Millä perustelette oikeutenne syödä lihaa?

----------

Otsikko.

340

4439

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liptikka

      se on hyvää

      millä perustelet oikeuden arvostella muiden ihmisten valintoja?

      • Tryben

        Nälkä


      • Liiikoooo

        Veronmaksajana sairauksistasi. Kasvissyönti parantaa tai ainakin kasviksia oltava enemmän.


      • Wronggg

        Arvostelinko vai kysyinkö syytä?

        Pohdipa sitä.

        Voin kokemuksesta kertoa, että kasvisruoan jälkeen on helpompi jopa pohdiskella, mikä vaikuttaa sinulle olevan hyvin vaikeaa. Ainakin väitteesi oli väärä tässä kirjoituksessasi.


      • wieläarv

        En ole vielä...arvostellut.


      • valkosipulinkeravaikka

        Ihmisen elimistö on sellanen että ihminen tarvitsee lihaa tai kalaa sillä ainoastaaan niiden proteiineissa on sellasia aminohappoja joita ihmisen elimistö tarvitsee. Mulla esim on lievä kala-allergia joten voin syödä kalaa hiukan, rajoitetusti. Papujen ja soijan proteiineissa ei ole niitä aminohappoja joita ihmisen elimistö tarvitsee eikä soijassa, päinvastoin kuin mainostetaan. - Soija on muutenkin hyvin epäekologinen viljelykasvi, soijaviljelmät tuhoaa viidakkoa trooppisissa sademetsissä, flooraa ja faunaa.

        Kysy Universumilta minkä takia ihminen on luotu sellaiseksi kuin ihminen on, mistä avaruudesta me sitten tullaankin.
        Ihmisen oma elimistö koostuu eläinrasvasta, aivoista suuri osa on kolesterolia ja rasvaa.

        Veganismi ja vegetarismi ovat kauniita ideoita, mutta ennen kaikkea ne ovat uskontoja.


      • walkopulinille
        valkosipulinkeravaikka kirjoitti:

        Ihmisen elimistö on sellanen että ihminen tarvitsee lihaa tai kalaa sillä ainoastaaan niiden proteiineissa on sellasia aminohappoja joita ihmisen elimistö tarvitsee. Mulla esim on lievä kala-allergia joten voin syödä kalaa hiukan, rajoitetusti. Papujen ja soijan proteiineissa ei ole niitä aminohappoja joita ihmisen elimistö tarvitsee eikä soijassa, päinvastoin kuin mainostetaan. - Soija on muutenkin hyvin epäekologinen viljelykasvi, soijaviljelmät tuhoaa viidakkoa trooppisissa sademetsissä, flooraa ja faunaa.

        Kysy Universumilta minkä takia ihminen on luotu sellaiseksi kuin ihminen on, mistä avaruudesta me sitten tullaankin.
        Ihmisen oma elimistö koostuu eläinrasvasta, aivoista suuri osa on kolesterolia ja rasvaa.

        Veganismi ja vegetarismi ovat kauniita ideoita, mutta ennen kaikkea ne ovat uskontoja.

        Veganismi EI ole uskonto saatikka sen tai minkään korvike.

        Se on tapa elää omien arvojensa mukaan.


      • kitutusväli
        valkosipulinkeravaikka kirjoitti:

        Ihmisen elimistö on sellanen että ihminen tarvitsee lihaa tai kalaa sillä ainoastaaan niiden proteiineissa on sellasia aminohappoja joita ihmisen elimistö tarvitsee. Mulla esim on lievä kala-allergia joten voin syödä kalaa hiukan, rajoitetusti. Papujen ja soijan proteiineissa ei ole niitä aminohappoja joita ihmisen elimistö tarvitsee eikä soijassa, päinvastoin kuin mainostetaan. - Soija on muutenkin hyvin epäekologinen viljelykasvi, soijaviljelmät tuhoaa viidakkoa trooppisissa sademetsissä, flooraa ja faunaa.

        Kysy Universumilta minkä takia ihminen on luotu sellaiseksi kuin ihminen on, mistä avaruudesta me sitten tullaankin.
        Ihmisen oma elimistö koostuu eläinrasvasta, aivoista suuri osa on kolesterolia ja rasvaa.

        Veganismi ja vegetarismi ovat kauniita ideoita, mutta ennen kaikkea ne ovat uskontoja.

        Vai tullaan me avaruudesta. Me OLEMME avaruudessa on oikein.

        Ja esim.olemme luoneet jumalan niiden tarpeisiin, joille on siihen tarvetta.
        Ja kirkonkin olemme luoneet ja kidutusväline katolle on ihmisen keksimä.

        Ikäraja pitäisi lapsille kirkkoihin laittaa, koska siellä on verinen ,alaston mies kidutettavana.
        Ja antaa huononäköisille mummoille silmälasit, jotta miehen tarkemmin näkisivät.


    • hk sininen

      Sitä samaa että se on hyvää.Millä oikeudella arvostelet muiden valintoja?kyllä jokainen tietää itse mitä voi ja haluaa syödä.Näin se menee.

      • Guuuuda

        Ellei ole kokeillut esim. vuotta molempia, ei ole oikea vertaamaan. Ja molemm,issa ruoissa oltava hyvä kokki.


      • Berustellutkin

        Jos heitän kysymyksen, en arvostele, vaan pidän, jos joku perustelee valintaansa.


      • ikäsikerropa

        Lapset haluu ranskiksia ja limua.


      • opevaikkaoon

        Aloittajana kysyn perusteluja. En arvostele.


    • oijedfpj

      Aloittajalle : v*ttuako se sulle kuuluu jos minä lihaa syön ? Vetelen sitä naamaan hyvällä omallatunnolla, en kaipaa sille oikeutusta.

      • savuuuu

        Kyllä mulle veronmaksajana kuuluu tupakointisikin, jos sitä harrastat. Sen seuraukset tiedät.


      • söööntiä

        Vitun syöntisi kuuluu ihmisoikeuksien rikkomiseen. Sitä kutsutaan kannibalismiksi ja siitä saa kovan tuomion. Joka oikein onkin.


      • TTTTe

        Et osaa siis vastata.


      • puuttuminen

        Genitaalielimellä kasvojensa vetely ja syöminen ovat käsittääkseni kaksi eri asiaa.

        Omatuntoosi en ole puuttunut, mutta nyt epäilen sen ominaisuuksia muihin henkilöihin verrattuna.

        Oikeutuksiisi sekä kaipuusiisi puuttuminen ei ole minun asiani.


    • jpxxx

      Ei tarvitse perustella, mutta vaikkapa sillä, että tykkään lihan mausta. Nam.

      • suoloooa

        Mä oon taas nähny ja kuullu, et pitää panna mausteita, jotta liha maistuis edes joltain.


      • osaavaja

        keskustelukulttuuriin kuuluu myös perustelut. Hyvään keskustelukulttuuriin eiosaajat ei kuulu. Sä oot eiosaaja.


      • tulihansesieltä

        Arto Nybergissä Arto kertoi sen maistuvan lihalle ja siinä 30%proteiinia kun lihassa vain 18%!!!!!!!!!!!!!!


      • hienokeksintö
        tulihansesieltä kirjoitti:

        Arto Nybergissä Arto kertoi sen maistuvan lihalle ja siinä 30%proteiinia kun lihassa vain 18%!!!!!!!!!!!!!!

        tulihansesieltä:lle

        Kyse oli nyhtökaurasta.


      • vastasit

        Miksi sitten vastasit.


    • naama umpeen

      Millä perustelet oikeutesi aukoa nassuasi täällä.

      • hassuanikaan

        Nassuani en ole aukonut.


      • nassunimun

        naama umpee:lle

        Näkisitpä kun nassuani auon ruokapalstalla vieläpä.


    • vesijaleipä

      Tämäpä on hassua. Mielestäni aloittaja ei arvostellut kenenkään valintoja. Hän olisi aivan hyvin voinut kysyä, millä perusteella oikeutatte itsenne tekemään tähän maailmaan lapsia tai millä oikeutatte itsenne pysymään sinkkuna tai millä oikeutatte itsenne lentämään maailman ympäri tai millä oikeudella kehtaatte kuljea peukku pystyssä kunnollisten veronmaksajien kustannuksella.

      Koettakaa ymmärtää, kysyjä on ehkä 9 - 12 -vuotias. Hän ei halunnut edes esiintyä nimimerkillään. Itse en esiinny siitä syystä, että olen jo niin seniili, etten käyttäjätunnuksia ja salasanojani muista.

      Sattui erikoinen tapaus kimppakyydillä matkustaessani. Kuski selitti lopettaneensa hyönteisten tappamisen. Ei siis tapettuja itikoita, kärpäsiä, ampiaisia ym. Itse olen vegaani, enkä siis eläintuotteita syö. Hyönteisiä tapan ja kidutan kokolailla surutta. Asuin nimittäin kesäsyksyvaiheen itikoitten ja hirvikärpästen seassa. No kuskilla oli ravitsemukselliset/allergiaperusteet sille, että hän tarvitsee lihaa. Kuitenkin hän piti moraalittomana, että tapan hyönteisiä. Totesi, että selityksensä kullakin. Kuten hänelläkin lihansyönnille,mitä hän ei mieltänyt selitykseksi.

      Joku kunnon filosofi voisi miettiä, onko pyhempi henkilö se, joka on tappamatta hyönteisiä kuin se, joka on tappamatta suurempia eläimiä, kuten nisäkkäitä, lintuja ja kaloja. Hyönteisten suojelijahan säästää useampia h e n k i ä, joten ehkä hänen sädekehänsä on kirkkaampi.

      Miksi sitten en syö lihaa, vaikka olen persaukinen asunnoton, ja lihaa saisi leivän ohella ilmaiseksi? En vain syö. En tarvitse, ja sen tuotanto on epäeettistä. Kalaa olen harkinnut, mutta kun en sitä kykene tappamaan, niin en syö. Hyönteisiä olen myös harkinnut. Tietäisikö joku jonkin helpon kotoperäisen syötäväksi kelpaavan ötökkämaailman edustajan? Kastematoja ehkä?

      • sniba

        Torakat ! Niissä on proteiinia! Asunnottomana /persaukisena on syytä hilautua kimppakyydillä äkkiä lämpimämmille seuduille pääskysten yms tavoin, jotta hyönteisravintoa riittää. Muussa tapauksessa löytyy taas yhtenä aamuna jäätynyt hyöteissyöjä ojan pohjalta. Leuka vasten rintaa ja kohti uusia pettymyksiä!


      • aloittajakin

        Mao tapatti kiinalaisilla varpusia rutosti, jotta eivät syö viljansiemeniä.

        Lopputulos oli hyönteisten valtava/liiaallinen lisääntyminen.

        Aloittaja on vanhempi kuin 45v.

        Siis minä olen aloittaja.


      • aikuinenmiespä

        vesi ja leipä:lle

        Olen aikuinen , paljon elämää nähnyt ja kokenut aikuinen mies.


    • oikeus ja oikeus

      "Millä perustelette oikeutenne syödä lihaa?"

      Sepä ei kuulu sinulle tippaakaan!

      Miksi kuvittelet olevasi millään tavoin oikeutettu tuollaista edes kysymään?

      Tätä eläinlajia - ihminen - ei olisi edes olemassa ilman lihansyöntiä. Kasvisravinnolla ei apinan pienistä aivoista olisi kehittynyt ihmisen aivot. Siihen tarvittiin runsaasti proteiinia ja rasvaa sisältävää liharavintoa.

      Millä oikeudella syöt kaneille kuuluvan salaatin?

      • Jyrsijä

        Jos mietit että eläimetkin ovat eläviä mikä oikeus ihmisillä on tappaa näitä? Sillä eihän ihminen tapa ihmiskavereitaan, mutta sen sijaan nauttii tapetun eläimen lihaa. Eiks se ole teidän mielestää julmaa tappaa viaton eläin joka, ennen oli elävä olento ja jonka nyt syöt? Mukavaa varmasti ois ku olisit ensin pieni karitsa ja sit parin kuukauden päästä sut tapettaisiin. Sitä paitsi ihminen pystyy elämään täysin kasviravinnolla ja kehittymään.


      • sniba
        Jyrsijä kirjoitti:

        Jos mietit että eläimetkin ovat eläviä mikä oikeus ihmisillä on tappaa näitä? Sillä eihän ihminen tapa ihmiskavereitaan, mutta sen sijaan nauttii tapetun eläimen lihaa. Eiks se ole teidän mielestää julmaa tappaa viaton eläin joka, ennen oli elävä olento ja jonka nyt syöt? Mukavaa varmasti ois ku olisit ensin pieni karitsa ja sit parin kuukauden päästä sut tapettaisiin. Sitä paitsi ihminen pystyy elämään täysin kasviravinnolla ja kehittymään.

        Miksi sudet syövät hirviä, ketut jäniksiä, leijonat antilooppeja! Miksi on yleensä lihansyöjiä? Siksi että tasapaino säilyisi luonnossa, Jos omistat akvaarion tiedät, että veden alla on menossa hilpeä kannibalismi, kaikki syövät kaikkea! Ps. meneppä tuonne ulos poimimaan lumisateessa syötävää! Mitäpä löydät? Kauanko pysyt hengissä?


      • hipittilo

        Kyllä kuuluu, sillä tää on keskustelupalsta. Tai paremminkin pitää näkyä. Eihän tää oo telkku.


      • aloittttaja

        Siksi olen oikeutettu, että haluan saada aikaan keskustelua, jossa perustellaan.

        Syö vaikka napanuoraa. Ei se mulle kuulu.


      • ulottajakin
        Jyrsijä kirjoitti:

        Jos mietit että eläimetkin ovat eläviä mikä oikeus ihmisillä on tappaa näitä? Sillä eihän ihminen tapa ihmiskavereitaan, mutta sen sijaan nauttii tapetun eläimen lihaa. Eiks se ole teidän mielestää julmaa tappaa viaton eläin joka, ennen oli elävä olento ja jonka nyt syöt? Mukavaa varmasti ois ku olisit ensin pieni karitsa ja sit parin kuukauden päästä sut tapettaisiin. Sitä paitsi ihminen pystyy elämään täysin kasviravinnolla ja kehittymään.

        Hyvä kirjoitus Jyrsijä!

        Aloittaja


      • Hajunnut

        Olen oikeutettu Suomi24:n keskustelija. Siinä oikeuteni.

        Miten et sitä tajunnut????


      • Rypytys

        Tuoreen tv- ohjelman mukaan, avaruuden vuorovesi-ilmiöllä on osuutta aivojemme kasvuun. Ja rypytykseen.

        Ei se koko vaan rypytys ja yhteydet.


      • lajisalaatti

        Salaatti ei kuulu kaneille pelkästään, vaan sitä ihminen voi huoletta syödä ja ilman sairauksia.
        Päinvastoin, se poistaa tilaa vie-
        mällä lihankulutusta pois ja sitä pienentäen.

        salaatinkasvussa ei salaatinrääkkäystä ole kuten lihantuotannossa koko ajan eläinrääkkäystä.

        Eläimet ei saa kasvaa lajityypillisesti kuten salaatti.


      • kohtuus

        Olen älyllisti kiinnostunut keskustelusta ja erityisesti perusteluista. Siksi.
        Siinäpä sinulle: oikeusjakohtuus

        Kohtuus on homonyymi.


      • cewoliituo
        sniba kirjoitti:

        Miksi sudet syövät hirviä, ketut jäniksiä, leijonat antilooppeja! Miksi on yleensä lihansyöjiä? Siksi että tasapaino säilyisi luonnossa, Jos omistat akvaarion tiedät, että veden alla on menossa hilpeä kannibalismi, kaikki syövät kaikkea! Ps. meneppä tuonne ulos poimimaan lumisateessa syötävää! Mitäpä löydät? Kauanko pysyt hengissä?

        Se susien syönti on niiden evoluutiomatkan vaihe. Samoin kettujen.

        Miksikö on. Onhan pedofiilejakin ja se on myös väärin.


      • sssorrry
        hipittilo kirjoitti:

        Kyllä kuuluu, sillä tää on keskustelupalsta. Tai paremminkin pitää näkyä. Eihän tää oo telkku.

        Tarkoitin, että tekstin pitää näkyä.


      • kescustelica

        Kysyn , koska olen keskustelupalstalla.


      • heputtele

        Perustelet kuitenkin:)


    • millä oikeudella

      syödä kasviksia tai viljaa?

      • heruras

        Miksi ihmisravinto pitää kierrättää teuraseläimen kautta??


      • kiellettyäei

        Jos ei syö lihaa, voi toki luopua kasviksistakin ja kuolla nälkään. Ei se ole kiellettyä. Ei ole.


      • mutsinraccaustako
        heruras kirjoitti:

        Miksi ihmisravinto pitää kierrättää teuraseläimen kautta??

        Kierrätätkö äidinrakkautesi/äitisirakkauden teuraseläimen kautta?


      • upeanupea

        Upean upea Reetta Kivelä ja nyhtökauransa!!!


      • wouuuhhiii
        upeanupea kirjoitti:

        Upean upea Reetta Kivelä ja nyhtökauransa!!!

        Tänään Arto Nybergissä upeaakin upeampi keksijä Nythökaura Reetta Kivelä!!!!


      • Xiitoz
        heruras kirjoitti:

        Miksi ihmisravinto pitää kierrättää teuraseläimen kautta??

        heruras:lle

        Erittäin upea kirjoituksesi! Kiitos!


      • Niksimiin

        Miksi ihmisravinto pitää kierrättää teuraseläimen kautta?


    • lihaa pöytään

      Eipä tuota tarvii perustella. Ihminen ei syömäti elä, ja liha on sapuskaa siinä kun muutkin appeet.

      • Nöyrältä

        lihaa pöytää:lle

        Miksi sitten perustelet. Et käyttäydy johdonmukaisesti. Oletko todella syönyt lihaa ja miksi pöydältä?


      • hihanhimo

        Miksi laitat lihaa vielä suusi lisäksi pöytäänkin? Kaipaako pöytäsi lihaa? Lihanhimoinen pöytä siis.


    • ojbiubiuh

      Ihan yhtä hyvin voisi kysyä : millä perustelet oikeutesi tallata täällä maan päällä kuluttamassa meidän muiden happea ja ravintoa ? Nitäkin riittäs muille enemmän jos sua ei ois....

      • koitakin

        Mikä on Suomen suojelluin eläin?

        Vastaus: Nurmikoi.

        Älä tallaa nurmikoita!
        Nurmikoita älä vahingoita!


      • aloittajajo

        ojbiubiuh:lle

        juuri niin. Ihan yhtä hyvin voi kysyä...MITÄ VAAN.


      • feruste

        Maapallon ravinto ei ihmisille riitä ajanmittaan ja jos se kierrätetään vielä teuraseläinten kautta, perusteluani et ohita faktalla.


      • palateenallako

        En tiedä muuta oikeutta olemassaololleni kuin vanhempieni halun aikoinaan tehdä mut. Ihminen saanee lisääntyä. Tiettyyn rajaan asti planeetallamme.


      • NyhtökaurAMÄKIN

        Kykyni/haluni olla ihminen ja muita vahingoittamaton.Siis myös muita eläinlajeja. Jotain on silloin syötävä.

        Nyhtökauraan aion seuraavaksi tutustua.


    • fhfdjfs

      Lihan syöminen ei ole rikos. :)

      • Hhmmn...

        Niin, milla oikeudella me saamme syoda kasviksia, lihaa, ayriaisia, papuja jne.?
        Milla oikeudella me saamme kuluttaa sahkoa, vetta jne.?


      • kohtaaaanko

        On se syötävää kohtaan.

        Ja jos se on sellaiseksi kasvatettu.


      • kuolaat
        Hhmmn... kirjoitti:

        Niin, milla oikeudella me saamme syoda kasviksia, lihaa, ayriaisia, papuja jne.?
        Milla oikeudella me saamme kuluttaa sahkoa, vetta jne.?

        Kuten huomaat. Kysyä saaaaa....


      • Xeruztele
        Hhmmn... kirjoitti:

        Niin, milla oikeudella me saamme syoda kasviksia, lihaa, ayriaisia, papuja jne.?
        Milla oikeudella me saamme kuluttaa sahkoa, vetta jne.?

        YHhmmm:lle

        Vasdtaapa noihin. Perustellen.


      • pelkääjäkin

        Lihan kasvatus teuraaksi on jo videoiltakin ja maatiloilta nähty. Siinä ei eläimet kasva VAPAASTI.

        Eläinlääkärit pelkää virkojensa puolesta kasvattajia.


      • nähemmän
        Hhmmn... kirjoitti:

        Niin, milla oikeudella me saamme syoda kasviksia, lihaa, ayriaisia, papuja jne.?
        Milla oikeudella me saamme kuluttaa sahkoa, vetta jne.?

        Kyse onkin siitä, mitä on syytä kuluttaa ja pakko ja minkä voi kiertää kuluttamalla vähemmän vahingollisesti.


      • HÖYTIÄINE

        TEURAAKSI PITÄMINEN JA SIITÄ SYÖMÄLLÄ TAI RAHALLA HYÖTYMINEN on rikos, KOSKA SE ON EPÄEETTISTÄ.


      • yyyriä
        nähemmän kirjoitti:

        Kyse onkin siitä, mitä on syytä kuluttaa ja pakko ja minkä voi kiertää kuluttamalla vähemmän vahingollisesti.

        Erinomainen kirjoitus!


      • Anonyymi
        pelkääjäkin kirjoitti:

        Lihan kasvatus teuraaksi on jo videoiltakin ja maatiloilta nähty. Siinä ei eläimet kasva VAPAASTI.

        Eläinlääkärit pelkää virkojensa puolesta kasvattajia.

        Ootko kenties itse käynyt millään maatiloilla? Suurimmilla osilla kotimaan maatiloista on asiat kunnossa ja eläimet voivat hyvin.


    • Mutta, mutta..

      Kaloillakin on tunteet.

      • eeooota

        Onko lihaasyövillä?


      • Wandaliz

        Kuka on kiistänyt tai myöntänyt?

        Pohdi lisää. Kehityt ehkä...???


      • kalatunto

        Tai ainakin kalat tuntee.


    • millä perusteella

      raapia persettään, no jos kutittaa silloin rauputettaan

      • Onkstietookin

        Kalallako raavit?


    • / miljardia

      Liha on terveellistä

      Nauta eläimet on märehtijöitä eli syö ruohoo. Yleensä ruohoa kasvatetaan siellä missä viljan viljely on kannattamatonta. Samalla naudan syönti vähentää sian ja siipikarja lihan syöntiä, jotka tarvitsee viljaa ravinnokseen.

      Lihaa syödessä ei tule nälkä ja samalla paino pysyy kurissa. Taitaa olla karppaus oikea ilmaisu

      Ei mailma pelastu leipää syömällä.

      • ddddddddddddddddd

        Nauta vai eläimet?

        Entäs maailma?


      • Jooopihl

        /miljardialle

        Loistavaa yhdyssanailua:)))))


      • rasvattamallako

        Ruoho kasvaa kasvattamattakin.


    • SONNIPOIKA suomesta

      Turha valittaa lihan syönnistä. Syöminen on ihmisen elinehto vähennä saatana vaikka matkustelua ulkomaille niin ympäristö ei rasitu. LEHMÄN PIERUISTA SE EI OLE KIINNI.

      • taaaakuuu

        Sotket keskustelijan saatanaan, jota ei ole edes olemassa.


      • ruokajuomapulska

        Jos lihan syöminen on hyvä asia, niin miksi sulle ei kelpaa lihasta valmistettu kalja tai vodka, viski, konjakki?

        Ne on näet huomattavasti parempia.

        Tämä on ruoka/juoma palsta.


      • Xorrrelaa

        Mitä tiedät matkustelustani ja voinko vähentää sitä?

        Matkusteluni korrelaatio lehmän pieruihin on -1


    • Lehmätyttö

      Hyvin sanottu SONNIPOIKA suomesta,näin on :)

    • Simmental

      Mutta miten pystymme vähentämään syömämme lihan ympäristökuormitusta??

      Olen aivan varma professorien laskelmista huolimatta, että on eettisempää syödä suomessa tuotettua lihaa kuin syödä brasiliasta tuotua naudanlihaa.

      Lisäksi kotimaisen lihan syöminen toisi suomeen lisää työpaikkoja ja sitä kautta hyvinvointia näin laman keskellä. Brasiliaiset pumppaavat vetensä jostain maan ytimestä ja myyvät lihansa suomalaisille jotka pölhöyttään jopa ostavat.

      Kaiken lisäksi jos meillä olisi omavaraisuus emme olisi kusessa kun lihasta on pula, joka muuten tulee kiinalaisten elintason nousun myötä.

      Suomalainen tuottaja saisi palkkansa ja työllistäisi rehutehtaita, teurastamoja
      koneliikkeitä, konevalmistajia, ja monia muita.

      Eiköhän ruveta syömään Suomalaista naudanlihaa ja nosteta Suomi taantumasta:)

      • Xoumi

        Suomalainen teuraseläin versus brasilialainen.

        Mielenkiintoinen kysymys itse eläimen näkökulmasta.

        Kotimaisen lihan syönti lisää syöpää ja siis sairaaloiden kuormittumista uusilla hoitsuilla ja lekureilla:)

        Siis siihen menee työpaikat. Ne uudet.

        Eikö suomalainen tuottaja saa nyt palkkaansa?

        Suomalainen kirjoitetaan pienellä, ellei se aloita lausetta.


      • vaityöllistäminen

        Natsit piti savustetusta juutalaislihasta ja siten työllistivät omia kansalaisiaan teurastamaan juutalaisia.


      • mesairas
        Xoumi kirjoitti:

        Suomalainen teuraseläin versus brasilialainen.

        Mielenkiintoinen kysymys itse eläimen näkökulmasta.

        Kotimaisen lihan syönti lisää syöpää ja siis sairaaloiden kuormittumista uusilla hoitsuilla ja lekureilla:)

        Siis siihen menee työpaikat. Ne uudet.

        Eikö suomalainen tuottaja saa nyt palkkaansa?

        Suomalainen kirjoitetaan pienellä, ellei se aloita lausetta.

        Ihmisen ja eläimen lihansyönnissä on se ero, että ihmisen ja muun eläimen suolisto on eripituinen. Eläimet ei sairastu lihasta kuten me.


      • suuuuusuih
        mesairas kirjoitti:

        Ihmisen ja eläimen lihansyönnissä on se ero, että ihmisen ja muun eläimen suolisto on eripituinen. Eläimet ei sairastu lihasta kuten me.

        Nykyihminen syö koko olemassaolonsa aikana planeetallamme, nykyään enemmän lihaa kuin koskaan aikaisemmin.

        Siitä ei todellakaan tule terveeksi vaan siitä sairastuu.

        Kasvisruoasta ei sairastu , kunhan huolehtii proteiinistaan ja B12 vitamiinista, jota saa pillerinä ja suusuihkeena.


      • Isollaässällä

        suomalainen kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella paitsi lauseen alussa suomalainen kirjoitetaan isolla.


    • herkullista

      Jos tekee oikeita (ruumiillista) töitä, tarvii energiaa ja saahan siitä lihasta näitä valkuaisaineitakin.

      PS. Vegaani on intiaanien kieltä ja tarkoittaa: huono metsästäjä!

      • ilottaja

        Savikiekoissa voitan sut.

        Aloittaja


      • suvikiekko

        herkullista:lle

        Että oikein kielitieteet sotket tähän.

        Vegaani osaa tarvittaessa ampua siinä missä eläinsyöjäkin. Kokeillaan vaikka kiekoilla.


      • Nyhtökaurakeksikö

        Nyhtökaurassa on hyvin paljon proteiineja.Lue SK tänään tuli postiluukusta.


      • NYHTÖKASVIS

        Katso sinä oikean työn tekijä nythtökauran keksijän kasvista saatavan proteiiin määrä!

        SE ON 30%!!!!

        Sille povataan vientimenestystä.Täydellinen vientituotekin!!!


      • Oikeantyöntekijällekin
        Nyhtökaurakeksikö kirjoitti:

        Nyhtökaurassa on hyvin paljon proteiineja.Lue SK tänään tuli postiluukusta.

        Siinä on 30% proteiinia, 10%hiilareita ja viitisen % rasvaa!!!


      • merkillistä

        herkullista on nimimerkkisi ja se tarkoittaa kasvisruokaa.


    • tomppelin kyssäri

      Eipä tarvii vielä syömisiään millään perustella.

      • aikasi

        Globaalisti tulee vielä aikasi perustella kovastikin.


    • Totta

      Simmental kirjoitti hyvin sillä todellakin suomalainen naudanliha on brasilialaista eettisempää.
      Siellä hakataan sademetsät laitumien tieltä mikä on muuten todella huolestuttava asia.

      Ei ulkomaalaiselle naudanlihalle.

      Suomalainen naudanliha parasta joka suhteessa.

      • Heterrrrro

        Tottalle:

        Joka suhteessa? Homosuhteessakinko?


    • parempaa lihaa

      Kukkupuhetta, kotimainen naudanliha on päöäosin lypsykarjasta kotoisin, ei vedä vertoja lihakarjasta saadulle lihalle. Eettisyys on makuasioissa sivuseikka.

      • puolimatki

        Ulkonäkökin esim. puolisossa on makuasia. Sivuseikkako vai myös eettinen. Molempia perhaimmillaan.


    • Veggeli39v*

      Kylläpä jotkut ärsyyntyy kysymyksestä. Hyvä kysymys aloittajalla, itsekin mietin aina että miksi ihmiset syövät lihaa ja vielä hyvin mielin. Itse kun on ollut kasvissyöjä jo 20 vuotta, niin siltikin itse joutuu aina perustelemaan muille miksi on kasvissyöjä. Vähän hullunkuristahan se on, vaikka kasvissyönti on sekä ekologista, eettistä että terveellistä, niin silti sitä joutuu perustelemaan ja lihansyöjät eivät joudu perustelemaan omia valintojaan vaikka lihansyönnistä ei ole mitään hyötyä, kuin juuri tuo kuviteltu “hyvä maku”.

      Se että kuvitellaan lihan olevan hyvää, on opittua. Jonnin aikaa kun on kasvissyöjä ja liha alkaa etomaan ja ymmärtää että meidät on vain yhteiskunta aivopessyt lihansyöntiin. Ja voihan tosiasiat kieltää itseltään, esim. että karjankasvatus ei muka saastuttaisi jotta voisi hyvillä mielin syödä lihaa.

      Liha on epäterveellistä, sehän aiheuttaa mm. diabetesta ja syöpiä. Kasvissyönti on aivan jotain muuta kuin hiilaripommittelu. Kasvissyöjäthän ovat jo vuosikymmeniä tienneet vältellä vaaleita hiilareita. Itsekin syön leipää vaan tosi harvoin. Kasvisruolla nälkä lähtee myös, sillä ei siinä puputeta vain porkkanaa vaan herkutellaan pavuilla, linsseillä ja pähkinöillä.

      Karppaamalla varmaan lähtee kilot, mutta muun terveyden kustannuksella. Kasvisruokavaliolla noita kiloja harvemmin edes tulee ylimääräisiä. Syöminen on ihanaa ja tasapainoista, ei tule ahmimistakaan kun syömisestä nauttii oikealla tavalla.

      • ei hihhuli

        Liha on ihmiselle luontaista ravintoa, ei epäterveellistä. Emme ole luonnostamme kasvissyöjiä. Omnivori on nykytieteen valossa yksi niistä syistä miksi aivojemme kehitys ohitti muut kädelleiset.


      • Miten -

        Miten sitten on mahdollista, että sekasyöjät elää yli 90-vuotiaaksi, jos liha on epäterveellistä?


      • Charolainen

        Mistäs ne sinun linssisi ja papusi ja pähkinäsi ja soijasi ovat kotoisin?
        Mistään ruuasta ei liho, kun muistaa kuluttaa sen minkä syö!
        Liha on terveellistä, kun syö oikein ja juuri nyt sainkin idean, paistanpa huomenna oikein hyvät, oman ja ihan ite kasvattamani charolais- sonnin pihvit. Nam!
        Jotenkin tuntuu että kasvissyöjätkin haluaisi syödä OIKEITA PIHVEJÄ , vai miksi te ette käytä jotain muuta sanontaa esim niistä soijaläpysköistänne, koska alunperin PIHVI- sana tarkoittaa eläimen lihasta valmistettuja pihvejä!


      • Nöppönen sekasyöjä

        Veggeli39v*, kasvissyönti ei ole ekologista, eettistä ja terveellistä, vaan päinvastoin. Itse syön lihaa ja kalaa juuri noista edellämainituista syistä. Toki syön myös paljon tuoreita kasviksia ja höyrytettyjä juureksia.

        Usein kasvissyönnin taustalla on sellainen inhimillinen tekijä, että on kasvanut kodissa, jossa ei ole harrastettu ruuanlaittoa, eikä ole osattu edes ostaa kunnollisia ruoka-aineita.

        Tämä uusavuttomuus periytyy, eikä ihminen tiedä, millaista on hyvä liha ja kala ja kuinka siitä valmistetaan herkullinen ruoka. Tällöin on viisainta ryhtyäkin kasvissyöjäksi, sillä kaurapuuron osaa jokainen keittää ja toopekin osaa ostaa eineskasvispihvejä. :P


      • veggeli
        Nöppönen sekasyöjä kirjoitti:

        Veggeli39v*, kasvissyönti ei ole ekologista, eettistä ja terveellistä, vaan päinvastoin. Itse syön lihaa ja kalaa juuri noista edellämainituista syistä. Toki syön myös paljon tuoreita kasviksia ja höyrytettyjä juureksia.

        Usein kasvissyönnin taustalla on sellainen inhimillinen tekijä, että on kasvanut kodissa, jossa ei ole harrastettu ruuanlaittoa, eikä ole osattu edes ostaa kunnollisia ruoka-aineita.

        Tämä uusavuttomuus periytyy, eikä ihminen tiedä, millaista on hyvä liha ja kala ja kuinka siitä valmistetaan herkullinen ruoka. Tällöin on viisainta ryhtyäkin kasvissyöjäksi, sillä kaurapuuron osaa jokainen keittää ja toopekin osaa ostaa eineskasvispihvejä. :P

        Ja höps, eiköhän ne uusavuttomat lätki niitä mikroliharuokia. Kasvissyöjät joutuvat tekemään alusta asti ruokansa itse sillä noita eineksiä ei juurikaan kasvissyöjille ole saatavilla. Tsekkaa vaikka einestiski lähikaupastasi. Tämän vuoksi kasvissyöjä ei juurikaan tule syöneeksi lisäaineita. Kasvisruoka tarkoittaa ihan muuta kuin kaurapuuroa .taidat olla itse uusavuton jos niin luulet. Näppärimmät kasvisruokailijat kasvattavat itse versoja ja ituja.

        Itse liottelen papuja yön yli, sitten keitän ne, osa pakkaseen osasta ihania pihvejä tai sanotaanko "pattyja" niin ei lihansyöjä loukkaannu sydänjuuriaan myöten.

        Mistä olet saanut päähäsi että lihansyönti eli tappaminen on eettistä, sinulla taitaa olla moraali vinksallaan jos pahanteko ja murhaaminen on mielestäsi eettistä. Tappaminen on AINA epäeettistä ja sitä sinä et voi kääntää nurin päin.

        Lihansyönti on epäekologista, lihakilo vaatii paljon viljelysalaa ja rehun kuljetusta ympärimaailmaa eli ekologisista syistä nykyään suositellaan kasvissyöntiä, tätäkään seikkaa et voi kumota, jos yrität niin esitä todisteita.

        https://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/hillinta/-/artikkeli/ab196e68-c632-4bef-86f3-18b5ce91d655/ilmastomyotainen-ruoka.html

        http://www.hs.fi/tiede/a1375410484083

        Lihansyönti on epäterveellistä, sitäkään et voi kumota millään suunsoittamisella.

        http://www.cancer.fi/ammattilaiset/ravitsemussuositukset/lista_suosituksista/suositus_5/

        Alempana on lisää linkkejä esim. diabeteksen yhteydestä.

        Olisiko sinulla nyt sopiva hetki päivittää tietotaitosi ihan nykyhetkeen, tuntuu hieman puutteeliselta pakkisi :D


      • veggeli
        veggeli kirjoitti:

        Ja höps, eiköhän ne uusavuttomat lätki niitä mikroliharuokia. Kasvissyöjät joutuvat tekemään alusta asti ruokansa itse sillä noita eineksiä ei juurikaan kasvissyöjille ole saatavilla. Tsekkaa vaikka einestiski lähikaupastasi. Tämän vuoksi kasvissyöjä ei juurikaan tule syöneeksi lisäaineita. Kasvisruoka tarkoittaa ihan muuta kuin kaurapuuroa .taidat olla itse uusavuton jos niin luulet. Näppärimmät kasvisruokailijat kasvattavat itse versoja ja ituja.

        Itse liottelen papuja yön yli, sitten keitän ne, osa pakkaseen osasta ihania pihvejä tai sanotaanko "pattyja" niin ei lihansyöjä loukkaannu sydänjuuriaan myöten.

        Mistä olet saanut päähäsi että lihansyönti eli tappaminen on eettistä, sinulla taitaa olla moraali vinksallaan jos pahanteko ja murhaaminen on mielestäsi eettistä. Tappaminen on AINA epäeettistä ja sitä sinä et voi kääntää nurin päin.

        Lihansyönti on epäekologista, lihakilo vaatii paljon viljelysalaa ja rehun kuljetusta ympärimaailmaa eli ekologisista syistä nykyään suositellaan kasvissyöntiä, tätäkään seikkaa et voi kumota, jos yrität niin esitä todisteita.

        https://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/hillinta/-/artikkeli/ab196e68-c632-4bef-86f3-18b5ce91d655/ilmastomyotainen-ruoka.html

        http://www.hs.fi/tiede/a1375410484083

        Lihansyönti on epäterveellistä, sitäkään et voi kumota millään suunsoittamisella.

        http://www.cancer.fi/ammattilaiset/ravitsemussuositukset/lista_suosituksista/suositus_5/

        Alempana on lisää linkkejä esim. diabeteksen yhteydestä.

        Olisiko sinulla nyt sopiva hetki päivittää tietotaitosi ihan nykyhetkeen, tuntuu hieman puutteeliselta pakkisi :D

        Näin on.

        http://www.iltalehti.fi/elintavat/2014012217957957_el.shtml

        http://www.iltalehti.fi/elintavat/2014012517972302_el.shtml


      • ptkkkkkk

        Metaanipäästöt on suurempi uhka planeetallemme kuin liikenne.


      • lahjojakaan
        ei hihhuli kirjoitti:

        Liha on ihmiselle luontaista ravintoa, ei epäterveellistä. Emme ole luonnostamme kasvissyöjiä. Omnivori on nykytieteen valossa yksi niistä syistä miksi aivojemme kehitys ohitti muut kädelleiset.

        Sinäkö olet muita eläimiä älykkäämpi:)


      • Polluni8

        Ryhdyimme kasvssyöjiksi vaimoni kanssa 1982 ja työruokalassa eräs työkaveri tuli haukkuu vaimoani, koska kahvitunnilla kahvin kanssa vaimoni söi pullan.

        Ennenkuin heitti sillä haukkujaa:)


      • läpättäjäkin
        ei hihhuli kirjoitti:

        Liha on ihmiselle luontaista ravintoa, ei epäterveellistä. Emme ole luonnostamme kasvissyöjiä. Omnivori on nykytieteen valossa yksi niistä syistä miksi aivojemme kehitys ohitti muut kädelleiset.

        Miksi et juo lihavodkaa tai lihaviskiä, lihakaljaa...


      • Citteri
        lahjojakaan kirjoitti:

        Sinäkö olet muita eläimiä älykkäämpi:)

        lahjojakaan:lle

        En voi sille mitään. Enkä mittareille.


      • pesäätee
        Miten - kirjoitti:

        Miten sitten on mahdollista, että sekasyöjät elää yli 90-vuotiaaksi, jos liha on epäterveellistä?

        Ei pari pääskyä ole globaali planeetta ja sen ihmiset.


      • rrruokaa
        Nöppönen sekasyöjä kirjoitti:

        Veggeli39v*, kasvissyönti ei ole ekologista, eettistä ja terveellistä, vaan päinvastoin. Itse syön lihaa ja kalaa juuri noista edellämainituista syistä. Toki syön myös paljon tuoreita kasviksia ja höyrytettyjä juureksia.

        Usein kasvissyönnin taustalla on sellainen inhimillinen tekijä, että on kasvanut kodissa, jossa ei ole harrastettu ruuanlaittoa, eikä ole osattu edes ostaa kunnollisia ruoka-aineita.

        Tämä uusavuttomuus periytyy, eikä ihminen tiedä, millaista on hyvä liha ja kala ja kuinka siitä valmistetaan herkullinen ruoka. Tällöin on viisainta ryhtyäkin kasvissyöjäksi, sillä kaurapuuron osaa jokainen keittää ja toopekin osaa ostaa eineskasvispihvejä. :P

        Olipahan puheenvuoro, ettei kasvissyöjä osaisi laittaa mita vaan ruokaa. Huhuhuh...


      • häränhentu
        Charolainen kirjoitti:

        Mistäs ne sinun linssisi ja papusi ja pähkinäsi ja soijasi ovat kotoisin?
        Mistään ruuasta ei liho, kun muistaa kuluttaa sen minkä syö!
        Liha on terveellistä, kun syö oikein ja juuri nyt sainkin idean, paistanpa huomenna oikein hyvät, oman ja ihan ite kasvattamani charolais- sonnin pihvit. Nam!
        Jotenkin tuntuu että kasvissyöjätkin haluaisi syödä OIKEITA PIHVEJÄ , vai miksi te ette käytä jotain muuta sanontaa esim niistä soijaläpysköistänne, koska alunperin PIHVI- sana tarkoittaa eläimen lihasta valmistettuja pihvejä!

        Dharolainen:lle

        Vai on kasvisruoan nimi se ongelma.
        Heee...

        Kaupoissa myydään possua eikä sikaa. Nautaa eikä lehmää.


      • niiikpä
        Miten - kirjoitti:

        Miten sitten on mahdollista, että sekasyöjät elää yli 90-vuotiaaksi, jos liha on epäterveellistä?

        Miksi lapsia syntyy kuolleina eikä ikää kerry tuntiakaan?


      • kgrrrrt
        Charolainen kirjoitti:

        Mistäs ne sinun linssisi ja papusi ja pähkinäsi ja soijasi ovat kotoisin?
        Mistään ruuasta ei liho, kun muistaa kuluttaa sen minkä syö!
        Liha on terveellistä, kun syö oikein ja juuri nyt sainkin idean, paistanpa huomenna oikein hyvät, oman ja ihan ite kasvattamani charolais- sonnin pihvit. Nam!
        Jotenkin tuntuu että kasvissyöjätkin haluaisi syödä OIKEITA PIHVEJÄ , vai miksi te ette käytä jotain muuta sanontaa esim niistä soijaläpysköistänne, koska alunperin PIHVI- sana tarkoittaa eläimen lihasta valmistettuja pihvejä!

        Nyhtökauraa saat syksystä pitäen kaupoista ihan reilulla hinnalla. Suomalaiskeksijänainen SK:ssa tänään.


      • älykkäämpi
        lahjojakaan kirjoitti:

        Sinäkö olet muita eläimiä älykkäämpi:)

        Olen lihansyöjiä älykkäämpi.


      • Niiiin
        älykkäämpi kirjoitti:

        Olen lihansyöjiä älykkäämpi.

        Söikö 90-vuotias niin paljon lihaa päivässä kuin keskimäärin Suomessa tänään ? Eiiiii


      • eivätelä
        Miten - kirjoitti:

        Miten sitten on mahdollista, että sekasyöjät elää yli 90-vuotiaaksi, jos liha on epäterveellistä?

        Eivät elä kaikki sekasyöjät 90 vuotiaiksi.


      • olenälykäs
        lahjojakaan kirjoitti:

        Sinäkö olet muita eläimiä älykkäämpi:)

        Mitä ruokailuun tulee, niin olen sinuakin älykkäämpi. Ja suoritetut tutkinnot proffanlausuntoineen älykkyyttäni puoltavat. Olen älykäs kasvissyöjä. Ja älyllisyydestä kiinnostunut.


      • sekäjuojako
        Miten - kirjoitti:

        Miten sitten on mahdollista, että sekasyöjät elää yli 90-vuotiaaksi, jos liha on epäterveellistä?

        Siis KAIKKIKO sekasyöjät.

        Varmaankin myös sekajuojat tuntevat olonsa huippuhyväksi ser. aamuna. Ja 90- vuotiaina:)


    • oikeus ja oikeus

      Perustelen lihansyönnin ravintoketjun ylimmän oikeudella. Sillä samalla kuin haukat, kotkat, leijonat, tiikerit, sudet yms.

      Enkä kysele siihen lupaa keltään.

      • jossua

        Et tänään. Huomenna kyllä.


      • Hirahwi

        Entäs karhut ja kirahvit?? Hevoset, lehmät...


      • venäjäää

        Ja iso maa saa miehittää pienemmän. Vai...


      • Raaputin

        Siis Putin on oikeutettu ylemmän oikeudella valloittaa maita ja mantuja.


    • Kyyttö

      sinä parempaa lihaa oletkohan mahdollisesti ollut brasiliassa tilalla, seurannut eläintä paikalliseen teurastamoon ja sieltä kymmenen välikäden kautta suomeen.
      Sitä on mahdotonta tietää syömmekö kenties liha vai maitorotuista eläintä syödessämme ulkomaalaista lihaa.

      Suomalaisen lihan alkuperä on tiedossa erittäin hyvin.
      Maajussien täytyy ilmoittaa kaikki vasikoiden syntymäpainosta ja ajankohdasta aina vasikan emää ja isää myöten nautaeläinrekisteriin.

      Ps. Liharotuisten osuus suomalaissa lihantuotannossa kasvaa koko ajan.


      Syödään suomalaista (ainakin tiedetään mitä syödään)

    • Teurastaja Tiukka

      " Kasvisruolla nälkä lähtee myös, sillä ei siinä puputeta vain porkkanaa vaan herkutellaan pavuilla, linsseillä ja pähkinöillä. "

      Juuri nuo pavut, linssit ja pähkinät ovat aivan uskomattoman pahan makuista shittiä... (IMO)

      • Woooodca

        Entäs olut? Ja vodka?


      • nolottaja

        Juot kuitenkin vodkaa, kossua, kaljaa yms. Lähtökohtana aina kasvis tai marja. Ei liha.


      • lihavodka

        teurastaja Tiukka:lle

        Miksi juot silti olutta ja alkoholia. Ne ei ole lihasta valmistettuja:)))


      • yritäedes

        Mitä lihasta valmistettua alkoholia käytät/-isit jos käytät/isit??

        Vastaa!


      • jatai

        Teurastaja Tiukkalle

        Muuta kunnon kokin luo ja pois äitisi( ja/taihuonon kokin) helmoista.


      • koholi
        nolottaja kirjoitti:

        Juot kuitenkin vodkaa, kossua, kaljaa yms. Lähtökohtana aina kasvis tai marja. Ei liha.

        Miksi et juo liha-alkoholia?


    • Armoton vekkuli

      Veggeli, liha tuskin aiheuttaa sokeritautia. Rasvalla ja proteiinilla on kovin vähän vaikutusta verensokeriin ja insuliinintuotantoon - kyse on ennemmin niistä nopeista hiilihydraateista, jotka mainitsitkin. Kyseenalaistaisin myös väitteesi lihan epäterveellisyydestä: nautimmehan suuresti älykkäistä tai vähemmän älykkäistä keskusteluistamme, jotka mahdollistuivat kaukaisten esi-isiemme eläinproteiinipitoisella ruokavaliolla. Joskus kyllä tuntuu, että tietoisen älyn kehittyminen oli vikatikki.

      Alkuperäinen kysymyksenasettelu antaa kyllä olettaa, että lihansyönnissä olisi vähintäänkin jotain epäilyttävää, ellei jopa väärää. Kieltäydyn itse kokemasta synnintuntoja vannoutuneesta lihansyönnistäni. Minun kroppani kulkee lihalla. Voin paljon paremmin, kun ruoassani on paljon rasvaa ja eläinproteiinia, ja hiilihydraatit saavat tulla värikkäistä vihanneksista (olen mm. vilja- ja soija-allergikko).

      Keskustelun varrella esille tulleet seikat, kuten hyvä maku, ravitsevuus ym. ovat myös ihan hyväksyttäviä syitä. On aivan liikaa oletettu, että ihmiset yleisesti ajattelisivat tällaisia asioita sen syvemmin - "jos se ei ole myrkyllistä ja maistuu hyvältä, se on ruokaa". Maailma ei ole vielä kypsä, emmekä mekään. Oma ajatteluni saattaa olla joidenkin mielestä kummallista, mutta sika ja nauta ovat syötävien eläinten listalla. Kalaa kunnioitan eläimenä ja ruokana suunnattoman paljon. Yksi tavallinen eväs on kuitenkin minulle kammotus lautasella: broileri. Se on jalostettu tuote, jolla on merkki ja malli, ja joka elää vain muutaman viikon. Sika, nauta ja kalat saavat maistaa lajilleen ominaista elämää ennen kuin minä maistan niitä. Broileri ei. Se on suunniteltu ja tehtailtu minun lautastani varten, ja minä vihaan määräilevää tarkoitushakuisuutta.

      Tunnen monia asiallisia kasvissyöjiä ja sekasyöjiä, ja molempien kanssa saa aikaan laadukkaita keskusteluja ruoastakin. Yllätyn siis aina epämiellyttävästi, jos kasvissyöjät tulevat viuhtomaan murha-, eettisyys-, epäterveellisyys- ja ympäristökorteilla, ja liharuoan ystävät öyhöttävät vastaavasti ituhipeistä ym. Tutkimuksia on puolesta ja vastaan. Valitkaa puolenne vapaasti - se on ihan yhtä hyvä kuin se toinenkin.

      • liha verolle!

        Heippa taas. Enpä vain ole tavannut ikinä kasvissyöjää jolla olisi diabetes. Omassa suvussani on kaikilla muilla kuin minulla diabetes, ja lihaahan nuo mättävät surutta ja ovat ylipainoisia. Uskon että itse voin välttyä diabetekseltä oman ruokavalioni avulla.

        Tuokin on vain lihansyöjien höpöhöpö-keksintö, että ihmisen pitää olla sekasyöjä. Ihminen on sellainen, että mukautuu eri ruokavalioihin, sillä olosuhteet ovat aikojen saatossa vaihdelleet. Ihmisellä ei ole lihansyöjille tyypillisiä hampaita eikä lyhyttä suolta. Lihansyöjäeläimillä on raateluhampaat ja lyhyt suoli. Ihmisen suoli on pitkä joten se ei sovi lihan sulatteluun, siitä johtuvat monet elintasosairaudet. Kyllä näistä asioista löytyy tietoa, mutta olette niin addiktoituneita lihaan, niin haluatte uskotella itsellenne että lihansyönti on ainoa vaihtoehto.

        Niin, vertaan mielessäni teitä esim. pedofiileihin. Jos pedofiililtä kysyttäisiin että millä oikeitat sekaantumisesi lapsiin hän vastaisi: se on kivaa. Samoin teistä on lihansyönti kivaa. Minusta sellainen ihminen joka tyydyttää himojaan vaikka se tuottaa tuskaa muille eläville olennoilla ja tajuaa sen itsekkin mutta silti vaan itsekkäästi jatkaa touhujaan on sairas sadisti. Te vaan luulette että teidän touhut on ok kun yhteiskuntakin sen hyväksyy. Samoin jossain toisessa yhteskunnassa vaikka hyväksytään tyttölasten naittaminen vanhoille äijille.

        Haloo! Nyt on vuosi 2013, ei tarvitse elää enää keskiajalla! Kasvisruokaa on helposti saatavilla myös talvella Suomessa. Me ei olla esim. leijonia tai susia joiden on saalistaa ja syödä lihaa. Ihminen voi tehdä valintoja eläin ei.

        Maapalloakaan ei ole luotu lihankasvattamiseen kaikelle kansalle. On kyllä käsittämätöntä että oma lihanhimo menee myös sen edelle että haluttaisiin jättää omille lapsille ja lapsenlapsille puhdas ympäristö. Mutta ei "minua ei kiinnosta vaikka tulevaisuuden sukupolvilla ei ole mahdollisuutta elää maapallolla, tärkeintä on että minä saan mättää lihaa naamaani, muut eivät kiinnosta, minä minä minä".

        Anteeksi vaan mutta minusta on tosi vaikeaa ymmärtää miten ihminen voi olla niin julma että laittaa oman nautintonsa toisen kärsimyksen edelle. Se vaan tuntuu tosi sairaalle.

        Niin ja luepa se raamattu paremmin. Ei siinä sanota että ihmisen pitää syödä lihaa. Jos sinun jumalasi kehottaa sinua syömään lihaa niin taidat tosiasiassa olla saatanan vallassa. Jumala haluaa hyvää, saatana pahaa. Yksinkertaista. Mutta onhan jumalalla aina perusteltu ihmistenkin tappamista...


      • veggeli

      • veggeli
        veggeli kirjoitti:

        Totta kai lihansyönti aiheuttaa diabetestä ja monia muita sairauksia. Mutta uskotelkaa toki itsellenne muuta kun haluatte pitää kiinni epäterveellisistä ja epäeettisistä ruokailutottumuksistanne.

        http://yle.fi/uutiset/diabetesriski_kasvaa_lihan_syontia_lisatessa/6704905

        Nauttikaahan väkivaltaisesta joulusta ja elämästänne täysin rinnoin!

        http://www.hs.fi/ruoka/Tutkimus Teinityttöjen rasvainen ruokavalio altistaa varhaiselle rintasyövälle/a1388025241163

        http://yle.fi/uutiset/lihaa_syodaan_yli_syopajarjestojen_riskirajojen/5383650

        näitähän riittää...


      • veggeli
        veggeli kirjoitti:

        http://www.hs.fi/ruoka/Tutkimus Teinityttöjen rasvainen ruokavalio altistaa varhaiselle rintasyövälle/a1388025241163

        http://yle.fi/uutiset/lihaa_syodaan_yli_syopajarjestojen_riskirajojen/5383650

        näitähän riittää...

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/1597634

        http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/uutta/vahenna_lihansyontia

        http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/362304/Tutkimus Liika lihansyonti lisaa sydansairauksien riskia

        Lihansyönti aiheuttaa, sydän- ja verisuonitauteja, reumaa, osteoporoosia, diabetesta, syöpää, korkeaa verenpainetta, aivohalvausta.

        Lihan hemirauta saattaa aiheuttaa sydäninfarkteja.

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_osio=102&p_artikkeli=uut15554

        On se kumma että joku ehdoin tahdoin hommaa noita sairauksia itselleen.


      • sunnälkä

        Armoton vekkulille:

        Miten teuraseläimet saavat maistaa niille kuuluvaa lajikohtaista vapauttaan mutteivat elää niin, jos sulle tulee nälkä.


      • cattumaa
        liha verolle! kirjoitti:

        Heippa taas. Enpä vain ole tavannut ikinä kasvissyöjää jolla olisi diabetes. Omassa suvussani on kaikilla muilla kuin minulla diabetes, ja lihaahan nuo mättävät surutta ja ovat ylipainoisia. Uskon että itse voin välttyä diabetekseltä oman ruokavalioni avulla.

        Tuokin on vain lihansyöjien höpöhöpö-keksintö, että ihmisen pitää olla sekasyöjä. Ihminen on sellainen, että mukautuu eri ruokavalioihin, sillä olosuhteet ovat aikojen saatossa vaihdelleet. Ihmisellä ei ole lihansyöjille tyypillisiä hampaita eikä lyhyttä suolta. Lihansyöjäeläimillä on raateluhampaat ja lyhyt suoli. Ihmisen suoli on pitkä joten se ei sovi lihan sulatteluun, siitä johtuvat monet elintasosairaudet. Kyllä näistä asioista löytyy tietoa, mutta olette niin addiktoituneita lihaan, niin haluatte uskotella itsellenne että lihansyönti on ainoa vaihtoehto.

        Niin, vertaan mielessäni teitä esim. pedofiileihin. Jos pedofiililtä kysyttäisiin että millä oikeitat sekaantumisesi lapsiin hän vastaisi: se on kivaa. Samoin teistä on lihansyönti kivaa. Minusta sellainen ihminen joka tyydyttää himojaan vaikka se tuottaa tuskaa muille eläville olennoilla ja tajuaa sen itsekkin mutta silti vaan itsekkäästi jatkaa touhujaan on sairas sadisti. Te vaan luulette että teidän touhut on ok kun yhteiskuntakin sen hyväksyy. Samoin jossain toisessa yhteskunnassa vaikka hyväksytään tyttölasten naittaminen vanhoille äijille.

        Haloo! Nyt on vuosi 2013, ei tarvitse elää enää keskiajalla! Kasvisruokaa on helposti saatavilla myös talvella Suomessa. Me ei olla esim. leijonia tai susia joiden on saalistaa ja syödä lihaa. Ihminen voi tehdä valintoja eläin ei.

        Maapalloakaan ei ole luotu lihankasvattamiseen kaikelle kansalle. On kyllä käsittämätöntä että oma lihanhimo menee myös sen edelle että haluttaisiin jättää omille lapsille ja lapsenlapsille puhdas ympäristö. Mutta ei "minua ei kiinnosta vaikka tulevaisuuden sukupolvilla ei ole mahdollisuutta elää maapallolla, tärkeintä on että minä saan mättää lihaa naamaani, muut eivät kiinnosta, minä minä minä".

        Anteeksi vaan mutta minusta on tosi vaikeaa ymmärtää miten ihminen voi olla niin julma että laittaa oman nautintonsa toisen kärsimyksen edelle. Se vaan tuntuu tosi sairaalle.

        Niin ja luepa se raamattu paremmin. Ei siinä sanota että ihmisen pitää syödä lihaa. Jos sinun jumalasi kehottaa sinua syömään lihaa niin taidat tosiasiassa olla saatanan vallassa. Jumala haluaa hyvää, saatana pahaa. Yksinkertaista. Mutta onhan jumalalla aina perusteltu ihmistenkin tappamista...

        liha verolle:lle

        Muuten erinomainen kirjoitus, paitsiettä kerrot maapallon olevan luotu ja jumalan hyvä.

        Maapallo on sattunut syntymään ja ihminen luomaan jumalan.


    • 3+4

      ''Millä perustelette oikeutenne syödä lihaa?''

      Ei ihmisen tarvitse eikä kuulu perustella toiselle ihmisille nk. ''oikeutta'' tekoon jossa ei ole mitään väärää, ja jonka Jumala loi meille, eli kohtuullisen karjan syönnin yhdeksi osaksi pärjäämistämme.

      Ihminen voi tulla toimeen jopa pelkällä kasvisruoalla, mutta ei se tarkoita, että lihansyöjien pitäisi sen takia perustella lihansyöntiä. Itse voin paljon paremmin, kun syön silloin tällöin (kerran viikossa) naudan lihaa ja muutaman kerran viikossa kalaa kuin, että saisin proteiinit pääasiassa jostain pavuista, linsseistä ja pähkinöistä.

      Lihan hyvä maku ei ole mikään kuviteltu tai opittu juttu. Kyllä jokainen tietää itse makuaistillaan, mikä maistuu hyvältä ja mikä ei, ei siihen mitään oppia tarvita. Sen kerran viikossa kun syön esim. naudan pihvin, niin tunnen kropassani, että elimistöni tarvitsikin sitä ja siitä tulee hyvinvointiolo koko kehooni.

      • Nyt -

        Nyt saamme ostaa melkein ilmaiseksi lihaa, leipää jne. Radiossa sanottiin, että maanviljelijät järjestävät tempauksen ja myyvät tuotteita saamallaan tuottajahinnalla.


      • 1029384756

        Varmasti pedofiilillekin tulee hyvinvointi kehoonsa raiskattuaan lapsen.

        Olet samalla tasolla kuin pedo minun silmissäni.


      • hiiiij

        Ihminen loi jumalan. Huomaa miten päin asia menikään!


      • ocaaad

        Ei ole pakko,jos ei osaa.


      • lorottaja

        Keskustelupalstalla perustelut ovat asiaankuuluvia. Jotta saadaan tasokasta keskustelua.

        Aloittaja


      • Humalatonjumala

        Minkä nykyisen/entisen/tulevan uskonnon jumalasta puhut?

        Stadissa on jo kouluissa yli 30 uskontokuntaa ja toki niillä vielä omat haaransa ja painotuksensa.


    • fonk

      Oikeutan sen sillä, että jos ihmisten halutaan pitävän asemansa hallitsevana lajina maailmassa, niin jonkinlaista riistanhakkuuta on tehtävä. Eikä sitä lihaa mielellään haluaisi hukkaankaan heittää, joten miksei. Sitä paitsi, eläinkunta näin muutoin kyllä löytää keinoja iskeä ihmisille takaisin erinäisten onnettomuuksien kautta, eikä ihminen nyt niin kovalla tahdilla muita eläimiä syö, etteikö eläinkanta pääsisi jalostumaan ajansaatossa uusiksi. Näin ollen harmonia on taattu.

      • Collaa

        fionk:lle

        Hirvenkaadon ymmärrän kolareiden takia.


      • ensyö

        Fonk:lle

        Ymmärrän liikenteen kannalta hirvenkaadon, mutten sen lihaa syö.


      • enhirvenenihmisen
        ensyö kirjoitti:

        Fonk:lle

        Ymmärrän liikenteen kannalta hirvenkaadon, mutten sen lihaa syö.

        En hirvikolarista ihmisen enkä hirven.


      • hirvenloukku

        Ihminen on siis hallitseva laji. Asemaltaan?

        Miksi meidän on tehtävä riistanhakkuuta? Hirviammunnan ymmärrän. Ja rotanloukut.


    • Joose Keppilä

      No kun on nälkä.

    • Sekasyöjä

      Koska liha on hyvää ja terveellistä.

      • tatutäti

        Kerro lisää iltasatujasi.


      • auttico

        Tupakkaan kuolleen tuttuni mielestä tupakka oli hyvää ja auttoi ajattelemaan.


      • Ryhdytkö
        auttico kirjoitti:

        Tupakkaan kuolleen tuttuni mielestä tupakka oli hyvää ja auttoi ajattelemaan.

        Ryhdytkö siis ...tupakoimaan????


    • 37777

      " Kasvisruolla nälkä lähtee myös, sillä ei siinä puputeta vain porkkanaa vaan herkutellaan pavuilla, linsseillä ja pähkinöillä. "

      Ja mistä nämä tuodaan? Maailman toiselta puolen. Ja minkä voimin? No öljyn. On ekologisempaa syödä suomalaista poroa, kun jotain geeni-soijaa joka on tuotu Kiinasta tuhansien kilometrien päästä.

      • löäiop

        Suomessa ei syödä geeni-soijaa. Suurin osa tällä palstalla syö paljon muuta lihaa kuin poroa. Soijaa tuodaan mm. etelä-amerikasta ja sen kasvattaminen tuhoaa luontoa. Mutta enempi soijaa tuodaan lihakarjan rehuksi kuin kasvissyöjille. Lihakarja tarvitsee paljon proteiinia. Yhden lihakilon kasvattaminen on siis paljon epäekologisempaa kuin kasvisproteiinikilon. Miksi kierrättää hyvä ruoka eläimen kautta kun sen voisi syödä itse suoraan?

        Suomessakin on hyviä protskuja kuten herne, hamppu ja härkäpapu ja toivottavasti tulevaisuudessa myös lupiinia aletaan hyödyntää.


      • vääärinä
        löäiop kirjoitti:

        Suomessa ei syödä geeni-soijaa. Suurin osa tällä palstalla syö paljon muuta lihaa kuin poroa. Soijaa tuodaan mm. etelä-amerikasta ja sen kasvattaminen tuhoaa luontoa. Mutta enempi soijaa tuodaan lihakarjan rehuksi kuin kasvissyöjille. Lihakarja tarvitsee paljon proteiinia. Yhden lihakilon kasvattaminen on siis paljon epäekologisempaa kuin kasvisproteiinikilon. Miksi kierrättää hyvä ruoka eläimen kautta kun sen voisi syödä itse suoraan?

        Suomessakin on hyviä protskuja kuten herne, hamppu ja härkäpapu ja toivottavasti tulevaisuudessa myös lupiinia aletaan hyödyntää.

        Soijageenin viljelystä on laki valmiina Suomea varten, jos/(kun) lupa tulee.

        Se laki turvaa ja ottaa edesvastuuseen väärän soijanviljelijän.


      • parrrrhhaa

        37777:lle

        Puolivuotta ja saat suomalaista nyhtökauraa! Katso ravintoarvot ja Suomi ja Ruotsi maailmassa parhaat sen kasvattajat, totesi sen kehittäjä.


      • soijageeeeni

        Suomessa en ole geenisoijaa syönyt.


    • nassuk.k.

      Maria Nokka ! (blogi)

    • Viherpiippiipiiiiip

      Lajityypillisellä käyttäytymisellä ja kulmahampaillani.

      Aloittajalla lienee jyrsijän purukalusto.

      • purukulustop

        Miksi sulla on jyrsijän ajattelukyky??


    • Revi siitä

      Oman käden oikeudella.

      • nanonointi

        Tämä ei ole onanointipalsta!


    • Kokemusta vegestäkin

      Mielenterveydellä.

      • totta...

        Tuo on totta! Nyt on tutkimustulostakin siitä, että B-vitamiinien puutos aiheuttaa masennusta. Kyllähän niitä muustakin kuin lihasta saa, mm. kananmunista saa mielenterveydelle tärkeätä B12-vitamiinia, mutta jos ihan vegeksi vetää, on ravintoaineiden saanti haasteellista.

        Vegaanit ovat usein tiukkapipoisia ja "kriittisiä" pyhimyksiä. Ei ihme siinä aliravitsemuksessa.


      • maistuukohan

        Kipaisepa teurastamon perimmäisessä huoneessa.


      • aaaatuuazi
        maistuukohan kirjoitti:

        Kipaisepa teurastamon perimmäisessä huoneessa.

        Miten kukaan voi olla siellä töissä ja vielä palkkaakin maksetaan. No saihan leirivahditkin toisessa sodassa Saksassa ja Puolassa. Ja niiden oli kuulemma pakko totella.


      • Jonenlainen
        totta... kirjoitti:

        Tuo on totta! Nyt on tutkimustulostakin siitä, että B-vitamiinien puutos aiheuttaa masennusta. Kyllähän niitä muustakin kuin lihasta saa, mm. kananmunista saa mielenterveydelle tärkeätä B12-vitamiinia, mutta jos ihan vegeksi vetää, on ravintoaineiden saanti haasteellista.

        Vegaanit ovat usein tiukkapipoisia ja "kriittisiä" pyhimyksiä. Ei ihme siinä aliravitsemuksessa.

        Vegaaneissakin on monenlaisia. Mutta niin on lihansyöjissäkin.


      • pubeissa
        totta... kirjoitti:

        Tuo on totta! Nyt on tutkimustulostakin siitä, että B-vitamiinien puutos aiheuttaa masennusta. Kyllähän niitä muustakin kuin lihasta saa, mm. kananmunista saa mielenterveydelle tärkeätä B12-vitamiinia, mutta jos ihan vegeksi vetää, on ravintoaineiden saanti haasteellista.

        Vegaanit ovat usein tiukkapipoisia ja "kriittisiä" pyhimyksiä. Ei ihme siinä aliravitsemuksessa.

        "usein" kirjoitat.

        Montako tunnet ja esim pubeissa kanssaan kaljoitellut?


      • SikmonTemp
        totta... kirjoitti:

        Tuo on totta! Nyt on tutkimustulostakin siitä, että B-vitamiinien puutos aiheuttaa masennusta. Kyllähän niitä muustakin kuin lihasta saa, mm. kananmunista saa mielenterveydelle tärkeätä B12-vitamiinia, mutta jos ihan vegeksi vetää, on ravintoaineiden saanti haasteellista.

        Vegaanit ovat usein tiukkapipoisia ja "kriittisiä" pyhimyksiä. Ei ihme siinä aliravitsemuksessa.

        Montako vegeä tunnet, joka pitää itseään pyhimyksenä?


    • sikapassi..

      Samalla oikeudella millä hengittää, syödä, naira ja käydä paskalla.

      • erojakinon

        Ei syöminen ole sama kuin paskominen.


      • eihaisuli
        erojakinon kirjoitti:

        Ei syöminen ole sama kuin paskominen.

        erojakinon:lle

        haistapa paskaasi lihansyönnin jälkee tai jos olet ollut esim. pari kuukautta vegenä.

        Huomaat kumpi haisee kumpi ei.


    • Minulla on tyypillinen sekasyöjän hampaisto ja ruansulatuselimistö, kuten kaikilla muillakin lajitovereillani sinua lukuun ottamatta.

      Kymmeniätuhansia vuosia sitten, kun esi-isämme eivät vielä olleet raiskanneet luontoa ja pakottaneet sitä maanviljelymaaksi, elivät ihmiset keräily- ja metsästyskulttuurissa. Kun mammutti saatiin tapettua, se syötiin. Aina ei saaliseläimiä tullut ja silloin syötiin sitä mitä luonnosta löytyi: lehtiä, hedelmiä, juuria, toukkia, lintujen ja matelijoiden munia ja poikasia. Se on luonnollista - pyri sinäkin siihen.

    • meatlover3

      Lehmät ja siat ovat olemassa siksi, että minä saan niistä maittavaa ravintoa. OLipa sitten tehotuotettua tai luomua tai vittu ihan sama jotain mitä vaan niin niiden tarkoitus on ruokkia meidät. Diilaa sen kanssa.

      • Mituuu

        Siis vitunko tarkoitus on ruokkia sinut?


      • Cebustaja

        Niitä on olemassa ilman suakin. Et osaa perustella.


      • vtunsyöjä

        En diilaa vitunsyöjän kanssa.


    • vmifovmfiovmfio

      Kuka v*tun läskipää h*ora idiootti tänkin ketjun on aloittanut???Painu v*ttuun homo oikeesti

      • lälläää

        Älä hyvä ihminen syö enää lihaa.


      • onksnekasviksia

        Biologiasta sen verran kysäisen, että jos olisin homo, miten sinne ja miksi sinne vittuun painua tarttis. En edes mahtuisi. Ja mitää pahaa homot on sulle tehneet.


      • rumatsanatlihasta

        vmifovmfiomfio:lle

        Älä missään nimessä näytä lihansyöjän sanavarastoasi ihan kokonaan.


    • Hansu104

      Ihmisen kuten muidenkin lajien ainoa tarkoitus on lajin säilyminen, eli jälkeläisten tekeminen turvaa lajin säilymisen. Mikähän muu kuin helvetin viksu ajatteva ihmiseksi itseään oletettavaksi kutsuva kuvittelee olevansa, sellainen joka syntyy tyhjästä? Ja on tarkoitettu kuolemaan pois. Olisikin niin niiden viisaiden kohdalla mitkä kyseenalaistavat a) syömisen b) lisääntymisen.
      Edes ihmistä ei ole tänne tarkoitettu tulemaan vain kieltämään itsensä ja tarkoituksensa.
      Syntyvä lapsi on useimmiten tehty rakkaudella.
      Sääliksi käy nämä kauaksi perusasioista joutuneita urbaani-henkilöitä, jotka eivät tiedä tarkoitustaan täällä maailmassa.
      Ehkä heidän tuleekin jättää syöminen kokonaan ja lisääntyminen. Näin he kuolevat sukupuuttoon toivottavasti.
      Ihminen vaan ei ole tehty elämään porkkanalla. Toki sitä voi koittaa.
      Eläimiä voi sääliä, mutta nykyaikana se on oikeutettua, koska eläinten tehotuotanto on kaukana siitä millaista elämä on ennen ollut. Kivikaudella jos säälittelit metsäsian suloitta, varmaankin kuolit pois paskaa puhumasta.

      • No mutta -

        Suomessa onkin perheviljelmiä suurin osa ja siis pientiloja. Pieni on kaunista, vaikka jotkut muut väittävätkin toisin. Siksi suosimmekin suomalaista ruokaa.
        Perustelen oikeuttani syödä lihaa samalla oikeudella kuin syödä perunoita, salaatteja, marjoja, sieniä jne.


      • kalajoopalo

        Kuka on puhunut porkkanasta.


      • persporkk

        Kuka on puhunut elävänsä porkkanalla?


      • kausaalikivi

        En elä kivikaudella.


      • ruraalipas

        Miksi "kauaksi perusasioista joutunut urbaani" ei saa keskustella.


    • Lihan syöjä

      Miksi sitä pitäisi perustella? Minä pidän lihan mausta ja se riittää syyksi. Aivan turha perustella elämällä tai millään vastaavalla - kaikkea elollista syödään jatkuvasti, olen vain yksi heikko lenkki tässä ketjussa.

      • aloittajapa

        Olet keskustelupalstalla.


      • tosikasvis

        Tosiheikko oot vain.


      • poistuavoi

        Juuri siksi avasin palstan. Mene pois , jos et haluu/pysty.


    • ravitsemususkonto

      Perustelen sen sillä että meillä on Suomessa uskonnonvapaus ja Ba'al on antanut minulle oikeuden uhrata tämän pienen lihakimpaleen hyväkseni.

    • pihvi1

      Härkä= kuohittu sonni (pallit pois) ihan vain tiedoksi.

      Ei ole mikään eri eläinlaji kuten joku "laatutietoinen" antaa ymmärtää.

      Itse suosin Suomalaista naudanlihaa näiden syiden takia.

      Ei eläinrääkkäystä kuohimisen myötä

      Suomessa eläimet kasvavat parempien rehujen myötä nopeammin, joten metaanipäästöt ovat pienemmät.

      Säästyvät brasilian sademetsät että niitä ei tarvitse raivata laitumeksi.

      Suomessa ei kasvuhormoneita

      eettisyys siis kokonaisuudessaan.

      Eikä Suomen työllistäminen ja kansantalouden kohentaminen myöskään mielestäni ole ainakaan huono peruste syödä suomalaista naudanlihaa.

      En siis koe huonoa omaatuntoa naudanlihan syömisestä eikä tarvitse kenenkään muunkaan.

      • alkutiri

        suomalainen naudanliha kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella, ellei eka sana ole lauseen aloittava sana.


    • murmelinjuzin

      Jos emme söisi esim. kinkkua eivät siat saisi elää. VAI kasvattaisko kysyjä niitä huvikseen. JNE:

      • haaaaviiis

        Ville Valgrenilla(Havis Amandan tekijä) oli sikoja huvin vuoksi. Ei ruokailun eikä tappamisen.


      • Zikkaa

        Miksi sikoja pitää kasvattaa yleensäkin?


      • Xianhoitsu
        Zikkaa kirjoitti:

        Miksi sikoja pitää kasvattaa yleensäkin?

        Kasvaa ne kasvattamattakin.

        Haavikon Paavon mielestä metsänhoitajan homma on yksi typerimmistä.

        Ei metsä hoitajaa ole tarvinnut vaan ihminen.

        Metsä oli ennen ihmistä ja voi ihan hyvin.


    • Minun ei tarvitse

      Perustella sitä mitenkään!

      Minä teen mitä haluan.

      Muut tekee mitä uskaltaa.

    • lihan takia tappamin

      Lihan syönnin takia joudumme tappamaan paljon eläimiä joilla on tunteet kuten meilläkin.Ei se ole oikein järkevästi ajateltuna.

      Mielestäni jokaiseen lihapakettiin pitäisi laittaa valokuvia teurastamosta,eri vaiheista.

      ihminen elää myös varsin hyvin ilman lihaa.Lihan keinotekoinen kasvatus voi olla tuevaisuudessa mahdollista.

      • Liha on hyvää

        Ihminen on sekaravinnon syöjä. Mene kertomaan Afrikan leijonalle, että sun pitää alkaa nyt kasvisravinnolle. Tämä asiakin on kerrottu jo moneen kertaan tassäkin ketjussa. Miksi se ei mene sulle jakeluun?


      • Nautiskelija...

        Oletko koskaan nähnyt kesäpossun teurastusta myöhäissyksyllä Ei se sen kummempaa ole. Lämpimissä maissa eläviä lintuja on torilla myynnissä ja asiakas saa valita haluamansa linnun. Sitten myyjä lopettaa linnun ja asiakas maksaa linnun ja lähtee kotiansa valmistamaan linturuokaa.


      • Kelloseon
        Liha on hyvää kirjoitti:

        Ihminen on sekaravinnon syöjä. Mene kertomaan Afrikan leijonalle, että sun pitää alkaa nyt kasvisravinnolle. Tämä asiakin on kerrottu jo moneen kertaan tassäkin ketjussa. Miksi se ei mene sulle jakeluun?

        En osaa leijonien kieltä.


    • Ihminen on eläin ja aika monet eläimet syö toisia eläimiä.
      Jumala on niin tarkoittanut .
      Mutta ei ole pakko syödä eläintä.

      Englannissa hevosta pidetään lemmikkieläimenä, mikä oli taas uusi tieto. Kuulin just radiosta.
      Ilmeisesti siksi se on siellä henkisesti syöntikiellossa, vähän niin kuin meillä kissa ja koira, luulen.
      Minä kyllä voin syödä sikaa lehmää kanaa hirveä ja hevosta, vaikka olisi oma kasvattama jos se olisi alusta asti kasvatettu syöntitarkoitukseen, eikä jonkun toisen lemmiksi.
      Kania en ole maistanut.
      Kissa enkä koiraa voisi syödä.
      En usko edes vaikka olisi kasvatettu vain syömistä varten … Vähän sellainen tunne, että ei…. Mutta jos kaikki muut söisi ja vakuuttaisi että se on hyvää, niin …. en voisi, ei mene aivoon, vaikka kuin yrittää.
      Asia riippuu kai onko tunteita eläimeen että voiko syödä.
      Tuskin voisin syödä jos minulla olisi oma heppa, kuten on ollutkin.

      Aasiassa syödään koiraa, kait en pane sitä pahaksi se on heidän asiansa.
      Tuskin kuitenkaan Suomessa asuvat aasialaiset syö koiraa, vaan se on tapa siellä. Vaan toivottavasti tämä tieto on väärä.

      • hoooooo

        Ihminen on luonut jumalan.


      • tyydyttääkseen

        Jumalaa ei ole, eikä se ole mitään tarkoittanut. Ihmiset on jumalansa keksineet eri tarpeitaan tyydyttääkseen.


    • sekavasepustus

      Millä sinä perustelet oikeutesi hankkia luonnonvaroja köyhdyttäviä huonekaluja, käyttää orjatyöllä valmistettuja edullisia vaatteitasi, jotka sisältävät vahvoja kemikaaleja, käyttää kemikaaleja, jotka palautuessaan luontoon tappavat elollisia eliöitä, ehkä jopa kaloja... mikä oikeus sinulla on ostaa mitään mistään, mikset tee itse? Milä oikeudella käytät saastuttavia kulkuvälineitä?

      Mikä oikeus sinulla on syödä kasviksia? Vasta oli joku tutkimus, että jopa kasvitkin ehkä saattavat tuntea jotakin. Kun sakset lähestyi kasvin lehteä, kasvissa tapahtui jotakin kummaa. Millä perustelet oikeutesi pitää lihansyöjiä muita huonompina ihmisinä? Miksi esim. jossain kiinassa on oikeutetumpaa syödä elävältä eläimiä ja tappaa eläimiä sukupuuttoon iänikuisten humpuukiparannususkomusten takia...

      Millä perustelet oikeutesi ostaa tietokoneen, joka on tehty jossakin hikipajassa taiwanissa?

      Eikö koko elämäsi ole aika oikeudetonta? Kenelläkään ei ole oikeutta mihinkään, kaikki vaan ottaa sen mitä voi ja saa.

      • sormiaaa

        Tietokoneeni ei tarvitse sinappia eikä suolaa/pippuria.


      • justjooo

        "oli joku tutkimus"

        Just joo...


    • ydinjäte

      Aloitus oli toki vituiksi vedetty mutten ymmärrä tätä meat loverien hyökkäävää asennetta.

      Lihansyönnin ympäristövaikutukset ovat vähintään samat kuin liikenteellä. 25% maapallon viljelypinta-alasta käytetään lihakarjan laidunmaaksi.
      Se määrä viljaa mitä käytetään lehmien ruokkimiseksi jotta saadaan miljardin ihmisen lihanhimo taltutettua, samalla viljamäärällä ruokittaisi 3 miljardia ihmistä.

      Lihansyönti ei ole ekologisesti kestävää. Maapallo kestää kulutuksen jotenkin tällä hetkellä, kun vain länkkäreillä on varaa syödä miittiä mielensä mukaan. Kovaa vauhtia Kiinan ja Intian kaltaiset kehitysmaat vaurastuessaan lisäävät lihankulutustaan jolloin lihankulutus moninkertaistuu.

      Hyökkäävä asenne on ymmärrettävää, kun puhutaan niinkin isosta asiasta kuin ruoasta. Kuitenkin faktojen ollessa mitä ovat on lihansyöjien suhteellisen vaikea selitellä lihansyöntiään eettisyydellä, ekologisuudella tai edes sillä, että "mulla on oikeus valita". Oikeus on joo, mutta kun kehitysmaatkin alkavat vaatimaan osansa siitä miitistä niin tilanne onkin jo vähän toinen.

      Linkkejä en edes jaksa lihansyönnin vaikutuksista iskeä tähän eli KVG. Hakusanoilla "lihan ympäristövaikutus" yms. sekä englanniksi, että suomeksi löytyy vaikka kuinka artikkeleita.

      Itse en pidä miitin mättäjiä sen huonompina ihmisinä. En ymmärrä ylimielistä asennetta joka vallitsee väittelyn molemmin puolin.
      Perustelen näkemykseni olla syömättä lihaa sillä, että vaikka kuinka pihvi onkin hyvää niin karut faktat luettuani en voi mitenkään perustella (tai väittää olevani oikeutettu) vetämään sitä lihaa niin paljon kuin haluan.

      Eikä sitä lihansyöntiä ole välttämätöntä edes lopettaa täysin. Jo vähentäminen auttaa.

      • Lämmitystä vähemmän

        Lisään lihansyöntiäni, jos sillä saadaan suomen talvet lämpöisemmiksi.


      • Niin?

        Entä sitten? Tee miten lystäät, et sinä mitään martyyrin kruunua saa tai maailma muutu miksikään. Teit mitä tahansa.


      • hhhiida

        Aloitus oli kysymys. Se ei kysynyt vitusta mitään.


      • onkokemus
        Niin? kirjoitti:

        Entä sitten? Tee miten lystäät, et sinä mitään martyyrin kruunua saa tai maailma muutu miksikään. Teit mitä tahansa.

        Martyyriksi en haluu. Haluun paremman ja terveellisemmän olon ja kehon. Ja sen saan kasvisyöjänä. Kokemusta on.


      • vrkssa
        Lämmitystä vähemmän kirjoitti:

        Lisään lihansyöntiäni, jos sillä saadaan suomen talvet lämpöisemmiksi.

        Toivon sun lisäävän lihansyöntiäsi n, 10kg/vrk.


      • poisdelfinaariot
        Lämmitystä vähemmän kirjoitti:

        Lisään lihansyöntiäni, jos sillä saadaan suomen talvet lämpöisemmiksi.

        Mee Japaniin syömään delfiinejä. Koko kansa ei sitä tiedä, mutta niitä tapetaan ja valaana maailmalle syötetään. Ja on sitä älyä ja tunnetta delfiinillä jos kellä!


      • gelfiiini
        poisdelfinaariot kirjoitti:

        Mee Japaniin syömään delfiinejä. Koko kansa ei sitä tiedä, mutta niitä tapetaan ja valaana maailmalle syötetään. Ja on sitä älyä ja tunnetta delfiinillä jos kellä!

        Siis japsien koko kansalle ei kerrota delfiinien taposta. Juttu tuli telkusta ihan vasta.


    • Carnivore...........

      Jokamiehenoikeudella. Lisäksi liha on hyvää ja ihmiselle välttämätön elintarvike.

      • LIHAA !!!!!!

        Milläkö perustelen ? En millään, eikä minun tarvitsekaan.....BUAAHHHAAA........


      • välittävä

        Ei ole välttämätön.


      • Aaatuuuti

        Natsitkin tykkäs juutalaisten hajusta. Savustettuna.


      • Papaour

        Carnivore:lle

        Koeta katkaista jo nyt napanuora(henkinen) äitiisi ja kotiisi.


      • jokapapinoikeus

        Jokapapinoikeudella ne paavinpapitkin lapsiin sekaantui.


      • imetköihantotta

        Koeta jo päästä äitisi napanuoraruoista. Kuskin imet enää tissistään maitoakaan. Vai???


    • awsdfe16

      Se on ruokaa
      Olen ostanut sen
      Minulla on nälkä
      Haluan tulla kylläiseksi lihomatta
      Raamattu ei kiellä sitä
      Pelkkä kasvisten syönti on epäterveellistä.
      Aivot tarvii rasvaa.
      Minulla on hampaat sekä ylä-että alaleuvassa. En siis ole kuin lehmä jolla ne on vaan alaleuvassa ja joka tunnetusti on kasvissyöjä.
      OK, mutta kuinka alottaja perusteee lupansa syödä samoja kasveja kuin jotkut eläimet?

      • Tosi on -

        Perustelen oikeuttani syödä lihaa samoin kuin kasviksiakin - nimittäin näläntunne antaa oikeuden syödä.


      • huuuuuuui

        Jumala ja Raamattu on ihmisen luomia.


      • oleneläin

        Eräs perusteluni on, että olen eläin.


    • gggö¨¨

      Kertokaapa sadistit miten maapallon ihmiset ruokitaan jos meinaatte että liharuokavalio on ainoa oikea ihmiselle?

      http://www.hs.fi/tiede/a1375410484083

      Riittääkö teillä rahkeita ajatella oman napanne ympärille? Jep jep, sitähän minäkin, aivokapasiteettinne ei siihen riitä...minäminäminäminä...

      • Voi ei

        Kasviksissa on nitraatteja. Porkkanoissakin porkkanan keskiosassa, salaatinlehdissä jne.....Ei kai voida syödä mitään:(


      • Hyvägee

        Upeaaaaa!!! ggg""


    • itsekkyys
      • Hidasta

        Niin kun sitä soijaa laitetaan joka paikkaan. Kaupassa saa lukea kaikki tuoteselosteet ja valita sellaiset tuotteet, mihin ei ole laitettu soijaa.
        Lemmikkien ruokiin laitettu - siksi tarjoankin kissoille keitettyä tai paistettua lihaa.


      • Soijapihviä

        Eikös soijalla ja levällä sekä muulla vastaavalla korvata juuri liha vegaanien jne. ruokavaliossa...


      • kkk1eeaaa
        Soijapihviä kirjoitti:

        Eikös soijalla ja levällä sekä muulla vastaavalla korvata juuri liha vegaanien jne. ruokavaliossa...

        Kyllä se soija pääsääntöisesti menee teidän lihansyöjien suihin, kiertäen eläimen kautta. Ajattele kuinka paljon sillä ruokkisi nälkää näkeviä ihmisiä jos soijaproteiininkin söisi ihminen suoraan eikä sinun lihaeläimesi,

        Kasvissyöjät käyttää papuja, linssejä ja kvinoaa ym. ym. soijaa ei tarvita.

        Soijaa käytetään lähinnä siirtymävaiheessa kun siirrytään lihansyöjästä kasvissyöjäksi ja makuaisti vielä kaipaa jotain lihankorviketta kuten pihviä. Muutoin kasvissyöjä ei tarvitse soijaa, proteiiniin saa oikein hyvin muualtakin.


      • Näkökulmaan
        kkk1eeaaa kirjoitti:

        Kyllä se soija pääsääntöisesti menee teidän lihansyöjien suihin, kiertäen eläimen kautta. Ajattele kuinka paljon sillä ruokkisi nälkää näkeviä ihmisiä jos soijaproteiininkin söisi ihminen suoraan eikä sinun lihaeläimesi,

        Kasvissyöjät käyttää papuja, linssejä ja kvinoaa ym. ym. soijaa ei tarvita.

        Soijaa käytetään lähinnä siirtymävaiheessa kun siirrytään lihansyöjästä kasvissyöjäksi ja makuaisti vielä kaipaa jotain lihankorviketta kuten pihviä. Muutoin kasvissyöjä ei tarvitse soijaa, proteiiniin saa oikein hyvin muualtakin.

        Länsimaalaiset syövät köyhien ihmisten ruoat.
        http://www.hs.fi/ulkomaat/a1375932365583
        Suositaan sitten lähiseutujen kasviksia ja viljoja.


      • SoyaIsPoison
        Soijapihviä kirjoitti:

        Eikös soijalla ja levällä sekä muulla vastaavalla korvata juuri liha vegaanien jne. ruokavaliossa...

        Soija on myrkkyä ihmisille ja varsinkin kilpirauhaselle:
        http://empoweredsustenance.com/avoid-soy-milk/
        http://paleoleap.com/dangers-soy/

        Ja tuota on vegaanien turha väittää että he eivät ole suurin soijan kuluttajia. Maailmalla soija on ehdoton ykkönen vegaanien keskuudessa kuten ystävä piirini, vegaanien ruokalautasella. Tofua tofun perään kun on niin ikävä lihaa..

        Vuonna 2015 soijaa on suomessa korvattu suomalaisella herneellä ja härkäpavulla ja se on tulevaisuuden trendi. Jos soija käyttö huolestuttaa eläintenrehussa kannattaa painostaa rehutehtaita luopumaan soijasta. Mut eihän se tunnu ketään kiinnostavan.


      • Biiiiy
        SoyaIsPoison kirjoitti:

        Soija on myrkkyä ihmisille ja varsinkin kilpirauhaselle:
        http://empoweredsustenance.com/avoid-soy-milk/
        http://paleoleap.com/dangers-soy/

        Ja tuota on vegaanien turha väittää että he eivät ole suurin soijan kuluttajia. Maailmalla soija on ehdoton ykkönen vegaanien keskuudessa kuten ystävä piirini, vegaanien ruokalautasella. Tofua tofun perään kun on niin ikävä lihaa..

        Vuonna 2015 soijaa on suomessa korvattu suomalaisella herneellä ja härkäpavulla ja se on tulevaisuuden trendi. Jos soija käyttö huolestuttaa eläintenrehussa kannattaa painostaa rehutehtaita luopumaan soijasta. Mut eihän se tunnu ketään kiinnostavan.

        Piirisi vegaanit syövä ystäviä. Näin kirjoitit juuri.

        Jopas nyt jotain ja kauheita ovat ystäväsi.


      • hoijaaako

        Kellekä soijaa raahataan???


      • sojottaako
        Soijapihviä kirjoitti:

        Eikös soijalla ja levällä sekä muulla vastaavalla korvata juuri liha vegaanien jne. ruokavaliossa...

        Ei lihaa tartte korvata eikä varvastaa, hammastaa, kolottaa, nolottaa tms.


      • koetatajuu
        Soijapihviä kirjoitti:

        Eikös soijalla ja levällä sekä muulla vastaavalla korvata juuri liha vegaanien jne. ruokavaliossa...

        Ei kasvissyöjä korvaa lihaa.


      • nyhdyssanat
        SoyaIsPoison kirjoitti:

        Soija on myrkkyä ihmisille ja varsinkin kilpirauhaselle:
        http://empoweredsustenance.com/avoid-soy-milk/
        http://paleoleap.com/dangers-soy/

        Ja tuota on vegaanien turha väittää että he eivät ole suurin soijan kuluttajia. Maailmalla soija on ehdoton ykkönen vegaanien keskuudessa kuten ystävä piirini, vegaanien ruokalautasella. Tofua tofun perään kun on niin ikävä lihaa..

        Vuonna 2015 soijaa on suomessa korvattu suomalaisella herneellä ja härkäpavulla ja se on tulevaisuuden trendi. Jos soija käyttö huolestuttaa eläintenrehussa kannattaa painostaa rehutehtaita luopumaan soijasta. Mut eihän se tunnu ketään kiinnostavan.

        ystävä vai piiri?


    • jaxzcvlll

      http://www.taloussanomat.fi/ihmiset/2013/12/03/tutkimus-selvitti-ihmiskunnan-kovimmat-lihansyojat-suomalaiset-huipputasoa/201316808/12

      Eikä suomessakaan ennen vanhaan syöty lihaa kovin paljoa, vain juhlapyhinä. Lueskelin juuri vanhoja keittokirjoja ja kyllä siellä oli käytetty monenlaista kasvisruokaa arkeen. Pottukolikko oli hyvin perusarkiruoka, ilman gotleria tms. Oli lukemattomia erilaisia kotimaisia papuja ja herneitä.

      Joka tapauksessa ahneudella on tässä onnellinen loppu, meidän kaikkien tulee siirtyä kasvissyöjiksi jos meinataan vielä porskuttaa tällä pallolla.

      • Mäkökilmo

        Erinomainen perustelu.


      • LihaKunniaan

        Hih, maailmassa syödään aina lihaa. Se ei katoa koskaan :D vaikka kuinka itkisette ja meluatte niin se ei auta yhtään mitään.


      • tuomista
        LihaKunniaan kirjoitti:

        Hih, maailmassa syödään aina lihaa. Se ei katoa koskaan :D vaikka kuinka itkisette ja meluatte niin se ei auta yhtään mitään.

        Puhumme ihmisten syömistä ruoista.


      • alkaakohan
        LihaKunniaan kirjoitti:

        Hih, maailmassa syödään aina lihaa. Se ei katoa koskaan :D vaikka kuinka itkisette ja meluatte niin se ei auta yhtään mitään.

        Me kasvissyöjät keskustelemme maapallomme tulevaisuuden ruokavaliosta, jota lihaasyövät alkavat tajuta.


    • Sekasyöjä

      Haluan elää.

      Monipuolinen ravinto, johon kuuluu myös laadukas, lähellä tuotettu, luonnonmukainen liha, on terveellistä.

    • TäydellinenRuokavalio

      Vaikka kysymys onkin jo vanha vastaan silti.
      Oikeuteni olla lihansyöjä, koska olemme ihmisiä ja eläimet eläimiä. Jos oikeus kyseenalaistetaan silloin eläimilläkään ei ole oikeutta syödä toisiaan. Ja sitähän ei kukaan pysty estämään.
      Syön tuotantoeläinten lihaa, koska ne ovat jalostettuja lihantuotantoon. En syö minkäänlaista riistalihaa, enkä kalanlihaa. Tuotanto eläimet elävät viranomaisten silmien alla, luonnon eläimet luonnon armoilla.
      Syön lihaa koska elimistöni sulattaa sen ja hyötykäyttää lihan tehokkaasti. Olen erittäin allerginen pavuille, herneille ja linsseille, pähkinöistä puhumattakaan. Elimistöni ei sulata niitä vaan reagoi kivulla. Olen myös allerginen maitoproteiinille joten se ei kuulu ruokavaliono. Liha on tärkeä terveydelleni. Ruokavaliooni kuuluu myös juurekset, vihannekset, täysjyvävilja, siemenet, marjat ja hedelmät.

      • vaikokinkä

        Ihminen on yksi eläinlaji.


      • aivojammekin

        Täydellinen Ruokavalio:lle

        Kyllä voi kyseenalaistaa, jos on saanut eettisemmät aivot kuin muut eläimet.

        Se on velvollisuus aivojammekin kohtaan.


    • 1231232131232

      Elimistön proteiinin tarve, jotta pystyy liikuttamaan lihaksia.

      • huurtimus

        Liisa Veijalainen voitti suunnistuksen MM:n ja oli vege.


      • tulipåahantehtyä

        1231232131232:lle

        Nyhtökaurassa proteiinia 30%. Lihassa vain 18.


    • uhul

      joo

    • näkemyksiä

      Minä kyllä ajattelen eläimen sielua ja elämisenhalua, sen kykyä tuntea. Eläimet eivät ole elottomia ja arvottomia esineitä. Sen takia ihmisellä ei ole oikeutta riistää niiltä henkeä / rääkätä. Ihmiset ovat niin itsekkäitä lihan suhteen, että mieluummin tekevät tietoisen itsemurhan kuin lopettaisivat lihan syönnin (ja rajottaisivat omaa lisääntymistä.) Mitä siihen voi enää sanoa, kuin että se on niin suuri pettymys, mutta tavallaan oikeudenmukaista tälle paskalle ja ahneelle lajille.

      Itse en enää ikinä voisi kuvitella syöväni lihaa. Miettisin, että mitä yksilöä juuri syön, minkälaisen (kamalan) elämän se on joutunut elämään. Koska se kuoli ja miten.

      Eläimillä on sielu/henki, minulla ei ole oikeutta riistää toisen sielua. Ihmiset ajattelevat asian väärin, että ihminen on luomakunnan kruunu ja kaikkivaltias, joka voi kohdella alempiarvoisiaan miten huvittaa. Ei se ole niin. Kaikkivaltias on luonto itse ja se kyllä kostaa ihmisille ihmisten typeryyden. Olisi aika nähdä ihminen osana luontoa ja vaan yhtenä lajina muiden lajien joukossa. Uskonnot ovat ihmisten kirjoittamia. Oma järjenkäyttö on sallittua.

      • Parila_kuumaksi

        Ja kohta pitää laittamaan grilliä kesäkuntoon, enkä todellakaan aio analysoida lihapaketin aiempia tuntoja jatkossakaan.


      • häkellys

        näkemyksiä:lle

        Erinomainen kirjoitus!


      • pahvinsyöjäkö
        Parila_kuumaksi kirjoitti:

        Ja kohta pitää laittamaan grilliä kesäkuntoon, enkä todellakaan aio analysoida lihapaketin aiempia tuntoja jatkossakaan.

        Syöt siis paketinkin, johon liha on laitettu!


      • Muovinen
        Parila_kuumaksi kirjoitti:

        Ja kohta pitää laittamaan grilliä kesäkuntoon, enkä todellakaan aio analysoida lihapaketin aiempia tuntoja jatkossakaan.

        Lihapaketissa on myös muovia. Sinapilla vai ilman sen syöt?


      • Näin

        Antaisit kissankin kärsivän, kun et sallisi sitä tapettavan? Ihmisellä on oikeus riistää eläimeltä henki.


      • lakilaki
        Näin kirjoitti:

        Antaisit kissankin kärsivän, kun et sallisi sitä tapettavan? Ihmisellä on oikeus riistää eläimeltä henki.

        En anna kenenkään kärsiä, vaan pyrin auttamaan lain mukaisesti.


      • muhunvertaus
        Näin kirjoitti:

        Antaisit kissankin kärsivän, kun et sallisi sitä tapettavan? Ihmisellä on oikeus riistää eläimeltä henki.

        Älä ajattele puolestani, kun olet noin alhaisella tasolla. Muhun verrattuna.


      • oletnero

        Näkemyksiä:lle

        Loistava kirjoitus.


    • enmillään

      heikottaa

    • Näin

      Nälkä.... syön lihakeittoa ja lihapataa. Toki lisukkeisi tulee vihanneksia ja kasviksia.

      • metallinsyöjäsä

        Mille pata/metallia maistuu?


      • Näin
        metallinsyöjäsä kirjoitti:

        Mille pata/metallia maistuu?

        Lihapata maistuu tosi hyvälle. Maistuis varmaan sullekin. Valmistapa nyt viikonloppuna, kun on aikaa valmistaa.


    • aloittajakinkopahan

      TULIHAN SE SIELTÄ!

      Suomen kuvalehdessä on suomalaistutkijan :nyhtökaura.

      250g;n paketti testivaiheessa n. neljä euroa. Vaan katsopa proteiinien määrä!!! Ja Suomessa voidaan kasvattaa.

      Nyt putos pohjat pois tosi monelta lihansyöjältä):

      • lieksa-

        No haistappa kukkanen. Miä en ainakaan lue suomen kuvalehdestä syönkö lihaa vai en. Eikö nyt teillä ole siellä mitään maalaisjärkeä ollenkaan. Ei pudonnut pohjat eikä mitään muutakaan , siä voit jatkaa tuota lietsomista. Siellä jossain hakunilassa.


      • Hakuillassa
        lieksa- kirjoitti:

        No haistappa kukkanen. Miä en ainakaan lue suomen kuvalehdestä syönkö lihaa vai en. Eikö nyt teillä ole siellä mitään maalaisjärkeä ollenkaan. Ei pudonnut pohjat eikä mitään muutakaan , siä voit jatkaa tuota lietsomista. Siellä jossain hakunilassa.

        "Hakunilassa":)))


      • putoooos
        lieksa- kirjoitti:

        No haistappa kukkanen. Miä en ainakaan lue suomen kuvalehdestä syönkö lihaa vai en. Eikö nyt teillä ole siellä mitään maalaisjärkeä ollenkaan. Ei pudonnut pohjat eikä mitään muutakaan , siä voit jatkaa tuota lietsomista. Siellä jossain hakunilassa.

        Lieksa-:llle

        Pohjas putos ja perustelus näky. Koko planeetalle.


      • pörsänmäk
        lieksa- kirjoitti:

        No haistappa kukkanen. Miä en ainakaan lue suomen kuvalehdestä syönkö lihaa vai en. Eikö nyt teillä ole siellä mitään maalaisjärkeä ollenkaan. Ei pudonnut pohjat eikä mitään muutakaan , siä voit jatkaa tuota lietsomista. Siellä jossain hakunilassa.

        Siis MISSÄ mä asun?


      • etosaalukee
        lieksa- kirjoitti:

        No haistappa kukkanen. Miä en ainakaan lue suomen kuvalehdestä syönkö lihaa vai en. Eikö nyt teillä ole siellä mitään maalaisjärkeä ollenkaan. Ei pudonnut pohjat eikä mitään muutakaan , siä voit jatkaa tuota lietsomista. Siellä jossain hakunilassa.

        Katselet siis vain SK:sta kuvat. Sarjakuvat:)


      • lieksa-

        Eipä ole juuri aikaa lehtien lueskeluun paitsi Maaseudun tulevaisuus.
        Tänä aamuna taas vaihteeks lumityöt ja koirat parille pitkälle lenkille semmoseen paikkaan kun m-e-t-s-ä. Ootko ikinä kuullut ? Et varmaan, katso wikipediasta tai koita löytää Suomen Kuvalehdestä.
        Täällä se näkyy ihan ikkunasta.
        Lähitilalta käytiin sekä kokolihaa että jauhelihaa, kohta tekemään paisti ja pullat samoilla uunin lämpimillä , kunhan saa vedettyä nuo hiilet ensin.


      • tulentulen
        lieksa- kirjoitti:

        Eipä ole juuri aikaa lehtien lueskeluun paitsi Maaseudun tulevaisuus.
        Tänä aamuna taas vaihteeks lumityöt ja koirat parille pitkälle lenkille semmoseen paikkaan kun m-e-t-s-ä. Ootko ikinä kuullut ? Et varmaan, katso wikipediasta tai koita löytää Suomen Kuvalehdestä.
        Täällä se näkyy ihan ikkunasta.
        Lähitilalta käytiin sekä kokolihaa että jauhelihaa, kohta tekemään paisti ja pullat samoilla uunin lämpimillä , kunhan saa vedettyä nuo hiilet ensin.

        Tulen juuri keskuspuiston metsästä.


    • esimer

      sillä että sä et syö lue enemmän luule vähemmän kivi on elävä olento

    • takametsienmies

      Kyllä se vaan riistapaisti on parasta, ollut aina ja ikuisesti. Viherpiipertäjät saa anorektisoitua ihan rauhassa ja kehitellä tuulivoimaloitaan ja syödä itujaan.
      Niin kauan kun niitä riittää. Selviytyjät metsästävät ja kalastavat ja liikkuvat luonnossa, kunto pysyy ja voima kehittyy, urbaaniluusereiden geenit pikkuhiljaa häviävät evoluution myötä. Vain vahvat elävät, turha höpöttää mitä pitää syödä!

      • älähöpötä

        Riistaa...

        Emme ole anorektikkoja.
        Mitä vikaa tuulivoimassa sinänsä?
        Mitä vikaa iduissakaan?

        Seuraava kappaleesi oli se ratkaiseva. Liha ei riitä tällä planeetalla.


    • Patavinkkeli

      Teen raskasta fyysistä työtä telakalla, elätän tuottavasta työstä maksamillani veroilla esimerkiksi työttömiä, opiskelijoita, politiikkoja, virkamiehiä/naisia, mustalaisia ja pakolaisia, siksi katson oikeudekseni syödä rasvaista ja ravitsevaa lihaaaaaaa!

      • NNNNainen

        Patavinkkeli:lle

        Liisa Vewijalainen voitti suunnistuksen MM:n. Oli vege.

        Mä oon vegenä kehittäny lihaksiani salilla ja nyt alan kokeilla syksyllä nyhtökauraaa! Suomalainen keksijä.


      • alfa-naaras

        Hyvä Patavinkkeli. Anna palaa vaan. Sun ei tarviakkaan lähteä kehittämään lihaksiasi salille kuten jonkun rimpula heinänsyöjän.
        Itse- naisena olen tehnyt kanssa fyysisesti raskaita hommia suurkeittiössä joten ei ole mitään tarvetta lähteä minnekkään salille.

        Mitähän hyötyä on yhteiskunnalle jos voittaa suunnistuskisan.

        Kyllä se niin on että me jotka raskaalla työllä vaikeissa olosuhteissa elätetään mamuista lähtien kaikki muut luuserit ollaan ne mitalit ansaittu.

        Veget saa nyhtää kauraansa miten huvittaa. Meillä nyhdetään selkänahasta muidenkin toimeentulo.


      • parantaa
        alfa-naaras kirjoitti:

        Hyvä Patavinkkeli. Anna palaa vaan. Sun ei tarviakkaan lähteä kehittämään lihaksiasi salille kuten jonkun rimpula heinänsyöjän.
        Itse- naisena olen tehnyt kanssa fyysisesti raskaita hommia suurkeittiössä joten ei ole mitään tarvetta lähteä minnekkään salille.

        Mitähän hyötyä on yhteiskunnalle jos voittaa suunnistuskisan.

        Kyllä se niin on että me jotka raskaalla työllä vaikeissa olosuhteissa elätetään mamuista lähtien kaikki muut luuserit ollaan ne mitalit ansaittu.

        Veget saa nyhtää kauraansa miten huvittaa. Meillä nyhdetään selkänahasta muidenkin toimeentulo.

