ripulointi hallitsee elämääni

-Heze-

elikkä olen kärsinyt ripuloinnista yli 6 vuotta...mihinkään en uskalla lähtä ilman et vessa on lähellä....kauppaan lähtö tai koiran kanssa lenkille ni ajatuskin jo ahistaa....lääkärissä oon rampannu vähän väliä mut mitään ei ole löytyny ja lääkäri laitto asian ärtyneen suolen piikkiin....lääkäri otti kaikki allergia testit ja viljelmät mut mitään ei löytyny....peräpäästä tähystettiin mut ei löytyny mitään....olen vaihellu ruokavaliota joka vähän auttanu jotain 2 viikon ajan ja ripulointi sitten palannu....mielialalääkkeillä lääkäri yritti tasata mielealaa mut siittäkään ei ollut apua....synnytyksen jälkeen on menny niin et joudun jopa yöllä 1-2 kertaa heräämään siihen et mahaa vääntää ja joudun menemään vessaan....heti en saa uudelleen unesta kiinni vaan pyörin kipristelevän mahan ja oksettavan olon kanssa jotain puol tuntia ennen nukahtamista....päiväsin saatan käydä jopa 6 kertaa ripulilla ja hyvät päivät ovat hyvin vähissä....välillä maha muutenkin kipristelee ja polttelee....imodiumista ja liberaksista ei ole enään hirveästi apua pahimmille päiville....oottelen aikaa sairaalaan kilpisrauha tutkimuksiin koska struumani on kasvanut nopeasti 2 vuoden aikana...kilppari arvot on otettu monesti ja ne ovat olleet viitearvojen sisäpuolella vaikka lähellä rajoja....en todellakaan jaksa enää tämän mahan kanssa.....jaksaminen alkaa olemaan loppu....oisko tämä todella jotain ärtynyttä suolta vai jotain muuta....??

30

5722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Heze-

      lisäystä äskeseen...aloitekykyni ja keskittyminen on huonoa....palelen koko ajan ja olen väsynyt koko ajan....tunnilla nukahtaminen hyvien yö unien jälkeen ei ole uutta....

      • ...

        Kuulostaa todella ikävältä, itsellä kun myös vatsavaivoja ollut pitkään, tosin hieman erilaisia, mutta todella ikäviä silti! Kuulostaisi tosiaan siltä että olisiko kilpirauhasessa jotain häikkää? Ainakin tuo huono keskittymiskyky ja väsymys myöskin kertoisi siitä...sehän voi myös tuoda muitakin oireita. Tsemppiä sinne!


    • Tinka802

      mitähän tää on, mullakin synnytyksen jälkeen vatsa ripulilla jatkuvasti ja kiire vessaan. lekuri sano vaan et no kroppa muuttuu raskauden jälkeen et mikään ei ole kuin ennen .

      näinpä, itse olen aloittanut kuitulisän ottamisen, psyllium. nämä ovat pikkaisen auttaneet. lisäksi makean syönti kovettaa vatsaa.

    • viljaton.
    • -Heze-

      kuitulisät ei oo auttaneet....vaikka mitä oon yrittäny kokeilla....vähän aikaa on auttaneet ja sit on taas ripuli palannu....

    • Ei toivotonta

      Onko ripuli pahempi aamulla vai ruuan jälkeen?
      Jos aamulla, niin kyse voi olla kroonisesta suolistotulehduksesta ja jos taas aina vain ruuan jälkeen, mutta ei juurikaan aamuisin, kun maha on tyhjä, niin kyse on luultavammin ärtyneestä suolesta.

      Molempiin voit kokeilla viljatonta, sokeritonta ja lisäaineetonta ruokavaliota, jos et ole jo kokeillut. Käy Crohn ja Colitis -sivuilla lukemassa vanhoja juttuja, niistä voi selvitä paljon. http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl

      Helpoin tapa yrittää ruokavaliota on karpata.

      Kun ei tiedä mitä kokeita sinulle on tehty, niin vähän vaikea antaa ohjeita, onko tähystetty, onko kaikenlaisia matoja ja bakteereja tutkittu..? Mitä ruokavaliota olet kokeillut? VAADI HOITOA!

      Mutta voit kokeilla myös greipinsiemenuutekapseleita, aloe veraa (vain hyvänlaatuista, missä ei ole muita aineita enemmän kuin aloeta) tai serrapeptaasia.

