ja osaavat huolehtia ainakin osittain asioistaan.
        Paljon rauhallisempia ovat varmasti kuin asuntomme viereisen oppilasasuntolan asukkaat.
        Siellä on meno päällä viikonloppuisin ja viikollakin, eivätkä ole kehitysvammaisia.


    • Pirre*

      Olen täysin samaa mieltä Tarja Koiviston kanssa, mieluummin kehitysvammainen naapuriksi, kuin Taina Kovalainen..ja kaltaisensa.

      Olen hoitanut 10 vuotta kotiimme sijoitettuja kehitysvammaisia, n.3 - 4 kpl kerrallaan paikalla ja yhäkin olen sitä mieltä ettei he ole uhka kenellekään..ja mielelläni otan heitä kotiini vieläkin jos ja kun tarvetta tilapäiseen hoitoon tulee.., sitten kunhan pääsemme omaan ja isompaan osakkeeseemme, nyt ei tänne vuokraluukkuun mahdu muita kuin me ja kissa..:)

      Järkyttävää asenteellisuutta ihmisiltä vieläkin..

    • Mikä ajatusmaailma?

      Jos ei oo mamuja, niin sitten otetaan vammaiset. Silmätikuksi.

      • normaalia

        Olen hyvin toimeen tuleva nainen korkeassa yritysjohdossa ja ihmettelen, miten täällä niin ylistetään poikkeavia, väärän värisiä ja epänormaaleja. Eikö suomalaiset enää osaa pitää puoliaan epänormaaleja vastaan? Pian ne hyppivät silmille ja vaativat kaikki palvelut ja passaamisen, jos ei panna tässä vaiheessa aitaa pystyyn. Sitäpaitsi poikkeavat on rumia katsella ja rikollisuuteen taipuvaisia, olkoon mies tai nainen.


      • Trolololoo.
        normaalia kirjoitti:

        Olen hyvin toimeen tuleva nainen korkeassa yritysjohdossa ja ihmettelen, miten täällä niin ylistetään poikkeavia, väärän värisiä ja epänormaaleja. Eikö suomalaiset enää osaa pitää puoliaan epänormaaleja vastaan? Pian ne hyppivät silmille ja vaativat kaikki palvelut ja passaamisen, jos ei panna tässä vaiheessa aitaa pystyyn. Sitäpaitsi poikkeavat on rumia katsella ja rikollisuuteen taipuvaisia, olkoon mies tai nainen.

        Olet kyllä pikemminkin trolli.


      • Räsymatto
        normaalia kirjoitti:

        Olen hyvin toimeen tuleva nainen korkeassa yritysjohdossa ja ihmettelen, miten täällä niin ylistetään poikkeavia, väärän värisiä ja epänormaaleja. Eikö suomalaiset enää osaa pitää puoliaan epänormaaleja vastaan? Pian ne hyppivät silmille ja vaativat kaikki palvelut ja passaamisen, jos ei panna tässä vaiheessa aitaa pystyyn. Sitäpaitsi poikkeavat on rumia katsella ja rikollisuuteen taipuvaisia, olkoon mies tai nainen.

        Rakas ystävä, eihän sinua yhtään liikuta. Mutta itken kyyneleitä kirjoituksesi johdosta. Varmasti olet ylpeä ja itsekäs yritysjohtaja ja kaikki inhoavat, pelkäävät sinua. Voimia työkavereillesi. Mitäs jos firmasi tekisi konkurssin tai paremminkin saisit potkut, työpaikka kiusaamisen takia. Koska kirjoituksesi perusteella olet itse täydellinen narsisti.


      • laitata kantapiikit
        normaalia kirjoitti:

        Olen hyvin toimeen tuleva nainen korkeassa yritysjohdossa ja ihmettelen, miten täällä niin ylistetään poikkeavia, väärän värisiä ja epänormaaleja. Eikö suomalaiset enää osaa pitää puoliaan epänormaaleja vastaan? Pian ne hyppivät silmille ja vaativat kaikki palvelut ja passaamisen, jos ei panna tässä vaiheessa aitaa pystyyn. Sitäpaitsi poikkeavat on rumia katsella ja rikollisuuteen taipuvaisia, olkoon mies tai nainen.

        KJÄH, "normaalia", olet hupa noine provoinesi. Oli pakko nauraa päivän ekat naurut:)))))
        Lohdutuksesi ennustan ihan pelkän arkirutiinikokemusteni pohjalta, että ihan oikeasti teitä korkean yritysjohdon pipottajia kohtaa sama syöttö- ja kuivitusrumba kuin sitä vieruspetin ruma-köyhä-vammais-rikollistakin.
        Nou hätä, me käännämme kerran yössä, kuivittelemme kerran päivässä sinutkin. Eläkkeesi, se korkeampi menee hoitokustannuksiin , jäljelle jää pärjäämisrahna. Siis muista säästöt ja ajoissa dinaarien delegointi.


    • ?_0

      Tuleehan elämän kuviteltuun utopian kiiltokuvaan särö, jos päivittäin joutuu näkemään, mikä meistä jokaista voi odottaa, tavalla tai toisella.

      Vammaisuuden suurin vamma, on useinkin suvaitsemattomien ja tietämättömien ihmisten ennakkoluulo.
      Sairas ja vammainen osaa yleensä elämänsä tavallaan, ihan kuin jokainen muukin.
      Tosin, ällistelijät ja pällistelijät, lapsilleen ennakkoluuloja opettavat ovat vain tietämättömiä, kokemattomia, pelkäävät oman reviirinsä aidan kaatuvan.

      Keltä puuttunee eniten? Ja mitä?

      Läheltä olen saanut seurata erään kehitysvammaisystäväni elämää. Kotona, aikansa, häntä palveli kai liikaakin äiti, ehkä piilotellen, kantaen lapselleen itse kaiken. Kun tuli aika muuttaa laitokseen, tuli ystäväni elämään paljon enemmän sisältörikkautta. Jos olisi alkuaan annettu hänelle kaikki tuki ja opetus, ken ties', miten olisi elämänsä muotoutunut?

      Silti, mikään musta-valkoleffa ei ole mikään asia auringon alla.

      • the._man

        Tunsin aikoinaan erään syntymästään halvaantuneen nuoren miehen. Hänen selkäytimensä oli synnytyksessä vaurioitunut. Hänen äitinsä laittoi hänet hoitokotiin heti syntymän jälkeen ja kun hän täytti 18 vuotta, hänet aiottiin laittaa vanhainkotiin! Hän kertoi, että silloin tuli hirveä kiukku ja hän vaati päästä omaan asuntoon. Sellainen sitten löytyikin eräästä lähiöstä. Ei sinne tarvinnut muuta remppaa tehdä kuin laittaa muutama luiska, että hän pääsi pyörätuolilla liikkumaan.

        Ikävä kyllä hän sittemmin kuoli sairaskohtaukseen melko nuorena.


      • avaa silmäsi

        Allekirjoitan joka sanasi. Sinulla on sana hallussa ja sydän paikallaan.
        Tietämättömät ihmiset luovat turhat pelkokuvat ympäristöönsä.
        Ennakkoluulot siirtyvät usein vanhemmilta lapsille, näin on.


    • ihmettelen vaan...

      Luuleeko ihmiset oikeasti että väkivaltaisia kehitysvammaisia ihmisiä laitetaan asumaan kyseiseen asuntolaan? Vaikka pyrkimys onkin laitoshoidosta avohoitoon ts. asumisyksiköihin. Kehitysvamman aste ei myöskään kerro onko ihminen väkivaltainen tms. Kyllä asumisyksiköiden suunittelussa ja sijoittamisessa otetaan huomioon asiakkaan fyysinen ja psyykkinen vointi. Ei avoimeen asuntolaan sijoiteta väkivaltaisesti käyttäytyviä asiakkaita! Ja luulempa näidenkin ihmisten kulkevan linja-autolla, joten tuskin se taksiliikenne verkatehtaalla niin kovasti lisääntyy....

      • ********

        Niinpä, ja varmasti ovat paremmin kontrolloituja, kuin nyt heitä vastustavat mahdolliset naapurinsa.


      • the._man

        "ihmettelen vaan"

        Enpä usko, että tuossa on väkivaltaisuuden pelosta kyse, vaan siitä, ettei ns. normaalien joukkoon haluta erilaisia ihmisiä. En ymmärrä mitä haittaa heistä olisi. Ja minusta on tosi paskamaista että joku sanoo asuntojen arvon laskevan, jos siellä asuu kehitysvammaisia.

        jumalauta sentään, jos minä polvivammainen voitan lotossa ja ostan tuolta asunnon, niin onko tuo punatukkainen piru minua sieltä pois häätämässä.


      • Vaihda väriä
        the._man kirjoitti:

        "ihmettelen vaan"

        Enpä usko, että tuossa on väkivaltaisuuden pelosta kyse, vaan siitä, ettei ns. normaalien joukkoon haluta erilaisia ihmisiä. En ymmärrä mitä haittaa heistä olisi. Ja minusta on tosi paskamaista että joku sanoo asuntojen arvon laskevan, jos siellä asuu kehitysvammaisia.

        jumalauta sentään, jos minä polvivammainen voitan lotossa ja ostan tuolta asunnon, niin onko tuo punatukkainen piru minua sieltä pois häätämässä.

        Onko se asennevajakki punatukkainen? Punatukkaiset poltettiin ennen vanhaan roviolla noitina.
        Ihmisyhteisöissä on aina niitä, jotka haluavat panna toiset arvojärjestykseen. Sitten on kiva tuntea olevansa parempi kuin ne muut. Onko se normaalia? Onko suomalainen ns. normaali ennakkoluuloinen, suvaitsematon ja suoraan sanoen tyhmä? On.


    • Mitä on normaali?!

      Sääliksi käy Kovalaisen omia lapsia. Jos hän heille opettaa tuota "normaalia käytöstä" ja pyrkii eristämään lapsensa kaikelta "epänormaalilta käytökseltä", niin hyvin tehokkaasti siirtää ahdasmielisyytensä ja kaiken "normaalista" poikkeavan pelkonsa eteenpäin. Ja tällä asenteella on nykymaailmassa yhä hankalampi pärjätä tai saavuttaa laajaa arvostusta.

      Jokainenhan voi miettiä mistä "epänormaali" johtuu niin kehitysvammaisten kuin muidenkin ihmisten kohdalla. Jos itse asuisit laitoksessa, neljän seinän sisällä, toisten armoilla eli et saisi itseäsi ymmärretyksi, menisit nukkumaan silloin kun joku muu sen sinulle käskee, jne. Kuinkakohan normaalisti itse käyttäytyisit tämän jatkuttua useita vuosia? Kyllä omavalintainen asuminen ja normaaliyhteiskuntaan kuuluminen on yksi ihmisen tärkeimpiä oikeuksia. Ei pidä ajatella, että "vammaiset eivät pysty", vaan "millä apukeinoilla jokainen meistä pystyy".

      Epänormaalius on normaalia. Jokainen on erilainen. Nämä kliseet kun jokainen meistä vaan osaisi ihan oikeasti sisäistää, niin olisipa elämä helppoa. Lapsethan eivät lähtökohtaisesti synny ajatellen "tuo on epänormaalia". Me aikuiset opetamme heidät ajattelemaan niin hyssyttelemällä erilaisuutta kohdattaessa.

      Tsemppiä vaan Tainalle normaalinsa varjeluksessa.

      • the._man

        Kaikki ihmiset ovat erilaisia. Hyvin monilla on joku vamma tai ominaisuus joka erottaa muista.

        "Lapsethan eivät lähtökohtaisesti synny ajatellen "tuo on epänormaalia". Me aikuiset opetamme heidät ajattelemaan niin hyssyttelemällä erilaisuutta kohdattaessa."

        - Tuo on ihan totta. Minulla oli lapsena, alle kymmenvuotiaana, vähän outo leikkikaveri. En minä osannut ajatella, että hän oli kehitysvammainen. Hän oli naapurissa vain kesäisin sukulaisissa ja oli jo 16-vuotias kun tutustuttiin. Ihan kiva tyyppi. Muistan hyvin kun isä hermostui, että mikä tyyppi se tuokin on ja onko vaarallinen. Äiti sen sijaan sanoi, että anna noiden leikkiä keskenään, ihan kiltti poika se on.


      • ---------
        the._man kirjoitti:

        Kaikki ihmiset ovat erilaisia. Hyvin monilla on joku vamma tai ominaisuus joka erottaa muista.

        "Lapsethan eivät lähtökohtaisesti synny ajatellen "tuo on epänormaalia". Me aikuiset opetamme heidät ajattelemaan niin hyssyttelemällä erilaisuutta kohdattaessa."

        - Tuo on ihan totta. Minulla oli lapsena, alle kymmenvuotiaana, vähän outo leikkikaveri. En minä osannut ajatella, että hän oli kehitysvammainen. Hän oli naapurissa vain kesäisin sukulaisissa ja oli jo 16-vuotias kun tutustuttiin. Ihan kiva tyyppi. Muistan hyvin kun isä hermostui, että mikä tyyppi se tuokin on ja onko vaarallinen. Äiti sen sijaan sanoi, että anna noiden leikkiä keskenään, ihan kiltti poika se on.

        Kyllä meistä useimmista jokin vamma löytyy, jos ei muu, niin asennevamma.
        Se se onkin riiviö, kun se usein tarttuu omiin jälkeläisiinkin.


      • the._man
        --------- kirjoitti:

        Kyllä meistä useimmista jokin vamma löytyy, jos ei muu, niin asennevamma.
        Se se onkin riiviö, kun se usein tarttuu omiin jälkeläisiinkin.

        Totta. Vanhemmat siirtävät asenteensa hyvin usein lapsilleen.

        Joistain asioista on tietysti hyvä varoittaa, mutta kehitysvammaisuus ei ole sellainen.


    • Ei mitään vikaa

      Ai,että vain kehitysvammaiset ovat ei toivottuja? Ovathan vastaavia Suomessa varattomat vanhukset (ainakin yli kahdeksankymppiset ja siitä eteenpäin), muut köyhät ja varsinkin niiden kakarat. Ei heitäkään kauniin fasadin elämään rakentaneen tietoisuuteen haluta. Näinhän tämä menee.

      Eikä köyhiä eläkeläisiäkään ole. No,joitakin joskus jossain, mutta ei missään nimessä paljon. Joten olematomille ihmisille ja heidän olemattomille ongelmilleen ei tarvitse tehdä mitään. Aika hoitaa. Tämä on Suomessa julkinen totuus, sillä se mitä ei tehdä, on totta.

      Ovathan vammaiset karmean näköisiä, kuolaavat ja heittelevät jäseniään minne sattuu ja puhua koilottavat niin,ettei sitä sivistynyt ihminen kestä. Mehän haluamme lähellemme vain täydellisiä kappaleita, sellaisia kuin itse olemme? Vammaisvitsit naurattavat monia, mutta oikeat vammaiset eivät.
      Mielenterveydeltään vammautuneet ovat tässä yhteiskunnassa kaikkein sorretuin ryhmä, koska vammat eivät välttämättä näy ulospäin. Se siinä pelottavinta onkin.

      Fyysisesti vammautuneille rahaa on toistaiseksi rittänyt tukien muodossa, monet voivat niillä varsin hyvin. Paremmin ainakin kuin mielenterveyspotilaat vaikka juuri heidän hoitamatta jättämisensä voi maksaa arvaamattoman paljon. Kuten vaikkapa sen isän, joka viimeksi listi koko perheensä. Niin tavallinen mies.

      Kehitysvammaiselle laitospaikka ei välttämättä ole mikään hirviöratkaisu, monelle se on varmasti parempi hoitotapa kuin vastahakoinen tai hoitamaan kykenemätön perhe, niin omaisia kuin ovatkin. Tiedän tästä lähiympyröistä eräänkin perheen, joka tulee toimeen oikein mukavasti niin kauan kuin tukia annetaan heidän kehitysvammaisllle pojalleen. Poikaa pidetään kaiket päivät pienessä huoneessa. Parvekkeelle hänet kärrätään kerran päivässä. Ei puhettakaan ulkoiluista tai harrastuksista tms. Äidin mukaan "sitä ei tarvitse kenenkään ulkopuolisen nähdä ja siitä meille irvailla". Että kyllä kehitysvammaista voi hävetä omakin perhe ja jopa äiti. Tälle pojalle soisin kyllä laitospaikan.

      • hattuuntunut

        Hoitolaitos ei aiheuta suurta taksiliikennettä. Hyväkuntoiset vammaiset liikkuvat julkisilla. Ajankohtaisessa kakkosessa esiintynyt kaveri muistaakseni lähti peräti fillarilla liikkeelle.
        On vastenmielistä, että verkatehtaan alueella, erityisesti puutaloissa, asuu ns. humanisteja ja sivistyneitä ihmisiä (varakkaita vielä) ja silti heillä on otsaa vastustaa muutamaa vammaista. Aikamoisia tekopyhiä röyhkimyksiä, jotka piiloutuvat rakennussuojelun taakse. Tavallisia asuntoja he eivät vastustaisi, niitä ei vain saa tehdasaliin rakentaa, joten rakennuttaja kiertää ovelasti pykäliä ja rakentaa hoitolaitoksen.
        Tekee mieli pian vastustaa naapureita enemmän kuin hoitolaitosta.


    • Pertta vaan

      Luin eilen Hesarin Kuukausiliitetteestä jutun Helsingin Kallion kaupunginosasta. Siistiytymisen myötä sinne on muuttanut juuri näitä "nimbyjä", jotka eivät pidä leipäjonoista eivätkä muistakaan paikkaan luonteenomaisesti kuuluvista ilmiöistä.
      Heikki Hurstin Laupeudentyö-järjestön halutaan siirtyvän pois Helsinginkadulta, joukko "leipätalon" asukkaita on valittanut isännöitsijälle, että jono häiritsee heidän elämäänsä ja vaikeuttaa asuntojen myymistä.

      Vastarintaan on noustu ja perustettu Kallio-liike, joka haluaa vastapainoksi tuoda esiin erilaisia äänenpainoja.

      Kaikki ne jotka eivät ole meitä, eivät pelkästään kehitysvammaiset, joutavat muualle asumaan, toisten kaltaistensa lähelle.

    • staraaaa

      KALLIO KESKILUOKKAISTUU lujaa kytiä.
      Asunnot ovat valtavan kalliita. Mutta onhan Kallio tyylikästä aluetta, oikeeta stadia, eikä mitään neukkukuutio lähiötä. Kalliossa komeet kerrostalot on mukavia silmälle, vanhat miehet on osanneet rakentaa, toista se on nää nykyajan miehet, vaikka niill on pelit ja vehkeet, nosturit, kannettavat ja kännykät ja vaikka mitä, ei kunnon taloi osata rakentaa. Koska talot on vanhoja, kertoo se että ne on rakennettu kunnolla, ei kananpaskasta.,sanoo Panu Kailakin. Ja kestävät katseen.

    • et näin

      Kun on kyse hyvin pärjäävistä ihmisistä, niin kaikki poikeava on heille "HYI HELVETTI" ja vastaan otto on negatiivista. Tavalliset palkkatyössä käyvät ihmiset hyväksyy paljon patemmin vammaiset ja varsinkin vuokralla asuvat ihmiset.

    • Näin minä asian koen

      Parempi nuo kehitysvammaiset kuin tunnevammaiset naapurina ja muutenkin ihmisinä. Nykyään ihannoidaan ihmisiä ja asioita jotka ovat vain tyyliin kauniit ja rohkeat. Ihmisyys on sukupuuttoon kuollut asia.

      • keh-itys

        toivottavasti showtanssistudio johtajatar kovalaisesta ei koskaan tule taksilla ajelevaa haisevaa ja mäkättävää mummoa. sellaista en naapuriin halua.


    • aivan ihanaa

      Kaikkialla pitää vain olla esillä HÅMÅT.

    • Tää on tosi!

      Ne kehitysvammaiset jotka pääsevät omaan asuntoon EIVÄT ole väkivaltaisia. Kyllä heidän luonteet otetaan huomioon ja miten pärjäävät yksin. Eli heidän "vamma" ei ole kovin suuri.
      Ne jotka oman asunnon saavat ovat joko hiljaisia tai sosiaalisia, mutta eivät väkivaltaisia. Eivätkä kaikki vammaiset edes voisi asua yksin.

      • Pertta vaan

        Totta puhut, hyvin harva kehitysvammainen pystyy asumaan yksin, lievästi vammaiset jotka osaavat hoitaa itsensä ja asioitaankin ilman apua.
        Asuntoloissa asuvat tarvitsevat jonkun verran apua, mutta pärjäävät esim. yön yli omin neuvoin.
        Ne mahdollisesti väkivaltaiset ja käytöshäiriöiset vammaiset asuvat suojatuissa, ympäri vuorokauden valvotuissa paikoissa, joissa on hoitaja aina paikalla.
        Kaiken tasoisia vammaisia asuu myös kotona vanhempiensa hoivissa.


    • o tempora o mores

      Yhteiskuntamme kulttuuriset arvot ovat koventuneet ja yhteisöllisyys on häviämässä sekin mitä sitä on ollut . TV:kin on täynnä tosi-tvtä ihmisten karsimisineen. Sivistyksestä puhutaan, mutta sitä ei ole ja sydänmen sivistystä sitäkin vähemmän.

    • hoitaja.

      Kun valmistuin yliopistosta 1980-luvun alussa niin hain paikkaa Tampereella olevasta yksityisestä kehitysvammahoitolaitoksesta, joka sijaisti muuten Nirvan lähellä niin siellä sanottiin se on minulle liian raskas työpaikka, joten peruin hakemukseni. Annoin myös matamatiikan tunteja lievästi kehitysvammaiselle pojalle samoihin aikoihin. Tulimme oikein hyvin toimeen.

    • Kylläpä oli tyhmä nainen haastateltavana tuolta Nimbyilijöistä. "tähän muuttava ihminen voi olla rasisti, joten hän ei siedä vammaisia. Nämä ovat vain elämän faktoja." Noh, ehkä tämän naikkosen pitäisi hieman paremmin tutustua rasismin määritelmiin koska myös rasismin avoin suosiminen on rasismia. Tämä ihminen siirtää itsensä pois tilanteesta vain sanomalla että seuraava asukas voi olla rasisti. Noh, entä jos ei olekaan? Silloin ainut jonka päässä on käynyt mitään rasismiin viittaavaa on tämä haastateltava itse.

      Muutenkin haastateltava haluaa korostaa sitä että käy töissä ja on muutenkin parempiosainen. Eihän kehitysvammaisille saa antaa mahdollisuutta hyvään elämään koska se laskisi tämän naisen oman elämän arvoa. Säällittävää miten ihmiset voivat vaan nähdä vikoja ympärillään kun todellisuudessa he ovat se ainoa ongelma.

      • hah hah hah

        Tavallaan tuo nainen 'tahtomattaan' paljasti omat pelkonsa ja epävarmuutensa elävään elämään.

        Luuli olevansa rohkea ja pelkäämätön sanomaan mielipiteitään muka monien puolesta...

        Tyhmä lähinnä. Aina ei kannata aukoa päätään. Joskus hyvä pitää turpansa kiinni.
        Mahtaako nukkua hyvin 'kohun ' jälken ?


    • eeettäsemmosta

      Ne kehitysvammaiset, jotka pystyvät itsenäiseen asumiseen eivät kovin paljon meistä "terveistä" eroa. Ehkä jonkinlaista tukipalvelua tai peräänkatsojaa. Monet voivat käydä töissä. Kun pidetään huoli, että työ on mitoitettu vaativuudeltaan sopivasti niin etä kehitysvammainen pystyy homman hoitamaan, niin sen tunnillosempia työntekijöitä on vaikea löytää.

      Heitä ei myöskään rutiinit haittaa. ne antavat heille turvallisuudentunnetta. He eivät koe työtään tylsäksi.

      Toki kehitysvammaisilla saattaa olla häiriökäyttäytymistä. Kerran mm. eräs kehitysvammainen nappasi nopealla liikkeellä kaverini rillit ja heitti maahan, mutta en usko että itsenäiseen asumiseen kykenevät tuolla lailla käyttäytyvät.

      Tuo kovalainen taisi olla huolissaan lapsistaan. Jos hän ei pelottelisi lapsiaan vaan rohkaisisi heitä ottamaan kontaktia kehitysvammaisiin, jotka tulevat lähistölle asumaan, hänen lapsensa voisivat saada uusia uskollisia ja luotettavia ja hauskoja ystäviä kehitysvammaisista.

      Olin aikoinaan sivarissa kehitysvammalaitoksessa ja siellä oli juuri rakennettu rivitalo laitoksen alueelle kehitysvammaisille, joilla katsottiin olevan edellytykset harjoitella itsenäistä asumista tukiasunnoissa.

      Siellä asui eräskin oikein mukava, huumorintajuinen, positiivinen, ystävällinen Down-mies, joka kutsui meidät sivatit saunaan ja oli hankkinut meille jokaiselle pullollisen saunakaljaakin ja mukavaa oli.

    • akl jksla

      Voiskohan siitä verkatehtaan tilasta sittenkin loihtia mamujen vastaanottokeskuksen ??

      Taina mene itseesi, et ole sen ihmeellisempi kuin kukaan muukaan !!

    • elämä kaikille

      Kehitys vammainen ihminen on samanlainen IHMINEN KUIN ME MUUTKIN:Ei hän ole itse tietänsä valinnut.

      • joo joo räpäti

        Ei..Vaan hän on erillainene...Siksi tästä keskustellaan.
        Ja ei ole valinnut ei mutta pykäävät silti lapsia ja
        joku heidätkin on tehnyt, että kyllä kyse on valinnoista.

        1950-Luvulla niitä jemmattiin heti syntymän jälkeen heinälatoihin
        ja niin pitäis vieläkin tehdä.


    • mapi62

      itselläni on kehitysvammainen 10v.tyttö.Pelottaa nyt jo ajatella ,kun itsestäni aika jättää niin millaisten ihmisten armoille hän jää.Toivottavasti hän ei joutuisi asumaan "normaalien"ihmisten kanssa koskaan.

      • rt

        Eristäminen "normaalista" maailmasta nyt ainakaan ei ole mikään ratkaisu. Sehän riippuu tietysti vamman haitta-asteesta ja saadusta arjen päivittäisestä kuntoutuksesta kuinka hyvin pystyy aikanaan pärjäämään itsenäisesti mutta laitokset metsän keskellä ei ole enää nykypäivää.


      • Pirre*

        Kannattaa opettaa tyttöä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa itsenäiseen pärjäämiseen, jos mahdollista.
        Itse huomasin ollessani kehitysvammaisille perhehoitajana, kuinka moni heistä olisi pärjännyt paremmin hyvällä itsetunnolla, joka saadaan esim. normaalien arkiaskareitten osaamisella, eli siis - ei kannata suojella vammaistakaan lasta liikaa, mutta hyväksyntää ja rakkautta he tarvitsee siinä kuin tervekin lapsi. :)

        Ymmärrän huolesi...terve lapsi yleensä itsenäistyy ja lähtee omaan elämään ja huolet on ohi, mutta vammainen lapsi on aina "lapsi", josta tuntee huolta lopun ikäänsä, mutta kyllä heistä onneksi pidetään nykyaikana hyvää huolta, ja onneksi on heillä on oma- heitä suojaava laki turvanaan. :)


      • Seulat ne suelat

        vuonna 2001 oli jo sen verran kehittyneet seulat,
        että päätit tehdä tekemällä julmuuttasi
        vammaisen lapsen... Ja nyt on ostajan katumus,
        häpeäisit ...Ei suo voi pitää edes ihmisenä.


      • Pirre*
        Seulat ne suelat kirjoitti:

        vuonna 2001 oli jo sen verran kehittyneet seulat,
        että päätit tehdä tekemällä julmuuttasi
        vammaisen lapsen... Ja nyt on ostajan katumus,
        häpeäisit ...Ei suo voi pitää edes ihmisenä.

        Koskaan sellaista seulaa ei ole keksitty, eikä keksitä, että vammaisuus saataisiin täysin poistettua, mutta ei se mitään jos on synnynnäinen kehitysvamma, mutta jos onkin myöhemmin kehittynyt asennenvamma sese vasta onkin vaikeasti hoidettava sairaus.


    • Tunnevammainen(ko)

      Ihan fiksua kertoa kaikelle kansalle avoimista ovista.. eihän tuossa koko hommassa ole muuta pointtia kuin julkisuudenhaku..ei taida Taina saada tarpeeksi huomiota tanssitouhuillaan. :)
      Tällaiset ihmiset pelkäävät leimutuvansa kehitysvammaisiksi, vaikka ks. kommenteillaan he leimautuvat ihan pohjasakkaan asti.
      Toivottavasti elämä opettaa Tainallekin nöyrtymisen joloa taitoa.. joskus se voi tulla ihmisen elämään rankkoja muutoksia, eikä ne ole välttämättä "tilattuja". Ps.ihminen voi vammautua mm. liikenneonnettomuuksissa.. ihan kuka meistä tahansa..

      • Pirre*

        Mieki ajattelin hieman saman suuntaisesti, että olikohan hänellä vain niin kova hinku päästä julkisuuteen, vaikka sammakoilla sitten..


    • Satuin katsomaan tiistain ajankohtaisenkakkosen!!
      Koska viimeisenä aiheena olii JUSTIMUSFILMS!! ♥

    • Katselin tuon ohjelman Areenalta.
      Selväpäinen tuntui punapää olevan ja sanoi mitä itse ajatteli.
      Se on aika harvinaista televisiossa, siellä yleensä sanotaan mitä toiset toivovat ajateltavan.

      Häntä tuntui vaivaan sama asia mikä vaikaa kaikkia muitakin jotka omistavat asuntonsa ja aikanaan ostaessaan asettivat siihen uskonsa,toivonsa ja rakkautensa.
      Hän ei vain ajatellut että onnensa voi saavuttaa vain korpien kätköissä, ei ihmisten ilmoilla.
      Ihmisten ilmoilla päättäjät päättävät ja yleensä kauaksi itsestään.

      Minä asun vuokralla, joten minulle on naapurusto se ja sama, kunhan eivät piikillä pistä pyllyyni, saavat myös horjua ja huojua selvinpäinkin.
      Kesällä kaatoivat Bulevardiltani jokusen Koivun ja istuttivat tilalle vesoja, ja niitä kasteltiin ahkerasti.
      Kasteluautoissa oli pieni vesipumppu joka inisi kuten inva-auton nosturin hydraulipumppu.
      Ja nukuin Parvekkeenovi auki.
      Hyttyset eivät yleensä vaivaa minua, mutta äänensä ottavat aivoon.

      Mutta, voisikohan olla että hänenkaltaistaan ihmistä inhoavat he, joilla ei hänen ongelmaansa ole?
      H.

    • ...

      Tuon tyyppiset kommentoijat ovat minusta jo perustaltaan vain ikäviä ihmisiä, joiden kanssa ei haluaisi olla missään tekemisissä. Heidän kanssaan ongelmia ei tarvitse etsiä.

      Minä asun paikassa, jossa on vain yksi tontti kehitysvammaisten asuntolan ja minun vuokramökkini välillä. Tosi hiljainen on se asuntolan piha ja hiljaisia myös kehitysvammaiset. Yleensä näen heitä vain kun ovat ohjaajan vetämällä kävelylenkillä. En ole kuullut mitään puhetta siitä, että asuntojen arvot olisivat laskeneet. Kauppa käy kuumana sillä alueella.

    • rakkautta kaikille

      On surullista ja turhauttavaa, että osa ihmisistä elää edelleenkin 1950-lukua pelkoineen ja ennakkoluuloineen. Ei kuitenkaan keskitytä liikaa näihin ihmisiin, vaan niihin, jotka elävät tätä päivää, omaavat tarpeeksi älyä, rakkautta, myötätuntoa ja ymmärrystä. Annetaan hyvän tarttua ja hyvän kiertää. Vain keskittymällä hyviin asioihin ja hyviin ihmisiin lisäämme hyvyyttä maailmassa. Meille suurimmalle osalle onneksi kuitenkin kehitysvammaisuuskin on vain eräs ominaisuus ihmisessä siinä missä mikä tahansa muukin ominaisuus, eikä se alenna sen enempää ihmisen kuin talojenkaan arvoa. Kyseinen vastustaja ei varmaankaan ole paha ihminen, ainoastaan tietämätön, ymmärtämätön ja -valitettavasti jäänyt sinne 50-luvulle ajatustensa kanssa. Ehkä voimme uhkausten ja vihaamisten sijaan kertoa hänelle ihmisyydestä kaikkinensa, myös kehitysvammaisuudesta. Ehkä joku topakka ihminen voisi viedä hänet vaikka vierailulle johonkin kehitysvammaisten kotiin, tai vielä parempi, tekemään hetkeksi aikaa töitä kehitysvammaisten parissa. Josko ne pelot ja epäluulot häneltäkin hälvenisi. Viha ei auta ketään, se tekee maailmasta vain huonomman paikan elää.

    • paulix456

      meilla oli lukion yhteydessa kehitysvammaisten koulu. oltiin kaikki samassa pihapiirissa ja kaytettiin samoja ruokailutiloja / vapaa-ajan tiloja seka jarjestettiin yhteisia tilaisuuksia. lukio oli pieni sisaoppilaitos, joten kehitysvammaisia oli melkein yhta paljon kuin meita lukiolaisia. usein saatoimme syoda samassa poydassa kehitysvammaisten kanssa ja juteltiin paivittain. ihan hyvin kaikki kayttaytyivat vaikka osa oli vaikeastikin vammaisia. huomattavasti suurempia ongelmia me normaalilukiolaiset aiheutettiin!!

    • Järki käteen

      Pahaa teki katsoa tuo lähetys. Ennakkoluuloisten kannattaisi katsoa sarjaa toisenlaiset frendit. Minulla ei ainakaan ole mitään heidän kaltaisiaan naapureita vastaan. Olen samaa mieltä että usein ne "normaalit" naapurit aiheuttavat häiriötä.
      Kannattaa aina muistaa että se kehitysvammainen voisi olla lähiomainen, olisiko vielä mielipide sama?

      Se täytyy kyllä sanoa että narkkaria en naapurikseni haluaisi mutta se onkin täysin eri asia. Tiedän mistä puhun koska nuoruudessani pyörin piireissä jossa olisi itsestäkin voinut tulla sellainen ja tiedän millaista sakkia he ovat, ainakin kovemmat käyttäjät.

    • Keskitiellä

      Siis oliko kyse yhden, kahden vai liudan kehitysvammaisia muuttamisesta tiettyyn paikkaan? Ymmärrän, jos joku ei halua asua talossa, jossa vaikka 3/4 asukkaista on kehitysvammaisia, koska se saattaa vaikuttaa häiritsevästi jokapäiväiseen elämään esim. juuri taksien takia ja kenties laskea asuntojen arvoa, mutta ei kai parin kehitysvammaisen muuttaminen taloon voi ketään häiritä? Olettaen siis, että he eivät lisäksi ole muuten häiriintyneitä, mutta sehän on sitten jo ihan eri asia..

    • naapurinkyylä

      Ymmärrän Tainaa siinä asiassa, että joku urpo ostoehdokas tulee ja kattoo että "aijaa tällänen alue", niin eihän hän sille mitään voi periaatteessa.

      Mutta oma mielipiteeni on se, että kyllä naapurustoon ottasin muutamia kehitysvammaisia näiden nykyisten kyylääjien ja epäkohteliaitten mulkkaajien tilalle.

      • XXX2X

        En katsonut kyseistä ohjelmaa, mutta on aivan käsittämätöntä, että
        löytyy vielä näin "moukkia" ihmisiä, jotka eivät suvaitse kuin ns.
        normaalit ihmiset omaan elinympäristöön. Erilaisuus on rikkautta, mutta
        ihmiset eivät tunnu sitä ymmärtävän. Toivoa sopii, ettei nämä suvaitsemattomat
        ihmiset itse vammaudu (puhun nyt tässä yhteydessä aivovammasta, joka
        voi jättää monenlaisia pysyviä vammoja esim. puheen tuottamiseen ym.) tai vammautuminen/kehitysvammaisuus sattuu lähipiiriin. Mikä näissä kehitysvammaisissa oikein pelottaa?
        Suurin osa ihmisistä ymmärtää erilaisuutta vasta sitten, kun se osuu
        itselle tai lähipiiriin. Ei voi muuta kuin ihmetellä.....


    • kehitysvammaiset

      on useimmiten kilttejä ja ystävällisiä, melko suloisia ja harmittomia. Jotkut hieman kehittyneemmät pystyvät jopa huolehtimaan itsestään jonkun verran ja käymään töissä, joka heille on valittu. Vaikeasti vammaiset ja autistisella tavalla voivat olla arvaamattomia ja voimakkaita suuttuessaan, sekä äänekkäitä. Käsittääkseni sellaiset ovat laitoshoidossa ainakin osittain.

      Eniten harmia asuinympäristöön tuottaa äkäiset nuoret pojat ja tytöt. Sekä iäkkäämmät alkoholistit.
      Mieluisimpia naapureita lienee vanhat mummelit, jotka elää kunnollista ja hiljaista elämää :)

      Mielestäni olisi erittäin fiksua ryhmitellä asuinalueet äänekkyyden perusteella. Nuorison/opiskelijat bileineen voisi sijoittaa samalle alueelle, vanhukset omalle, alkoholistit omalle, ja lapsiperheet omalle, sekä maahanmuuttajat omalle. Yksinasuvat ja rauhalliset aikuiset voisi myös muuttaa samanlaisten kanssa samaan lähiöön tai vanhusten kanssa. Ei pitäisi tuijottaa rahaa, vaan sitä äänekkyyttä ja elämäntyyliä. Ei sillä, että toiset olisi eriarvoisia, vaan koska meluhaitta on suuri ongelma.

      • "kehitysvammaiset"

        Minä asun slummissa, lähellä Kontulan slummeja.
        Stadissa.
        Tännepäin on kehitetty "asukasdemokratia", sen tehtävänä on saada asukkaat pitämään päänsä kiinni.

        H.


      • tosi kuin vesi
        hunksz kirjoitti:

        "kehitysvammaiset"

        Minä asun slummissa, lähellä Kontulan slummeja.
        Stadissa.
        Tännepäin on kehitetty "asukasdemokratia", sen tehtävänä on saada asukkaat pitämään päänsä kiinni.

        H.

        JUUP, YLEENSÄ EI SAA SANOA MITÄ AJATTELEE. jOS SANOO KUITENKIN KUTEN ESIM K.EDUSTAJA hAKKARAINEN, JOUTUU SILMÄTIKUKSI JA ILTASANOMIEN KANTEEN. vAIKKA OLISI OIKEASSA JA VAIKKA MUUTKIN OLISIVAT SAMAAA MIELTÄ.


      • jusiviinanenn
        hunksz kirjoitti:

        "kehitysvammaiset"

        Minä asun slummissa, lähellä Kontulan slummeja.
        Stadissa.
        Tännepäin on kehitetty "asukasdemokratia", sen tehtävänä on saada asukkaat pitämään päänsä kiinni.

        H.

        et kai sä vaan missään neukkukuutiossa asu? ;)


    • saattaa tuon porkkanatukan lapsenlapsikin syntyä vammaisena ,. mites sitten suu pannaan? Ei taida sitten olla asiaa mummin luo ettei asunnon arvo laske ,.

    • ällistynyt

      Herrajumala että sulla on asiaa !!!!

      • "ällistynyt"

        Mulleko?
        H.


    • Ajatus tämäkin.

      Tainan mielestä on ikävää kun kehitysvammaisilla ei ole autoja. Tällöin taksiliikennettä tulee naapurustossa olemaan valtavasti. (??) Voisiko joku kertoa meikäläiselle, että miten oman auton puute lisää liikennettä?? Eikö sillä omallakin autolla mennä ja tulla?

      Kyselee tyhmä.

      • f3f4g5h6yt6t

        No eiks sitä tule puolet enemmän kun se taksi ei jää vaan aina lähtee ja tulee uudestaan.


      • the._man
        f3f4g5h6yt6t kirjoitti:

        No eiks sitä tule puolet enemmän kun se taksi ei jää vaan aina lähtee ja tulee uudestaan.

        Mistä olet saanut päähäsi, että nämä kehitysvammaiset taksilla kulkisivat? Tuossa ohjelmassakin nähty nuori mies lähti fillarilla liikenteeseen.


    • Siiri40

      Huh ja vielä kerran huh... Todella ahdasmielistä käytöstä !
      Kaikkihan me olemme erilaisia ja kukaan ei varmasti haluaisi lapsensa syntyvän vammaisena tai vammautua esim. liikenteessä / harrastusten parissa jne.

      Ihmisellä ei ole kovinkaan laajaa kokemusta erityislapsista saati aikuisista ! Työpaikallani näitä "erilaisia" on lähes sata ja mikään ei piristä ankeaa ja pimeää syysaamua niin kuin heidän "Hyvää huomenta ja nyt halataan... huomenen toivotus" !!!!
      Pitää vain ostaa isompi pipo, niin ei noin kovasti ahdistaisi.. ;o)

      • pyromaanin ukri

        Voin kertoa avoimesti, mitä tallainen kehitysvammainen voi saada aikaan. On meinaan kokemusta n. 40v. Osa saattaa olla täysin arvaamattomia,saattavat sytytellä tulipaloja, lyödä vasaralla päähän yms. Minulla itsellä yksi meinas polttaa koko talon, onneksi eivät kyvyt riittäneet, mutta iso vahinko tuli. Että näillä mennään.


      • Haloo!
        pyromaanin ukri kirjoitti:

        Voin kertoa avoimesti, mitä tallainen kehitysvammainen voi saada aikaan. On meinaan kokemusta n. 40v. Osa saattaa olla täysin arvaamattomia,saattavat sytytellä tulipaloja, lyödä vasaralla päähän yms. Minulla itsellä yksi meinas polttaa koko talon, onneksi eivät kyvyt riittäneet, mutta iso vahinko tuli. Että näillä mennään.

        Eiköhän meistä niinsanotuista normaaleista löydy ihan samalla tavalla arvaamattomia, ja vielä enemmän?

        Itse olen saanut tuntea kehitysvammaisia koko elämäni ajan. Monella heistä olisi meille "normaaleille" paljon opetettavaa; osaavat olla onnellisia pienistä asioista, hyväksyvät toiset sellaisina kuin ovat eikä pipokaan kiristä niin paljoa.

        Meistä voi kuka tahansa vammautua aivoverenvuodon tms. takia. Miltähän sitten tuntuisi kun ei itseä haluttaisi naapuriksi vammautumisen takia?


      • the._man
        Haloo! kirjoitti:

        Eiköhän meistä niinsanotuista normaaleista löydy ihan samalla tavalla arvaamattomia, ja vielä enemmän?

        Itse olen saanut tuntea kehitysvammaisia koko elämäni ajan. Monella heistä olisi meille "normaaleille" paljon opetettavaa; osaavat olla onnellisia pienistä asioista, hyväksyvät toiset sellaisina kuin ovat eikä pipokaan kiristä niin paljoa.

        Meistä voi kuka tahansa vammautua aivoverenvuodon tms. takia. Miltähän sitten tuntuisi kun ei itseä haluttaisi naapuriksi vammautumisen takia?

        Just näin. Ryöstöjä, raiskauksia, perheväkivaltaa, kaahailuja liikenteessä, murhia.

        Niihin ovat miltei poikkeuksetta syyllistyneet ns. normaalit ihmiset.


    • Yksflikka1111

      Toivon kovasti, että Taina kovalaisen naapuriin muuttaa pari pilviveikkoa ja alkoholistia. Hän ansaitsee juuri sellaiset naapurit!

      Olen asunut itse rakennuksessa, jonka toisessa päässä toimi mielenterveyskuntoutujien palvelukeskus. Avohoitopotilaat siis asuivat yksin, mutta päiväkeskus järjesti ruokailut, toimintaa jne. entisen päiväkodin tiloissa. Osa asukkaista taisi olla myös lievästi kehitysvammaisia.

      Voin kertoa että avohoitopotilaat olivat helppoja naapureita, heidän asumissäännöissään kiellettiin alkoholin käyttö jne. häiritsevä käytös. Jos sääntöjä rikkoi, joutui takaisin laitokseen. He olivat verraten hiljaista ja rauhallista väkeä, häiriöitä ei ollut käytännössä lainkaan.

      Häiriötä minun asuntoni puoleisessa talon päädyssä sensijaan aiheuttivat ns. "normaalit" ihmiset. Naapurin nuorimies tykkäsi kuunnella poppia yötäpäivää volyymit kaakossa, hänellä myös kävi usein vieraita kovaäänisillä moottoripyörillä ja autoilla joita sitten kaasuteltiin surutta toisten makuuhuoneiden ikkunoiden alla keskellä yötä. Juhlia oli vähän väliä.

      Olen myös asunut alkoholistien naapurina ja tiedän millaista se mökä, tappelu ja humalainen örvellys on.. sammutaan rappuun ja pihoille. Oksennellaan ja virtsataan rappuun ja pihoille. Tyhjiä ja rikottuja pulloja rapussa ja pihoilla, alaoven ovilasit potkittiin rikki min. kerran kuussa. Poliisit kävivät "pirskeitä" rauhoittamassa säännöllisesti.

      Jos siis saisin valita, ottaisin 10x mieluummin naapurikseni vammaisen tai mielenterveyskuntoutujan, kuin edellä puhumani "normaalin" nuorukaisen tai nämä alkkikset.

      • "yksflikka1111"

        "Voin kertoa että avohoitopotilaat olivat helppoja naapureita, heidän asumissäännöissään kiellettiin alkoholin käyttö jne. häiritsevä käytös. Jos sääntöjä rikkoi, joutui takaisin laitokseen"
        Ihqusti tulee Stalin mieleen, ja Stalinin kanava.

        Muistakin ongelmista kerroit.
        Minua eivät noista ongelmista vaivaa mikään.
        Saattavat alkamaan vaivaamaan, kun ei Poliisi enää voi syyttää tarpeetoman väkivallan käytöstä.
        H.


    • pyromaanin uhri

      Tässä Käsitellään kehitysvammaisia, eikä elämänsä aikana vammaantuneita!
      Voisin lisätä, että kyseinen pyrtsikka ei ole holhouksessa vaan täysivaltainen henkilö. Kyseessä törkeä tuhotyö eli entinen ns. murhapoltto.

      • laulaa555

        Kyllä aivan samanlaiseen kuntoon voi syntymän jälkeen vammautuva mennä kuin ennen syntymää vammautunut.


      • the._man

        On synnynnäistä cp-vammaa, on aikuisiän afasiaa, joka usein on seurausta aivoverenvuodosta, jolloin saattaa ilmetä toispuolista halvausta. Molemmilla järki pelaa, mutta liikkuminen ja puheen tuottaminen on vaikeaa.

        Pointtini tässä on se, että mitä eroa sillä on, milloin vamma on tullut. Sikiöaikana, synnytyksessä, tai myöhemmin.


      • the._man

        "pyromaanin uhri"

        "Tässä Käsitellään kehitysvammaisia, eikä elämänsä aikana vammaantuneita!
        Voisin lisätä, että kyseinen pyrtsikka ei ole holhouksessa vaan täysivaltainen henkilö. Kyseessä törkeä tuhotyö eli entinen ns. murhapoltto."

        - Tarkoitatko todella, että tällä kehitysvammaisella ei ole edunvalvojaa? Sepä varsin harvinaista on.


    • pyrtsikan uhri

      Kyllä te saatte vapaasti ottaa niitä naapuriinne. Voin antaa tilinumeron, saatte maksaa sinne vapaasti aihetuneet tuhopolton kustannukset. Pahempia nää kehitysvammaiset on kun juoppohullut. Juoppohullut sentään ymmärtää tehneensä jotain. Kehitysvammaisista kaikki ei ymmärrä tehneensä mitään.

    • mama31

      henkilökohtaisesti koen vammaiset "vaarallisiksi"koska saattavat olla agressivisia,pieniä lapsia pelottaa kun outo ihminen alkaa yhtäkkiä esim.huutaa ja kiljua ym.kuka sitten makselee pientenlasten mielenterveys palvelut kun lapsi traumatisoituu kehitysvammaisen "sättäämisestä"?totta on että muutkin ihmistyypit saattaa omalla toiminnallaan saman aiheuttaa.mutta en haluaisi elää omalla tontilla kun kesyttömät ihmiset koska vain saattaa tulla pihaani,tunnen muutamia jotka ovat todella sosiaalisesti aktiivisia joka on todella rasittavaa ja rikkoo kotirauhaa(tahtomattaan/tietämättään)kulkemalla naapurin tontilla.Onko tämäkään oikein?en hyväksy että heitä syrjitään tai muutoin estetään heidän normaali eläminen ja ihmisoikeuksia rikotaan.mutta toisaalta ymmärrän mahdolliset haitat mitkä seuraa.toki jos tuo minunkin naapurini pitäisi ns.ruodussa ja vahtisi näitä henkilöitä naapurirauhan säilyttämiseksi ei minulla olisi mitään ongelmaa.Muutoin nämä ovat erittäin kiltinoloisia ja suurinpiirtein hyväkäytöksisiä!tervettuloa naapuriini jos saan säilyttää oman tonttini itselläni =)

    • 10

      No ei tuolla Ajankohtaisen Kakkosen punapäälläkään tuntunut olevan kaikki inkkarit samassa kanootissa, siihen malliin huito ja heilu. Että hyvin sopeutuvat toistensa seuraan uudet ja vanhat asukkaat

    • Luojan luomat

      Muista että sinä joka olet tänään terve voit olla huomenna vammaantunut. Miten haluaisit että sinua kohdellaan? Entäpä jos sinä tai lapsesi saisi vammaisen lapsen? Haluatko hänelle ihmisarvoisen elämän? Haluatko että häntä kohdellaan tasa-arvoisesti? On hyvä pysähtyä miettimään asoita ennenkuin mitään suusta päästää ulos.

      • totuuuuss

        sitten asia muuttuu jos on omalla kohalla näin


      • "Luojan luomat"

        Palsta on 60 .
        Lapset ja lapsenlapset ovat jo syntyneet.
        Jos ei nyt lapseksi ihan uranaista ole syntynyt, 40v. joista lääketiede varoittaa että lapset eivät enää aina osu kohdalleen.
        Vaikea on 60 isän ottaa kantaa.
        Mutta voisin kuvitella että tyttäreni menisi telkkariin valittamaan valinnastaan.
        Saataisi hän päästä Eduskuntaankin.
        Minua kyllä asia huvittaisi, jokainen taaplaa tyylillään, muitten ihmisten seassa.
        Ja muut ihmiset on vain hyväksyttävä, enemmistöä kun ovat ja maksavat senlaiset.
        H.


    • ettänäin kuula kalho

      Jos vammautuisin haluaisin, että minulle kuula kalhoon. Olen urheilullinen ja jatkuvasti liikkeesä, olisi tuskaa olla paikoillaan.

      • jes%&/

        Jos itse et pystyisi ja muut ajattelisivat että ihmistä ei saa tappaa toinen ihminen eivätkä muutenkaan haluaisi.
        Raamattu sanoo "älä tapa".


      • lyly..

        Sanot nyt. Monen moni vammainen urheilee tavallaan, ei välttämättä sinun tavallasi.
        Hyvä olon ja kuntoa itselleen saadakseen.


    • se joka tietää kylmä

      "pyromaanin uhri"

      ""Tässä Käsitellään kehitysvammaisia, eikä elämänsä aikana vammaantuneita!
      Voisin lisätä, että kyseinen pyrtsikka ei ole holhouksessa vaan täysivaltainen henkilö. Kyseessä törkeä tuhotyö eli entinen ns. murhapoltto."

      - Tarkoitatko todella, että tällä kehitysvammaisella ei ole edunvalvojaa? Sepä varsin harvinaista on. "

      Henkilön oma äiti ei ole halunnut tätä holhoukseen.

      • the._man

        "Henkilön oma äiti ei ole halunnut tätä holhoukseen."

        - Kehitysvammainen siis itse hoitaa kaikki asiansa? Mistä muuten tiedät, ettei tuo "pyromaanin uhri" halunnut lastaan holhoukseen?


    • juutasisk

      "Jos itse et pystyisi ja muut ajattelisivat että ihmistä ei saa tappaa toinen ihminen eivätkä muutenkaan haluaisi.
      Raamattu sanoo "älä tapa". "

      Onneksi raamattu on huijarien kirjoittama. Ei minkäänlaista juridista arvoa.

      • tunnut olevan varma

        mistä tiedät?


      • höpö opus

        Olen samaa mieltä raamatusta, kuin "juutasisk" kirjoitti, satusetien ja tätien tyhjän päiväsiä kirjotuksia ja tarinoita. Kumma homma, että noita satuja kehtaavat lukia!


    • Ihmisluonnon julmuus

      Tämän takia olen aina ollut näkymätön Asperger. Sen takia en koskaan halunnut olla neurologisten joukoissa, sillä ihmiset voivat yhdistää minut neurologisena. Minulla ei ole ulkoista vammaa, koska olen keskivaikea asperger ja minulla on mahdollisuus mennä itsenäisesti jonnekin julkisiin paikkoihin kuten kahvilat, kaupoissa yms. Vaikka minä pukeudun vähän oudosti esim. "goottivaatteisiin" ja vaikka puhetyylini näyttää olevan naiivia, ei silti välttämättä minua tunnisteta Aspergerina. Mutta se on todella itsekästä, jos sulaudun sellaisiin joukkoon, joilla ei ole diagnooseja. Ei ihme, miksi ei kannattaisi käyttää Tavallista-sanaa, vaikka valitettavasti sitä tapahtuukin niin.

      Ihmiset, joilla ei ole diagnooseja ollenkaan, ovat heikkojen ja neurologisten kanssa joskus niin ****anan tyhmiä ja itsekkäitä. Kyllä se on ihan selkeä, moitittava ja rankaistava juttu, jos he ovat tuollaisia. Väärin tekeminen on väärin tekemistä! Jos satuttaa toista ihmistä, saa kantaa itse seuraukset.

      Sen takia olen joutunut vatvomaan mietiskellen kurjat menneisyyteni väsymykseeni asti. Sen takia lähdin pois eräältä säätiöltä ja piilotellut itseäni toisessa säätiöllä, jota nykyään käyn siellä. Sen takia olen pukeutunut gootti-vaatteisiin. Jos jonakin aikana tuntemani vihamieheni kuolisivat onnettomuuteen, sairauteen tai tappoon, joka ei olisi minun aikaansaannoksistani, piinani voisi loppua "lopullisesti". Mutta sitten eläisisin epärehellistä elämää.

      Anteeksi sekava teksti. Täällä vihamielinen kyyneleet silmissä kirjoitan.

    • Oma kehitysvammainen lapseni asuu toistaiseksi vielä kotona meidän vanhempiensa kanssa.
      Voin sanoa suoraan, että on luojan lykky että lähimmät naapurit ovat noin 400 metrin päässä, tuota mekastusta ei kukaan jaksaisi kauaa kuunnella, mikäli se kuuluisi seinän tai raja-aidan takaa. :)
      Varmasti tulisi valituksia, jopa häätöuhkauksia.

      Vammaisia täytyy sijoittaa asumaan myös ns. terveiden lähelle, mutta jokaisella on oikeus omaan rauhaan, omassa asunnossaan, etenkin jos omistaa sen.
      Mutta pelkästään se, että ihminen on kehitysvammainen ei oikeuta syrjimään häntä, ottamatta ensin asioista selvää, onko haittatekijöitä ja jos on, minkälaisia ja miten ne naapureiden elämään saattaisivat vaikuttaa.

      Monet kehitysvammaiset ovat ihania, rauhallisia ihmisiä, varmastikaan eivät niitä pahimpia mahdollisia naapureita.

      • Hyvä kommentti Anceli.

        Mikään ei ole yksiselitteistä.

        Asun vammaiskoulun vastapäätä ja joka aamu aamiaispöydästä seuraan kun lapsia tuodaan takseilla kouluun. Olen kerran kirjoittanutkin koulusta ja nimennyt koulun onnellisten lasten kouluksi.

        Miksikö? siksi, että heistä välitetään heillä on ammattitaitoiset opettajat ja pienryhmät, joissa oppia jaetaan. Heillä on useampi peräänkatsoja välitunneilla. He ovat iloisia lapsia.

        Olen myös nähnyt agressiivisia vammaisia, kovaäänisiä.

        On myös rumia kehitysvammaisia, mutta myös sieviä.

        Eräs uusi tulokas naapurin vammaiskouluun on sievä vaalea pitkätukkainen mongoloidityttö. Hänen motoriikkansa on loistavaa, seurasin kun hän leikki bumerangilla. Vaatetus hänellä on viimeisen muodin mukaan.

        Minä pidän naapureistani, mutta ymmärrän myös niitä jotka eivät pidä.

        Monesti "normaalit" naapurit kysysvät sietokykyämme. Asunnon arvo on kiinni naapureista. Se lienee kaikille selvää.


    • Typerää porukkaa

      Pisti todella vihaksi kun kuunteli sitä punapäätä. Hänenkin lapsi olisi voinut syntyä kehitysvammaisena.
      Minä, minä minä minä....puhetta koko nainen. Toivon todella, että nämä vammaiset pääsevät sinne asumaan. Silloin voi tämä punapää alkaa opettelemaan suvaitsevaisuutta. En viitsi edes kirjoittaa mitä sisälläni tällä hetkellä tunnen...pisti todella vihaksi.

      • Nissuli

        Olisin itse iloinen jos naapuriksi saisin vammaisen ihmisen. Olen työskennellyt heidän parissa ja mielettömän ihania persoonia. Tällä hetkellä joudun sietämään alkoholisti naapuria, joka juhlii viikottain ja pitää kamaa meteliä :(


      • <3

        Voi.Taina polkee tasajalkaa ja harmittelee peloittavaa tulevaisuutta kehitysvammaisten keskuudessa.Kamalan traaginen kohtalo hällä.Ties vaikka joku niistä kehitysvammaisista eri asteisista uskaltautuu hälle sanomaan iloisesti hymyillen "Päivää,mitä kuuluu?" Semmosia ne kehitysvammaiset on.Elämänmyönteisiä,vähään tyytyväisiä,hiljaisia,suvaitsevia ja kaikkeen tyytyviä.Jos ärähdät että "väistä",niin tasan taatusti kehitysvammainen ihminen,jolla on vuosien laitostausta,väistää.Hän ei halua riitaa kenenkään kanssa.Hän haluaa vain olla rauhassa ja saada jokapäiväisen leipänsä.Niinkuin me kaikki muutkin.Ja tehdä työtä.Se on monille elämänehto,niin myös kehitysvammaisillekkin.
        Ai niin ja se rumuus.Kannattaa sulkea silmänsä ja työntää oma pää pensaaseen jos ei kestä katsoa ihmistä.
        Voisin sanoa että tyhjät sammiot kumisevat eniten,niin myös tapauksessa Tanja Kovalainen.


      • <3
        <3 kirjoitti:

        Voi.Taina polkee tasajalkaa ja harmittelee peloittavaa tulevaisuutta kehitysvammaisten keskuudessa.Kamalan traaginen kohtalo hällä.Ties vaikka joku niistä kehitysvammaisista eri asteisista uskaltautuu hälle sanomaan iloisesti hymyillen "Päivää,mitä kuuluu?" Semmosia ne kehitysvammaiset on.Elämänmyönteisiä,vähään tyytyväisiä,hiljaisia,suvaitsevia ja kaikkeen tyytyviä.Jos ärähdät että "väistä",niin tasan taatusti kehitysvammainen ihminen,jolla on vuosien laitostausta,väistää.Hän ei halua riitaa kenenkään kanssa.Hän haluaa vain olla rauhassa ja saada jokapäiväisen leipänsä.Niinkuin me kaikki muutkin.Ja tehdä työtä.Se on monille elämänehto,niin myös kehitysvammaisillekkin.
        Ai niin ja se rumuus.Kannattaa sulkea silmänsä ja työntää oma pää pensaaseen jos ei kestä katsoa ihmistä.
        Voisin sanoa että tyhjät sammiot kumisevat eniten,niin myös tapauksessa Tanja Kovalainen.

        ed.viestiin pujahti virhe.Tarkoitin siis Tainaa,en Tanjaa.


    • No jo nyt on (ruma sana) kettumaisia ihmisiä. Mikä ihmisiä riiva, kun eivät hyväksy erilaista ihmistä?

      Me asutaan hyvin lähellä (100 m) kehitysvammaisten asuntolaa/hoitolaa. Ei koskaan ole ollut mitään ongelmia, vaikka osa hoidokeista onkin vaikeasti vammaisia. Päinvastoin tervehtivät reippaasti ja jäävät kukin kykyjensä mukaan vaihtamaan muutaman sanan. Eräskin hoidokki käy aina silloin tällöin töissä ja yhdessä ollaan monesti kuljettu hänen työmatkansa. Mulle ei tulisi mieleenkään, ettenkö moikkaisi, kun tavataan. Ja kyllä meidän alueella lapset leikkivät ja kirmaavat pihoilla.

      Ihme sakkia noi tollaset urputtajat.

      • Anteeksi nyt vaan, ei kyse ollut kehitysvammaisia vastaan vaan markkinavoimien puolustamista. Tämä on kyllä valitettava tosiasia josta ei päästä mihinkään, asuntojen markkina arvo laskee, tästä on monia surullisia esimerkkejä.
        Olen itse ollut työssä vammais laitoksessa ja todella tiedän asiasta jotakin.
        Kehitys vammaisia ei ole kahta samanlaista, he ovat aivan ihania ja heidän kanssaan tulee hyvin juttuun, olenkin sanonut että esim. retkillä olen heidän kanssansa mieluimmin kuin aivan "tavallisten" kanssa, viina ei ole ongelma.
        Tässä tapauksessa näyttäisi ettei "asiaa ole oikein markkinoitu" kyse on tiedon puutteesta. Onhan kyllä ihmisiä jotka eivät halua olla kehitysvammaisten kanssa missään tekemisissä, mutta oikealla lähestymistavalla asuin alueelle asiaa voidaan paljon auttaa. Myös ohjaus ja valvonta asiat ovat oltava kunnossa.
        On turhaa väittää että itsenäinen asuminen ilman jokapäiväistä valvontaa ja ohjausta toimisi, ei toimi. Tarvitaan todella hyvä tasoinen vammainen jolla asia onnistuu ilman törmäyksiä ympäristön kanssa. Työtä on vielä paljon enkä usko että tullaan koskaan sellaiseen yhteiskuntaan jossa kaikki erilaisuus hyväksytään. Eikä tarvitsekkaan kaikkea hyväksyä. Vammaiset ovat loistava esimerkki seuratkaapa vain jossain Baarissa, Ravintolassa mitä tapahtuu kun vammais retkikunta saapuu paikalle? Siitä huolimatta sain viettää elämäni rikkaimmat työvuodet juuri heidän parissaan. Asenteita ei korjata pakolla, riitelemällä tai käymällä "rasistisesti" ihmisen kimppuun joka puhuu rehellisen mielipiteensä julki, onhan meillä myös MIELIPITEEN vapaus, vai?


    • Tamiffluu

      Jotkut kehitysvammaiset on rasittavia. Ne huutaa ja mölisee kuin eläimet. Ei sovi naapuriksi sellaiset. Sellaisia on tosin täyspäisissä juopoissa ja psyykepotilaissakin. En siis yleistä vaan huolin kiltin hiljaisen vammaisen naapurikseni.

      • ((((

        Et kai kuvittele, että heitä sinne pääsisikään?
        Tarkemmin heitä harkitaan, kuin muita asukkaita.


    • jeppisafdfg
    • eräs vuokralainen

      hitto. mieluummin asuisin vammautuneiden ja kehitysvammaisten kanssa kuin nykyisten seinän/yläkerran naapureiden kanssa. tekno jytää ja tanelit pomppii yläkerrassa. mutta kaupungin kolhoosissa ei voi naapureitaan valita.:D

      • juttu-urpilainen

        jos ei pysty asumaan tälläisen vammaisen kanssa, niin eihän siinä ole kenenkään pakko asua.Ei vaikka asunnon arvo ns."laskisi".Säälittävää!


    • V..tuuntunut

      No hyvä puoli tässä on se, että tämä kyseinen ämmä nolasi ittensä aika rankalla kädellä ja vielä valtakunnallisesti televisiossa!!! Ei löydy enään oikein sanoja kuvaan tämän oloista tyyppiä!! Toivotaan, että joskus löytyy potentiaalinen ostaja ketä ei ympäristö yhtä paljon vaivaa, niin kyseinen hienosto aktivisti voi muuttaa pakoon vaikka etelämantereelle muitten pingviinien sekaan!!

    • Normaali=kuningas

      Se on se normaalius, joka tekee ihmisestä paremman kuin muut.

      Normaalien paremmuuden tietävät kaikki vähemmistöt, joita saa syrjiä ihan niin kuin haluaa. Tällaisia vähemmistöjä ovat mm. homot, ruotsinkieliset, maahanmuuttajat, pakolaiset, transihmiset, vammaiset, kodittomat jne.

    • mirror

      olen tavannut paria vammaisia ja täytyy sanoa että he ovat hyvin herttaisia ja humaanimpia kuin muut ihmiset. jokainen ihminen on kuitenkin erilainen ja joissakin voi olla väkivaltaisia piirteitä mutta sellainen naapurina ei ole mikään uusi asia, pitäisi kaikkien tietää. aina jossain on joku jota ei halua lähelle ja vammaisten luulisi olevan kauimpana tästä skenaariosta.

    • alan tunteva

      Kyllä se vaan niin on,että kehitysvammaiset ihmiset halutaan tuoda terveiden ihmisten sekaan.Mitkään adressit ei auta hoitokotien rakentamista.Nyt eletään 2011 lukua eikä 1900 lukua.Monesti terveiden ihmisten epäluulo johtuu siitä,kun he ei tiedä miten uskomattomia persoonia on kehitysvammaisissa.Jokainen heistä on ihan oma yksilö.Hoitokodeissa on henkilökunta,jotka huolehtivat asukkaista.Kyllä terveistä ihmisistä on monesti enemmän riesaa naapurina kuin kehitysvammaisista.Terveiden ihmisten perään ei katso kukaan,vaikka syytä olisi.

    • mä vaaan

      mä luulen että tää kovalainen saa rangaistuksen puheistaan asiakkaiden menetyksen muodossa. mä ainakaan muksujani veis sen tanssikouluun.

    • jrjrjr

      ennemmin vammainen kuin moniosaaja.

    • Kipaliini12

      Ei ole mitään syytä minkä takia vammaisia pitäisi jättää ns. normaalin elämän ulkopuolelle. Heillä on ihan samanlainen oikeus kuin ns. terveellä nauttia hyvistä ja huonoista hetkistä mitä elämä tuo. Sitä paitsi suurin osa kohtaamistani kehitysvammaisista on ollut aivan ihania. Kannattaa katsoa peiliin, jos naapurustoon ei vammaisia haluta.

    • TheMissBitchLil

      Meidän naapurissa asuu mies joka on kuuromykkä ja ilmeisesti jotenkin päästään nyrjähtänyt, välillä saattaa karjua 18 tuntia putkeen ja toisten ihmisten korviin jos kadulla ohi menee. Koskaan ei tiedä millä tuulella tämä henkilö on, siksi vaistomaisesti vältän häntä. Ei mulla kuitenkaan ole mitään kehitysvammaisia vastaan, ei ne mulle oo mitään pahaa tehneet. Mieluummin rauhallinen kehitysvammainen kuin öykkäröivä melunaapuri...

    • Kaikkea sontaa nähny

      Tottakai ne haluaa kaikki moniongelmaiset piiloon jonnekkin Lappiin, jossa "saa kuntoutua rauhassa häiritsemättä".

      Pääkaupunkiseudulla Kerava on suosittu paikka ulkoistaa nämä tapaukset. Onhan siellä kaatopaikkakin.

      Tossa oli taas toissavuonna, kun lähti porukkaa Lappiin asumaan "pakkohoidon kautta me saadaan nämä asumisasiat asiat järjestettyä"

    • mulkvisti21

      minkäs teet, ihminen on rakennettu pelkäämään vierasta, ja pelon näyttäminen on aina ollut pahin virhe, lähtien ameeboista, joten se kätketään vihaan.

      näyttäköön tämä kehitysvammainen, tai erivärinen, tai mikä tahansa vieras tai erilainen, ettei tässä ole mitään pelättävää, ja hyväksyköön että joukkoon mahtuu aina niitä jääräpäitä jotka tappelevat vastaan.

      meidän samanlaisten on turha paasata erilaisten samanarvoisuudesta, kun meitä ei kuunnella. erilaisten on osoitettava meille ja muillekin, oma samanarvoisuutensa käytännössä.

    • kypsyttää

      Tiesitkö et floodaaminesellekin tulee piste`?

      • the._man

        Kelle mahdoit tuon tarkoittaa?


      • kypsyttää
        the._man kirjoitti:

        Kelle mahdoit tuon tarkoittaa?

        Onko ymmärryksessäsi vikaa? Aloittajalle vastataab silloin kun ei haeta kenelle se trhdään. Kyllä Sinulle.


      • kyllästynyr
        the._man kirjoitti:

        Kelle mahdoit tuon tarkoittaa?

        Keskusteluissa EI SAA
        -Esittää asiattomia ja loukkaavia kommentteja muista keskustelijoista
        -Esittää laitonta tai loukkaavaa materiaalia
        -Massapostittaa puheenvuoroja tai lausuntoja. Toisin sanoen saman sisältöisen viestin lähettäminen useampaan kertaan tai jo kertaalleen poistetun viestin uudelleen postittaminen palstoille on kielletty.
        -Kirjoittaa viestiä, jossa on pelkkä linkki. Toisin sanoen viestiä täytyy aina olla myös muuta sisältöä kuin pelkkä linkki.
        -Suomi24 pidättää itsellään oikeuden poistaa asiattomat lausunnot keskusteluista. Toistuvasta häiriköinnistä keskustelusivuilla seuraa IP-osoitteen jäljitys ja tarvittavat jatkotoimenpiteet. (Emme velvoita sheriffejä kommentoimaan toimiaan tai viestien poistoa palstalla. Yksittäisiä sheriffejä koskevat keskustelut voidaan poistaa keskustelupalstoilta. Epäasiallisesti käyttäytyvistä sheriffeistä voi ilmoittaa palautteen kautta.)


      • Et ole oikeuslaitos
        kyllästynyr kirjoitti:

        Keskusteluissa EI SAA
        -Esittää asiattomia ja loukkaavia kommentteja muista keskustelijoista
        -Esittää laitonta tai loukkaavaa materiaalia
        -Massapostittaa puheenvuoroja tai lausuntoja. Toisin sanoen saman sisältöisen viestin lähettäminen useampaan kertaan tai jo kertaalleen poistetun viestin uudelleen postittaminen palstoille on kielletty.
        -Kirjoittaa viestiä, jossa on pelkkä linkki. Toisin sanoen viestiä täytyy aina olla myös muuta sisältöä kuin pelkkä linkki.
        -Suomi24 pidättää itsellään oikeuden poistaa asiattomat lausunnot keskusteluista. Toistuvasta häiriköinnistä keskustelusivuilla seuraa IP-osoitteen jäljitys ja tarvittavat jatkotoimenpiteet. (Emme velvoita sheriffejä kommentoimaan toimiaan tai viestien poistoa palstalla. Yksittäisiä sheriffejä koskevat keskustelut voidaan poistaa keskustelupalstoilta. Epäasiallisesti käyttäytyvistä sheriffeistä voi ilmoittaa palautteen kautta.)

        Ihan vaan nyt ajattelin, kun teillä on mennyt sekaisin,
        että kuka on poliisi ja tuomari ja kuka normaali
        porttaalin ilmaistyöläinen,että:

        -IP-osoitteen jäljitys ilman viranomaisen pyyntöä
        on vieläkin laitonta.

        -Poliisin valtuuksia laajennettiin, ei suomi24:jän.

        -Jos asiasta on vastaan tai puolesta se loukkaa aina
        toista puolta.

        -Valitettavasti tarvittavat jatkotoimenpiteet tapauksessanne
        jäävät ip-bannaukseen. Olette siviilejä ja se siitä.

        -Laki päättää mikä materiaali on laitonta, ei suomi24.
        Jos muoto on kiellettyä se on eri asia.

        -Suomi 24 saa tehdä ihan mitä se haluaa omassa
        portaalissaan :Poistaa viestejä, olla julkaisematta, modifioida ja
        estää pääsy. Toisin kun luulette seriffit ovat siviilihenkilöitä ja
        tarpeenstullessa vastuissa sanomisistaan ja teoistaa käräjäoikeudessa. Kuitenkin vain niissä määrin, kuin he lakia rikkovat.

        -Viestien poisto on nykyään omassa firmassa sallittua
        jos kuitenkin kävisi ilmi ,että suomi24 olisi valtio
        omisteinen, niin
        silloin se olisi sananvapauden rajoittamista.
        Mutta koska näin ole niin ihan vapaasti.


      • the._man
        kypsyttää kirjoitti:

        Onko ymmärryksessäsi vikaa? Aloittajalle vastataab silloin kun ei haeta kenelle se trhdään. Kyllä Sinulle.

        Mikä sinua kypsyttää? Sekö että tästä aiheesta on tässä ketjussa niin paljon kirjoituksia ja mielipiteitä?

        Jospa aloitat ihan oman keskustelun, eiks niin. Toivottavast siihen ei kukaan ota osaa, ettei sinua ala kypsyttämään.


    • War hammer

      Jokaisella täytyy olla puhdas omatunto ja omantunnon ja mielipiteen
      vapaus. Siitä onko sitä järkevää sanoa ääneen vai ei
      kuten Kovalainen, en ota kantaa.

      Monet kulttuurit esim. suomi 1950 -luvulla ovat suhtautuneet kehitysvammaiseen ja vammaiseen ihmiseen kuten se
      ihmiselle luonnolista on.

      Jos ymmärrämme, että tulimme luolasta muutama kymmen
      sukupolvi aikaa ,
      niin ei silloin kukaan pitänyt huolta kenestäkään...
      Erillaisesta. Hänet hylättiin ja hän kuoli.

      Ottaisinko omalle pihalleni asumaan?
      Ihan sama, voisin ottaakkin jos pärjää omillaan.

      Mitä Kovalaiseen tulee niin minun tulee antaa hänelle
      mielipiteen vapaus samoin kuin itselleni ja muille.
      Kaikista ja kaikesta ei tarvitse pitää.

      Haluan kuitenkin Tainan ja itseni muistavan ,
      että liukastuminen suihkussa antaa äkkiä aivovamman ja
      sen jälkeen sinut lasketaan hyvin pian vammaiseksi.
      Eli jokainen meistä ihmisistä on yhden verisuonen päässä vammaisesta

      Joten tätä taustaa vasten jos mielipide onkin vastaan,
      niin pitäkään mieli avoimena ja älkää vihatko jos,
      ette pysty rakastamaan.

      Kuten nyt Kovalaista vastaan nousseet ihmiset huutavat
      kivitystä Kovalaiselle, unohtavat toimivansa samoin kuin
      Kovalainen. Tätä kutsutaan kaksinais moralisimiksi,
      joten jos ,että parempaa pysty niin olkaa kaikki hiljaa...
      Niin puolesta ja vastaan.

      Mutta tässä tilanteessa annan kaikkien kukkien kukkia
      joten rauhaa ja rakkautta jokaiselle.

    • menkää naimisiin

      Nainen joka vihaa vammaisia...Ja nyt te menitte hänen tasolleen...

      Kukaan teistä ei näe kuin oikean ja väärän ei ole keskitietä,
      on puolesta ja vastaan.

      Itse en pidä vammaisista enkä ulkomaalaisista...
      Mutta pidän kyllä suomenruotsalaisista.

      Joka tapauksessa siinä missä teillä on oikeus rakastaa keharia,
      on minulla oikeus olla rakastamatta.

      Kaikki on kovia täälläkin puhumaan, mutta kelä sitten vammainen on naapurissa poikaystävänä (todellisuudessa) etc...
      Aivan...Ei niin kenelläkään. Joten jeesustelu on aina ollut
      meille kovin helppoa mikä tässäkin nähdään.

      • kaikkieivätolenormaaleja

        Minun naapurissani asuu perhe, jolla on 13-vuotias kehitysvammainen poika. Hän on minusta mukava mutta ujo poika. Kaikki kaverini tällä asuinalueella suhtautuvat häneen myönteisesti. Ei hel\/etti jos jotku eivät ymmärrä että emme kaikki ole normaaleja. Minkälainen edes on ”normaali” ihminen?


      • kaikkieivätolenormaaleja

        Minun naapurissani asuu perhe, jolla on 13-vuotias kehitysvammainen poika. Hän on minusta mukava mutta ujo poika. Kaikki kaverini tällä asuinalueella suhtautuvat häneen myönteisesti. Ei hel\/etti jos jotku eivät ymmärrä että emme kaikki ole normaaleja. Minkälainen edes on ”normaali” ihminen?


      • kaikkieivätolenormaaleja

        Minun naapurissani asuu perhe, jolla on 13-vuotias kehitysvammainen poika. Hän on minusta mukava mutta ujo poika. Kaikki kaverini tällä asuinalueella suhtautuvat häneen myönteisesti. Ei hel\/etti jos jotku eivät ymmärrä että emme kaikki ole normaaleja. Minkälainen edes on ”normaali” ihminen?


      • Eli olet kusipää...

        :(


      • Loveisallyouneed

        menkää naimisiin

        Mitähän noilla sanoilla on tekemistä aloituksen kanssa?
        Vihaa minun puolestani vaikka kaikkia, mitä se sinua hyödyttää?


      • ||||||||||||||||

        Mönkikää naimisiin.

        Down-lapsi, ehkä, minun/sinun omasi, lie kaikkein rakkain. Silti, huoli ja ikuinen kannanotto, ei liene koskaan sinusta pois.

        Kyllä, kai, kukin voisi panna kätensä sydämeen, ja ajatella, kuinka ihania ihmisiä meillä on ympärillämme, sinä ja minä, kaikki kehitysvammaisemme, joille saisimme rakkautta antaa.
        Sen näin aikoinaan, kun sanatonta ihmistä kierittelin, ulkotunnilla.
        Silti, kaikesta pahasta huolimatta, hänen silmänsä loistivät tähtien tavoin.


      • Summa summaarum
        kaikkieivätolenormaaleja kirjoitti:

        Minun naapurissani asuu perhe, jolla on 13-vuotias kehitysvammainen poika. Hän on minusta mukava mutta ujo poika. Kaikki kaverini tällä asuinalueella suhtautuvat häneen myönteisesti. Ei hel\/etti jos jotku eivät ymmärrä että emme kaikki ole normaaleja. Minkälainen edes on ”normaali” ihminen?

        Tuo juuri on jeesustelua...

        Voit puhua vain omasta puolestasi ,et muiden.
        Ihmisen pään sisälle ei pääse kuin ihminen itse.
        On koettu korrektiksi käytökseksi yhteiskunnassa olla osoittamatta
        sormella ja huutamatta koska elämme tällaista
        "vihaa muita" aikaa.

        Mutta se etteivät ihmiset heitä kivillä teidän vammaista johtunee
        siitä, että he eivät uskalla. Älä silti oleta,
        että KAIKKI siellä pitävät hänestä jos itsekkään pidät...
        Teidän naapuri on eri asia kuin teidän perhe.


      • Summa summaarum
        kaikkieivätolenormaaleja kirjoitti:

        Minun naapurissani asuu perhe, jolla on 13-vuotias kehitysvammainen poika. Hän on minusta mukava mutta ujo poika. Kaikki kaverini tällä asuinalueella suhtautuvat häneen myönteisesti. Ei hel\/etti jos jotku eivät ymmärrä että emme kaikki ole normaaleja. Minkälainen edes on ”normaali” ihminen?

        Olipa taas jeesustelua mukana...

        Noh kun kasvat aikuiseksi ymmärrät vetää tuon
        lumeen mitä elämäksi kutsut, pois silmien edestä ja näet toisenlaisen
        maailman..maailman jossa hyvä ei voita!

        Moinen sinisilmäisyys on tyypillistä mutta kyllä siperia opettaa.

        Sellainen on normaali kun nakataan varjolla tuonne mäelle,
        ja se siellä selvitytyy ja pääsee takaisin ihmisten pariin.
        Normaali PÄRJÄÄ OMILLAA!!! Ei en tarkoita rahaa,
        vaan ihan kaikkea ja se siitä.

        Seuraavaksi sinusta olisi mukavaa jos vammaiset lisääntyisivät ja tuottaisivat lisää vammaisia koska siihen tuolla tähdätään ja kyllä...olen aikanaan varsinaissuomessa todistanut kaupungin suorittamaa ihmiskokeilua missä vammainen pariskunta lyötiin saman katon alle ja heille syntyi vammainen tytär...sinusta hän olisi vain erillainen...
        Itse vastustan fasismia siinä määrin, että en hyväksy ihmiskokeita.

        Adolf Hitler olisi varmasti mieleisesi henkilö.


      • Ruha ha ha haa
        Loveisallyouneed kirjoitti:

        menkää naimisiin

        Mitähän noilla sanoilla on tekemistä aloituksen kanssa?
        Vihaa minun puolestani vaikka kaikkia, mitä se sinua hyödyttää?

        Oletko vammainen?

        Tarkoittaa sitä että jos ne on niin nastoja niin
        ota itsellesi siitä puoliso..Ai et ota vai??
        Sitähän minäkin...Siihen sun hyvä sydämisyytes loppus!


      • ja sen juurelle
        |||||||||||||||| kirjoitti:

        Mönkikää naimisiin.

        Down-lapsi, ehkä, minun/sinun omasi, lie kaikkein rakkain. Silti, huoli ja ikuinen kannanotto, ei liene koskaan sinusta pois.

        Kyllä, kai, kukin voisi panna kätensä sydämeen, ja ajatella, kuinka ihania ihmisiä meillä on ympärillämme, sinä ja minä, kaikki kehitysvammaisemme, joille saisimme rakkautta antaa.
        Sen näin aikoinaan, kun sanatonta ihmistä kierittelin, ulkotunnilla.
        Silti, kaikesta pahasta huolimatta, hänen silmänsä loistivät tähtien tavoin.

        Kun ei halua myöntää olevansa onneton ja epäonnistunut niin
        sitten ei vain myönnä. "Hullun kanssa ei voi väitellä".

        Itse en kommareita ja vihreitä äännestä,
        mut olenkin niin juntti et syön kans lihaa joten se siitä.


      • honoris causa

        Kunniaa ei maiskuttaa.


    • mentyon33v,sitten

      Pidätkö yleensäkään ihmisestä?

      Josko pomosi on yksisilmäinen, et siis koskaan pidä hänestä?
      Jos työkaverillasi on psoriasis, varvas poikki, vaiko ihan kynnen poikkimeneminenkin riittää, et pidä?
      Vammaisuutta on äärettömästi, ulkomaalaisia valtavasti, me suomalaiset olemme itikan rupsaus ulkoavaruudessa.
      Minä rakastan puolisoani, miksi minun muita tarvisi rakastaa?

      Kehitysvammainen on ihminen, kuin minäkin. Häntäkin voi joku rakastaa, kuin hänkin osaa rakastaa.

      Kelä, ja kelä, meillä oli aikoinaan kehitysvammaisia parikin naapurissa. Hyvin tultiin toimeen. No, he olivatkin hyväkuntoisia. Kyllä laitoksissa on huonokuntoisiakin, jos uskallat mennä vierailemaan.

      • ituhippi sentään

        Riippuu mitä pidämme ihmisenä.

        Ei ole , mutta en pidä jos se on vaikea.
        psoriaasis ei ole vamamisuutta siinä kohden mit'
        tässä asiassa tarkoitetaan kun alat priljeeraamaan niin
        ole hyvä ja pysy kaistalla psoriaatikko ei tarvitse taksia
        ja hän osaa myös puhua eikä hän syö käsisää
        joten oli aika köyhä.

        varvas poikki ei ole vamma siitä ei koidu invaliditeettiä.
        itse olen repipnyt molemmat kynteni irti...oliko muuta?

        mikään luottelemasi ei mennyt aihepiirin sisälle.

        en kieltänyt rakastamasta puolisoa totesin että minun ei tarvitse!
        ihminen...minkä laskemme ihmiseksi?

        uskallat?? Olipa haaste..Oletko vammainen?

        Mistä tiedät jos olen laitoksessa töissä?

        Eli näkemyksesi mukaan kun ja jos olen vierraillut...
        Ja en pidä kalakeitosta niin sitä pitää maistaa uudestaan ja uudestaan.
        Kyllä se on kuule niin, että jos kerran virtsaat sähköpaimeneen niin
        ei sitä tarvitse tehdä jatuvalla syötöllä. Kerta riittää muodostamaan
        mielipiteen siitä, onko se mukava asia...
        Oman itsensä kannalta vai ei?


      • joopatiroope
        ituhippi sentään kirjoitti:

        Riippuu mitä pidämme ihmisenä.

        Ei ole , mutta en pidä jos se on vaikea.
        psoriaasis ei ole vamamisuutta siinä kohden mit'
        tässä asiassa tarkoitetaan kun alat priljeeraamaan niin
        ole hyvä ja pysy kaistalla psoriaatikko ei tarvitse taksia
        ja hän osaa myös puhua eikä hän syö käsisää
        joten oli aika köyhä.

        varvas poikki ei ole vamma siitä ei koidu invaliditeettiä.
        itse olen repipnyt molemmat kynteni irti...oliko muuta?

        mikään luottelemasi ei mennyt aihepiirin sisälle.

        en kieltänyt rakastamasta puolisoa totesin että minun ei tarvitse!
        ihminen...minkä laskemme ihmiseksi?

        uskallat?? Olipa haaste..Oletko vammainen?

        Mistä tiedät jos olen laitoksessa töissä?

        Eli näkemyksesi mukaan kun ja jos olen vierraillut...
        Ja en pidä kalakeitosta niin sitä pitää maistaa uudestaan ja uudestaan.
        Kyllä se on kuule niin, että jos kerran virtsaat sähköpaimeneen niin
        ei sitä tarvitse tehdä jatuvalla syötöllä. Kerta riittää muodostamaan
        mielipiteen siitä, onko se mukava asia...
        Oman itsensä kannalta vai ei?

        Enollani oli pikkuvarvas poikki. Heti sai 30 % invaliditeetin. :))

        Rakkautta, vain, ihmisiä kohtaan. Ei ole antajalta pois, paljon antaa saajalleen.


      • Näin onki
        joopatiroope kirjoitti:

        Enollani oli pikkuvarvas poikki. Heti sai 30 % invaliditeetin. :))

        Rakkautta, vain, ihmisiä kohtaan. Ei ole antajalta pois, paljon antaa saajalleen.

        Fail.

        Enne valehtelua sun pitää lukea asiasta.

        Mun sedän veljenpojalla on kädet irti invaliditeetti 1%


    • gigupää

      näköjään valmiiksi jo yksi aivovammainen asuu littoisissa ainakin puheista päätellen.

      • donnewetter

        Myönnetään nyt et vähän hän nolast ittse...ja pikkasen päälle.
        Mut se on hänen mielipiteensä.


    • Kylmät kädet

      Ajatelkaapa omalle kohdalle.

      Joku huumevenkula ajaa autolla päälleenne ja saat törmäyksestä pahan aivovamman. Palatessasi kotia, ne niin mukavat naapurisi haluavatkin päästä sinusta eroon. Sukulaises myös. Julmaa.

      • joka palstan kädet

        Ja pointtisi oli?

        Elämä on julmaa...Tervetuloa maailmaan.
        Voit tunkea sormet korviin ja pistää silmät kiinni
        mutta se julmuus ei siitä vähene jos jään narkkarin auton alle ja minusta tulee vammainen enkä nauti siitä enää...JA JOS EN NAUTI!...Niin rukoilen että sama narkkari peruttaa.


      • fanaatikko olet

        Taas väärin. =D

        Jos tietäisit minusta mitään, et olisi kirjoittanut tuota.
        Mutta olipa yllättävää ,että kirjoitit
        mutta tosiaan pieleen meni sekin arvaus.

        Hullu on hullu..ja sen takia en kinaa kanssasi,
        mutta selvää on, että minulla on kompetenssia enemmän
        vääntää asiasta kuin sinulla siksi en alennu tasollesi.


      • Kylmät kädet
        joka palstan kädet kirjoitti:

        Ja pointtisi oli?

        Elämä on julmaa...Tervetuloa maailmaan.
        Voit tunkea sormet korviin ja pistää silmät kiinni
        mutta se julmuus ei siitä vähene jos jään narkkarin auton alle ja minusta tulee vammainen enkä nauti siitä enää...JA JOS EN NAUTI!...Niin rukoilen että sama narkkari peruttaa.

        Joka palstan käsistä tuli mieleen elokuva, joka ei mielestäni ole realistinen tai kerro koko totuutta.

        Tapaus Henry
        http://www.imdb.com/title/tt0102768/

        Toki vaimon on helppo rakastaa Henryä edelleen, sillä hän pysyi yhtä komeana ja mielyttävänä, kuin ennen onnettomuutta. Todellisuus olisi tosiaan paljon julmempi, varsinkin, jos aikaisemmin niin karismaattinen mies esim. kuolaisi syödessään pöydälle ja lattialle.

        Maailma on pàska paikka.


      • jeps kukkuu ja kukku
        Kylmät kädet kirjoitti:

        Joka palstan käsistä tuli mieleen elokuva, joka ei mielestäni ole realistinen tai kerro koko totuutta.

        Tapaus Henry
        http://www.imdb.com/title/tt0102768/

        Toki vaimon on helppo rakastaa Henryä edelleen, sillä hän pysyi yhtä komeana ja mielyttävänä, kuin ennen onnettomuutta. Todellisuus olisi tosiaan paljon julmempi, varsinkin, jos aikaisemmin niin karismaattinen mies esim. kuolaisi syödessään pöydälle ja lattialle.

        Maailma on pàska paikka.

        Sitä mä olen täsä koittanut sanoa =)


    • huhhuh...

      Järkyttävä idiootti tuo Taina Kovalainen. Rumakin vielä.

      • voi kettu ja leipä

        No ei hän kyl tuntunut se penaalin terävin kynä olevan,
        mutta toisaalta alitit komeasti sen tason, haukkumalla sitä rumaksi.

        Jos, et vain pitäis siitä olisist yhtä huono kun se.
        Mutta nyt piti saada olla huonompi.


      • voi hyvää päivää
        voi kettu ja leipä kirjoitti:

        No ei hän kyl tuntunut se penaalin terävin kynä olevan,
        mutta toisaalta alitit komeasti sen tason, haukkumalla sitä rumaksi.

        Jos, et vain pitäis siitä olisist yhtä huono kun se.
        Mutta nyt piti saada olla huonompi.

        Kaikista ihmisistäkö pitäisi pitää, jotta ei olisi "huono"? Siinä tapauksessa jokainen ihminen on vähintäänkin "huono".

        Tekstissäsi ei ole päätä eikä häntää.

        Kovalainen on tosiaan aikamoinen typerys ja ruma sisäisesti.
        (Myöskin ulkoisesti, mutta eihän sitä saa "ääneen" sanoa, ja toisaalta epäoleellistahan se on.)


      • Joo joo
        voi hyvää päivää kirjoitti:

        Kaikista ihmisistäkö pitäisi pitää, jotta ei olisi "huono"? Siinä tapauksessa jokainen ihminen on vähintäänkin "huono".

        Tekstissäsi ei ole päätä eikä häntää.

        Kovalainen on tosiaan aikamoinen typerys ja ruma sisäisesti.
        (Myöskin ulkoisesti, mutta eihän sitä saa "ääneen" sanoa, ja toisaalta epäoleellistahan se on.)

        viu viu...soitellaan kun täytät 16.


    • SanZu

      Voi hyvää päivää, pistää ihan suututtamaan tuollainen. Tommonen taina kovalainen pitäisi viedä oranssin tukkansa kanssa jonnekkin mitä en kehtaa edes ääneen sanoa. Ennemmin kehoittaisin lapsieni varovan tuollaisia ihmisiä kuin kehitysvammaisia..
      Nimimerkillä Down- tytön sisko.

      • Tiedoksi.

        Arvokas elämä vammaisille lapsille

        Seminaarin tavoitteena on nostaa esiin vammaisten lasten ihmisoikeudet täysipainoiseen elämään perheeseen, sekä kotiin.

        Aloitusseminaari Jyväskylässä 18.11.2011 klo 8.30- 15.30.

        Seminaarissa ovat mukana mm.

        Perhehoitoliiton puheenjohtaja, kansanesustaja Aila Paloniemi
        ,lapsiasiavaltuutettu Marja Kaisa Aula.

        Tilaisuus on kaikille avoin ja maksuton.

        http://www.ksvs.fi/files/274_Arvokas_elama_-Seminaarikutsu.pdf
        ------


    • Vihainen hoitaja

      Minä olin tuossa taannoin työharjoittelussa sellaisessa hoitokodissa, jossa asuu vammautuneita ihmisiä (esim. aivovamma onnettomuuden vuoksi). Käytiin sitten erään asiakkaan kanssa kaupungilla (tämä mies siis työtapaturmassa menettänyt täysin toisen puolen hallinnan, istuu pyörätuolissa, on menettänyt vaimonsa ja lapsensa) ja joku P*RKELEEN aikuinen n. keski-ikäinen mies kehtasi IRVISTELLÄ hänelle päin näköä! Hyi hitto millaisia jotkut ihmiset oikein on - pistää niin paljon vihaksi!!

      • julmuus pois

        Tätä koitan täällä ajaa...

        Vaikka itseäni kuvottavat vammaiset niin
        silti puhun heidän kanssaan sekä keskustelen normaalisti,
        kuten kenen tahansa kanssa.

        Ei minun tarvitse tuoda kuvotustani esille vaan voin sitä
        sitten pään sisällä miettiä kotona. Sama koskee maahanmuuttajia ja muita.
        Ei kenenkään mieltä tarvitse turhilla julmuuksilla pahoittaa.


    • oikkeenuskia

      Pahimpia ovat nämä raharikkaat öykkärit, joille kaikki on tuotu eteen , kuin manulle illallinen, jotka eivät ole tarvinneet tienata elantoansa työllä ja pienellä palkalla. Todella joskus toivoisi, että saisivat kokea myös omalla kohdallaan, miltä tuntuisi olla vammainen. Saattas ääni kellossa muuttua heiltäkin. Eipä se heitäkään raha pelasta, kun sairaus iskee.

      • Oha se noinkin

        Enemmän toivon, että kaikki ne köyhät
        jotka ovat saaneet kaiken eteensä eivät tekisi typeriä oletuksia.

        Vaan hyväksyisivät sen tosiasin, että normaaleinkin öykkäri voi
        olla vammainen vaikkei hänen vammaisuuttaan näykkään ja
        sitä taustaa vasten hän tietää mistä puhuu,
        kun ituhippi viherkommari pystyy vain olettamaan.

        Kaikesta huolimatta jopa itse syyllistyn vieläkin
        ylenkatsomiseen ja typeriin oletuksiin. Nolotti potenssiin paljon
        kun tuomitsemani nuoret auttoivat minua pihassa ja soittivat
        lanssin... Vaikka olin mielessäni tuominnut heidät häirikkö teineiksi
        ja homoiksi (oli syytä olettaa heidän seurustelevan) Siinä ei pää paljon alemmaksi painu kun saat kohtauksen pihassa ja mielessäsi
        runtaamat teinit antavat ensiapua parhaan taitonsa mukaan ja hälyttävät lanssia paikalle ja odottavat kanssasi siihen asti.


    • kaukaa huudellaan

      Järkyttävää, että joku vastustaa kehitysvammaisten muuttoa Littoisten Verkarantaan sillä perusteella, että kun ei tiedä millaisia nämä ovat, niin uskaltaako lapsia enää päästää vapaasti ulos ja asuntojen hinnat saattavat laskea.

      Niin, minustakin se on aivan järkyttävää, kun täältä kaukaa huutelen, vaan mitähän minä tai muut palstalaiset ajattelisi sitten, kun se tulisikin omaan naapuriin ja omistusasuntomme hinta alenisi. Taitaisi monella ääni muuttua.

      • Pirre*

        Voi pyhä pöläys, mihin se nyt alenisi....:(, ja ainako kodille on vain jälleenmyyntiarvo..


      • kaukaa huudellaan
        Pirre* kirjoitti:

        Voi pyhä pöläys, mihin se nyt alenisi....:(, ja ainako kodille on vain jälleenmyyntiarvo..

        Pirre

        Ihmisten elämäntilanne saattaa muuttua ja koti on myytävä.

        Esim. moni iäkkäämpi ihminen myy omakotitalonsa ja muuttaa kerrostaloon, kun rahkeet ei enää riitä omakotitaloon.
        Tämän päivän työttömyys pistää monen myymään asuntonsa.

        Kyllä Sinäkin, Pirre, haluaisit asunnostasi mahdollisemman hyvän hinnan, jos aikoiset sen myydä.


        Valitettavasti asuntojen hintoihin vaikuttaa se, mitä lähellä on.


      • puskista helppoa

        Tätä ei fanatikko näe.

        Jeesustelu on helppoa niin kauan kun ei tarvitse
        ottaa vammaista omaan arkeensa.Tosin täällä kirjoittavista
        omistaa oman asunnon noin 1%. Ja niistä verkarannan arvoisia 0%,
        silti yksikään täällä ei ottaisi puolisokseen tai jakaisi lounasta tai
        muuta vammaisen kanssa.. edes sänkyä..

        On helppo moralisoida ja huutaa puskista
        kun se ei koske itseään...Taina vaikka esittikin asian juntisti
        oli rohkea ja omalla nimellään ja kasvoillaa asiassa kiinni,
        eikä huudellut palstoilla.


      • Pirre*
        kaukaa huudellaan kirjoitti:

        Pirre

        Ihmisten elämäntilanne saattaa muuttua ja koti on myytävä.

        Esim. moni iäkkäämpi ihminen myy omakotitalonsa ja muuttaa kerrostaloon, kun rahkeet ei enää riitä omakotitaloon.
        Tämän päivän työttömyys pistää monen myymään asuntonsa.

        Kyllä Sinäkin, Pirre, haluaisit asunnostasi mahdollisemman hyvän hinnan, jos aikoiset sen myydä.


        Valitettavasti asuntojen hintoihin vaikuttaa se, mitä lähellä on.

        Osaatko arvioida paljonko se olisi euroissa, se asunnon arvonlasku?, vai onko se vaan ennakkoasenteen luoma mielikuva..ja yleinen mielipide jolle ei ole todellisuuspohjaa.

        Sen uskon että jos siihen naapuriin olisi tulossa alkoholistien- narkkarien yömaja, se voisi karkottaa mahd. asunnon ostajat.


      • ----...
        puskista helppoa kirjoitti:

        Tätä ei fanatikko näe.

        Jeesustelu on helppoa niin kauan kun ei tarvitse
        ottaa vammaista omaan arkeensa.Tosin täällä kirjoittavista
        omistaa oman asunnon noin 1%. Ja niistä verkarannan arvoisia 0%,
        silti yksikään täällä ei ottaisi puolisokseen tai jakaisi lounasta tai
        muuta vammaisen kanssa.. edes sänkyä..

        On helppo moralisoida ja huutaa puskista
        kun se ei koske itseään...Taina vaikka esittikin asian juntisti
        oli rohkea ja omalla nimellään ja kasvoillaa asiassa kiinni,
        eikä huudellut palstoilla.

        Vaiko et sinä omista asuntoasi? Minä omistan, aina olen omistanut. :))
        Niin varmasti useimmat muutkin tänne kirjoittavat.


      • bessie*
        Pirre* kirjoitti:

        Voi pyhä pöläys, mihin se nyt alenisi....:(, ja ainako kodille on vain jälleenmyyntiarvo..

        Ehkä alenee, ehkä ei?

        Tästä tapauksesta sen enempää tietämättä. Oikeustajuni sanoo, että jos ostan tämän tapaisesta ympäristöstä asunnon, niin minun on saatava tietää kaikki ostopäätökseeni vaikuttavat asiat tietooni ennen kuin teen päätökseni. Kaava-asiat ym.. Yleensähän tällaiseen ympäristöön tehdyt asunnot ovat vähän kalliimpia. Mielestäni rakennukseen, josta ihmiset ovat kalliilla omistusasuntonsa ostaneet, ei saa noin vain tehdä minkäänlaista asuntolaa, ellei se mahdollisuus ole jo alunperin ollut asunnon ostaneiden tiedossa.
        Eri asia sitten, jos isolle tehdasalueelle johonkin rakennukseen tai siipeen tehdään omassa rauhassaan oleva asuntola.

        Olen melkein järkyttynyt raivosta ja vihasta, jonka tämä nainen on saanut päälleen.
        Kuinkahan moni meistä pystyy äkkiseltään tuollaisessa haastattelutilanteessa joka sanansa huolellisesti punnitsemaan, etenkään kun on kysymys itselle ja omalle as. oy:lle tärkeästä ja tunteita herättävästä asiasta. Ja vaikka pystyisikin, tahallaan tai tahattomasti väärin ymmärtäjiä kai aina löytyisi.

        Myötätuntoni on täysin tämän naisen ja hänen perheensä puolella. Toivon todellakin, ettei heidän elämänsä muutu vaikeaksi ja jopa toimeentulonsa heikkene tämän mielestäni kohtuuttoman kielteisen julkisuuden ansiosta.


      • Pirre*
        puskista helppoa kirjoitti:

        Tätä ei fanatikko näe.

        Jeesustelu on helppoa niin kauan kun ei tarvitse
        ottaa vammaista omaan arkeensa.Tosin täällä kirjoittavista
        omistaa oman asunnon noin 1%. Ja niistä verkarannan arvoisia 0%,
        silti yksikään täällä ei ottaisi puolisokseen tai jakaisi lounasta tai
        muuta vammaisen kanssa.. edes sänkyä..

        On helppo moralisoida ja huutaa puskista
        kun se ei koske itseään...Taina vaikka esittikin asian juntisti
        oli rohkea ja omalla nimellään ja kasvoillaa asiassa kiinni,
        eikä huudellut palstoilla.

        puskista helppoa,

        miulleko vastasit?, kyllä yleistyskin ("Tosin täällä kirjoittavista
        omistaa oman asunnon noin 1%") on näköjään helppoa, mutta niin tai näin, kuka tässä puolisoksi ottamisesta on puhunut - höpsistä heijjaa taas kun meni mäntyyn, mahdollisista naapureistahan tässä kai vain oli kysymys.

        P. mutta kuinka on mahdollista että sivistynyt voi esittää asioita juntisti?


      • 24
        Pirre* kirjoitti:

        puskista helppoa,

        miulleko vastasit?, kyllä yleistyskin ("Tosin täällä kirjoittavista
        omistaa oman asunnon noin 1%") on näköjään helppoa, mutta niin tai näin, kuka tässä puolisoksi ottamisesta on puhunut - höpsistä heijjaa taas kun meni mäntyyn, mahdollisista naapureistahan tässä kai vain oli kysymys.

        P. mutta kuinka on mahdollista että sivistynyt voi esittää asioita juntisti?

        P. mutta kuinka on mahdollista että sivistynyt voi esittää asioita juntisti?


        Mitä tarkoitat tuolla kommentilla?


      • Tosi on =D
        ----... kirjoitti:

        Vaiko et sinä omista asuntoasi? Minä omistan, aina olen omistanut. :))
        Niin varmasti useimmat muutkin tänne kirjoittavat.

        Näin on ;)


      • pirinääää
        Pirre* kirjoitti:

        puskista helppoa,

        miulleko vastasit?, kyllä yleistyskin ("Tosin täällä kirjoittavista
        omistaa oman asunnon noin 1%") on näköjään helppoa, mutta niin tai näin, kuka tässä puolisoksi ottamisesta on puhunut - höpsistä heijjaa taas kun meni mäntyyn, mahdollisista naapureistahan tässä kai vain oli kysymys.

        P. mutta kuinka on mahdollista että sivistynyt voi esittää asioita juntisti?

        Sulle varmaan.

        Sitähän minäkin.

        No siitä tässä juuri on kysymys, koska monesta ne ovat naapureina
        ok ja niin ihania...(Kunhan eivä tole omassa naapurissa.)

        Niin antaakseen vähän uskottavuutta itselleen ja
        näyttöjä siitä, että kompetenssia löytyy niin ei kun seurustelemaan...
        Ai, et halua? No et sitä kyllä sitten naapuriinkaan ota...

        Ja näin susta tuli yksi Taina lisää ...Mutta ilman rohkeutta.


      • olet ihana
        bessie* kirjoitti:

        Ehkä alenee, ehkä ei?

        Tästä tapauksesta sen enempää tietämättä. Oikeustajuni sanoo, että jos ostan tämän tapaisesta ympäristöstä asunnon, niin minun on saatava tietää kaikki ostopäätökseeni vaikuttavat asiat tietooni ennen kuin teen päätökseni. Kaava-asiat ym.. Yleensähän tällaiseen ympäristöön tehdyt asunnot ovat vähän kalliimpia. Mielestäni rakennukseen, josta ihmiset ovat kalliilla omistusasuntonsa ostaneet, ei saa noin vain tehdä minkäänlaista asuntolaa, ellei se mahdollisuus ole jo alunperin ollut asunnon ostaneiden tiedossa.
        Eri asia sitten, jos isolle tehdasalueelle johonkin rakennukseen tai siipeen tehdään omassa rauhassaan oleva asuntola.

        Olen melkein järkyttynyt raivosta ja vihasta, jonka tämä nainen on saanut päälleen.
        Kuinkahan moni meistä pystyy äkkiseltään tuollaisessa haastattelutilanteessa joka sanansa huolellisesti punnitsemaan, etenkään kun on kysymys itselle ja omalle as. oy:lle tärkeästä ja tunteita herättävästä asiasta. Ja vaikka pystyisikin, tahallaan tai tahattomasti väärin ymmärtäjiä kai aina löytyisi.

        Myötätuntoni on täysin tämän naisen ja hänen perheensä puolella. Toivon todellakin, ettei heidän elämänsä muutu vaikeaksi ja jopa toimeentulonsa heikkene tämän mielestäni kohtuuttoman kielteisen julkisuuden ansiosta.

        Ensimmäinen terve empaatti joka näkee paperin molemmat puolet
        ja haluaa ne myös lukea.

        Ei tämän ihmisen puolustaminen minulekkaan
        ole helppoa koska vastapuoli sattui olemaan ystäväni
        (tunnen henkilökohtaisesti ja pitkältä ajalta).

        Mutta jos joku eisttää mielipiteensä niin
        se on aivan yhtä arvokas kuin toisenkin mielipide.


      • tosi on kop kop
        Pirre* kirjoitti:

        Osaatko arvioida paljonko se olisi euroissa, se asunnon arvonlasku?, vai onko se vaan ennakkoasenteen luoma mielikuva..ja yleinen mielipide jolle ei ole todellisuuspohjaa.

        Sen uskon että jos siihen naapuriin olisi tulossa alkoholistien- narkkarien yömaja, se voisi karkottaa mahd. asunnon ostajat.

        Omista nyt ensin asunto =D

        Ja älä mitään 100 000 € rupu kämppää vaan ihan tommotteen
        230 000 -460 000 € asumus..ota sitten kanstaa =D


      • juupas eipäs

        eiköhän jokainen tiedä millaisia ne ovat =D


      • Pirre*
        tosi on kop kop kirjoitti:

        Omista nyt ensin asunto =D

        Ja älä mitään 100 000 € rupu kämppää vaan ihan tommotteen
        230 000 -460 000 € asumus..ota sitten kanstaa =D

        :)) no en omista..mutta paljonko esim. 460 000€ asuntokämppä maksaisi vähemmän jos siellä naapurissa asuisi muita kuin kauniita ja rohkeita?


      • Pirre*
        pirinääää kirjoitti:

        Sulle varmaan.

        Sitähän minäkin.

        No siitä tässä juuri on kysymys, koska monesta ne ovat naapureina
        ok ja niin ihania...(Kunhan eivä tole omassa naapurissa.)

        Niin antaakseen vähän uskottavuutta itselleen ja
        näyttöjä siitä, että kompetenssia löytyy niin ei kun seurustelemaan...
        Ai, et halua? No et sitä kyllä sitten naapuriinkaan ota...

        Ja näin susta tuli yksi Taina lisää ...Mutta ilman rohkeutta.

        Katopas vaan, vai tuli, - m e i l l ä näet a s u i parhaillaa neljäkin kehitysvammaista, ja siitkin huolimatta ja sen tähden en ymmärrä heidän asettamistaan epäihmisiksi asumaan naapurissa.


      • Pirre*
        juupas eipäs kirjoitti:

        eiköhän jokainen tiedä millaisia ne ovat =D

        "Ne"..puhutko ehkä koirista vai muista eläimistä?


      • Pirre*
        bessie* kirjoitti:

        Ehkä alenee, ehkä ei?

        Tästä tapauksesta sen enempää tietämättä. Oikeustajuni sanoo, että jos ostan tämän tapaisesta ympäristöstä asunnon, niin minun on saatava tietää kaikki ostopäätökseeni vaikuttavat asiat tietooni ennen kuin teen päätökseni. Kaava-asiat ym.. Yleensähän tällaiseen ympäristöön tehdyt asunnot ovat vähän kalliimpia. Mielestäni rakennukseen, josta ihmiset ovat kalliilla omistusasuntonsa ostaneet, ei saa noin vain tehdä minkäänlaista asuntolaa, ellei se mahdollisuus ole jo alunperin ollut asunnon ostaneiden tiedossa.
        Eri asia sitten, jos isolle tehdasalueelle johonkin rakennukseen tai siipeen tehdään omassa rauhassaan oleva asuntola.

        Olen melkein järkyttynyt raivosta ja vihasta, jonka tämä nainen on saanut päälleen.
        Kuinkahan moni meistä pystyy äkkiseltään tuollaisessa haastattelutilanteessa joka sanansa huolellisesti punnitsemaan, etenkään kun on kysymys itselle ja omalle as. oy:lle tärkeästä ja tunteita herättävästä asiasta. Ja vaikka pystyisikin, tahallaan tai tahattomasti väärin ymmärtäjiä kai aina löytyisi.

        Myötätuntoni on täysin tämän naisen ja hänen perheensä puolella. Toivon todellakin, ettei heidän elämänsä muutu vaikeaksi ja jopa toimeentulonsa heikkene tämän mielestäni kohtuuttoman kielteisen julkisuuden ansiosta.

        Ja mie en tykkää tummatukkaisita, enkä varsinkaan harmaahiuksisista..ja etenkin silmien pitää olla vihreät tai siniset..ja ja naapurit eivät saa tehdä lasta.."sehän"
        v o i (voi voi) olla vammainen, ja sehän tunnetusti köyhdyttää minut (95 vanhana) ja kuoltuani..haluan rahani hautaan tai osakkeen ainakin, ettei vaan kukaan epäihminen muuta miun naapuriin, sitten haluan tietää jo asuntoa etsiessäni ettei kaavamuutosta voida tehdä koskaan..., mutta onko sellaista kaavaa olemassakaan..

        P.s. tyhmänkin mielipiteensä voi jokainen ilmaista, ei siinä mitään mutta melkoista pinnallisuutta se hänestä ilmentää. En tarkoita Sinua..


      • Pirre*
        24 kirjoitti:

        P. mutta kuinka on mahdollista että sivistynyt voi esittää asioita juntisti?


        Mitä tarkoitat tuolla kommentilla?

        Etkö ymmärtänyt, - no tämä funtamentalisti "esteetikko" on kai ns. sivistyneistöön kuuluva, mutta kuinka hän voi esittää asioita sanaasi "juntisti".., vai kuuluuko niitä nykyään junttejakin sivistöneistöön..

        Sitä vain..


      • bessie*
        olet ihana kirjoitti:

        Ensimmäinen terve empaatti joka näkee paperin molemmat puolet
        ja haluaa ne myös lukea.

        Ei tämän ihmisen puolustaminen minulekkaan
        ole helppoa koska vastapuoli sattui olemaan ystäväni
        (tunnen henkilökohtaisesti ja pitkältä ajalta).

        Mutta jos joku eisttää mielipiteensä niin
        se on aivan yhtä arvokas kuin toisenkin mielipide.

        Jos minulla joku "vastapuoli" tässä asiassa on, niin se ei todellakaan ole kehitysvammainen ihminen, eikä tainnut muuten olla tällä vihan kohteeksi joutuneellakaan.


      • et voi verrata
        Pirre* kirjoitti:

        Katopas vaan, vai tuli, - m e i l l ä näet a s u i parhaillaa neljäkin kehitysvammaista, ja siitkin huolimatta ja sen tähden en ymmärrä heidän asettamistaan epäihmisiksi asumaan naapurissa.

        Asua meillä tai asua naapurissa. Oli sitten tämä asukas kuka tahansa, niin meiltä hänet saa pois, naapurista pois saanti on vaikeampaa.


        ps. enkä nyt väheksy mitään ihmisryhmää tällä kommentillani


      • Pirre*
        et voi verrata kirjoitti:

        Asua meillä tai asua naapurissa. Oli sitten tämä asukas kuka tahansa, niin meiltä hänet saa pois, naapurista pois saanti on vaikeampaa.


        ps. enkä nyt väheksy mitään ihmisryhmää tällä kommentillani

        Mutta miksi heidät pitäisi saada pois, se ei miun tyhmään kallooni mene..ai niin, se asuinalueen arvonlasku, ompa loogista...


      • bessie*
        Pirre* kirjoitti:

        Ja mie en tykkää tummatukkaisita, enkä varsinkaan harmaahiuksisista..ja etenkin silmien pitää olla vihreät tai siniset..ja ja naapurit eivät saa tehdä lasta.."sehän"
        v o i (voi voi) olla vammainen, ja sehän tunnetusti köyhdyttää minut (95 vanhana) ja kuoltuani..haluan rahani hautaan tai osakkeen ainakin, ettei vaan kukaan epäihminen muuta miun naapuriin, sitten haluan tietää jo asuntoa etsiessäni ettei kaavamuutosta voida tehdä koskaan..., mutta onko sellaista kaavaa olemassakaan..

        P.s. tyhmänkin mielipiteensä voi jokainen ilmaista, ei siinä mitään mutta melkoista pinnallisuutta se hänestä ilmentää. En tarkoita Sinua..

        Vastasitko minulle, Pirre?!

        Olen epäilemättä aika pinnallinen ihminen, mutta naapureideni ulkonäkö tai ominaisuudet ei sentään minua juurikaan kiinnosta.

        Mielestäni se, että ei halua ASUNTOLAA kotinsa viereen, ei tarkoita sitä, että kiistäisi ihmisarvon keneltäkään, tai haluaisi vammaisia syrjiä ja siivota pois silmistään.
        Turha on kenenkään väittää, etteikö asuntola lisäisi kaikenlaista trafiikkia ympäristössä.

        Hyvin loukkaavaa on mielestäni edes vihjailla kenestäkään, että tämä pitäisi vammaisia epäihmisinä, tai ei esim. hyväksyisi (ja lämmöllä sekä ystävyydellä huomioisi) naapurin nuorenparin vammaista lasta, tai naapurin iäkkään naisen kehitysvammaista aikuista poikaa jne..

        Kukin tavallaan. Tuntemaani lapsiperhettä kyllä kiinnosti kovasti kaava-asiat, kun uuden kotinsa ostivat. Että tuleeko tonttiin rajoittuva alue varmasti pysymään puistoalueena TOISTAISEKSI. Vanhan kodin arvo valitettavasti aleni sattuneesta syystä niin paljon, että joutuivat hyvin kalliilla vakuutuksella korvaamaan vakuusvajeen uuteen asuntoon lainaa ottaessaan.

        Näkyy noita tyhmiä mielipiteitä pääsevän kirjoitettunakin, ammo sitten suorassa lähetyksessä, ilmeisesti täysin valmistautumattomana. Itse en ihmisen pinnallisuutta tai luonnetta tuollaisen perusteella pysty arvioimaan.


      • Onko jotain

        todisteita sille, että omistusasunnon arvo laskisi vammaisen naapuriin muuton myötä?

        "Vilkas" (?) taksiliikenne?
        Eipä juu, ei laske asunnon arvoa.


      • Pirre*
        bessie* kirjoitti:

        Vastasitko minulle, Pirre?!

        Olen epäilemättä aika pinnallinen ihminen, mutta naapureideni ulkonäkö tai ominaisuudet ei sentään minua juurikaan kiinnosta.

        Mielestäni se, että ei halua ASUNTOLAA kotinsa viereen, ei tarkoita sitä, että kiistäisi ihmisarvon keneltäkään, tai haluaisi vammaisia syrjiä ja siivota pois silmistään.
        Turha on kenenkään väittää, etteikö asuntola lisäisi kaikenlaista trafiikkia ympäristössä.

        Hyvin loukkaavaa on mielestäni edes vihjailla kenestäkään, että tämä pitäisi vammaisia epäihmisinä, tai ei esim. hyväksyisi (ja lämmöllä sekä ystävyydellä huomioisi) naapurin nuorenparin vammaista lasta, tai naapurin iäkkään naisen kehitysvammaista aikuista poikaa jne..

        Kukin tavallaan. Tuntemaani lapsiperhettä kyllä kiinnosti kovasti kaava-asiat, kun uuden kotinsa ostivat. Että tuleeko tonttiin rajoittuva alue varmasti pysymään puistoalueena TOISTAISEKSI. Vanhan kodin arvo valitettavasti aleni sattuneesta syystä niin paljon, että joutuivat hyvin kalliilla vakuutuksella korvaamaan vakuusvajeen uuteen asuntoon lainaa ottaessaan.

        Näkyy noita tyhmiä mielipiteitä pääsevän kirjoitettunakin, ammo sitten suorassa lähetyksessä, ilmeisesti täysin valmistautumattomana. Itse en ihmisen pinnallisuutta tai luonnetta tuollaisen perusteella pysty arvioimaan.

        Tämä Kovalainen pelkäsi lastensa puolesta esim.., eikö se jo osoita ettei hän pelkästään asuntolaa vastustanut.., vaan nimenomaan v a m m a i s t e n asuntolaa - mitä arvelet, olisiko hienosto rouvien kerhohuoneisto herättänyt vastustusta..

        Miun mielestä hän oli lisäksi vain jukisuushaluinen kotkottaja..


      • niin aivan
        bessie* kirjoitti:

        Jos minulla joku "vastapuoli" tässä asiassa on, niin se ei todellakaan ole kehitysvammainen ihminen, eikä tainnut muuten olla tällä vihan kohteeksi joutuneellakaan.

        Sitähän mä just sanoin.


      • dance too whit
        Pirre* kirjoitti:

        Ja mie en tykkää tummatukkaisita, enkä varsinkaan harmaahiuksisista..ja etenkin silmien pitää olla vihreät tai siniset..ja ja naapurit eivät saa tehdä lasta.."sehän"
        v o i (voi voi) olla vammainen, ja sehän tunnetusti köyhdyttää minut (95 vanhana) ja kuoltuani..haluan rahani hautaan tai osakkeen ainakin, ettei vaan kukaan epäihminen muuta miun naapuriin, sitten haluan tietää jo asuntoa etsiessäni ettei kaavamuutosta voida tehdä koskaan..., mutta onko sellaista kaavaa olemassakaan..

        P.s. tyhmänkin mielipiteensä voi jokainen ilmaista, ei siinä mitään mutta melkoista pinnallisuutta se hänestä ilmentää. En tarkoita Sinua..

        Grrrr.... ;)


      • me tunnetaan
        Pirre* kirjoitti:

        Katopas vaan, vai tuli, - m e i l l ä näet a s u i parhaillaa neljäkin kehitysvammaista, ja siitkin huolimatta ja sen tähden en ymmärrä heidän asettamistaan epäihmisiksi asumaan naapurissa.

        Ei asunut.


      • oletpa noheva
        Onko jotain kirjoitti:

        todisteita sille, että omistusasunnon arvo laskisi vammaisen naapuriin muuton myötä?

        "Vilkas" (?) taksiliikenne?
        Eipä juu, ei laske asunnon arvoa.

        Lisääkö se sitä?


    • En katsonut,mutta nyt kuuntelen samalla,kun luen kommenteja täällä ja kirjoittelen. Nykymaailma suosi kauniita,rohkeita,menestyviä,nuoria,jne! Kaikkea mikä viittaa materiaan ja ulkoisiin arvoihin! Erillaisuus pelottaa, ihmistä ohjaa suurimman osan elämää: PELKO! Ei vammainen ole pelottava. Entä, jos itselle käy niin,että joutuu onnettomuuteen ja vammautuu,saunan taakse vaan?Ns. normaali ihminen voi ollaa pahempi,kuin vammainen. Normaali ihminen pystyy syömään toisen ihmisen sisäitä päin, kun pelko tai viha iskee päälle ja ne haavat eivät umpeudu viikossa!
      On järkyttävää yleensäkin kun ihmistä syrjitään, olen itse kokenut sitä. Olin n.43v, kun sain diagnoosina neurologisen jutun ja pääsin eläkkeelle. Olin siihen mennessä yrittänyt elää ja olla "normaali" ihminen, koska en tiennyt olevan vammainen. Olen lievästi kehitysvammainen, pakkoliikkeitä(jota itse en näe/tunne). Äiti ksvatus oli ankara,en pystynyt vastaamaan odotuksia, opettaja oli sadisti, sitten oppilaat kiusasivat. Aikuisuuteni vietin syyllisyyden ja häpeän viitassa ja join pahaaoloa pois. Sain pari lasta(eivät ole perinneet vammaani,paitsi tunnevammat?Ehkä). Kohta tulee 6v raittiutta, tunnen olevani ihminen! On pitänyt elää melkein 50v ennenkuin vanhat haavat alkavat umpeutua! Työelämässä olen ollut, kaikkiin haasteisiin en ole pystynyt vastaamaan! Olen vain ihmetellyt miksi en ole pystynyt tekemään kaikkea. Diagnoosi helpotti paljon,koska ymmärrys tullut siihen,että miksi en ole osannut/pystynyt.

      • oletpa rohkea

        PELKO...Kyllä se on kuule INHOA ja KUVOTUSTA ei pelkoa.
        Pitäisi tietää noitten erot.

        Ex:än kaveri oli jotain 0.1% separi eikä suostunut tekeen lapsia
        Häntä arvostan.

        Fasistina katsoit, että voit tehdä ihmiskokeen
        itse en sitä tee vaikka en ole tiettävästi edes vammainen
        mutta en halua, että lapsi kärsii kanssani joten se siitä.


    • ihmet-ellen

      Pienessä lasilinnassaan asuva ihmisjoukko, ei halua nähdä elämän raadollisuutta.
      Siihen kuuluu jopa sairaus, vammaisuuskin.
      Elämä, kaikille, ei ole pelkkää auringonpaistetta, linnunlaulua. Niin kovin monilla siihen kuuluu taistelua ja kärsimystä.
      Kehitysvammaisuus on erittän laaja käsite. Jos noihin asuntoihin valitaan, pääsee, vain parhaiten selviävät, mitähän se lähiympäristöön vaikuttaa?
      Minusta ei yhtään mitään.

      Onko itseään normi-ihmisinä pitäviltä pyydetty lääkärintodistusta päästäkseen asumaan ko. paikalle? Onko heiltä pyydetty, pantu vannomaan, etteivät he koskaan herätä pahennusta, huuda vaikka, huomauta itsestään?

      Laittakoon, ostakoon, nyt kukkahattutädit asunnoissaan suurennuslasit ja kuuloa parantavat kuulolaitteet, jotta voivat valittaa vaikkapa naapurin rupsauksesta, samalla kun tarkkailevat uusia naapureitaan.

      • kuka oli kukkahattu

        Pitää paikkansa, ettei ihmiset halua nähdä.
        Ja heillä on siihen oikeus. Kun maksaa Sen hinnan verkaranna kämpistä
        niin ihminen maksaa jottei tarvitse nähdä.

        Mutta siinä on eronsa mitä ns:normaaleilla ihmisllä on
        aidosti vammaisuutensa, mutta jos jotain pidetään keinotekoisesti
        hengissä se on väärin.

        Se ihminen ei saa ihmisarvoa vaan hän on marakatti auttajalleen.
        Auttaminen vääristä syistä ei ole auttamista.
        Kaikki yhteiskunta kokeilut
        pitäisi kieltää lailla. Yhtä lailla julmaa on tehdä vammaisesta
        testinukkea
        kuin hommata tänne suomeen tropiikin elukoita
        talven kynnyksellä.


    • Ylpeä äiti

      Ensinnäkin täytyy sanoa että olen paljon kehitysvammaisten lasten kanssa tekemisissä ja minulla itselläni on kehitysvammainen lapsi ja minä äitinä ainakin olen YLPEÄ lapsestani ei kehitysvammainen ole mikään väkivaltainen mutta he ottavat/omaksuvat mallia meistä muista lapseni on rakastava,iloinen ja eläväinen kiukutteluakin jossain määrin on mutta sekin johtuu siitä ettei vieläkään (11v) saa ilmaistua itseänsä hänellä joitakin lauseita tulee viittomia ei käytetä koska ei ota katsekontaktia ihmisiin kuvien avulla kommunikoi ymmärtää puheen ja mitä sanotaan mutta kun aina ei kaikki osaa odottaa hänen vastausta vastauksen tuottaminen tuottaa vaikeuksia meillä kaikilla olisi paljon opittavaa vammaisilta he eivät tuomitse eivätkä hauku toisiaeivät raiskaa tai tee rikoksia minä ainakin asuisin mieluummin vammaisten naapurina kuin vanhojen kyylien,pakolaisten,raiskaajien ,alkoholistien tai vankilasta vapautuneiden rikollisten huumeidenkäyttäjien naapurina ottakaa selvää vammaisia voi tapailla invaliidiliiton paikallisosastoissa järjestetään avoimia päiviä menkää katsomaan ei maksa mitään näette mitä he ovat tehneet ja kuinka toimivat haluavat vaan että heidät hyväksytään sellaisena kun ovat yleensä siellä on tarjoiluakin järjestetty mikään ei maksa mitään jamihinkään ei tarvitse sitoutua ainoastaan sanoa mielipiteensä voi niitten lasten riemua kun joku sanoo että oletpas tehnyt aivan ihanan tavaran he puhuvat siitä monta vuotta kannustus on heille tärkeää ja joulualla vinkki sieltä löydätte todella halpoja joululahjoja muutamalla eurolla ja voitte olla varmoja että myös lahjansaaja on tyytyväinen niihin he kun ovat taiteellisia ja osaavat kaikkea vammoistaan huolimatta

    • Nähty on

      Niin kauan on asiat hyvin , kun kukaan 2.luokan kansalainen ei muuta lähinaapuriin.
      Muitten naapuriin saavat muuttaa ja on jopa suotavaa.
      Leipäjonot,jotka ovat kilomerin päässä asunnostani eivät haittaa tippaakaan.
      Tää on yleinen linja , uskokaa tai älkää.

    • kuka minä olen?23

      Kuka on 2-luokan kansalainen?

      • nähnytja kuullut

        Asut neukkukuutiossa, josta et tänä päivänä pääse kirveelläkään eroon. Ainakaan halvalla.


      • Tämä on 23:lle

        Ja sinä otat avosylin vastaan samaan kerrostaloosi moottoripyöräkerhon , piikityspaikan,leivänjakelupisteen ,taihieronnan,karaokekapakan.
        Älä viitsi pelle, puhua täyttä soopaa.


    • Se on siinä

      Maksuhäirintämerkintä , asut vuokralla, nimi protestilistalla ymym.

    • Meijän mumelot

      Tänne kaakkois-suomeen rakennettiin kuntoutuskotia. Suoli 24 oli täynnä vastahakoisia ihmisiä. Virallisesti ,omalla nimellä ei kukaan uskaltanut vastustaa.
      Ja kuntoutuskoti on lastentarhan naapurissa.

    • sepa

      Ettei vaan olisi se tanssikoulun pitäjä kovalainen. Niinpä sitä uittamollakin turussa vastustetaan kun ei jalustinkadulle saa tehdä asumisyksikköä.

      • tzepa

        Eikö tämä juttu ole jo käsitelty, keksi muuta.


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      263
      2593
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      193
      1653
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1434
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1169
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1156
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      223
      1022
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      1000
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      905
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      729
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      720
    Aihe