Tulee kolkkoinen joulu tähän perheeseen.
Jäin työttömäksi ja tulot menee kaikki laskuihin ja aijemmin olin töissä, mutta tulot oli pienet ja pihistellen sai silloinkin elää. Eli kaikki köyhän niksit tässä perheessä tunnetaan..
Mietin mitä annan lapsilleni lahjaksi? Olen kirppareilta etsinyt leluja edullisesti ja paketoinnut, mutta tuntuu jotenki ihan kurjalta itestä miten tästä voi oikeesti nauttia.. Toki olen vuosii tässä köyhyydessäelänyt, mutta jouluun on ennen ollut kinkun verran varaa. Olisi se tänäkin jouluna niin ihana nauttia joulusta, kinkusta,puurosta jne. Mutta meillä se jää pelkkään riisipuuroon. MUTTA ONHAN SEKIN!!
Muille emme pääse viettää joulua, toki tulisi halvemmaksi, mutta vanhempani eivät elä ja sisarukseni viettävät omaa perhe joulua.
Antakaa vinkkejä miten täyttää lasten sydämmet jouluna? Tässä olisi viellä aikaa laittaa. Olen kerännyt pulloja, myynyt torilla ylimäärästä pois ja säästänyt kaiken lapsiin, mutta ei niillä luistimia tai suksia ostella kahdelle. :( Olen hakenut apua seurakunnalta, olen ollut aijemminkin leipäjonossa..
Mutta kukapa sitä ei lapsille haluisi oikeesti joulua!!! joka poikkeaisi arjesta..
Anteeksi kirjoitusvirheet, kyynelsilmässä kirjoitan ja uneni menetin murehtimiseen.. :(
Jospa minä vielä sen joulun joskus saisin lapsille järjestettyä..
Ahistaa, ahistaa niin tämä köyhyys.. ja joulukin tulossa..
26
382
Vastaukset
- joulumieltä
Mauistaaklseni Punaisella Ristillä on Hyvä Joulumieli keräys - jakavat ruoan hankkimiseen tarkoitettuja 70e lahjakortteja köyhille lapsiperheille. Lähetä kirjoituksesi heille, yhteystiedoin varustettuna.
- KöyhänJoulu
Katsoin heidän sivuilta ja eipä sitä voi hakea.. 1. Miten lahjakorttia voi hakea?
Hyvä Joulumieli -keräyksen tuotto kanavoidaan MLL:n ja SPR:n kautta lahjakortteina kotimaan vähävaraisille lapsiperheille. Perheiden valinnasta päättävät järjestöjen paikallisyhdistykset ja -osastot, jotka tekevät yhteistyössä neuvolan, sosiaalitoimen tai diakoniatyön kanssa. Hyvä Joulumieli -lahjakorttia ei voi hakea.
Kyllä tämä on rankkaa, kun yhtäkkiä pitkäaikais sairaus saadaan parannettua ja jäin nyt marraskuussa työttömäksi ja töitä ei näin vain saa.. Marraskuussa ei ole tuloja ollut, kun kelalla kestää hakemuksien käsittelyssä. Kun tulot tuloo ne menee. Olemme 200e liikaa tienaava perhe, ettemme sosiaalitukea saada.
Eli kerralla tyhjänpäälle jäätiin. Säästöön ei ole koskaan ollut varaa rahaa laittaa, kun aina on tulot tuosta sairauden takia pienet olleet. Onnellisia ovat lapset ja ruokaa ovat saaneet, vaikka välillä tiukille on ottanut, mutta periksi ei olla annettu.. siitä ei ole kyse, etteikö lapset ruokaa saa vaan siitä ettei meille tule arjesta poikkeavaa joulua.. Kyllä tämä ottaa koville..
Turha on tulla sanomaan ettei rahaa olla osattu käyttää, kerta se on ana ollut minimaalista ja on kuule lahjoituksia saatu tutuilta ja kirpparipöytää pidetty ja niiden tuloilla eletty.
Tietokonetta en pysty myymään ja nettiä pois ottamaan, että turha siitäkin tulla täällä sanomaan, kun pitää työttömän päästä etsii töitä!!!!!
Nyt leipomaan leipää pöytään, että selvitään taas!! - jostain saa!
Kannattaa kyllä katsella noita uusien luistimien hintoja kaupoista, ennenkuin menee kirpparille rahansa iskemään. Olen muutamastakin mainoksesta ja jostain kaupasta (en nyt millään muista missä putiikissa olivat?) katsonut, että jo parilla kympillä saa upeita luistimia lapsille, niin pojille kuin tytöillekin.
Itse suorastaan hämmästyin hintoja, kun luulin, että ne maksavat satasen paikkeilla halvimmatkin.- nuukuus kunniaan
P-kaupoissa niin jääkiekko- kuin kaunoluistimetkin maksavat neljäkymppiä. Muualta saa varmaan vieläkin halvemmalla. Urheiluvälineitä kannattaa kierrättää ainakin omassa perheessä, mutta kirpputoriltakin voi saada uudet tai uudenveroiset luistimet lapsille todella edullisesti.
Toivotaan, että luistelukelejä tulee, etteivät ostokset mene hukkaan.
- KöyhänJoulu
No se 20€ on iso raha, kun elämiseen jää laskujen jälkeen 400€ ja sillä pitäisi ostaa kuukauden ruuat,joulu ruoat ja lahjat.. Eli laskelmien mukaan jouluruokiin menee 80€, kun tekee itse laatikot,piparit,tortut ja kinkun paistaa itse uunissa. 320€ jää sitten muuhun kuun ruokaan ja 4henkee elätettävä.. et ei sillä kuuhun mennä.. Pitää kirpparilta etsiä, jotain uuttakin ois ollut kiva ostaa, kun kirpparilta olen tähän asti ostanut kaiken.. tai jättää sen kinkun ostamatta ja syödään riisipuuroa..
Vanhaksihan se uusikin tavara menee... Mut molemmat lapset uskovat joulupukkiin ja mietin miten reakoivat, kun näkevät, että saavat käytettyä tavaraa lahjaksi.. kai se on vain pieni murhe ja otan sen liian murheellisena..- thyyiiiii!
Nyt kyllä avaudun! Siis vanhin lapsi vasta 6-vuotias. Eikä sille kelpaa kirppariluistimet vai? Ja kuten joku edellä sanoi, saat parilla kympillä uudetkin. Mihin helkkariin sinä laitat ne lapsilisät ym????? Häpeä niitten kinkkujes ja muitten kanssa. Meinaatko todella, että tuon ikäiset sun kinkkujas halajaa?? Olet todella moukkamainen ihminen.
- nuukuus kunniaan
Kannattaisi ehkä paljastaa lapsille totuus joulupukista, jos myytin ylläpitäminen aiheuttaa sinulle noin suurta tuskaa. Tuntuu kummalliselta, että lapsesi huomaavat, että tavarat ovat käytettyjä mutta eivät sitä, että pukki on naapurin setä.
- KöyhänJoulu
noh sorry mutta lapset ovat pieniä vanhempi 6v.. En viittis jouluiloa pilata.. kai nyt huomaa jos ei ole tehtaan paketissa. herran jestas..
Kai se aiheuttaa tuskaa, kun lapsille pukki on niin iso juttu kuitenki ja kyseessä ei ole isot lapset!!!- nuukuus kunniaan
Mistä noin pienet lapset tietävät, millainen tehtaan paketti on? Ja jos he uskovat joulupukkiin, niin kai he ihmettelevät, jos lahjat ovat tehtaan paketissa. Eikö niitä olekaan tehty Korvatunturilla?
Lapset osaavat normaalisti iloita vähästäkin. Vanhempien kannattaisi opetella sama taito, niin kaikilla olisi jouluna hauskempaa. - AP
nuukuus kunniaan kirjoitti:
Mistä noin pienet lapset tietävät, millainen tehtaan paketti on? Ja jos he uskovat joulupukkiin, niin kai he ihmettelevät, jos lahjat ovat tehtaan paketissa. Eikö niitä olekaan tehty Korvatunturilla?
Lapset osaavat normaalisti iloita vähästäkin. Vanhempien kannattaisi opetella sama taito, niin kaikilla olisi jouluna hauskempaa.Jos et aijempia lukenut niin kyse oli ihan siitä, että aijemmin olen kaiken ostanut kirpparilta.. Siis vaatteet,lelut yms..
Sentään jouluna olisi ollut kiva antaa ihan kaupasta ostettuja!!
Mutta silloin pitää elää niukasti, kun rahaksi ei voi ihminen muuttua.. - nuukuus kunniaan
AP kirjoitti:
Jos et aijempia lukenut niin kyse oli ihan siitä, että aijemmin olen kaiken ostanut kirpparilta.. Siis vaatteet,lelut yms..
Sentään jouluna olisi ollut kiva antaa ihan kaupasta ostettuja!!
Mutta silloin pitää elää niukasti, kun rahaksi ei voi ihminen muuttua..Jos olet aikaisemmin eli työssä ollessasi joutunut ostamaan kaiken kirpparilta, ei pitäisi olla yllätys, että nyt työttömäksi jäätyäsikin jatkat samalla tavalla.
Missä ovat lasten kummit ja sukulaiset kummankin vanhemman puolelta? Eivätkö he anna lapsille lahjoja? Oletko kertonut heille tilanteestanne?
Kudopa lapsille niin hienot villasukat, että kukaan ei kiinnitä huomiota siihen, ovatko luistimet käytetyt vai ei. Äläkä voivottele lasten kuullen käytettyjä luistimia. se vain pilaa heidän ilonsa ja jää ikiajoiksi painamaan heidän mieltään. - AP
nuukuus kunniaan kirjoitti:
Jos olet aikaisemmin eli työssä ollessasi joutunut ostamaan kaiken kirpparilta, ei pitäisi olla yllätys, että nyt työttömäksi jäätyäsikin jatkat samalla tavalla.
Missä ovat lasten kummit ja sukulaiset kummankin vanhemman puolelta? Eivätkö he anna lapsille lahjoja? Oletko kertonut heille tilanteestanne?
Kudopa lapsille niin hienot villasukat, että kukaan ei kiinnitä huomiota siihen, ovatko luistimet käytetyt vai ei. Äläkä voivottele lasten kuullen käytettyjä luistimia. se vain pilaa heidän ilonsa ja jää ikiajoiksi painamaan heidän mieltään.Hei. En ole ollut töissä vaan tapaturman takia pitkään työkyvytön ja vihdoin leikkaukset auttoivat ja olen nyt kunnossa ja työkyvyllinen.
Pitkä on ollut taival ja ei ole ollut koskaan helppoa.. Mutta aina on selvitty ja periksi ei anneta!!!
Ei kuulu lapsiini kohdistaa voivottelua tai köyhyyttä..
Kerroin jo aijemmin että omat vanhempani ovat menehtyneet!
Kummit ovat maksaneet harraste maksut ja jouluna ei niiltä paketteja.. itse ovat haluneet näin toimia..
en tullut haukuttavaksi..
Kukapa haluaisi tapaturmallisesti olla pois työelämästä ja aloittaa kaiken alusta kun siitä on selvitty. Elämä ei ole aina niin yksoikoista..
KERROIN HETI ALUSSA KYLLÄ TUOSTA SAIRAUDESTA!
- Lappu seinälle.
Meidän rivariyhtiö käsittää 32 asuntoa jossa liki jokaisessa asunnossa asuu lapsiperhe.Lapset kun kasvaa kovaa vauhtia niin vaatteita ja harraste vlineitä ym. kertyy riesaksi asti. Roskatatokseen jätetään kierrätystä varten kelkkoja,pulkkia etc. Osa laittaa katoksen ilmoitustaululle ilmoituksen jossa annettava tavara mainitaan ja kenen asunnosta. Pojalle sain naapureilta yhden pyörän aikoinaan kun kysyin. Ei täältä naapureilta edes rahaa olla pyydetty ellei sitten jostain arvokkaammasta ollut kyse. Pari vuotta sitten hajosi telkkari ennen joulua ja rahaa oli työttömyyden takia vähän. Laitoin ilmoituksen telkkarintarpeestani yhtiön ilmoitustaululle ja minulle oltiin samana iltana tyrkyttässä useitakin.
Ovat vain iloisia jos pääsevät eroon vanhoista tavaroista vaivattomasti.
En tiedä miten sinun talonyhtösi luona toimisi vastaava. - selkeää
Kysy lasten isältä neuvoa, äläkä päästä enää pukkeja sisälle.
- AP
Heh toihan oli tosi fiksusti sanottu, kun et tiedä mistään mitään!!!
Onneks en anna tuolaisten kommenttien loukata.. Sun kohdalla elämä varmaan siis aina mennyt niinkuin olet halunut??
Kokemukset onneksi kasvattaa...- .
hei ap, jos olet ihan aidosti hädässä, koita kestää täällä tämä loanheitto. Täällä on sellainen vakituinen "mukahädässä-yh-äiti" joka tekee aloituksia saaden ihmiset antamaan vinkkejä ja jopa avuntarjouksia. Sitten hän kuitenkin paljasttuu aina vain provoksi.
- AP
No itse olen aidosti rahaton ja olen kyllä lukenut tuon provon jutut.. Säälittää miksi ihmiset ovat nuin alhaisella tasolla, että provoilevat, kun toiset ovat oikeasti hädässä..
Mutta meitä on moneen ja päiväkerrallaan niin eiköhän tää tästä..- muija...
En usko sinua, olet sama yh-äiti, joka täällä satuilee.
muija... kirjoitti:
En usko sinua, olet sama yh-äiti, joka täällä satuilee.
Hei AP,
Laitatko sähköpostiosoitteesi, haluaisin auttaa sinua!- .
helsinki79 kirjoitti:
Hei AP,
Laitatko sähköpostiosoitteesi, haluaisin auttaa sinua!Mä voisin ostaa ne luistimet 6-vuotiaalle...
Osaan myös kutoa, jos on villasukille yms tarvetta. - AP
. kirjoitti:
Mä voisin ostaa ne luistimet 6-vuotiaalle...
Osaan myös kutoa, jos on villasukille yms tarvetta.Itse en pysty kutomaan ja sellaisille olisi kyllä tarvetta.
Villasukkia, kun tarvii joka vuosi ja jalka kasvaa lapsilla.
Jos sydämestäsi haluat sellaiset neuloa otatko s-postiini yhteyttä.
- samoin ...
Minäkin voisin lahjoittaa parikymppiä, jos kerran tilanteesi on todella tuollainen. Mieluummin yksihuoltajaäidille lapsineen, kuin kan-työhön johon ole usein Jouluksi laittanut rahaa. laita tilinumerosi, tänään on veronpalautusten maksupäivä, joten laitan rahaa tulemaan...
- AP
En kirjoittanut sen takia että tulisin hakemaan raha-apua,kummasti helpottaa omaa tilaa, kun saa tunteet purkaa.. Ois aijemmin tienyt, että jouluksi ei tuet ehdi tulla ja työttömäksi jää, niin sitä olisi varautunut, mutta pitää mennä tilanteiden mukaan. Vaikka ei nuilla sairauspäivänkään rahoilla turhia röystäilty.
Olette kyllä ihania ihmisiä.. harmi jos täällä joku äiti feikkaa mut itse olen kyllä tässä tilanteessa..
Sähköpostini tässä: [email protected]- Nainen 37 v
Yksi elämäni parhaista joululahjoista oli äitini neuloma (kyllä, neuloma!) possuperhe. Yksi iso possu ja kolme pientä Hän oli käyttänyt vaaleanpunaista villalankaa ja täyttänyt ne jollain vanulla. En ole vieläkään raaskinut heittää niitä pois, vaikka kaikki muut pehmolelut lähtivät aikaaaaaa sitten.
- AP
Hei lukiat!
Täällä AP, Haluaisin kiittää teitä kaikkia lohdun sanoista ja tuen antajsita.
Itselleni on ollut helpotus purkaa tunteita ja en missään nimessä tullut hakemaan rahallista apua tällä ketjulla.
Yksi lukia laittoi sähköpostia osoitteeseeni ja sain häneltä apua jouluumme.
Vaikka tuntui apu aluksi hankalalta vastaan, ottaa, kun olen tottunut itse pärjäämään, mutta totuus on se ettei joulua meille muuten olisi tullut ja tämä avun tuoja halusi pelastaa meidän perheemme ja olemme ikuisesti kiitollisia!!!
Itse, kun pääsen työelämään aijon jatkaa avun antoa.. Muistakaa ihmiset, ettei sen avun tarvitse aina olla rahallista, se voi olla myös toiselle leipomista,siivoamista,heikkokuntoisen käyttämistä kaupassa ym.. Itse olen tätä muuta apua antanut ihmisille aina..
Toivotan teille kaikille Hyvää joulun odotusta ja auttakaa ja tukekaa toisianne.- AP
Jäi laittamatta äsköiseen viestiin, että ottaisin mielelläni hyvän porkkanalaatikko ohjeen itselleni.
Jos teillä on sellainen jemmassa voisitko jakaa sen kanssani? :)
Netti on pullollaan erillaisia ohjeita ja sieltä on vaikea hyvä kerta iskulla ottaa.
Ennen on oma äitini ne minulle tehnyt ja nyt sitten joudun ensikertalaisena itse tekemään.
Laita s-postiini jos et tänne sitä halua laittaa: [email protected]
Otan myös muita kivoja jouluruoka ohjeita vastaan mielelläni.. :)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit866023KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3255201Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja202658Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei512605Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852831842Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1031669- 1111531
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro171521seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1201420Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1331393