Lestadiolaisuudessa oikea oppi ja siinä pysyminen on ollut autuuden eli pelastuksen ehto ja väärinuskovat ovat menneet kadotukseen kautta aikojen. Jos nyt sitten onkin huomattu tarve muuttaa oppia, niin eikö silloin:
1. Ennen uskoneet lestadiolaiset joudu kadotukseen, koska ovat uskoneet sittenkin väärin?
2. Jos ennen uskoneitten lestadiolaisten ajatellaan sittenkin päässeen taivaaseen, niin eikö ole vaarallista muuttaa heidän pelastavaa oppiaan?
3. Jos uusi uudistusmielinen oppi onkin oikein, eikö koko lestadiolaisten joukko eli JUMALAN VALTAKUNTA ole ollutkin väärässä kaiken aikaa?
Looginen kysymys
22
317
Vastaukset
- Lyhyesti
Vl-opit ovat saa*tanasta!
- jokkregjpm
Kautta aikojen on opetettu että Jumalan Valtakunnan oppi on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti. Näinhän se pitäisi olla, mutta kun Jumalan Valtakunta koostuu ihmisistä niin oppi on muuttunut aikojen saatossa.
Raattamaan aikaan naispuhujat puhuivat seuroissa, nyt ei. Joskus radio ja polkupyörä oli syntiä, nykyisin ei. Tuli lakihenkeä, hempeää henkeä, isäntähenkeä, kososlaista henkeä ja kaiken päälle siunauksellisia hoitokokouksia, Nyt niitä ei tarvita, - syystä tai toisesta. Ennen puhujat saarnasivat että koskaan ei ihmissukukunta näe vuotta 2000. Nyttemmin sellaiset puheet ovat vähentyneet, - jostakin syystä.
Oppi muuttuu ja elää herätysliikkeessäkin. Mutta sydämen usko ei tarvitse oppeja, vaan lapsenkaltaista uskoa Jeesukseen ja hänen lunastustyöhönsä.- jokin ei täsmää
Onko polkupyöräkin ollut syntiä???!!! No sattuuhan sitä virhearviointeja Pyhälle Hengellekin näemmä.
Hyvä yritys sinulla selittää jotain ympäripyöreää. Kyllä ennen televisio, naispappeus yms. olivat kadotukseen johtavia seikkoja. Jos nämä nykyisin hyväksytään, niinkuin uudistusmielisyydessä olen ymmärtänyt tapahtuvan, niin eikö vanhat kadotustuomiot ns.toisinuskoville pitäisi myöskin peruuttaa? Vai mahtuuko taivaaseen vain ennen "väärin uskoneet lestadiolaiset", nykyisin "väärin uskovat vanhoilliset lestadiolaiset" ja nykyisin "uudistusmieliset toisin uskovat lestadiolaiset", mutta ei koakaan ketään muita?? Lestadiolaisuus on sittenkin se ydinkysymys, ei oikea oppi.
Muistelisin entisen lestadiolaisjohtaja Reinikaisen joskus sanoneen, että oikea oppi on välttämätön pelastukseen ja se on jäänyt mieleeni. - Mikä se Jeesuksen
jokin ei täsmää kirjoitti:
Onko polkupyöräkin ollut syntiä???!!! No sattuuhan sitä virhearviointeja Pyhälle Hengellekin näemmä.
Hyvä yritys sinulla selittää jotain ympäripyöreää. Kyllä ennen televisio, naispappeus yms. olivat kadotukseen johtavia seikkoja. Jos nämä nykyisin hyväksytään, niinkuin uudistusmielisyydessä olen ymmärtänyt tapahtuvan, niin eikö vanhat kadotustuomiot ns.toisinuskoville pitäisi myöskin peruuttaa? Vai mahtuuko taivaaseen vain ennen "väärin uskoneet lestadiolaiset", nykyisin "väärin uskovat vanhoilliset lestadiolaiset" ja nykyisin "uudistusmieliset toisin uskovat lestadiolaiset", mutta ei koakaan ketään muita?? Lestadiolaisuus on sittenkin se ydinkysymys, ei oikea oppi.
Muistelisin entisen lestadiolaisjohtaja Reinikaisen joskus sanoneen, että oikea oppi on välttämätön pelastukseen ja se on jäänyt mieleeni.saarnaama oppi sitten on? "Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." Muuta ei tarvita. Yksinkertaista.
- jokin ei täsmää
Mikä se Jeesuksen kirjoitti:
saarnaama oppi sitten on? "Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." Muuta ei tarvita. Yksinkertaista.
Kyllä lestadiolaisuudessa on aina tarvittu lestadiolaisseurakuntaan kuuluvmista, muuta on turha yrittää väittää. Muilla on ollut väärä oppi, eikä he ole voineet rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistään niin kuin itseään ja se on tehty jotenkin väärällä ja kadotukseen johtavalla tavalla. Lestadiolaisuus ei käytännässä ole niin yksinkertaista Jeesuksen rakastamista kuin sen väitetään olevan.
- 15x14
Ei ole!
Mikään seurakunta, eikä kukaan ihminen ole omalta puoleltaan täydellinen!
Mutta pelastuksen sanoma ja opetus pelastuksesta voi olla riittävän täydellinen.
Ne jotka ovat uskoneet Jeesuksen vapahtajakseen ja syntinsä "karitsan veressä valaisseet", uskon kautta, saa kerran periä kirkkaimman kruunun.
Jumalan valtakunta on rakkautta, rauhaa ja iloa (vanhurskautta) Jeesuksessa Kristuksessa. Herran kansaa pyrkii ojentautumaan kaiken aikaa Kristusta kohden.
Room. 14:22
Säilytä sinä oma uskosi Jumalan edessä. Onnellinen se, joka ei tuomitse itseään siitä minkä uskoo oikeaksi. [1. Joh. 3:21]
Joh. 8:11
"Ei, herra", nainen vastasi. Jeesus sanoi: "En tuomitse minäkään. Mene, äläkä enää tee syntiä."] [Joh. 5:14]
Joh. 8:15
Te tuomitsette niin kuin ihmiset ainakin, minä en tuomitse ketään.- Jokin ei täsmää
Ei ole täydellinen mikään seurakunta, ei niin, kaikessa on inhimillisyyttä. Muistellisin kuitenkin sanotun Raamatussa jotain sen tapaista, että seurakunta on totuuden patsas ja perustus. Ja lestadiolaisuudesta on saanut kuvan, että se on ollut erehtymätön JUMALAN VALTAKUNTA, ja sen perusteella on kadotustuomioita väärässä opissa olleille julistettu. Jos itselläkään ei sittenkään ole ollut oikeaa oppia, niin eikö näiltä kadotustuomioilta katoa pohja pois???
Muuttuuko muuten Jeesuksen asia nyt jotenkin paremmaksi, kun oppia muutetaan? - 20x8
Jokin ei täsmää kirjoitti:
Ei ole täydellinen mikään seurakunta, ei niin, kaikessa on inhimillisyyttä. Muistellisin kuitenkin sanotun Raamatussa jotain sen tapaista, että seurakunta on totuuden patsas ja perustus. Ja lestadiolaisuudesta on saanut kuvan, että se on ollut erehtymätön JUMALAN VALTAKUNTA, ja sen perusteella on kadotustuomioita väärässä opissa olleille julistettu. Jos itselläkään ei sittenkään ole ollut oikeaa oppia, niin eikö näiltä kadotustuomioilta katoa pohja pois???
Muuttuuko muuten Jeesuksen asia nyt jotenkin paremmaksi, kun oppia muutetaan?Kyllä, tuomiovaltaa ei ole annettu ihmisille.
Totuuden patsas ja perustus tarkoittaa sitä, että seurakunta tavoittelee ja pitäytyy Jumalan sanan mukaisessa opissa. Jos jollekulle annetaan ymmärrystä / ilmoituksia, asiaa on silloin yhteisesti punnittava. Jokaisen on hyvä etsiä totuutta ja ahkerasti tutkia kirjoituksia.
(1. Tess. 5:21)
21 Koetelkaa kaikkea ja pitäkää se mikä on hyvää.
Ef. 3:17
Näin Kristus asuu teidän sydämissänne, kun te uskotte, ja rakkaus on elämänne perustus ja kasvupohja.
Ei Paavalikaan laskenut alas Jumalan valtakuntaa! Maallista seurakuntaa hän tosin paimensi niin kuin henki jakoi ymmärrystä ja teki sanan eläväksi.
1. Tim. 3:15
Jos tuloni kuitenkin viivästyy, saat tästä tietää, miten on käyttäydyttävä Jumalan temppelissä, elävän Jumalan seurakunnassa, joka on totuuden pylväs ja perustus. [Ef. 2:19-22]
1. Kor. 3:11
Perustus on jo laskettu, ja se on Jeesus Kristus. Muuta perustusta ei kukaan voi laskea. [Jes. 28:16; Ef. 2:20; 1. Piet. 2:6-8] - Se on virhe oppi
Jokin ei täsmää kirjoitti:
Ei ole täydellinen mikään seurakunta, ei niin, kaikessa on inhimillisyyttä. Muistellisin kuitenkin sanotun Raamatussa jotain sen tapaista, että seurakunta on totuuden patsas ja perustus. Ja lestadiolaisuudesta on saanut kuvan, että se on ollut erehtymätön JUMALAN VALTAKUNTA, ja sen perusteella on kadotustuomioita väärässä opissa olleille julistettu. Jos itselläkään ei sittenkään ole ollut oikeaa oppia, niin eikö näiltä kadotustuomioilta katoa pohja pois???
Muuttuuko muuten Jeesuksen asia nyt jotenkin paremmaksi, kun oppia muutetaan?Erehtymätöntä seurakuntaa ei ole täällä missä se koostuu elävistä ihmisistä:
http://freepathways.wordpress.com/2012/01/24/erehtymaton-seurakunta/ - miina.vähäjyrkki
Se on virhe oppi kirjoitti:
Erehtymätöntä seurakuntaa ei ole täällä missä se koostuu elävistä ihmisistä:
http://freepathways.wordpress.com/2012/01/24/erehtymaton-seurakunta/Seurakunnaksi kutsutaan rakennusta jossa joku lahko pitää kokouksiaan. Sen ulkoseinässä lukee seurakunta ja se on silloin seurakunta.
- jokin ei täsmää
Se on virhe oppi kirjoitti:
Erehtymätöntä seurakuntaa ei ole täällä missä se koostuu elävistä ihmisistä:
http://freepathways.wordpress.com/2012/01/24/erehtymaton-seurakunta/Oli itseltänikin oikeastaan pieni lipsahdus väittää lestadiolaisten sanoneen olleen erehtymätön seurakunta, ei sellaista ole TEORIASSA sanottu. Eikä lestadiolaiset myönnä koskaan käyttävänsä tuomiovaltaa, tämäkin TEORIASSA.
Mutta KÄYTÄNNÖSSÄ asiat ovat olleet toisin. Lestadiolaisoppeihin on ollut Pyhän Hengen ilmoitus, esim.televisiokysymyksessä ja seurakuntaopissa. Eikä Pyhää Henkeä ole ollut muualla. KÄYTÄNNÖSSÄ melkoisella erehtymättömyyttä muistuttavalla varmuudella on kadotustuomiot langetettu epäuskoisille: "jos ette käänny ja tee parannusta, luovu synneistänne (tansseista, alkoholista, televisiosta, ehkäisystä jne.) ja lähde seuraamaam MEITÄ ja Herraa Jeesusta tässä ainoassa oikeassa uskossa ja ainoassa oikeassa JUMALAN VALTAKUNNASSA, niin teidän osananne on IANKAIKKINEN KADOTUS! "
On turha puhua teorioista, miten asioiden pitäisi teoriassa olla, jos teorioiden ja käytännön välillä on ammottava ristiriita.
Muuten, eikö lestadiolaiset sitten voisi myöntää erehtyneensä monessa asiassa, korjata erehdyksensä ja myöntää olleensä väärässä? En ole tämänkaltaista liikettä oikein huomannut, vaan ainoa pelastava usko on edelleenkin lestadiolaisyhteisössä.
Pelastukseen tarvitaan oikea oppi on edelleenkin lestadiolaisten käsityksenä. Ja oikeaa oppia ei ole lestadiolaisyhteisön ulkopuolella. Jos näin ei olekaan, on syytä kertoa se muillekin. - Jos haluaa ymmärtää
miina.vähäjyrkki kirjoitti:
Seurakunnaksi kutsutaan rakennusta jossa joku lahko pitää kokouksiaan. Sen ulkoseinässä lukee seurakunta ja se on silloin seurakunta.
Olet vähän pihalla kristinopista. Luther esimerkiksi tarkastelee kirjoituksissaan ajatusta seurakunnasta nimenomaan abstraktina, kristinopillisena ja teologisena käsitteenä. Ei siis näkyvänä rakennuksena.
Kannattaa lukea Tunnustuskirjat.
Mietippäs asuuko Raamatun ilmoituksen mukaan valehtelijoissa totuuden henki?
Joh. 16:13
Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.
Vl-liikkeessä ei voi olla tuota henkeä, koska heidän opetuksensa on valehtelua ihmisille.- 24 1 2012
Ite uskon niinkuin eräs ei vl pappi sanoi, että Jumalan armo on paljon laajempi mitä me ihmiset pystymme kuvittelemaankaan.
- Ihmisrakennelmaksi..
Näin sanoivat myös ennen vanhaan lestadioaliset puhujat. Näin kirjoitettiin esim. vuoden 1906 lestadioalispuhujien suuressa kokouksessa pöytäkirjaan.
Vuosisadan kuluessa oppi on tullut aina vain ahtaammaksi ja Jumalaa on pienennetty.
- joki ei täsmää
En valitettavasti saanut alkuperäisiin kysymyksiini vastausta. Ennen kyllä esim. naispappeuden hyväksyjät luokiteltiin epäuskoisiksi väärän opin opettajiksi ja kadotukseen menijöiksi.
Jos mm.tämä seikka lestadiolaisuudessa muuttuu, eikö se merkitse koko liikkeen aikaisempien sukupolvien uskon kyseenalaistamista? Heillä on ollut väärä oppi ja he joutuvat kadotukseen.- Göbbels
Hyvä kysymys.
" Ennen kyllä esim. naispappeuden hyväksyjät luokiteltiin epäuskoisiksi väärän opin opettajiksi ja kadotukseen menijöiksi.
Jos mm.tämä seikka lestadiolaisuudessa muuttuu, eikö se merkitse koko liikkeen aikaisempien sukupolvien uskon kyseenalaistamista? Heillä on ollut väärä oppi ja he joutuvat kadotukseen. "
Mutta kun oppi on muuttunut, koko ajan. Ennen television katselusta joutui tuomiolle ja ulos siioinista. Koululaiseilta kielelttiin tv-ohjelmien ja videoiden katselu oppitunneilla. Nyt itse SRK:n puheenjohtaja väittää kirkkain silmin että kotiin ei ole hankittu telkkaaria vain siksi että suojellaan lapsia silt, ja kehuu koulukäytössä televisiosta hyväksi opetusvälineeksi!
Ja samaan aikaan tavis lestsadioaliset seuraavat kaikkia mahdollisia tv-ohjelmia netin kautta, ja ovat perillä ohjelmista paremmin kuin ns. epäuskoiset.
Ehkäisyä pidetään edelleen syntinä, mutta synti muutetaan sallituksi jos on "sairas". Vielä parikymmentä vuotta sitten ei saanut ehkäistä vaikak henki olisi ollut uhattuna, sillä "lääkäritkään eivät voi mitään" jos Jumala haluaa pitää naisen hengissä tai tappaa.
Näitä muutoksia on tullut vaikka kuinka paljon mutta sen verran pikkuhiljaa että ehtii aina kasvaa uusi sukupolvi jolla ei ole muistijälkeä edellisistä ajoista. SRK:n lapsi- ja nuorisotyön aivopesu varmistaa vielä lopuksi sen että uudet opit uppoavat nuorten herkkään mieleen "muuttumattomina totuuksina".
- Jokin ei täsmää
Mielestäni hyvä analyysi Göbbelsiltä. Osoittaa kokonaisuudessaan, kuinka falskia koko touhu itse asiassa on. Lestadiolaisilla on oiva taito pyöritellä sanojaan , jotta eivät jäisi kiinni opeistaan, näitä selityksiä on kuultu.
Esim.suviseurojen yhteydessä, joiden uutisointeja olen sanomalehdistä useinkin lukenut, on monta kertaa SRK:n johtomiehiltä kysytty sellaista esim.yksinkertaista asiaa, että pääseekö paikalla oleva piispa taivaaseen tai muuta sen kaltaista. Koskaan en ole saanut lukea rehellistä vastausta, vaan aina ympäripyöreitä selityksiä, jotka jättävät kuulijan/lukijan tyhjäksi.Tulee vain mieleen, ettei tosi hetkellä ole kanttia vastata rehellisesti opeistaan, vaan ihan ollaan Juudaksia.
Pyörittelyä, pyörottelyä. Nyt jäänkin mielenkiinnolla odottamaan, miten lestadiolaiset naispappeuden kannattajat pyörittelevät opin uusiksi tällä kohdalla. Tai oikeastaan olen jo paneutunut asiaan, eivät enää pidäkään naispappeitta opillisena raamattukysymyksenä, vaan käytännön asiana, yhteiskunta kun on muuttunut!!! Eivät raukat muista / halua tietää, miten selkeästi heidän liikkeessään on naispappeus ollut opillinen ja sitä kautta autuuden kysymys.
Meneepä lestadiolaisten pelastusrajat aivan uusiksi!! Syntiä saakin tehdä, jos sen harjoittamisesta päästään yhteiseen sopimukseen. - 4+1=5
Kysyt aika vaikeita "jokin ei täsmää". Kysymyksesi ovat hyviä, mutta niissä on yksi ongelma: Käsittelet samassa lauseessa oppia, opetusta, kulttuurisia tekijöitä, sosiologiaa, ihmisviisautta, jne...
Kaikki sulassa sovussa sekaisin.
Oppiin kuuluu ennenkaikkea oppi vanhurskauttamisesta. Se ei saa muuttua. Kaikki polkupyörät, telkkarit sun muut ovat puhtaasti ulkokohtaisia asioita, joilla ei ole mitään tekemistä opin kanssa, ne eivät liity pelastukseen. Mutta kaikki ne asiat, jotka Tunnustuskirjat määrittelevät oppiin kuuluvaksi, niistä on pidettävä kiinni.
Kannattaa muistaa, että esim. "ensimmäisessä kirkolliskokouksessa" kun apostolit 2000 vuotta sitten kokoontuivat Jerusalemiin, he päättivät että uskovainen ei syö lihaa, jossa on verta. Me kuitenikin teemme niin.
Eli on asioita, jotka eivät kuulu oppiin ja on asioita jotka siihen kuuluvat. Sinun täytyy nyt opetella lisää teologiaa, ennekuin voit jatkaa (mikäli siis haluat oikeasti ja vilpittömästi selvittää ko. asiaa). - Jokin ei täsmää
Olen kyllä sen verran teologiasta perillä, että tunnen luterilaisen käsityksen vanhurskauttamisesta, yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden. Tämän pitäisi riittää ja lestadiolaisetkin tunnustavat tämän ydinopetuksen.
Yritän vain kiinnittää huomioita siihen tosiasiaan, että KÄYTÄNNÖSSÄ tämän ydinopetuksen ympärille on lestadiolaisuudessa kertynyt aivan valtava lisäopetusten joukko, aivan kuin juutalaisten lainopettajien käskyjen ja kieltojen verkosto. Jeesushan moitti heitä sellaisesta. On falskia väittää, etteikö lestadiolaisuudessa ole KÄYTÄNNÖSSÄ opetettu HYVIN EHDOLLISTA VANHURSKAUTTAMISOPPIA. Luterilainen ydinopetus ei ole riittänyt, vaan on KÄYTÄNNÖSSÄ vaadittu lestadiolaisseurakuntaan liittymistä ja sitä että alkaa noudattaa heidän tapojaan.
Muuten olen kyllä varma siitä, että esim.Reinikainen piti aikoinaan naispappeutta opillisena kysymyksenä ja sitä kautta autuuteen vaikuttavana asiana. Eli toisinsanoen naispappi ei voi päästä taivaaseen. Reinikainen ilmaisi muuten käsityksensä oppiasiasta muistaakseni tähän tapaan: "Oikea oppi ei sinänsä pelasta / vanhurskauta ketään, mutta oikea oppi on välttämätön pelastukseen". Ja hän ilmoitti asiassa olevan tällaisen paradoksin. Käytännössä ymmärsin hänen tarkoittavan oikealla opilla lestadiolaisten oppeja, joihin kuului myös kielteinen käsitys naispappeudesta.
Eli lopputulos jälleen: lestadiolaiset väittävät usein TEORIASSA mielellään keskittyvänsä luterilaiseen opetukseen vanhurskauttamisesta, mutta KÄYTÄNNÖSSÄ tämä ei ole totta. Vanhurskauttmisopin lisäksi vaaditaan paljon muutakin, sellainen taakka, jota Jeesus ei varmasti hyväksyisi. Eikä myöskään epärehellisyyttä teoreettisten puheiden ja käytännön välillä.- 4+1=5
Tuota tuota. Tarkennetaanpa hiukan. Se että käytännössä joko tai jotkut opettavat jotakin, ei vielä tarkoita yhtään mitään. Sitä ei voi mitenkään estää. Esim. tällä hetkellä jopa samoissa seuroissa peräkkäin on kahdenlaista opetusta, oikeaa ja väärää.
Ryhmään, mihin tahansa ryhmään kuuluminen edellyttää ryhmän sosiologisen viitekehyksen hyväksymistä. Se voi tarkoittaa tapoja, käytänteitä, jne.. Tosiasiallisesti ne eivät kuitenkaan voi olla pelastuksen ehto. Jotkut tosin käsittävät ne niin silloin kun on kyseessä uskonnollinen yhteisö. Ryhmä laatii itse omat sääntönsä, eikä kenenkään tarvitse liittyä sellaiseen ryhmään jonka sääntöjä ei hyväksy. Pelastus taas ei ole kiinni mihinkään maalliseen ryhmään kuulumisesta. Me VL:t kyllä opetamme, että synnit täytyy saada anteeksi täällä ajassa aj synninpäästö täytyy saada ennen uskoneelta, siis sellaiselta, jolla itsellään on synnit anteeksi. Et siis voi saada syntejäsi anteeksi esim. helluntailaiselta, mormoonilta, jehovantodistajalta, reformoidulta etkä sellaiselta nimelliseltä kristityltä, joka ei itse ole saanut ja uskonut syntejään anteeksi.
Me myös opetamme, että Raamatussa Jumalan tahdon vastaiseksi mainitut asiat ovat syntiä.
- Jokin ei täsmää
No aika erikoiselta kuulostaa kyllä sitten liikkeen tila, jos on tosissaan peräkkäin kahdenlaista opetusta. Tällaista olen kyllä ajatellut olevan, kun olen käsittänyt kovasti uudistusmielisiäkin puhujia olevan nykyisin aika joukko. Taitaa olla ns.hajaantuminen tai eriseura ennenpitkää edessä.
Tuntuu kaikinpuolin siltä, että nykyinen lestadiolaisuus on kyllä paljon ryhdittömämpää kuin ennen, jolloin käytiin kovia taisteluja, eriseuraiset joko lähtivät tai savustettiin ulos ja liike säilytti yhtenäisyytensä. "Vääriin opetuksiin" eli "vääriin henkiin" on tartuttu pikimmiten, eikä harhaopetuksia loputtomiin ole sallittu. Nyt mieleeni on tullut, että lestadiolaisuuteen on pesiytynyt aivan kuin viekkaita varkaita, jotka yrittävät pyöritellä mustan valkeaksi (=naispappeuden kannattajat). Ei siinä mitään, voihan opitkin muuttaa, jos ette kykene taistelemaan heitä vastaan, mutta silloin kyllä entinen logiikkanne pettää, mistä alunperin aloitin tämän keskustelun.
Mutta sinä taidat olla oikea lestadiolainen, tunnistan kyllä puheenpartesi, enkä viitsi enempää jankuttaa. Teillä on oma käsityksenne uskomisen asioista, seurakunnasta, syntien anteeksisaamisesta, oikeudesta antaa synnit anteeksi jne. ja hatun nosto sille. Tärkeintä on, että rehellisesti kertoo mielipiteensä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä581685- 1231344
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1271260- 1401064
- 101907
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten339849Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82734Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55654Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50653Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64612