Kristikunta on aina viettänyt erilaisia juhlia.
Juhlista osalla on ollut jumalallinen asetus ja osa on ihmisten itsensä asettamia juhlia.
Vanhan Testamentin puolella on kaksi kohtaa jossa Jumala oli kyllästynyt ihmisten juhliin jotka eivät olleet Herran asettamia.
Kun Jumala suuttui kansan juhlintaan, oli asiayhteys aina sama; - Kansa ei ollut kuuliainen Jumalalle. Asiayhteyden voimme havaita lukemalla Raamattua ko. jakeiden ympäriltä. (Jes 1:11-20, Hoos 2:13 )
Jumala on hyväksynyt juhlien vieton vasta sitten kun kansa on sydämestään kuuliainen Jumalalle ja -uskollinen Jumalan tahdolle.
Jumala ei ole halunnut ottaa vastaan uhrejakaan ennen kuin on sopinut riidat kaikki lähimmäisensä kanssa.
Jumala ei halunnut tietenkään poistaa itse asettamiaan juhlapäiviä, ja siitä vakuuttaakin näin kysymyksessä viikottaisesta lepopäivästä; Jes 58:13-14.
Apostoli Paavali oli pahoillaan kun uskoon tulleet pitivät silmällä "päiviä, kuukausia, juhla-aikoja, ja määrävuosia." (Gal 4:8-10) Mistä siinä on kysymys? Tuohon aikaan oli runsaasti kreikkalais-roomalaisia pakanallisia juhlia. Luonnollisesti Paavali tarkoitti tässä ihmisten asettamia juhlia. (Matt 15:1-9)
"Alkeisvoimat" (Gal 4:9) olivat luontoon liittyviä palvontamenoja. Astrologia oli käytössä palvonnassa. Filosofiaankaan uskovainen ei voi turvatua pelastuksen keinoina. Juhliin liityi aina valtava määrä erilaisia ihmisten tekemiä yksityiskohtaisia määräyksiä miten juhlia tuli viettää. Jeesus ja Paavali taistelivat näitä fariseusten asettamia määräyksiä vastaan.
Nykyisinkin meillä on suuri määrä erilaisia liputus- ja uskonnollisessa mielessä vietettäviä juhlapäiviä. Ihmiset ovat nämä juhlat asettaneet itse itselleen.
On kuitenkin silloin miettittävä asioita mitä näihin juhliin liittyy uskon ja pelastuksen kannalta.
Jumalan lain asettama lepopäivä on ollut aina voimassa maailman luomisesta lähtien. Jumalan valtakunnan perustuslakikin on aina ollut voimassa. (1 Moos 2:2-3, Matt 5:17-18, Room 3:31, Luuk 16:17, 1 Kor 7:19, Jaak 2:8-13, 1 Joh 2:3-5, 3:4, 5:3, Ilm 14:12, 12:17) Laki on voimassa ajan loppuun saakka.
Voidaan sanoa että Raamatullisia jumalallisen asetuksen juhlia uuden liiton aikana ovat vain lepopäivä, sekä kristillinen kaste ja ehtoollinen ovat juhlia jotka Jeesus asetti kuolemansa ja ylösnousemuksensa muistoksi. (Matt 26:26-30, Luuk 22:14-20, Room 6:3-14, 1 Kor 11:23-29)
Juhlaa ylösnousemuksen muistoksi ei ole asetettu Raamatussa.
Uuden liiton ajalle ei ole joulusta eikä edes pääsiäisestäkään asetusta.
Kuitenkin joulua ja pääsiäistä vietetään. Juhlien vietossa on huomioitava että ne vietetään oikeassa hengessä. Juhlat sisältävät tapoja ja perinteitä joiden mielekkyyttä on jokaisen mietittävä itse. Juhlia on kalentereissa yllin kyllin monenlaista aina ihmiskunnan historiassa ollut.
Juhlien hengellisellä uskovaisella ohjaa Jumalan Henki sydämessä kuten kaikkea muutakin hengellisyyttä. (Hes 36:26-27, Hebr 8:10)
Tarkkoja säädöksiä ei voida asettaa kaikessa.
Hyvää Joulua
t. Jari
Juhla ajoista on keskusteltu;
1
52
Vastaukset 1
- epätietone
Onko Jarlaulla tällaiset juhlavalmistelut käynnissä?
http://www.youtube.com/watch?v=UgMx2F41XD0&feature=related
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa641375Moottoripyöräonnettomuus
Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää921037- 164947
Jos oikeasti haluat mies
Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.105874Uusi ruokapaikka
Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä30873Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as26834Kerro minulle totuus
Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒201772Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!
Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks47767Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu128728- 27714
Miten sinä voit?
Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua93707Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.169650- 63624
VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN
Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisikalaumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa45623Useita poliisiautoja kunnantalolla
Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.12585- 85548
On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit78530Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo187511sinulle....
Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.75497- 55497