11 vuotta eikä vieläkään helpota

puolet elämästä

Menetin äitini 11 vuotta sitten (olin itse 10 vuotias) syöpään, enkä ole vieläkään päässyt asiasta yli. Äiti sairasti pitkään, mutta minulle ei missään vaiheessa kerrottu, kuinka vakava tilanne oli. Odotin vain koko ajan, että äiti pääsee pian kotiin. Äidin poismenoa en käsitellyt silloin kun se oli "ajankohtainen", en saanut ammattiapua tai tukea sukulaisilta. Kukaan ei kysynyt miten voit. Jouduin jopa menemään normaalisti kouluun seuraavana päivänä, aivan kuin mitään ei olisi tapahtunut. Nyt omien opintojeni myötä olen tajunnut, että käyttäydyin niin neutraalisti, että kaikki luulivat minun päässeen asiasta yli. Juuri näin lapsi toimii ja jää siksi usein yksin.
En puhunut asiasta kenellekkään kahdeksaan vuoteen. Vasta viime kesänä luin kirjoja, jotka käsittelevät surutyötä. Sisälläni on kuitenkin suuri määrä ahdistusta ja pahaa oloa, äidin kaipuuta, joka ei lähde pois.

Mikä auttaisi? :(

3

250

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jk

mene sururyhmään

• Ehkä apua

Keskustele isäsi, sukulaistesi yms. kanssa jotka tunsivat äitisi.
      Saattaa tuntua alussa pahalta puhua äidistäsi mutta siitä ne patoutumat alkavat purkautua ja alat suhtautua normaalisti asiaan, eli pääset pahimman yli.

Muistelkaa äitiänne.

• ei pääty koskaan

Et ole käsitellyt asiaa silloin. Tuttu juttu.

Isäni kuoli 15vuotta sitten, enkä ole montaa päivää ollut ajattelematta asiaa. Tiedän että jotain on jäänyt käymättä läpi ja olen oireillut masennuksella useita kertoja. Tähän sanotaan aina että "sun pitää mennä psykologille". Jotenkin se on aivan mahdottoman vaikeaa. En pysty tai uskalla. Kävin kyllä pari kertaa mutta olen oppinut vuosien varrella kätkemään asiat ja näyttelemään että menee hyvin ja silloinkin todettiin että no eihän tässä mitään ole. Toisaalta tiesin että olisi ollut käsiteltävää. Itsekin olin ihan teinipoika isäni kuollessa.

Väistelen asiaa siis vieläkin, enkä osaa tai pysty puhumaan siitä kunnolla. Vain pari kertaa on tullut aivan käsittämättömän musertava suru läpi, jota ei ole voinut pidättää. Siis sellainen aivan hallitsematon itku ja purkaus, joka on sitten kestänyt oman aikansa, ehkä puolisen tuntia. Sitten taas elämä jatkuu samalla tavalla.
      Muutamia kertoja joku asiasta tietämätön on ohimennen ottanut esille jonkun asian, joka on jotenkin liittynyt tapahtuneeseen, tai olen ollut lähellä sitä tilannetta, että menetykseni olisi paljastunut (onpa tyhmän kuuloista), ja olen siinä tilanteessa mennyt jonkinlaiseen defenssitilaan, jossa täysin automaattisesti olen nopeasti kääntänyt puheen pois aiheesta tai jotenkin kieltänyt tietämästä sellaisesta asiasta mitään. Siis kyseessä on sellainen tunne, että hetkeksi muutun kuin joksikin robotiksi, enkä pysty sitä edes estämään. Tuoksi ajaksi tuntuu aikakin jotenkin hidastuvan ja karvat nousee pystyyn. Muistuttaa hieman paniikkikohtausta, joita minulla on myös joskus ollut.

Itsekin olen lukenut aiheesta kirjoja hiljattain, ja saanut niistä jotain irti. En kuitenkaan ole päässyt kunnolla eteenpäin. Usein on unettomuutta, kuten nytkin heräsin aamuyöstä ajattelemaan asioita, ja kurkussa kuristava tunne.

Että näinkin kurjasti voi asiat olla. Sentään pystyn tänne kirjoittamaan anonyymisti. Tätä tapahtuukin aamuyön yksinäisinä tunteina :)

Elän joka tapauksessa täyttä elämää, naimisissa ja työelämässä. Raskas kuorma on vain mukana. Ilmeisesti ikuisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      89
      2138
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1786
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      177
      1329
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      234
      801
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      732
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      721
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      60
      720
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      608
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      577
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      40
      530
    Aihe