Enää ei Anatoli ja Natalia kehtaa opiskella suomea, kun kaikki tarjotaan valmiina eteen.
Etelä-Saimaa
Imatran seudun palveluista hakemisto venäjäksi
8.12.2011 10:20
Imatralla ryhdytään julkaisemaan venäläisille suunnattua palveluhakemistoa. Ensimmäinen ilmestyy keväällä. Julkaisun tarkoituksena on helpottaa venäläisten asunnonomistajan ja lomailijan elämää Imatran seudulla.
Se kertoo, mitä löytyy apua esimerkiksi kun putki vuotaa, auto hajoaa tai lapsi sairastuu.
Hakemistoa ryhtyy julkaisemaan kaksi imatralaista yrittäjää, mainostoimisto Dominiuksen Juha-Matti Kupiainen ja Imatran Tulkkikeskuksen Riitta Mustonen.
Hakemiston nimi on Best in Town. Sen tekstit tehdään kuitenkin kokonaan venäjäksi. Julkaisu jaetaan osoitteellisena suoraan venäläiskoteihin Imatran seudulla, ja sitä jaetaan myös hotelleissa, raja-asemilla ja kaupoissa.
Tästä se lähtee!!
53
586
Vastaukset
- temari.,,
Näkökulma tuokin. Eipä olisi tullut mieleenkään moinen katsantokanta. Keskustelun avaukseksi sopii erinomaisen hyvin.
Voidaan asiaa katsoa toisestakin näkökulmasta ja ehkä vielä muistakin.
Kun luin aamulla ko jutun, ajattelin että siinäpä hyvä idea.
Palveluhakemisto omalla kielellä on vasta ensimmäinen askel hyvän palvelun suuntaan. Se ei kuitenkaan sulje pois sitä, että maahanmuuttaja tai täällä vieraileva ei tarvitsisi Suomen kieltä jatkossa, asioidessaan niissä palvelupaikoissa jotka palveluhakemiston avulla löytyvät. Ainakin Suomen kieli helpottaa asiointia paikoissa, joissa ei Venäjän kielellä vielä saa palvelua.- 34356
Arvasin, että kommariystävämme temari puolustelee täällä ryssiä!
- temari.,,
Pientä tarkennusta, pyydän. käsitteet ovat sinulla hiukan sekaisin. Luepa hiukan lisää lähihistoriaa, saat päivitettyä' tietosi Venäjän poliittisesta tilanteesta.
"temarin" synonyymi ei ole "kommari", eikä venäläisen "ryssä."
Yhtenäinen Venäjä 49,3%
Venäjän federaation kommunistinen puolue 19,2%
Venäjän liberaalidemokraattinen puolue 11,7%
Jabloko 3,4%
Venäjä patriootit 1%
Pravoje delo 0,6%
Tämän perusteella ei voida väittää Venäjän olevan kommunistinen valtio. - maassa maan tavalla
Asia menee kohta niin että imatralaiset opettelevat venäjää jos meinaavat palveluita saada.
Beast in town sopisi paremmin hakemiston nimeksi.- Puti
Tätä minäkin pelkään.
Oppaat voisi tehdä englanniksi.
Venäläiset, noin yleensäkkin, pitäisi saada opiskelemaan länsikieliä. Jäävät muuten vain oman propagandansa varaan. - temari.,,
Puti kirjoitti:
Tätä minäkin pelkään.
Oppaat voisi tehdä englanniksi.
Venäläiset, noin yleensäkkin, pitäisi saada opiskelemaan länsikieliä. Jäävät muuten vain oman propagandansa varaan.Tämä on ehkä kaukaa haettua, mutta kuinka luulisitte Suomen pärjänneen 1944 välirauhan neuvotteluissa Suomen- tai Englannin kielellä?
Neuvotteluissa mukana olleet Paasikivi, Carl Enckell ja Georg Enckell ym hallitsivat Venäjän kielen ja kävivät neuvottelut ko kielellä.
Georg Enckel toimi sihteerinä ja kirjoitti kaiken kuulemansa muistiin venäjäksi.
Hän on todennut "Koska kaikki keskustelut käytiin venäjäksi, jouduin kirjoittamaan muistiinpanot samalla kielellä., jottei kallista aikaa kuluisi kääntämiseen."
Venäläisen tulkin läsnäolo todettiin tarpeettomaksi.
Miten olisi neuvottelut edenneet ja mikä olisi ollut lopputulos ellei meillä olisi ollut kielitaitoista väkeä mukana neuvotteluissa?
Olisitteko ryhtyneet vaatimaan, että venäläisten pitää osata eglannin kieltä, että voisimme neuvotella heidän kanssaan?
Ellei meillä jo tuolloin olisi ollut venäjää osaavia henkilöitä, meidän olisi pahimmassa tapauksessa ollut pakko sitä opiskella ja venäjän kieli olisi nyt toinen "kotimainen kieli" ruotsin kielen sijasta.
Venäjää on hyvä osata vaikkapa vain oman turvallisuutensa vuoksi. - Pentti Hirssaari
temari.,, kirjoitti:
Tämä on ehkä kaukaa haettua, mutta kuinka luulisitte Suomen pärjänneen 1944 välirauhan neuvotteluissa Suomen- tai Englannin kielellä?
Neuvotteluissa mukana olleet Paasikivi, Carl Enckell ja Georg Enckell ym hallitsivat Venäjän kielen ja kävivät neuvottelut ko kielellä.
Georg Enckel toimi sihteerinä ja kirjoitti kaiken kuulemansa muistiin venäjäksi.
Hän on todennut "Koska kaikki keskustelut käytiin venäjäksi, jouduin kirjoittamaan muistiinpanot samalla kielellä., jottei kallista aikaa kuluisi kääntämiseen."
Venäläisen tulkin läsnäolo todettiin tarpeettomaksi.
Miten olisi neuvottelut edenneet ja mikä olisi ollut lopputulos ellei meillä olisi ollut kielitaitoista väkeä mukana neuvotteluissa?
Olisitteko ryhtyneet vaatimaan, että venäläisten pitää osata eglannin kieltä, että voisimme neuvotella heidän kanssaan?
Ellei meillä jo tuolloin olisi ollut venäjää osaavia henkilöitä, meidän olisi pahimmassa tapauksessa ollut pakko sitä opiskella ja venäjän kieli olisi nyt toinen "kotimainen kieli" ruotsin kielen sijasta.
Venäjää on hyvä osata vaikkapa vain oman turvallisuutensa vuoksi.Tajuatko itse, että myönnät yllekirjoittamassasi russon olevan turvallisuusuhka?
Vaikkapa vain oman turvallisuutesi vuoksi neuvoisin opettelemaan itsepuolustusta eikä kieliä, tosipaikan tullen nasakka oikea suora ja kunnon potku munille auttaa paljon enemmän, kuin polvistuminen ja spasiban hokeminen. - wafawdf
temari.,, kirjoitti:
Tämä on ehkä kaukaa haettua, mutta kuinka luulisitte Suomen pärjänneen 1944 välirauhan neuvotteluissa Suomen- tai Englannin kielellä?
Neuvotteluissa mukana olleet Paasikivi, Carl Enckell ja Georg Enckell ym hallitsivat Venäjän kielen ja kävivät neuvottelut ko kielellä.
Georg Enckel toimi sihteerinä ja kirjoitti kaiken kuulemansa muistiin venäjäksi.
Hän on todennut "Koska kaikki keskustelut käytiin venäjäksi, jouduin kirjoittamaan muistiinpanot samalla kielellä., jottei kallista aikaa kuluisi kääntämiseen."
Venäläisen tulkin läsnäolo todettiin tarpeettomaksi.
Miten olisi neuvottelut edenneet ja mikä olisi ollut lopputulos ellei meillä olisi ollut kielitaitoista väkeä mukana neuvotteluissa?
Olisitteko ryhtyneet vaatimaan, että venäläisten pitää osata eglannin kieltä, että voisimme neuvotella heidän kanssaan?
Ellei meillä jo tuolloin olisi ollut venäjää osaavia henkilöitä, meidän olisi pahimmassa tapauksessa ollut pakko sitä opiskella ja venäjän kieli olisi nyt toinen "kotimainen kieli" ruotsin kielen sijasta.
Venäjää on hyvä osata vaikkapa vain oman turvallisuutensa vuoksi.Ei tarvita venäjää vaan englantia, jolla kommunikoimme NATO-maiden kesken. Englanti tästä syystä on esim. Suomen Ilmavoimien käyttämä kieli nykyään, ei suomenkieli. Yhteistyössä NATO-maiden kanssa meidän ei tarvitse missään ryssien rauhanneuvotteluissa vanheta, vaan sanelemme englannin kielellä niille menettelytavat ongelmatilanteissa.
- temari.,,
Pentti Hirssaari kirjoitti:
Tajuatko itse, että myönnät yllekirjoittamassasi russon olevan turvallisuusuhka?
Vaikkapa vain oman turvallisuutesi vuoksi neuvoisin opettelemaan itsepuolustusta eikä kieliä, tosipaikan tullen nasakka oikea suora ja kunnon potku munille auttaa paljon enemmän, kuin polvistuminen ja spasiban hokeminen.Ihmiset ja valtiotkin luovat omalla käyttäytymisellään, joko turvallisuutta tai turvallisuusuhkaa.
- temari.,,
wafawdf kirjoitti:
Ei tarvita venäjää vaan englantia, jolla kommunikoimme NATO-maiden kesken. Englanti tästä syystä on esim. Suomen Ilmavoimien käyttämä kieli nykyään, ei suomenkieli. Yhteistyössä NATO-maiden kanssa meidän ei tarvitse missään ryssien rauhanneuvotteluissa vanheta, vaan sanelemme englannin kielellä niille menettelytavat ongelmatilanteissa.
Englanti on ilmailun kieli, siinä missä saksa oli aikanaan tekniikan kieli. Ei NATOLLA ole mitään tekemistä sen kanssa, että ilmavoimat ja ilmailu yleensäkin käyttää englannin kieltä, myös meillä. Samaista englantia käyttävät myös Venäjän lentäjät lentäessään kansainvälisillä reiteillä.
Suomi ei ole hakeutumassa Natoon, toistaiseksi. Sen ovat luvanneet vastuunsa tuntevat poliitikot, myös "salin" oikealta puolelta.
Kun totesin edellä, " kuinka luulisitte Suomen pärjänneen 1944 välirauhan neuvotteluissa Suomen- tai Englannin kielellä? "
Kysymyksessä oli vuosi 1944, kuten varmaan huomasitkin.
Sinä mene Venäjälle sanelemaan. Samalla kalistelet Nato-sapelia heille, katsotaan kuinka käy. - Rus
wafawdf kirjoitti:
Ei tarvita venäjää vaan englantia, jolla kommunikoimme NATO-maiden kesken. Englanti tästä syystä on esim. Suomen Ilmavoimien käyttämä kieli nykyään, ei suomenkieli. Yhteistyössä NATO-maiden kanssa meidän ei tarvitse missään ryssien rauhanneuvotteluissa vanheta, vaan sanelemme englannin kielellä niille menettelytavat ongelmatilanteissa.
- wafawdf
temari.,, kirjoitti:
Englanti on ilmailun kieli, siinä missä saksa oli aikanaan tekniikan kieli. Ei NATOLLA ole mitään tekemistä sen kanssa, että ilmavoimat ja ilmailu yleensäkin käyttää englannin kieltä, myös meillä. Samaista englantia käyttävät myös Venäjän lentäjät lentäessään kansainvälisillä reiteillä.
Suomi ei ole hakeutumassa Natoon, toistaiseksi. Sen ovat luvanneet vastuunsa tuntevat poliitikot, myös "salin" oikealta puolelta.
Kun totesin edellä, " kuinka luulisitte Suomen pärjänneen 1944 välirauhan neuvotteluissa Suomen- tai Englannin kielellä? "
Kysymyksessä oli vuosi 1944, kuten varmaan huomasitkin.
Sinä mene Venäjälle sanelemaan. Samalla kalistelet Nato-sapelia heille, katsotaan kuinka käy.Hölmö olet ja tietämätön.
Suomen ilmavoimat käyttivät suomenkieltä vuoteen 1996 asti tulenjohdon ja lennonjohdon kielenä, sekä käyttivät metrijärjestelmää. Kieli muutettiin englanniksi sekä lennonjohdon, että myöskin tulenjohdon kanssa kommunikoitaessa, sekä siirryttiin käyttämään tuumajärjestelmän mittayksiköitä ihan sen takia, että yhteistoiminta NATO-maiden ilmavoimien kanssa onnistuu kivuttomasti ja että kieli ja mittayksiköt ovat NATO-yhteensopivat, sekä systeemi Suomen henkilökunnalla selkäytimeen iskostunut.
Ilmavoimat osallistuvat F/A-18C Hornet kalustolla jatkuvasti vuosittain NATO:n sotaharjoituksiin eri NATO-maissa, enimmäkseen Hollannissa, Ranskassa, Norjassa ja Saksassa ja siksi kieli ja käytännöt täytyvät olla NATO-yhteensopivat. Lisäksi Suomen Ilmavoimat harjoittelevat NATO-maiden kanssa jatkuvasti Suomen ilmatilassa. Muutaman kerran vuodessa lennostot harjoittelevat vuoronperään ilmatankkausta yleisimmin USA:n ilmavoimien KC-135, tai KC-10 ilmatankkerilla, jotka Suomessa käy säännöllisesti harjoituksissa. Ilmasotaharjoituksiakin NATO-maiden kesken käydään myös Suomessa. Sellaisia on järjestetty Tampere Pirkkalassa ja Kuopio Rissalassa. Noissa tukikohdissa NATO:n sotaharjoituksiin on osallistunut mm Hollanin, Ranskan, Saksan, Britannian ja Norjan ilmavoimia. Ranskalaiset ovat myös pitäneet Suomen kanssa kahdenkeskeisiä sotaharjoituksia Kuopio Rissalassa.
Tämän kaiken takia Ilmavoimat siirtyivät käyttämään englantia ja tuumajärjestelmää virallisesti vuonna 1996, ei minkään muun takia. Sitä ennen toimivat suomen kelellä... katsos sitä ennen eivät toimineet ulkomailla, eikä yhtiestyössä ulkomaalaisten ilmavoimien kanssa.
Tuliko roppakaupalla uutta tietoa, vai etkö vain ymmärrä uutisia, joita luet, kuulet ja näet? Ilmavoimat ovat harjoitelleet NATO_n kanssa joka vuosi vuodesta 2001 lähtien, joten paljon on ohi mennyt sinulta raukalta :) Huvitti, kun joku yhtä tietämätön oli järkyttynyt ja katsonut aiheelliseksi ottaa yhteyttä Iltalehteen kuvan kanssa tässä kuukausi pari sitten, kun oli nähnyt suomalaisen Hornetin ilmatankkaavan amerikkalaisesta sotakoneesta keskellä Etelä-Suomalaista maalaistaivasta :) Tai lähinnä näky kait oli yllättävä kun hävittäjä ja matkustajakoneen näköinen tankkeri lentävät lähellä toisiaan, mutta tuohon on syytä tottua, koska se on tavallista nykyään Suomessa.
Mitä rauhan ehtoihin tulee vuonna 1944, niin tärkeimmät pääperiaatteet venäläisille koskien Suomea sanelivat USA ja Englanti ja ihan englannin kielellä. Stalin ymmärsi länsiliittoutuneiden ehdot joko suoraan tai tulkin välityksellä, mutta venäjää ei länsiliittoutuneiden tarvinnut osata vaatiessaan Suomen jättämistä miehittämättömäksi, itsenäiseksi demokratiaksi. Sellaisena meidät siis piti USA ja Englanti Krimin neuvotteluissa, ei suomalaiset neuvottelijat Moskovassa... se oli vain teatteria jossa sovittiin jo liittoutuneiden kanssa aiemmin läpi käydyt asiat. Kylmän sodan aikana meidät piti itsenäisenä ja miehittämättömänä USA ja NATO valtavalla vastavoimallaan, ei mikään perseennuolentapolitiikka, jollaista suomettumisen aikana meille opetettiin venäläisten vaatimuksista. Oikeat tosiasiat on nykyään jo tiedostettu ja venäläisten meille syöttämä liturgia Paasikiven Kekkosen linjan autuudesta on jo oikeutetusti jätetty omaan arvoonsa hupaisana neukkuajan vitsinä.
Siksi tänä päivänä Suomalaiset Hornetit ilmatankkaavat amerkkalaisesta ilmatankkerista Suomen taivaalla ja lentävät hollantilaisten, brittien, saksalaisten, norjalaisten ja muiden NATO-maiden hävittäjien kanssa yhteistyössä ja siksi Ilmavoimissa puhutaan englantia nykyään! - temari.,,
wafawdf kirjoitti:
Hölmö olet ja tietämätön.
Suomen ilmavoimat käyttivät suomenkieltä vuoteen 1996 asti tulenjohdon ja lennonjohdon kielenä, sekä käyttivät metrijärjestelmää. Kieli muutettiin englanniksi sekä lennonjohdon, että myöskin tulenjohdon kanssa kommunikoitaessa, sekä siirryttiin käyttämään tuumajärjestelmän mittayksiköitä ihan sen takia, että yhteistoiminta NATO-maiden ilmavoimien kanssa onnistuu kivuttomasti ja että kieli ja mittayksiköt ovat NATO-yhteensopivat, sekä systeemi Suomen henkilökunnalla selkäytimeen iskostunut.
Ilmavoimat osallistuvat F/A-18C Hornet kalustolla jatkuvasti vuosittain NATO:n sotaharjoituksiin eri NATO-maissa, enimmäkseen Hollannissa, Ranskassa, Norjassa ja Saksassa ja siksi kieli ja käytännöt täytyvät olla NATO-yhteensopivat. Lisäksi Suomen Ilmavoimat harjoittelevat NATO-maiden kanssa jatkuvasti Suomen ilmatilassa. Muutaman kerran vuodessa lennostot harjoittelevat vuoronperään ilmatankkausta yleisimmin USA:n ilmavoimien KC-135, tai KC-10 ilmatankkerilla, jotka Suomessa käy säännöllisesti harjoituksissa. Ilmasotaharjoituksiakin NATO-maiden kesken käydään myös Suomessa. Sellaisia on järjestetty Tampere Pirkkalassa ja Kuopio Rissalassa. Noissa tukikohdissa NATO:n sotaharjoituksiin on osallistunut mm Hollanin, Ranskan, Saksan, Britannian ja Norjan ilmavoimia. Ranskalaiset ovat myös pitäneet Suomen kanssa kahdenkeskeisiä sotaharjoituksia Kuopio Rissalassa.
Tämän kaiken takia Ilmavoimat siirtyivät käyttämään englantia ja tuumajärjestelmää virallisesti vuonna 1996, ei minkään muun takia. Sitä ennen toimivat suomen kelellä... katsos sitä ennen eivät toimineet ulkomailla, eikä yhtiestyössä ulkomaalaisten ilmavoimien kanssa.
Tuliko roppakaupalla uutta tietoa, vai etkö vain ymmärrä uutisia, joita luet, kuulet ja näet? Ilmavoimat ovat harjoitelleet NATO_n kanssa joka vuosi vuodesta 2001 lähtien, joten paljon on ohi mennyt sinulta raukalta :) Huvitti, kun joku yhtä tietämätön oli järkyttynyt ja katsonut aiheelliseksi ottaa yhteyttä Iltalehteen kuvan kanssa tässä kuukausi pari sitten, kun oli nähnyt suomalaisen Hornetin ilmatankkaavan amerikkalaisesta sotakoneesta keskellä Etelä-Suomalaista maalaistaivasta :) Tai lähinnä näky kait oli yllättävä kun hävittäjä ja matkustajakoneen näköinen tankkeri lentävät lähellä toisiaan, mutta tuohon on syytä tottua, koska se on tavallista nykyään Suomessa.
Mitä rauhan ehtoihin tulee vuonna 1944, niin tärkeimmät pääperiaatteet venäläisille koskien Suomea sanelivat USA ja Englanti ja ihan englannin kielellä. Stalin ymmärsi länsiliittoutuneiden ehdot joko suoraan tai tulkin välityksellä, mutta venäjää ei länsiliittoutuneiden tarvinnut osata vaatiessaan Suomen jättämistä miehittämättömäksi, itsenäiseksi demokratiaksi. Sellaisena meidät siis piti USA ja Englanti Krimin neuvotteluissa, ei suomalaiset neuvottelijat Moskovassa... se oli vain teatteria jossa sovittiin jo liittoutuneiden kanssa aiemmin läpi käydyt asiat. Kylmän sodan aikana meidät piti itsenäisenä ja miehittämättömänä USA ja NATO valtavalla vastavoimallaan, ei mikään perseennuolentapolitiikka, jollaista suomettumisen aikana meille opetettiin venäläisten vaatimuksista. Oikeat tosiasiat on nykyään jo tiedostettu ja venäläisten meille syöttämä liturgia Paasikiven Kekkosen linjan autuudesta on jo oikeutetusti jätetty omaan arvoonsa hupaisana neukkuajan vitsinä.
Siksi tänä päivänä Suomalaiset Hornetit ilmatankkaavat amerkkalaisesta ilmatankkerista Suomen taivaalla ja lentävät hollantilaisten, brittien, saksalaisten, norjalaisten ja muiden NATO-maiden hävittäjien kanssa yhteistyössä ja siksi Ilmavoimissa puhutaan englantia nykyään!Hölmöpä hyvinkin, mutta tietoa sain.
Siitä kiitos.
- l,tolstoi
voi hitsi sinä temari olet............
- Mielikuvitusta lisää
..........ihminen, jolla on hyvä yleissivistys ja halua tarkastella asioita usealta kantilta.
- pentti hirssaar
Mielikuvitusta lisää kirjoitti:
..........ihminen, jolla on hyvä yleissivistys ja halua tarkastella asioita usealta kantilta.
kyllähän venäläisen synonyymi on ryssä, demari on wanmabehomoryssä ja imatran kaupunkiopas tulisi saman ajattelulaavan mukaan julkaista myös somalin- sekä romanokielellä.
Juuri tuo perseennuolenta-aspekti tekee katsantokannastasi yksisilmäisen, se, että et näe nöyristelyssä ja ylettömän lipevässä perseennuolemisessa mitään väärää, kertoo moraalisi ja itsetuntosi täydellisestä puutteesta ja tuo vain ilmi sen, että olet valmis myymään vaikka perseesi parhaiten tarjoavalle, (sielusihan oletkin jo myynyt)olet siis täysi vätys ja turha kuin lehmän muna. - KYSYY HÄN...
pentti hirssaar kirjoitti:
kyllähän venäläisen synonyymi on ryssä, demari on wanmabehomoryssä ja imatran kaupunkiopas tulisi saman ajattelulaavan mukaan julkaista myös somalin- sekä romanokielellä.
Juuri tuo perseennuolenta-aspekti tekee katsantokannastasi yksisilmäisen, se, että et näe nöyristelyssä ja ylettömän lipevässä perseennuolemisessa mitään väärää, kertoo moraalisi ja itsetuntosi täydellisestä puutteesta ja tuo vain ilmi sen, että olet valmis myymään vaikka perseesi parhaiten tarjoavalle, (sielusihan oletkin jo myynyt)olet siis täysi vätys ja turha kuin lehmän muna.ASIASTA TOISEEN.....
Miten saada kakkapuheet loppumaan?
Kun tuo viisivuotias puhuu kakka-,pissa- ja pierujuttuja vessan ulkopuolella..alan olla jo vähän turhankin kypsä niihin..mites te muut olette asian hoitaneet? - Samma häär...
KYSYY HÄN... kirjoitti:
ASIASTA TOISEEN.....
Miten saada kakkapuheet loppumaan?
Kun tuo viisivuotias puhuu kakka-,pissa- ja pierujuttuja vessan ulkopuolella..alan olla jo vähän turhankin kypsä niihin..mites te muut olette asian hoitaneet?Kai tuo kuuluu jotenkin ikään. Meilläkin on kohta 40 v. pojalla vielä jonkin verran samanlaisia juttuja ja todellakaan ei kotona moisia puhella. Ajastaan menee ohi, sanoivat neuvolassa. Olen sitä vain sanonut, että kylässä ja muiden seurassa moisia ei huudella, eikä ainakaan nettiin mennä niitä huutelemaan.. Kakat, pissat ja perseet ovat ihan normaaleja juttuja, mutta sillä tavalla yksityisiä, etteivät muut niistä halua kuulla eikä lukea, se ei ole kohteliasta.
- höperöitäoottekaikki
Ei helvetti, onko teidän elämänne oikeesti jonkun temarin kirjoituksista kiinni? Antaa ukon höpistä mitä höpisee, mitä noista pultteja ottamaan.
- temari.,,
"Höperöt" ovat aina pitäneet "maailman" liikkeessä ja avanneet monen "viisaan" silmät. Jos meitä "höperöitä" ei olisi, teillä viisaammilla olisi paljon tylsempää se teidän elämänne.
- Isä pilvinen
Jos rjussat olisivat 20 vuotta sitten tahtoneet tehdä Viipurista turistimagneetit olisi toiminta ollut sellaista kuin nyt täällä. Mutta heti minulle kaikki nyt sai miliisit organisoimaan taskuvarkaat asialle ja mitä ne eivät ehtineet varastaa varastivat miliisit sitten itse loput.
Oikeasti kun rjussa on vajavainen älykkyydeltään ei häneltä onnistu edes toisen yhden vieraan kielen opiskelu tottakai voimme hyvin häneltä rahat ottaa kun tänne tulee. Tuohan tämä paikallisille yrittäjille rahaa.
- l,tolstoi
tax free ennätykset paukkuvat taas kertokaas noi sadat miljoonat 23%
siitä selviää paljonko valtio menettää euroja,minulle sama koska tuovat imatralle ja samalla minulle ison kasan euroja,tulevat ensiksi minulla ja antavat säkillisen rahaa ja sitten menevät shoppailemaan,ainakin olen näin ymmärtänyt mitä lehdet kirjoittavat - temari.,,
" kertokaas noi sadat miljoonat 23%"
"Ekonomisti" l,tolstoin ALV-laskentakaava ei anna totuudenmukaista tulosta.
Jos ostan 100 €urolla, jonka ALV on 23 % Veroton hinta 81,30 € ALV 18,70 €
Taxfree palautuksena ostaja saa 12 €
Jos ostan 100 €urolla ja ALV on 13 % Veroton hinta 88,50 € ALV 11,50 €
Taxfree palautuksena ostaja saa 6 €
Tällä tavalla voi laskea, kuinka paljon valtio saa €uroja.- ekoholisti
Kuinka paljon kunta saa verotuloja?
- temari.,,
ekoholisti kirjoitti:
Kuinka paljon kunta saa verotuloja?
Pitää kysyä kunnan miehiltä. Anssi varmaan osaa sanoa jonkun suuntaa antavan summan. Muitahan ei omalla nimellään näillä sivuilla esiinnykään. Tiedonvälitys jää täällä melko ohueksi, kuten on tapana sanoa. Sitä voi verrata pärekattoon, olen kuullut sanottavan.
Ainakin tuloja tulee kauppojen ja muiden palveluyritysten työntekijöiden ja yritysten maksamista veroista.
Imatran osuus taxfree kaupasta tällä hetkellä on karkeasti arvioiden 13 milj. €uroa.
Summasta vähennetään veronpalautuksen osuus. Mitä lienee?
Puhdasta tuottoa on tältä istumalta mahdoton sanoa, mutta ei se mikään mitätön summa ole.
Joten, ei kannata huolestua.
- l,tolstoi
tax free on 23% se tulee täysimääräisenä mutta palautusfirmat vievät siitä omansa,
voin tunnustaa rikoksen koska olen itse harrastanut tällä vero kikkailulla itsekin,niin sanotut venäläiset kaverit vievät tavaran venäjälle ja tuovat takaisin suomeen,ei tullia enää kiinnosta mitä tuodaan takaisin - Voice of Finland
Myyjän on aina hyvä osata ostajan kieltä. Missä tahansa etelän kohteessa liikuttekin, aina siellä vilkkusilmä huutelee iloisena suomeksi vaikka vähän murtaen, ja ainakin miusta on hauskaa että joku on vaivautunut tätä vaikeaa suomen kieltä opettelemaan.
- steel2
Palvelualat tulevat työllistämään entistä enemmän väkeä turismin kasvaessa. Ei kait kukaan tosissaan väitä, että kielitaito on tarpeeton ?
- temari.,,
Ei minkään kielen osaaminen ole tarpeetonta, mutta toisia tarvitsee enemmän kuin toisia. Täällä tilanne on sellainen, että venäjää tarvittaisiin muita enemmän.
- Voice of Finland
Niinpä. Ennen vanhaan Karjalan kannaksella osattiin venäjää just sen verran kuin oli tarpeen asiakkaan rahastamiseksi. Siitä tässä hyvät imatralaiset on kyse! Ei mistään muusta! Mitä tulee venäläisten huonoon kielitaitoon, eivät he itse ole siihen syypäitä vaan heidän koulusysteeminsä ja se, että televisio-ohjelmat dubataan venäjäksi. Suomessa filmit tekstitetään, ja kun Suomen kieltenopettajien liitto Sukol palkitsi Yleisradion tästä kauaskantoisesta päätöksestä vuonna 2000, se mainitsi perusteluissaan: ”Päätöksen vaikutukset ovat näkyneet suomalaisten lukutaidossa ja vieraiden kielten oppimisessa 50 vuoden ajan. Vieraskieliset ohjelmat ovat herättäneet kiinnostusta vieraiden kielten ja kulttuurien oppimiseen. Ne ovat tukeneet kieltenopettajien työtä ja parantaneet suomalaisten kielitaitoa. "
- hei haloo
Siis paikoin ihan käsittämätöntä keskustelua. Kyllä se vaan on hyvää palvelua, jos omalla kielellä sitä saa. Mistään muusta kielestä ei nousisi tällaista keskustelua kuin venäjästä, vai missä ovat ne protestoijat, ettei briteille ja yhdysvaltalaisille saa puhua esimerkiksi englantia. Opetelkoot suomen kielen. Voisin lähes lyödä vetoa, että nämä "kriittiset" näkökannat ovat itse vaatimassa Torremolinosin-lomillaan suomenkielistä palvelua lihapullaravintolassa.
- Voice of Finland
Motto: IF YOU CAN'T BEAT THEM, USE THEM!
- temari.,,
IF YOU CAN'T BEAT THEM, USE THEM!
Siinä on asian ydin kiteytettynä yhteen lauseeseen, ketään suoraan osoittelematta. Tätä olen hakenut itsekin. Olen kuullut lauseen, jossa "heidän" tilallaan on vihollinen. En sitä voinut käyttää, koska meillähän ei ole vihollisia missään ilmansuunnassa.
samma på ryska:
Если вы не можете победить их, используйте их! - walten rinsa
temari.,, kirjoitti:
IF YOU CAN'T BEAT THEM, USE THEM!
Siinä on asian ydin kiteytettynä yhteen lauseeseen, ketään suoraan osoittelematta. Tätä olen hakenut itsekin. Olen kuullut lauseen, jossa "heidän" tilallaan on vihollinen. En sitä voinut käyttää, koska meillähän ei ole vihollisia missään ilmansuunnassa.
samma på ryska:
Если вы не можете победить их, используйте их!If you can't beat them, join them.
Suomessa on 15000 pysyvästi asuvaa romania, miksi et aja heidän asiaa yhtä ponnekkaasti ?
Ok saame po swenska
Seeraa minhuus, kääji. - kummallista, yrityksemme
walten rinsa kirjoitti:
If you can't beat them, join them.
Suomessa on 15000 pysyvästi asuvaa romania, miksi et aja heidän asiaa yhtä ponnekkaasti ?
Ok saame po swenska
Seeraa minhuus, kääji.kummallista, yrityksemme serveri on bannattu imatran sivuilta miksiköhän?
- pensasneuvostoliittolain
kummallista, yrityksemme kirjoitti:
kummallista, yrityksemme serveri on bannattu imatran sivuilta miksiköhän?
sehän on tuo ryssän mahti mikä imatralla määrää
- anatoli itserusso
pensasneuvostoliittolain kirjoitti:
sehän on tuo ryssän mahti mikä imatralla määrää
ota jyhteys thorlaudan kauytta, sje eo ole banattava, vjoit myös tehdä rikoksia siellä.
- temari.,,
walten rinsa kirjoitti:
If you can't beat them, join them.
Suomessa on 15000 pysyvästi asuvaa romania, miksi et aja heidän asiaa yhtä ponnekkaasti ?
Ok saame po swenska
Seeraa minhuus, kääji.Rankano hin dauva Finnesko Phuu,
Rankano hin dauva vetra ta veh.
Ta zirikja dzambena mange rankanes... - 7+8
kummallista, yrityksemme kirjoitti:
kummallista, yrityksemme serveri on bannattu imatran sivuilta miksiköhän?
koklaa toista hakuohjelmaa.
- 4+14
kummallista, yrityksemme kirjoitti:
kummallista, yrityksemme serveri on bannattu imatran sivuilta miksiköhän?
Hyvä Saunalahden mobiililaajakaista-asiakas! Saunalahden mobiililaajakaistoissa voi nykyään olla saman IP-osoitteen alla useita eri käyttäjiä. Jos käyttämäsi jaettu IP-osoite on joutunut estolistalle, et valitettavasti pysty julkaisemaan keskusteluviestejä. Lisätietoa Saunalahden nettisivuilta. http://www.elisa.fi/saunalahti/asiakaspalvelu/570/osoitteenmuunnos-nat/
tuossahan tuo lukee ehkä syykin.
- onnex suomalainen
Hölmöt jutut tuolla temarilla.
Ihme kommunisti.- miekii fin
Niinpä. Viisautta on myös osata lopettaa ajoissa ja olla hiljaa.
- temari.,,
Joukossa tyhmyys tiivistyy.......
Tuolla edellä nimimerkki "walten rinsa" kyseli "Suomessa on 15000 pysyvästi asuvaa romania, miksi et aja heidän asiaa yhtä ponnekkaasti ?"
Otin asian todesta ja löysin allaolevan kauniin romani runon tähän, näin aluksi.
Rankano hin dauva Finnesko Phuu,
Rankano hin dauva vetra ta veh.
Ta zirikja dzambena mange rankanes...
Kaunis on tämä Suomeni maa
Kaunis sen luonto ja metsä
Kauniisti minulle täällä linnutkin laulaa...
Millainen on ihme kommunisti?"
Oheisen linkin takaa löytyy eräitä kommunistin määritelmiä.
Näistä merkeistä voit tietää olevasi kommunisti:
http://markuslehtipuu.puheenvuoro.uusisuomi.fi/87560-naista-merkeista-voit-tietaa-olevasi-kommunisti
Itse en allekirjoita mitään niistä merkeistä. Joten, en ole kommunisti.- walten rinsa
No joo, mutta kun kysyim, miksi e aja romanien asiaa samalla ponnella kuin russien?
Onhan heidän panoksemme suomen kulttuurille ja taloudelliselle hyvinvoimnillemme paljon merkittävämpi kuin itäsuomalaisten parasiittien.
Oletko kenties aatteessasi fasisti tai rasisti?
Eivätkö romanit ole mielestäsi tärkeitä.
Entä saamelaiset, tai suomenruotsalaiset?
Miksi nuolet vain kaalikeittoperseitä? - subrice
Katos Pena H on temari.
- temari.,,
walten rinsa kirjoitti:
No joo, mutta kun kysyim, miksi e aja romanien asiaa samalla ponnella kuin russien?
Onhan heidän panoksemme suomen kulttuurille ja taloudelliselle hyvinvoimnillemme paljon merkittävämpi kuin itäsuomalaisten parasiittien.
Oletko kenties aatteessasi fasisti tai rasisti?
Eivätkö romanit ole mielestäsi tärkeitä.
Entä saamelaiset, tai suomenruotsalaiset?
Miksi nuolet vain kaalikeittoperseitä?Romanit ja venäläiset eivät ole toisiaan poissulkevia minun prioriteettilistallani. En kuitenkaan ole kummankaan asioiden ajaja, sen tekevät he itse. Romaneista minulla on hyviä ja vähemmän hyviä kokemuksia, kuten on venäläisistäkin.
Romaneita olen tuntenut nuoruudessani monia, joista on pelkästään hyvät muistot. Taisto Tammi ( Lumberg) oli tunnettu ja hänen managerinsa kanssa olimme työssä saman katon alla useita vuosia. Samoin Anneli Sari oli samaa ikäluokkaa ja tuttu vieras pikkujoulujuhlissamme. Oli muitakin romaneita, joista on vain hyvää sanottavaa. Ei minun tarvitse lähteä erikseen heidän asiaansa ajamaan, mutta en myöskään ryhdy halveeraamaan ketään heistä, kuten on tapana joillakin venäläisiä panetella suorastaan inhottavasti.
Pidän kaikkia ihmisryhmiä arvossa, olivatpa he mistä ilmansuunasta tahansa kotoisin.
En ole fasisti enkä rasisti, vielä vähemmän kommari, eikä minun tarvitsisi sinulle sitä todistellakaan.
Hyvää yötä ja nuku hyvin kaikkine kaalikeittoinesi. - Pentti Hirssaari
subrice kirjoitti:
Katos Pena H on temari.
Elä, elä poika perkele leiki vakavilla asioilla, Pentti on ennemmin vaikka pedofiili kuin demari, kyllä demarit ovat ajaneen karjalaisen kaupunkimme sellaiseen kaaokseen ja koplauksen luvatuksi maaksi, että siitä toipumiseen ei taida ryssienkään alviton kaupankäynti riittää.
Kertoohan jo tuon kaistapäisen kirjoitukset olotilansa epävakaudesta ja pelkotilojen heijastamasta postraumaattisesta olemuksensa suurellisesta, epävarmuudesta kertovasta munchausenmaisesta sosiopatologisesta kokemuksiensa liiottelemisesta.
Haukkuisit ennemmim vaikka romaaniksi, kuin demariksi, kohdallani en ole, enkä kai voi kokea suurempaa loukkausta.
Tv: Pentti Hirssaari evp. Ja smp.
http://www.imatra.fi/djulkaisu/kokous/20111654.HTM
Imatran kaupunki vuokraa kaksi tonttia karhusuontien risteyksen tuntumasta. Kumpikin ostaja toimii myös ainakin Lappeenrannassa. Toinen taitaa olla venäläisomistuksessa.- ostaa vai vuokraa
Ostajat vuokraa tontin? Ei jummarra.
- Voice of Finland
Elä saivartele! Joka tapauksessa kukaan ei voi kieltää, etteikö venäläiset olisi tuoneet toimintaa ja rahaa tähän muuttotappiokuntaan, jossa savupiipputeollisuus automatisoituu ja työpaikat vähenee. On meidän oma vika, jos emme osaa sitä hyödyntää.
Viisumivapaudesta olen muuten sitä mieltä, että ehtona on Venäjän virallinen anteeksipyyntö viime sotien kärsimyksistä maallemme. Omat venäläiset tuttuni ovat kaikki sitä mieltä, että se oli h-tin väärin suomalaisia kohtaan. - !!!ere
pyydä sinäkin Pietarin nälästä!!!!!!!!!!!!!!!!!!r
- Voice of Finland
Tarkoitat kai Leningradin piiritystä? Saksa vaati Suomea vuonna 1941 osallistumaan kaupungin valtaamiseen, mutta Mannerheim kieltäytyi, koska hän oli ottanut ylipäällikkyyden vastaan ehdolla, että Leningradiin ei koskettaisi. Eli Suomella ei ole siinä asiassa mitään anteeksipyydettävää. Päinvastoin venäläiset muistavat sen vieläkin kiitollisuudella. Siksi he pitävät Mannerheimia sankarina.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä531489- 1231334
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1231218- 1401044
- 101897
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten337831Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82724Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54646Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50643Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64602