Jeesuksen seuraamisesta talojen ja tupien kanssa

Päivän Sana 27. tammikuuta 2012

Ja jokainen, joka on luopunut taloista tai veljistä tai sisarista tai isästä tai äidistä tai lapsista tai pelloista minun nimeni tähden, on saava monin verroin takaisin ja perivä iankaikkisen elämän.
Matt. 19:29

Jeesus pyysi opetuslapsia seuraamaan. Opetuslasten piti jättää kaikki. Nuorukaisellakin oli niin paljon omaisuutta että jäi seuraamatta.

Jeesuksen seuraaminen edelytti omaisuudesta luopumista, koska työskentelymetodi oli sellainen että siirryttiin jalan paikasta toiseen.
Lehmät, kanat ja talollisen puuhat veivät liikaa aikaa ja huomiota että työ olisi tullut tehokkasti tehtyä.
Periaatteessa tänään Jeesuksen seuraamisesta rikkaana olisi hyötyä.

Kysymyksessä ei ollut periaattellinen kysymys etteikö Jeesuksen seuraaja saisi omistaa mitään tai/ ja että kaikesta pitäisi luopua.
Kyse oli siis työn teknisestä suoritamisesta joka vaati kokonaisvaltaisen ajan ilman muita huolia sekä liikkumista paikasta toiseen jalan. Mitään mikä sitoo kotiin ei saanut olla Jeesuksen seuraamisessa sellaisessa merkityksessä kuin Jeesus siinä seuraajia haki, opetuslapsia jotka viettäisivät kaiken ajan Jeesuksen seurassa.

Omaisuudesta on tänään Jeesuksen seuraamisessa vain etua jos omaisuuteen ei kiinny liikaa, omaisuudessa on aina se vaara että omistamisesta tulee rakkain asia.

Kaikessa maallisissa toimissa pyhitys merkitsee että ihminen aina huomioi Jumalan tahdon ensin. Hebr 12:14.
Se merkitsee olemista mukana maailmassa käymällä koulua, tekemällä töitä, asioimalla marketeissa, ei voi kiivetä paalun päähän askeetiksi odottamaan Jeesusta, eikä sellaista askeettisuutta vaadita, vaan että ensin kaikissa toimissaan huomioi Jumalan tahdon ensin, siis ensin että on Jumalan kanssa sovussa. Kristitty on maailmassa mutta ei maailmasta.

http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/5.4
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/5.5

Jumalan siunausta
jari

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asun talossa.

      Ja sinäkö sit oot?

      Vai onko kaikki kahiseva mennyt sileeksi samassa kun on tullutkin?

      Toiset ostelee kaljaa ja tupakkaa, kalliita telttoja ym rääsää ja toiset makselee taloansa. Kyllä duunarin palkka helposti uppoaisi kaikkeen holtittomuuteen jos ei olisi pitkäjännitteisyyttä. Täällä on oltava katto päänpäällä, joten minäkin

      • sivusta kuultua...

        Eihän Jeesus ole omaisuutta vastaan, olihan Aarahamilla ja monilla muillakin vanhan testamentin aikaan paljon omaisuutta mutta heidän sydämmensä ei ollut kiintynyt siihen, eiköhän tässä ole kysymys ettei omaisuuteen tule kiintyä niin paljon, että siitä muodostuu epäjumala, siis palvonnan kohde rakastaa omaisuuttaan enemmän kuin Jumalaa.

        Näin monelle uskovallekin on käynyt nykyisin puhutaan uusista autoista ja mitä uutta taas laitoin talooni ja ostin taas uudet huonekalut, vaikka entisetkin oli hyvät, olimme lomalla ulkomailla ja taas on suunniteilla uusi loma j.n.e.
        Siinä välissä jos ehtii käyn kirkossa ja tietysti annan sinnekin muutaman kolikon, mutta pääasia on kuitenkin omaisuuteni oma hyvä elämä, tämä minusta kuulostaa jo omaisuuden palvomiselle, jos ei ole niin antakaapa tähän parempi selostus.


      • sivusta kuultua... kirjoitti:

        Eihän Jeesus ole omaisuutta vastaan, olihan Aarahamilla ja monilla muillakin vanhan testamentin aikaan paljon omaisuutta mutta heidän sydämmensä ei ollut kiintynyt siihen, eiköhän tässä ole kysymys ettei omaisuuteen tule kiintyä niin paljon, että siitä muodostuu epäjumala, siis palvonnan kohde rakastaa omaisuuttaan enemmän kuin Jumalaa.

        Näin monelle uskovallekin on käynyt nykyisin puhutaan uusista autoista ja mitä uutta taas laitoin talooni ja ostin taas uudet huonekalut, vaikka entisetkin oli hyvät, olimme lomalla ulkomailla ja taas on suunniteilla uusi loma j.n.e.
        Siinä välissä jos ehtii käyn kirkossa ja tietysti annan sinnekin muutaman kolikon, mutta pääasia on kuitenkin omaisuuteni oma hyvä elämä, tämä minusta kuulostaa jo omaisuuden palvomiselle, jos ei ole niin antakaapa tähän parempi selostus.

        Hei, kiitos

        Niin, siitä mihin sydän kiintyy. Epäjumalia tulee niin monista asioista.

        Minulla on pikku ristiriita kun joskus kyselen Jumalalta asioita, niin juuri kun heräsin sanoi;

        "Lue raamattua" Tuo taivaan Isän tahtoo pitää minustakin kiinni kuitenkin.
        Vaikka en ole aivan sohvaperuna mielelläni käytän liikenevää aikaa sohvalla maaten. Minulla menee 8 kpl kursseja tällä lukukaudella, 26 opintopistettä yliopistolla, ja kaksi kielikurssia päälle. Se on liikaa, mutta aion huojentaa tulevina vuosina, enkä tietenkään voi olla varma että opinnot aina menevät eteenpäin, on monenlaisia syitä joissa voi tulla hämminkiä. Liikakin on liikaa, mutta ainakin mielenkiintoisia opintokonaisuuksia tulee.

        Olen noihin linkkeihin kirjoittanut omaisuusasiasta, ja maininnut saman ajatuksen kuin mitä mainitset.

        Omaisuuudessa ei ole mitään väärää eikä pahaa jos se on rehellisin keinoin hankittu tai tullut riippuen miten omaisuuteen suhtautuu. Epäjumalia tulee niin monista asioista.

        yst. jari


      • Hei

        Raha menee aina jokaisella. Velkaakin on aina tavallisesti melkein jokaisella.

        Olen havainnut että mitä pienemmät tulot sen tärkeämpää on budjetointi.
        Näkee mihin rahat menevät.

        Jos ostat yhden 2 euron kahvikupin joka päivä tekee se kuukaudessa 62,- euroa.
        Tilasin eilen 60 euron sivulaukut pyörään.
        Noin ajatellen siis. Keveys ratkaisi taas ja täydellinen vedenpitävyys. Myös merkkivalmistaja, Halti, joka ei huonoa kehtaa tehdä.
        Menevät kätevän kiinnityksen, ja että ovat yksittäin vaikka kaupungissa sitten jos ei tyydytä matkapyöräilytarpeisiini. Myös kuivapusseja tilasin. Teltan kylläste vielä pitää tilata, unohtui. Sitten on kaikki varusteiden uusimiseen liittyvä ok mitä mielessä on toistaiseksi.
        Olisi löytynyt 3000 mm vesipilariarvon teltta 300 eurolla, mutta kyllästämällä pääsee samaan, ja menee toki Suomen matkoilla ja parilla lapin matkalla jos sinne lähden. Nykyisessä teltassa on se etu että ulkokankaan alla on harso, ei telttakangas. Näin siinä on ilmanvaihto älyttömän hyvä. Aina kun teltasta aamulla herää, teltan seinät ovat märät lämmönvaihtelusta ja siellä kosteutta tulee kai ihmisistäkin. Säämiskällä pitää kuivata, se ongelma poistui.

        Minulla on liian vähän ihmisiä seurana, juttelen kaikenmaailman asiaa koneella rupatellen sinne tänne. On se hyvä että on edes kone.
        Jumala kai yritti tuoda minulla mieluista vaimoa, mutta päätin juuri aamulla että kaiken töpeksinnän sureminen asiassa loppuu nyt. Rakkaus olisi ollut aivan mukava asia, ja olisi 50 villityksessä ollut 1-3 sellaista naista jotka olisin mielelläni pitänyt saman katon alla ainakin toistaiseksi. Olen ennenkin sydänsurujani ja pettymyksiäni sitten paikannut jonkun vuoden nuorempana rankalla työnteolla ja minusta tuli opiskelija aivan vahingossa.

        Yst. jari


      • jarlau kirjoitti:

        Hei

        Raha menee aina jokaisella. Velkaakin on aina tavallisesti melkein jokaisella.

        Olen havainnut että mitä pienemmät tulot sen tärkeämpää on budjetointi.
        Näkee mihin rahat menevät.

        Jos ostat yhden 2 euron kahvikupin joka päivä tekee se kuukaudessa 62,- euroa.
        Tilasin eilen 60 euron sivulaukut pyörään.
        Noin ajatellen siis. Keveys ratkaisi taas ja täydellinen vedenpitävyys. Myös merkkivalmistaja, Halti, joka ei huonoa kehtaa tehdä.
        Menevät kätevän kiinnityksen, ja että ovat yksittäin vaikka kaupungissa sitten jos ei tyydytä matkapyöräilytarpeisiini. Myös kuivapusseja tilasin. Teltan kylläste vielä pitää tilata, unohtui. Sitten on kaikki varusteiden uusimiseen liittyvä ok mitä mielessä on toistaiseksi.
        Olisi löytynyt 3000 mm vesipilariarvon teltta 300 eurolla, mutta kyllästämällä pääsee samaan, ja menee toki Suomen matkoilla ja parilla lapin matkalla jos sinne lähden. Nykyisessä teltassa on se etu että ulkokankaan alla on harso, ei telttakangas. Näin siinä on ilmanvaihto älyttömän hyvä. Aina kun teltasta aamulla herää, teltan seinät ovat märät lämmönvaihtelusta ja siellä kosteutta tulee kai ihmisistäkin. Säämiskällä pitää kuivata, se ongelma poistui.

        Minulla on liian vähän ihmisiä seurana, juttelen kaikenmaailman asiaa koneella rupatellen sinne tänne. On se hyvä että on edes kone.
        Jumala kai yritti tuoda minulla mieluista vaimoa, mutta päätin juuri aamulla että kaiken töpeksinnän sureminen asiassa loppuu nyt. Rakkaus olisi ollut aivan mukava asia, ja olisi 50 villityksessä ollut 1-3 sellaista naista jotka olisin mielelläni pitänyt saman katon alla ainakin toistaiseksi. Olen ennenkin sydänsurujani ja pettymyksiäni sitten paikannut jonkun vuoden nuorempana rankalla työnteolla ja minusta tuli opiskelija aivan vahingossa.

        Yst. jari

        Lisäys;

        Jos en tutkintoa suorita, niin ainakin teen opintokokonaisuuksia, tällä kaudella on hallintotieteen perusopinnot. Kuusi johtamisen kurssia, yksi hallinnon johtamisen kurssi ja yksi käytännön esimiestyö/johtajuus kurssi oli syksyllä.
        Nyt menee julisten organisaatioiden monenkirjavaan rahoitukseen ja sopimuksellisuuteen perehtyminen, sitten tulee Euroopahallintokurssi ja sitten organisaatioiden rahoituksen perusteet kurssi.
        Olen tähän saakka saanut kiitettäviä kaikesta, asteikolla 1-5 arvosanaa neljä, (4) siis, kahdesta kurssista ja yhdestä kirjallisesta työstä. Kielikursseihin ei aika ja voimat riitä, mutta on osittain tuttua minulle, ja menee kesään niiden kanssa.
        Pitää harkita jaksotusta erilaisin tavoin, nykyvauhti on liikaa, mutta tulevaisuudessa ei joka kurssista välttämättä tarvitse saada noin hyviä arvosanoja. Olen kuitenkin halunnut oppia enkä meinata, ja aikaa varaan viisitoista vuotta. (15) On dementian ehkäisyä käyttää aivoja tässä iässä, ja sitten kun tulen seniorikään 15 vuoden kuluttua, pitää harkita uusia dementian ehkäisykeinoja. Keski-iässä ei opi sen huonommin kuin 25 vuotiaana jos muuten voi hyvin ja hermot kunnossa. Hermot ei ole aina kunnossa. Monenlaista stressin ja tuskan aihetta oli viime vuosina.

        Kaljasta ja tupakasta puhut. Voi laskea em. esimerkillä mitä maksaa kalja ja tupakka jos kahvikuppi päivässä tekee sivulaukkujen verran.

        Olen joskus elämässä tyhjäkäyntiaikoina ottanut pari kaljaa, jossa touhussa aina rajat ovat tulleet vastaan itsellään. Terveyskeskuksen seinältä luin kymmenen alkoholistin oiretta enkä ole niistä täyttänyt ainuttakaan koskaan.
        Ensimmäistä täyttää jokainen hiukan, tarkoittaa jos päättää juoda yhden saunakaljan meneekin illaksi kapakassa. Niin käy yhdelle ja toiselle aivan normaalisti. Minulla oli uupumus ja sen jälkeinen masennus podettavana josta topiminen kesti viisi vuotta. Niin aina kun on ollut vastaavaa, olen sitten taas mukana jossakin aktiivisessa menossa kun toivun. Uupumusta seuraa jokaisella ihmisellä aina jonkinasteinen masennus.

        Minä olen aina elämässäni laskut maksanut ja syönyt tuloilla kuin tuloilla mikä pakollista. Jos olen kaljaa ottanut ja tupakoinut ei ole varaa jäänyt ylimääräiseen, eli mitään ei ostella. Kun ollaan raittiina sitten ostellaan.

        Ostoslistan mukaan saan kahdessa vuodessa kaiken tarpeellisen mikä mieleeni juolahtaa. Ostoslista on olemassa aina.

        Kadun katkerasti 2 vuoden epäraitista aikaa, meni sellainen huippukunto jota en saa takaisin, mutta olen kunnossa ja ensi kesänä poljetaan 4 000 km (neljätuhatta) ja hampaat pikkusen kärsi mutta ei lopuksi kuin pari lohkeamaa ja hiukan kulumaa. Hartiat meni, mutta olen 53 vuotias, eli bodyt menettää jos ei painoja nostele. Keuhkot toipuvat vielä 2 vuoden tupakoinnista. Näen 50 vuotta tupakoineita miehiä joka päivä tupakka suussa ja minulla tulee aina hauta mieleen joka kerta kun näen heitä tupakalla., Kuka tahansa sairastua voi ja minullakin samat riskit.
        Meni myös kolme hyvää rahastoa joista ainakin Kiina olisi noussut hyvin, jos nyt muut taantuneet, koko maailmantalous on jumissa Amerikan velan ja parin konkurssimaan vuoksi.

        Taloja maksellaan. Minä maksan vuokaa 40 m2 asunnosta jossa kaikkea on.
        Kymmenen neliötä tekee lisää tilaa mieli.

        Kiitos rupattelusta
        jari


    • kysyn vain?

      Se on totta että epäjumala voi tulla vaikka aviopuolisosta, tunnen erääkin leskirouvan joka meni uudelleen naimisiin niin hän jumaloi aivan sitä uutta puolisoaan, ehkä johtuu siitäkin että hän pelkää menettävänsä hänetkin, en tiedä mutta joka kerta kun juttelemme hänen puheet vain kääntyy aviopuolisoon hänen entiseen elämäänsä taikka nyt nykyiseenkin ja kuinka ihmeen hyvä hänen nyt olla tämän nykyisen kanssa, eikös tämä tunnu jo vahän siltä että aviopuolisosta on tullut hänelle epäjumala.

      • Hei

        Kirjoitin edellä juuri miten kadun etten ollut tarpeeksi skarppina kun kaipasin parisuhdetta. Jumala sen näki ja kaiketi yritti auttaa mieluista kumppania.
        Asia on ollut tuskallinen minulle.
        Kyse oli vain lyhyistä H-hetkistä jotka menivät ohitse.
        Jos olisi osannut oikein tulla seuraan, olisi homma toiminut.
        Minä en osannut oikein vastaavasti seuraan. Ei sen kummempaa.

        Rakkaus Jumalaan epäjumalien sijasta tuo yksinäiselle tilalle tarpeeksi kuitenkin.

        Opinnot vievät aikani paljolti, mutta haluan laskea sitä yleishyödyllisen työn piikkiin.
        On aina parempi tietää kuin luulla. Maailmassa oilen havainnut että luullaan aina niin paljon ja jokainen on omasta mielestään oikeassa. Monet persoonat sitten jyräävät mielipidejohtajuudellaan asioissa joista eivät mitään ymmärrä.

        Kirjoittelin edellä enemmän.

        En uskalla enää varmaan koskaan riskeerata millään epäraittiudella terveyttä.


        yst. jari


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      235
      2028
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      89
      1044
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1041
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      840
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      98
      794
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      706
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe