Moi! Mulla on ongelmana että jännite ei meinaa riittää ja tarttisin ohjeita miten sitä voi nostaa.. Mun vahvistimet vie virtaa 1800W. (2x 135W @ 4ohm ja 1x 1450W @ 1ohm) 1 ohmissa subbarin vahvistimella jännite on 10.8V täysillä soittaessa, jolloin subbarin puhekelat alkavat heti haista. Oon pitänyt 4 Ohmissa enkä oo vielä saanut hajuja puhekeloista kun jännite pysyy 12.6V:ssa.
Löysin eilen youtubesta videon http://www.youtube.com/watch?v=iX9Rcq5DnKw "Big 3 Upgrade"
Onkohan tuo turvallista laitteistolle ja akulle että jännitteet nousevat 15V?
Olisiko mitään muita keinoja? toki parempi laturi olisi yksi vaihtoehto, mutta ajattelin ensin nuota johdotus systeemejä kokeilla.
Akun jännitteen nostamiseen ohjeita?
8
829
Vastaukset
...Sitä vielä että tiedän sen että akku voisi olla parempi kun mulla on Exide Premium 630A 75AH uusi akku.. Mutta nyt ei taida olla siitä kiinni koska jännitteet eivät yhtään nousseet vaikka vaihdoin tuon uuden akun.. Ennen oli 550A joku Toyotan akku.
-Kiitos!- minä vaan
Syynä jännitteen notkahteluun on yleensä 1. Liian pienet virtapiuhat 2. Huonot liitokset 3. Huono akku. Noille tehoilla saa huoletta olla jo 50mm2 kaapeli, mieluiten isompikin. Myöskään kunnon akku ei tekisia ainakaan järjestelmästä huonompaa.
- Pieni oli, 13
Olettaen että virtavehkeet on muuten kunnossa, ongelma lienee siinä että akku ei kykene antamaan riittävää virtaa ulos. Mikä on siis aivan normaalia. Kondensaattori on näitä tilanteita varten.
- minä vaan
Elkää ihmiset tuhlatko rahaa kondensaattoreihin. Hommatkaa mielummin kunnon akku. Nykyiset akut ovat jo niin pitkälle kehittyneitä että monet niistä pesevät jo kondensaattorien antaman hyödyn, myös pidemmällä aika välillä. Ensinnäkin kunnon kondensaattori mistä on jotain hyötyä maksaa pitkälle toistasataa ellei jopa ylikin, kun taas hyvän akun saa jo noin 200e panostuksella.
- Jantteri--88
Myös monesti auton oma maajohto moottorilta rungolle on aika ohkasesti mitotettu, eli lisämaa johto suoraan akulta runkoon. Myös lisäjohto laturin plussalta akulle on tarpeen, että virta siirtyy laturilta akulle tarpeeksi tehokkaasti. Ja myös se kannattaa pitää mielessä, että minkä kokoinen auton laturi on. Jos se jotain luokkaa 50Ah, kuten monessa vanhemmassa Toyotassa ainakin, niin ei ole mikään ihmekkään, että virta ei meinaa riittää. Tosin et kerro minkä ikäisesta autosta oli kyse. 90-120Ah alkaa olemaan jo riittävä jos laturin vaihdoksi menee.
- 4r423f
Viilaan pilkkua:
Laturin kokoluokka ilmoitetaan ampeereina ei ampeeritunteina. Akut ovat ampeeritunteina. Mulla on Toyota Celica -95vm ja siinä on 70A laturi, kävin kysymässä huollossa ja sanoi että ei oo saatavana tuohon autoon mitään muuta laturia. Tuo laturista akulle johto tuntui auttavan ainakin että jännite ei enää niin helposti tipu alle 12V, mutta ei nostanut maximi jännitettä yhtään. kun soittaa täysillä 1 ohmissa ja akku on latauksessa ja auto käynnissä niin hyvin näyttää riittävän virta kun 14.3V näyttää 1400W/RMS. taas ilman että akku on latauksessa niin se on siinä 12V rajoilla. Isommasta laturista siis olis ollut hyvin apua, mutta ei voi mitään ku on niin vanha tuo auto jo ettei siihen oo isompaa laturia.
- 334f
Ootko ymmärtänyt että laturi ei auta mitään kun auto on sammuksissa? Silloin on ihan sama minkä kokoinen laturi siellä on.
Kun auto on käynnissä latausjännite huitelee siellä reilussa 14 voltissa ja sammuksissa akun lepojännite on normaalisti 12,8V ja kun sitä kuormitetaan alkaa jännitteet äkisti tippumaan lähemmäs 12V. Auton ollessa käynnissä poppivehkeet saa suuren osan virrasta suoraan laturilta eikä suinkaan akulta. Akku on siinä välissä vain ikäänkuin tukemassa virransaantia.
Mittaa paljonko jännite on laturin päässä.
Mittaa paljonko jännite on akulla.
Mittaa paljonko jännite on vahvarin päässä.
Tee kaikki mittaukset samoissa olosuhteissa. Tämän jälkeen tiedät missä vaiheessa virtajärjestelmää tuo jännite notkahtaa ja tiedämme taas paljon enemmän ja voimme ehkä päätellä mikä siellä mättää.
Luulen että kun puhut , max jännitteen nostamisesta, olet ymmärtänyt jotakin väärin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole432478Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742457Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732362Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.512112Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl321857Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma821681Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko211123Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71014Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi41985Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön55874