Mihin perustuu kirkon vauvakaste?

Perusteita tutkien

Onko se osoitettavissa Jumalan sanasta?

86

140

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ev. lut.

      Ev. lut. kirkon kristillinen kaste perustuu Uuteen testamenttiin.

      • Valehtelet Ev.lut

        Korro missä kohden Uudessa testamentissa vauvoja kastetaan ja kehoitetaan kastamaan?


      • Ev. lut.
        Valehtelet Ev.lut kirjoitti:

        Korro missä kohden Uudessa testamentissa vauvoja kastetaan ja kehoitetaan kastamaan?

        Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi! Kristillinen kaste kuuluu kaikille kansoille eli "Kastakaa kaikki kansat Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa..."

        Perhekunnittain kastettiin Uudessa testamentissa perheen päämiehen tullessa Kristukseen uskovaksi, eikä eroteltu iän mukaan ketään. Perhekuntiin kuului silloin monenlaista väkeä vauvasta vaariin, orjat ja vapaat ym.

        Käytäntö oli juutalaisuudessa että kahdeksan päivän ikäiset poika -vauvat ympärileikattiin, joten sitä nuorempia tuskin kastettiinkaan.


      • Heh, heh, heh...
        Ev. lut. kirjoitti:

        Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi! Kristillinen kaste kuuluu kaikille kansoille eli "Kastakaa kaikki kansat Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa..."

        Perhekunnittain kastettiin Uudessa testamentissa perheen päämiehen tullessa Kristukseen uskovaksi, eikä eroteltu iän mukaan ketään. Perhekuntiin kuului silloin monenlaista väkeä vauvasta vaariin, orjat ja vapaat ym.

        Käytäntö oli juutalaisuudessa että kahdeksan päivän ikäiset poika -vauvat ympärileikattiin, joten sitä nuorempia tuskin kastettiinkaan.

        Ei todista mitään vauvakasteen puolesta. Näyttö puuttuu.


    • tuikkiva#

      Minä kyllä sanoisin :) että uusimpien tutkimusten valossa :) tästä asiasta ollaan aika montaa eri mieltä :) Olemme koko ajan tutkimassa lisää uusia tutkimuksia ja uskomme että sieltä kyllä koko ajan löytyy lisää uusia valaisevia seikkoja :)

      iloa ja valoa sulle :)

      • Ihan tutkilla

        Tutkailu vai tutkahteluko on pääaiheesi teologina?


    • Hei, Tästä aiheesta on keskusteltu tällä palstalla runsaasti ennenkin. Koetan etsiskellä aiheeseen liittyviä vastauksiamme linkitettäväksi tähän.

      Sanna Husso, pappi

      • Josko kerkiät

        Jos vauvakastetta ei voi Jumalan sanasta osoittaa, oliko oikien että Luther päätti, että ne kastajat, jotka pitäytyivät kasteeseen, joka on helposti sanasta osoitettavissa: Apt.2:38-40: - "täytyy itsepäisinä lahkolaisina tappaa" ?

        Kerrohan Sanna tämäkin samalla, eli mielipiteesi edes siitä.


      • Balttis lupaa

        Etkö osaa itse vastata Sanna. Entä pystytkö perustalemaan vauvakastetta, ja osoittamaan sen Raamatusta?

        Maksan sinulle 5000 euroa jokaisesta sellaisesta jakeesta, josta osoitat tämän todeksi ilman ihmisselityksiä, tai sielunvihollisen valheita.


      • Näihän se on Sanna

        Yrität vain vältää keskustelua, verukkeella että tästä asiasta olisi muka jo paljon keskusteltu palstalla. Tämä keskustelu ei ole vielä edes kunnolla päässyt käyntiikään, koska kirkon edustajat pakenevat paikalta, jos heidän heikosti perustelemiaan käsityksiä ei sellaisinaan nielaista, kun matoa koukussa.


      • goddeloos
        Balttis lupaa kirjoitti:

        Etkö osaa itse vastata Sanna. Entä pystytkö perustalemaan vauvakastetta, ja osoittamaan sen Raamatusta?

        Maksan sinulle 5000 euroa jokaisesta sellaisesta jakeesta, josta osoitat tämän todeksi ilman ihmisselityksiä, tai sielunvihollisen valheita.

        Vauvoja et halua pelastaa mutta kaltaisiasi hörhöjä kyllä :)
        Mark. 16:16

        Älä pelkää, en tule vaatiin sun rahojas mutta maksan kyllä sulle järjen käytöstä.


    • ONNEA etsintään!

      Jätte kiva, kun kerroit etsiskeleväsi. Voi kuitenkin kaiketi myös olla ettei tässä tapauksessa etsivä löydäkään, sitä mitä etsii, vai mitä?

      Siksi tämän keskeisen asian esilletuominen onkin varsin aiheellista.

      • Liite edelliseen

        Älä suotta Sanna, ainakaan Raamatusta yritä etsiä perusteita kasteelle, jota sieltä ei voida esittään. Olen lukenut Raamattua 40-vuotta, enkä ole sieltä vauvakastetta löytänyt, joten tämä vain tiedoksesi.


    • En tunne mitään tarvetta etsiskellä perusteluita vauvakasteelle. Minulle riittää Jumala, joka rakastaa meitä niin paljon, ettei halua yhdenkään joutuvan kadotukseen. Ja minulle riittää Jeesus joka mm. sanoo: "Sallikaan lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta." Mark.10:14 ja "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa.Jja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivä maailman loppuun asti"Matt.28:18-20. Lisäksi minulle riittää jo alkukristittyjen esimerkki kastaa kokonaisia perhekuntia ja se, ettei Raamatussa missään kohtaa kielletä kastamasta lapsia.

      Ajattelin kuitenkin, ettei minun tyttösen vastaukset kuitenkaan kaikille kelpaa, niin mm. täältä

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/9894489

      aiemmasta ketjusta, löytyy muidenkin kirkko_kuulolla vastaajien vastauksia aiheeseen.

      Sanna Husso, pappi

      • uskonnoton

        Todellinen syy on kirkon tarve saada maksavia jäseniä.

        Jostain kumman syystä 2kk ikäisen vauvan puolesta pitää tehdä maksusitoumus eli kirkollisvero alkaa juosta automaattisesti jos ei 18-vuotiaana eroa.

        Jos kirkko olisi suoraselkäinen, se voisi kastaa lapset mutta maksuvelvollisuus alkaisi vasta kun täysi-ikäisenä on allekirjoittanut maksusitoumuksen ja hyväksyy kirkollisveron veloitettavaksi.

        Tällaista suoraselkäisyyttä on kirkolta turha odottaa. Monikaan ei hyväksyisi tuota veloitukseen ja jäsenkato olisi valtava. Tästä syystä jäsenyys ja siihen liittyvä maksu täytyy hoitaa mahdollisimman huomaamattomasti, mikä on törkeää.


      • sakarjias*
        uskonnoton kirjoitti:

        Todellinen syy on kirkon tarve saada maksavia jäseniä.

        Jostain kumman syystä 2kk ikäisen vauvan puolesta pitää tehdä maksusitoumus eli kirkollisvero alkaa juosta automaattisesti jos ei 18-vuotiaana eroa.

        Jos kirkko olisi suoraselkäinen, se voisi kastaa lapset mutta maksuvelvollisuus alkaisi vasta kun täysi-ikäisenä on allekirjoittanut maksusitoumuksen ja hyväksyy kirkollisveron veloitettavaksi.

        Tällaista suoraselkäisyyttä on kirkolta turha odottaa. Monikaan ei hyväksyisi tuota veloitukseen ja jäsenkato olisi valtava. Tästä syystä jäsenyys ja siihen liittyvä maksu täytyy hoitaa mahdollisimman huomaamattomasti, mikä on törkeää.

        Luther itse katui vanhemmalla iällään kun tunsi kuoleman jo kolkuttavan sitä, että hyväksyi vauvakasteen. Hän kyllä ymmärsi millaisen kamalan epäsuoran viestin tämä lähettää ihmisille, jotka eivät missään nimessä halua identifioitua uskovaiseksi eli Jeesukseen uskovaksi henkilöksi. Uskon että Jumala teki kuolinvuoteellaan tästä raskasta tiliä Jumalansan kanssa, mutta uskon myös, että Jeesuksen sovitus riitti myös Lutherin pelastamaan vaikka olikin tehnyt paljon vääriä päätöksiä viha ym päissään.

        Lisäksi täytyy muistaa, että Luther ei ole syypää ortodoksien ja katolisten kastekäytännöstä.


      • linkki?
        sakarjias* kirjoitti:

        Luther itse katui vanhemmalla iällään kun tunsi kuoleman jo kolkuttavan sitä, että hyväksyi vauvakasteen. Hän kyllä ymmärsi millaisen kamalan epäsuoran viestin tämä lähettää ihmisille, jotka eivät missään nimessä halua identifioitua uskovaiseksi eli Jeesukseen uskovaksi henkilöksi. Uskon että Jumala teki kuolinvuoteellaan tästä raskasta tiliä Jumalansan kanssa, mutta uskon myös, että Jeesuksen sovitus riitti myös Lutherin pelastamaan vaikka olikin tehnyt paljon vääriä päätöksiä viha ym päissään.

        Lisäksi täytyy muistaa, että Luther ei ole syypää ortodoksien ja katolisten kastekäytännöstä.

        "Luther itse katui vanhemmalla iällään kun tunsi kuoleman jo kolkuttavan sitä, että hyväksyi vauvakasteen."

        Olisiko tuosta jotain linkkiä, Lutherin omaan tekstiin?


      • Ev. lut.
        linkki? kirjoitti:

        "Luther itse katui vanhemmalla iällään kun tunsi kuoleman jo kolkuttavan sitä, että hyväksyi vauvakasteen."

        Olisiko tuosta jotain linkkiä, Lutherin omaan tekstiin?

        Linkkiä ei ole. Juttu on "sakarjiaksen" mielikuvituksen tuotetta.


      • sakarjias*
        Ev. lut. kirjoitti:

        Linkkiä ei ole. Juttu on "sakarjiaksen" mielikuvituksen tuotetta.

        Tuota linkkiä en löydä tähän hätään, jossa Luther perui lapsikasteen vanhammalla iällään, mutta viitteitä antaa aika hyvin Lutherin teksti ....


        """ Ellemme siis pätevämmin osaa vastata tähän kysymykseen ja todistaa, että pienet lapset itse uskovat: niin vakaasti neuvon, että niin pian kuin mahdollista lakattakoon älköönkä kastettako lapsia ollenkaan, ettemme moisella mielikuvituksellisella ilveilyllä, jonka takana ei mitään ole, pilkkaisi ja häpäisisi suuresti ylistettyä Jumalan majesteettia. Parempi on olla yhtäkään lasta kastamatta, kuin tuolla tavoilla ilventiä ja leikitellä Jumalan sanan ja sakramenttien kanssa, ikään kuin Jumala olisi joku narri", (Kaste ja usko. Martti Luther ) """"

        Lutherin näkemykset iän myötä alkoivat siis vähitellen muuttua ja myös aikaisemmissa kirjoituksissaan Luther kipuili ja selitteli toistuvasti tätä lapsikasteongelmaa, mikä oli hänelle aivan mahdoton asia. Lutherillahan oli herkkä omatunto Jumalan edessä - ja hän olikin sitten viimeinen joka ajatteli tätäkin asiaa Jumalan sanan kautta. Senjälkeen systeemit muuttuivat myös luterilaisten piirissä ja tuloksia seuraamme mediasta kauhistunein mielin.


      • RE:kuunteleva_kirkko
        5.1.2012 12:23

        Arvoisa Sanna

        Mikään tuossa viestissäsi raamatunpaikkoineen ei viittaa millän lailla laapsikasteeseen.


      • paljon ei-kiellettyä

        "Lisäksi minulle riittää jo alkukristittyjen esimerkki kastaa kokonaisia perhekuntia ja se, ettei Raamatussa missään kohtaa kielletä kastamasta lapsia."

        Ei raamattu kiellä missään kohdassa lasten hyväksikäyttöäkään.

        "Tahdotteko puolustaa Jumalaa väärällä puheella ja puhua vilppiä hänen puolestaan" (Job 13:7)


    • sakarjias*

      Vauvakasteen ehkä pahin eksytys on opetus kasteen armosta.

      Sadat miljoonat ihmiset olettaa että kasteen sakramentti riittää Jumalalle eikä ihmisten tarvitse enää ottaa Jeesusta vastaan.

      Se on kyllä todettava, että kaikki kirkon opettajat eivät hyväksy kasteen armoa pelkästään pelastavan vaan opettavat että henkilön tulee hyväksyä tämä sydämessään omalle kohdalleen ja elää sitten senmukaisesti.

      Mutta kauheinta tässä on se, että viesti on lähetetty ns. suurelle yleisölle että kasterituaali riittää pelastukseen. Näin eri kirkkolaitosten opetuksen seurauksena miljardit ovat eksyneet aikain saatossa kadotukseen.

      Vauvakastetta voidaan pitää lopunajan suurena eksytyksenä josta myös Jeesus meitä varoittaa.

      Lopuksi täytyy todeta, että uskoontulleet vauvana kastetut myös pelastuvat, koska he ovat ottaneet Jeesuksen vastaan ja hyväksyvät siis pelastuksen Jeesuksen sovitustyön kautta.

      • TÄSTÄ ON KYSE

        JUURI TÄMÄ ON SE TAPA JOLLA ANTIKRISTILLISET KIRKOT, nukuttavat traditionsa perusteella ihmisiä, nimikristillisyyden kuolonuneen, ja tämä tapa tappaa ihmisiä "sisältä päin" on paljon tuohoisampaa kuin ihmisten ruumiiden ulkoinen tuohoaminen: polttaminen, hukuttaminen tai vihkiminen miekan terille, kuten luterilaisuus teki uskonpuhdistuksen ainkoina, yhdessä katolisten kanssa.


      • Ev. lut.

        sakarjias*

        "Sadat miljoonat ihmiset olettaa että kasteen sakramentti riittää Jumalalle eikä ihmisten tarvitse enää ottaa Jeesusta vastaan."

        En ymmärrä mistä olet saanut tuon käsityksen. Niin ei ainakaan luterilainen kirkko opeta. Jeesuksen vastaanottaminen eli usko häneen liittyy aina kasteeseen mitä opetusta kristillinen kirkko on tehnyt jo ensimmäisistä vuosisadoista asti.

        Luterilaisuudessa uskoa ei mitata vaan heikoinkin huokaus tai sinapinsiementäkin pienempi usko riittää.


      • Taikauskon kautta
        Ev. lut. kirjoitti:

        sakarjias*

        "Sadat miljoonat ihmiset olettaa että kasteen sakramentti riittää Jumalalle eikä ihmisten tarvitse enää ottaa Jeesusta vastaan."

        En ymmärrä mistä olet saanut tuon käsityksen. Niin ei ainakaan luterilainen kirkko opeta. Jeesuksen vastaanottaminen eli usko häneen liittyy aina kasteeseen mitä opetusta kristillinen kirkko on tehnyt jo ensimmäisistä vuosisadoista asti.

        Luterilaisuudessa uskoa ei mitata vaan heikoinkin huokaus tai sinapinsiementäkin pienempi usko riittää.

        Vauvakasteopin mukaan kirkon jumala on lahjoittavinaa lapselle kaiken vauvakasteessa, joten älähän yritä antaa väärää vaikutelmaa Ev.lut.


      • sakarjias*
        Ev. lut. kirjoitti:

        sakarjias*

        "Sadat miljoonat ihmiset olettaa että kasteen sakramentti riittää Jumalalle eikä ihmisten tarvitse enää ottaa Jeesusta vastaan."

        En ymmärrä mistä olet saanut tuon käsityksen. Niin ei ainakaan luterilainen kirkko opeta. Jeesuksen vastaanottaminen eli usko häneen liittyy aina kasteeseen mitä opetusta kristillinen kirkko on tehnyt jo ensimmäisistä vuosisadoista asti.

        Luterilaisuudessa uskoa ei mitata vaan heikoinkin huokaus tai sinapinsiementäkin pienempi usko riittää.

        "Jeesuksen vastaanottaminen eli usko häneen liittyy aina kasteeseen mitä opetusta kristillinen kirkko on tehnyt jo ensimmäisistä vuosisadoista asti. "

        Juuri tätä tarkoitin !

        Jeesuksen vastaanottaminen ei ole rituaalikysymys, vaan se on ihmisen oma halu ottaa Jeesus vastaan samalla tapaa kuin Apostolien teoissa usein tapahtuu. Kun saarnataan evankeliumia Jeesuksesta, niin jotkut hyväksyy tämän evankeliumin, uskovat sen ja ottavat Jeesuksen vastaan ja sitten heidät kastettiin apostolien toimesta.

        Nyt sadat miljoonat ihmiset luulee tänäkin päivänä, että vauvana suoritettu toimenpide riittää eivätkä siis mitään tarvetta elää kristittynä ja Jeesuksen huomassa. Ja eivätkä sitten eläkään kuten kaikkialla yhteiskunnassa voin kipeästi havaita - myös täällä Suomessa.

        Ei tulisi lähettää ihmisille väärää ja eksyttävää signaalia, vaan kertoa heille suoraan jokaikisessä Jumalan palveluksessa, että uskokaa evankeliumia ja ottakaa Jeesus vastaan niin pelastutte ja koko perhekuntanne.


      • sakarjias*
        Ev. lut. kirjoitti:

        sakarjias*

        "Sadat miljoonat ihmiset olettaa että kasteen sakramentti riittää Jumalalle eikä ihmisten tarvitse enää ottaa Jeesusta vastaan."

        En ymmärrä mistä olet saanut tuon käsityksen. Niin ei ainakaan luterilainen kirkko opeta. Jeesuksen vastaanottaminen eli usko häneen liittyy aina kasteeseen mitä opetusta kristillinen kirkko on tehnyt jo ensimmäisistä vuosisadoista asti.

        Luterilaisuudessa uskoa ei mitata vaan heikoinkin huokaus tai sinapinsiementäkin pienempi usko riittää.

        "Luterilaisuudessa uskoa ei mitata vaan heikoinkin huokaus tai sinapinsiementäkin pienempi usko riittää. "

        Näin myös kristinuskossa opetetaan, mutta kuitenkin tässäkin tapauksessa sitä uskoa on oltava. Nollauskolla ei pelastuta ...

        Tuosta "heikoimmasta huokauksesta" tuli mieleen kuolinvuode tapaukset. Näissä tilanteissa myös luterilaiset joskus vasta havahtuu, kun on joku vapaan suunnan edustaja siinä vieressä ja lähettävät sen viimeisen heikon huokauksen Jeesuksen puoleen - - - - PELASTUVAT TAIVAASEEN :))


      • Ev. lut.
        sakarjias* kirjoitti:

        "Luterilaisuudessa uskoa ei mitata vaan heikoinkin huokaus tai sinapinsiementäkin pienempi usko riittää. "

        Näin myös kristinuskossa opetetaan, mutta kuitenkin tässäkin tapauksessa sitä uskoa on oltava. Nollauskolla ei pelastuta ...

        Tuosta "heikoimmasta huokauksesta" tuli mieleen kuolinvuode tapaukset. Näissä tilanteissa myös luterilaiset joskus vasta havahtuu, kun on joku vapaan suunnan edustaja siinä vieressä ja lähettävät sen viimeisen heikon huokauksen Jeesuksen puoleen - - - - PELASTUVAT TAIVAASEEN :))

        Sinulle usko näyttää olevan jokin ihmisen oma suoritus tai jopa ansio. Jumala ei katso sellaista hyvällä. Usko on luottamista Vapahtajaan niin kuin Hebrealaiskirje 11. kertoo.


      • Ev. lut.
        Taikauskon kautta kirjoitti:

        Vauvakasteopin mukaan kirkon jumala on lahjoittavinaa lapselle kaiken vauvakasteessa, joten älähän yritä antaa väärää vaikutelmaa Ev.lut.

        Kristillisessä kasteessa (jota mm. vapaat suunnat eivät lainkaan tunne) Jumala lahjoittaa ihmiselle todella paljon, mutta vain uskossa Vapahtajaan.


      • Mietihän sitä
        Ev. lut. kirjoitti:

        Kristillisessä kasteessa (jota mm. vapaat suunnat eivät lainkaan tunne) Jumala lahjoittaa ihmiselle todella paljon, mutta vain uskossa Vapahtajaan.

        Jos Raattukaan ei tunne sitä kastetta, jota näin eriomaiseksi mainostat, herää väistämättä kysymys, onkohan sinua pahasti petettty?


      • Ev. lut.
        Mietihän sitä kirjoitti:

        Jos Raattukaan ei tunne sitä kastetta, jota näin eriomaiseksi mainostat, herää väistämättä kysymys, onkohan sinua pahasti petettty?

        Kyllä Uusi testamentti tuntee kristillisen kasteen, mutta sinä et näytä tuntevan.


      • sakarjias*
        Ev. lut. kirjoitti:

        Sinulle usko näyttää olevan jokin ihmisen oma suoritus tai jopa ansio. Jumala ei katso sellaista hyvällä. Usko on luottamista Vapahtajaan niin kuin Hebrealaiskirje 11. kertoo.

        Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen sanan kautta. Usko Jeesukseen on Jumalan teko meissä, mutta ...

        Uskon vastaanottaminen on sitten ihmisen oma päätös. Ketään ei pakoteta uskoon, vaikka vauvakasteessa näin yritetäänkin. Mutta turhaa on vauvakaste heidän kohdallaan joille usko Jeesukseen ei kelpaa - he kyllä "äänestävät jaloillaan " tässä asiassa ja heidän elämänsä kyllä kertoo mistä lähteestä se "usko" kumpuaa.

        Uskon vastaanottamisessa on vähän sama tilanne kuin joululahjan vastaanottamisessa. Joululahja annetaan ihan ilmaiseksi, mutta vain se joka sen suostuu vastaanottamaan niin saa lahjan mutta jolle lahja ei kelpaa niin hän jää ilman tätä lahjaa.


      • sakarjias*
        Ev. lut. kirjoitti:

        Kyllä Uusi testamentti tuntee kristillisen kasteen, mutta sinä et näytä tuntevan.

        Vauvakastetta uusi testamentti ei valitettavasti tunne - siitä siellä ei ole halaistua sanaa.

        On tärkeää nyt erottaa vauvakaste ja kristillinen kaste. Kristillinen kaste suoritetaan Jeesuksen nimeen uskoville ja vauvakaste on sitten aivan eri juttu. Ja kaiken lisäksi sitä suorittavat vain kirkkolaitokset - kuten varmaan itsekin tiedät.


      • Ev. lut.
        sakarjias* kirjoitti:

        Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen sanan kautta. Usko Jeesukseen on Jumalan teko meissä, mutta ...

        Uskon vastaanottaminen on sitten ihmisen oma päätös. Ketään ei pakoteta uskoon, vaikka vauvakasteessa näin yritetäänkin. Mutta turhaa on vauvakaste heidän kohdallaan joille usko Jeesukseen ei kelpaa - he kyllä "äänestävät jaloillaan " tässä asiassa ja heidän elämänsä kyllä kertoo mistä lähteestä se "usko" kumpuaa.

        Uskon vastaanottamisessa on vähän sama tilanne kuin joululahjan vastaanottamisessa. Joululahja annetaan ihan ilmaiseksi, mutta vain se joka sen suostuu vastaanottamaan niin saa lahjan mutta jolle lahja ei kelpaa niin hän jää ilman tätä lahjaa.

        Ei mitään muttia. Kristillinen usko ei ole mikään paketti jonka otan tai en ota vastaan. Se juttu on aivan sielullista pelleilyä.

        Kun Jumala antaa rakkauttaan Pyhän Henkensä kautta, loppuvat ihmisen omat temput. Näin kävi myös Paavalille.


      • sakarjias*
        Ev. lut. kirjoitti:

        Ei mitään muttia. Kristillinen usko ei ole mikään paketti jonka otan tai en ota vastaan. Se juttu on aivan sielullista pelleilyä.

        Kun Jumala antaa rakkauttaan Pyhän Henkensä kautta, loppuvat ihmisen omat temput. Näin kävi myös Paavalille.

        "Kun Jumala antaa rakkauttaan Pyhän Henkensä kautta, loppuvat ihmisen omat temput. Näin kävi myös Paavalille. "

        Hyvä huomio ! Paavali otti vastaan uskon Jeesukseen kun Jeesus näin kauniisti hänelle sitä tarjosi vrt. tuo lapsen joululahja :))


      • ??
        Ev. lut. kirjoitti:

        Kristillisessä kasteessa (jota mm. vapaat suunnat eivät lainkaan tunne) Jumala lahjoittaa ihmiselle todella paljon, mutta vain uskossa Vapahtajaan.

        Vapaiden suuntien kaste on:

        Ensimmäinen Pietarin kirje 3

        Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta ...


      • Ev. lut.
        sakarjias* kirjoitti:

        "Kun Jumala antaa rakkauttaan Pyhän Henkensä kautta, loppuvat ihmisen omat temput. Näin kävi myös Paavalille. "

        Hyvä huomio ! Paavali otti vastaan uskon Jeesukseen kun Jeesus näin kauniisti hänelle sitä tarjosi vrt. tuo lapsen joululahja :))

        "Hyvä huomio ! Paavali otti vastaan uskon Jeesukseen kun Jeesus näin kauniisti hänelle sitä tarjosi vrt. tuo lapsen joululahja :))"

        Kaunistako ja omaa valintaako???

        Paavalilta ei kysytty haluaako hän tulla mahdollisesti kristityksi eikä muitakaan valintoja. Kaatui maahan kuuli ääniä, näki näkyjä ja tuli sokeaksi niin että tarvitsi taluttajaa. Hän sanookin: "Minä en voinut olla noudattamatta taivaallista näkyä".

        Sinulla on huumorintajua:):):)


      • sakarjias*
        Ev. lut. kirjoitti:

        "Hyvä huomio ! Paavali otti vastaan uskon Jeesukseen kun Jeesus näin kauniisti hänelle sitä tarjosi vrt. tuo lapsen joululahja :))"

        Kaunistako ja omaa valintaako???

        Paavalilta ei kysytty haluaako hän tulla mahdollisesti kristityksi eikä muitakaan valintoja. Kaatui maahan kuuli ääniä, näki näkyjä ja tuli sokeaksi niin että tarvitsi taluttajaa. Hän sanookin: "Minä en voinut olla noudattamatta taivaallista näkyä".

        Sinulla on huumorintajua:):):)

        "Paavalilta ei kysytty haluaako hän tulla mahdollisesti kristityksi eikä muitakaan valintoja. Kaatui maahan kuuli ääniä, näki näkyjä ja tuli sokeaksi niin että tarvitsi taluttajaa. Hän sanookin: "Minä en voinut olla noudattamatta taivaallista näkyä". "


        Näinhän se meni ! Ja koska Paavali ei voinut olla noudattamatta taivaallista näkyä, niin otti Jeesuksen vastaan. Hetkeä ennen Paavali oli valmis murhaamaan kristittyjä, mutta Jeesuksen kohtaamisen jälkeen hän jo rukoili Damaskoksessa. Mikä mielenmuutos :))

        Tämä on tuttua nykyäänkin. Kun ihminen ottaa Jeesuksen vastaan niin siinä muuttuu ihan koko ihminen - onhan hän uudestisyntynyt. Amen


      • Ev. lut.
        sakarjias* kirjoitti:

        Vauvakastetta uusi testamentti ei valitettavasti tunne - siitä siellä ei ole halaistua sanaa.

        On tärkeää nyt erottaa vauvakaste ja kristillinen kaste. Kristillinen kaste suoritetaan Jeesuksen nimeen uskoville ja vauvakaste on sitten aivan eri juttu. Ja kaiken lisäksi sitä suorittavat vain kirkkolaitokset - kuten varmaan itsekin tiedät.

        Uusi testamentti ei tunne "vauvakastetta", ei myöskään ev. lut. kirkko enkä myöskään minä. Sinä näytät tuntevan.

        Tunnemme vain kristillisen kasteen.


      • sakarjias*
        Ev. lut. kirjoitti:

        Uusi testamentti ei tunne "vauvakastetta", ei myöskään ev. lut. kirkko enkä myöskään minä. Sinä näytät tuntevan.

        Tunnemme vain kristillisen kasteen.

        "Uusi testamentti ei tunne "vauvakastetta", ei myöskään ev. lut. kirkko enkä myöskään minä. Sinä näytät tuntevan. "

        No sittenhän tämä asia on ratkaistu :))

        Kristillinen kaste suoritetaan uskoontulleille ihmisille jotka tarvitsevat parannuksen tekoa (= mielenmuutos) syntisyytensä vuoksi. Ja hetikohta kun henkilö tekee parannuksen (vrt Paavali) ja ottaa Jeesuksen vastaan (vrt Paavali) niin hän on valmis ottamaan kasteen. Amen


      • Ev. lut.
        sakarjias* kirjoitti:

        "Paavalilta ei kysytty haluaako hän tulla mahdollisesti kristityksi eikä muitakaan valintoja. Kaatui maahan kuuli ääniä, näki näkyjä ja tuli sokeaksi niin että tarvitsi taluttajaa. Hän sanookin: "Minä en voinut olla noudattamatta taivaallista näkyä". "


        Näinhän se meni ! Ja koska Paavali ei voinut olla noudattamatta taivaallista näkyä, niin otti Jeesuksen vastaan. Hetkeä ennen Paavali oli valmis murhaamaan kristittyjä, mutta Jeesuksen kohtaamisen jälkeen hän jo rukoili Damaskoksessa. Mikä mielenmuutos :))

        Tämä on tuttua nykyäänkin. Kun ihminen ottaa Jeesuksen vastaan niin siinä muuttuu ihan koko ihminen - onhan hän uudestisyntynyt. Amen

        Kyllä sellaisen kokemuksen jälkeen jo kuka tahansa uskoo. En näe siinä mitään ihmisen omaa panosta. Minusta se oli sata prosenttisesti Jumalan työtä.

        Kyllä näitä jeesuksen vastaanottajia ja omasta mielestään uudestisyntyneitä on paljonkin mutta teot kuitenkin osoittavat aivan muuta.

        Minä olen oppinut suhtautumaan puheisiin hyvin kriittisesti. Teot osoittavat ketkä ovat todellisia jeesuksen seuraajia ja ketkä eivät.


      • sakarjias*
        Ev. lut. kirjoitti:

        Kyllä sellaisen kokemuksen jälkeen jo kuka tahansa uskoo. En näe siinä mitään ihmisen omaa panosta. Minusta se oli sata prosenttisesti Jumalan työtä.

        Kyllä näitä jeesuksen vastaanottajia ja omasta mielestään uudestisyntyneitä on paljonkin mutta teot kuitenkin osoittavat aivan muuta.

        Minä olen oppinut suhtautumaan puheisiin hyvin kriittisesti. Teot osoittavat ketkä ovat todellisia jeesuksen seuraajia ja ketkä eivät.

        "Kyllä sellaisen kokemuksen jälkeen jo kuka tahansa uskoo. En näe siinä mitään ihmisen omaa panosta. Minusta se oli sata prosenttisesti Jumalan työtä. "

        Näinhän se käy nykyäänkin. Kun kohtaa elävän Jeesuksen niin ei sitä vaan voi ollaottama vastaan. Tästä on Suomessakin kymmeniä esimerkkejä päivittäin.


        "Kyllä näitä jeesuksen vastaanottajia ja omasta mielestään uudestisyntyneitä on paljonkin mutta teot kuitenkin osoittavat aivan muuta. "

        Luotetaan että Jumala pitää heistä huolen, kun kerran Jumalaan ovat uskoontulon jälkeen toivonsa asettaneet. Joskus jopa ihan hirveiden elämänkokemusten jälkeen.

        Ei ihmisen mielipiteet paljon paina kun Jumala toimii. Amen


      • Ev. lut.
        sakarjias* kirjoitti:

        "Kyllä sellaisen kokemuksen jälkeen jo kuka tahansa uskoo. En näe siinä mitään ihmisen omaa panosta. Minusta se oli sata prosenttisesti Jumalan työtä. "

        Näinhän se käy nykyäänkin. Kun kohtaa elävän Jeesuksen niin ei sitä vaan voi ollaottama vastaan. Tästä on Suomessakin kymmeniä esimerkkejä päivittäin.


        "Kyllä näitä jeesuksen vastaanottajia ja omasta mielestään uudestisyntyneitä on paljonkin mutta teot kuitenkin osoittavat aivan muuta. "

        Luotetaan että Jumala pitää heistä huolen, kun kerran Jumalaan ovat uskoontulon jälkeen toivonsa asettaneet. Joskus jopa ihan hirveiden elämänkokemusten jälkeen.

        Ei ihmisen mielipiteet paljon paina kun Jumala toimii. Amen

        Kyllä uskovienkin synnit on synniksi sanottava. Eivät uskovaiset tarvitse siinä mielessä suojelua. Parannuksenteko pitäisikin alkaa aina ensin uskovista.


      • sakarjias*
        Ev. lut. kirjoitti:

        Kyllä uskovienkin synnit on synniksi sanottava. Eivät uskovaiset tarvitse siinä mielessä suojelua. Parannuksenteko pitäisikin alkaa aina ensin uskovista.

        Tuossa olet oikeassa :))


      • tästäpäs kyse
        TÄSTÄ ON KYSE kirjoitti:

        JUURI TÄMÄ ON SE TAPA JOLLA ANTIKRISTILLISET KIRKOT, nukuttavat traditionsa perusteella ihmisiä, nimikristillisyyden kuolonuneen, ja tämä tapa tappaa ihmisiä "sisältä päin" on paljon tuohoisampaa kuin ihmisten ruumiiden ulkoinen tuohoaminen: polttaminen, hukuttaminen tai vihkiminen miekan terille, kuten luterilaisuus teki uskonpuhdistuksen ainkoina, yhdessä katolisten kanssa.

        Valitettavasti uudelleenkastajatkin voivat hukkua, ei rituaali auta heilläkään, vaan sydämen usko.


    • Kerrohan Sanna

      Eihän näissä kohdissa Jumalan sanaa puhuta halaistua sanaa, vauvojen kastamisesta: ja vaikka Jeesus ottikin kastajana luoseen lapsia, ei hän suinkaan kastanut heitä, vaan siunasi heitä ottaen heidän syliinsä, ja pannen kätensä heidän päälleen: Mark.10:13-16.

      Miksi irroitat tämän sanan kohdan sen varsinaisesta tekstiyhteydestä, lukien "kuin piru raamattua", sitä mielivaltaisesti siteeraten?

      Lisäksi: Vaikka Jeesus opetuslapsineen kastoi enemmän ihmisiä, kun maineikas Johannes Kastaja, hän ei kastanut siis kuitenkaan vauvoja tai pikkulapsia, kuten kirkko valheellisesti väitää. Matt.28:18-20 on nähtävä tätä tautaa vasten anntetuna tehtavänä, johon Jeesus itse antoi esimerkin: tässä järjestyksessä:

      Joh.4:1; >> JEESUS TEKI OPETUSLAPSIA, JA KASTOI useampia kuin Johannes Kastaja

      • Ev. lut.

        Kun luet lainaamaasi tekstikohtaa eteenpäin, huomaat ettei Jeesus kastanut ketään, ei aikuisiakaan, vaan hänen opetuslapsensa kastoivat ja tämä kaste oli parannuksen kaste, eli Johanneksen kaste. Kristillinen kaste tuli vasta Jeesuksen lähetyskäskyssä hänen sovituskuolemansa jälkeen.


      • äLY Hoi älä jätä!
        Ev. lut. kirjoitti:

        Kun luet lainaamaasi tekstikohtaa eteenpäin, huomaat ettei Jeesus kastanut ketään, ei aikuisiakaan, vaan hänen opetuslapsensa kastoivat ja tämä kaste oli parannuksen kaste, eli Johanneksen kaste. Kristillinen kaste tuli vasta Jeesuksen lähetyskäskyssä hänen sovituskuolemansa jälkeen.

        Väitteesi on tuulesta temmattu, ja täyttä utopiaa väittää, ettei ITSENSÄ KRISTUKSEN ASETTAMA KASTE OLE KRISTILLINEN KASTE.


      • Ev. lut.
        äLY Hoi älä jätä! kirjoitti:

        Väitteesi on tuulesta temmattu, ja täyttä utopiaa väittää, ettei ITSENSÄ KRISTUKSEN ASETTAMA KASTE OLE KRISTILLINEN KASTE.

        Kuolemansa ja ylösnousemisensa jälkeen Jeesus asetti kristillisen kasteen. Ennen tätä kastettiin Johanneksen kasteella parannukseen.

        Matt. 28:

        19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen [Mark. 13:10 | 2. Kor. 13:13; 1. Piet. 1:2]
        20 ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."


      • Mietihän sitäkin
        Ev. lut. kirjoitti:

        Kun luet lainaamaasi tekstikohtaa eteenpäin, huomaat ettei Jeesus kastanut ketään, ei aikuisiakaan, vaan hänen opetuslapsensa kastoivat ja tämä kaste oli parannuksen kaste, eli Johanneksen kaste. Kristillinen kaste tuli vasta Jeesuksen lähetyskäskyssä hänen sovituskuolemansa jälkeen.

