Salaisuus

Salaisuutesi tähden
korvasta korvaan
kaikkien hyvien ominaisuuksiesi
viisi erilaista summaa,
lähtöön ojentuva nilkka:

äkillinen viesti
sormissa värisevä
yölliseen tapaamiseen houkuttava,
tuulessa heiluva viitta.

Tämän verran itäistä kauneutta
sen hallittua syvyyttä:

nurkassa harppu ja gobeliini
iltojen hiljaiset työt
vaatteissa kirkkomme tuoksu.

7

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tsau.

      vastaruno joka taas tästä upeasta runostasi syntyi minun päässäni: Kiitos tuosta ajatuksesta ja tunnelmasta. Ja anteeksi että, "lainaan" tunnelmaasi kauniista runostasi...

      Ripustin ikkunaan,
      tumman punaisen.
      tumman viinin...
      verhot jotka ulottuvat
      lattiaan saakka. Niiden pinnalla
      hienon hienot koristeellistteelliset kuviot..

      Vanhanaikaiset sanot...
      mutta, annat niiden jäädä...

      Teetin pöydällämme liinan...
      Globeliinikankankaasta paksusta..ja pehmeästä.
      Niin tummasta kankaasta koristeet
      siinä kanssa ovat kultakäärmein
      tehdyt...

      Vanhanaikaiset sanot
      mutta, annat sen jäädä...

      Katso...tämän liinan päälle
      asetan toisen.
      Silkkisen kultaisen ystävän antaman..

      tämän päälle maljakon...
      jossa tummanpunaiset lähes
      liilaan taittuvat neilikat...lasimaljaan
      joka on jo vanha..mutta läpikuultavan
      vihreä...

      ja kynttilät jotka ovat valkoiset...
      näihin tuttuihin jalkoihin lasisiin
      Yön sinisiin.....

      Tulkoon Joulu...
      Annat kaiken jäädä paikoilleen..

      Teet niinkuin itse haluat..sanot.
      Silmissäsi vanha viisaus ja lempeys..
      vain minulle puhuvat..rakkaudesta kertovat..

      Ja minä haluan...

      Haluan kertoa sinulle...pysyköön
      aika nyt paikallaan.
      Antakoon aika meidän käärityä
      tähän pehmeään hämyyn.. ja vanhaan
      tunnelmaan..kuin hellien..meitä.

      Vain pienen kultaisten lankojen
      välkähtiä hetken..tämän talven yli...

      Kynttilän pehmeässä valossa. Iltaisin..

      Muuta, en pyydä...en odota.

      Saan tarttua vielä lämpöiseen käteesi..

      Eikö se riitä. Tässähän on kaikki ja nyt..



      Tsau:Friidu

      • Kiitos Friidu:) Tuo ansiokas runosi olisi toiminut sellaisenaankin omassa aloituksessaan, minun mielestäni. Vahva, kotoinen tunnelma.

        Tästä runostani olen aika iloinen, yhdistelty erilaisia mielessä pyörineitä juttuja.. pari kuukautta seitten katselin Teemalta Rossinin Veijarikreivi-oopperaa, jonka eräässä kohtauksessa ritari kertoili tutkimusmatkastaan naisten asuttamaan linnaan: "Millaista siellä oli?" "Nurkassa oli harppu ja gobeliini".. halusin saada tämän kuvan johonkin runoon ujutettua.. kun viimein viime viikolla luin: "Teille on annettu Jumalan valtakunnan salaisuus, mutta noille ulkopuolella oleville kaikki tulee vertauksissa" (Mark. 4:11). Hypin tasajalkaa, sillä tiesin että tässä se on: yhdistävä linkki on salaisuus, tähän sopivat harput ja gobeliinit.


      • Vastaan tarkoituksella tähän paikkaan, kun samalla vastaan kahteen runoon :). Kiitokset!

        Ehkä jonakin päivänä osallistun runoiluunne. Tyylin muutos voi järkyttää kanssarunoilijoita.


      • brutsparklingwine kirjoitti:

        Vastaan tarkoituksella tähän paikkaan, kun samalla vastaan kahteen runoon :). Kiitokset!

        Ehkä jonakin päivänä osallistun runoiluunne. Tyylin muutos voi järkyttää kanssarunoilijoita.

        Yritetään.. Onnellista Uutta Vuotta 2012!

        -----------



        Vuosi 2012 saapuu sinisen
        hetken loistossa. Luoden
        lumihiutaleen kepeyden
        alkavalle vuodelle.

        Puhuri puuskassaan vie
        edellisen vuoden harmit.

        Ajatukset kirjoitetaan jatkossa
        pronssinsävyisin kirjaimin. Teot
        loistavat kristallin kirkkaudella.


      • brutsparklingwine kirjoitti:

        Yritetään.. Onnellista Uutta Vuotta 2012!

        -----------



        Vuosi 2012 saapuu sinisen
        hetken loistossa. Luoden
        lumihiutaleen kepeyden
        alkavalle vuodelle.

        Puhuri puuskassaan vie
        edellisen vuoden harmit.

        Ajatukset kirjoitetaan jatkossa
        pronssinsävyisin kirjaimin. Teot
        loistavat kristallin kirkkaudella.

        No niin:) Tämä on nyt kuitenkin ehkä enemmän näköistäsi kuin verrata itseään tonttuun.. kepeys, puhuri ja loistavat teot; kyllä näistä sinut tunnistaa! (Sivumenosattumana mainitsen, että tästä tietämättä kirjoitin eilen runonrunkoa, jossa mainittiin "pohjoisen puhuri".)

        Teot loistavat kristallin kirkkaudella.. pidän tuosta oikeasti, mielestäni käyttökelpoinen arkipäivän elämään.. joka aamu aloitan päivän tunnustuksella, jossa kuvaillaan tulevaa menestyksen päivää.. mahdollisimman superlatiivisin termein tietysti. On tärkeää, että sanat eivät jää vain pöytälaatikkoon pölyttymään.

        Öö.. runostani vielä sen verran tuli tästä mieleen tunnustaa, että alunperin tuo yksi kohta meni näin:

        "kaikkien hyvien ominaisuuksieNI
        viisi erilaista summaa"

        ..mutta sitten ajattelin etten kehtaakaan laittaa..onhan toki muissakin ihmisissä paljon hyvää..

        Onnellista Uutta Vuotta!


      • desantnik kirjoitti:

        No niin:) Tämä on nyt kuitenkin ehkä enemmän näköistäsi kuin verrata itseään tonttuun.. kepeys, puhuri ja loistavat teot; kyllä näistä sinut tunnistaa! (Sivumenosattumana mainitsen, että tästä tietämättä kirjoitin eilen runonrunkoa, jossa mainittiin "pohjoisen puhuri".)

        Teot loistavat kristallin kirkkaudella.. pidän tuosta oikeasti, mielestäni käyttökelpoinen arkipäivän elämään.. joka aamu aloitan päivän tunnustuksella, jossa kuvaillaan tulevaa menestyksen päivää.. mahdollisimman superlatiivisin termein tietysti. On tärkeää, että sanat eivät jää vain pöytälaatikkoon pölyttymään.

        Öö.. runostani vielä sen verran tuli tästä mieleen tunnustaa, että alunperin tuo yksi kohta meni näin:

        "kaikkien hyvien ominaisuuksieNI
        viisi erilaista summaa"

        ..mutta sitten ajattelin etten kehtaakaan laittaa..onhan toki muissakin ihmisissä paljon hyvää..

        Onnellista Uutta Vuotta!

        Harvoista ihmisistä voin sanoa, että voin ottaa oppia heistä. Tuon aamuisen itsensä sprarrauksen ja itsentunnon vaalimisen voisin omaksua sinulta :).

        Luulen, että suurin ongelmani on kasvatukseni. Tuossa kasvatuksessa minut on tasapäistetty. Kumma kyllä.. sama kasvatus ei ole latistanut siskojani. Ehkä luonteessani on jonkin verran jo lapsesta asti kehiteltyä marttyyriutta.


      • brutsparklingwine kirjoitti:

        Harvoista ihmisistä voin sanoa, että voin ottaa oppia heistä. Tuon aamuisen itsensä sprarrauksen ja itsentunnon vaalimisen voisin omaksua sinulta :).

        Luulen, että suurin ongelmani on kasvatukseni. Tuossa kasvatuksessa minut on tasapäistetty. Kumma kyllä.. sama kasvatus ei ole latistanut siskojani. Ehkä luonteessani on jonkin verran jo lapsesta asti kehiteltyä marttyyriutta.

        En minäkään sitä itse ole keksinyt, mutta en käyttäisi sitä ellei se toimisi:)

        Mysteeri, miten samantapainen kasvatus voi vaikuttaa niin eri tavoin ihmisiin.. tai ehkä se vain ilmenee eri tavoin, esim. toisesta tulee työnarkomaani ja toisesta anorektikko. Epävakaisista oloista voi kasvaa toisaalta täydellisen tasapainoisia ihmisiä toisaalta. Pienet säröt luonteessa eivät mainittavasti näy normaalielämässä.

        Onneksi meillä on elinikäisen oppimisen mahdollisuus ja tilaisuus myös muuttua. Päästä eroon ominaisuuksista, joita emme halua ja vahvistaa toivottuja ominaisuuksia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1091
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      136
      979
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      305
      782
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      589
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe