Ambrosius, ensimmäinen luterilainen ;-) , lukekaa ja ihmetelkää
http://www.kotimaa24.fi/blogit/article/?bid=483&id=24493
Oikein on piispalle nimi valittu
4
133
Vastaukset
- T. Ollo
Luin enkä ihmetellyt. Mitä olisi pitänyt ihmetellä? Sikäli kuin tiedän on teologiassa aina ollut erilaisia koulukuntia ja oppisuuntia. Vinkittämässäsi linkissä esiteltiin niistä yhtä. Mitä sitten?
Kelpaisiko vastaukseksi lainaus vanhasta kunnon "Rukous- ja hartauskirjasta"? (Tämän kirjan on kustantanut Ortodoksisen kirjallisuuden julkaisuneuvosto ja käytössäni on kirjan kolmas painos vuodelta 1979.)
"Jeesukselle Kristukselle
Ylen armollinen ja kaikkilaupias Jumalani, Herra Jeesus Kristus! Sinä suuren rakkautesi tähden tulit alas maan päälle, ja otit päällesi lihan, että pelastaisit kaikki. Rukoilen vieläkin Sinua, Pelastajani: Pelasta minut armostasi! Jos tekojeni tähden pelastaisit minut, niin se ei olisi minulle armo eikä mikään lahja, vaan ansaittu palkka. Oi Kristukseni, Sinä olet rikas laupeudestasi ja tutkimaton armostasi! Sinä olet sanonut, että joka uskoo Sinuun hän elää eikä näe kuolemaa iankaikkisesti. Jos usko Sinuun pelastaa toivottomat, niin katso, minä uskon. Pelasta minut, sillä Sinä olet minun Jumalani ja Luojani. Kelvatkoon Sinulle, Jumalani, tämä usko tekojeni asemesta. Minulla ei ole yhtään tekoa, joka vanhurskauttaisi minut. Minun uskoni olkoon täydellisesti otollinen Sinulle kaiken sen edestä, mikä minulta puuttuu. Se vastatkoon puolestani. Se vanhurskauttakoon minut. Se tehköön minut Sinun iankaikkisesta kunniastasi osalliseksi, oi Sana, ettei saatana minua saaliikseen saisi ja ettei hän kerskaisi, että hän on ryöstänyt minut Sinun kädestäsi ja Sinun linnastasi. Pelasta minut, Kristus, minun Jumalani, vaikken osaisikaan pelastustani oikein pyytää Sinulta. Kiiruhda apuun minulle, pian kiiruhda, sillä muuten hukun. Sinähän olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta. Tee minut, Herra, otolliseksi nyt rakastamaan Sinua, niinkuin ennen syntiä rakastin. Suo minun taaskin palvella Sinua ilman minkäänlaista velttoutta, niinkuin ennen kavalaa saatanaa palvelin. Ennen kaikkea minä tahdon palvella Sinua, Herraa, minun Jumalaani Jeesusta Kristusta, kaikkina elämäni päivinä, nyt, aina ja iankaikkisesti. Amen." - T. Ollo
Kuka tai mikä ja miksi vaihtoi tekstiini tähdet sanan "saatana" paikalle??
- T. Ollo
Onko täällä päällä jokin automaattinen kirosanasuodatin kun paholaista ei saa nimittää vanhalla kunnon s-kirjaimella alkavalla sanalla? Kaikkea sitä näkee kun vanhaksi elää! Asiayhteyshän se ratkaisee eikä se, että s-kirjaimella alkavassa sanassa ovat loput kirjaimet juuri siinä tietyssä järjestyksessä.
Olisiko pitänyt vääristää tekstiä ja käyttää sanaa "paholainen". Sitä kun tarpeeksi aikansa käyttäisi niin sekin varmaan muodostuisi suodatettavaksi sanaksi.
- Dibs
On, täällä on kirosana suodatin, joka suodattaa pois myös asiallisessa mielessä käytetyt sielunvihollisen nimet. Valitan.
Mitä tulee kotimaan Blogiin, niin tietysti asia on niin päin , että Luther oli ambrosiuslainen ja augustinolainen eli hän oli omaksunut heiltä tietyt ajatuksensa. Ambrosius oli yksi ns latinalaisista kirkkoisistä, joita ovat Ambrosiuksen lisäksi Augustinus, Hieronymus ja Gregorius Dialogi. Ehkä myös vähän myöhempi kirkkoisä P. Rooman paavi Leo Suuri kannattaa mainita tässä luettelossa. Hänen mukaansahan arkkipiispa Leo on saanut nimensä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731910Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971653- 1471197
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako190551- 54537
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462