      Itse nautin joka aamu kylmäpuristettua kookosöljyä lusikallisen, se suojaa suolta. Olen myös VHH:lla ja vaivani on ärtynyt suoli.

      Kaikenlaista voi siis kokeilla, vaikka tuntuisi siltä, että on jo kokeillut vaikka mitä.

      • Forever Living Productsin juotavaa Aloe Vera Gel -geeliä ja muita tuotteita voit ostaa verkkokaupastani:

        www.myaloevera.fi/aloejenni

        Lähetä minulle viesti, niin lähetän sinulle käyttäjätunnuksen ja salasanan verkkokauppaani.

        Kaikki Foreverin tuotteet ovat erittäin laadukkaita ja niillä on 90 päivän täysi tyytyväisyystakuu: voit käyttää tuotteita 3 kuukauden ajan ja jos et ole niihin täysin tyytyväinen, palautat vain pakkaukset ja kuitin minulle ja saat rahasi takaisin.

        Jos asut pääkaupunkiseudulla etkä halua tilata tuotteita postitse, ilmoita vain minulle niin toimitan tuotteet sinulle kotiin tai työpaikallesi tai muuhun yhdessä sopimaamme paikkaan.

        Jenni Alasuutari
        Itsenäinen jälleenmyyjä
        Forever Living Products


    • -Heze-

      ripulointi on pahimmillaan aamulla.välillä tulee tasasesti pitkin päivää.olen kokeillu karppaamista joka autta jotain 2 viikkoa ja sitten ripulointi palasi.pyllyn kautta on tähystetty ja otettu koepalat mutta mitään ei löytyny.verikokeita on otettu ja ulosteesta on otettu kokeita mut niistäkään ei ole löytynyt mitään.
      Kiitos kaikille vastauksista.

    • Ei toivotonta

      Ruokavaliolla on varmaa, että ripulointi aika ajoin palaa, mutta ruokavaliota on jatkettava niin kauan, että ripulivaihetta ei enää tule. Se on hidasta puuhaa, eikä takuita ole. Yleensä ripulivaiheet harvenevat ja tulevat aina lyhyemmiksi.

      Tutustu myös scd-ruokavalioon ja katso miten olet toteuttanut sitä VHH:lla!

    • -Heze-

      sain lähetteen sairaalaan erikoislääkärille....lääkäri puhu sappiripulista ja crohnin taudista....lisää verikokeita joutuvat ottamaan...toivottavasti en joudu aikaa kovin kauan oottaa....

    • WC-suurkäyttäjä

      Täälläkin yksi vessassa juoksija. Tutkittu kait kaikki mahdollinen ja syitäkin löytynyt. Mutta apu onkin sitten toinen juttu. Eli pysyviä apuja ei ole ollut tarjolla.

      Sappihapporipulikin testattu, mutta sitä ei ollut. Löydöksinä mulla on gastropareesiin liittyvä ripuli (olen 1-tyypin diabeetikko) sekä lymfosyyttikoliitti (tähystyksen tulos).

      Pysyvää apua en ole löytänyt eli olen tottunut siihen, että ripulini ovat vaihtelevia aktiivisuudeltaan. On jaksoja, jolloin ei tarvi käydä istunnolla kuin 2-3 kertaa vuorokaudessa ja sitten taas on jaksoja, jolloin juostaan about 10 kertaa vuorokaudessa... Mutta aina tuotos on kuitenkin turhan löysää.

      Itselleni paras apu (pakottavan tarpeen ollessa, siis tilanteet, joissa ei vessaan pääse muutamaan tuntiin) on ollut Imodium. Sen olen saanut ihan reseptillä ja luvan käyttää vaikka jatkuvasti (mutten kuitenkaan käytä), koska kaikki selvittelyt on tehty eli pahat syyt on poissuljettu.

      • ei varmasti, ehkä

        "varmasti", "varmasti", "varmasti".

        Yrittäisit edes vähän miettiä mitä kirjoittelet. Mikään ei ole "varmasti" ja se tiedät itsekin. Uhoojat on inhottavia jokapaikantietäjiä, saisivat opetella sellasen uhoamattoman kirjoitustyylin...


    • -Heze-

      vielä pitäs jaksaa oottaa huomiseen et lääkäri soittaa verikoe tuloksista....ottivat verikokeet kattoakseen onko mulla lisämunuaisissa jotain vikaa....lisämunuais uupumushan oirehtii samalla tavalla kuin kilppari häiriö....