        Olen tehnyt hyvin tärkeää työtä ja siinä on tulokset kasvisruoalla parantuneet.

        Näyttöjäkin on.


    • takametsiemies

      Liha riittää kaikille, kun viitsitään vaan kasvattaa karjaa. Syötetään ne idut niille elukoille niin ei tarvitse itse syödä, idut on jäniksen ruokaa! Tehtiin jo kauan sitten jänisten kanssa sopimus ettei kosketa toistemme eväisiin. Jotkut viherpiipertäjät eivät vaan tahdo kunnioittaa tätä sopimusta. Ja luuviuluiltahan ne näyttää, ihminen on evoluution myötä kehittynyt lihansyöjäksi, pelkkä itujen popsiminen on turmiollista terveydelle ja kehitykselle. Riistaa riittää metsissä hyvällä hoidolla ja petoeläinten poistamisella.

      Kyllähän se tuulivoima on ihan naurettava juttu. Pakkanen paukkuu -30:ssä, revi siitä sitten sähköä, hehhehhee, ei oikein lavat pyöri, Putinilta piti viime pakkasienkin aikaa ostaa, oikeen ydinsähköä. Kyllä siinä piipertäjät paleltuu kun russakat tuulimyllyjensä kanssa jos pitäisi niiden varassa elää!

      • alfa-naaras

        Hahha- jos meidänkin talo lämmitettäisiin tuulivoimalla niin otaisiin aika kusessa , puulämmityksenkin kanssa on tekemistä 35 asteen pakkasilla.
        Taidan kuolla nauruun edes ajatuksesta että niissä asteissa lämmitetään tuulella.. päivän paras vitsi .
        No- nämä on tietämättömiä tyhmiä kerrostaloasukkeja, turha selittää.

        Mutta- nyt naurattaa- oikeasti !
        Pakkasta 35-40 ja lämität talon tuulivoimalla ... repeeennnn


      • lkkljnfl

        Olet sangen yksinkertainen tapaus. Tiesitkö, että ihmisten määrä kasvaa vuosi vuodelta? Karja kuluttaa moninkertaisesti kasviruokaa ja vettä. Tässä käy niin, että kaikille ei riitä edes kasviruokaa ja vettä, kun eliitti syöttää ne mieluummin eläimille kuin ihmisille saadakseen itse pihvinsä. Ehkä on vain hyvä, että myös vesi yksityistetään. Ei sinun kaltaiset kusipäät ansaitse edes vettä.


    • Minä_teen

      Mitä haluan, eikä siihen jonkun "möllikän" mielipide vaikuta.

    • EinariZabotinski

      "Liisa Veijalainen voitti suunnistuksen maailmanmestaruuden ja oli vege". Lihansyöjät ovat silti voittaneet valtavasti enemmän maailmanmestaruuksia ja saavuttaneet olympivoittoja kuin veget eli jos harrastaa urheilua niin kannattaa syödä lihaa jos mielii mestariksi.

      • voima-tuuli

        Mä luulen kanssa että ei se Nuorten Leijonien jääkiekon maailmanmestaruus irronnut ihan porkkanoiden voimalla. Eikä tuulivoimalla.
        Oon urheillut itse ja samoin mieheni aikoinaan sm tasolla ja tuskin millään iduilla oisi koskaan päästy sinne asti.


      • eläveget
        voima-tuuli kirjoitti:

        Mä luulen kanssa että ei se Nuorten Leijonien jääkiekon maailmanmestaruus irronnut ihan porkkanoiden voimalla. Eikä tuulivoimalla.
        Oon urheillut itse ja samoin mieheni aikoinaan sm tasolla ja tuskin millään iduilla oisi koskaan päästy sinne asti.

        Mistä tuulivoima ja idut tänne tupsahti?

        Ei niillä elä vegetkään.


      • Kutiiina
        voima-tuuli kirjoitti:

        Mä luulen kanssa että ei se Nuorten Leijonien jääkiekon maailmanmestaruus irronnut ihan porkkanoiden voimalla. Eikä tuulivoimalla.
        Oon urheillut itse ja samoin mieheni aikoinaan sm tasolla ja tuskin millään iduilla oisi koskaan päästy sinne asti.

        Emme ole urheilupalstalla.

        Jutila ainakin tuli portaat koneesta kerran ihan kasvisjuomien voimalla. Ja iso oli mies.


      • Rutisemalla

        Einarille:

        Siis enemmän maailmanmestaruuksia.

        Mutta niinhän lihansyöjät on saaneet äänestää ennen esim. naisia huomattavasti enemmän.

        NHL- pelaajat on taklanneet/vahingoittaneet kilpakumppaneitaan huomattavasti enemmän kuin esim. suunnistajat. Ja niistä on seurannut paljon jopa halvaantumisia.

        Ja enpä muista NHL:n käryjä douppaamisista. Tai suunnistajien välisiä nyrkkitappeluita. Montako suunnistajien välistä nyrkkitappelua muistatte?

        Siksi ne NHL-pelaajat kasvaa leuoistaan ja kooltaan koko ajan. On se kumma, kun myös kuntosalilla aineita käyttävät kasvaa nopeammin kuin jopa lihansyöjät, mutta jotka ei käytä dopingia.


      • kaukaloheinä
        voima-tuuli kirjoitti:

        Mä luulen kanssa että ei se Nuorten Leijonien jääkiekon maailmanmestaruus irronnut ihan porkkanoiden voimalla. Eikä tuulivoimalla.
        Oon urheillut itse ja samoin mieheni aikoinaan sm tasolla ja tuskin millään iduilla oisi koskaan päästy sinne asti.

        Entäs ringeten mestaruus? Kummalle se tulikaan. Ja ryhmävoimistelujen ja luisteluiden.

        Ja vaikka on iso määrä luistelijoita, ei ne hakkaa toisia nyrkeillä naamaan ja päin kaukalon seiniä, niin että toiset halvaantuu.


      • xilpaillakopitää
        voima-tuuli kirjoitti:

        Mä luulen kanssa että ei se Nuorten Leijonien jääkiekon maailmanmestaruus irronnut ihan porkkanoiden voimalla. Eikä tuulivoimalla.
        Oon urheillut itse ja samoin mieheni aikoinaan sm tasolla ja tuskin millään iduilla oisi koskaan päästy sinne asti.

        Puhut itsestäsi ja miehestäsi. Mutta sinulta puuttuu kasvisruokakokemus sinne kilpailuihin päästessäsi. On vain lihansyöntikokemus:)


      • zokenut
        Kutiiina kirjoitti:

        Emme ole urheilupalstalla.

        Jutila ainakin tuli portaat koneesta kerran ihan kasvisjuomien voimalla. Ja iso oli mies.

        Kasvissyöjäkin lihoo kasvisalkojuomista. Kokenut.


      • ohionevo

        Kyse on evoluutiosta. Nykyään menee evoluutio kovasti enemmän kasvisruoan suuntaan. Milloin jopa ohi?


      • voima-tuuli
        kaukaloheinä kirjoitti:

        Entäs ringeten mestaruus? Kummalle se tulikaan. Ja ryhmävoimistelujen ja luisteluiden.

        Ja vaikka on iso määrä luistelijoita, ei ne hakkaa toisia nyrkeillä naamaan ja päin kaukalon seiniä, niin että toiset halvaantuu.

        No- minä pelasin ringetteä ja mies lätkää.. niin että olikos siitä mitä kysyttävää ?


      • moniko

        Moniko kasvisyöjä tuli Jutilan tapaan lentokoneen portaat?


    • worstpartyöver

      Hyvästele hilseesi.

    • takametsienmies

      Ei kunnon urheilija iduilla elä eikä pärjää. Voisi kuvitella että joku moottori"urheilija"joka istuu vaan ja painaa kaasua. Niinhän ne onkin laihoja että kun menee heinäseipään taakse ei näy kuin korvat. Mutta eihan se kuntoa vaadikaan, istumatyöntekijöiden ravintoa, kunnon ruokaa on oltava jos aikoo saada jotain aikaiseksi!

      • urheilijakin

        Määrittele "kunnon urheilija"


      • idutkinonhyvä

        Kuka elää kasvissyöjistä pelkillä iduilla. Väite on sun päästäsi.


    • MikäLajiJaKuka

      Nyt saavat lihansyöjät "lunta tupaan". Tattaripuuroa ja auringonkukansiemeniä syömällä on voitettu Lontoossa 1948 olympiakultaa lajissa jossa yksikään suomalainen lihansyöjä ei ole saavuttanut mitallia koskaan, eikä saavuta. Olympiakullan maallemme toi Aale Tynni joka voitti kultaa taidelajien lyriikkasarjassa runollaan Hellaan laakeri(ei siis SKF:n laakeri)

    • hölmö_aloitus

      Sillä, että esi-isieni olivat pelkiä lihansyöjiä, kuten eskimotkin. Sinunkin muuten, kun esi-isisi tulevat mamuttien perässä Siperian laakeusilta. Ei siellä ollut valinnavara.

      Ja näin maistuu tänäkin päivänä nuotiossa kärystetty liha aina vain parhaiten kaikista ruoista, vielä 100.000 vuoden evoluution jälkeenkin.

      • kokoajan

        evoluutiosta ei ole tiettyä vuosilukua. Se jatkuu KOKO AJAN.


    • canines

      Vihaan julmuutta eläimiä kohtaan, mutta liha on niin heeerkullista.

      • syö_vaikka_mutaa

        Heinäperseet on oppineet sanan julma ja sitähän viljellään sitten joka paikassa. Vaikka vanha mummo taluttaa fifiään kadulla niiin se on julmaa. Orava kiipeää puussa se on julmaa. Lehmä syö heinää se on julmaa. Kalat ui järvessä on se niin julmaa.

        On kyllä niin tautofonista lahkolais sakkia kun olla taitaa. Ja viimesen päälle tyhmää.

        Alottajalle sanon että sulle ei tartte perustella yhtään mitään. Mene tonkimaan vaikka varpuja sieltä loskahangesta, miä aion syödä pihvini ihan kaikessa rauhassa.


      • Toyouit
        syö_vaikka_mutaa kirjoitti:

        Heinäperseet on oppineet sanan julma ja sitähän viljellään sitten joka paikassa. Vaikka vanha mummo taluttaa fifiään kadulla niiin se on julmaa. Orava kiipeää puussa se on julmaa. Lehmä syö heinää se on julmaa. Kalat ui järvessä on se niin julmaa.

        On kyllä niin tautofonista lahkolais sakkia kun olla taitaa. Ja viimesen päälle tyhmää.

        Alottajalle sanon että sulle ei tartte perustella yhtään mitään. Mene tonkimaan vaikka varpuja sieltä loskahangesta, miä aion syödä pihvini ihan kaikessa rauhassa.

        Menen hoitamaan tyttäreni lapsia.


      • säkkiskä
        syö_vaikka_mutaa kirjoitti:

        Heinäperseet on oppineet sanan julma ja sitähän viljellään sitten joka paikassa. Vaikka vanha mummo taluttaa fifiään kadulla niiin se on julmaa. Orava kiipeää puussa se on julmaa. Lehmä syö heinää se on julmaa. Kalat ui järvessä on se niin julmaa.

        On kyllä niin tautofonista lahkolais sakkia kun olla taitaa. Ja viimesen päälle tyhmää.

        Alottajalle sanon että sulle ei tartte perustella yhtään mitään. Mene tonkimaan vaikka varpuja sieltä loskahangesta, miä aion syödä pihvini ihan kaikessa rauhassa.

        millainen peli on lahkolais sakki?


      • Shakettia
        syö_vaikka_mutaa kirjoitti:

        Heinäperseet on oppineet sanan julma ja sitähän viljellään sitten joka paikassa. Vaikka vanha mummo taluttaa fifiään kadulla niiin se on julmaa. Orava kiipeää puussa se on julmaa. Lehmä syö heinää se on julmaa. Kalat ui järvessä on se niin julmaa.

        On kyllä niin tautofonista lahkolais sakkia kun olla taitaa. Ja viimesen päälle tyhmää.

        Alottajalle sanon että sulle ei tartte perustella yhtään mitään. Mene tonkimaan vaikka varpuja sieltä loskahangesta, miä aion syödä pihvini ihan kaikessa rauhassa.

        lahkolais vai sakkia vai lahkolaissakkia


    • RepeHonkojoelta

      Eräs lemmen "asiantuntija" sanoi että huomaa heti jos mies ei syö lihaa. Tälläisen luisen miehen iho on harmaankuulas sekä finninen ja sen etenamuna ei seiso kuin pätkissä. Sanoi kyllä että ne ovat parempia asiakkaita sillä ne eivät kauaa vitun päällä voimistele.

      • eitotta

        Olipahan ilkeämielinen vääristely.


    • ENSYÖAINA

      ruokaa. enkä yleensä terveyshaittoja jos voisi tulla. kokeillut kasvissyöntiä terveys ja elämänkatsomuspohjalta ei ole terveys kohdallaan mä syön nenän edessä olevaa jos pystyn on oireilut kaikki mahdolliset en nyt ala stressaamaan oon mä kalastanut pienenä joku vuosi, kymmen 5

    • M4R44

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      • Nautiskelij

        Samalla oikeudella, kun saan syödä porkkanoita, herneitä, kananmunia, lihaa, Saan jokamiehenoikeudella onkia kalaa ja valmistaa siitä ruokaa. Ihminen ei selviä hengissä, vaikka syö mitä.


    • kannibooliko

      Syöttekö hirvikolarissa vain hirven?

      • hirviburgeri

        Sulla ei taida olla tietoa mitä kolarihirvelle tapahtuu.
        Metsästysseura lopettaa sen ja lihat huutokaupataan. Ovat valtion omaisuutta,
        poliisi järjestää huutokaupan.
        Ihmiset menee siihen hoitoon mihin kuuluvat.

        Aloittajalle sanoisin että ihan omin luvin syön lihaa ja mielellään vaikka sitä hirveä.
        Enkä tule asiaa sulta kysymään saanko vai enkö. Saatikka perustelemaan.


    • Eläintenpuolustaja
      • Näinkin

        Ostamme ainoastaan suomalaista lihaa. Suomessa hoidetaan eläimiä yleensäottaen hyvin. Ymmärrämme siis, misä syömämme liha tulee.


      • Anonyymi
        Näinkin kirjoitti:

        Ostamme ainoastaan suomalaista lihaa. Suomessa hoidetaan eläimiä yleensäottaen hyvin. Ymmärrämme siis, misä syömämme liha tulee.

        Kun syö lihaa niin samalla antaa myös eläimelle mahdollisuuden elää hyvä elämä.


    • Anonyymi

      Sillä oikeudella, jonka jumala kaikkivaltias on meille suonut.

    • Anonyymi

      Olen itse mennyt kauppaan ja maksanut niistä

    • Anonyymi

      Minulla on oikeus syödä lihaa, koska maksan siitä ja lihan syönti on sallittua. Vai miten perustellaan oikeus syödä porkkanaa?

    • Anonyymi

      Ihminen on alunperin metsästäjä -keräilijä , kehittyminen nykyihmiseksi johtui kun alettiin lihansyönti, kasvissyöjät katosivat. Voi olla että joskus liha voi olla liian kallista , mutta ei vielä. Lisäksi Suomen metsät on täynnä riistaa . Lopuksi vielä mua ei kiinnosta mitä mieltä ituhipit on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2161
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe