YEL ilman eläketoiveita

Eläköön eläkkeetön

Ehkä hieman himmee kysymys mielestänne, mutta haluaisin seuraavaan apua (enkä siis moraalisaarnoja siitä, kuinka sitten vanhana kaduttaa).

Teen yksin pikkuhommia tmi:llä enkä halua saada eläkettä. Miten voin toimia minimoida YEL-maksut mahdollisimman pitkälle?

Minulla ei ole eikä tule muita työntekijöitä. Liikevaihto on korkeintaan 20 000 vuodessa.

Kiittäen & kumartaen!

7

268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wfjejkwerklwe1
      • Eläköön eläkkeetön

        Hienoa - kiitos vastauksesta! Tuo lähinnä ihmetyttikin. Eli voin itse päättää minkä verran maksan (ja eläkkeeksi saan) riippumatta siitä, mikä on todellinen liikevaihto.

        Entä jos tuloni jäävät alle tuon minimirajan? Yritystoiminta on lähinnä harrastus, joten näin voi hyvinkin käydä joinakin vuosina...


      • gfhdfhhgdfhkghfdh
        Eläköön eläkkeetön kirjoitti:

        Hienoa - kiitos vastauksesta! Tuo lähinnä ihmetyttikin. Eli voin itse päättää minkä verran maksan (ja eläkkeeksi saan) riippumatta siitä, mikä on todellinen liikevaihto.

        Entä jos tuloni jäävät alle tuon minimirajan? Yritystoiminta on lähinnä harrastus, joten näin voi hyvinkin käydä joinakin vuosina...

        Tuosta edellä olevasta linkistä: "YEL-vakuutusmaksut sekä tuleva yrittäjäneläkkeesi lasketaan YEL-työtulon perusteella. YEL-työtulo tarkoittaa rahallista arviota työpanoksestasi yrittäjänä. YEL-työtulo määritellään siten, että se vastaa vähintään sellaista palkkaa, joka olisi maksettava vastaavan ammattitaidon omaavalle henkilölle, mikäli hänet palkattaisiin työhösi. YEL-työtulo ei siis ole yrittäjän verotettava tulo tai yrityksen tuottama voitto. "

        Eli siis oikeilla tuloillasi ei ole mitään tekemistä YEL-työtulon kanssa. Tuo 7100
        euron työtulo tarkoittaa noin 1600 euron eläkemaksuja vuodessa (22,5%), jollet saa uuden yrittäjän alennusta, jolloin se on noin 16%.


      • .
        Eläköön eläkkeetön kirjoitti:

        Hienoa - kiitos vastauksesta! Tuo lähinnä ihmetyttikin. Eli voin itse päättää minkä verran maksan (ja eläkkeeksi saan) riippumatta siitä, mikä on todellinen liikevaihto.

        Entä jos tuloni jäävät alle tuon minimirajan? Yritystoiminta on lähinnä harrastus, joten näin voi hyvinkin käydä joinakin vuosina...

        Eli siis, jos työtulosi jää alle minimin, et maksa yelliä ollenkaan, sitä tuo palstaileva yel-moralisti ei koskaan halua kertoa, kaikkea muuta tulee tehosteena eriasteinen pelottelu.


    • Eläkeläketutukseton

      Ookoo - kiitos avusta kaikille tasapuolisesti.

      • valvotaanko käytännö

        Mielenkiinnosta selasin läpi Yrittäjän eläkelaki 22.12.2006/1272, jonka mukaan (§143) eläketurvakeskus pakkovakuuttaa yrittäjän, jonka olisi pitänyt ottaa vakuutus mutta ei ole sitä tehnyt ja snaktiona voi olla korotettu maksu, eli laiminlyöntikorvaus (§122). Olisi milenkiitoista tietää, tapahtuuko näin kuinka usein tapauksissa, joissa yrittäjä ilmoittaa, ettei hänen työtulonsa ylitä vakuuteetttavan tulon alarajaa, eikä siis vakuuttamisvelvollsiuutta synny? Voi olla, että on verottajan kanssa chekkaus toteutuneen verotettavan tulon kanssa. Keskustelu aloittajan toimialasta en tiedä, mutta 20 t€ liikevaihdolla ei taida netoksi jäädä tuota 7105 euroa..


    • Sonic Empire

      Valvotaan. ETK valvoo tänä vuonna vuoden 2010 verotusta. Jos sieltä löytyy ansiotuloja yrittäjätoiminnasta yli 9000 euron, tulee kehoitus vakuuttaa toiminta.

      Jos kehoitusta ei noudata, ETK pakkovakuuttaa yrittäjän vuodesta 2010. Toki saa esittää kehoitukseen perustellun vastauksen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe