Minulle on opetettu että hyvät teot ovat välttämättömiä, mutta miksi, se onkin mielenkiintoinen kysymys.
Onko hyviä tekoja tehtävä siksi että ne todistavat meidän olevan otollisia Jumalalle tai että hyvät teot ilmentävät meissä olevan uskon hyvien tekojen kautta.
Onko sinulle opetettu että hyvät teot ovat kyllä Jumalan tahto, mutta jos teot ovat vain tavallisen kirkkouskovaisen tekoja niin usko ei ole tekojen kautta ilmentynyt eikä sitä täten olekaan.
Rakkauden kautta vaikuttava usko, sanotaan?
Rakkauden kautta vaikuttava usko?
30
92
Vastaukset
- näin minä
No niitähän syntyy väksin uskovaisella. Hyvät teot vain tulevat tehtäväksi. Alkaako herätys kirkon kautta? Niin minusta nykyään näyttää. Se taitaa olla alkanut.
- Usko Toivonen
>> Onko hyviä tekoja tehtävä siksi että ne todistavat meidän olevan otollisia Jumalalle tai että hyvät teot ilmentävät meissä olevan uskon hyvien tekojen kautta.>>
Niin, ei meistä tule uskovia omilla teoillamme, eikä hartaalla ilmeellä, vaan uskomalla pelastuksen evankeliumi ja turvautumalla Jumalaan.
8. Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
9. ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
10. Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.
Ef. 2.
Uskova on jäsenenä Kristus-ruumiissa ja näin ollen Hengen ohjauksessa,
nyt on kysymys siitä, onko uskovalla hengelliset, kuulevat korvat ja näkevät
silmät.- Kysymysten tekijä
Oikein oivallettu henki on se joka eläväksi tekee.
- Usko Toivonen
Kysymysten tekijä kirjoitti:
Oikein oivallettu henki on se joka eläväksi tekee.
No enpä tiedä, jos alamme oivaltamaan oman mielemme mukaisia henkiä, mitä
siitä seuraisi.
5. mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu. - Kysymysten tekijä
Usko Toivonen kirjoitti:
No enpä tiedä, jos alamme oivaltamaan oman mielemme mukaisia henkiä, mitä
siitä seuraisi.
5. mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.Onko vaikea ymmärtää raamatullisesti että henki tarkoittaa Pyhää Henkeä?
- -sivusta seuraava-
Onko vaikea ymmärtää raamatullisesti että henki tarkoittaa Pyhää Henkeä?
Kysymysten tekijä. Usko Toivosen kommentti ylempänä oli mielestäni ymmärrettävä, koska täällä liikkuu niin monenlaista ´julistajaa´ jotka eivät pitäydy Raamatun opetukseen.
""Oikein oivallettu henki on se joka eläväksi tekee""
Olisit voinut kirjoittaa Herran Hengen isolla alkukirjaimella. Ei olisi tullut väärinkäsityksen mahdollisuutta. Mutta nythän selitit mitä tarkoitit.
""Onko vaikea ymmärtää raamatullisesti että henki tarkoittaa Pyhää Henkeä?"" - Kysymysten tekijä
-sivusta seuraava- kirjoitti:
Kysymysten tekijä. Usko Toivosen kommentti ylempänä oli mielestäni ymmärrettävä, koska täällä liikkuu niin monenlaista ´julistajaa´ jotka eivät pitäydy Raamatun opetukseen.
""Oikein oivallettu henki on se joka eläväksi tekee""
Olisit voinut kirjoittaa Herran Hengen isolla alkukirjaimella. Ei olisi tullut väärinkäsityksen mahdollisuutta. Mutta nythän selitit mitä tarkoitit.
""Onko vaikea ymmärtää raamatullisesti että henki tarkoittaa Pyhää Henkeä?""Olen huomannut kuinka henki on kirjoitettu pienellä kirjaimella joten minä kyllä yleensä kirjoitan Henki.ellei sitten henki tarkoita hengellistä ihmistä.
- Usko Toivonen
Onko vaikea ymmärtää raamatullisesti että henki tarkoittaa Pyhää Henkeä?
>> Onko vaikea ymmärtää raamatullisesti että henki tarkoittaa Pyhää Henkeä? >>
Anteeksi, " Kysymyksen tekijä" tulkitsin kommenttisi väärin. - Kysymyksen tekijä
Usko Toivonen kirjoitti:
>> Onko vaikea ymmärtää raamatullisesti että henki tarkoittaa Pyhää Henkeä? >>
Anteeksi, " Kysymyksen tekijä" tulkitsin kommenttisi väärin.Olisinhan voinut kirjoittaa selvemmin joten otan syyt päälleni.
Ei se mitään jos kommentin tulkinnassa on kohtia jotka saattavat viedä ajatukset muualle.
- Lyhyesti näin
Ei hyviin tekoihin uskoa/uskontoja tarvita. Hyvät käytöstavat, lähimmäisen rakkaus ja suvaitsevaisuus erilaisia ihmisiä kohtaan, uskonnosta, kulttuurista ym riippumatta kuuluu yleisivistykseen jota toisilla on ja toisilla ei.
Itsekkyys ei ole hyve. Jolla on sydämen sivistystä pystyy ja haluaa auttaa apua tarvitsevia. Sydämen sivistystä voi myös opetella ja ennenkaikkea sitä tulee opettaa myös lapsilleen. - Herätykseksi...
Ne kaikille hyväksi kaikkia kohtaan Oikeuden mukaisuuden mukaiset, vasta oikeasti Lailliset sanat / puheet ja kirjoitukset, oikein (Jumalan sanan mukaisesti / kristillisesti) toimimisten ja vaikuttamisen tekojen kautta pitäisi alkaa näkymään sitä hyvää hedelmää. Sitä kaikille, ja kaikelle Luojan hyväksemme luomalle hyväksi vaikuttavaa / olevaa. Sitä turvallisen ja turvatun kaikinpuolisen hyvinvointi elämään ja tulevaisuuden mahdollistavaa ja takaavaa tälle pahan vallassa olevalle saatnaa palvelevalle maailmalle / ihmiskunnalle vaihtoehto mahdollisuutta ja elämää.
- Kysymysten tekijä
Yhteiskunnallinen varhurskaus ja oikeudenmukaisuus on välttämätön yhteiselle elämällemme jossa on jos jonkinlaista "maantiekiitäjää".
- armoa armon päälle
Sanotaanko näin, että hyvät teot ei ole se millä ansaitaan taivaspaikka ja mitkä pelastaa, mutta hyvillä teoilla voi tuoda kunniaa Jumalalle. Sekin on niin häilyvä käsite ketkä on pelkkiä "kirkkouskovia" tai "tapakristittyjä", koska kun me ihmispoloiset vaan emme näe toisten ihmisten sydämeen, jonne vain Jumala näkee. Ja sitten kun ihmisellä on se ainainen tarve olla "parempi" ku muut ja ihmisessä on se luontainen pätemisen tarve niin tottakai itsellä on se paras puhdasoppiteologia ja joillakin muilla sitten se "harhaoppi".
- Kysymysten tekijä
Hyvät teot eivät poista syntejä, mutta synnin poistaminen aiheuttaa hyviä tekoja.
""Onko hyviä tekoja tehtävä siksi että ne todistavat meidän olevan otollisia Jumalalle tai että hyvät teot ilmentävät meissä olevan uskon hyvien tekojen kautta.""
Minkälaisia hyviä tekoja tarkoitat, jotka kanavoituvat ihmisiin Jumalan avulla.
Minusta hyviin tekoihin ei tarvitse edes liittää uskoa tai Jumalaa. Hyviä tekoja voi tehdä myös uskosta osattomat.
Jos kaikki maailman hyvät teot on vain Jumalalta saatuja neuvoja, niin aika moinen olisi maailmamme.
Jotensakin tuntuu siltä, että uskovat omivat itselleen hyvät teot vaikka nämä 'hyvät teot' osoittautuvat yleensä suvaitsemattomuutta ei-uskovia kohtaan.- Kysymysten tekijä
Tietysti tarkoitin hyvillä teoilla vanhurskauttavatko ne siis teot vanhurskauttavat tai sitten eivät.
Oikein sanoit sillä hyviä tekoja uskovaisen pitää tehdä ilman "pasuunan soittoa" että hyvän teon tekijä havaittaisiin tosi uskovaiseksi.
Jumalan tahto on että teemme hyviä tekoja vihollisillekin ilman ansion ja palkan tavoittelua.
Sivistyskin esim. hyvät tavat kuuluvat myös hyviin tekoihin, kunhan niihin ei liity syntiä.
Hyvien tekojen kohteista ei ole puutetta, mutta niiden tekijöistä kyllä on ja tuntuu että olen yksi niistä?.
Aitoa lähimmäisen rakkautta ei voi ostaa eikä myydä, vaan se on Jumalan teko ihmisessä. Ilman rakkautta ihminen kuolee esim pieni lapsi hyvinkin nopeasti ilman inhimillistä läheisyyttä vaikka ravintoa saisikin. Emme ole siis robotteja, vaan tuntevia ihmisiä. Sellaisiksi Jumala on meidät luonut. On hänen kunnioittamistaan palvella lähimmäisiä niin kuin voi omassa arjessaan hyvillä töillä "jotka Jumala on ennalta valmistanut, vaeltaakseemme niissä." Ef. 2:10
"Aitoa lähimmäisen rakkautta ei voi ostaa eikä myydä..."
no ei tietenkään, me teemme tekojen sekä itsemme että toistemme takia, jotta meillä on hyvä elää ja hyvä elämä, ei siihen tarvita Jumalaa.- Kysymysten tekijä
Aito lähimmäisen rakkaus on lahjaa ja palkaksi siitä saatu hyvä mieli kertoo Jumalasta ja uskon oikeasta luonteesta.
- Niko.
Jos hedelmät eivät ole hyvät eikä rakkaus elämässä näy, on syytä kysyä vakavasti, että onko Kristuksen Henkeä olleskansa.
Hedelmistään puu tunnetaan.
Ei pelastusta ansaita teoilla, ei hyvillä, ei edes niillä kaikkein parhaimmillakaan.
Mutta kun ihmisellä on sydämessänsä Kristuksen Henki, myös teot todistavat ihmisen uskoa ja se hedelmä on hyvä hedelmä!
Jumala muuttaa ihmisiä jokainen päivä. Murhamiehet, kovia kokeneet katujen kasvatit kääntyvät hyviksi, narkomaanit pääsevät eroon addiktioistaan, juopot viinanhimostaan. Jumala muuttaa ihmisiä jokainen päivä.
Mutta niin monelle "näennäisesti" hyvää elämää elävälle ihmiselle, joka "touhuskelee" myös hyvin askareiden parissa, on monesti niin äärettömän vaikea nöyrtyä Herran edessä. Niin ylpeä on ihmismieli.
Mutta, kun ihminen on todella Kristuksen oma, niin se hedelmä myös näkyy!- raamatusta
Matteuksen evankeliumista
luku 19:16-26
16. Eräs mies tuli ja kysyi: Jeesukselta: Opettaja, mitä hyvää minun on tehtävä, että saisin ikuisen elämän?
17. Hän sanoi miehelle: Miksi kysyt minulta hyvästä?
On ainoastaan yksi, joka on hyvä. Jos tahdot päästä elämään sisälle, pidä käskyt.
18. Mies kysyi Jeesukselta: Mitkä?
Jeesus vastasi: Nämä: Älä murhaa, Älä tee huorin, Älä varasta, Älä sano väärää todistusta.
19. Kunnioita isääsi ja äitiäsi, ja Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.
20. Nuorukainen sanoi Jeesukselle: Kaikkia näitä minä olen noudattanut.
Mitä minulta vielä puuttuu?
21. Jeesus vastasi: Jos tahdot olla täydellinen, mene, myy, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaissa, ja tule ja seuraa minua.
22. kuullessaan nämä sanat nuorukainen meni pois murheellisena, sillä hänellä oli paljon omaisuutta.
23. Jeesus sanoi opetuslapsilleen: Totisesti minä sanon teille: Rikkaan on vaikea päästä taivaan valtakuntaan.
24. Vielä minä sanon. helpompi on kamelin mennä neulansilmä läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan.
25. Kun opetuslapset kuulivat tämän, he hämmästyivät kovin ja sanoivat:
kuka sitten voi pelastua?
26. Jeesus katsoi heihin ja sanoi heille: Ihmiselle se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista.
ymmärrättekö tämän? - Kysymysten tekijä
Ihmisen eli uskovan muuttuminen ei ole hetkellistä kuten monet palstalla luulevat. Se on tosin muutoksen alku, ja siinä uudestisyntymisessä saa alkunsa Hengessä kasvu uudistaen ja vaikuttaen hyviä tekoja ilman että niitä pitäisi etsiä kompassin kanssa.
- raamatusta
raamatusta kirjoitti:
Matteuksen evankeliumista
luku 19:16-26
16. Eräs mies tuli ja kysyi: Jeesukselta: Opettaja, mitä hyvää minun on tehtävä, että saisin ikuisen elämän?
17. Hän sanoi miehelle: Miksi kysyt minulta hyvästä?
On ainoastaan yksi, joka on hyvä. Jos tahdot päästä elämään sisälle, pidä käskyt.
18. Mies kysyi Jeesukselta: Mitkä?
Jeesus vastasi: Nämä: Älä murhaa, Älä tee huorin, Älä varasta, Älä sano väärää todistusta.
19. Kunnioita isääsi ja äitiäsi, ja Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.
20. Nuorukainen sanoi Jeesukselle: Kaikkia näitä minä olen noudattanut.
Mitä minulta vielä puuttuu?
21. Jeesus vastasi: Jos tahdot olla täydellinen, mene, myy, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaissa, ja tule ja seuraa minua.
22. kuullessaan nämä sanat nuorukainen meni pois murheellisena, sillä hänellä oli paljon omaisuutta.
23. Jeesus sanoi opetuslapsilleen: Totisesti minä sanon teille: Rikkaan on vaikea päästä taivaan valtakuntaan.
24. Vielä minä sanon. helpompi on kamelin mennä neulansilmä läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan.
25. Kun opetuslapset kuulivat tämän, he hämmästyivät kovin ja sanoivat:
kuka sitten voi pelastua?
26. Jeesus katsoi heihin ja sanoi heille: Ihmiselle se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista.
ymmärrättekö tämän?Jaakobin kirjeestä
Luku 2:18 ja 22
18. Joku ehkä sanoo: Sinulla on usko, ja minulla on tekoja. näytä sinä minulle uskosi, joka ei ilmene teoissa, niin minä osoitan sinulle teoissa näkyvän uskon.
22. Näethän, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja TEOISTA USKO TÄYDENTYI.
ymmärrättekö tämän? - raamatusta
raamatusta kirjoitti:
Jaakobin kirjeestä
Luku 2:18 ja 22
18. Joku ehkä sanoo: Sinulla on usko, ja minulla on tekoja. näytä sinä minulle uskosi, joka ei ilmene teoissa, niin minä osoitan sinulle teoissa näkyvän uskon.
22. Näethän, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja TEOISTA USKO TÄYDENTYI.
ymmärrättekö tämän?Paavalin kirjeestä efesolaisille
Luku 2:8 ja 9
8. Armosta te olette pelastetut uskon kautta. Se ei ole teidän oma aikaan saannoksenne, vaan se on Jumalan lahja,
9. Eikä se ole teoista, ettei kukaan kerskaisi.
ymmärrätekö tämän? - raamatusta
raamatusta kirjoitti:
Paavalin kirjeestä efesolaisille
Luku 2:8 ja 9
8. Armosta te olette pelastetut uskon kautta. Se ei ole teidän oma aikaan saannoksenne, vaan se on Jumalan lahja,
9. Eikä se ole teoista, ettei kukaan kerskaisi.
ymmärrätekö tämän?Luukkaan evankeliumista
Luku 10:30-37
30. Jeesus vastasi hänelle: Eräs mies vaelsi Jerusalemista alas Jerikoon ja joutui rosvojen kässiin. Nämä riisuivat hänet alasti, löivät haavoille ja menivät pois, jättäen hänet puolikuolleeksi.
31. Eräs pappi sattui kulkemaan sitä tietä, näki hänet ja meni ohi.
32. Samoin muuan leeviläinen: tullessaan sille paikalle ja nähdessään hänet hän meni ohi.
33. Mutta eräs sitä tietä matkustava samarialainen tuli hänen kohdalleen ja näki hänet, hänen tuli tätä sääli.
34. Hän meni miehen luo, sitoi hänen haavansa, vuodatti niihin öljyä ja viiniä, pani hänet juhtansa selkään, vei hänet majataloon ja hoiti häntä.
35. Seuraavana aamuna hän otti esiin kaksi denaria, antoi ne majatalon isännälle ja sanoi: Hoida häntä, ja mitä sinulta kuluu lisää, minä maksan sen sinulle palatessani.
36. Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi osottautui rosvojen käsiin joutuneen lähimmäiseksi?
27. Mies vastasi: Se, joka sääli ja auttoi häntä. Jeesus sanoi hänelle. Mene ja tee sinä samoin.
ymmärrättekö tämän? - raamatusta
raamatusta kirjoitti:
Luukkaan evankeliumista
Luku 10:30-37
30. Jeesus vastasi hänelle: Eräs mies vaelsi Jerusalemista alas Jerikoon ja joutui rosvojen kässiin. Nämä riisuivat hänet alasti, löivät haavoille ja menivät pois, jättäen hänet puolikuolleeksi.
31. Eräs pappi sattui kulkemaan sitä tietä, näki hänet ja meni ohi.
32. Samoin muuan leeviläinen: tullessaan sille paikalle ja nähdessään hänet hän meni ohi.
33. Mutta eräs sitä tietä matkustava samarialainen tuli hänen kohdalleen ja näki hänet, hänen tuli tätä sääli.
34. Hän meni miehen luo, sitoi hänen haavansa, vuodatti niihin öljyä ja viiniä, pani hänet juhtansa selkään, vei hänet majataloon ja hoiti häntä.
35. Seuraavana aamuna hän otti esiin kaksi denaria, antoi ne majatalon isännälle ja sanoi: Hoida häntä, ja mitä sinulta kuluu lisää, minä maksan sen sinulle palatessani.
36. Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi osottautui rosvojen käsiin joutuneen lähimmäiseksi?
27. Mies vastasi: Se, joka sääli ja auttoi häntä. Jeesus sanoi hänelle. Mene ja tee sinä samoin.
ymmärrättekö tämän?Toisesta Samuelin kirjasta
Luku 22:28
28. Sinä pelastat nöyrän kansan, mutta sinun silmäsi ovat ylpeitä vastaan, sinä alennat heidät.
Sananlaskuista
Luku 6:12-19
12. Kelvoton ihminen, väärä mies on se, joka kulkee suu täynnä vilppiä,
13. iskee silmää, antaa jaloillaan merkkiä, sormillaan viittoo.
14. kavaluus mielessä aina hankkii pahaa, rakentaa riitoja.
15. Hänen turmionsa tulee siksi äkkiä tuokiossa hänet rusennetaan, eikä apua ole.
16. näitä kuutta Herra vihaa, ja seitsemää hänen sielunsa kauhistuu:
17. ylpeitä silmia, valheellista kieltä, käsiä jotka vuodattavat viatonta verta,
18. sydäntä, joka miettii häijyjä juonia, jalkoja, jotka kiiruusti juoksevat pahuuteen,
19. väärää todistajaa, joka puhuu valheita, ja riidan rakentajaa veljesten kesken.
ymmärrättekö tämän?
Tuo oli hyvin sanottu -->
Mutta, kun ihminen on todella Kristuksen oma, niin se hedelmä myös näkyy!
Niin ,,, eihän oikea uskovainen pysty tekemään muuta kun hyvia tekoja !!!- Kysymysten tekijä
Kyllä uskovainenkin pystyy tekemään syntiä ja pahoja tekoja jopa seksuaalisuuden alueilla joista palstalla on paljon puhuttu.
Niin ei tosin saisi tapahtua onhan se häpeä ja Jumalan nimi joutuisi kauttamme pilkatuksi. Kysymysten tekijä kirjoitti:
Kyllä uskovainenkin pystyy tekemään syntiä ja pahoja tekoja jopa seksuaalisuuden alueilla joista palstalla on paljon puhuttu.
Niin ei tosin saisi tapahtua onhan se häpeä ja Jumalan nimi joutuisi kauttamme pilkatuksi.Mutta Raamattu opettaa että tosi uskova ei voi tehdä syntiä llllllllllllllllllllll
- ...
...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1014388Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/743641121- 1861032
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1091002Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47891- 64871
Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna82853- 64836
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk10827Onko se niin
Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta64806