Minulla on etuhampaissa ilmeisesti jotain kulumaa (eroosiota?), kun ne ovat vuosien mittaan vähän lyhentyneet ja pinta on epätasainen. Hampaan päältä on kulunut kiille pois ja sieltä näkyy jo hammasluu(?!). Mitä asialle voisi tehdä? Olen astmaatikko ja mietin, että voisiko niillä lääkkeillä olla osuutta asiaan... Olen myös lopettanut happamien hedelmien syönnin ja mehujen&limsojen juonnin. Voiko asialle muuta tehdä? Mitäs sitten jos hampaat kuluu vielä lisää? Niitä jo vihlookin... :(
Etuhampaat kuluneet!
3
489
Vastaukset
- hsdart
Astmalääkkeet aiheuttavat eroosiota. Huuhtele suu aina lääkkeen oton jälkeen. Happohyökkäyksiä saa tulla max 6/pv. Eli rajoita ruoan ja juoman nauttimista noihin kertoihin. Ota ruokailun jälkeen ksylitolia joka pysäyttää happohyökkäyksen näin minimoidaan happojen vaikutus suussa. Hampaisiin voidaan laittaa muovipaikka-ainetta suojaksi joka auttaa vihlontaan ja parantaa ulkonäköä, siis hampaiden :).
- Astmasta vielä
Usein astmaatikot hengittävät myös keskimääräistä enemmän suun kautta, mikä kuivattaa etuhampaita, jolloin syljen suojaava vaikutus vähenee. Tämänkin takia eroosiot ja mystiset hammasvälikariekset etualueella muuten terveessä suussa ovat aika tavallisia löydöksiä astmapotilailla.
- pikkuhammas
Kiitos teille vastauksista. Täytyy seuraavan tarkastuksen yhteydessä mainita asiasta hammaslääkärille.. Kyllä hän taisi tuon ongelman havaita itsekin mutta ilmeisesti tilanne ei sitten ole vielä niin paha, että siihen pitäisi puuttua. Yritän siis toistaiseksi selvitä vielä Sensodynen voimin ja suojella hampaita sen verran kuin pystyn.. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh882108Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361766- 1801316
- 241784
- 67732
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10711- 59708
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211608- 49566
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337502