        Sinun tulikintasi on esitettty ymmärrystä vailla, ja sana sanoo Jeesuksen kastaneen luokseen tulleita enemmän kuin Johannnes Kastaja kastoi, - nimeomaan delekoiden homman teknisen suorittamisen opetuslapsilleen alusta asti, siis silloin kun. "Jeesus teki opetuslapsikisi ja kastoi enemmän kuin Johannes Kastaja".

        Minun näkemykseni löytyy Jumalan sanasta, mutta sinun ei: Ev.lut.


      • Ev. lut.
        Mietihän sitäkin kirjoitti:

        Sinun tulikintasi on esitettty ymmärrystä vailla, ja sana sanoo Jeesuksen kastaneen luokseen tulleita enemmän kuin Johannnes Kastaja kastoi, - nimeomaan delekoiden homman teknisen suorittamisen opetuslapsilleen alusta asti, siis silloin kun. "Jeesus teki opetuslapsikisi ja kastoi enemmän kuin Johannes Kastaja".

        Minun näkemykseni löytyy Jumalan sanasta, mutta sinun ei: Ev.lut.

        Kun luet hieman eteenpäin, niin huomaat että evankeliumin kirjoittaja ottaa sanansa takaisin:

        Joh. 4:2
        tosin hän (Jeesus) ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa.


    • sakarjias*

      Eräs kirkon ongelma on myös, että he eivät huomioi Raamatun kohtaa ...

      Matt. 19 "13. Silloin tuotiin hänen tykönsä lapsia, että hän panisi kätensä heidän päälleen ja rukoilisi; mutta opetuslapset nuhtelivat tuojia.
      14. Niin Jeesus sanoi: "Antakaa lasten olla, älkääkä estäkö heitä tulemasta minun tyköni, sillä senkaltaisten on taivasten valtakunta." "


      Tässä Jeesus sanoo suoraan, että lasten kaltaisten on taivasten valtakunta. Ei siis tarvita mitään ihmisten tekemiä rituaaleja. Ja jos kukaan niin lapsi itse on lasten kaltainen ja tällaisten on taivasten valtakunta. Tämähän tarkoittaa sitä että Jeesus ottaa nämä lapset taivaaseen sellaisenaan eikä ihmisen pidä mennä lapsen ja Jeesuksen väliin omine mielipiteineen.

      • Ev. lut.

        Jos luet tarkemmin kyseiset kohdat niin huomaa että lapset kelpasivat Jeesukselle juuri heidän uskonsa takia. Joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi ei pääse sinne. Lapsen usko oli siis aikuisillekin esimerkillinen. Kristillinen kaste ei ole "ihmisten tekemä rituaali" vaan Vapahtajan käsky.


    • sakarjias*

      "Jos luet tarkemmin kyseiset kohdat niin huomaa että lapset kelpasivat Jeesukselle juuri heidän uskonsa takia. Joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi ei pääse sinne. Lapsen usko oli siis aikuisillekin esimerkillinen. Kristillinen kaste ei ole "ihmisten tekemä rituaali" vaan Vapahtajan käsky. "

      Lapset kelpasivat Jeesukselle koska olivat lapsia. Lasten uskosta sinänsä ei Jeesus tuossa esiintuomassani lausahduksessa puhu mitään. Pannaas vaikka Jeesuksen sanat vielä uudestaan ettei jää epäselvyyttä :)) ....

      ". Niin Jeesus sanoi: "Antakaa lasten olla, älkääkä estäkö heitä tulemasta minun tyköni, sillä senkaltaisten on taivasten valtakunta." " "

      Pieni ripaus luetun ymmärtämistä niin se on siinä :))

      On tärkeää, että emme itse keksi mitään siihen mikä on Jumalan !!

      Kristillinen kaste on aivan eri asia kuin vauvakaste. Kristillinen kaste löydetään Uudesta testamentista sellaisenaan kun taasen vauvakaste löydetään lähinnä ihmisten kirjoittamasta Katekismuksesta.

      Kun Jeesus antoi lähetys- ja kastekäskynsä, niin Hän kyllä tiesi miten siihen aikaan uskovat upotettiin veteen senjälkeen kun olivat uskoneet evankeliumin.

      • Ev. lut.

        "Pieni ripaus luetun ymmärtämistä niin se on siinä :))"
        Näin on:

        Mark. 10:15
        Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse." [Matt. 11:25, Matt. 18:3, Matt. 21:16; 1. Kor. 14:20]

        Juuri Jumalan valtakunnan vastaanottaminen on JEESUKSEN VASTAANOTTAMISTA eli USKOMISTA HÄNEEN ja niinhän lapset tekivät menemällä Jeesuksen syliin.

        Tämän Jeesus sanoi olevan aikuisillekin esimerkillistä. Oletkohan sinä lainkaan uskossa Jeesukseen?


      • TÄMÄ ON TOTUUS
        Ev. lut. kirjoitti:

        "Pieni ripaus luetun ymmärtämistä niin se on siinä :))"
        Näin on:

        Mark. 10:15
        Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse." [Matt. 11:25, Matt. 18:3, Matt. 21:16; 1. Kor. 14:20]

        Juuri Jumalan valtakunnan vastaanottaminen on JEESUKSEN VASTAANOTTAMISTA eli USKOMISTA HÄNEEN ja niinhän lapset tekivät menemällä Jeesuksen syliin.

        Tämän Jeesus sanoi olevan aikuisillekin esimerkillistä. Oletkohan sinä lainkaan uskossa Jeesukseen?

        Jeesus oli opetuslapsineen kastaja, ja teki ihmisiä opetuslapsikseen ja kastoi enemmän kuin Johannes Kastaja, - vaikka hän ei itse ( fyysisesti ) kastanut, vaan hänen opetuslapsensa kastoivat ( ihmisiä ) runsain määri, kun he kaikki tulivat itse Jeesuksen tykö: Joh.3:22-:4:2; mutta ainuttakaan luokseen tuotua lasta, saatika sitten pikkuvauvaa, hän eivätkä hänen opetuslapsensa eivät kastaneen.


      • sakarjias*
        Ev. lut. kirjoitti:

        "Pieni ripaus luetun ymmärtämistä niin se on siinä :))"
        Näin on:

        Mark. 10:15
        Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse." [Matt. 11:25, Matt. 18:3, Matt. 21:16; 1. Kor. 14:20]

        Juuri Jumalan valtakunnan vastaanottaminen on JEESUKSEN VASTAANOTTAMISTA eli USKOMISTA HÄNEEN ja niinhän lapset tekivät menemällä Jeesuksen syliin.

        Tämän Jeesus sanoi olevan aikuisillekin esimerkillistä. Oletkohan sinä lainkaan uskossa Jeesukseen?

        "Mark. 10:15
        Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse." [Matt. 11:25, Matt. 18:3, Matt. 21:16; 1. Kor. 14:20]

        Juuri Jumalan valtakunnan vastaanottaminen on JEESUKSEN VASTAANOTTAMISTA eli USKOMISTA HÄNEEN ja niinhän lapset tekivät menemällä Jeesuksen syliin. "


        Tämä on tärkeä huomio. Jokaisen tulisi ottaa Jeesus vastaan lapsen lailla. Lapsi on sellaisenaan kelvollinen Jumalalle eikä siinä siis tarvita mitään toimenpiteitä ihmisen toimesta enää.


      • Ev. lut.
        sakarjias* kirjoitti:

        "Mark. 10:15
        Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse." [Matt. 11:25, Matt. 18:3, Matt. 21:16; 1. Kor. 14:20]

        Juuri Jumalan valtakunnan vastaanottaminen on JEESUKSEN VASTAANOTTAMISTA eli USKOMISTA HÄNEEN ja niinhän lapset tekivät menemällä Jeesuksen syliin. "


        Tämä on tärkeä huomio. Jokaisen tulisi ottaa Jeesus vastaan lapsen lailla. Lapsi on sellaisenaan kelvollinen Jumalalle eikä siinä siis tarvita mitään toimenpiteitä ihmisen toimesta enää.

        Oletkos sinä ottanut Jumalan valtakunnan (Jeesuksen) vastaan niin kuin lapsi?


      • sakarjias*
        Ev. lut. kirjoitti:

        Oletkos sinä ottanut Jumalan valtakunnan (Jeesuksen) vastaan niin kuin lapsi?

        Olen ottanut Jeesuksen vastaan yhtä vilpittömästi ja tosissaan kuin vaan lapsi voi :))


      • NIET !
        Ev. lut. kirjoitti:

        Oletkos sinä ottanut Jumalan valtakunnan (Jeesuksen) vastaan niin kuin lapsi?

        Tarkoitatko niinkuin sylivauva, jonka pää valellaan vedellä, tavalla joka on täysin Raamatulle vieras. En ota vastaan pirunkirkon jäsenyyttä tällaisen kultin kautta.


      • !!!!!!!
        sakarjias* kirjoitti:

        "Mark. 10:15
        Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse." [Matt. 11:25, Matt. 18:3, Matt. 21:16; 1. Kor. 14:20]

        Juuri Jumalan valtakunnan vastaanottaminen on JEESUKSEN VASTAANOTTAMISTA eli USKOMISTA HÄNEEN ja niinhän lapset tekivät menemällä Jeesuksen syliin. "


        Tämä on tärkeä huomio. Jokaisen tulisi ottaa Jeesus vastaan lapsen lailla. Lapsi on sellaisenaan kelvollinen Jumalalle eikä siinä siis tarvita mitään toimenpiteitä ihmisen toimesta enää.

        Kukaan ihminen ei ole sellaisenaan kelvollinen Jumalalle. Kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat syntisiä, myös LAPSET. Kaikki tarvitsevat myös pelastusta Jeesuksessa Kristuksessa.


    • ELa . K:IM

      Perusteita tutkien

      Ainoa tapa olisi vedota siihen `Kaikkia kutsutaan omalla nimellä`. juttuun.

      Periaatteessa sitä voitaisiin pitää vesikasteena, ennen Pyhän Hengen kastetta vanhempana.

      Mutta Johanneksen mainitsemaa tulikastetta (Jeesuksen toimesta), ei raamattu tunne pikkupilteille.

    • oij että.

      oi nää kasteketjut on sit niin mielekiintosii

    • Satuin tässä illan iloksi lukemaan Lutherin Isoa katekismusta ja siellä tuli vastaan aika hyvä argumentti lapsikasteen puolesta. Tässä siis kaikkien iloksi ja rakennukseksi.

      "Kristuksen oma toiminta on sitova todiste siitä, että lapsikaste on hänelle otollinen, onhan näet Jumala tehnyt monista tällä tavoin kastetuista pyhiä ja antanut heille Pyhän Hengen. Vielä nykyisinkin tapaa monia, joiden opista ja elämästä huomaa, että heillä on Pyhä Henki. Onhan Jumala armossaan antanut meillekin lahjan selittää Raamattua ja tuntea Kristus. Tällaista ei voi tapahtua ilman Pyhää Henkeä.

      Jos taas Jumala ei hyväksyisi lapsikastetta, hän ei antaisi kenellekään lapsena kastetulle Pyhää Henkeä, ei edes yhtä henkäystä siitä. Lyhyesti sanoen: enää ei pitkään aikaan olisi ihmisten joukosta maan päällä pitänyt löytyä yhtään kristittyä. Koska Jumala kuitenkin on tunnustanut tällaisen kasteen oikeaksi vuodattamalla Pyhän Henkensä, minkä huomaa selvästi muun muassa sellaisista isistä kuin pyhä Bernhard, Gerson ja Juhana Hus, ja koska pyhä kristillinen kirkko säilyy tuhoutumatta maailman loppuun asti, lahkolaisten on pakko tunnustaa, että lapsikaste kelpaa Jumalalle." (Iso katekismus - 4. osa: kaste)

      Vilppu H.

      • kuunteleva_kirkko

        Kirjoitti siis

        Vilppu H.
        pappi


      • kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Kirjoitti siis

        Vilppu H.
        pappi

        Jatkan vielä sen verran, että Lutherin argumentti lapsikasteen puolesta on siinä mielessä erinomainen, että se vetoaa Jumalan toimintaan. Jos lapsikaste ei olisi pätevä, Jumala ei lahjoittaisi yhdellekään kastetulle lapselle Pyhää Henkeä. Argumentti ei perustu siihen, mitä ihmiset sanovat tai miten he tulkitsevat Raamattua, vaan siihen mitä Jumala tekee. Anteeksi vain, mutta siihen on aika vaikeaa väittää vastaan.

        Vilppu H.
        pappi


      • Kirkkohistoriaa:

        Lutherin subjektiivinen todistus ei ole pätevä, varsinkaan kun ottaa huomioon että: hän päätti että kaikki asissa toisinajattelevat "täytyy tappaa itsepäisinä lahkolaisina", mikä realisoituikin luterialaisten- ja katolisten harjoittaman uskonotofasistisen lainsäädönnön kautta.

        Yhdelläkään murhaajalla, ei Lutherille eikä hänen tukijoillaa ole suinkaa, iankaikkista elämään itsessään, saatika sitten todellista Pyhää Henkeä. 1 Joh.2:15; sillä he olivat murhaajia ja kulkivat Kainin teitä.


    • Luther kyllä esitti argumentin, mutta se ei lepää hänen varassaan, vaan Jumalan varassa. Yhtä hyvin minä tai kuka muu ihminen olisi voinut esittää saman argumentin ja se olisi yhtä voimakas, koska se vetoaa Jumalan toimintaan.

      Vilppu H.
      pappi

      • PSARI

        Vilppu H.,
        Martin Lyder eli Luther oli ihan tavallinen ihminen ja kirjoitti tuosta lapsikasteesta oman mielikuvituksensa mukaan - ei hän jumalalata mitään ohjetta saanut, vaan hän kehitti aivan ikioman lahkon katolilaisuuden pohjalta ilman anekauppaa, mutta siinä hän ei onnistunut, koska luterilainen kirkko toimii edelleenkin ane-kaupalla ja ihmisiltä vaaditaan rahaa syntiensä anteeksisaamiseksi jopa kirkolle annetun verotusoikeuden nimissä.

        Lapsikaste on ainoastaan kirkon riitti, ja Jumalalle kelpaa lapsi kuin lapsi tahi aikuinenkin ilman kastetta, joka on ihmisten itsensä keksimä ja uskomus Pyhän Hengen siirtymisestä ihmislapseen.

        Maailma on pullollaan lapsia, joita ei ole kastettu. Helluntalaisuus on suurin uskonto maailmalla.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Helluntaiherätys

        Heidän kaste -toimintansa olisi hyvä myös luterilaisuudessa.

        "Lapsia ei automaattisesti liitetä helluntaiseurakuntien jäseneksi, vaan liittyminen tapahtuu henkilökohtaisen uskoontulemisen jälkeen ottamalla vapaaehtoinen kaste, niin sanottu uskovien kaste, minkä jälkeen kastettu henkilö voi halutessaan liittyä helluntaiseurakuntaan. Suomessa poikkeuksen tästä tekee vähemmistönä oleva Suomen helluntaikirkko, joka liittää seurakuntien rekisterijäseneksi myös alle 18 -vuotiaita kastamattomia lapsia. Kastamattomat lapset eivät ole kuitenkaan seurakunnan "varsinaisia" jäseniä."


    • Rivihän tästä

      Luther todistus on samaa opillista ja teoreettista höpinää, kuin hänen monet muutkin perättömät väittämänsä, kuten että vauva muka saa Pyhän Hengen kasteessa, jota ei voida Raamatusta kasteeksi osoittaa, jne.

      Perättömien väittämien esittäminen, ei tarkoita että asia olisi niin kuin niiden esittäjä väittää.

      Lutheri muuten ei myöskään kerro koskaan siitä mitään miten hän olisi "täyttynyt Pyhällä Hengellä" tai saanut Pyhän Hengen lahjan. Oppi Pyhästä Hengestä luterilaisilta löytyy lähinnä PAPERILTA, ja sekin sidottuna vauvakasteeseen, joka ei todellakaan tarkoita sitä että: Jumalan Henki vahvistaisi tuon epäraamatullisen kasteen, lahjoittamalla uskosta osattomalle pikkuvauvalle valeluriitin yhteydesä Pyhän Hengen, kuten petollisesti väitetään tapahtuvan.

      • Näinhän asia on

        PS. Suurin osa riviluterilaisistahan ei edes tiedä että: Pyhä Henki Jumalan armolahjana uskovalle, on edes olemassa: Apt.19:2.


      • Näinhän asia on kirjoitti:

        PS. Suurin osa riviluterilaisistahan ei edes tiedä että: Pyhä Henki Jumalan armolahjana uskovalle, on edes olemassa: Apt.19:2.

        Edelleenkään tuo ei kumoa Lutherin esittämää argumenttia. Eikä argumentti edelleenkään perustu Lutheriin itseensä, vaan Jumalan toimintaan.

        Jos lapsikasteessa ei saisi Pyhää Henkeä, monilla hyvin hurskailla ihmisillä ei sitä olisi, eivätkä he siis olisi kovin hurskaita. Mutta heitä kuitenkin on, mikä puhuu lapsikasteen puolesta. Ihan riippumatta kirkkokunnasta. Toiseksi, lapsikaste on ollut varhaiskeskiajalta lähtien vallitseva käytäntö (toki sitä oli jo aiemmin, mutta ei vallitsevana), kristillistä kirkkoa ei kyllä tähän päivän mennessä enää olisi jos Pyhä Henki henki ei siellä olisi vaikuttanut.

        Vilppu H.
        pappi


      • uskonnoton
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Edelleenkään tuo ei kumoa Lutherin esittämää argumenttia. Eikä argumentti edelleenkään perustu Lutheriin itseensä, vaan Jumalan toimintaan.

        Jos lapsikasteessa ei saisi Pyhää Henkeä, monilla hyvin hurskailla ihmisillä ei sitä olisi, eivätkä he siis olisi kovin hurskaita. Mutta heitä kuitenkin on, mikä puhuu lapsikasteen puolesta. Ihan riippumatta kirkkokunnasta. Toiseksi, lapsikaste on ollut varhaiskeskiajalta lähtien vallitseva käytäntö (toki sitä oli jo aiemmin, mutta ei vallitsevana), kristillistä kirkkoa ei kyllä tähän päivän mennessä enää olisi jos Pyhä Henki henki ei siellä olisi vaikuttanut.

        Vilppu H.
        pappi

        Aivan sama miten asiaa pyöritätte uskonnollisessa viitekehyksessänne.

        Ei kaksikuukautisen vauvan puolesta voi tehdä maksusitoumusta, joka jatkuu kuolemaan asti ilman eri tiedotetta asiasta (ei laskua, ei ilmoitusta maksuvelvollisuudesta)! Se on törkeää!

        Valtio tukee kirkkoa tässä hämäyksessä. Katso vaikka verokorttiasi: siellä ei lue kirkollisverosta edes sen suuruutta, vaan erikseen on mainittu "kunnallisvero ja kirkollisvero yhteensä". Muut maksut on kyllä eritelty, mutta ei kirkollisveroa. Kirkko kerää rahansa mahdollisimman vähin äänin, jotta maksun suuruutta ei huomaisi.

        Naurettavaa perustella asiaa uskonnollisilla argumenteilla, kun todellinen tarve on saada kansalta rahaa. Mieti oikeasti kuinka moni maksaisi, jos kirkon jäsenyydestä saisi laskun niin kuin muiltakin yhdistyksiltä!


      • HEiL Luther !
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Edelleenkään tuo ei kumoa Lutherin esittämää argumenttia. Eikä argumentti edelleenkään perustu Lutheriin itseensä, vaan Jumalan toimintaan.

        Jos lapsikasteessa ei saisi Pyhää Henkeä, monilla hyvin hurskailla ihmisillä ei sitä olisi, eivätkä he siis olisi kovin hurskaita. Mutta heitä kuitenkin on, mikä puhuu lapsikasteen puolesta. Ihan riippumatta kirkkokunnasta. Toiseksi, lapsikaste on ollut varhaiskeskiajalta lähtien vallitseva käytäntö (toki sitä oli jo aiemmin, mutta ei vallitsevana), kristillistä kirkkoa ei kyllä tähän päivän mennessä enää olisi jos Pyhä Henki henki ei siellä olisi vaikuttanut.

        Vilppu H.
        pappi

        Kiron hurskauskäsityksestä kertoo paljoin se että se sitoutuu Confessio Augustanssa, joukkomurhaajien asettamien näkemysten taakse, sekä sitoutuu nimeään myöten kansanmurhiin osalliseen lahkon perustajan nimeen.


      • sakarjias*
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Edelleenkään tuo ei kumoa Lutherin esittämää argumenttia. Eikä argumentti edelleenkään perustu Lutheriin itseensä, vaan Jumalan toimintaan.

        Jos lapsikasteessa ei saisi Pyhää Henkeä, monilla hyvin hurskailla ihmisillä ei sitä olisi, eivätkä he siis olisi kovin hurskaita. Mutta heitä kuitenkin on, mikä puhuu lapsikasteen puolesta. Ihan riippumatta kirkkokunnasta. Toiseksi, lapsikaste on ollut varhaiskeskiajalta lähtien vallitseva käytäntö (toki sitä oli jo aiemmin, mutta ei vallitsevana), kristillistä kirkkoa ei kyllä tähän päivän mennessä enää olisi jos Pyhä Henki henki ei siellä olisi vaikuttanut.

        Vilppu H.
        pappi

        "Edelleenkään tuo ei kumoa Lutherin esittämää argumenttia. Eikä argumentti edelleenkään perustu Lutheriin itseensä, vaan Jumalan toimintaan. "

        Hyvä huomio tämä - ja myös omalta osaltaan kumoaa lapsikasteen.

        Nimittäin oletan vakaasti, että Vilpun omaavat henkilöt ovat ottaneet Jeesukseeen vastaan eli ovat uskovaisia sillä tapaa mitä nyt uskovaisella henkilöllä ymmärretään. He elävät rukouksessa ja Sanassa sillai kuin Jeesuksen Pyhä henki ilmoittaa. Vilppuhan nimenomaan todisti tuolla yllä, että nämä henkilöt omaavat Pyhän hengen.

        He omaavat Pyhän hengen vain sentakia, että ovat Kristuksessa ja Jeesus asuu heissä. Ei sen takia että lapsena on suoritettu jokin toimitus.

        Tätä Vilppu ei näköjään huomannut.

        Ei lapsikaste estä ihmistä elämään uskovaisena, koska ensin tulee USKO ja sitten kasten. Usko Jeesukseen on se tärkein asia ja sitten tulee kaste jossa uskova kuolee kuten Jeesus ja ylösnousee vedestä ja hengestä uusi luomus kuten Raamattu opettaa. Amen


    • Vilppu:
      "Edelleenkään tuo ei kumoa Lutherin esittämää argumenttia. Eikä argumentti edelleenkään perustu Lutheriin itseensä, vaan Jumalan toimintaan. "

      sakarjias*:
      "Hyvä huomio tämä - ja myös omalta osaltaan kumoaa lapsikasteen."

      No itse asiassa ei kumoa. Kyllä, ihmiset ovat uskovia koska Pyhä Henki asuu heissä. Ja silloin on yksinkertaisinta olettaa, että he ovat saaneet Pyhän Hengen kasteen yhteydessä kuten kirkko opettaa. Se on yksinkertaisin selitys. Usko on Pyhän Hengen työtä ihmisessä. Se, että ihmiset jotka on lapsena kastettu uskovat, kertoo siitä, että Pyhä Henki on synnyttänyt heissä uskon. Siispä Jumala hyväksyy lapsikasteen, kuten Luther toteaa.

      Vilppu H.
      pappi

      • Höpiset joutavia

        Luther toteaa mutta Raamattu ei vahvista tällaista, missään kohden Jumalan sanaa todeksi. Oikea järjestys on esitetty mm: Apt.2:38-40.


      • sakarjias*

        "Se, että ihmiset jotka on lapsena kastettu uskovat, kertoo siitä, että Pyhä Henki on synnyttänyt heissä uskon. Siispä Jumala hyväksyy lapsikasteen, kuten Luther toteaa. "

        Hyväksyykö Jumala lapsikasteen niin sitä ei Lutherkaan tiennyt !

        Jumala ei toimi ihmisen käskystä eikä epäsuorasta. Ilmoituksensa Jumala antaa aina suoraan ja selvin sanoin. Ihmisen ei pidä asettautua Jumalan yläpuolelle.

        Uskovaan tulee Pyhä henki kun hän uskoo Jeesukseen ja suostuu ottamaan vastaan tämän Pyhän hengen. Pyhä henki ei tule ihmisen tekojen kautta vaan Jumala antaa sen kun ihminen uskoo Jeesukseen.

        Ei ole väliä onko lapsena kastettu vai ei, niin silti ihminen saa uskoontullessaan Pyhän hengen ja sen voiman minkä Jeesus tahtoo lapselleen antaa. Ja toiseksi kaikki Pyhän hengen omaavat ovat uskossa Jeesukseen, mutta suurimmalle osalle lapsena kastetuista ei ole minkäänlaista Pyhää henkeä - sen todistaa heidän elämänsä.

        Jumala ei ole siis ihmistoimien varassa vaan Jumala on suvereeni kaikkivaltias joka antaa uskon kaikille joka sen suostuu vastaanottamaan. Amen


      • sakarjias* kirjoitti:

        "Se, että ihmiset jotka on lapsena kastettu uskovat, kertoo siitä, että Pyhä Henki on synnyttänyt heissä uskon. Siispä Jumala hyväksyy lapsikasteen, kuten Luther toteaa. "

        Hyväksyykö Jumala lapsikasteen niin sitä ei Lutherkaan tiennyt !

        Jumala ei toimi ihmisen käskystä eikä epäsuorasta. Ilmoituksensa Jumala antaa aina suoraan ja selvin sanoin. Ihmisen ei pidä asettautua Jumalan yläpuolelle.

        Uskovaan tulee Pyhä henki kun hän uskoo Jeesukseen ja suostuu ottamaan vastaan tämän Pyhän hengen. Pyhä henki ei tule ihmisen tekojen kautta vaan Jumala antaa sen kun ihminen uskoo Jeesukseen.

        Ei ole väliä onko lapsena kastettu vai ei, niin silti ihminen saa uskoontullessaan Pyhän hengen ja sen voiman minkä Jeesus tahtoo lapselleen antaa. Ja toiseksi kaikki Pyhän hengen omaavat ovat uskossa Jeesukseen, mutta suurimmalle osalle lapsena kastetuista ei ole minkäänlaista Pyhää henkeä - sen todistaa heidän elämänsä.

        Jumala ei ole siis ihmistoimien varassa vaan Jumala on suvereeni kaikkivaltias joka antaa uskon kaikille joka sen suostuu vastaanottamaan. Amen

        Jumala ei toimi ihmisen käskystä, siitä olemme samaa mieltä. Eikä Luther tuolla argumentilla yritäkään käskeä Jumalaa. Hän toteaa sen, että koska maailmassa on lapsena kastettuja ihmisiä jotka selvästi näyttävät saaneen Pyhän Hengen kasteen yhteydessä, niin Jumala näyttää hyväksyvän lapsikasteen. Muuten noilla ihmisillä ei olisi Pyhää Henkeä.

        Jos tulkitsin oikein sinua, olemme eri mieltä siitä missä järjestyksessä usko ja Pyhä Henki ovat. Kirkko uskoo, että usko on Pyhän Hengen työtä ihmisessä. Ihmiset eivät siis usko omin voimin, vaan Jumala lahjoittaa ihmisille uskon. Mutta kun sanot, että ihmisen täytyy ensin uskoa, jonka jälkeen hän saa Pyhän Hengen, tarkoitatko, että kun ihminen uskoo (siis omin voimin), hän saa sitten Pyhän Hengen? Jos näin, niin siitä olemme eri mieltä ja tuskin pääsemme yhteisymmärrykseen. Yksinkertaisesti uskomme eri tavoin, ja myös tulkitsemme Raamattua eri tavoin.

        Vilppu H.
        pappi


      • sakarjias*
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Jumala ei toimi ihmisen käskystä, siitä olemme samaa mieltä. Eikä Luther tuolla argumentilla yritäkään käskeä Jumalaa. Hän toteaa sen, että koska maailmassa on lapsena kastettuja ihmisiä jotka selvästi näyttävät saaneen Pyhän Hengen kasteen yhteydessä, niin Jumala näyttää hyväksyvän lapsikasteen. Muuten noilla ihmisillä ei olisi Pyhää Henkeä.

        Jos tulkitsin oikein sinua, olemme eri mieltä siitä missä järjestyksessä usko ja Pyhä Henki ovat. Kirkko uskoo, että usko on Pyhän Hengen työtä ihmisessä. Ihmiset eivät siis usko omin voimin, vaan Jumala lahjoittaa ihmisille uskon. Mutta kun sanot, että ihmisen täytyy ensin uskoa, jonka jälkeen hän saa Pyhän Hengen, tarkoitatko, että kun ihminen uskoo (siis omin voimin), hän saa sitten Pyhän Hengen? Jos näin, niin siitä olemme eri mieltä ja tuskin pääsemme yhteisymmärrykseen. Yksinkertaisesti uskomme eri tavoin, ja myös tulkitsemme Raamattua eri tavoin.

        Vilppu H.
        pappi

        "Hän toteaa sen, että koska maailmassa on lapsena kastettuja ihmisiä jotka selvästi näyttävät saaneen Pyhän Hengen kasteen yhteydessä, niin Jumala näyttää hyväksyvän lapsikasteen."

        Olemme eri mieltä juuri tässä kohdin. Koska kaikki vauvana kastetut ei saa Pyhää henkeä heidän elämäntapansa ollessa todisteen ja koska kaikki uskoontulleet ovat saaneet Pyhän hengen, niin vedän tästä sen johtopäätöksen, että Pyhä henki tulee uskoontullessa.

        Tuossa, että usko (= siis uskon vastaanottaminen) on Jumalan työtä, niin taasen olemme samaa mieltä. Jumala siis lahjoittaa uskon sille joka avaa sydämensä oven Jeesukselle, kun Hän sinne kaksi jopa kolmekin kertaa kolkuttaa (= etsikkoaika).


      • juutas.
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Jumala ei toimi ihmisen käskystä, siitä olemme samaa mieltä. Eikä Luther tuolla argumentilla yritäkään käskeä Jumalaa. Hän toteaa sen, että koska maailmassa on lapsena kastettuja ihmisiä jotka selvästi näyttävät saaneen Pyhän Hengen kasteen yhteydessä, niin Jumala näyttää hyväksyvän lapsikasteen. Muuten noilla ihmisillä ei olisi Pyhää Henkeä.

        Jos tulkitsin oikein sinua, olemme eri mieltä siitä missä järjestyksessä usko ja Pyhä Henki ovat. Kirkko uskoo, että usko on Pyhän Hengen työtä ihmisessä. Ihmiset eivät siis usko omin voimin, vaan Jumala lahjoittaa ihmisille uskon. Mutta kun sanot, että ihmisen täytyy ensin uskoa, jonka jälkeen hän saa Pyhän Hengen, tarkoitatko, että kun ihminen uskoo (siis omin voimin), hän saa sitten Pyhän Hengen? Jos näin, niin siitä olemme eri mieltä ja tuskin pääsemme yhteisymmärrykseen. Yksinkertaisesti uskomme eri tavoin, ja myös tulkitsemme Raamattua eri tavoin.

        Vilppu H.
        pappi

        On tämä ihmeen lapsellista veivaamista. Kaste on kaste on kaste. Pään kastelua vedellä, ei mitään muuta. Siinä ei tule Pyhiä eikä Pahoja henkiä. Se mitä siinä parhaimmillaan tapahtuu, on yhteisöllinen kokemus lapsen nimenjulkistamistilaisuudessa.

        Ihan sama mitä keskiaikainen munkki Martin Luder tai joku muu asiasta höpöttää. Tukanpesu mikä tukanpesu. Mutta voihan porukalla olla kiva kokoontua ja perhejuhlat ovat aina välillä paikallaan. Siinä se.

        Ja se joka väittää jotain tietävänsä kyseisen rituaalin yliluonnollisista vaikutuksista, tai seurauksista ihmisen kuolemanjälkeiseen tilaan ehdottomasti valehtelee.


      • sakarjias* kirjoitti:

        "Hän toteaa sen, että koska maailmassa on lapsena kastettuja ihmisiä jotka selvästi näyttävät saaneen Pyhän Hengen kasteen yhteydessä, niin Jumala näyttää hyväksyvän lapsikasteen."

        Olemme eri mieltä juuri tässä kohdin. Koska kaikki vauvana kastetut ei saa Pyhää henkeä heidän elämäntapansa ollessa todisteen ja koska kaikki uskoontulleet ovat saaneet Pyhän hengen, niin vedän tästä sen johtopäätöksen, että Pyhä henki tulee uskoontullessa.

        Tuossa, että usko (= siis uskon vastaanottaminen) on Jumalan työtä, niin taasen olemme samaa mieltä. Jumala siis lahjoittaa uskon sille joka avaa sydämensä oven Jeesukselle, kun Hän sinne kaksi jopa kolmekin kertaa kolkuttaa (= etsikkoaika).

        Musta on hienoa, että ollaan päästy yksimielisyyteen siitä mistä ollaan eri mieltä. Sekin on eräänlainen lopputulema. Ja siitä puolestaan voi rakentaa eteenpäin. Tulee mieleen, että näinhän ekumeniakin toimii.

        Vilppu H.
        pappi


      • PSARI
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Musta on hienoa, että ollaan päästy yksimielisyyteen siitä mistä ollaan eri mieltä. Sekin on eräänlainen lopputulema. Ja siitä puolestaan voi rakentaa eteenpäin. Tulee mieleen, että näinhän ekumeniakin toimii.

        Vilppu H.
        pappi

        kuunteleva_kirkko ja Vilppu H. - pappi,

        ettekö te papit voisi kirjoittaa kunnolla noita sanoja kuten musta eli MINUSTA tai mä sanan paikalla sen oikea muoto MINÄ.

        Palstalla on myös ulkomaalaisia lukijoita ja niitä suomalaisia, jotka eivät kunnolla osaa suomea, joten heille esimerkiksi sana musta tarkoitta väriä, eikä sanaa minusta jne.

        Muistakaa, että lukijan pitää ymmärtää tekstinne oikein.

        Harvinaisen paljon kiitoksia sanojen oikeinkirjoituksesta ymmärrettävässä muodossa! (niin ei tarvitse jatkuvasti selittää sanojenne merkitystä esimerkiksi kirjastoissa)


    • Olen kauhuissani jos lasta ei kasteta! Perheessämme ei niin tehty, minä ja kaksi sisarustani hoidimme kasteemme aikuisina ja rippikoulun kekusteluina papin kanssa. Tie oli pitkä, vaikea ja ajatukset heiluivat eestaas, Valitsimme itse, Jumalan avulla. Hänen äänensä on sanoinkuvaamaton ja rukousvastaukset rakkauden täyttämiä. Kuinka jättää pieni lapsi vailla kastetta. Vesivihkimys lienee ensimm. pappisvihkimyskin. Epäilyt haihtuvat, hänen lapsenaan saa kokea ihmeitä ja suurimpana täyttyy rakkaus. Olen kerran kuullut hänen äänensä, voima on uskomaton mutta ei pelottava. Tapahtui perunoita kuoriessa! Mietin yhä mikä olisi hänen vihansa voima, ihmettelen ettemme ole jo saaneet siitä tuta! On suuri suunnitelma, ole valveilla ja täyty hänen tahtonsa mukaisesti.

    • Oscar A

      Se että vauvakaste ja monet muut kristilliset traditiot ovat vielä niin vahvoja perustuu kirkon vuosisataiseen aivopesuun ja pakottamiseen. Onneksi tästä ollaan pikkuhiljaa vapautumassa. Tie on tietysti pitkä, koska niin monet ajattelevat, että kirkkoon kuuluminen ja sen traditioiden seuraaminen ikään kuin kuuluu kunnon suomalaiselle. Itse olen jo vanhempi mies, mutta silti toivon että vielä ehtisin nähkä ja kokea sen, että yhteiskunnassamme vallitsisi täydellinen uskonvapaus, joka muun muassa sisältäisi sen, että laki kieltäisi alaikäisten liitämisen mihinkään uskonnolliseen yhteisöön ja ettei yhteiskunta osallistuisi minkään uskonopin levittämiseen tai tukemiseen esimerkiksi koulun, armeijan tai muiden yhteiskunnallisten instituutioden kautta.

    • Balttis

      Odottelen ja toivon samaa kehitystä Oskar A, joka onkin jo vauhdilla käynnistynyt: onneksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taisin tehdä virheen

      Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      44
      3032
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      36
      2651
    3. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      53
      2604
    4. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      105
      2304
    5. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

      Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      50
      2136
    6. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      342
      1903
    7. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

      Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      150
      1556
    8. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      73
      1418
    9. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1248
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

      Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      28
      1185
    Aihe