Alla oleva kappale on kopiotu jonkun toisen tekstistä vihareaktio ketjusta, mutta jäin miettimään sitä, siltä pohjalta kun Vakninillakin on samasta asiasta pieni kappale, jonka laitoin sen alle vertauilun vuoksi. Liekö kyse samasta asiasta ja voiko uhrituneet narsistit parantua.
"Tuosta moodikartasta löytyy selitys sille miksi sama ihminen voi olla elämänsä aikana sekä uhri ja narsisti. Toki paljon muutakin.
Uskon Hennan olleen aikaisemmin mukautuva antautuja. Nykyisin hän on agressiivinen hyökkääjä (kompensaatio, johtuen saamastaan kohtelusta). Kun hän saavuttaa sisäisen tutkiskelun jälkeen noiden kahden ääripään välimaaston, joka on tuo kaavion sininen osa, hänestä tulee terve narsisti.
Pidän hennaa edelläkävijänä uhrien joukossa. Ääripäät hallussa, enää se kultainen (tässä tapauksessa sininen) keskitie."
Narsisti on läsnä aaveen lailla kauan senkin jälkeen kun hän on kadonnut fyysisesti. Tämä on todellinen vaara, jonka narsistin uhrit joutuvat kohtaamaan: että he tulevat hänen kaltaisikseen, katkeriksi, itsekeskeisiksi, epäempaattisiksi. Tämä on narsistin viimeinen kumarrus estradilla, ikään kuin ylimääräinen kappale taputusten jälkeen.
Kumpi oli ensin
10
129
Vastaukset
- 2+18
Töttöröö, haittaakse?
Nyt kyllä pelottaa tuo asiantuntijalausunto, että olen muuttunut narsistin kaltaiseksi, katkeraksi, itsekeskeiseksi ja epäempaattiseksi. Ja vain sen takia, että kyllä, narsistit ovat vieläkin mielestäni sellaisia ihmisiä, joiden vaikutuspiiriin joutumista on varottava ja että narsisti on erittäin tuhoava kumppanilleen. En siis ole "kehittynyt" ollenkaan hyvään suuntaan, vaan olen jollain teidän määrittelemällä "levelillä oman narsismini kanssa" (vai mikä se teidän käyttämä ilmaisu nyt olikaan)....
Olipa kiva käydä katsomassa, mitä tänne kuuluu. Yhtä sairasta juttua kuin silloinkin kun kirjoitin täällä henna-nimimerkillä...- Pysyväistä on...
"Ja vain sen takia, että kyllä, narsistit ovat vieläkin mielestäni sellaisia ihmisiä, joi..."
Ei sen takia, vaan sen takia, miten täällä käyttäydyt, millaisiin asioihin kiinnität huomiota ja miten sekä miten reagoit.
Ja kyllä me henna tiedetään, että olet koko ajan täällä huutelemassa vaihtuvilla ninimerkeillä ja että jatkat samaa edelleenkin.
Mihinkä sinä siitä muuttuisit. - 16+4
Pysyväistä on... kirjoitti:
"Ja vain sen takia, että kyllä, narsistit ovat vieläkin mielestäni sellaisia ihmisiä, joi..."
Ei sen takia, vaan sen takia, miten täällä käyttäydyt, millaisiin asioihin kiinnität huomiota ja miten sekä miten reagoit.
Ja kyllä me henna tiedetään, että olet koko ajan täällä huutelemassa vaihtuvilla ninimerkeillä ja että jatkat samaa edelleenkin.
Mihinkä sinä siitä muuttuisit.En näe mitään syytä, miksi pitäisi muuttua.
Jos jotain kiinnostaa voi lueskella vanhoja henna-nimimerkillä kirjoittamiani juttuja. Jotkut uhrit ovat sanoneet, että ovat saaneet jopa hyviä oivalluksia kirjoituksistani koskien tätä ongelmaa narsistien kanssa.
Voimaa ja tsemppiä kaikille narsistien uhreille ja luottakaa itseenne ja siihen että elämänne on arvokas, jota narsistin ei pidä antaa tuhota!
Ei muuta. 16+4 kirjoitti:
En näe mitään syytä, miksi pitäisi muuttua.
Jos jotain kiinnostaa voi lueskella vanhoja henna-nimimerkillä kirjoittamiani juttuja. Jotkut uhrit ovat sanoneet, että ovat saaneet jopa hyviä oivalluksia kirjoituksistani koskien tätä ongelmaa narsistien kanssa.
Voimaa ja tsemppiä kaikille narsistien uhreille ja luottakaa itseenne ja siihen että elämänne on arvokas, jota narsistin ei pidä antaa tuhota!
Ei muuta.Muuttua ei voikaan ilman 'sairaudentuntoa'. Se on tunnettu tosiasia. Motivaatio.
- 12+2=14
No eihän terveet tarvitse parantajaa vaan sairaat. Tuskin täällä ns. terveitä onkaan ja jutut sitte sen mukaan, mutta ei minua tarvitse teititellä. Olen suht uusi, en tunne kaikkia, tarkoitus ei loukata ketään , mutta itsekin mietin tuota...
Muuttiko suhde narsistin kanssa minua, olen tavallaan "uhri", mutta tunnistan itsessäni, että olen muuttunut enemmän ns. hällä väliä suuntaan ja ilkeilen ihmisille enemmän.
Onko se katkeruutta, kostonhalua täysin väärille ihmisille, kun ei voi narsistiin pettymystään purkaa. Näppituntumalla täällä monet "uhreina" kirjoittavatkin kuullostavat hyvin epäempaattisilta ja ilkeiltä. Ilkeillään netissä tuntemattomille ihmisille. Vai onko se vaan pelkkää hauskanpitoa. - xcch
"Pidän hennaa edelläkävijänä uhrien joukossa. Ääripäät hallussa, enää se kultainen (tässä tapauksessa sininen) keskitie."
Palastan luonteesta johtuen, täällä liikutaan narsistin "uhrin "aralla" alueella, eli alueella missä uhri on saanut traumoja. Tämä näkyy luonnollisesti uhrien kirjoituksissa, jotka käsittelevät narsitin edesottamuksia. Jopa vuosia piinatuissa ihmisissä, ei narsistille luonnollisesti heru sympatiaa. Tästä syystä kirjoitukset kuitenkaan kerro millainen ihminen on todellisuudessa kun keskustelu liikkuu muissa asioissa.
"Tämä on todellinen vaara, jonka narsistin uhrit joutuvat kohtaamaan: että he tulevat hänen kaltaisikseen, katkeriksi, itsekeskeisiksi, epäempaattisiksi."
Samaa mieltä..Vanha sanonta, "seura tekee kaltaisekseen" pitää paikkansa myös tässä tapauksessa, ainakin jos ei pidä varaansa. Vaikka hyväuskoisuudesta pitääkin luopua (kuten olen itse tehnyt), niin pitää termokkaasti pyrkiä irti negatiivisista luonteen piirteistä joita narsistin kanssa väkisin on kehittynyt.
Muille kostaminen, muiden tunteille leikkiminen narsistin takia on tyhmää narsismia, tiedän että jotkut (ilmeisesti kuitenkin (toivottavasti) harvat) narsistin uhrit ovat tähän käytökseen syyllistyneet.
Jos niin on, niin silloin narsistin valmistaessa uutta estraatia muulla, hän tulee vielä käymään ja tämä toteutuu "Tämä on narsistin viimeinen kumarrus estradilla, ikään kuin ylimääräinen kappale taputusten jälkeen."- 7+6=13
Niin täällä varsinkin on aikas vaikea tietää kuka on uhri, kuka narsisti sen verran karmivia mielipiteitä esitetään puolin ja toisin ja tehdään pilkkaa molempien osapuolten kustannuksella.
Ryhdytään väittelemään tyyliin KYLLÄ MINÄ TIEDÄN millainen ihminen sinä olet tai suorastaan herjataan toisia, jaellaan ohjeita miten kenenkäkin tulisi elää.
Harvemmin näkee asiallisempaa pohdintaa esim. siitä millaisia ongelmia luonnehäiriö narsistille tuottaa tai millaisia kipukohtia uhreilla on.
Ilmeisesti sitte kait ajatellaan, että kaikki olisi hyvin jos ei toista osapuolta olisi, oli ny kyseessä narsisti tai hänen uhrinsa.
Kun ny kuitenkin narsisteja on ollut aina ja tulee olemaan, kuten myös ihmisiä jotka joutuvat heidän kanssaan tekemisiin ja sitä kautta luonnehäiriö tulee heillekin tutuksi.
Itsekin ehdin jo yli viiskymppiseksi ennenkuin tiedostin, että sellaisiakin ihmisiä on oikeasti olemassa. Mutta ajattelisin, että "oikeilla uhreilla" on täysi työ itsensä kanssa, tuskin he ehtivät ja haluavatkaan täällä joka käänteessä ilkkua narsisteja, kun ymmärtävät että parantumattomasti sairaita hekin ovat. Pitäisi suhtautua samoin kuin muihinkin psyyken ongelmaisiin. 7+6=13 kirjoitti:
Niin täällä varsinkin on aikas vaikea tietää kuka on uhri, kuka narsisti sen verran karmivia mielipiteitä esitetään puolin ja toisin ja tehdään pilkkaa molempien osapuolten kustannuksella.
Ryhdytään väittelemään tyyliin KYLLÄ MINÄ TIEDÄN millainen ihminen sinä olet tai suorastaan herjataan toisia, jaellaan ohjeita miten kenenkäkin tulisi elää.
Harvemmin näkee asiallisempaa pohdintaa esim. siitä millaisia ongelmia luonnehäiriö narsistille tuottaa tai millaisia kipukohtia uhreilla on.
Ilmeisesti sitte kait ajatellaan, että kaikki olisi hyvin jos ei toista osapuolta olisi, oli ny kyseessä narsisti tai hänen uhrinsa.
Kun ny kuitenkin narsisteja on ollut aina ja tulee olemaan, kuten myös ihmisiä jotka joutuvat heidän kanssaan tekemisiin ja sitä kautta luonnehäiriö tulee heillekin tutuksi.
Itsekin ehdin jo yli viiskymppiseksi ennenkuin tiedostin, että sellaisiakin ihmisiä on oikeasti olemassa. Mutta ajattelisin, että "oikeilla uhreilla" on täysi työ itsensä kanssa, tuskin he ehtivät ja haluavatkaan täällä joka käänteessä ilkkua narsisteja, kun ymmärtävät että parantumattomasti sairaita hekin ovat. Pitäisi suhtautua samoin kuin muihinkin psyyken ongelmaisiin.Keski-iällä on merkityksensä, ystäväiseni. :)
Ei ole niin kiire enää...
Vaikuttaa siltä että Vaknin päätyi samaan päätelmään omalla tahollaan kuin skeematerapia.fi
On aika loogista että ei ole olemassa narsisti-ihmisiä tai uhri-ihmisiä, vaan jokainen on potentiaalinen kumpikin vaihtoehto
"Kun olosuhteet ovat riittävät, meissä tulee esille erilainen puoli itsestämme. "Historia ja vuorovaikutus toisen persoonan kanssa. Mitä lähempänä toinen persoona on, sen syvemmissä vesissä uidaan persoonallisuuden eri piirteiden osalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa110891- 125886
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten278675- 76648
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74609Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64572Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54546Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist38510- 72483