    • -Heze-

      verikokeissa ei löytyny mitään taaskaan....masentaa....pahoinvointia on alkanu olee....varsinkin aamusin mut joskus iltapäivälläki...syödessä mahaa saattaa alkaa kipeää käymään ja pahoinvointi saattaa tulla syönnin jälkeen....oksentanu en ole(vielä) mut tekis mieli tunkea sormet kurkkuun et oksentasin....

    • -Heze-

      outoa....ripuliin oon ennen aina käyttäny imodiumia jonka 2pv käytön jälkeen ripuli on palannut....kokeillin nyt 2pv ajan ensimmäistä kertaa imocurria....ripulointi eii oo vielä 3pv jälkeen palannut....aamusin käyn 1-2 kertaa pöntöllä ja uloste on vähän löysää ja osa jää kellumaan niin kuin ennenkin....pahoinvointi on vähän rauhottunut...ylävatsan polttelua ja kipuilua on tavalliseen tapaan kylläkin....tänään aamulla käydessäni pöntöllä mahaan sattu ulostaessani ja löysää ulostetta sain vähän aikaa aina äkistää et sitä tuli ulos....

    • -Heze-

      neljän tunnin reissu päivystyksessä...sappikivi kohtaus päällä....ens viikolla tarkempiin tutkimuksiin....

    • vatsa vaivaa meillä

      olikos sulta otettu tämä Clostridium Difficile testi?
      Ulostenäytteestä selviää, se on monen ripulin syy.
      Googleta

    • -Heze-

      en muista....huomenna taas lääkäriin....

    • vatsa vaivaa meillä

      no muistitko pyytää clostridium difficile testin? Mitä lääkäri sanoi?

    • Marjaanak

      Hei! Kuulostaa vähän siltä, että vaivat ovat samat kuin minulla. Suosittelisin, että lukisit nuo minun kirjoittamat juttuni, sillä minulle se ruokavalio on auttanut.

    • NAINEN 52v.

      Hei Heze, kuullostaa stressi-vatsalta!Jos ei kerran tutkimuksissa ole löytynyt mitään vikaa! Itselläni saman tyyppinen ongelma. Tarkkaile stressi-oireitasi ja vatsasi yhteis vointia.Onko vatsa silloin parempi,kun vähemmän stressiä? Mulla on näin. Heti kun alan stressaa kamalasti jotain, niin seuraavana yönä on vatsa kuralla. Ripuli on ihan eri juttu ja sen kyllä huomaa,kun oikea ripuli on.Stressi voi tehdä vaikka mitä vaivoja.Voimia sulle,itse yritän myös jaksaa...

    • Askl3pios

      Suosittelen ehdottomasti Antioksidanttiklinikkaa. Siellä tutkivat paljon tarkemmin kilpirauhasen ja ruuansulatuksen kuin "koululääketieteen" piireissä. Käyttävät testejä, joita ei julkisessa terveydenhuollossa ole. Menevät siis postitse Jenkkeihin. Ja ainakaan tapaamani AOK-lekurit eivät ole mtn puoskareita olleet.
      Ja tuosta stressistä sanon sen verran, että toki sekin aiheuttaa kaikennäköisiä oireita. Mutta stressi myös pahentaa olemassa olevien, niin fyysisten kuin psyykkistenkin sairauksien oirekuvaa ja aktiivisuutta.

    • -Heze-

      vatsa ongelma selvis....vuosien ahistus paheni uuden vuoden jälkeen pahentaen oloa....ripuloin,oksensin,en pystynyt syömään närästyksen takia jne....mielenterveys osastolla vihdoin ja viimein löydettiin syy....diagnoosi on paniikkihäiriö joka aiheutti kaikki somaattiset oireet....mieliala läkkeillä on saatu ongelmaa rauhotettua....onneksi....

    • hienoa....

      Sehän on hyvä kun vaiva selvisi...minkä nimisiä troppeja sulle määrättiin?

    • -Heze-

      somakkia,temestaa,temestä,ataraksia ja sepramia.....

    • kokemusta on

      onko sinulle tehty geliakia- ja laktoositutkimus, nämä vaivat sekoittavat vatsan.

    • Lääkärit avuttomia!
    • -Heze-

      allergia testit on otettu ja ainoastaan 5 vuotta sitten löyty laktoosi....syön täysin laktoositonta ruokaa....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      866
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      835
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      69
      572
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      32
      473
    Aihe