Elottomasta elollista - case closed

Vesa Y.

Kuumassa alkusavessa muodostui reaktioita, jotka kehittyivät RNA-maailmaksi. RNA:n ollessa vuorovaikutuksessa lipidimaailman kanssa, syntyivät kuumien olosuhteiden protosolut.


http://fi.wikipedia.org/wiki/Aineenvaihdunta_ensin
"Yksinkertainen autokatalyyttinen reaktioketju tai muutama yksinkertaisen reaktioketjun ryhmä olisi tuottanut alussa suuria määriä samaa kiraalisuutta olevia yhdisteitä. Katalyyttina olisi alussa toiminut jonkin muu kuin proteiinipohjainen entsyymi."

Ensin PNA, TNA ja GNA.
http://fi.wikipedia.org/wiki/PNA

http://nai.nasa.gov/news_stories/news_detail.cfm?ID=189

...tai PAH-maailma.
http://en.wikipedia.org/wiki/PAH_world_hypothesis

Sitten RNA:n synty.
http://fi.wikipedia.org/wiki/RNA-maailma
"Teorian mukaan RNA olisi alussa suoraan ohjannut esisolun reaktioita katalyyttisesti entsyymien tavoin ja myöhemmin olisivat kuvaan tulleet nykyistä muistuttavat proteiinientsyymit."

http://www.tiede.fi/keskustelut/geologia-maa-meri-ja-ilma-f7/uuden-elaman-synty-t47231-45.html
"Tulosten mukaan ensin rakentuukin riboosisokerin ja fosfaattiryhmän välinen silta, ja vasta sitten osat kasvavat täyteen mittaansa. Löytö tukee teoriaa, jonka mukaan Maan ensimmäiset elämänmuodot perustuivat RNA-molekyyleihin.
"Proteiineja, kuten edellä kerrottiin syntyi suoraan aminohapoista COS:n ja metallien katalysoimana ja lisäksi biosynteesillä RNA:n katalysoimana."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lipidimaailma
"Lipidimaailma on evoluutioteoriaan pohjautuva teoria, jonka mukaan fosforia sisältävät rasvapisarat olivat ensimmäisten solujen alku."

http://personal.fimnet.fi/laakari/hannu.tapiovaara/elamanihme.htm
"Montmorilloniitiksi kutsuttu savi kiihdyttää kiderakenteellaan RNA:n monistumista. Se katalysoi RNA:n muodostumista. Samaisen saven katsotaan suosivan rasvahappojen asettumista kuplamuotoon. Kuplat saattaisivat ottaa sisäänsä saveen kiinnittyneitä RNA-molekyyleja ja kasvaa ja jakaantua. Myös rautapitoisia savilaatuja pidetään nukleotidien, rasvojen ja aminohappojen lisääntymistä suosivina."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Los_Alamosin_esisolu

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:PhylogeneticTree.png

23

209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaakko Herranen

      Pari kymmentä vuotta olen pitänyt ilmeisenä, että elämä on syntynyt kuuman kuplivan saviliejun pinnalla. Mihin muualle kuin maan pinnalle saattaisi kaasukehässä syntyneet yhdisteet sataa ja konsentroitua riittävästi.
      Mikä muu kuin kuplakuoppa olisi voinut toimia esisolun kehtona, ennen omaa solukalvoa. Roiskeet toimisivat "siemeninä" viereisiin kuoppiin. Tuollaisissa olosuhteissa evoluutio olisi mahdollista heti ensimmäisestä itseään kopioivasta yhdisteestä lähtien.
      Ja tietenkään ei saa sataa prosessin aikana, vaan tarvittavan kosteuden/höyryn pitää nousta alhaaltapäin, jottei kaikki liukene vesistöihin...

      Kuulostaa jotenkin oudon tutulta elämän alun kuvaukselta...!?

      • ukkosvaurio

        "...ensimmäisestä itseään kopioivasta yhdisteestä lähtien."

        Lyhyellä nettiajalla toimiva ei ehdi saada noin pitkistä linkeistä selkoa esim. siitä, missä vaiheessa ketjut alkavat kopioitua. Jos jonkin rasvapisaran sisälle eksyy RNA-molekyyli (tai sen esiaste), niin mitä tapahtuu kun rasvapisara jakautuu? Jääkö tämä molekyyli vain toisen pisaran sisälle?


    • c12c2

      niitä pitäisi syntyä nytkin sitten siellä mudissa

      • Vesa Y.

        Maapallolla ei ole enää lähtötilanteen olosuhteita.


      • Vesa Y. kirjoitti:

        Maapallolla ei ole enää lähtötilanteen olosuhteita.

        "Maapallolla ei ole enää lähtötilanteen olosuhteita"

        Kuka loi ne lähtötilanteen olosuhteet? Kuka loi ne luonnonlait, jotka synnyttivät mainitsemasi reaktiot? Mistä tulivat ne aineet, joita reaktioihin tarvittiin? Tyhjästäkö?


      • Aukkojen Jumala
        Jaakob kirjoitti:

        "Maapallolla ei ole enää lähtötilanteen olosuhteita"

        Kuka loi ne lähtötilanteen olosuhteet? Kuka loi ne luonnonlait, jotka synnyttivät mainitsemasi reaktiot? Mistä tulivat ne aineet, joita reaktioihin tarvittiin? Tyhjästäkö?

        Vain Jumala pystyy luomaan asioita tyhjästä. Siispä lopulliseksi selitykseksi tarvitaan Jumalaa.


      • Tietäväinen ihminen
        Aukkojen Jumala kirjoitti:

        Vain Jumala pystyy luomaan asioita tyhjästä. Siispä lopulliseksi selitykseksi tarvitaan Jumalaa.

        Jaakob ja aukkojen jumala: Olette typerämpiä, kuin suolikaasut. Suolikaasut sentään pyrkivät ulos perseestä!


      • LaD
        Jaakob kirjoitti:

        "Maapallolla ei ole enää lähtötilanteen olosuhteita"

        Kuka loi ne lähtötilanteen olosuhteet? Kuka loi ne luonnonlait, jotka synnyttivät mainitsemasi reaktiot? Mistä tulivat ne aineet, joita reaktioihin tarvittiin? Tyhjästäkö?

        Kukaan ei luonut niitä. ne ovat luonnonlakeja ja ne ovat heiäti universumin synnyttyä olleet olemassa. Jumala ssnoi että aurinko kiertää maata. väärin meni


      • LaD kirjoitti:

        Kukaan ei luonut niitä. ne ovat luonnonlakeja ja ne ovat heiäti universumin synnyttyä olleet olemassa. Jumala ssnoi että aurinko kiertää maata. väärin meni

        "Kukaan ei luonut niitä. ne ovat luonnonlakeja ja ne ovat heiäti universumin synnyttyä olleet olemassa. Jumala ssnoi että aurinko kiertää maata. väärin meni"

        Universumi siis syntyi. Mikä sai aikaan sen syntymisen? Ehkä vastaat: Alkuräjähdys!
        Kuka synnytti alkuräjähdyksen: vastannet: Universumi.
        Siis kehäpäätelmä. Universumi synnytti alkuräjähdyksen ja alkuräjähdys universumin. Kylläpä tiede onkin viisas!

        Jumala ei muuten sanonut, että aurinko kiertää maata. Ainakaan en ole löytänyt sellaista Raamatusta. Mutta ei se silti väärin olisi. Ihmisen näkökulmasta niin tapahtuukin.


      • LaD
        Jaakob kirjoitti:

        "Kukaan ei luonut niitä. ne ovat luonnonlakeja ja ne ovat heiäti universumin synnyttyä olleet olemassa. Jumala ssnoi että aurinko kiertää maata. väärin meni"

        Universumi siis syntyi. Mikä sai aikaan sen syntymisen? Ehkä vastaat: Alkuräjähdys!
        Kuka synnytti alkuräjähdyksen: vastannet: Universumi.
        Siis kehäpäätelmä. Universumi synnytti alkuräjähdyksen ja alkuräjähdys universumin. Kylläpä tiede onkin viisas!

        Jumala ei muuten sanonut, että aurinko kiertää maata. Ainakaan en ole löytänyt sellaista Raamatusta. Mutta ei se silti väärin olisi. Ihmisen näkökulmasta niin tapahtuukin.

        Alkuräjähdys syntyi edellisen universumin romahdettua. ja palko jumala niin on sanonut koska tuhat vuotta ihmiset näin luuli


      • ote satukirjasta
        Jaakob kirjoitti:

        "Kukaan ei luonut niitä. ne ovat luonnonlakeja ja ne ovat heiäti universumin synnyttyä olleet olemassa. Jumala ssnoi että aurinko kiertää maata. väärin meni"

        Universumi siis syntyi. Mikä sai aikaan sen syntymisen? Ehkä vastaat: Alkuräjähdys!
        Kuka synnytti alkuräjähdyksen: vastannet: Universumi.
        Siis kehäpäätelmä. Universumi synnytti alkuräjähdyksen ja alkuräjähdys universumin. Kylläpä tiede onkin viisas!

        Jumala ei muuten sanonut, että aurinko kiertää maata. Ainakaan en ole löytänyt sellaista Raamatusta. Mutta ei se silti väärin olisi. Ihmisen näkökulmasta niin tapahtuukin.

        Kyllä Raamattu vain väittää Maan pysyvän paikallaan ja Auringon sitä kiertävän.

        Biblia 1776, Psalmit 93

        1 Herra on kuningas: hän on pukenut yllensä suuren kunnian: Herra on pukenut ja vyöttänyt itsensä väkevyydellä, ja on vahvistanut maan piirin, ettei sen pidä liikkuman.

        Selvääkin selvemmin Raamatussa tuossa kohtaa väitetään Maata liikkumattomaksi, ja koska Aurinko näyttää liikkuvan päivän mittaan, ainoa johtopäätös minkä tuosta voi tehdä, on se, että tuon raamatunkohdan kirjoittajan mielestä Aurinko kiertää Maata.
        ---------------------------------------------------------

        Joos. 10:12-13
        12 Silloin puhui Joosua Herralle, sinä päivänä, jona Herra antoi amorilaiset israelilaisten valtaan, ja sanoi Israelin silmien edessä: "Aurinko, seiso alallasi Gibeonissa, ja kuu Aijalonin laaksossa".
        13 Niin aurinko seisoi alallansa, ja kuu pysyi paikallansa, kunnes kansa oli kostanut vihollisilleen. Niinhän on kirjoitettuna "Oikeamielisen kirjassa". Niin aurinko pysyi paikallansa keskitaivaalla päiväkauden, kiirehtimättä laskemaan.

        Tässäkin kohtaa pysäytellään kovasti Auringon ja Kuun "liikettä".

        Ja jos muuten mieleesi pälkähtää väittää, että tiedemiehet olisivat havainneet ylläm. tapahtuman johdosta "puuttuvan päivän", kerrottakoon että kyseessä erään Harold Hillin keksimä perätön juttu:
        http://www.truthorfiction.com/rumors/j/joshuaday.htm


    • ukkosvaurio

      Jos kerran case on jo closed, niin voisiko joku selittää kansantajuisesti miten RNA alkaa kopioitua siellä rasvakuplan sisällä? Pitääkö sinne rasvakuplan sisälle tulla mukana montmorilloniittisavea ja metallejakin?

      • Hoobo

      • ukkosvaurio
        Hoobo kirjoitti:

        The Origin of Life - Abiogenesis - Dr. Jack Szostak
        http://www.youtube.com/watch?v=U6QYDdgP9eg&feature=channel_video_title

        Sadannen kerran varmaankin tään videon varmaan linkitän. Asia esitetty selkeästi, tosin englanniksi..

        Videon olen tainnut nähdä ennenkin. Kiehuvassa vedessä pyörivien rasvakuplien sisään tulee erilaisia hiukkasia.
        Tämän viestiketjun olennainen osa oli kai tuo kiraalisuus, eli koodiketjut ovat samankätisiä. Jos kiehunta pyöräyttää rasvakuplan kauemmas montmorilloniittisavesta, niin RNA-ketjujen kätisyys alkaa kai muuttua normaaliksi, eli oikea- ja vasenkätisiä kierteitä syntyy yhtä paljon?

        Videota avattaessa tulee näkyviin linkkejä aiheeseen liittyviin muihin videopätkiin. Ihmetyttää videoiden aggressiivisuus ja propagandamainen tekotapa. Jos evoluutio on totta ja todistettua, niin miksi pitää luoda "viholliskuvaa" panettelemalla toisinajattelijoita? Propagandatyylistä tulee mieleen nykyajan valtioista Pohjois-Korea. Tässä evoluutio- tai abiogeneesiasiassa se lisää epäilystä siitä, että tekijät itsekin tietävät tekevänsä liian suuria oletuksia pienistä havainnoista.


    • Miksi näin

      ... ja miksi RNA muka olisi alkanut kopioitumaan. Mistä ravinto ? Eikö se RNA olisi ollut ravintoa ?

      Entä tieteelliset todisteet ? Vai onko näin että kokeellisia todisteita ei nyt tarvitakaan ?

    • Autoteoria

      Teoria miten auto syntyy itsestään :))

      Ensin mineraaleista kemiallisesti valikoituu metallit jotka salaman iskujen voimasta hitsautuu kohdalleen ja näin onkin jo auton runko valmis. Vesimassojen ryöpytyksen seurauksena eri metallit vähitellen ovat yhdistyneet kampiakseliksi männiksi, venttiileiksi ja venttiilinkanneksi. Laakerit ovat syntyneet kun metallit ovat hiotuneet pyörivän liikkeen seurauksena. Maasta tullut öljy on jostain syystä ajautunut öljypohjaan ja kasvisjätteistä ovat muodostuneet aikain saatossa suodattimet. Sähköjohtojen syntymekanismia tutkitaan ja tämäkin teoria saadaan valmiiksi ehkä jo ensi vuonna.

      Näin olen siis todistanut että autokin voi syntyä ihan itsestään luonnon tapahtumien yhteydessä jos aikaa on riittävästi.

      • öiugöiyf

        Ei edes vitsi.


      • Hihhulihypoteesi

        Näin uskovaiset syntyvät:

        Laitetaan huoneeseen Raamattu ja miehen kylkiluu...

        Ihmiset ovat ilmeisesti Jumalia, kun pystyvät luomaan ihmisiä!?!


    • liejuryömijä

      hehehheeee ;)))))

    • ärsyttävää

      En kyllä ymmärrä miten tyhjästä voi se "äly" tulla? Ihan sama asia kuin alkuräjähdys, miten tyhjästä voi tulla materiaalia?

      • Ihminen, tietäväinen

        Kyllä, juuri näin. Asiat, joita emme (vielä) ymmärrä, ovat usein hyvin ärsyttäviä. Se ei kuitenkaan ole varsinaisesti vika, koska näistä asioista ei oikeasti ymmärrä kovin moni muukaan. Se on varmaa, että ymmärrys lisääntyy koko ajan, joten jonain päivänä ymmärrämme myös tämän universumimme mekaniikan.

        Tietämättömyytensä tiedostaminen on tiedon korkein aste!


      • ärsyttävämpää

        Entä miten Jumala (omnipotentti) voi syntyä tyhjästä?


    • Kerropas

      tuo kulttuurievoluution teoria kuningashuoneissa,pörsseissä ja rikkaiden yliopistoissa
      mönkiville Herra Tyrannosauruksille!

      --celestial black hole---

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      235
      2028
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      89
      1044
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1041
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      840
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      98
      794
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      706
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe