Olen ollut pitemmän aikaa kiinnostunut ortodoksisuudesta ja arvostanut erittäin paljon ortodoksisuutta siltä osin kuin asioista jotain tiedän. Jossain vaiheessa olen ajatellut liittyä kunhan olen ensin oppinut oikeasti erinäisiä asioita. Tällä varmistan sen, että en vain ole mukana ymmärtämättä jne.
Luterilaisuudesta olen eronnut aikoja sitten kun sen suuntaus on ollut rappiollista eikä tarjonnut minulle mitään muuta kuin raamatun jota kyllä lueskelen kohtuu paljon.
Luin uutisen http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kulttuuri/6809-luterilaisia-virsikirjoja-ortodoksiseen-kappeliin
ja täytyy todeta, että kauhistuin toden teolla. Jos suuntaus on tämä niin ei hyvä, ei hyvä. Ortodoksisuus pitäisi pitää ortodoksisena eikä antaa luterilaisuuden tulla vaikuttamaan ja muuttamaan ortodoksisuutta. Mikäli ev.lut alkaa vaikuttamaan ja saamaan jalansijaa Suomen ortodoksisuudesta niin sitten minun pitää alkaa katsomaan muita vaihtoehtoja sillä ev.lut en halua ja ortodoksisuudesta tunnen saavani jotain mitä olen etsinyt. Toivottavasti ortodoksisuus pysyy ja toimii jatkossa kuten on toiminut satoja vuosia.
myrkyn lykkäsi
19
328
Vastaukset
- Uskonvainoa!
1600-luvun uskonvainoissa ruotsit lahjoittivat ortodoksisille papeille luterilaisia katkismuksia jotta vääräuskoiset papit pääsisivät jyvälle oikeasta kristinuskosta. Eipä ole ajat muuttuneet!
- T. Ollo
Kaikkein helpoimmalla pääset kun kierrät kaukaa tuon kappelin, minne luterilaisia virsikirjoja on lahjoitettu. Uskallan näet vielä toivoa, että Suomessa on semmoisiakin ortodoksisia jumalanpalveluspaikkoja missä ei luterilaisia virsiä veisata.
- Se on viisautta!
Aksios, aksios, aksios!
- Samaa mieltä!
Hiippakunnan vaihto on yksi ratkaisu tähän ongelmaan. Olen itse ajatellut siirtyä esim. Karjalan hiippakuntaan siinä vaiheessa, kun oma metropoliittamme aikoo lisätä luterilaisuutta vähänkään kirkkoihimme! Olen lopen kyllästynyt tähän luterilaistamis-pyrkimykseen! Ei olisi pitänyt alunperinkään huolia luterilaista pappia piispaksi, siinä kirkkokunta teki ison virheen! Edesmennyt Johannes oli aivan eri asia, ei tuputtanut ja paaponut luterilaisuutta, vaikka olikin myös alunperin luterilainen.
- --------
Sofia lienee ekumeninen paikka. Minun puolestani veistkoot siellä vaikka mitä körttivirttä.
- Vinkittäjä
-------- kirjoitti:
Sofia lienee ekumeninen paikka. Minun puolestani veistkoot siellä vaikka mitä körttivirttä.
No jos jotain luteitten virsiä pitää ortopaikoissa veisata niin kiitos mieluiten sitten körttivirsiä.
Körteillä ja meillä ortoilla on monessa asiassa enemmän yhteistä kuin noitten vatavirtaluteitten kanssa. - ei ylimieltä
-------- kirjoitti:
körttiläisyys on nk. alatien kristillisyyttä, tässä suhteessa hyvin lähellä ortodoksista ihmiskuvaa.körttivirrestä voit siis löytää ihan niitä samoja ajatuksia kuin ortodoksisista rukouksista.
ennakkoluuloton suhtautuminen asioihin tuo elämään rikkautta: kaikkien kristittyjen pitäisi pyrkiä vuoropuheluun ja yhteistyöhön?
jos emme tähän kykene, kristinusko on pian historiaa. - entinen ortodoksi
ei ylimieltä kirjoitti:
körttiläisyys on nk. alatien kristillisyyttä, tässä suhteessa hyvin lähellä ortodoksista ihmiskuvaa.körttivirrestä voit siis löytää ihan niitä samoja ajatuksia kuin ortodoksisista rukouksista.
ennakkoluuloton suhtautuminen asioihin tuo elämään rikkautta: kaikkien kristittyjen pitäisi pyrkiä vuoropuheluun ja yhteistyöhön?
jos emme tähän kykene, kristinusko on pian historiaa.Körttiläiset ovat sydämiltään Kristuksen seuraajia ja armollisempia kanssaihmisilleen kuin "oikeaoppiset" toisiaan aina ja joka paikassa arvostelevat ortodoksit.
- mitä haittaa
Mitä haittaa niistä luterilaisista virsikirjoista on? Ne on tarkoittu vierailevien luterilaisten käyttöön.
- ortodoksivieras
Ne ovat tiellä! Ei ortodoksisessa kappelissa veisata luterilaisia virsiä! Ei siis tarvita virsikirjojakaan.
Jos ortodoksisessa kappelissa on luterilaisia virsikirjoja, pitää olla luterilaisissa kappeleissa ja kirkoissa analogi ikonia varten (paitsi että en kyllä veisi ikonia luterilaiseen kirkkoon, se olisi rienausta) ja paikka ort.kuorolle ort.kirkkolaulua varten sekä nuottikokoelma ort.musiikista!
- En pidä Ambrosta
Tekeekö tuo Ambro mitään oikein? Uutiset vain pahenevat päivä päivältä.
- Hidasta nakertamista
Sihisevä käärme on luikerrellut Suomen ortodoksiseen kirkkoon yhteysmiesten, rappariveljien ja ekumeenikkojen myötä. Mitä tulevaisuus pitää sisällään, siitä varoittaa luterilaisen kirkon rappio ja tuho joka on jo paljon pitemmällä.
- minä vaan kysyn?
Mikä virsi uudessa virsikirjassa on nro 90?
- totisesti nousi
virsi on: Kristus nousi kuolleista...
- Fjodor D.
Ei yhdellä virrellä tulla ortodoksiksi. Ei apinointi - matkiminen - jäljittely - tee ihmisestä hurskasta. Kristitty on ortodoksi, kun hänet on mirhavoideltu ja kun hän kuuluu yleisortodoksisessa rukousyhteydessä olevaan patriarkaattiin. On yksi - anteeksi vaan - helvetin hailee, mikä on virsi no 90. Jos sitä veisataan kirkon ulkopuolella, ei kuuluta kirkkoon. Onko tämä liian vaikeaa? Onko tämä liian vaikeaa Helsingin metropoliitalle ja hänen perässähiihtäjilleen?
- Maksim Nikel
Miten sen nyt ottaa? Kielteisesti vaiko myönteisesti? Sinä Fjodor D taidat ottaa kielteisesti? Minä taas edes vähän myönteisemmin. Eikö ole tyhjää parempi, että pääsiäistroparia veisataan Kirkon ulkopuolella kuin että ei veisattaisi ollenkaan? Olisitko iloinen jos Kirkon ulkopuolella veisattaisiin vain jumalattomia renkutuksia?
- D. Rodojf
Fjodor D, onko sinulla jotakin pääsisäistroparia vastaan kun et tykkää siitä että toisuskoiset sitä laulavat? Mitä pahaa luterilaiset tekevät kun laulavat sitä?
- Rauhaaaaaaa
Mitä sinä F....r sauhuat! Otahan iisisti, ettei tule infarkteja! Onko noin vaikeaa? Yksi virsi saa noin hermostumaan.
- Fundamentalistitphyi
Kannattaapa muistaa, jotta luterilainen kirkko on antanut auliisti tilojaan ortodoksien diasporapalveluksia varten. Joskun häpeän olevani ortodoksi, ja tää keskustelu kuuluu niihin :(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh882088Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361756- 1801316
- 237766
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10711- 59708
- 65699
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211608- 49556
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337492