Hei
Huomasin kun 1990 luvulla luin kaikki terveyskirjat kirjastosta
ja samalla kaikki keittokirjatkin että kun tarpeeksi lukee oppii näkemään mikä on tutkittua tietoa ja mikä muuten voisi olla järkevää ilman tutkimuksiakin, että myös sen mitä tehdään kirjoja vasten parempia tietoja ja pääasiassa myyntiä silmälläpitäen.
"Kultainen keskitie" löytyy kun paljon lukee, tulee näkemys.
Istuin kerran kirjastossa laskukoneen kanssa käsikirjaston puolella laskemassa mitä saan ravinteita mg tarkkuudella kuukaudessa.
Ravinto on yllättävän ravintoköyhää eikä kukaan pysty syömään niin paljon ja suunnittelemaan syömisensä niin tarkasti että saisi kaiken suositellun määrän ravinteita.
Terveystohtorien kirjoja kannattaa lukea. Terveyskeskuslääkäri on koulutettu hoitamaan pillereillä sairauksia, eivät syömisistä "mitään" ymmärrä.
Ruotsalainen terveystohtori puhui täsmälleen samoin kuin M.Tolonen suomessa, Tolosen pillerikauppa ei vaikuta hänen lääkärinmoraaliinsa.
Minusta monivitamiinivitamiinipilleri /vrk pitäisi olla kansalaisvelvollisuus. Lisäravinteet voivat olla hyvinkin suuria mitä voi syödä.
Ainoa riski on runsaan kalsiumin ja D-vitamiinin käyttö yhdessä, se voi suurina annoksina yhdessä kalkkeuttaa sisäelimiä ja aiheuttaa sairauden en muusta sairauden nimeä. Osteoporoosia torjuvat ja hoitavat ihmiset ovat riskiryhmä D vitamiinin ja kalkin yhtäaikaisessa käytössä. Turvallinen määrä kannattaa tarkistaa. Muuten rasvaliukoisiakin vitamiineja voi ottaa aika isoja annoksia.
Karppaaminen ja Atkinsin dieetti kuuluu minusta selkeästi huuhaan sarjaan.
Lähestyn asiaa sitä kautta että elimistö muuttaa hiilihydraatit rasvaksi eli energiaksi.
Kasviöljy on 100% rasvaa eli energiaa ja voikin jotakin 98 % muistaakseni.
Mitä järkeä on kehottaa ihmisiä nauttimaan energiansa öljynä ja eläinrasvoina leivän, puuron, pastan yms sijasta ?!
Mitä järkeä ?
En löydä mitään järkevää perustelua. Minusta viisaamaa syödä leipää, puuria ja pastaa ym kuin rasvaa.
En ole kuitenkaan ainuttakaan karppaamisen ja atkinsin kirjaa lukenut, lehtiartikkeileita joitakin.
Ihmisen makuaisti hellii kaikkea mihin liittyy riskejä ja mikä sairastuttaa pidemmän päälle suurina annoksina.
Eläinrasva, sokeri, kahvi, alkoholi, niin se vaan on että suomalaisen suussa maistuu.
Kun ihminen tulee tietoiseksi terveysasiosta ja kunnioittaa niitä ihmisen mielihalut ohjautuvat nauttimaan siitä mikä tuntuu terveelliseltä.
yst. jari
Karppaminen
6
125
Vastaukset
Lisäys;
Kun luin M. Tolosen kirjoja ihmettelin niitä määriä mitä lisäravinteita suositellaan.
Siksi halusin lukea jonkun muunkin terveystohtorin kirjoja tarkistaakseni asiaa lisäravinteiden suhteen, niiden määrien suhteen ja ruotasalainen terveystohtori puhui täsmälleen samoista määristä kuin Tolonen suomessa.
Siitä siis johtopäätös ettei Tolosen lisäravinnekauppa hetkauta lääkärinmoraalia ja -vastuuta Tolosen kohdalla, kyllä se ihan terveydeksi on ja ohjeustus määrien suhteen kuin muutkin terveystohtorit puhuvat täsmälleen samoin.
Itsekin käytän kylmäpuristettua extra vorgin rypsiöljyä, Möllerin kalanmaksaöljyä, karnosiinia, ubikinonia, Bodyflex niveliin, B- votamiini, monivitamiini, C- vitamiini, mangnesium ja piimaata. Nyt vuoden päivät sinkkiäkin.
Nuo olen laskenut keski-ikäiselle miehelle sopivaksi jatkuvaan käyttöön. C- vitamiinia syön 2500 mg /vrk.
Lisäksi 500 g porkkanoita, iso lautasellinen hedelmiä aamiaiseksi, pähkinöitä, 1 dl tomaattiketsuppia lykopeenin vuoksi, ja 1-2 mukia soijamaitoa/vrk.
Kasvatan vehnänorasta ja vehnänorasmyllyllä aamulla tyhjään vatsaan vitaaliaineita siitä.
Tuossa minun terveysniksini lakto-ovo-vegetaristin ja osittain joskus semivegetaristin ruokavaliolla pääasiassa.
Kesällä voin 2-12 grillimakkaraakin syödä, ei vahingoita terveyttä niin pienet määrät grillimakkaroita, heh.
Ruokakassiiin ei makkaran pidä kuulua jokapäiväisenä minun mielestäni.
Minä olen kaiken ruokaremonttini tehnyt 1990 ja kokonaan kaupunkini kirjastojen kaikki terveyskirjat lukeneena.
Minulla ei mitään tietoa olut missä kotikaupungissani sijaitsee Adventtikirkko.
Adventtikirkko on ollut uranuurtaja ihmisten hoitamisessa ruokavalioilla ja luontaislääkityksellä. Kirkon terevyslaitokset olivat markkinajohtaja 1800 luvulla ja 1900 luvun alussa niin ainakin aatteissa alalla.
Nykysin kirkko tietysti on jäänyt jalkoihin alalla eikä se ole kirkon ydintehtävä ei saa ollakaan, mutta sairaaloita ja hoitoloita on ympäri maailmaa humanitaarisistä syistä.
Adventtikirkon terveyskurssilla voi saada yksinkertaiset tiedot itsehoitoon mitä tulee ravintoon ja elämäntapoihin.
Jumalanpalvelusleämään ja uskoon ei asia kuulu.
On aina muistettava että kirkon terveyskasvatus on ollut a,lunperin idenana kokonaisen Jumalan kansan ravintotottomuksiin vaikuttaminen vain siksi että lopun aikana on eläinsairauksia ja saastumista jolloin ALUEITTAIN joudutaan ruoka-aineita hylkäämään.
Vegaani- aate on lähinnä nuoren ääriaktivistiluonnonsuojeluun liittyvä, ei se uskoon kuulu eikä syömiset sinänsäkään uskoon kuulu.
Ellen G White itse oli aivan ilmeisesti lakto-ovo-vegetaristi ja ehkä hiukan semivegetaristi.
yst. jari- Pyyhi suupielet
Lol, syötkö tuon ketsupin lusikalla, vai kikitkö suoraan pullosta
- Guzzimies
" En ole kuitenkaan ainuttakaan karppaamiseen ja atkinsin kirjaa lukenut,lehtiartikkeleita joitakin".
Suosittelisin Andreas Eenfeldt: Ruokavallankumous,Helja Suuronen-Geib:Kivikautinen ruokavalio,Uffe Ravnskov:Kolesterolimyytti.
Voisi avartaa hieman katsantokantaa.
Antti Heikkilä puhuu paljon oikeaa asiaa mutta ärsyttää monia.Ja jos kestät kovaa tekstiä .googletappa koltta.- Guzzimies
"Karppaaminen ja Atkinsin dietti kuuluu minusta huuhaa sarjaan" Perustele.Puhut sillä varmuudella mitä tietämättömyys antaa.Otatko kaikn muunkin tiedon asiaan liittyen iltapäivälehdistä?
Guzzimies kirjoitti:
"Karppaaminen ja Atkinsin dietti kuuluu minusta huuhaa sarjaan" Perustele.Puhut sillä varmuudella mitä tietämättömyys antaa.Otatko kaikn muunkin tiedon asiaan liittyen iltapäivälehdistä?
Kerroin lukeneeni kaupungin kirjastoista joka ainoan terveyttä käsittelevän kirjan, mutta 1990 luvulla. Puhun totta.
Kun lukee tarpeeksi sellaisia näkee tutkitun tiedon mitä voi pitää varmuudella hyvänä ja lisäksi tulee näkemys arvioida.
Alan kirjallisuutta on tehty myyntitarkoitusmielessäkin.
Lisäksi löytyy sitten sellainen "mutu" arvio siihen mikä on hyvää ja mahdollisestikin ilmeistä hyvää ja totta sellaisestakin mitä ei ole niin tutkittu, esim. luontaislääkinnän parissa.
Perustelen Karppaamisen huuhaata sellaisella asialla että;
Lähdemme siitä että hiilihydraatit ovat energiaa. Elimistö muuttaa hiilihydraatit rasvaksi eli 100% energiaksi.
En tarkalleen tiedä hyötysuhdetta.
Sitten ajatellaan puhdas rasva jota karppaamisessa saa sitten syödä vapaasti eikö vain ?
Mitä rasva on ?
Rasva on esim. kasviöljy 100% energiaa ja voikin lähes 100% energiaa.
Kysymys nyt on valinnasta missä muodossa rasvan eli energian tahtoo ja haluaa.
Minä en löydä mitään rationaalisesti perusteltua syytä että ihmisen pitäisi hiilihydraattien sijasta valita rasvan syöminen ?!
Löydätkö Sinä mitään viisasta asiassa ?
Minä en löydä mitään rationaalista ja hyvää asiassa.
Minä pidän puuron ja leivän syömistä edelleenkin viisaampana kuin rasvan syömisen.
Eläinrasvat minä lopetin 1990 luvulla.
Syy: Tuudyttyneet rasvahapot jotka kertyvt kolesterolina verisuonistoon. > Sydän ja verisuonisairaudet.
Kylmäpuristettua kasviöljyä lorautan joka aamu tyydyttymättömien rasvahappojen vuoksi aamiaiseni päälle loraus Möllerin kalanmaksaöljyä. Aamiaiseni on iso hedelmälautanen joka aamu.
Lihassa ei ole mitään muuta ravinteita kuin valkuaista eli proteiinia. Ei mitään muuta.
Minä en näe rationaalisesti perusteltua syytä miksi ihmisen pitäisi syödä kovia rasvoja ja kieltäytyä hiilihydraateista ?!
En mitään järkevää tässäkään.
Kerron käytännön kokemukseen perustuvan asian.
Olen itse tyypiltäni hoikka tai ns "normaali"
Nurempana sai syödä vaikka hevosen joka päivä lihoamatta.
Keski-iässä jokainen on altis keskivatsaisuudelle.
Minä pysyn edelleenkin hoikkana jos pidättäydyn sokerista.
Heti jos alan hotkimaan sukaalevyn päivässä kertyy painoa 2-5 kg lisää ja heti kun jätän sukaan pois, tippuu paino ilman laihdutusta.
Laihduttaminen- jota minun ei ole koskaan tarvinnut tehdä ei ole viisasta sekään. Laihduttamisessa ihmisen elimistö
alkaa keräämään entistä herkemmin vararavintoa. "Jojo" kierre on monille tuttua ja entistä herkempi lihoaminen.
Ainoa mahdollisuus on sovittaa syöminen energialtaan sellaiseksi mitä ihminen kuluttaa.
Saa syödä kuin hevonen, mutta pitää ensin katsoa mitä hevonen syö.
Sokeri ja rasva pois. Kilo pari kertyy helposti jos latkin kasviöljyä paljon. Painoon liittyy siis aina saatu energia suhteessa kulutukseen ja enegiaa on aina rasva, sokeri ja hiilihydraatit.
yst. jariGuzzimies kirjoitti:
Lisäys;
Jos haluaa pudottaa painoa nopeammin niin kerron hyvän keinon joka on pätevä. En itse ole joutunut turvautumaan tosin.
- Aamulla kun veressä ei ole sokeria (energiaa) ja vatsassa ei ole ruokaa (enrgiaa) juoda sitten lasi vettä tai yrttiteetä ja sitten kävellylle. Rasva alkaa palamaan heti kun pitää käyttää heti vararavintoa. Niin laihduttavat painonnostajatkin kun pitää mahtua tiettyyn sarjaan. On tehokasta.
Juostakin pitää 45 minuuttia ennenkuin rasva alkaa palamaan jos laihduttaa aikoo.
Kasvikunnan tuotteissa on vitamiinit, kivennäisaineet, vitaaliaineet ja kuidut ja terveelliset tyydyttymättömät rasvat.
Lihassa on vain proteiini. Pavuista saa kaikista aina 10% proteiinia ja soijapavussa on väitetty olevan proteiinia jopa 28-31% mitä olen nähnyt ilmoitettavan.
Lihassa kovat rasvat josta paha kolesteroli.
En näe mitään rationaalisesti perusteltua syytä että ihmisen pitäisi syödä lihaa ja kieltäytyä muusta kuin joku Atkins suosittaa.
Uskokaa tai älkää, kun on ihmisen terveydestä kyse ja sellaisista sensaatioista että ihminen saisi syödä kaikkea epäterveellistä ja vielä laihtuukin, niin uskokaa tai älkää idean kehittäjä saa kirjojaan myydyksi.
Sellaista kirjallisuutta minä tapasin jonkun verran terveysalan kirjallisuudessa.
Tässä lyhyesti miksi minä ajattelen mitä ajattelen Karppaamisesta ja Atkinsin dieetistä sen lyhyen tiedon perusteella siis että perustuu lehtiartikkeleihin tietoni ja on "mutu" menetelmällä annettu. Olen perustellut miksi.
Suomessa oli paras triatlonisti mies joka ei syönyt lihaa.
Teki lenkkinsä hiilihydraateilla eli puurolla. Ohrapuuroa varsinkin. Rasvalla tankkaaminen ennen urheilusuorituksia olisi kätevää, mutta hiilihydraateissa energian saanti on tasaisempaa. Sokeri ja rasva on lyhytkestoisempia.
Minä syön puuroa kesän pyöräilymatkoilla, saa energiaa mutta ei väsähdä aterian jälkeen.
yst. jari
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh741943Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971673- 1481240
- 59688
- 201675
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6646- 55571
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako192556- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462