Lisäaineetonta??

mölleröinen

Onko lisäaineettomia tai edes vähän lisäaineita sisältäviä insuliinejä? Aivan järjetöntä pistää insua joka sisältää esim. putkenavajaa!! :(
Miten eläininsuliinit suomessa? Mitä aineita ne sisältää? Saako niitä?

22

184

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvät lisäaineet :)

No voithan lopettaa insuliinin, jos sopivaa ei löydy... Jos satut olemaan II-tyypin diabeetikko, niin ei ongelmaa. I-tyypin diabeetikkona tulet toki menehtymään sanotaan nyt vaikkapa vuoden sisällä, mutta väliäkö sillä, kunhan saat "lisäaineista vapaata" insuliinia.

Minulla on mielikuva, että ainakin osalla noista "lisäaineista" on saatu insuliineihin niiden vaikutusnopeuteen vaikuttavia juttuja. Minusta on mukavaa, että on olemassa ylipitkävaikutteisia, pitkävaikutteisia, lyhytvaikutteisia ja pikainsuliineja. Suunnilleen samoja insuliineja eri tavoin käsiteltynä. Tuo paljon joustavuutta I-tyypin diabeteksen hoitoon.

• Jäitä hattuun

Usein nuo kauheilta tuntuvat lisäaineet auttavat lääkkeiden säilyvyyttä eikä ne ole vaarallisia käyttäjälle.

• mölleröinen

Juu juu mutta eikö ois järkevämpiäkin.. Kyllä luulis pitempi aikaisena käytettynä vaikkuttuvan :(
      Fenoli ärsyttää ja syövyttää ihoa ja limakalvoja. Se voi tunkeutua ihon läpi elimistöön, missä se vaikuttaa hermomyrkkynä. Se aiheuttaa ihottumaa, vaikuttaa keskushermostoon ja vaurioittaa maksaa sekä munuaisia.

Tuota on mutta tiedän etä mitätön määrä. Minusta silti liikaa. johan sen rokotteistakin huomaa. Ei kaikki kuulu kehoon.

• pylleröinen

No voi hyvänenaika, lopeta sitten pistäminen, jos noin järjetöntä on. Näet nopeasti miten sillä tiellä käy.

Ja uskon toki, että juuri sinä olisit se yksi kymmenestätuhannesta tai sadastatuhannesta tai... käyttäjästä, joka saisi vaikutuksia keskushermostoon, maksaan ja/tai mukuaisiin. Jo pelkällä lumelääkitykselläkin on saatu ihmisiä "sairastumaan" ja kun sitten on kerrottu, että henkilö kuuluikin esim. lääketutkimuksen lumeryhmään, on parantuminen tapahtunut yllättävän nopsaan.

Oli muuten hyvä dokumentti, toivottavasti mahdollisimman moni näki sen.

• mölleröinen

4-vuotiaasta 1-tyypin D lapsesta kyse niin ei viitti lopettaa pistämistä.. Kysäsen lääkäriltä oisko muuta insua ku aika on kohta. Sama se aikuisille mitä pistävät muttei lapsille tarvis.

• nykyaineet hyvät

Toivottavasti kuitenkin sitten uskot sitä lääkäriä ja annat lapsellesi parhaan mahdollisen hoidon diabeteksen suhteen. Kun käytetään näitä uusia insuliineja, niin lapsesi pystyy elämään aika normaalia elämää eli ei tarvi alkaa kellon kanssa toimimaan, kun uudet lääkkeet antavat joustavuutta. Sitä ne entiset eivät antaneet, valitettavasti ja usein lapsen elämä oli sitten kaikkea muuta kuin lapsen elämää.

Siis jäitä hattuun vouhotuksissa...

• mölleröinen
        nykyaineet hyvät kirjoitti:

Toivottavasti kuitenkin sitten uskot sitä lääkäriä ja annat lapsellesi parhaan mahdollisen hoidon diabeteksen suhteen. Kun käytetään näitä uusia insuliineja, niin lapsesi pystyy elämään aika normaalia elämää eli ei tarvi alkaa kellon kanssa toimimaan, kun uudet lääkkeet antavat joustavuutta. Sitä ne entiset eivät antaneet, valitettavasti ja usein lapsen elämä oli sitten kaikkea muuta kuin lapsen elämää.

Siis jäitä hattuun vouhotuksissa...

Miksi jäitä hattuun? En vouhota vaan kysyin asiaa.. Toivottavasti tämä lääkäri voisi tarjota toista insua.

• .........
        mölleröinen kirjoitti:

Miksi jäitä hattuun? En vouhota vaan kysyin asiaa.. Toivottavasti tämä lääkäri voisi tarjota toista insua.

Kaikissa insuliineissa taitaa olla säilöntäaineita että ne olisivat käyttökelpoisia kotikäytössä.

• ohhohhhh

4-vuotias lapsi? Sanoisin, että sama se, jos joku aikuinen itseensä kokeilee mitä vaan, mutta lapsen kyseessä ollen on kyllä pelattava varman päälle. Tulee tunne, että kysyjä ei oikein vielä tiedä millaisen sairauden kanssa hän ja lapsi ovat tekemisissä.

• älä hepuloi

,,,,,Tulee tunne, että kysyjä ei oikein vielä tiedä millaisen sairauden kanssa hän ja lapsi ovat tekemisissä.,,,,,

Miksi sinä saat hepulin jos joku kyselee lisäaineetonta insuliinia. Et varmaankaan ole vielä kuullut mitä sikalunssarokotteen lisäaine tehoste on saanut aikaan.
        Luuletko sinä, että putkenavaaja on ihmiselle haitatonta? Jos niin luulet niin vetäise sitä pullollinen naamaasi niin näet.

• mölleröinen
        älä hepuloi kirjoitti:

,,,,,Tulee tunne, että kysyjä ei oikein vielä tiedä millaisen sairauden kanssa hän ja lapsi ovat tekemisissä.,,,,,

Miksi sinä saat hepulin jos joku kyselee lisäaineetonta insuliinia. Et varmaankaan ole vielä kuullut mitä sikalunssarokotteen lisäaine tehoste on saanut aikaan.
        Luuletko sinä, että putkenavaaja on ihmiselle haitatonta? Jos niin luulet niin vetäise sitä pullollinen naamaasi niin näet.

Kiitos, edes joku ymmärtää mitä mietin! En mitä mitään hepuloi vaan mietin! Siinä on vissi ero?
        Onko kukaan edes lukenut mitä kysyin?
        Onko muuta insuliini vaihtoehtoa? Nyt käytössä levemir ja novo rapid.
        Minä mitään kokeile. Kyllä minä tiedän mikä sairaus on kyseessä. Pistän kaikken tarvittavan insuliinin.
        Harmittelen sitä mitä muuta niissä insuliineissä on jotka voi vahingoittaa muuta elimistöä. Ruoka meillä on lisäaineetonta mutta harmi että lääkkeessä on.

• miettiä saa...
        mölleröinen kirjoitti:

Kiitos, edes joku ymmärtää mitä mietin! En mitä mitään hepuloi vaan mietin! Siinä on vissi ero?
        Minä mitään kokeile. Kyllä minä tiedän mikä sairaus on kyseessä. Pistän kaikken tarvittavan insuliinin.
        Harmittelen sitä mitä muuta niissä insuliineissä on jotka voi vahingoittaa muuta elimistöä. Ruoka meillä on lisäaineetonta mutta harmi että lääkkeessä on.

1-tyypin diabeetikolle ei ole muuta vaihtoehtoa kuin insuliini. Se kun on elimistölle pakollinen hormoni ja kun oma haima sitä lakkaa valmistamasta, on sitä saatava ulkopuolelta.

Sikäli yksinkertainen asia.

Toki nykyään jo haimojakin siirretään, Suomessakin, mutta sillon sitä vasta ollaankin "lisäainekierteessä", siis lääkityskierteessä kaikkien hyljinnänestolääkkeiden kanssa.

Ja nyt minä kyllä sekosin, olen kulenut aloitusviestisi ja siinä kuvittelin sinun etsivän lisäaineettomia insuliineja. Nyt kyselet onko muita vaihtoehtoja kuin insuliini... Laajensitko ihan vähän aihetta ;)

Minä muuten olen kuullut, että jotkut voivat esim. Levemiristä saada iho-oireita. Mitä muuta osaa elimistöstä olet kuullut insuliinin vahingoittavan?

• mölleröinen
        miettiä saa... kirjoitti:

1-tyypin diabeetikolle ei ole muuta vaihtoehtoa kuin insuliini. Se kun on elimistölle pakollinen hormoni ja kun oma haima sitä lakkaa valmistamasta, on sitä saatava ulkopuolelta.

Toki nykyään jo haimojakin siirretään, Suomessakin, mutta sillon sitä vasta ollaankin "lisäainekierteessä", siis lääkityskierteessä kaikkien hyljinnänestolääkkeiden kanssa.

Ja nyt minä kyllä sekosin, olen kulenut aloitusviestisi ja siinä kuvittelin sinun etsivän lisäaineettomia insuliineja. Nyt kyselet onko muita vaihtoehtoja kuin insuliini... Laajensitko ihan vähän aihetta ;)

Minä muuten olen kuullut, että jotkut voivat esim. Levemiristä saada iho-oireita. Mitä muuta osaa elimistöstä olet kuullut insuliinin vahingoittavan?

Haima lopettaa toimintansa kyllä tiedän sen. Pakko hoitaa insuliinillä kyllä.
        Olisiko muun merkkistä insuliiniä saatavilla? Joka ei sisältäisi hassuja säilöntäaineita jotka ei kuulu minusta ihmiskehoon esim, fenoli tai se putkenavaaja.
        Lisäaineet aiheuttaa ihottumaa ruokavaliossa hänellä.. Ja insukin välillä karheuttaa ja punoituttaa ihon.

Tootakai minä lapselle parasta hoitoa haluan ja normaalia elämää siksi kysynkin vaihtoehtois insuliineistä.
        Onko kellään tietoa siitä eläinperäsestä insusta?

• mölleröinen
        miettiä saa... kirjoitti:

Niin ei se insuliini vahingoita vaan ne säilöntä aineet kauhistuttaa. En ole kuullut mutta kun miettii liitännäissairauksia..

Fenoli ärsyttää ja syövyttää ihoa ja limakalvoja. Se voi tunkeutua ihon läpi elimistöön, missä se vaikuttaa hermomyrkkynä. Se aiheuttaa ihottumaa, vaikuttaa keskushermostoon ja vaurioittaa maksaa sekä munuaisia.

http://ekoodit.fi/E650/ tuota on.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Natriumhydroksidi

Kyllä minusta on hurja tuommoisia lukea. Vaikka onkin vain mitättömiä määriä mutta kun joka päivä pistetään monesti päivässä.

• ....
        mölleröinen kirjoitti:

Niin ei se insuliini vahingoita vaan ne säilöntä aineet kauhistuttaa. En ole kuullut mutta kun miettii liitännäissairauksia..

http://ekoodit.fi/E650/ tuota on.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Natriumhydroksidi

Kyllä minusta on hurja tuommoisia lukea. Vaikka onkin vain mitättömiä määriä mutta kun joka päivä pistetään monesti päivässä.

Vaikka sitä "putkenavaajaa" onkin (mitättömän pieni määrä) insuliinissa ja sitä pistetään monesti päivässä, se ei kerry vaan todennäköisesti ehtii poistua virtsan mukana ennen seuraavaa pistosta.

Eiköhän nämä säilymistä parantavat lisäaineet ole määritelty ja testattu sen mukaisesti ettei niistä ole vaaraa ihmisille.

Erilaisia insuliinien myyntinimiä löydy lääketietoluetteloista (löytyy myös netistä) ja sitä kautta kunkin merkin lisäaineet. Olen melkoisen varma ettei löydy yhtään lisäaineetonta insuliinia. Käyttämässäni Lantuksessakin näyttää olevan tuota "putkenavaajaa" (natriumhydroksidia), määrästä ei puhuta mitään.

• ....
        .... kirjoitti:

Vaikka sitä "putkenavaajaa" onkin (mitättömän pieni määrä) insuliinissa ja sitä pistetään monesti päivässä, se ei kerry vaan todennäköisesti ehtii poistua virtsan mukana ennen seuraavaa pistosta.

Eiköhän nämä säilymistä parantavat lisäaineet ole määritelty ja testattu sen mukaisesti ettei niistä ole vaaraa ihmisille.

Erilaisia insuliinien myyntinimiä löydy lääketietoluetteloista (löytyy myös netistä) ja sitä kautta kunkin merkin lisäaineet. Olen melkoisen varma ettei löydy yhtään lisäaineetonta insuliinia. Käyttämässäni Lantuksessakin näyttää olevan tuota "putkenavaajaa" (natriumhydroksidia), määrästä ei puhuta mitään.

Kaivelin pikaisesti ainoan Suomessa tiettävästi myytävän eläininsuliinin (Hypurin Bovine Lente) lisäaineluettelon:

6.1 Apuaineet

Natriumkloridi
        Natriumasetaatti
        Metyyliparahydroksibentsoaattia
        Sinkkioksidi
        Vesi injektioita varten
        Suolahappo
        Natriumhydroksidi

Eli siellä se "putkenavaajakin" on mukana. Insuliinityyppi ei vaikuta tässä mielessä miten lääke on valmistettu.

• mölleröinen
        .... kirjoitti:

Kiitos asiasllisesta vastauksesta :) Tämä sairaus on niin uusi meille että en ole perehtynyt niin mutta ajatellu kyllä paljon asioita! Edelleen odotan ensimmäistä lääkäri käyntiä sairastumisen jälkeen. Niin paljon kysymyksiä jo mielessä..

• tuo edellinen
        mölleröinen kirjoitti:

,,,,En mitä mitään hepuloi vaan mietin! Siinä on vissi ero?,,,,,

Hei Mölleröinen, en minä viestiäni sinulle kirjoittanutkaanenkä hepuloinnilla sinua tarkoittanut koska kyselet ihan oikeaa asiaa. Vaan noille toisille, jotka känisevät sinulle ikään kuin olisit jotenkin heitä henkilökohtaisesti loukannut hakiessasi lisäaineetonta insua.

• mölleröinen
        tuo edellinen kirjoitti:

,,,,En mitä mitään hepuloi vaan mietin! Siinä on vissi ero?,,,,,

Hei Mölleröinen, en minä viestiäni sinulle kirjoittanutkaanenkä hepuloinnilla sinua tarkoittanut koska kyselet ihan oikeaa asiaa. Vaan noille toisille, jotka känisevät sinulle ikään kuin olisit jotenkin heitä henkilökohtaisesti loukannut hakiessasi lisäaineetonta insua.

Joo mie hoksasin väärän sanan laitoin siihen.. :/ Mun moka, tiesin ettet mulle tarkottanu.
        Ekaa kertaa tänne kirjotan niin porukka vaan kettuilee ja vääristelee asioita. Kyllä tais olla viiminen kerta..

• Pilkun****
        mölleröinen kirjoitti:

Joo mie hoksasin väärän sanan laitoin siihen.. :/ Mun moka, tiesin ettet mulle tarkottanu.
        Ekaa kertaa tänne kirjotan niin porukka vaan kettuilee ja vääristelee asioita. Kyllä tais olla viiminen kerta..

Täällä on näitä pilkuntarkkoja paasaajia jotka kyllä tarttuu pieninpäänkin sanaan jos se on heidän mielestään väärin. Taitaa olla näitä Diabetesliiton nettisivuilta karkoitettuja.

• mölleröinen

Ei putkenavaajaa vaan ainetta jota käytetään myös putkenavaajassa. Anteeksi väärin muistin ja kirjoitin! :O

• AnuD1

Hei mölleröinen, tässä muutama kannustuksen ja lohdutuksen sana sinulle ja teidän pallerollenne. Olen itse nyt 47 v äiti ja sairastuin itse 5-vuotiaana vuonna 1970.
        Tuolloin ennusteena oli, että sokeudun 20 vuotiaana ja en voi saada omia lapsia!

Olen edelleen hyvässä kunnossa ja näen ja työelämässä. Jotakin pientä lähinnä hermojuttuja käsissä on. mútta eivät vaikuta elämänlaatuun. Itse olen miettynyt nyt tuota asiaa, että kerääntyykö insuliinin lisäaineet elimistöön ja miten ne mahdollisesti vaikuttaisivat? Vastausta en taida mistään saada.
        Tsemppiä koko tiedän perheelle ja muistakaa kaikki elää kuitenkin täyttä elämää.
        Anu

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      89
      2138
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1786
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      177
      1329
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      231
      803
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      742
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      721
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      60
      720
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      210
      616
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      577
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      42
      532
    Aihe