Ovatko ihmiset heikompia kuin ennen?

safirella

Ei minulla ole muuta vertailukohdetta teidän ikäpolveenne kuin minä itse. Omasta mielestäni vanhempani olivat sisukkaampia kuin minä.Elämä on tullut vuosikymmenten saatossa helpommaksi, mutta onko se helpompaa kuin ennen?Käyn hyvää vauhtia kohti kuuttakymppiä.Taaksepäin katseltuna 20 vuotta on lyhyt aika.

9

61

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • roosalis

Ehkä me olemme heikompia kuin meidän vanhempamme ja isovanhempamme ovat olleet, mutta useimmmmat elävät kuitenkin pidempään,

On ilmestynyt lääkäreitä ainakin pahempien sairauksien auttajiksi.
      Entisinä aikoina ei ollut juuri muita auttajia kuin mitä itse pystyi itseään auttamaan, ja se kasvatti juuri sitä voimaa joka nykyisiltä ihmisiltä puuttuu.
      Ei kuokita maata, ei hakata halkoja.Nyt painetaan koneen nappia ja jälkeä syntyy.

Helppoahan ei tämä elämä nykyisinkään ole, vaikka ei voimia kysytäkään. Nyt täytyy olla viisas ja kouluja käynyt, saadakseen vaikka työpaikan.
      Ja ainakin mitä noitten kouluja käyvien puheista ymmärtää, vaikeelta tuntuu sekin.

Ihminen ei ole koskaan tyytyväinen, mitä enemmän on sitä helppoutta
      ja kaikkea tavaraakin, sitä enemmän täytyy saada ... ja helpommalla tietenkin.

• Kiitos, kun vastasit. Muistissani on myös isovanhempieni ikäluokan kertomuksia. Tiedän yhden tapauksen, jossa 2 pienen lapsen vanhemmat kuolivat ja lapset joutuivat huutolaisiksi. Kunta myi kaikki ja pienet lapset kaupanpäälle.Kun olin lapsi, oli olemassa sellainen, kuin pakkotyö. Pakkolaitokseen joutui,jos ei pystynyt elättämään perhettään.

• Jos isäni olisi elossa, hän olisi täyttänyt 100 vuotta tänä vuonna. Varmaan joku vanhempien ja viisaampien ihmisten ikävä sai minut vierailemaan palstallanne. En itse huomannut, että tänään on 11.11.-11. Aivan pelkkää sattumaa tämä keskustelunavaus minun puoleltani. Ihmisellä on kuitenkin alitajunta. Uskon, että se vaikuttaa elämäämme enemmän kuin ymmärrämme.

• m.v.

Alitajunta, en oikein miellä koko sanaa. Mitä se tarkoittaa. Enempi kuin mihinkään muuhun uskon johdatukseen. Johdatukseen joka harkitusti ohjaa kulkuamme.
      Tämän olen pannut usemman kerran merkille pitkän elämäni aikana. Joku voisi sanoa sattuma korjaa satoa. En usko sattumaan vaan johdatukseen, Kuinka monasti olen ollut lähellä kuolemaa. Kuinka monesti olen johdatettusti pelastunut.

• missä Ulla ?

Eipä Ullamirjamikaan ole tänään kirjoitellut mihinkään. Eilen vielä toivotteli hyviä öitä tuolla naapurissa "syksyn tuntua ketjussa." Ullalalla on aina niitä nasevi mielipiteitä Ettei vaan ole saanut lentsua. eli sitä lunsaa....

• roosalis

Ei ole kuulunut ullamirjamista tänä päivänä, ei tainnut poiketa eilenkään.
        Mutta sinä tulit, jatka nyt lisää, ettei "torppa" tyhjene

• m.v.

Kovin ehnolta näyttää palstan tulanne katsotaan sanoi lääkäri.Nyt on kuitenkin lähdettävä klo 9 alkaa taas tuoli jumppa, Varsinainen maisten laji . Kolme miestä ja yleensä viisitoista naista, Hyvää tekee ei auta pinnata.

• m.v.

Ompas sormet aamulla kohmeessa jatkuvasti luistaa viereiselle näppäimelle. Jääpä jotain arvattavaakin,

• Iltaa --tupaan -
      Olin eilen eläkeläisissä ---meitä oli 12 --heistä 2 miestä .
      On ihanaa kun he ovat saaneet yhdessä elää pitkän elämäntaipaleen ,ja ovat molemmat parit hyvässä Henkisessä vireessä vielä.
      Toinen pariskunta asuu tässä samassa talossa kuin mi´näkin ,ja pääsen hedän kyydissä ,mikä helpottaa , kun minä otan Jerrynkin aina mukaa.
      Meillä on usein ruokaa myös , mutta se on nykyään harvemmin ,kun meidän ikäharava on jo sitä laatua, että emme oikein jakseta enään touhuta mitään ylimäärästä.

Nyt alkoi toinenkin Lähiseudulle --Ruotsin -Suomalaisten kerho --jossa on nuorempaa ja heillä on jonkinlaista akvititeettiakin --voimistelevat, ja saavat ruokaa, ja mitä milloinkin keksivät -- minuakin on Akiteerattu sinne , mutta en jätä näitä vanhempiakaan .
      Ja sitten se on Rekisteröity Ruotsin -Suomalaiseen liittoon -ja halutaan , että on oltava jäsenmaksu josta he sitten Verottaa osan ---siihen en liity enään -
      Olen ollut monessa aikaisemmin kun Tansseihin pääsi aina halvemmalla--Kai ymmärrätte.:=)

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2372
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      141
      1526
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1234
    5. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      109
      1023
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      377
      950
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe