pikaista vastausta

törppänä

Aamusokerini oli tänään 8 en syönyt aamupalaa ja ajattelin sokerin laskevan. Puolentoistatunnin päästä olo oli kauhea päätä särki ja huimasi. Ajattelin sokerin laskevan, mutta mittauksen tulos oli 9.8.
Mistä tämä johtuu?? Ikuinen arvoitus minulle. Osaako kukaan auttaa asiassa.?

12

104

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pohdintaa vaan

Voisko olla vaikka flunssa tulosillaan? Sellainenhan monilla näkyy sokereita nostavana tekijänä.

Oletan sinun olevan 2-tyypin diabeetikko, vaikket sitä erikseen kerrokkaan. Ja olithan muistanut ottaa kaikki lääkkeeni ajallaan?

• törppänä

Joo olen kakkonen ja otin lääkkeet ajallaan. söin pienen banaanin ja oli tarkoitus katsoa sokeri sen jälkeen, mutta en töiden takia ehtinyt kuitenkin noin tunti bananista tuli kova hiki ja tuntui ettei ajatus juokse ja maha alkoi kurnimaan ja oli kova nälän tunne.

• os..

Jos sokeri on alle 10, niin,eihän se aiheuta mitään tuntemuksia. Minulla on usein 15, ja hyvältä tuntuu. Korkea sokeri ei tunnu missään, vaikka on 20-25. Ne oireet tulee varmaan muista syistä ja se voi olla hyvä ottaa huomioon.

• Pohdintaa vaan

Tosiaan, jos sokerit on jatkuvasti korkealla, niin ei niitä tunne pahemmin. Elimistö tottuu. Mutta oletan, että aloittajalla sokerit on normaalisti kohtuu hyvät.

Itse muistan aikoinaan, että korkeat jopa yli 20 sokerit ei tuntuneet missään, mutta silloin mulla olikin pitkäaikainen Hba1c 10% tai yli.

Nykyisin Hba1c on siinä 6-6,5% ja kyllä tuntuu jo olossa yli 15 sokerit selvästi.

Mutta hiki ei kyllä yleensä ole korkeiden sokereiden tunne, ennemminkin matalien.

Se banaani, jäi epäselväksi milloin olit (siis aloittaja eli töppänä) sen syönyt? Banaanissahan on hiilihydraatteja paljon, taitaa olla hedelmistä eniten painoonsa nähden ja nostaa siis sokereita aika hyvin. Ja kyllä kova stressikin sokereita nostaa. Se vaan on vaikemapaa stressiä noin vaan heittää menemään, jos tosiaan vaikka työt/pomot/... painaa päälle.

Ja ei yksi pääsky kesää tee, siis kerran poikkeavat sokerit => no hätä. Jatkuvasti => on jo enempi hätä.

• törppänä

No peijakas. Kyttään varmaan liikaaa sitten ja syytän kaikesta sokeria. On vissiin sitten vaan flunssaa tosiaan tulossa tai sitten ressaannun töissä kun pitää lentää joka suuntaan kovalla kiireellä. Olen käsittänyt että stressikin nostaa sokereita.

• dakkonen

Ole törmännyt aamunkoittoilmiöön. Sen vaikutuksesta verensokerit pyrkivät nousemaan aamuyöstä alkaen koko aamupäivänkin. Aaamunkoittoilmiön aiheuttama nousu katkaistaan syömällä jotakin, esimerkiksi aamupala. Siinä ei kuitenkaan saa olla joitakin grammoja enempää hiilihydraatteja, jotta ei tule verensokerin nousun lkatkeamista ennen liian korkea huippu.

Oikeastaan riittää, kun syö jotakin, joka täyttää vatsaa ja ohutsuolta. Näin saadaan suolistohormoneita eritettyä, jotka panevat haiman erittämään lisää insuliinia. Tällä saadaan verensokerin nousu pysähtymään ja kääntymään toisten päinkin.

Virhe oli siis se, että et syönyt aamupalaa. Itse asiassa olisi paras heti herättyä syödä esiaamupala, jolla saadaan jo aikaisemmin hillittyä aamunkoittoilmiötä.

• Pohdintaa vaan

Ja minä kun luulin, että kyse oli vain tästä eli yhdestä aamusta... Voi minua. Aamunkoittoilmiöhän on sellanen joillakin jatkuva ominaisuus eli sokerit tahtovat aamuyöstä/aamuisin nousta.

Jos tosiaan olisi ollut vain satunnainen juttu, niin silloin ei kait aamunkoittoilmiötä voisi syyttää.

• dakkonen
        Pohdintaa vaan kirjoitti:

Ja minä kun luulin, että kyse oli vain tästä eli yhdestä aamusta... Voi minua. Aamunkoittoilmiöhän on sellanen joillakin jatkuva ominaisuus eli sokerit tahtovat aamuyöstä/aamuisin nousta.

Jos tosiaan olisi ollut vain satunnainen juttu, niin silloin ei kait aamunkoittoilmiötä voisi syyttää.

Saattoi hyvinkin olla kysymys vain yhdestä aamusta. Tuo kuitenkin pätee, mitä sanoin aamunkoittoilmiön katkaisemisesta, Ei pidä aamupalaa jättää väliin.

Kaikki tulehdustilat, joita on mm. flunssa pyrkivät nostamaan verensokereita. Flunssan saattaa pystyä ennakoimaan jopa edellisenä päivänä. Verensokerit voivat olla jonkin verran koholla normaalista ilman selitystä. Elimistössä on jo ennen flunssan puhkeamista pöpöjä, joita valkosolut pyrkivät tuhoamaan. Valkosolut tarvitsevat energiaa (glukoosia). Tällöin elimistö pumppaa lisää sokeria verenkiertoon. Terveellä haima osaa vastata sopivasti lisäämällä insuliinia. Kakkosilla ei homma toimi täydellisesti, vaan verensokeri kohoaa.

Itselläni on ollut pari kertaa juuri edellä esitetyn kaltainen tilanne. Verensokerit olivat ehkä noin 1 mmol/l korkeammalla tasolla jonakin päivänä. Seuraavana päivänä oli flunssa.

• Miiika

Mitähän mahdollisesti puputit edellisiltana? Iltapalalla on nimittäin vaikutuksensa aamuun.

• törppänä

En ole syöppö. Söin yötä silmälläpitäen kevyesti hiilreita tomaatin ja viipaleen juustoa. Siinä puputtamiseni.

• Notarealdoktor

Banaani ei sovi ollenkaan diabeetikolle. Hirmuisesti sokeria ja hiilihydraattia. Siitä se johtui toinen arvo. Ensimmäinen arvo ei ole huolestuttava aamukoittoilmiön takia.

• törppänä
        Notarealdoktor kirjoitti:

Banaani ei sovi ollenkaan diabeetikolle. Hirmuisesti sokeria ja hiilihydraattia. Siitä se johtui toinen arvo. Ensimmäinen arvo ei ole huolestuttava aamukoittoilmiön takia.

Siis eikö reilut 8 ole korkea aamunkoittoilmiön seuraus. Olen ollut paniikissa jos se on ollut yli 7,3. Lääkäri on kuulema tyytyväinen jos saan aamusokerin putoamaan välille 5-7 se on hemmetin vaikeeta kun on toi aamunkoittoilmiö. Illalla ei sais syödä juuri mitään, mutta jos ei syö lantuksen jälkeen tulee kova nälkä ja ennen lantusta otan vielä 2 kpl metforem viisisatasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      866
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      835
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      69
      572
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      32
      473
    Aihe